Smart-L vangt onzichtbare jager
Wk lili'
PZC
PZC
(SP$ 11
varia zaterdag 9 november 1996
Geavanceerd radarsysteem nieuwste paradepaardje van Hollandse Signaal
het weer in zeeland
redactie
.it vï. Et
Heer Bommel en de wezelkennis
NS willen treinen
stiller maken
recept
en in europa
HL,
6
O
a
snelheidscontroles
De Parelvisser
van onze verslaggever
Bob Gevers
Ze hadden zich bij Hollandse
Signaal deze zomer nog in
de handen gewreven toen ze
hoorden dat op de open dag van
de vliegbasis Twenthe zo'n ge
heimzinnige Amerikaanse
Stealth-straaljager zou over
vliegen, die onzichtbaar heet te
zijn voor radar-installaties.
Dan had het Hengelose bedrijf
de nieuwe Smart-L-radar aan
gezet. En dan was er een duide
lijke stip op het radarscherm te
zien geweest. Zo onzichtbaar is
dat merkwaardige toestel na
melijk niet (meer).
Helaas kwam het vliegtuig niet.
Daarom moeten de specialisten
zich zich behelpen met een al
ternatief, dat even veel radarre
flectie veroorzaakt als zo'n
platte, zwarte Stealth-jager.
Dat is een bolletje met een dia
meter van 7,5 centimeter. Die
'tennisbal' hangt dan aan een
lange lijn achtereen vliegtuig en
is vervolgens tot voorbij
Apeldoorn boven de Veluwe
duidelijk zichtbaar op het
beeldscherm van de op het be
drijfsterrein in Hengelo-zuid
opgestelde radar.
De Smart-L is het nieuwste pa
radepaardje van Signaal. Het
apparaat is een van de hoofdon
derdelen van de communicatie-
en radarsystemen die het be
drijf aan de nieuwe fregatten
van de Koninklijke Marine gaat
leveren. Onlangs gaf de Vaste
Kamercommissie voor Defensie
toestemming voor de bouw van
twee nieuwe luchtverdedi
gingsfregatten bij de Koninklij
ke Schelde Groep. In 2003 en
2004 komen ze in de vaart. De
schepen zijn straks te herken
nen aan de enorme, rechthoeki
ge, acht meter brede en drie me
ter hoge radarantenne: de
Smart-L.
Vogels
Tijdens verschillende testperio
des is inmiddels gebleken dat de
Smart-L ruimschoots aan de
gestelde eisen voldoet. Het pro
bleem is niet zozeer om alle be
wegingen boven zee en land te
kunnen waarnemen in' een
straal van minstens 400 kilome
ter. Het is eerder andersom: de
radar ziet zo veel, dat het erom
gaat alle overbodige bewegin
gen - variërend van vogels tot
satellieten - uit te schakelen.
Zodat het scherm alleen aan
geeft wat ze op een fregat echt
willen zien: snel naderende
luchtdoelen.
Door het bereik en de extreme
gevoeligheid van de nieuwe ra
dar komt het niet zelden voor
dat het apparaat pakweg een
miljoeTi vogels tegelijk op
merkt. Verder traceert de radar
zweefvliegtuigen, sportkistjes,
ballonnen en ultra-lights. En,
uiteraard, verkeersvliegtuigen
Projectleider Gerrit Dedden:
„Je moet alles weghalen wat je
niet wilt zien. Dat betekent dat
we het overgrote deel van de
vliegbewegingen moeten elimi
neren."
De belangrijkste methode daar
bij is het meten van de snelheid.
Immers: voor een marineschip
komt het potentiële gevaar van
snel naderende vliegende voor
werpen, oftewel raketten of
straaljagers. Helicopters zijn
weliswaar langzamer, maar in
dat geval meet de radar de ro-
torsnelheid, zodat de wentel
wieken ook tot de te traceren
objecten worden gerekend.
De Smart-L kan desgewenst
overigens tot 'ver voorbij de 400
kilometer' kijken, zegt Dedden.
Zo is er ook een versie die tot 600
kilometer gaat. En boven dat
gebied - waarbij Noord-Frank-
rijk en een deel van Engeland
worden bestreken - heerst er
grote drukte indelucht. „Er zijn
wel eens momenten dat we tus
sen de drie- en vierhonderd
vliegtuigen signaleren." Soms
verschijnt ook een boven Het
Kanaal voortrazende Concorde
op het beeldscherm. De Sig
naal-technici leiden dat af uit
de snelheid, waaimee dit toestel
voortraast.
Als de straal van de antenne -
bestaande uit 24 rijen met elk 48
zenders-ontvangers - omhoog
wordt gericht, traceert het sys
teem even gemakkelijk over
vliegende satellieten. En dat
zijn er nogal wat, want elke tien
minuten scheert er wel een ver-
kenningssateliet van de Ameri
kanen de Russen of de Chinezen
op een hoogte tussen de 200 en
600 kilometer over Oost-Neder
land.
De ontwikkeling van het uiterst
gecompliceerde radarsysteem
vergt jaren. In 1991 werd het
ontwikkelingscontract gete-
HOOFDREDACTIE: A.L. Oosthoek
ADJUNCT-HOOFDREDACTEUR: M. van Zuilen
CHEF-REDACTEUREN: M. Antonisse, A.L. Kroon
COMMENTAARGROEP: A.L. Oosthoek,
A.J. Snel, M. van Zuilen, B. Jansen, L. Sleutjes
NIEUWSDIENST
Chef: M. Antonisse
Eindredacteuren: K. Cijsouw, J.D. van Scheijen
Verslaggevers algemeen:
W.A. Bareman; J.C.M. Cats; W.J. van Dam;
J.A.H. van den Dobbelsteen; A.M. van der Jagt;
B.Jansen (plv chef nieuwsdienst); H.O. Postma;M.J. Schrier;
L. Sleutjes (Den Haag); A.J. Snel;
C.M.J. Sondervan (ondernemend Zeeland); H. van der Werf.
Verslaggevers Bevelanden/Noord-Zeeland:
F.B. Balkenende (chef); M. van Barneveld; M. Hitzert;
M.A. de Jongh; C.A. Moerland; H. Stegenga.
Verslaggevers Walcheren:
A.A. van der Sluis (chef); R. Bosboom;
N.J.C. Kluijtmans; M.P.T. Sep
Verslaggevers Zeeuws-Vlaanderen:
C.A.M. van Gremberghe (chef);'P.I.F.M. Cappetti;
J.J. Heijt; R.E.A. Hoonhorst; M. Modde
Bureau: M.E. Ernens; Th. J. M. Giele; B. Goudswaard;
S.C. Osman; A.W.C. Mullink; A. Nijmeijer; J.P. van de Sande;
M.T.O. van der Vleuten
CENTRALE REDACTIE
Chef: M. van Zuilen
Binnen- buitenland, opinie: Ch.J. Schets (chef);
H.D. Hekking; G.J. Kers; F.T.J. Koopmans; W.P. Staat
Kunst en bijlagen: J. van Damme (chef);
F.P.J. Doeleman; E.J. Rozendaal;
J.A.M. Tabbers; A. Zevenbergen
Sport: R. Thannhauser(chef); J.F.D. Bakker; P. van den Belt;
M.H.J. Caldenhoven; E.L. Ramakers; K.L. de Vries
Levensbeschouwing: W.P. Staat
Secretariaat: J. Everaars (hoofdredactie),
G.M. Boersma, I. Wirtz
PRODUKTIE en VORM
Chef: A.L. Kroon
Vormgeving: A.A. Adriaanse; W.J. Adriaansens;
F.J. Binicewicz; E.F. Bouwens; W.H. Diepeveen; S. Haanstra;
P.C. de Jonge; C.A. Lammers; L. Minnaard; A. Mommer;
J.P.H. Noot; J.J. de Rijke; A.F. Schreurs; J.P. Verbeek;
W.M.J. Verstuyf
Systeembeheer: R.G.C. de Ridder
Beeld: J.B. Siwabessy
Documentatie: L. van der Horn, C. Flipse,
R.J. Jongelings
CORRESPONDENTEN
A.B.C. Knol (Brussel); P.J.A.H. Koopman (Brussel);
P.G.W. van Nuijsenburg (Bonn); J.A.Geleijnse (Londen);
C. van Zweeden (Parijs); H.B.Hoogendijk (Moskou); E.J.A.
van der Linden (Rome); J.W.M. Gertsen (Boedapest); R.E.
Kroon (Genève); A. Bloemendaal (Tel Aviv); J.E.J.M. Lutz (Is
tanbul); J.A.M. de Bruijn (Washington); R.Hellinga (Kaap
stad); F.J.M. van den Houdt (Nairobi); J.Stalpers (Tokyo); Y.
van der Heijden (Peking); K.Gottlieb (Mexïco-stad)
REDACTIEKANTOREN
Vlissingen: Oostsouburgseweg 10, Postbus 18,
4380 AA Vlissingen. Tel: (0118) 484000.
Goes: Voorstad 22,
4461 KN Goes. Tel (0113) 273000.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen. Tel: (0115) 694457.
Zierikzee: Oude Haven 41,
4301 JK Zierikzee. Tel: (0111)415380.
De redactie van de Provinciale Zeeuwse Courant maakt naast
de eigen nieuwsgaring gebruik van de volgende bronnen: Ge
associeerde Pers Diensten (GPD), Algemeen Nederlands
Persbureau (ANP), Associated Press (AP). United Press Inter
national (UPI), Deutsche Presse Agentur (DPA), Agence
France Press (AFP). Reuters (RTR), Belga en European Pres-
sphoto Agency (EPA)
Een impressie van een nieuw fregat van de marine, met aan de achterkant het nieuwe radarsysteem.
kend met de Koninklijke Mari
ne. Voor de nieuwe LCF-fregat-
ten wenste de marine een lange-
afstandsradar die geschikt
moest zijn voor meerdere taken.
De opvolger van de huidige
Smart-S moest niet alleen nóg
snellere en kleinere raketten
signaleren, maar ook over land
kunnen kijken. Dit met het oog
op de nieuwe vredestaken,
waarbij fregatten dicht onder
de kust opereren, zoals bij Bos
nië.
Midden vorig jaar was het pro
totype klaar en op 1 april begon
nen de proefnemingen. „Na
twee weken konden we er al ver
keersvliegtuigen mee volgen, en
dat viel bijzonder mee. Normaal
duurt zoiets gemiddeld een half
jaar", aldus Dedden. Voor ver
dere tests wordt het gevaarte in
februari weer op 'de toren' bij
Signaal in Hengelo gehesen en
medio 1998 wordt het apparaat
op een testschip geplaatst om er
op zee mee te experimenten. De
eerste Smart-L radar zal in 2000
op het eerste Nederlandse
luchtverdedigingsfregat wor
den geïnstalleerd, dat drie jaar
later in de vaart komt.
De Nederlandse èn de Duitse
marine, die elk vier nieuwe fre
gatten gaan bouwen, zijn op dit
moment de meest serieuze klan
ten. Maar de markt is groter.
„Voor de Smart-L staat een
aantal kansrijke offertes uit. Er
zijn 40 landen waaraan we met
enige regelmaat leveren", zegt
Gerrit Dedden. Maar de keuze
wordt niet alleen bepaald door
technologische prestaties. Gro
te en kostbare wapensystemen
zijn vooral onderwerpen op po
litieke agenda's.
Doelwitten
Volgens Dedden is de productie
van de Smart-L in elk geval tot
2010 goed voor honderden man
jaren werk. De bouw van één
Terwijl de politiechef hem dreigend gadesloeg bestudeerde de
vreemdeling oplettend de kunstwerken in de hall.
„Ik tref het", dacht hij. „De bewoner van dit slot tracht zich te hand
haven met allerlei kopieën van zichzelf. Een gemakkelijk geval
voor een wezelkenner als ik. Mijn gedragslijn is duidelijk."
Op dat moment werd er een deur geopend en nu trad de kasteelheer
nader.
„Hallo Bas!", zo riep hij monter. „Wat is er met die zwerver waar
Joost me van vertelde?"
„Het gaat over deze persoon", zei de commissaris gewichtig. Hij
wees op de plek waar zijn arrestant zich zoëven bevonden had.
Doch deze was reeds met uitgebreide armen op heer Bommel toege
sneld.
„Neef", riep hij ontroerd uit. „Wat lijk je toch sprekend op de oude
graaf! Trek voor trek 't portret boven de schouw van ons stamslot!
..Huh?", vroeg heer Ollie onthutst.
„Deze figuur beweert, dat hij een gast van jeis", hernam de commis
saris.
„Ik trof hem aan..."
„Het blauwe loochent zich nietriep de heer Van Wezel opgetogen.
„Zelfs niet in de zijtakken van de familie. Ik ben blij, dat de douai
rière me naar Bommelstein afgevaardigd heeft. 'Daar moet nog een
ver familielid van ons wonen, Edelhart', zei ze. En ze heeft zich niet
vergist."
„Douairière?", herhaalde heer Bommel zonder begrip.
„Tante Arsenia", verduidelijkte de ander. „Je weet wel."
van de redactie binnenland
De Nederlandse Spoor
wegen investeren de ko
mende jaren 43,5 miljoen
gulden om de geluidsoverlast
van treinen terug te dringen.
Het geld wordt gebruikt voor
aanpassingen aan het rij
dend materieel. Het gaat on
der meer om het inpakken
van compressoren en genera
toren zodat ze bij stationair
draaien op emplacementen 5
decibel minder geluid produ
ceren.
De investering moet worden
gezien als een eerste stap van
een veel bredere aanpak van
de geluidsoverlast. Onder
zoek wordt nog verricht naar
mogelijkheden om het ge
piep van stalen wielen op de
rails en het lawaai van range
ren (koppelen) terug te drin
gen.
Onder meer wordt gedacht
aan het aanbrengen van
sproei- of smeerinstallaties
bij wissels en bochten. Die
zouden de rails vochtig kun
nen houden. Als dat het geval
is onstaat veel minder la
waai. Probleem hierbij is
echter nog dat het niet moge
lijk is met water te sproeien.
In de winter zou dat tot be
vriezing leiden. Juist in droge
koude periodes in de winter
is het piep-probleem groot.
Voor het reduceren van de
overlast van treinen hebben
de NS een speciale Project
groep Industrielawaai
('Pril') in het leven geroepen.
Volgens woordvoerder I. de
Zaaijer is het de bedoeling
dat de geluidsoverlast zoveel
mogelijk bij de bron wordt
aangepakt. „Er is met name
sprake van een probleem in
de omgeving van onze em
placementen. Daar hebben
we er verspreid over het land
ongeveer honderd van,
waarvan er veel liggen in de
bebouwde kom van steden
In ruim ruim 100.000 wonin
gen ondervinden de bewo
ners overlast" Volgens De
Zaaijer worden de emplace
menten beschouwd als indu
strieterreinen en moeten ze
voldoen aan de daarbij beho
rende geluidnormen. Dat is
lang niet overal het geval. „Je
kunt er voor kiezen om per
locatie maatregelen te tref
fen, maar dan moet je overal
wat anders doen." GPD
Janny van der Lee
Kalfsoesters met peterselieroom
Het pureren van kruiden gaat het
beste in een krachtige blender,
maar met een staafmixer of food
processor lukt het ook. Het nadeel
van een foodprocessor is echter
vaak dat de hoeveelheid geblan
cheerde kruiden vaak net iets te
klein is voor de grootte van de
kom en dat het mes daardoor de
hoeveelheid net niet pakt. Neem in
dat geval dus een grotere hoeveel
heid kruiden en vries desnoods
een deel hiervan in (in een ijsblok
jes vormpje).
4 personen:
4 kalfsoesters (of eventueel var
kensoesters)
peper, zout
boter om te bakken
1 bos peterselie
3 eetlepels azijn
25 gram koude boter
2 dl slagroom
Verwijder de stelen van de peter
selie en laat de blaadjes in kokend
water glijden. Giet de blaadjes na
30 seconden door een zeef af en
overspoel ze direct met ijskoud
water (houd de kleur mooi). Kook
de azijn in tot er nog maar een
dessertlepel over is. Wrijf onder
tussen het vlees in met peper en
zout en bak de kalfsoesters in bo
ter in 6-7 minuten bruin en gaar.
Schenk de slagroom langzaam bij
de ingekookte azijn en meng er
dan met een garde al kloppend de
koude boter door. Voeg als laatste
de peterseliepuree toe en breng
op smaak met peper en zout. Houd
de saus warm.
Lepel wat saus op het midden van
een bord en schik hierop de kal-
foester. Garneer eventueel met pe
terselie.
Vandaag
Illustratie Koninklijke Marine
zo'n radar vergt gemiddeld drie
jaar. Het apparaat wordt ge
bruikt in combinatie met een
andere Signaal-ontwikkeling,
de nieuwe APAR-radar. Die se
lecteert en rekent de doelwitten
uit, die door de Smart-L worden
aangegeven.
Stealth-vliegtuigen worden er
zichtbaar mee. Dedden: „In het
Amerikaanse Congres zijn wel
eens vragen gesteld of die ui
terst kostbare Stealth-techno-
logie wel noodzakelijk is. De
radar-technologie om zulke
vliegtuigen op te sporen ont
wikkelt zich namelijk sneller..."
GPD
Toonder Studio's
Na het zonnige weer van gisteren
hebben wij vandaag met geheel an
der weer te maken. Vannacht is er
een koufront gepasseerd en erach
ter stroomt koele onstabiele lucht
naarZeeland. De storing behoort bij
een lagedrukgebied dat vandaag
over het noordelijk gedeelte van de
Noordzee naar het oosten trekt. Ook
een bijbehorende trog passeert de
regio tegen de avond. Er is een wis
selende bewolking met een enkele
opklaring. Daarnaast zijn er buien
en vooral vanmiddag kan hierbij ha
gel en onweer zijn. Het kwik komt
niet boven de 10 graden uit en dit,
met een stevige westen wind, zal
onaangenamer zjin dan gisteren
het geval was met dezelfde tempe
ratuur. De westenwind is matig tot
vrij krachtig, 4-5 Beaufort, langs de
kust af en toe krachtig, 6 Beaufort. In
opklaringen daalt de temperatuur
vannacht naar 4 graden, aan zee
blijft het kwik enkele graden hoger.
Nautisch bericht
wind: west vrij krachtig tot krachtig,
5-6 Beaufort; zicht: goed, tijdens
neerslag matig; temperatuur van
kustwater: 11 graden; afwijking wa
terstanden: ruime verhoging; maxi
mum golfhoogte monding Schei-
des: twee meter.
ZON EN MAAN
Zaterdag 9 november
Zon op 07.55 onder 17.04
Maan op 05.30 onder 16.23
Zondag 10 november
Zon op 07.56 onder 17.02
Maan op 06.40 onder 16.53
Vooruitzichten
Voor zondag: Een lagedrukgebied
zuidwest van de regio komt nader
en zorgt ervoor dat de stroming zui
delijk wordt. Het wordt een rustige
dag met wolkenvelden en nog een
enkele bui in de ochtend. Later op
de dag neemt de bewolking weer
verdertoe. Het kwik komt niet hoger
dan 9 graden, de minimum in de
nacht omstreeks 4 graden. De wind
draait naar zuid en wordt matig tot
vrij krachtig, 3-5 Beaufort.
Voor maandag tot en met woens
dag: Temperaturen overdag om
streeks 9 graden, in de nacht gaat
het kwik naar rond de 6 graden. Veel
bewolking en perioden met neer
slag. De zuidelijke wind is matig tot
vrij krachtig, 3-5 Beaufort.
Hoog water
uur cm uur cm
Zaterdag 9 november
Vlissingen 00.30 218 12.46 213
Terneuzen 00.52 243 13.06 239
Bath 01.46 289 14.03 286
Roompot Buiten 00.35 167 12.45 157
Zierikzee 01.55 164 14.10 153
Wemeldinge 02.00 186 14.20 176
Philipsdam West 02.00 175 14.15 163
Zondag 10 november
Vlissingen 01.05 238 13.18 236
Terneuzen 01.26 264 13.40 262
Bath 02.23 313 14.40 310
Roompot Buiten 01.05 184 13.20 177
Zierikzee 02.40 174 14.55 164
Wemeldinge 02.40 198 14.55 189
Philipsdam West 02.40 182 14.40 171
Maandag 11 november NM
Vlissingen 01.40 254 13.53 253
Terneuzen 01.58 281 14.15 281
Bath 02.58 330 15.15 328
Roompot Buiten 01.35 197 13.50 193
Zierikzee 03.20 180 15.35 172
Wemeldinge 03.20 206 15.40 200
Philipsdam West 03.00 186 15.00 180
Laag water
uur cm uur cm
Zaterdag 9 november
Vlissingen 06.40 160 19.06 182
Terneuzen 07.06 171 19.32 194
Bath 08.08 199 20.32 220
Roompot Buiten 06.45 111 19.00 131
Zierikzee 08.00 115 20.15 133
Wemeldinge 08.05 129 20.20 148
Philipsdam West 08.00 124 20.15 142
Zondag 10 november
Vlissingen 07.16 172 19.40 192
Terneuzen 07.46 184 20.08 204
Bath 08.48 211 21.13 229
Roompot Buiten 07.15 120 19.30 139
Zierikzee 08.30 119 20.45 135
Wemeldinge 08.40 135 20.55 152
Philipsdam West 08.40 129 20.50 145
Maandag 11 november NM
Vlissingen 07.56 183 20.20 199
Terneuzen 08.26 196 20.49 211
Bath 09.31 220 21.56 234
Roompot Buiten 07.45 128 20.05 143
Zierikzee 09.05 123 21.25 136
Wemeldinge 09.15 140 21.30 154
Philipsdam West 09.15 133 21.30 146
c£2s. bewolkt
.71 1
regen
WL 1
y V\i
zonnig
hagel
1
mist
y>
c23s sneeuw
V
b
<w 10^-
opklaringen
9
warmtelront
windrichting
131 o
v koufront
18
lagedruk
|j
V!
/y hogedruk
19
-23
luchtdruk in
-1000- hecto pascal
-
19 temperatuur
Vooruitzichten voor diverse Euro
pese landen:
Finland: Wolkenvelden en af en toe
regen of sneeuw. Vandaag vooral in
het zuiden opklaringen en tot de
avond droog. Lagere temperatu
ren; in het noorden en midden
maxima rond of iets onder het vries
punt, langs de zuidkust erboven.
Noorwegen: Half tot zwaarbewolkt
en van tijd tot tijd regen-, hagel- of
sneeuwbuien. Maxima iets onder
nul in het noorden en oosten, in het
zuiden ongeveer 4 graden.
Zweden: Naast wolkenvelden, ook
opklaringen vooral in het zuiden en
kele buien, soms met sneeuw. Van
daag mogelijk met hagel. In het
noorden en midden overdag lichte
vorst; elders maxima boven het
vriespunt.
Denemarken: Vandaag veel wind,
half tot zwaar bewolkt weer en bui
en, soms met hagel en onweer.
Morgen meest bewolkt en van tijd
tot tijd regen, mogelijk ook natte
sneeuw. Middagtemperatuur rond
6 graden.
Engeland, Schotland, Wales en Ier
land: Wisselend bewolkt en vooral
in Ierland, Schotland en Wales en
kele buien, vandaag soms met ha
gel en onweer. In het noorden op
beide dagen kans op sneeuw. In
Zuid-Engeland morgen mogelijk
veel bewolking en regen. Frisser
met op morgen maxima rond 8 gra
den.
België en Luxemburg: Vandaag half
tot zwaar bewolkt en buien, soms
met hagel en onweer, morgen gere
geld zon, soms ook wolkenvelden
en later mogelijk enige regen. Mid
dagtemperatuur rond 9 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk: Perio
den met zon. Vooral in de noordelij
ke departementen op beide dagen
meer wolkenvelden en kans op bui
ige regen. Vandaag mogelijk ook
onweer. Kans op mist. Maxima van
daag rond 12, morgen ongeveer 9
graden.
Portugal: Tamelijkzonnig en droog.
Morgen in het noorden ook wolken
velden. Middagtemperatuur van 17
graden in het noorden tot 22 in de
Algarve.
Madeira: Wolken, afgewisseld door
zon. Droog. Middagtemperatuur
ongeveer 22 graden.
Spanje: Vooral langs de Golf van
Biskaje wolken en mogelijk wat re
gen. Verderflinke perioden met zon
en langs de oostelijke Costa's kans
op een bui. Middagtemperatuur
van 18 graden aan de Costa Brava
tot 22 ten zuiden van Alicante.
Canarische Eilanden: Naast zon
soms ook wolkenvelden. Droog.
Maxima rond 26 graden.
Marokko: Westkust: in het alge
meen zonnig. Middagtemperatuur
vlakaanzeetussen21 en27graden.
Tunesië: Overwegend zonnig,
droog en middagtemperatuur on
geveer 23 graden.
Zuid-Frankrijk: Perioden met zon.
Langs de Golf van Biskaje op beide
dagen ook wolkenvelden en kans
op regen. Plaatselijk mist. Maxima
van 11 graden rond Clermont-Fer
rand tot 16 in het zuiden.
Mallorca en Ibiza: Zonnige perio
den en kans op een bui. Maximum
temperatuur rond 20 graden.
Italië: Perioden met zon, maar ook
geregeld stapelwolken en met na
me langs de Adriatische Kust een
enkele bui. In de ochtend kans op
mist. Maxima van 12 graden in het
noorden tot ruim 20 op Sicilië. Mor
gen in het noorden frisser.
Corsica en Sardinië: Flinke perio
den met zon en een kleine kans op
een bui. Middagtemperatuur onge
veer 18 graden.
Malta: Geregeld zon, maar soms
ook wolkenvelden. Droog. Maxima
rond 21 graden.
Griekenland en Kreta: Overwegend
zonnig. In het oosten van Grieken
land ook wolken en kans op een bui.
Maxima rond 19 graden, in het
noordoosten enkele graden lager.
Turkije en Cyprus: Kusten: droog en
vrij zonnig. In het noordwesten
soms ook wolkenvelden. Middag
temperatuur van 16 graden langs
de westkust tot 23 plaatselijk langs
de Turkse zuidkust en op Cyprus.
Duitsland: Geregeld zon. Vooral
vandaag vrij veel wind, van tijd tot
tijd ook wolkenvelden en enkele
buien, soms met hagel en onweer.
Morgenochtend kans op mistban
ken. Middagtemperatuur rond 9
graden.
Zwitserland: Opklaringen, maar
aan de noordflank van de Alpen op
beide dagen ook wolkenvelden en
kans op regen, boven de 1200 meter
sneeuw. Mogelijk mist. Maxima uit
eenlopend van 8graden in het noor
den tot 12 rond Locarno, morgen
enkele graden lager. Oostenrijk:
Vandaag wolkenvelden en mogelijk
regen, boven de 1200 meter
sneeuw. In het zuiden nu en dan zon
en droog. Morgen overal geregeld
zon en droog. Kans op mist. Frisser
met maxima rond 8 graden.
Tsjechië en Slowakije: Geregeld
zon. Vandaag in Tsjechië, morgen
juist in Slowakije, wolkenvelden en
een enkele bui, in de bergen met
sneeuw. Middagtemperatuur rond
7 graden.
Hongarije: Perioden met zon en een
kleine kans op een bui. Hier en daar
mist. Maxima ongeveer 8, morgen
wat frisser.
De politie kondigt voor vandaag en morgen de volgende snelheidscontro
les aan:
A2 - tussen Amsterdam-Utrecht-Zaltbommel vice versa
A28 - A27 - A16 tussen Groningen en Breda (Belgische grens)
Onze nieuwste kotterhanger,
met recht een juweeltje
Rotholm 34-P.O. Box 13 trk (Holland)
Telefoon 0327^81702 Fax 0327-683383
Autotelefoon 06-33161203
Bel ons, wij komen bij u thuis!
(Advertentie)