kunst cultuur Geobsedeerd door de goot Anton Corbijn vertelt verhalen met zijn foto's Marianne Faithfull zingt Kurt Weill en Bertold Brecht g vrijdag 15 november 1996 De afgelopen weken heeft iedere avond een andere Nederlandse concertzaal aan haar voeten gelegen. Marianne Faithfull voert in stemmig zwart-wit de liederen van Kurt Weill en Bertold Brecht uit. 'Surabaya Johnny', 'Pirate Jenny', 'Alabama Song', 'Mack the Knife'. Onvergetelijke muziek, onverwoestbare zinnen, komend uit de mond van een vrouw wier loopbaan zo onschuldig begon met 'As Tears Go By Deze week gaan haar gedachten echter onvermijdelijk terug naar 1968 als gevolg van de opzienbarende uitgave van het Rock 'n' Roll Circus, verloren gewaande audiovisuele banden van een orgie aan het hof dat zij samen met Mick Jagger als voorlopers van Lady Di Prince Charles er in 1968 op nahielden. Marianne Faithfull: „Een paar jaar te rug schreef Pete Townshend van The Who mij een brief. Hij werkte als redac teur bij uitgeverij Faber Faber. Hij vroeg me mijn herinneringen op te schrij ven - als ik daartoe tenminste in staat was - aan de dagen dat Mick Jagger het Rol ling Stones Rock and Roll Circus organi seerde: 11 en 12 december 1968. Ik kon het niet. Het evenement wordt niet eens ge noemd in mijn autobiografie. Ik moet er eigenlijk ook niet over praten." „Pete Townshend heeft jarenlang de ta pes van het festival bewaard. En nu zijn ze dan alsnog uitgebracht. Ik ben er speciaal voor naar het Filmfestival van New York geweest. Pete heeft mijn aandeel - ik zing er zwaar stoned een liedje - weten te red den. Maar het mooist vond ik achteraf de optredens van The Who en John Lennon, en de conversatie tussen Mick en John. En de hele entourage. Een voorstelling aan gekleed als een circusvoorstelling, de bes te artiesten, en Mick als spreekstalmees- ter." „Ik stond tijdens dat evenement op het punt af te knappen, in psychose te ra ken, zo doorge draaid moet ik toen zijn geweest. Ik was er niet echt zelf bij. Nu kan ik alsnog zien dat het evene ment meer voor stelde dan een spookachtige her innering. Mick Jag ger Keith Ri chards die Yoko Ono vragen op te treden. Dat werd toen als uiterst ra dicaal gezien. Ono was een beeldend kunstenares, geen zangeres. Het klinkt ook niet goed, maar dat is 't punt nooit geweest bij Yoko." Prinses „Ik heb nooit over die dagen gepraat, ook niet naderhand met Mick of Pete. Maar er is veel tijd overheen gegaan en nu hoor je mensen zeggen dat die show historische beteke nis had. Dat gaat zelfs voor de details op. Het was Brian Jones' laatste op treden met de Sto nes. Hij zag er niet gelukkig uit. Voor percussionist spelen tijdens 'Sympathy for The Devil", 't Kon me niet schelen dat hij er kwabberig-vet uitzag, maar dat on gelukkige smoeltje..." ..Het hele feest staat in mijn geest gegrift als een afgrijselijke gebeurtenis. Hoewel, Mick gedroeg zich voorkomend. Ik zie nu hoe hij probeerde me een kans te geven wat voor het publiek te zingen. Ik zag er uit als een prinses, die door hem in de wat ten moest worden gelegd. Maar wat wil je? Hij had net weken lang op een filmset doorgebracht voor de opnamen van 'Per formance', een schelmenfilm. Ik had net een kind verloren. Anita Pallenberg, de vriendin van eerst Brian, later Keith, deed 't met Mick. Ik zag aankomen hoe het met Brian zou aflopen; het was een nachtmer rie. En iedereen was hartstikke stoned van de heroïne. Het was eigenlijk alle maal heel satanisch." „Kun je me de video niet even lenen? Ik heb 'm al gezien, maar ik moet 'm weer Marianne Faithfull: Rock 'n' roll heeft tot liederlijk gedrag geleid. zien en nog eens bekijken. De leden van The Who waren behoorlijk clean die dag, ze zongen als engeltjes. John Lennon ook. Ze hadden gezien dat er een filmploeg aanwezig was gedurende het optreden. Ze besloten om alles van hun kleren af te la ten glijden en gewoon hun kunstje op te voeren. Direct na hun optredens vertrok ken ze. Ze waren niet bij het orgietje na af loop. Ze hadden misschien een beetje coke gebruikt, maar waren er bij lange na niet zo erg aan toe als wij." Opdrogende verf „Ha! Misschien sloeg de naam van het evenement achteraf gezien wel op ons ei gen liederlijke gedrag. Dit was nou het circus waar de rock 'n' roll toe had geleid. En dat circus gaat tot op de dag van van daag door. Natuurlijk wel. Alleen zijn de hoofdrolspelers anderen. En het is na tuurlijk toch anders. Natuurlijk, de gran deur is weg. Als je John Lennon, Eric Clapton, Keith Richards samen een blues laat spelen - en dat kunnen ze - dan heb je wat bijzonders. Ik weet nog dat Clapton tegen Yoko aanhikte, maar omdat Lennon erbij was zonder mopperen zijn taak uit voerde." „Je hebt nu bands als Oasis en zangeres sen als Polly Jean Harvey als toonaange vende sterren. Ik stuur af en toe mijn se condant Barry naar hun optredens toe; je moet toch weten wat de concurrentie aan het doen is. Ik kan zelf zo'n confrontatie niet aan. Mijn luitenant kwam schouder ophalend terug van P.J. Harvey. 'En', zei ik, 'en?' En hij zei: 'Ik had het gevoel dat ik zat toe te kijken hoe verf opdroogt'. Dat heb je ook met zo'n band Oasis. Alsof je zit toe te kijken hoe de voorkamer wordt be hangen. Er gebeurt niks, geen show. Al leen bij Kurt Cobain had ik het gevoel dat er een waardevolle jonge artiest verloren ging." „Ik loop nu tegen de vijftig. Het gaat me goed, even afgezien van de twee zware valpartijen, vorige week in Brugge en Hamburg. Ik loop als een oud wijf hier bij jou rond. Wacht, ik steek even mijn kop onder de kraan. Anders krijg je het idee dat ik er altijd uitzie als Pirate Jenny. Ik ben wel precies zoals de verlopen vrouw die Brecht beschrijft, maar ik hoef er toch niet zo uit te zien?" „Dat is een leuke: De Gevallen Vrouw. Had ik nog niet gehoord. In Brugge viel ik van de bühne omdat de spot van opzij kwam en je het einde van het podium niet kon zien. Ik was net middenin 'The Alaba ma Song' - 'Oh take me to the next Whisky Bar' - bezig. Ik had blauwe, nee paarse plekken van onderin mijn rug tot aan mijn knie. In Hamburg gebeurde het later die week opnieuw. Weer een te klein podium, weer de passen niet uitgeteld, weer me la ten meeslepen door mijn geestdrift voor Weill." „Ik ben al heel lang geobsedeerd door hem. De goot. de zelfkant, de gelegenheid om je gevoelens extravert uit te dragen. De klassieke wereld moest er toen niet echt veel van hebben. Er is niets veran derd. De erven-Weill, het Kurt Weill Insti tute. ze hebben een prachtgebouw in Phi ladelphia, zitten mij al tien jaar dwars. Ik zou graag de 'Seven Deadly Sins' opne men. maar ze vragen een honorarium van 25.000 dollar. Aan mij, aan iemand die ze aanvankelijk als slet betitelden! Er is geen platenmaatschappij die zo aan een productie begint." „Mag ik ondertussen een plaatje opzet ten? Dit is een geweldige doos met histori sche opnamen van onze toneelschrijver Neil Coward, zo Brits, zo homoseksueel en zo dandy als maar mogelijk is. Een smiecht en dus ligt hij mij bijzonder. Zijn jouw ogen goed genoeg om even uit te zoe ken in welk nummer hij een vreemde vrouw het hof maakt?" „Ik ben straks in april klaar met dit Weill- project en dan heb ik wel even genoeg van zijn 20 Century Blues. Na een forse va kantie wil ik er dan met de vooroorlogse music-hall-liedjes van Coward tegenaan. Ik wil Pete Townshend vragen om er een ouverture bij te schrijven en te helpen bij de productie. Hij heeft musicals/opera's als Tommy en Quadropheniaopzijnnaam staan. Moet kunnen, niet? Ja, ik ben een ondeugende oudere vrouw aan het wor den... Zou 't niet te vergaan om Paul Mc Cartney te vragen om de instrumentatie voor zo'n Coward-project te doen? De vio len en zo? En Pete zou 'm kunnen vragen, niet?" Missie „Ik ben met kerstmis 2000 54 jaar Jong ei genlijk. Maar ik weet niet of ik 't zal halen. Er is een belangrijke reden om mijn best te doen om er dan nog te zijn. Oscar. Mijn kleinzoon van drie. Een fantastisch kind. In de regel houd ik niet zo van kinderen, maar deze heeft mijn hart gestolen. Zon der hem zou *t me niet kunnen schelen of ik er wel of niet zou uitstappen. Niet dat ik in staat ben de hand aan mezelf te slaan, hoor. Maarbij wijze van spreken. Overeen jaar of vijf of tien, schreef ik in mijn auto biografie, heb ik mijn missie hier beneden wel voltooid. Maar nu Oscar hier rond loopt, moet ik hem zien opgroeien." „Zijn vader, Nicholas, mijn zoon, haat me. Oscar weet nog niet wat hij waarvan moet vinden. Voor zijn vader ben ik de verper soonlijking van alle slechts, een moeder die haar man, Nicholas' vader, opgaf voor Mick Jagger. Oscar lacht alleen maar naar me, lacht me toe, schenkt me vertrouwen. Misschien mag hij, als hij wat ouder is, wel bij mij logeren. Of Nicholas en ik via Oscar de kloof kunnen overbrengen? Ik weet 't niet. Ik heb 't gevoel dat hij nooit zal kunnen vergeven dat ik zo stoned was in die tijd dat ik een nanny inhuurde om voor hem te zorgen. Zelf was ik te ver heen. Goddank dat ik iemand inhuurde; anders had Nicholas het niet overleefd." „Als ik de situatie kritisch overzie, dan weet ik dat het misschien nog wel twintig jaar zal duren, voordat we aan elkaar kunnen wennen Toen ik halverwege de jaren zeventig eindelijk clean werd, is het heel even koek en ei geweest. Maar hij is een patriarchale, onbuigzame man, maar ik... sorry, het is een moeilijke tijd. Nicho las' verjaardag komt eraan en ik heb be sloten hem even niks te sturen. Ach, ik zit hier nu in Nederland, op tournee en ik ben pas 14 december weer thuis. Ik kan ook niets doen Ja. ik stuur Oscar iedere dag een ansicht." „Sorry, ik moet nu even om mezelf lachen. Oscar is dus de ene reden waarom ik de 21ste eeuw wil zien. De andere is, dat ik denk dat aan de andere kant van 2000 het geluk op me wacht. The Holy Grail - de heilige schaal. Ik denk dat ik weet wat die voor me in petto heeft." John Oomkes De Weill-interpretatiesvan Marianne Faithfull zijn te vinden op de cd 20 Century Blues. Ook The Rolling Stones Rock and Roll Circus is nu op cd verkrijgbaar. De verkoopvideo komt bin nenkort in de handel Anton Corbijn (1955) begon zo'n twintig jaar geleden als fotograaf in de Hollandse popsce- ne. Tegenwoordig reist hij vanuit zijn woonplaats Londen de hele wereld over om iedereen die hij maar wil te fotograferen. Vaker nog wordt hij door de sterren ge vraagd. Sommige van zijn foto's zijn wereldberoemd geworden. Met de videoclips die hij ook regel matig maakt, dragen ze in belang rijke mate bij tot het imago van popgroepen en sterren Intussen heeft Anton Corbijn zelf de status van ster verworven, maar het heeft hem allemaal niet wezenlijk ver- anderd.Het komt tegenwoordig zelden meer voor dat Anton Cor bijn lang moet wachten als hij iemand wil fotograferen. Popster ren en andere bekende wereldbur gers laten zich immers graag vast leggen door de in Londen wonende fotograaf. Maar ook om een ande re reden heeft Anton Corbijn niet echt een 'verlanglijstje' meer. „Dat postzegelverzamelachtige is er te genwoordig wel een beetje vanaf. Ook zonder 'collectioneursge drag' heeft Anton Corbijn echter nog steeds wel zijn voorkeuren. Zeker - want dat is een voorwaar de - als hij iets heeft met de muziek die een muzikant maakt of de films waarin een acteur speelt. „Ik zou bijvoorbeeld graag een foto ma ken van Steve Buscemi, die nu te zien is in Fargo, een van de mooiste films van dit moment." Mandela Er is - verrassend voor iemand die nog altijd eerder in verband zal worden gebracht met Madonna, Michael Jackson of Prince - nóg ie mand die Anton Corbijn heel graag wil fotograferen: de Zuid- Afrikaanse president Nelson Mandela .Mandela is voor mij een echte held, een fantastische man. een voorbeeld voor de mensheid. Ik loop niet graag vooruit op din gen die ik nog moet doen, maar de eerste stappen zijn gezet om Man dela volgende maand te fotografe ren.'"' Het oeuvre van Anton Corbijn is Henry Rollins, Lancaster, 1994. foto Anton Corbijn inmiddels zo omvangrijk en alom geprezen, dat hij in ieder geval niet meer bang hoeft te zijn dat hij zal worden 'opgehangen' aan één fo to. „Het is nu wel duidelijk dat ik niet een paar toevalstreffers ach ter elkaar heb gemaakt", zegt hij daarover. Zijn portretten zijn steeds vaker bijna liefdevol te noe men. Het bijzondere van de foto's zit hem onder andere in de sfeer die ze ademen en de veelal verras sende pose en omgeving. Attitude Techniek is bij dat alles van onder geschikt belang, vindt Anton Cor bijn. „Het geheim van mijn tech niek is dat die heel eenvoudig is. Het interesseert me niet erg en dus hou ik het simpel. Dat dwingt me wel weer om het maximale eruit te halen. Ik fotografeer uit de hand, met langzame sluitertijden. Dat geeft een niet perfect ogend resul taat en daar zit voor mij het avon tuur in. Fotografie is voor mij veel meer een kwestie van attitude dan van techniek." Het gaat om de in houd, zegt Corbijn en zijn foto's zijn daar mooie voorbeelden van. „Foto's in bladen zijn tegenwoor dig bijna zonder uitzondering goed van compositie, maar vaak ook zonder inhoud. Ik wil juist ook op de inhoud blijven letten: wat heeft een foto, een portret te zeg gen." De fotografie heeft Anton Corbijn na een 'verlegen' start in enkele ja ren tijd van de Hollandse popscene doen belanden in de wereld van de sterren. Zo'n twintig jaar geleden begon het met de kleinbeeldcame- ra van zijn vader en was de foto grafie nog vooral een manier om dichter in de buurt van popgroe pen te komen. Van de concertfoto- grafie kwam - na zijn schuchter heid overwonnen te hebben - de klop op de deur van de kleedkamer van de artiesten. Daarop volgde de verhuizing naar Londen, waar hij zich meer en meer op heel persoon lijk ingevulde portretfotografie ging toeleggen. Tegenwoordig is Anton Corbijn dé fotograaf, art director en video clipmaker in de wereld van de pop, maar ook steeds meer in die van li - teratuur, film en mode. Onder meer in het boek Star Trak en op de overzichtstentoonstelling van zijn werk in de Deichtorhallen in Hamburg is te zien waar die con tacten toe hebben geleid. Tot de sterren die voor zijn camera heb ben gestaan behoren onder ande ren Bono en U 2, Mick Jagger en Keith Richards, Kurt Cobain, Mi chael Stipe, Bjórk, Slash. Bob Dy lan en Marianne Faithfull. maar ook Pavarotti en topmodellen als Naomi Campbell. Enschrijvers als William S. Burroughs, Allen Gins berg en Salman Rushdie. Han van der Leur Overzichtstentoonstelling'Anton Cor bijn, Fotografien', tot en met 5 januari te zien in de Deichtorhallen in Ham burg Geopend van dindag tot en met zondag van 11.00 tot 18.00 uur. Veel van het geexposeerde werk is terug te vinden in het boek Star Trak (f 120,-). Het werk van Anton Corbijn wordtver- tegenwoordigd door galerie Torch in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 15