Stips kraakt oude noten Niemand kan zonder Bach Avontuur op de altsax PZC Leven na The Nits Cash zonder ketens kunst cultuur 18 Jan Akkerman cd vrijdag 15 november 1996 Van Robert Jan Stips, al zo'n dertig jaar actief in de popmuziek, verscheen onlangs de cd Egotrip, met zijn grootste hits in een nieuwe bewerking. Stips speelde in toonaangevende groepen als Supersister, Golden Earring en The Nits en maakt de komende maanden met zijn eigen band Stips een tournee door Nederland. In de tijd van Supersister zat hi] verschanst achter zijn key boards. met alleen zijn kuif zicht baar voor het publiek. „Af en toe keek ik daar even overheen, zo van: zijn jullie daar nog?" Sinds die wat naïeve beginperiode, de tijd van de Perzische tapijten en het publiek in de kleermakerszit, is er veel veranderd, maar Robert Jan Stips is toch altijd een beetje onzichtbaar gebleven De laatste vijftien jaar was Nederlands beste poptoetsenman verscholen in het collectief van The Nits. Dit jaar nam hij afscheid van de succesvol le Nederpopgroep. Om weer een spiegel te breken en op zoek te gaan naar nieuwe muzikale avon turen. De meesten zullen hem kennen als toetsenman van The Nits. Oudere jongeren brengen zijn naam on- middelijk in verband met Super sister. TVissen die twee liggen nog drie muzikale episoden: Golden Earring (1974-1976), Sweet d'Buster (1976-1978) en Transis- ter (1979-1980). Bij elkaar zit Stips (46) al zo'n dertig jaar in het vak. Zijn eerste orgeltje verdiende hij als begeleider van een operet te-balletgroep. Het conservatori um maakte hij net niet af. In het laatste jaar haakte hij af om zich te wijden aan de popmuziek, „ik had er jaren van gedroomd, maar het conservatorium was he lemaal niet het creatieve hemeltje dat ik me had voorgesteld. Het was er juist nogal grijs, je werd er in een mal gegooid om klassiek pia nist te worden Ik had ook al snel in de gaten dat mijn kracht niet zo zeer ligt in het hoogstaand tech nisch spelenmaar meer in het ver mogen mezelf uit te drukken via dat instrument. Op een gegeven moment, ik had toen alle theorie vakken al gedaan, werd mij verbo den om nog plastic orgeltoetsen aan te raken. Toen was voor mij de keuze heel makkelijk, want Su persister draaide al voluit." Schoolbandje De Haagse band, die in 1970 werd opgericht, kwam voort uit een schoolbandje van het lyceum. Met op drums Marco Vrolijk, de zoon van de toenmalige minister. Toch was het zeker geen elitair milieu waar ze uit kwamen. „Ik kwam uit een gezin dat met drie kwartjes de week door moest komenHet enige De nieuwe groep van Robert Jan Stips: vlnr Martin Bakker, Stips en Roy Bakker. was dat we brilletjes droegen, daardoor werden we als studenti koos gezien." Het eerste plaatje, 'She was na ked', werd voor de grap opgeno men, om te draaien in het plaatse lijke Pro va dj a„Maar wonder boven wonder kwam het over de radio schallen dankzij Veronica en Radio Noordzee. Dat was een waanzinnige ei-va ring. We hebben groot geluk gehad dat zo'n eerste ling op zo'n manier opgepikt werd." Soft Machine was een van de grootste invloeden in die tijd. En uiteraard Pink Floyd. „We hadden ook wel echt een eigen gezicht, al waren er heel veel invloedjes van allerlei kanten. Ik gebruikte ook de theorie die ik leerde op het con servatorium, maar dan in negatie ve vorm. Kwintenparallellen, mag dat niet? Dan maakte ik een stuk met alleen die intervallen. Op die manier is een hoop Supersister- materiaal ontstaan, door te zoe ken naar nieuwe wegen. Een beet je Schönberg in het klein." Bloemlezing Stips staat nog steeds achter de muziek die ze toen maakten. Op de onlangs uitgebrachte cd Egotrip blikt hij terug op zijn popjaren. Met krakers als 'She was naked' en 'Radio' uit de beginjaren. Maar ook de verstilde composities uit de Nits-tijd als 'Think it over' en 'Springtime coming soon'. De no ten van toen, uitgevoerd met in strumenten en de techniek van nu. Samen met Martin Bakker (bas) en Roy Bakker (drums) maakt hij de komende maanden een uitgebrei de tournee door Nederland. ,Een door de meester zelf gekozen bloemlezing", noemt hij de cd. „Met het gevoel voor humor dat daarbij hoort. Daarom heb ik het Egotrip genoemd. Dat is weer het relativerende van de Nederlan der." „Toch zit dat element van die ego trip er gewoon in. Het is toch ei genlijk een raar gebeuren, op zo'n podium staan. Daar sta je in je eentje, of met zijn vieren, met al het licht op je, je klinkt ook nog vijfhonderd keer harder dan die honderden mensen die op elkaar gepakt in de zaal staan. Zoiets moet je graag doen. Daar zit iets van het strelen van een ego in. Ik vind het heerlijk om applaus te krijgen. Bovendien heb ik een bloedhekel aan termen als solo project en solo-tournee. Dat heeft een verkeerde lading." 'Smash the mirror' is een sleutel nummer op de cd. De teloorgang van popartiesten inspireerde Stips in zijn Sweet d'Buster-tijd tot het schrijven van deze tekst. „Dat nummer moest er voor mijn gevoel wel op, omdat dat over de hele situatie gaat waarin ik me nu bevind. Ik heb een soort spiegel kapot geslagen en moet nu weer opnieuw beginnen. Soms vraag ik me af of het een angst is van me, een angst om gesetteld te raken als alles goed gaat en goed blijft gaan." „Bij The Nits begon ik me steeds meer af te vragen in hoeverre ik mijn eigen dingen moest opofferen voor een collectief. Ik heb de knoop doorgehakt toen ik begon te denken: wat ik nu doe, kan ik ook in mijn eigen groep doen. Want het is ook wel weer eens lekker om je eigen beslissingen te kunnen ne men, om je eigen gezicht naar bui ten te tonen." „Spelen in The Nits houdt in dat alles wat naar buiten gaat een heel duidelijk Nits-stempel moet heb ben, meestal vormgegeven door Henk. Die doet dat ook heel goed. Maar het beleid is daardoor streng, en op een gegeven moment houdt dat op. We hadden nog vijf, zes cd's kunnen maken en met veel breaks ertussen toch steeds goede In het Amsterdamse hotel American kijkt Jan Akkerman om zich heen en zegt: „Toen we klaar waren met de opnamen zeiden de technici - geen kleine jongens, hoor, ze hebben met Paul McCartney gewerkt - 'Jan, this is a landmark'. Hoe zeg je dat: een mijlpaal, een Focus in Time kun je ook zeggen. Ik heb nu alles kunnen doen wat ze me vijfentwintig jaar lang niet hebben laten doen. Van hier af kan ik met een gerust hart verder." Geboren met rock en roll, maar met een klassiek hart. Dit en nog veel meer invloeden zijn te horen op zijn nieuwste cd Focus in Time Hij wil het best al lemaal uitleggen. Een maal per jaar maakt hij een album. „Klopt Alleen zit er nu twee jaar tussen. Ditmaal heb ik carte blanche gekregen en dat spreekt me enorm aan. Daar waar ik bij vorige gelegenheden nogal werd bijgestuurd, kon ik nu m'n gang gaan Tja, soms gaan je creatieve gevoelens verder dan wat je had voorgenomen af te le veren." „Belangrijk is dat je een produ cer hebt die je begrijpt. Deze keer was dat Tom Salisbury. Die weet echt waar hij over praat Hij heeft in Amerika met zo veel gro ten gewerkt. Als je hem vraagt om een pianosolo te spelen, gaat hij zitten en speelt hij precies wat je bedoelt." Het was ook een veradem i ng om met de twee Engelse technici te werken. Op het moment dat ik ging zitten spelen, ging de schuif open, werden de opnamen ge start Hoe vaak heb ik met Ne derlandse technici niet meege maakt dat ze denken dat je een beetje zit in te spelen. Ze laten je eindeloos doorgaan, volgens mij zitten ze te wachten of er einde lijk een mooie meid voorbijkomt of zo" „In ieder geval, terwijl jij dester- ren van de hemel hebt zitten spe len, doen ze niks en als ze denken dat je klaar bent, zeggen ze: 'Wanneer beginnen we nou?' Dan moet je het overnieuw doen en het lukt dan nooit zo goed als de eerste keer." Computer „Een groot voordeel van de mo derne techniek is dat je veel zelf kan doen. Desgewenst kan je 's nachts om vier uur een heel sym- phonieorkest laten opdraven, 't Is niet dat ik niet graag met men sen werk, maar zo'n computer is wel ontzettend makkelijk. Bo vendien spreekt hij niet tegen „Je hoort vaak: 'Bah, muziek uit de computer'. Men vindt het maar banaal. Maar wat nou plat vloers? Als we dadelijk naar bui ten lopen, springen we toch ook niet op ons paard? Wat zullen we nou krijgen. Het is 1996. Wat zou ik moeten doen: gebogen over vier snaartjes gaan zitten met een getormenteerd gezicht en dan roepen: 'Dit is het, man'. Alle maal onzin Bovendien wordt vaak uit het oog verloren dat de computer geprogrammeerd moet worden en wat iemand er instopt, komt toch echt uit zijn eigen kop- pie. Je kan aan het gebruik dat ie mand van een computer maakt het niveau van de maker afle zen." Het hoge niveau van Jan Akker man staat, nu ook weer op Focus in Timebuiten kijf. De basis blijft rhythm and blues („Ik ben nu eenmaal een rockjongen"), maar merkbaar zijn ook vele an dere invloeden. Met name de combinatie met delen uit compo sities van Bach springt eruit. „Natuurlijk verwerk ik Bach. Ie dere zichzelf respecterende mu sicus doet iets met hem. Er zijn er Jan Akkerman: Klassiek hart. die niets met Bach doen en dat heten dan klassieke uitvoerende kunstenaars. Die spélen alles zo als het er staat. Ze spelen zelfs de vliegen op het papier mee. Dat doe ik dus niet: ik werk met de ge gevens die het genie Bach heeft achtergelaten." Versieringen „Twintig jaar geleden hoorde ik Glenn Gould een deel uit het Wohltemperierte Klavier spelen en ik dacht onmiddellijk: Dat is voor mij. Al die jaren heeft het in mijn hoofd opgesloten gezeten en nu heb ik het eindelijk kunnen gebruiken. De noten zijn exact zoals Bach ze heeft geschreven. Alleen, ik maak er versieringen om heen, ik creëer een sfeer." „Er zijn nog meer invloeden na tuurlijk. En dat komt vooral door mijn jeugd. Toen ik vijf of zes was, speelde ik al Verdi. Echt waar. Ik had een accordeon van mijn vader gekregen. Die speelde zelf accordeon en dacht dat ik het ook wel leuk zou vinden. Dat was ook zo. Ik bleek zelfs talent te hebben. Mijn vader zag een grote toekomst voor mij weggelegd Hij heeft daarin geloofd totdat ik de gitaar ontdekte. Elvis, Maha- lia Jackson, de blues dus. Ik was er gelijk aan verslingerd. Ik ge loof dat mijn vader het me nooit helemaal heeft vergeven. Ik op mijn beurt ben mijn klassieke achtergrond nooit vergeten." Els Smit Concert: Jan Akkerman met Focus in Time, morgen (zaterdag) in het Arse naaltheater Vlissingen om 20.15 uur. producten kunnen afleveren, maar ik had het idee dat we het hoogtepunt gehad hadden." „Ja, ik heb me weieens afgevraagd of ik niet te oud zou worden voor de popmuziek. Toen ik hiervoor koos, wist ik bij God niet waar ik aan begon. Maar ik denk dat je in je achterhoofd toch al wat over je leven weet, dat er een soort blauw druk klaar ligt die je verder zelf moet invullen. Ook al was de keu ze toen heel duidelijk, ik had nooit gedacht dat ik dit op deze leeftijd nog zou doen. Ik voel me nog der mate gemotiveerd dat ik die angst om te oud te worden los kan laten. Ik wil nooit een verouderd cliché worden. Ik heb dat altijd vreselijk gevonden van Elvis, te dik in zijn glitterpak, teksten vergetend bergafwaarts gaan op het podium. Dat lijkt me vreselijk. Ik hoop dat ik voor die tijd wel weg ben. Kees Groenenboom Robert Jan Stips tournee: 22 novem ber Breda, Para; 30 nov. Den Haag, Dili- gentia; 1 dec. Amsterdam, Kleine Ko medie; 14 dec. Tilburg, Noorderligt; 19 dec. Rotterdam, Zuidplein; 23 jan. Et- ten Leur, De Nobelaer; 24 jan. Eindho ven, Stadsschouwburg; 28 jan. Utrecht, Vredenburg; 30 jan. Middel burg, Stadsschouwburg. Op zijn zesde jaar liep hij in pyjama van huis achter het harmonieorkest van Boskoop aan. Dertig jaar later treedt Arie Kuit met zijn sextet op in café Desafinado in Middelburg. Dit gebeurt aanstaande zondag om 15.00 uur. Tien jaar heeft hij zijn eigen sextet, dat nog steeds in dezelfde formatie optreedt. In de eerste jaren was het veel Parker. Nu staan onder meer composities van altist Sonny Stitt en de pianisten James Williams en Geoff Keezer op het programma. Opzwepende hardbop afgewisseld met lyrische ballads speelt het sextet, dat naast de leider bestaat uit trompettist Dinus Herrewijnen, tenorist Barend Petersen, pianist Ed Baatzen, bassist Henk Arts en slagwerker Kees van Krugten. Tegelijk met blokfluitles leerde Arie Kuit noten lezen. De blokfluit werd ingeruild voor een klarinet. Met dit instrument debu teerde Kuit in het muziekkorps, enige tijd later werd dit een dixie- landorkestje. Toen Arie het Dave Brubeck kwartet met Paul Des- mond op alt 'Take Five' hoorde spelen, was hij verkocht. De klari net moest onmiddellijk worden vervangen door een altsax. Met diezelfde altsax deed hij toela tingsexamen voor het Rotterdams conservatorium. Bij de klassieke opleiding kreeg hij les van Leo van Oostrom. Het derde jaar switchte Kuit over naar de pas opgerichte afdeling Lichte Muziek, waar Fer dinand Povel zijn leermeester werd. Na het conservatorium het geijkte patroon: lesgeven en waar moge lijk je gezicht laten zien in het schnabbelcircuit. Vastigheid werd verkregen bij het Glenn Miller Or chestra. Dit betekende 150 con certen per jaar waarvoor je zo'n 200 dagen van huis was. De Rot terdamse Doelen maar ook in Ber lijn en in het Wiener Konzerthaus werd voor grote schare luisteraars gespeeld. Met ontroering denkt Arie aan de concerten in Berlijn. In de pauze en na afloop kwamen ouderen snikkend naar hem toe. Herinneringen aan de eerste keer dat zij deze muziek hoorden kwa men boven. Dat was tijdens hun krijgsgevangenschap bij de gealli eerden. De Glenn Miller Band waar Arie Kuit lead alt speelde, had als enige band de licentie om de originele arrangementen in heel Europa te spelen. Bij Miller moet iedereen aan het nummer 'In The Mood' denken. Kuit vindt dat te weinig eer voor de tijdens de oorlog nog verongelukte orkest leider. Qua balans stelt Kuit dat deze band de Mozart onder de big bands is. Een prachtige uitgeba lanceerde balans met mooie over gangen van de harde naar zachte partijen en andersom. Het spelen van de arrangementen werd ech ter voor de meer op muzikaal avontuur ingestelde altist op den duur eentonig. Show Hij herkent iets van zijn spel in dat van zijn voorbeeld, altist Piet Noordijk. De oud-leider van de rietsectie van het Metropole or kest is eveneens een snel ontvlam baar extravert persoon. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ferdinand Povel van wie Arie les van kreeg. Je spel verraadt je per soonlijkheid vindt Kuit. Bij Arie Kuit speelt tijdens het spelen het showelement ook een belangrijke rol. Hij vindt dat, als mensen naar een concert komen, je meer moet bieden dan alleen maar luisteren. Anders kan je net zo goed thuis een cd of grammofoonplaat afspelen. De kunst is het publiek bij elk op treden te betrekken. Als voorbeeld noemt Kuit mensen die tijdens een concert elkaar iets willen vertel len. Kuit probeert dit gegeven in zijn solo te vangen door op sax het gesprek aan te gaan. Communica tie met het publiek staat bij Kuit hoog in het muzikale vaandel. Arie Kuit wil het liefst altijd spe len. Maar hij weet ook dat je als ge huwd vader met twee kinderen in ons land niet kan leven van enkel musiceren. Hij geeft dan ook les aan onder meer de Jazzacademie in Middelburg. De lesruimte is de zolder van Desafinado waar hij zijn zeven cursisten ontvangt. Cheyenne Een paar straten verder in Middel burg begint anderhalf uur latei- het concert van The New Orphe- ans, de enthousiaste tienmansfor matie uit Goes. Concerten worden trouw bezocht door oud-bandle den die de omschakeling van dansband naar een formatie van blues, ballads, funk en swing op de voet volgen. The New Orpheans neemt naar elk concert zijn eigen uitgebreide aanhang mee. Dit concert kent een primeur, de band stelt haar nieuwe zangeres voor. Dat is de 22-jarige Marjan van Iwaarden uit Kruiningen, die on der de artiestennaam Cheyenne optreedt. Bandleider/saxofonist Rinus Zuidweg is blij met haar aanwezigheid. Door haar komst is. het repertoire uitgebreid en geva rieerder geworden. Cheyenne is geen groentje in het Zeeuwse zangwereldje. Ze zingt reclamejingles voor Radio Goes. Daarnaast heeft ze ervaring opge daan bij een coverband en een symfonische rockband. Cheyen ne, die bewonderaarster is van Cé- li ne Dion en Barbara Streisand, droomt van een carrière als zange res. Ervaring opdoen bij een tien mansformatie vindt de mede werkster van een groot warenhuis in Goes belangrijk. Na de eerste set voegt ze zich bij het orkest. Sterke punt zijn haar octaaf sprongen en haar zuivere interval len. Kortom, een stem met een groot bereik. 'Memories' en 'Big Spender' staan onder meer op het programma. Het meest jazzy stuk dat zij achter de zangmicrofoon brengt is 'Children of Sanchez', een compositie van trompettist Chuck Mangione. Een andere gastsolist is de Bra bantse gitarist Eugéne den Hoed. In Zeeland is Den Hoed geen onbe kende. Zo speelde hij in de bands van John Caljouw, Jan Blok en in Bonfire, de band van Kees Meer man. Verder maakte hij deel uit van de Springband van zanger Rob de Nijs. Arnold Parre Arie Kuit Sextet, Desafinado, Koor kerkstraat 1 Middelburg, zondag 17 november, 15 uur The New Orpheans met zangeres Cheyenne, café 't Schuttershof, Schut- tershofstraal 1 Middelburg, zondag 17 november, 16.30 uur Drie jaar na het verrassende, maar wel heel erg hype-ge- voelige 'American Recordings' (zelden zoveel studentikoze types met een countryster zien weglo pen) zet Johnny Cash de samen werking met Rick Rubin voort op Unchained (American/BMG). Be nieuwd of de mensen, die drie jaar geleden opeens besloten dat Cash hun held was, nog steeds de man op handen dragen, want Uncha ined is allesbehalve van hetzelfde laken een pak. Het donkere en sombex-e karakter van het akoesti sche 'American Recordings' heeft plaatsgemaakt voor een traditio- neler, harder en ook wat opgewek ter geluid. Maar wat is opgewekt als je nog steeds over verloren lief des en andere jeugdtrauma's zingt? Op Unchained wordt Johnny Cash weer als vanouds door een band begeleid, en niet de minste. Tom Petty The Heartbreakers zorgen voor de vx-iendelijke, nooit op de voorgrond tredende muziek. Dat de band zich verwant voelt met het repertoire van Cash blijkt uit het van Petty bekende 'Southern Ac cents', dat Cash hier vooitreffelijk naar zijn hand zet. Twee van de sterkste nummers, 'Rowboat' en 'Rusty Cage', werden speciaal voor hem geschreven. Detroit Marcella Detroit maakte aan het begin van dit decennium enige fu- i*ore met het intelligente dame- strio Shakespear's Sister (grootste hits 'You're History' en 'Stay') maar dat ze voortreffellijk op ei gen benen kan staan bewijst de Engelse op Feeier (Silvertone- /Zomba). Ze zingt over de dingen die haar zoal bezig houden (varië rend van een wereld zonder Pro zac tot seksueel misbruik) maar. nog aardiger is de wijze waarop ze die verhaaltjes in muziek vertaalt: oude stijlen als Motown (in 'I Hate You Now') en sixtiespop ('Flower') krijgen een fris eigentijds kleurtje en gekoppeld aan de fantastische stem van Marcella levert dat een bijzonder aanti'ekkelijk pop-al bum op. Gert Meijer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 18