Modieuze stadsdroom Het neusje van de zalm op maat Bellen en sturen gaan niet samen Smart Car blijft nog prototype Dure fietsen Remhulp Mercedes Suzuki Daihatsu Fiat Ulysse auto motorfiets zaterdag 9 november 1996 37 in het kort Onderzoek naar het telefoneren in de auto Het begin is er voor de 'auto van morgen', juicht MC Micro Compact Car AG de laatste maanden bij herhaling. Eerst ging het om de Smart-auto zelf, toen om de fabriek, nu zijn contracten voor de vertegenwoordiging in ons land gesloten. Er komen Smart Centres in Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. Dat alles verkeert echter in een soort prototype- fase, iets definitiefs is er nog niet. De Smart komt namelijk pas over een kleine twee jaar te koop. Er wordt nu al ophef over ge maakt om het publiek rijp te maken voor een heel nieuwe bena dering van de automarkt. Daarbij moet vooral het beter gesitueerde, modebepalend deel van de volks massa zich aangesproken voelen. Zij dienen straks circa f 22.000 neer te tellen voor een hypermo derne stadsauto, die plaats biedt aan twee personen en wat bood schappen. Een steun in de rug voor de Smart is ongetwijfeld dat Mercedes- Benz erachter staat, samen met Swatch-horlogefabrikant SMH, oprichter van Micro Compact Car. Alles aan de Smart en de organisa tie eromheen is anders dan het ge bruikelijke in de autowereld. In logische volgorde, vandebouwtot aan het eindgebruik, ziet dat er als volgt uit. In Frans Lotharingen bouwt men nu een fabriek, die vol gens MCC rond de eeuwwisseling 200.000 Smarts per jaar moet bou wen. Die fabriek is niet van MCC zelf, er werkt een hele reeks part ners in samen. Deze partners zijn de toeleveranciers, elk heeft een eigen vestiging op het fabriekster rein die een stukje van de Smart maakt. Met uitzondering dan van Merce des, die de aandrijf organen zal le veren vanuit Duitsland. Het ont werp van de Smart leunt zwaar op ideeën voor de volgend jaar ver schijnende compacte Mercedes A- klasse. Net als dat model heeft de (kleinere) Smart twee bodempla ten boven elkaar, met ertussen aandrijving en wielophanging. Aanvankelijk plande Mercedes voor de A-klasse driecilinder mo toren, doch voor zichzelf koos het merk toch viercilinders, de drie- pitters komen in de Smart. Eerst een turbo- benzinemotor met zes- versnellings automaat, te volgen door een turbodiesel, daarna een elektromotor. Modieus Er komen geen importeurs, ook de distributie van de Smart gaat via partnerschappen, zoals er nu vier gesloten zijn in Nederland. Of ei genlijk drie, want Smart Centres in Amsterdam en Utrecht worden beide opgezet door de directeui'en van Autopalace De Binckhorst, importeur van Mazda. Een Smart Centre is tegelijk importeur, ver koop- en servicecentrum en hoofddealer, die weer subdealers kan aanstellen. Omdat de Smart een chassis uit aluminium profielen heeft kunnen er stukjes aangebouwd of afgehaald wor den zonder gevolgen voor zijn dragende structuur. In Europa moeten een stuk of hon derd Smart Centres opgezet wor den door lokale mvesteerders. Een dergelijk Centre dient een tref punt te zijn voor een modieus publiek. Er vallen termen als kin deropvang, 'cyber-café' en expo sitieruimte. Bij cyber-café moet u zich blijkbaar een postmoderne kroeg voorstellen waar met multi media-computers gespeeld kan worden. De expositieruimte zou werk van hedendaagse kunste naars kunnen vertonen, of thema tentoonstellingen Van Smart-eigenaren wordt ver wacht dat ze regelmatig bij een Centre binnenvallen, om advies in te winnen over hernieuwde aan kleding van hun auto. De Smart heeft kunststof buitenpanelen, die vervangen kunnen worden door andere in een nieuwe modekleur. Op recycling van afgedankte pa nelen wordt gerekend. Ook kan de vorm van de auto aangepast wor den; ten minste komt er naast de gesloten versie een cabrio. Omdat de Smart een chassis uit aluminium profielen heeft kun nen er stukjes aangebouwd of af gehaald woixlen zonder gevolgen voor zijn dragende structuur. Het interieur is eveneens om te bouwen en uit te breiden met bij voorbeeld een 'communicatie module' met navigatiesysteem, autotelefoon en dergelijke. Uit eindelijk zouden tevens 'aandrijf- modules' mogelijk moeten zijn: wisselen tussen benzine-, diesel- of elektro-krachtbron naar be hoefte Proefversies Geheel vastomlijnd lijken de plannen voor de Smart met. Een definitief model werd nog niet ge toond, alleen proefversies, zoals bijvoorbeeld tijdens de Olympi sche Spelen in Atlanta. Aanvan kelijk was het verhaal dat alleen nieuwe Smart Centres bij grote steden de auto zouden bieden. La ter kwamen toch subdealers om de hoek kijken, 'wat ook bestaande autobedrijven zouden kunnen zijn'. Nu wordt het nog mooier: MCC ziet 'communicatie-modu les' voor zich, 'bijvoorbeeld bij su permarkten'. Dat staat voor een computer-zuil als elektronische showroom, waar alle informatie over de Smart ingewonnen kan worden. Wellicht nam MCC kennis van het rapport van een marktonderzoek bureau, dat ruimte ziet voor niet meer dan 90.000 Smarts per jaar. Dat lijkt geloofwaardiger dan de modepraat van MCC. De ruimte en brandstofsparende Smart (lengte 2,5 meter, verbruik 1 op 25 tot 30) zou uitkomst bieden voor stedelijke milieu- en verkeers- drukte-problemen Voelt 'het betere publiek' zich massaal geroepen het voorbeeld te geven door een kostbare stadsauto te kopen, met op 130 km/h be grensde topsnelheid en beperkte mogelijkheden, zodat je er een grotere reisauto bij moet hebben? En zouden ze dat doen, helpt dat dan merkbaar aan schonere lucht en minder ruimte voor auto's in de stad? Door de vroege start van het scheppen van een hebbeding-cul tuur rond de Smart lijkt zelfs het risico aanwezig dat hij in 1998 al weer lang en breed uit de mode is, als oud nieuws. Peter Fokker Een White Power veerelement. Carbon wielen. Een upside down voorvork van Marzocchi en een aluminium frame van Nico Bakker. Een paar jaar geleden was de enige logische vraag die kon volgen: 'en wat voor een motorblok ligt erin?'. Dat is nu wel even anders. Alle genoemde elementen worden toegepast in fietsen en wel in puur Hollandse Pro Team mountainbikes, geassembleerd in het Westfriese Berkhout. De fietsen worden stuk voor stuk naar wens van de koper samengesteld. Dat moeten wel ware liefhebbers zijn, want de prijs bedraagt minimaal vierdui zend gulden. En wie voor alles de duurste componenten kiest is zelfs een kleine tienduizend gulden kwijt. Dan gaat het om een volle dig geveerd exemplaar met een hydraulisch remsysteem en even tueel met keramische lagers. Op fietsgebied is dit het neusje van de zalm. De nieuwe fiets wordt op de markt gebracht door het bedrijf Turbo Print, waarvan eigenaar Rob Schepers al jaren 'iets heeft met motoren'. Zijn zakenpartner Ton Giesbers komt 'uit de fietsen' en Nico Bak ker is bij beiden bekend om het bouwen van bijzondere frames, tot nu toe in hoofdzaak voor moto- Stijfheid Schepers. „Toen we op het idee kwamen om een fiets te gaan bou wen kwamen we dus al snel bij Ni co terecht. Hij wist al gauw wat er kon. De stijfheid was vooral van belang. Bij een niet-geveerde fiets is dat simpel. Bij een volledig ge veerde fiets kan het een probleem zijn, omdat je de pedaalkracht omzet in allerhande andere krach ten en bewegingen dan die voor de aandrijving van de ketting. De stabiliteit komt daardoor in ge vaar. Maar deze vering is net als bij motoren volledig instelbaar, Aan- De Gran Move van Daihatsu Auto-onderdelengigant Lucas meldt een remhulp voor auto's met ABS ontwikkeld te hebben, die Mercedes-Benz binnenkort als eerste merk zal toepassen. De Bra ke Assist van Lucas kan de rem weg bij een noodstop met liefst éénderde verminderen Niet door de kracht van het remsysteem uit te breiden, maar door de bestuur der een handje te helpen bij de be diening. Het blijkt namelijk dat de meeste automobilisten in een noodsitua tie niet alles uit een ABS-remsys- teem halen wat erin zit. Daartoe moet onmiddellijk met grote kracht geremd worden, alleen dan zal het ABS maximaal remvermo- gen opwekken bij net niet blokke rende wielen. Velen trappen de rem niet meteen helemaal door, of weten domweg niet genoeg kracht op het pedaal uit te oefenen Dat kan Brake Assist voor hen doen. Lucas werke eerder aan een elek tronische regeling op de gewone vacuüm rembekrachtiger zoals el ke auto heeft. De elektronica zou extra of juist minder remdruk kunnen geven dan normaal over eenkomt met de druk van de voet op het rempedaal. Het is nu uitge werkt tot Brake Assist, dat de snelheid waarmee de rem wordt ingetrapt meet. Bij een noodstop, dus heel snel op de rem trappen, verhoogt Brake Assist automa tisch via de bekrachtiger de druk in het remsysteem tot maximale waarde. De Fiat Ulysse Met grote waarschijnlijkheid zal Daihatsu op de AutoRAI in februari twee voor Europa nieuwe Multi Purpose Vehicles brengen, de Move en Gran" Move. Het zijn beide ruimtewagen-ach- tige modellen van compact for maat. De Move, in Japan al een gigantisch succes, is technisch ge baseerd op Daihatsu's Cuore, voor de Gran Move dient de grotere Charade/Valéra als basis. Een ho ge bouw en korte neus zorgen voor veel nuttige ruimte in de wel wat op een stationcar lijkende model len. Extra stoelen of variabele binneninrichting komen er echter niet aan te pas De Move zou omstreeks 20.000 gulden gaan kosten, de Gran Move valt in te schatten op een prijs net onder 30.000 gulden. passen aan terreinomstandighe den en postuur van de berijder is dus geen enkel punt." Schepers en Giesbers weten dat de meeste van hun fietsen terecht ko men bij ware liefhebbers en top sporters op het gebied van moun- tainbiken, mountainclimbing en downhill rijden. „Toch hebben we er ook al een verkocht aan iemand die er gewoon op zondagmorgen mee bij zijn moeder op bezoek gaat. Die heeft zo'n fiets puur om dat hij iets anders wil dan iemand anders" Beperking De prijs van de Pro Team fietsen betekent een beperking voor het aantal exemplaren dat per jaar verkocht zal worden, zo weten de fietsenbouwers. „Als we er tussen de 125 en de 200 per jaar verkopen zijn we tevreden. Het scheelt na tuurlijk wel of het een goedkope of dure uitvoering is, maar ze hebben allemaal met elkaar gemeen dat het goede en kwalitatief hoog waardige fietsen zijn". Willem de Niet merken een fabriek hebben in Hongarije. General Motors en Su zuki werken al sinds 1981 samen, in de VS wordt de Suzuki Swift bij GM-dealers verkocht als Geo Storm. Even verder doordenkend wenst Suzuki misschien de Alto's voor Europa niet langer uit India aan te voeren. Opel kon best een behoefte voelen aan een kleiner model dan de Corsa, in antwoord op de Ford Ka en een komende Volkswagen die kleiner is dan de Polo. bra. Daarbij is de Ulysse 1.8L niet volledig uitgekleed. Hij heeft wel een kleiner motor dan de reeds be kende varianten, te weten een 73 kW/100 pk sterke 1,8 liter. De uit rusting omvat echter nog altijd centrale vergrendeling, airbag in het stuur, dakrails en vijf afzon derlijke stoelen. De fiets van vierduizend gulden, vlnr. de makers: Ton Giesbers, Rob Schepers en Inco Bakker. Suzuki onderzoekt op dit mo ment samen met General Mo tors International Operations of samenwerking in Europa moge lijk is op het gebied van kleine au to's. Het zou erom gaan samen 'technische specificaties en pro ductiemethoden' op te stellen. In minder bedekte termen vertaald: Opel en Suzuki gaan mogelijk elk in de eigen fabrieken kleine auto's bouwen op dezelfde technische basis. Het treft dan wellicht dat beide Wie dacht dat Seat de knuppel in het hoenderhok gooide met zijn scherp geprijsde grote ruimtewagen Alhambra komt be drogen uit Fiat kan het nog beter, met een nieuwe basisversie van de Ulysse voor f. 49.500, nog eens vierduizend gulden goedkoper dan de voordeligste Seat Alham- De voorganger slingert; de snelheid van de auto zakt plotseling van 120 tot onder de 80 kilometer per uur. Tien tegen een dat de bestuurder zit te telefoneren. Irritant en gevaarlijk. Volgens Duits onderzoek heeft 1 op de 3 bezitters van een auto-met-telefoon al een aanrijding veroorzaakt. TNO- onderzoeker Wim Verwey legt uit waarom autorijden eigenlijk niet samengaat met telefoneren. Sturen, letten op rechtdoorgaande fietsers en overstekende voetgan gers, schakelen, verkeer van rechts voorrang geven, een blik in de achteruit kijkspiegel werpen, verkeersborden en stoplichten in je opnemen. En dan ook nog via de telefoon een belangrijk en in gewikkeld gesprek voeren? Dat is te veel tegelijk, stelt psycholoog Wim Verwey van het onderzoeksinstituut TNO Men sen denken ten onrechte van zichzelf dat ze al die informatie die op hen afkomt kunnen verwerken. De praktijk wijst echter anders uit Het TNO-instituut voor zintuigfysiolo gie onderzoekt in opdracht van Rijkswa terstaat de invloed van telecommunica tie op het weggedrag. „Onze technicus, die bij de proefpersonen achterin mee reed, stond doodsangsten uit," zegt een woordvoerder, Andersom bleek ook, dat informatie die verkregen werd tijdens het rijden, daarna niet goed kon worden naverteld. Afzonderlijk De verklaring is simpelEen mens kan nu eenmaal niet 'praten en breien' tegelijk. Bellen en autorijden zijn twee afzonder lijke taken die allebei veel aandacht ei sen. Doet iemand beide dingen op het zelfde moment, dan draait het brein op volle toeren. Er ontstaat interferentie. Dat betekent, dat de ene handeling de (kwaliteit van de) andere beïnvloedt. Met rij-simulatie spoort TNO deze effec ten op. De proefpersoon zit dan aan een soort dashboard, en vóór hem wordt een snelweg met verkeer geprojecteerd. Het apparaat lijkt het meest op wat een spe ler in een automatenhal tegenkomt. Ook worden testrijders in bestelbusjes met allerlei soorten meetapparatuur het ge wone stadsverkeer ingestuurd. „Zoiets geeft een beter beeld van de effecten dan een recht-toe-recht-aan stuk snelweg." De wagens zijn dan. net als bij een les auto. voorzien van een extra rem en kop pelingspedaal. De testauto's kwamen nog net niet achterstevoren een kruising over, maar het bleek overduidelijk dat de chauffeurs door de zicht- en bewegings interferentie gevaarlijke toeren uithaal den. Als iemand wil bellen, moet hij im mers het nummer intikkenDat betekent TTien op de drie autotelefoonbezitters heeft al eens een aanrijding veroorzaakt.. Dat Hj blijkt uit onderzoek door professor Dietrich Ungerervan de universiteit van Bre inen. De brancheorganisatie Stichting Samenioerken.de Telecommunicatie Vakhan delaren twijfelt echter aan de uitkomsten van dit onderzoek. „Dan had de minister toch allang maatregelen genomen zegt een woordvoerder. Hij beklemtoont dat de apparaten juist bijdragen aan de veiligheid op de weg. „Na een ongeval kunnen de ambulance of de politie eerder door particulieren worden opgeroepen." Jaarlijks telt Nederland zo'n 12.000 verkeersongevallen met persoonlijk letsel. On bekend is hoeveel daarvan zijn veroorzaakt door een telefonerende bestuurder. De autotelefoon is razend populair sinds zijn introductie in 1980. Volgens debranche zijn er inmiddels zo'n 800.000 mobiele telefoons in omloop. Dat wil zeggen, dat één op de zeven a acht automobilisten beschikt over deze apparatuur. En de verkoopcijfers stijgen nog steeds. Nederland kent nog geen regels voor telefoneren in de auto. Sommige andere landen wel. In Groot-Brittanniè en sinds kort ook in Zwitserland is het strafbaar om tijdens het rijden te bellen. Maar het kan nog gekker. In een van de Amerikaanse staten ver biedt een wet om tijdens het autorijden televisie te kijken. dat de bestuurder één tot anderhalve se conde zijn blik van de weg neemt en naar de toetsen tuurt. Hij mist in die periode dus wat er voor, naast en achter hem ge beurt. Zo iemand ziet zijn voorganger bijvoorbeeld niet remmen. Dus moet hij zelf later bruusker een (nood)stop ma ken. Stuurprestaties Ander gevolg: de chauffeur past zijn volgafstand niet aan. Bovendien gaat de wagen slingeren, omdat de bestuurder bij het intoetsen zijn rechterhand van het stuur neemt en scheef zakt. Dit beïn vloedt zijn stuurprestaties. Hetzelfde geldt voor simpelweg het vasthouden van de hoorn, waardoor de linkerhand iets anders doet dan de rechter. Verwey: „Laat staan dat hij kan schakelen of stu ren." Deze problemen zijn deels te ondervan gen. PTT Telecom heeft een 06-dienst, waarbij de bestuurder alleen maar een voorkeuzetoets hoeft te beroeren. De te lefoniste draait dan voor hem het num mer van zijn keuze. En de zogeheten hands-free-kit stelt een rijder in staat om te bellen zonder dat hij continu de hoorn hoeft vast te houden Ondanks deze accessoires blijft autobel len onveilig. Dat komt door de 'mentale interferentie' Verwey. „Iemand moet twee informatiestromen tegelijk afhan delen: het verkeer en de inhoud van het gesprek. Anticiperen lukt daardoor niet meer." Met name oudere en onervaren chauf feurs worstelen met de dubbele belas ting. De ouderen omdat zij langer doen over het verwerken van gegevens. De jongeren omdat ze nog niet op de auto matische piloot kunnen rijden. De grootste problemen met adequaat reageren doen zich voor als iemand wordt opgebeld. „Bel je zelf, dan wacht je tot je op een recht stuk zit. Of je zoekt een parkeerplaats opDegene die de op roep plaatst, kent situatie niet waar de andere kant in verkeert. Hij zit rustig op kantoor of op de bank. En beseft niet dat de tegenpartij net een drukke rotonde aan het nemen is, danwel met 160 per uur inhaalt. Gevaarlijjker Dat maakt deze situatie gevaarlijker dan bij voorbeeld een twistgesprek met de kaartlezende bijrijder. „Die ziet zelf wel, dat hij even moet dimmen. Heeft vol doende verkeersinzicht of voelt 't aan de reactie.En als hij of zij dat niet ziet, kan de bestuurder altijd nog snauwen 'Nu even kop dicht'. Zoiets doe je niet bij een telefoongesprek", aldus de onderzoeker. Verwey heeft mogelijke oplossingen op een rij gezet „Eigenlijk zou je moeten verbieden dat iemand een zakelijk ge sprek voert. Dat heeft de nadeligste ef fecten, omdat de beller dan extra goed moet nadenken. Er hangt veel van af en het gaat over complexe zaken. Even naar huis bellen, dat je een half uur later komt is niet zo belastend Maargoed, zo'n verbod kan dus niet. Wat wel haalbaar is: het apparaat zo pro grammeren dat na drie minuten ('want dan wordt het ingewikkeld') de verbin ding wordt verbroken. Of verhinderen dat een chauffeur al rijdend belt doordat bijvoorbeeld de telefoon op slot gaat als de wielen draaien. Maar ja, dat is ook weer lastig. Want dan kan de bijrijder ook niets meer. Een andere optie: alleen uitgaande ge sprekken toestaanMaar daarmee wordt geknaagd aan de belangrijkste reden om zo'n mobiel ding aan te schaffen: de per- 1 manente bereikbaarheid. Belang Verwey is doordrongen van het belang van zijn onderzoek: „Er komen steeds nieuwe elektronische speeltjes bij. Als je de telefoon, relatief de simpelste uitvin ding, accepteert komt de rest er spoor slags achteraan Hij denkt dan bijvoorbeeld aan naviga tiesystemen (een landkaart op beeld scherm; de bestemming moet worden ingetikt op een soort toetsenbord) en fi lemelders (een soort autoradio waarbij de wegnummers moeten worden aange klikt op scherm). Anderzijds relativeert hij. „Iedereen slingert wel eens met z'n auto omdat hij afgeleid is. Het is lastig vast te stellen wanneer hierdoor de verkeersveiligheid in het geding komt." Tenslotte speelt ook de vaardigheid van de chauffeur een rol. „Ongelukken kun nen op de gekste manieren ontstaan. Mijn zwager heeft zijn Eendje total loss gereden omdat hij probeerde iets uit zijn koffertje op de achterbank te pakken." Ineke Inklaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 37