Smart-L vangt onzichtbare jager Wk lili' PZC PZC (SP$ 11 varia zaterdag 9 november 1996 Geavanceerd radarsysteem nieuwste paradepaardje van Hollandse Signaal het weer in zeeland redactie .it vï. Et Heer Bommel en de wezelkennis NS willen treinen stiller maken recept en in europa HL, 6 O a snelheidscontroles De Parelvisser van onze verslaggever Bob Gevers Ze hadden zich bij Hollandse Signaal deze zomer nog in de handen gewreven toen ze hoorden dat op de open dag van de vliegbasis Twenthe zo'n ge heimzinnige Amerikaanse Stealth-straaljager zou over vliegen, die onzichtbaar heet te zijn voor radar-installaties. Dan had het Hengelose bedrijf de nieuwe Smart-L-radar aan gezet. En dan was er een duide lijke stip op het radarscherm te zien geweest. Zo onzichtbaar is dat merkwaardige toestel na melijk niet (meer). Helaas kwam het vliegtuig niet. Daarom moeten de specialisten zich zich behelpen met een al ternatief, dat even veel radarre flectie veroorzaakt als zo'n platte, zwarte Stealth-jager. Dat is een bolletje met een dia meter van 7,5 centimeter. Die 'tennisbal' hangt dan aan een lange lijn achtereen vliegtuig en is vervolgens tot voorbij Apeldoorn boven de Veluwe duidelijk zichtbaar op het beeldscherm van de op het be drijfsterrein in Hengelo-zuid opgestelde radar. De Smart-L is het nieuwste pa radepaardje van Signaal. Het apparaat is een van de hoofdon derdelen van de communicatie- en radarsystemen die het be drijf aan de nieuwe fregatten van de Koninklijke Marine gaat leveren. Onlangs gaf de Vaste Kamercommissie voor Defensie toestemming voor de bouw van twee nieuwe luchtverdedi gingsfregatten bij de Koninklij ke Schelde Groep. In 2003 en 2004 komen ze in de vaart. De schepen zijn straks te herken nen aan de enorme, rechthoeki ge, acht meter brede en drie me ter hoge radarantenne: de Smart-L. Vogels Tijdens verschillende testperio des is inmiddels gebleken dat de Smart-L ruimschoots aan de gestelde eisen voldoet. Het pro bleem is niet zozeer om alle be wegingen boven zee en land te kunnen waarnemen in' een straal van minstens 400 kilome ter. Het is eerder andersom: de radar ziet zo veel, dat het erom gaat alle overbodige bewegin gen - variërend van vogels tot satellieten - uit te schakelen. Zodat het scherm alleen aan geeft wat ze op een fregat echt willen zien: snel naderende luchtdoelen. Door het bereik en de extreme gevoeligheid van de nieuwe ra dar komt het niet zelden voor dat het apparaat pakweg een miljoeTi vogels tegelijk op merkt. Verder traceert de radar zweefvliegtuigen, sportkistjes, ballonnen en ultra-lights. En, uiteraard, verkeersvliegtuigen Projectleider Gerrit Dedden: „Je moet alles weghalen wat je niet wilt zien. Dat betekent dat we het overgrote deel van de vliegbewegingen moeten elimi neren." De belangrijkste methode daar bij is het meten van de snelheid. Immers: voor een marineschip komt het potentiële gevaar van snel naderende vliegende voor werpen, oftewel raketten of straaljagers. Helicopters zijn weliswaar langzamer, maar in dat geval meet de radar de ro- torsnelheid, zodat de wentel wieken ook tot de te traceren objecten worden gerekend. De Smart-L kan desgewenst overigens tot 'ver voorbij de 400 kilometer' kijken, zegt Dedden. Zo is er ook een versie die tot 600 kilometer gaat. En boven dat gebied - waarbij Noord-Frank- rijk en een deel van Engeland worden bestreken - heerst er grote drukte indelucht. „Er zijn wel eens momenten dat we tus sen de drie- en vierhonderd vliegtuigen signaleren." Soms verschijnt ook een boven Het Kanaal voortrazende Concorde op het beeldscherm. De Sig naal-technici leiden dat af uit de snelheid, waaimee dit toestel voortraast. Als de straal van de antenne - bestaande uit 24 rijen met elk 48 zenders-ontvangers - omhoog wordt gericht, traceert het sys teem even gemakkelijk over vliegende satellieten. En dat zijn er nogal wat, want elke tien minuten scheert er wel een ver- kenningssateliet van de Ameri kanen de Russen of de Chinezen op een hoogte tussen de 200 en 600 kilometer over Oost-Neder land. De ontwikkeling van het uiterst gecompliceerde radarsysteem vergt jaren. In 1991 werd het ontwikkelingscontract gete- HOOFDREDACTIE: A.L. Oosthoek ADJUNCT-HOOFDREDACTEUR: M. van Zuilen CHEF-REDACTEUREN: M. Antonisse, A.L. Kroon COMMENTAARGROEP: A.L. Oosthoek, A.J. Snel, M. van Zuilen, B. Jansen, L. Sleutjes NIEUWSDIENST Chef: M. Antonisse Eindredacteuren: K. Cijsouw, J.D. van Scheijen Verslaggevers algemeen: W.A. Bareman; J.C.M. Cats; W.J. van Dam; J.A.H. van den Dobbelsteen; A.M. van der Jagt; B.Jansen (plv chef nieuwsdienst); H.O. Postma;M.J. Schrier; L. Sleutjes (Den Haag); A.J. Snel; C.M.J. Sondervan (ondernemend Zeeland); H. van der Werf. Verslaggevers Bevelanden/Noord-Zeeland: F.B. Balkenende (chef); M. van Barneveld; M. Hitzert; M.A. de Jongh; C.A. Moerland; H. Stegenga. Verslaggevers Walcheren: A.A. van der Sluis (chef); R. Bosboom; N.J.C. Kluijtmans; M.P.T. Sep Verslaggevers Zeeuws-Vlaanderen: C.A.M. van Gremberghe (chef);'P.I.F.M. Cappetti; J.J. Heijt; R.E.A. Hoonhorst; M. Modde Bureau: M.E. Ernens; Th. J. M. Giele; B. Goudswaard; S.C. Osman; A.W.C. Mullink; A. Nijmeijer; J.P. van de Sande; M.T.O. van der Vleuten CENTRALE REDACTIE Chef: M. van Zuilen Binnen- buitenland, opinie: Ch.J. Schets (chef); H.D. Hekking; G.J. Kers; F.T.J. Koopmans; W.P. Staat Kunst en bijlagen: J. van Damme (chef); F.P.J. Doeleman; E.J. Rozendaal; J.A.M. Tabbers; A. Zevenbergen Sport: R. Thannhauser(chef); J.F.D. Bakker; P. van den Belt; M.H.J. Caldenhoven; E.L. Ramakers; K.L. de Vries Levensbeschouwing: W.P. Staat Secretariaat: J. Everaars (hoofdredactie), G.M. Boersma, I. Wirtz PRODUKTIE en VORM Chef: A.L. Kroon Vormgeving: A.A. Adriaanse; W.J. Adriaansens; F.J. Binicewicz; E.F. Bouwens; W.H. Diepeveen; S. Haanstra; P.C. de Jonge; C.A. Lammers; L. Minnaard; A. Mommer; J.P.H. Noot; J.J. de Rijke; A.F. Schreurs; J.P. Verbeek; W.M.J. Verstuyf Systeembeheer: R.G.C. de Ridder Beeld: J.B. Siwabessy Documentatie: L. van der Horn, C. Flipse, R.J. Jongelings CORRESPONDENTEN A.B.C. Knol (Brussel); P.J.A.H. Koopman (Brussel); P.G.W. van Nuijsenburg (Bonn); J.A.Geleijnse (Londen); C. van Zweeden (Parijs); H.B.Hoogendijk (Moskou); E.J.A. van der Linden (Rome); J.W.M. Gertsen (Boedapest); R.E. Kroon (Genève); A. Bloemendaal (Tel Aviv); J.E.J.M. Lutz (Is tanbul); J.A.M. de Bruijn (Washington); R.Hellinga (Kaap stad); F.J.M. van den Houdt (Nairobi); J.Stalpers (Tokyo); Y. van der Heijden (Peking); K.Gottlieb (Mexïco-stad) REDACTIEKANTOREN Vlissingen: Oostsouburgseweg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel: (0118) 484000. Goes: Voorstad 22, 4461 KN Goes. Tel (0113) 273000. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel: (0115) 694457. Zierikzee: Oude Haven 41, 4301 JK Zierikzee. Tel: (0111)415380. De redactie van de Provinciale Zeeuwse Courant maakt naast de eigen nieuwsgaring gebruik van de volgende bronnen: Ge associeerde Pers Diensten (GPD), Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), Associated Press (AP). United Press Inter national (UPI), Deutsche Presse Agentur (DPA), Agence France Press (AFP). Reuters (RTR), Belga en European Pres- sphoto Agency (EPA) Een impressie van een nieuw fregat van de marine, met aan de achterkant het nieuwe radarsysteem. kend met de Koninklijke Mari ne. Voor de nieuwe LCF-fregat- ten wenste de marine een lange- afstandsradar die geschikt moest zijn voor meerdere taken. De opvolger van de huidige Smart-S moest niet alleen nóg snellere en kleinere raketten signaleren, maar ook over land kunnen kijken. Dit met het oog op de nieuwe vredestaken, waarbij fregatten dicht onder de kust opereren, zoals bij Bos nië. Midden vorig jaar was het pro totype klaar en op 1 april begon nen de proefnemingen. „Na twee weken konden we er al ver keersvliegtuigen mee volgen, en dat viel bijzonder mee. Normaal duurt zoiets gemiddeld een half jaar", aldus Dedden. Voor ver dere tests wordt het gevaarte in februari weer op 'de toren' bij Signaal in Hengelo gehesen en medio 1998 wordt het apparaat op een testschip geplaatst om er op zee mee te experimenten. De eerste Smart-L radar zal in 2000 op het eerste Nederlandse luchtverdedigingsfregat wor den geïnstalleerd, dat drie jaar later in de vaart komt. De Nederlandse èn de Duitse marine, die elk vier nieuwe fre gatten gaan bouwen, zijn op dit moment de meest serieuze klan ten. Maar de markt is groter. „Voor de Smart-L staat een aantal kansrijke offertes uit. Er zijn 40 landen waaraan we met enige regelmaat leveren", zegt Gerrit Dedden. Maar de keuze wordt niet alleen bepaald door technologische prestaties. Gro te en kostbare wapensystemen zijn vooral onderwerpen op po litieke agenda's. Doelwitten Volgens Dedden is de productie van de Smart-L in elk geval tot 2010 goed voor honderden man jaren werk. De bouw van één Terwijl de politiechef hem dreigend gadesloeg bestudeerde de vreemdeling oplettend de kunstwerken in de hall. „Ik tref het", dacht hij. „De bewoner van dit slot tracht zich te hand haven met allerlei kopieën van zichzelf. Een gemakkelijk geval voor een wezelkenner als ik. Mijn gedragslijn is duidelijk." Op dat moment werd er een deur geopend en nu trad de kasteelheer nader. „Hallo Bas!", zo riep hij monter. „Wat is er met die zwerver waar Joost me van vertelde?" „Het gaat over deze persoon", zei de commissaris gewichtig. Hij wees op de plek waar zijn arrestant zich zoëven bevonden had. Doch deze was reeds met uitgebreide armen op heer Bommel toege sneld. „Neef", riep hij ontroerd uit. „Wat lijk je toch sprekend op de oude graaf! Trek voor trek 't portret boven de schouw van ons stamslot! ..Huh?", vroeg heer Ollie onthutst. „Deze figuur beweert, dat hij een gast van jeis", hernam de commis saris. „Ik trof hem aan..." „Het blauwe loochent zich nietriep de heer Van Wezel opgetogen. „Zelfs niet in de zijtakken van de familie. Ik ben blij, dat de douai rière me naar Bommelstein afgevaardigd heeft. 'Daar moet nog een ver familielid van ons wonen, Edelhart', zei ze. En ze heeft zich niet vergist." „Douairière?", herhaalde heer Bommel zonder begrip. „Tante Arsenia", verduidelijkte de ander. „Je weet wel." van de redactie binnenland De Nederlandse Spoor wegen investeren de ko mende jaren 43,5 miljoen gulden om de geluidsoverlast van treinen terug te dringen. Het geld wordt gebruikt voor aanpassingen aan het rij dend materieel. Het gaat on der meer om het inpakken van compressoren en genera toren zodat ze bij stationair draaien op emplacementen 5 decibel minder geluid produ ceren. De investering moet worden gezien als een eerste stap van een veel bredere aanpak van de geluidsoverlast. Onder zoek wordt nog verricht naar mogelijkheden om het ge piep van stalen wielen op de rails en het lawaai van range ren (koppelen) terug te drin gen. Onder meer wordt gedacht aan het aanbrengen van sproei- of smeerinstallaties bij wissels en bochten. Die zouden de rails vochtig kun nen houden. Als dat het geval is onstaat veel minder la waai. Probleem hierbij is echter nog dat het niet moge lijk is met water te sproeien. In de winter zou dat tot be vriezing leiden. Juist in droge koude periodes in de winter is het piep-probleem groot. Voor het reduceren van de overlast van treinen hebben de NS een speciale Project groep Industrielawaai ('Pril') in het leven geroepen. Volgens woordvoerder I. de Zaaijer is het de bedoeling dat de geluidsoverlast zoveel mogelijk bij de bron wordt aangepakt. „Er is met name sprake van een probleem in de omgeving van onze em placementen. Daar hebben we er verspreid over het land ongeveer honderd van, waarvan er veel liggen in de bebouwde kom van steden In ruim ruim 100.000 wonin gen ondervinden de bewo ners overlast" Volgens De Zaaijer worden de emplace menten beschouwd als indu strieterreinen en moeten ze voldoen aan de daarbij beho rende geluidnormen. Dat is lang niet overal het geval. „Je kunt er voor kiezen om per locatie maatregelen te tref fen, maar dan moet je overal wat anders doen." GPD Janny van der Lee Kalfsoesters met peterselieroom Het pureren van kruiden gaat het beste in een krachtige blender, maar met een staafmixer of food processor lukt het ook. Het nadeel van een foodprocessor is echter vaak dat de hoeveelheid geblan cheerde kruiden vaak net iets te klein is voor de grootte van de kom en dat het mes daardoor de hoeveelheid net niet pakt. Neem in dat geval dus een grotere hoeveel heid kruiden en vries desnoods een deel hiervan in (in een ijsblok jes vormpje). 4 personen: 4 kalfsoesters (of eventueel var kensoesters) peper, zout boter om te bakken 1 bos peterselie 3 eetlepels azijn 25 gram koude boter 2 dl slagroom Verwijder de stelen van de peter selie en laat de blaadjes in kokend water glijden. Giet de blaadjes na 30 seconden door een zeef af en overspoel ze direct met ijskoud water (houd de kleur mooi). Kook de azijn in tot er nog maar een dessertlepel over is. Wrijf onder tussen het vlees in met peper en zout en bak de kalfsoesters in bo ter in 6-7 minuten bruin en gaar. Schenk de slagroom langzaam bij de ingekookte azijn en meng er dan met een garde al kloppend de koude boter door. Voeg als laatste de peterseliepuree toe en breng op smaak met peper en zout. Houd de saus warm. Lepel wat saus op het midden van een bord en schik hierop de kal- foester. Garneer eventueel met pe terselie. Vandaag Illustratie Koninklijke Marine zo'n radar vergt gemiddeld drie jaar. Het apparaat wordt ge bruikt in combinatie met een andere Signaal-ontwikkeling, de nieuwe APAR-radar. Die se lecteert en rekent de doelwitten uit, die door de Smart-L worden aangegeven. Stealth-vliegtuigen worden er zichtbaar mee. Dedden: „In het Amerikaanse Congres zijn wel eens vragen gesteld of die ui terst kostbare Stealth-techno- logie wel noodzakelijk is. De radar-technologie om zulke vliegtuigen op te sporen ont wikkelt zich namelijk sneller..." GPD Toonder Studio's Na het zonnige weer van gisteren hebben wij vandaag met geheel an der weer te maken. Vannacht is er een koufront gepasseerd en erach ter stroomt koele onstabiele lucht naarZeeland. De storing behoort bij een lagedrukgebied dat vandaag over het noordelijk gedeelte van de Noordzee naar het oosten trekt. Ook een bijbehorende trog passeert de regio tegen de avond. Er is een wis selende bewolking met een enkele opklaring. Daarnaast zijn er buien en vooral vanmiddag kan hierbij ha gel en onweer zijn. Het kwik komt niet boven de 10 graden uit en dit, met een stevige westen wind, zal onaangenamer zjin dan gisteren het geval was met dezelfde tempe ratuur. De westenwind is matig tot vrij krachtig, 4-5 Beaufort, langs de kust af en toe krachtig, 6 Beaufort. In opklaringen daalt de temperatuur vannacht naar 4 graden, aan zee blijft het kwik enkele graden hoger. Nautisch bericht wind: west vrij krachtig tot krachtig, 5-6 Beaufort; zicht: goed, tijdens neerslag matig; temperatuur van kustwater: 11 graden; afwijking wa terstanden: ruime verhoging; maxi mum golfhoogte monding Schei- des: twee meter. ZON EN MAAN Zaterdag 9 november Zon op 07.55 onder 17.04 Maan op 05.30 onder 16.23 Zondag 10 november Zon op 07.56 onder 17.02 Maan op 06.40 onder 16.53 Vooruitzichten Voor zondag: Een lagedrukgebied zuidwest van de regio komt nader en zorgt ervoor dat de stroming zui delijk wordt. Het wordt een rustige dag met wolkenvelden en nog een enkele bui in de ochtend. Later op de dag neemt de bewolking weer verdertoe. Het kwik komt niet hoger dan 9 graden, de minimum in de nacht omstreeks 4 graden. De wind draait naar zuid en wordt matig tot vrij krachtig, 3-5 Beaufort. Voor maandag tot en met woens dag: Temperaturen overdag om streeks 9 graden, in de nacht gaat het kwik naar rond de 6 graden. Veel bewolking en perioden met neer slag. De zuidelijke wind is matig tot vrij krachtig, 3-5 Beaufort. Hoog water uur cm uur cm Zaterdag 9 november Vlissingen 00.30 218 12.46 213 Terneuzen 00.52 243 13.06 239 Bath 01.46 289 14.03 286 Roompot Buiten 00.35 167 12.45 157 Zierikzee 01.55 164 14.10 153 Wemeldinge 02.00 186 14.20 176 Philipsdam West 02.00 175 14.15 163 Zondag 10 november Vlissingen 01.05 238 13.18 236 Terneuzen 01.26 264 13.40 262 Bath 02.23 313 14.40 310 Roompot Buiten 01.05 184 13.20 177 Zierikzee 02.40 174 14.55 164 Wemeldinge 02.40 198 14.55 189 Philipsdam West 02.40 182 14.40 171 Maandag 11 november NM Vlissingen 01.40 254 13.53 253 Terneuzen 01.58 281 14.15 281 Bath 02.58 330 15.15 328 Roompot Buiten 01.35 197 13.50 193 Zierikzee 03.20 180 15.35 172 Wemeldinge 03.20 206 15.40 200 Philipsdam West 03.00 186 15.00 180 Laag water uur cm uur cm Zaterdag 9 november Vlissingen 06.40 160 19.06 182 Terneuzen 07.06 171 19.32 194 Bath 08.08 199 20.32 220 Roompot Buiten 06.45 111 19.00 131 Zierikzee 08.00 115 20.15 133 Wemeldinge 08.05 129 20.20 148 Philipsdam West 08.00 124 20.15 142 Zondag 10 november Vlissingen 07.16 172 19.40 192 Terneuzen 07.46 184 20.08 204 Bath 08.48 211 21.13 229 Roompot Buiten 07.15 120 19.30 139 Zierikzee 08.30 119 20.45 135 Wemeldinge 08.40 135 20.55 152 Philipsdam West 08.40 129 20.50 145 Maandag 11 november NM Vlissingen 07.56 183 20.20 199 Terneuzen 08.26 196 20.49 211 Bath 09.31 220 21.56 234 Roompot Buiten 07.45 128 20.05 143 Zierikzee 09.05 123 21.25 136 Wemeldinge 09.15 140 21.30 154 Philipsdam West 09.15 133 21.30 146 c£2s. bewolkt .71 1 regen WL 1 y V\i zonnig hagel 1 mist y> c23s sneeuw V b <w 10^- opklaringen 9 warmtelront windrichting 131 o v koufront 18 lagedruk |j V! /y hogedruk 19 -23 luchtdruk in -1000- hecto pascal - 19 temperatuur Vooruitzichten voor diverse Euro pese landen: Finland: Wolkenvelden en af en toe regen of sneeuw. Vandaag vooral in het zuiden opklaringen en tot de avond droog. Lagere temperatu ren; in het noorden en midden maxima rond of iets onder het vries punt, langs de zuidkust erboven. Noorwegen: Half tot zwaarbewolkt en van tijd tot tijd regen-, hagel- of sneeuwbuien. Maxima iets onder nul in het noorden en oosten, in het zuiden ongeveer 4 graden. Zweden: Naast wolkenvelden, ook opklaringen vooral in het zuiden en kele buien, soms met sneeuw. Van daag mogelijk met hagel. In het noorden en midden overdag lichte vorst; elders maxima boven het vriespunt. Denemarken: Vandaag veel wind, half tot zwaar bewolkt weer en bui en, soms met hagel en onweer. Morgen meest bewolkt en van tijd tot tijd regen, mogelijk ook natte sneeuw. Middagtemperatuur rond 6 graden. Engeland, Schotland, Wales en Ier land: Wisselend bewolkt en vooral in Ierland, Schotland en Wales en kele buien, vandaag soms met ha gel en onweer. In het noorden op beide dagen kans op sneeuw. In Zuid-Engeland morgen mogelijk veel bewolking en regen. Frisser met op morgen maxima rond 8 gra den. België en Luxemburg: Vandaag half tot zwaar bewolkt en buien, soms met hagel en onweer, morgen gere geld zon, soms ook wolkenvelden en later mogelijk enige regen. Mid dagtemperatuur rond 9 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Perio den met zon. Vooral in de noordelij ke departementen op beide dagen meer wolkenvelden en kans op bui ige regen. Vandaag mogelijk ook onweer. Kans op mist. Maxima van daag rond 12, morgen ongeveer 9 graden. Portugal: Tamelijkzonnig en droog. Morgen in het noorden ook wolken velden. Middagtemperatuur van 17 graden in het noorden tot 22 in de Algarve. Madeira: Wolken, afgewisseld door zon. Droog. Middagtemperatuur ongeveer 22 graden. Spanje: Vooral langs de Golf van Biskaje wolken en mogelijk wat re gen. Verderflinke perioden met zon en langs de oostelijke Costa's kans op een bui. Middagtemperatuur van 18 graden aan de Costa Brava tot 22 ten zuiden van Alicante. Canarische Eilanden: Naast zon soms ook wolkenvelden. Droog. Maxima rond 26 graden. Marokko: Westkust: in het alge meen zonnig. Middagtemperatuur vlakaanzeetussen21 en27graden. Tunesië: Overwegend zonnig, droog en middagtemperatuur on geveer 23 graden. Zuid-Frankrijk: Perioden met zon. Langs de Golf van Biskaje op beide dagen ook wolkenvelden en kans op regen. Plaatselijk mist. Maxima van 11 graden rond Clermont-Fer rand tot 16 in het zuiden. Mallorca en Ibiza: Zonnige perio den en kans op een bui. Maximum temperatuur rond 20 graden. Italië: Perioden met zon, maar ook geregeld stapelwolken en met na me langs de Adriatische Kust een enkele bui. In de ochtend kans op mist. Maxima van 12 graden in het noorden tot ruim 20 op Sicilië. Mor gen in het noorden frisser. Corsica en Sardinië: Flinke perio den met zon en een kleine kans op een bui. Middagtemperatuur onge veer 18 graden. Malta: Geregeld zon, maar soms ook wolkenvelden. Droog. Maxima rond 21 graden. Griekenland en Kreta: Overwegend zonnig. In het oosten van Grieken land ook wolken en kans op een bui. Maxima rond 19 graden, in het noordoosten enkele graden lager. Turkije en Cyprus: Kusten: droog en vrij zonnig. In het noordwesten soms ook wolkenvelden. Middag temperatuur van 16 graden langs de westkust tot 23 plaatselijk langs de Turkse zuidkust en op Cyprus. Duitsland: Geregeld zon. Vooral vandaag vrij veel wind, van tijd tot tijd ook wolkenvelden en enkele buien, soms met hagel en onweer. Morgenochtend kans op mistban ken. Middagtemperatuur rond 9 graden. Zwitserland: Opklaringen, maar aan de noordflank van de Alpen op beide dagen ook wolkenvelden en kans op regen, boven de 1200 meter sneeuw. Mogelijk mist. Maxima uit eenlopend van 8graden in het noor den tot 12 rond Locarno, morgen enkele graden lager. Oostenrijk: Vandaag wolkenvelden en mogelijk regen, boven de 1200 meter sneeuw. In het zuiden nu en dan zon en droog. Morgen overal geregeld zon en droog. Kans op mist. Frisser met maxima rond 8 graden. Tsjechië en Slowakije: Geregeld zon. Vandaag in Tsjechië, morgen juist in Slowakije, wolkenvelden en een enkele bui, in de bergen met sneeuw. Middagtemperatuur rond 7 graden. Hongarije: Perioden met zon en een kleine kans op een bui. Hier en daar mist. Maxima ongeveer 8, morgen wat frisser. De politie kondigt voor vandaag en morgen de volgende snelheidscontro les aan: A2 - tussen Amsterdam-Utrecht-Zaltbommel vice versa A28 - A27 - A16 tussen Groningen en Breda (Belgische grens) Onze nieuwste kotterhanger, met recht een juweeltje Rotholm 34-P.O. Box 13 trk (Holland) Telefoon 0327^81702 Fax 0327-683383 Autotelefoon 06-33161203 Bel ons, wij komen bij u thuis! (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 4