Groei vliegveld is onvermijdelijk Menno Simonszoon heeft ons na 500 jaar nog steeds wat te zeggen PZC 6K0T£ mttmseoer Langkampeerders vragen om meer huurbescherming zeeland zaterdag 9 november 1996 14 'Bumpy' Midden-Zeeland op weg naar 21ste eeuw Kleindierenshow Middelburg London 65,- p.p. Op een doordeweekse herfst middag produceert een groepje zwanen de meeste 'vliegbewe gingen'op Zeeland Airport. Mi nister De Boer van Milieu vindt dat het er gerust zestigduizend mogen worden Een portret van een 'bumpy'airport van onze verslaggeefster Femke Kools ARNEMUIDEN - ..Moet je naar vliegveld Midden-Zeeland? Dan kan ik je over een uurtjewei weer op komen pikken", grapt de taxi-chauffeur. „Daar ben je zo uitgekeken." „Papa. Papa. November." Ha venmeester Gerard Neijenhof geeft een vliegtuigje van de Po litie Luchtvaartdienst informa tie over de situatie op de lege grasmat van Zeeland Airport. beter bekend als vliegveld Mid den-Zeeland. Blauwe lucht, warm herfstzonnetje. Het gras danst op het ritme van de wind stoten, kracht zeven tot acht De rood-witte windzak staat conti nu bol en horizontaal. In het verhoogde kantoortje van de havenmeester is het warm. Een agent van politie Walcheren wacht tot zijn lift is geland. „Zonder de havenmeester landt of stijgt hier geen vliegtuig." De agent maakt zo meteen een rondvlucht boven Walcheren om eventuele milieudelicten op te sporen Tien minuten latex- komt het vliegtuigje in zicht Het schommelt wat tijdens het naderen van de landingsbaan. Trefzeker zet de piloot de kist aan de grond. Even later stapt de piloot het kantoortje binnen. „Lekker windje, hè!", lacht hij. „Ja, het is lekker bumpv". ant woordt Gerard. Probleemloos stijgt het toestel tien minuten later'op en verdwijnt achter de horizon. Op Zeeland Airport zijn rond de twintig bedrijven gevestigd. Paracentra, onderhoudsbedrij ven, luchtfotografie, een char termaatschappij enzovoort. „Op een dag als vandaag is het heel rustig", licht Gerard de leegte toe. „Eigenlijk moet je dit verhaal in de zomer schrijven. Dan hebben we op een gemid delde dag tweehonderd vliegbe wegingen." Rond dat aantal bewegingen is het de laatste week nogal 'bum py'. Dit jaar heeft Zeeland Air- Een van de bedrijven die op en rond het vliegveld zijn gevestigd: Transal. foto Willem Mieras port 36.000 landingen en starts. Een bezwarencommissie advi seerde dat aantal te begrenzen tot 40.000, maar minister De Boer van Milieu stelde vorige week dat het er gerust 60.000 mogen worden. De kleine lucht vaart op Zestienhoven in Rot terdam kan dan worden ver minderd. Omdat in de 'vliegbewegingszo ne' slechts 22 huizen staan, vindt De Boer dat de kleine luchtvaart op Midden-Zeeland kan uitbreiden. Op het vliegveld is men het erover eens: 60.000 is goed voor ons. De tegenstan ders, de gemeenten Veere en Goes en de omwonenden, zien het echter minder soepel. Ze wijzen op de zomer-recreanten die op Oranjeplaat en rond het Veerse Meer neerstrijken. Zo ge teld zijn er meer dan 22 huizen die geluidshinder ondervinden. Veertigduizend is de grens, vin den zij. Een aantal ondernemers op het vliegveld is het beu. Niet alleen de klachten van omwonenden, maar ook de negatieve bericht geving in de media over de klei ne luchtvaart vinden ze onte recht. „Over het algemeen is men in Nederland vrij anti- luchtvaart". zegt een eigenaar van een vliegbedrijfje, terwijl hij in restaurant Flyers Inn een kop koffie drinkt. „Als ik op het Veerse Meer zeil, heb ik ook last van die motorboten die zo'n ka baal maken. Maar daar klaag ik toch ook niet over? Dat is alge meen geaccepteerd. Net als de trein. Die komt op sommige plaatsen vlak langs het huis. Als je daar geen trek in hebt, moetje er gewoon niet gaan wonen. Ook voor de bezwaren van re creanten op Oranjeplaat heeft hij weinig begrip. Fel: „Het vliegveld lag hier eerder. Dan moeten ze die huisj es niet hier in de buurt bouwen." De onderne mer wijst de critici op de recrea tie die het vliegveld biedt. „In de Havenmeester Gerard Neijenhof van Zeeland Airport, beter be kend als vliegveld Midden-Zeeland. foto Willem Mieras zomer zitten vakantiegangers hier hele dagen naar vliegtuigen te kijken." Volgens hem is het vliegveld niet aantrekkelijk voor bedrijven als het aantal vliegbewegingen wordt beperkt Doopsgezinden herdenken 'bolsjewiek van reformatie' in musical van onze verslaggeefster Antoinette Kooman MIDDELBURG - Kritische mensen maken eerder vijanden dan vrienden. Was reformator Menno Simonszoon een luis in de pels van kerk en staat tijdens de roerige hervormingstijd, op het ongebreideld kapitalisme van de jaren negentig zou hij evengoed ongezouten kritiek le veren. „Menno heeft vandaag de dag nog iets te zeggen. Dal is ei genlijk de dramaturgische clou van het hele verhaal", zegt de Ds. M. C. Postema. Middelburgse emeritus-predi kant ds. M. C. Postema. In het kader van het vijfhonderdste sterfjaar van Menno schreef hij de musical Een luis in de pels. De 'husseling' van historische, religieuze, ethische en humoris tische elementen wordt op za terdagmiddag 16 november om 14.30 uur ten tonele gebracht in de Prins van Oranje in Goes. Voor zich uit mompelend dren telt Postema op geruite slofjes naar de keuken om koffie en 'iets knabbeligs' te halen. Na ve le jaren op de kansel te hebben gestaan in Friesland en Arnhem kwam de predikant in 1979 lei ding geven aan de Doopsgezin de Gemeenten in Goes, Middel burg en Vlissingen. Negen jaar later ging hij vervroegd met emeritaat. „Als een soort nevenactiviteiten heb ik me al die tijd beziggehou den met vormen van vermaak", vertelt Postema. „Tijdens mijn studie trok ik met een Doopsge zinde poppenkast door heel Ne derland Verschillende paro chies in Friesland hebben onder mijn bewind de theaterkunst le ren kennen. Wat voorstellingen van een medewerker MIDDELBURG - Van vrijdag 15 tot en met zondag 17 novem ber wordt in de evenementenhal De Kruitmolen in Middelburg de 28e editie van de Deltashow Vraag het fantastische programma aan: 00113-227600 of 0118-419710 gehouden: een tentoonstelling van onder meer konijnen, kleine knaagdieren, sier- en watervo- gels. In totaal zijn er ruim twaalfhon derd dieren bijeengebracht. Voordat vrijdagavond het eve nement wordt geopend, zijn alle dieren gekeurd. De resultaten daarvan worden op de kooien aangebracht. Er zijn ook de monstraties houtsnijden en in formatie over huisvesting, ver zorging en voeding van dieren. Kinderen kunnen hun op papier afgebeelde lievelingsdier in kleuren. Vrijdagavond om acht uur wordt de show geopend door voorzitter D T. de Boer van de Nederlandse bond van hoender-, dwerghoender-, sier en watervogelfokkers vereni gingen (NHDB) Daarbij wor den ook de hoofdprijzen uitge reikt. De Deltashow is voor publiek toegankelijk op vrijdag van 20.30 tot 22.30 uur, zaterdag van 10.00 tot 21.30 uur en zon dagvan 10.00 tot 17.00 uur. betreft was ik een tamelijk groot kanon. "De predikant lanceerde een passiespel, poppentheater stukken en klank- en lichtvoór- stellingen rondom bijbelse en li teraire thema's. „Op dat gebied heb ik heel wat uitgevroten", gniffelt Postema fijntjes. Daarom vroeg de Doopsgezinde feestcommissie 'Menno 500' hem eind 1993 een toneelspel te produceren ter ere van het vijf honderdste sterfjaar van de le gendarische figuur. „In restau rant-café 'De Geere', waar ik mij zaterdagsmiddags placht neer te zetten begon ik wat rij- melaarijtjes op te kladderen. Ik nam het rommeltje overal mee naar toe en heb er tot mei '94 aan gewerkt." Goed koren „Menno moet als kind getuige zijn geweest van allerlei politie ke en religieuze troebelheden in het gewest Friesland. Onder huids heeft dat geleid tot zijn af keer van geweld." Menno voelde zich geroepen tot het priester ambt en werd kapelaan in een Fries dorp Al snel ging de jonge geestelijke twijfelen aan de bij belse gronden van de eucharis tieviering en wat de kerk daar over beweerde. Na grondige Schriftstudie trad hij uit de kerk. De leer van de wederdopers sloot meer aan op Menno's be vindingen. In tegenstelling tot de Calvinistische en de Lutherse opvattingen verkondigden zij dat iemand de doop pas kon ont vangen als hij bewust had geko zen voor het christenzijn. Maai de voormalige priester was een tegenstander van het geweld dat de wederdopers gebruikten om af te straffen wat in hun ogen goddeloos was. Hij probeerde zijn broeders en zusters tot vreedzamer gedrag aan te zet ten met het argument dat je als christen geen goed koreVi en maaier tegelijk kunt zijn Dat wil zeggen dat het menszijn je het recht ontneemt om mede mensen te veroordelen. „Het is Menno's grote verdienste dat hij de opgejaagde dopersbe weging op een vreedzame ma nier heeft weten te reorganise ren. Hoewel er een hoge prijs op zijn hoofd stond trok hij door Nederland om overal Doopsge zinde Gemeenten op poten te De Nederlandse doopsgezinde leidsman Menno Simonsz. op een kopergravure uit de zeventiende eeuw. zetten", gaat Postema verder, terwijl hij zijn pijp stopt met Schipperstabak. „Helaas ont stonden er op het einde van zijn leven hevige twisten onder de leidinggevenden van de bewe ging. Niet zozeer over de leer, als wel over de toepassing van de strenge moraal." De theologische hartstochten laaiden hoog op. „Door niet zo ver te gaan als zijn collega's op het punt van de discipline, ver speelde Menno een groot deel van zijn gezag. Hij heeft eigen lijk bij de scherven van zijn droom moeten staan." Licha melijke uitputting en morele ontmoediging waren de oor zaak van zijn betrekkelijk vroe ge overlijden op vijfenzestigja rige leeftijd. „Al met al heeft hij weinig geluk gehad in zijn le ven", zegt Postema. In het verhaal tobt een auteur met de opdracht om een musical over Menno Simonszoon te schrijven. Als hij vermoeid bo ven zijn werk in slaap sukkelt, verschijnt Menno aan hem als een knorrige schim. De refor mator is er niet van gediend steeds in zijn rust gestoord te worden door herdenkingsacti viteiten. In zijn kielzog komen de spookverschijningen mee die hem tijdens zijn leven dwarsza ten of voor wie Menno 'een luis in de pels' was. Geprikkeld door hun aanwezigheid helpt de geestelijke vader van de Doops gezinden de auteur met het schrijven van de musical. Men no's schim ontpopt zich als le vendige gestalte die kritisch uithaalt naar hedendaagse maatschappelijke misstanden. ..Het armoedevraagstuk en de ethiek van de ecomomie zijn hot-items op het ogenblik. Met de opleving van het kapitalisme is de mens een soort wegwerp- product geworden. Dat zijn za ken waar je flink tegenaan moet trappen. Maar wel uit bijbelse motieven", vindt Postema. Met Menno's hulp krijgt de musical in 'een luis in de pels' langzaam maar zeker gestalte. Via allerlei verwikkelingen loopt het stuk uiteindelijk uit op een verjaar dagsfeest voor Menno. Liefdewerk In drie bedrijven speelt een spe ciaal daarvoor gevormde Doopsgezinde theatergroep uit de regio's Utrecht en Het Gooi een luis in de pels'. „Het is een low-budget productie, dus het is allemaal liefdewerk wat ze doen", benadrukt Postema. De achtendertig liedjes werden door Paul van Wees op melodie gezet. „Er zitten jazz-elemen- ten in. boogie-woogie, walsjes, Bertold Brecht-achtige num mers, maar ook oudere protes tantse koralen en hebreeuwse psalmverzen. Heel divers." „In de musical hebben de feest commissie en ik geprobeerd iets van Menno's ideeën over te brengen. Door veel van zijn ei gen zegswijzen over te nemen - en hij kon zich werkelijk waar geestig uitdrukken- komt hij een beetje tot leven. Op die ma nier willen we proberen Menno naar buiten toe te profileren; la ten zien dat hij toch echt een aardig man is om mee kennis te maken." tot 40.000. „Groei kun je niet te genhouden. We zitten bijna in de 21e eeuw. Je kimt niet terug gaan in de tijd." Meer is beter Ze moeten vooruit onder het motto: meer is altijd beter. Zee land Airport draait nu niet met verlies, maar voor de exploitatie van het veld kan meer omzet- geen kwaad. De havenmeester ziet alleen de recreatie-lucht vaart van Rotterdam naar Zee-, land komen. „Ze maken de ta rieven daar dan zo belachelijk hoog, dat ondernemers vanzelf naar Zeeland verhuizen." Een chefmonteur: „Ik weet niet of wij Rotterdam kunnen ontlas ten. Een Rotterdamse zaken man die een vluchtje wil, zal heus niet helemaal hierheen ko men." Het tweede vliegtuigje van die morgen strijkt neer. Het zijn twee Belgen. Ze duiken even het restaurant in voor een versna pering om vervolgens weer te rug te keren naar Antwerpen. „Dat doen we wel vaker. Dit vliegveld ligt op ideale afstand van België, je bent er binnen twintig minuten. Jammer dat het nu zo stil is. Alleen zotten vliegen met dit weer. Dan weet je tenminste dat je vliegt", la chen ze. In de loodsen blijft het de hele middag stil. Alleen in de laatste zijn wat mensen. Zes medewer kers van een onderhoudsbedrijf pauzeren even. In de hal staan drie vliegtuigjes die gedeeltelijk uit elkaar liggen. „Tja, wat vin den we van die klachten?" zucht de chefmonteur. „Klachten heb je overal waar mensen zijn. Je moet ze wel serieus nemen. Je kunt een dempende uitlaatpijp op een vliegtuig zetten. We zor gen dat we snel op hoogte in de lucht zitten, zodat de geluids overlast minimaal is. Binnen kort wordt de baan een stuk ver schoven naar het oosten, zodat Veere meer ontzien wordt." Een geluiddempende asfaltbaan zou natuurlijk mooi zijn.' „We zullen wel zien wat het wordt met die 60.000", zegt de havenmeester ontspannen. „Dat zal morgen nog niet zover zijn, hoor." Aan de rand van het grasveld liggen drie witte zwa nen. De enige vliegbewegingen op Zeeland Airport waartegen niemand bezwaar maakt. van onze verslaggever Jacques Cats VLISSINGEN-Vroeger had je op campings luidsprekerinstal- laties die primitieve Duitse tek sten rondschalden als 'wollen Sie bitte die vaulnisbakke baus- sen setsen' en lieten weten dat er telefoon was voor de familie Jansen. Daar hebben ze tegen woordig minder lawaaierige oplossingen voor. Er zijn zelfs recreatiebedrijven die de vaste- standplaatshouder Jansen via het tv-scherm kunnen meedelen dat hij zijn vader moet bellen. Dat is wel bevorderlijk voor de rust op de camping, maar via de luidspreker hoorde je nog eens wat van de uitbater. Die blijkt volgens recente on derzoeken niet zo scheutig te zijn met informatie richting langkampeerders. In gevallen van bijvoorbeeld herinrichting van de campings horen de huur ders te weinig of te laat over hun rechten en plichten. Huurders virfden dat grote veranderingen op de camping zeker drie jaar tevoren moeten worden aange kondigd. Perikelen Verder willen zij, als ze flink in hun onderkomen willen inves teren, de garantie voorlopig op de standplaats te kunnen blij ven. Kortom, er moeten andere re gels en voorwaarden komen die de huurders meer rechtsbe scherming bieden. De vereni ging van recreatie-ondernemers Recron erkent het bestaan van een aantal perikelen en komt deze maand tijdens de landelij ke ledenvergadering met voor stellen. Langkampeerders vormen een groep van rond 150.000 vrije- tijdsvierders op de Nederlandse campings. Deze huurders van jaar- of seizoenplaatsen, meren deels ouder dan vijftig jaar, le ven vrijwel allen in gezinsver band met een partner, hebben doorgaans een maandinkomen dat niet hoger is dan 3500 gul den en verblijven gemiddeld 81 dagen per jaar op een stek, waar ze in de meeste gevallen al vele jaren komen. Tweederde van de huurders steekt naar eigen zeggen rede lijk wat tot zeer veel tijd en moeite in het onderhoud van het kampeermiddel en de verfraai ing van de standplaats. Gemid deld bedraagt de huur van een vaste jaarplaats 2158 gulden. Vaste seizoenplaatsen zijn rond 500 gulden goedkoper uit. De jaarlijkse huurstijging voor vaste jaarplaatsen is de afgelo pen jaren min of meer constant gebleven: 4,5 procent. De vaste seizoenplaatsen zijn in 1996 sterker in huur gestegen dan de jaremdaarvoor. Het bureau Research voor Be leid in Leiden heeft een onder zoek ingesteld naar onredelijke prijsstijgingen, problemen bij de verkoop van het kampeer middel en huuropzeggingen als gevolg van herstructurering van campings. Niet minder dan 27 procent van de ondervraagde huurders meldt dat er tussen 1994 en 1996 problemen zijn voorgevallen; de meeste gingen over huurvoor waarden, onderhoud en her structurering, burenoverlast en bouw en verbouw aan het kam peermiddel. Onbetaalbaar Twaalf procent van de huurders - naar schatting 18.000 huur ders - vindt de huurstijgingen de afgelopen twee jaren te hoog: de hum- zou onbetaalbaar wor den en niet langer in verhouding staan tot het gebodene. Bijna de helft van de huurders die te maken hebben met be- middelingskosten vfndt het on acceptabel dat de verhuurder die kosten in rekening brengt. Vooi-al Zeeland springt er op dit punt uit. Er zijn aanwijzingen dat onacceptabele bemidde- lingskosten eerder spelen bij niet-Reeronbedrijven. Volgens de ondervraagde cam pinghouders liggen de proble men met de huurders eerder op het terrein van onderverhuur, winterstalling, wanbetaling, vuilafvoer en rommel en ouder dom van het kampeermiddel. De ondernemers lijken niet erg tevreden met de verblijven van de huurders. Meer dan gemid deld zeggen campinghouders dat huurdei-s zouden moeten in vesteren in hun onderkomen. Overleg Door ondernemers aangedra gen oplossingen voor de proble men maken gewag van de nood zaak van beter overleg tussen verhuurder en huurder. Er kan, vinden de ondernemers, wel wat verbeterd worden aan commu nicatie en voorlichting. Zekerin gevallen van herstructurering, die vervelende consequenties kunnen hebben voor huurders, moeten die gevolgen lang van tevoren bekend worden ge maakt. Recron-consulent Dirk-Jan Verstand meent dat de proble matiek Zeeland maar ten dele raakt en zich vooral afspeelt in oude toeristische gebieden waar een gi-ote vraag is naar luxe vor men van langkamperen. Hij noemt als voorbeeld de Veluwe met verouderde bedrijfjes die het hoofd moeilijk boven water kunnen houden. Caravanhandelaren en cara vanbouwers kopen die bedrij ven op. Zo kan de leverancier nieuwe stacaravans plaatsen, maar dan moeten nog wel even de oude gasten weg. „En dan gaat het fout omdat er veel te overhaast processen woi-den opgestart." Zeeland kent die problematiek niet.Waar men op de Veluwe bezig is met een in haalslag tegen de verpaupei-ing, is in Zeeland de aanpassing van het product aan de wensen van de consument geleidelijk tot stand gekomen. Verstand: „Re creatie-ondernemers proberen de kwaliteit bïj te houden die ze moeten leveren. Daar staat na tuurlijk wel een prijs tegenover. Ondei-nemers die echter onte recht zomaar prijzen verhogen met hoge percentages kunnen in hun handelen worden getoetst door de geschillencommissie." Onverstandig Hoewel het recente onderzoek Zeeland noemt als een van de provincies waar langkampeer ders met onaanvaardbare prijs verhogingen worden gecon fronteerd, zegt Verstand daar geen weet van te hebben. „Ik zou het ook heel erg onverstan dig vinden als ondernemers dat deden, Aanboden vraag zijn be slist niet zodanig met elkaar in verhouding dat iedereen maar rustig kan doen wat men wil. Een ondernemer zal moeite moeten doen om zijn gasten te behouden." Verstand vindt het reëel dat een verhuurder voor bemiddeling bij de verkoop van een stacara van kosten in rekening brengt. „Betreft het een hele populaire caravan waar mensen voor in de rij staan, dan hoef je daar maar weinig voor te doen. Maar vaak gaat het om onderkomens van mensen die ergens al een hele tijd staan. Je moet er als ver huurder nogal wat voor doen om die verkocht te krijgen." Recron adviseert de leden 3 tot 5 pro- cent bemiddelingskosten te vra gen. Verschuiving De woordvoerder kan zich de roep van vaste standplaatshou ders om meer bescherming wel vooi-stellen. Hij signaleert dat er sprake is van een verschuiving naar duurdere exemplaren. „Als ie mand met een caravan komt van 100.000 gulden is het terecht dat je met zo'n recreant andere af spraken maakt dan met iemand die komt met een caravan van 10.000 gulden. Wij zijn al enige tijd bezig om de leveringsvoor waarden aan te passen. Dat be tekent dat ï'ecreanten er van uit kunnen gaan dat zij straks de kostenstijgingen weten overeen periode van drie jaar. Recrean ten willen terecht vroegtijdig weten waar ze aan toe zijn." (Advertentie) O.A. VERKOOP VAN WINTERSPORT- KLEDING EN SKI-HARDWAREN TEGEN ZEER SCHERPE PRIJZEN II SPORTPUNT ZEELAND - HAL 2 2WEMBADWEG 3 GOES SPORTSCORE Goes, Vlissingen INTERSPORT Middelburg, Vlissingen AUTOFIT Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 14