Speciale Audi's maken eigenlijk weinig kans PZC vrije tijd zaterdag 26 oktober 1996 sbw 34 Het is weer tijd voor een goed regenpak Derde variant ruimtewagen is anders van prijs Outdoor babycar verovert plekje kinderwagenmarkt Honda SLR 650 is kloeke eencilinder A4 Duo en S8 Het wekte enige verbazing, toen kort na het debuut van de door VW en Ford samen gemaakte Sharan/Galaxy- ruimtewagen ook Seat meldde daarvan een variant te brengen. Het gaat Seat er vooral om in zuidelijke landen, waar het merk in verhouding tot Ford en VW een groter marktaandeel heeft dan hier, ook een ruimtewagen te bieden. Evengoed hoopt Seat met de Alhambra zijn imago in Nederland te versterken. Seat Alhambra Volgend jaar volgen een sta tioncar op basis van de Cordo ba, en een nieuw klein model. Voorlopig komt dat naast de wat antiek geworden Marbella, zolang daarvoor voldoende kopersbe langstelling blijft bestaan. De kleine Seat is gebaseerd op een Volkswagen-ontwerp: voor het eerst krijgt de Spaanse dochter de primeur. Pas later komt een zelfde model bij VW in het gamma, onder de Polo. Te denken valt dan aan een prijs rond 18.000 gulden, mis schien minder voor de Seat-versie. Skoda brengt als zijn eerste sterk VW-georiënteerde model de vijf- deurs Octavia Zo'n model zou Seat nu ook goed kunnen gebrui ken als opvolger voor zijn vijf- deurs Toledo, na de Marbella het oudste model in het gamma. Doch op een nieuwe Toledo, die zeker veel zal lijken op de Skoda Octa via, is het wachten kennelijk tot 1998. Voor een Seat is de basisprijs van nagenoeg 54.000 gulden fors, doch naast zijn soortgenoten mag de Alhambra een prima aanbieding heten. In afwerking en rijgedrag doet hij niet onder voor zijn Ford/- VW-broers. De Alhambra is enorm ruim en biedt veel mogelijkheden de interieurindeling aan te passen Veercomfort en weggedrag staan op hoog niveau, het blijft binnen in de auto tot op hoge snelheid heel rustig op wat motorgeluid na. Keus Om te beginnen gaat de keus tus sen een benzine-tweeliter met 85 kW/115 pk en een 1.9 TDI turbo diesel, volgend jaar komt daar een zestienkleps-versie van de benzi nemotor bij met 110 kW/150 pk. Verder kan een basis- of luxe-uit rusting gekozen worden. De TDI lijkt nu de beste keus (van af 58.995). Hij maakt wat meer geluid dan de benzinemotor, maar trekt beter vanaf laag tempo en toerental, bovenal is hij mooi zui nig. Bij een rit naar Noord-Frank rijk had een benzine-Alhambra circa een liter per 9,5 kilometer nodig, op de terugweg deed een dieselversie het met één op 13,5. Een van de weinige punten waar op de Alhambra kon verschillen van Sharans en Galaxies uit de zelfde fabriek is de gekozen uit- De Seat Alhambra is een ruimtewagen die veel lijkt op zijn soortgenoten van Ford en VW. rusting. Op dat punt maakte Seat een goede selectie. Elektrisch bedienbare snuisterij en liet men in de basisversie ach terwege, op centrale vergrende ling na. Maar twee airbags heeft hij wel, en goede instelling van de zitpositie met hoogteverstelbare stoel en in twee richtingen verstel baar stuur. Ook een simpele airco zit erin, best nodig met zo'n groot glasoppervlak, en een afdekhoes voor de bagageruimte die merk waardigerwijs lang niet elke ruimtewagen als basisuitrusting meekrijgt. De luxe-versie van de Alhambra heeft voor 4500 extra wel allerhande elektrische acces soires, alleen een ABS-remsys- teem moet apart besteld worden. Vergeleken met soortgenoten is al leen de prijs van de Seat Alhambra anders, aantrekkelijker. Het is de goedkoopste onder de grote ruimtewagens, zonder dat dit weerspiegelt in de kwaliteit van de afwerking of het rijgedrag. Peter Fokker Audi breidt uit met bijzondere uitvoeringen van de A4 Avant en A8 limousine. Veel zullen er niet van op de weg komen, want de prijs is hoog. Ze zullen ook niet opvallen, zoveel lijken ze op meer gangbare soortgenoten. De vraag rijst hoe zinvol het is om de A4 Duo en S8 uit te brengen, al is wat betreft die Duo de poging lofwaardig. Zeven jaar geleden debuteerde de eerste Audi Duo. experi ment om een praktisch goed bruikbare auto met alternatieve, schone aandrijving te maken. Duidelijk was. nu nog trouwens, dat puur elektrische voortstuwing veel beperkingen meebrengt. Au di was een van de eersten die daar uit de conclusie trokken dat hybri- de aandrijving, een combinatie van conventionele en elektrische motorisering, voorlopig de beste oplossing is. Daarmee kan in de stad elektrisch gereden worden, waarbij beperkte prestaties en ac tieradius minder zwaar wegen. Wordt meer gevraagd, dan scha kelt een gewone motor in. Op het eerste Duo-experiment volgde in 1991 een tweede, verder uitgewerkt proefmodel. Over schakeling tussen elektro- en ver brandingsmotor hoefde niet meer handmatig bij stilstaande auto te gebeuren, dat kon tijdens het rij den. Er kwam een moderner, ster ker en lichter elektromotor in, maar minder geavanceerde accu's. Nu is er dan de derde Duo, die eind volgend jaar in productie gaat. In het begin profiteerde Audi bij het Duo-experiment van zijn fraaie Quattro vierwielaandrij- ving. De elektromotor werd tegen de aangedreven achteras ge schroefd. zodat aan de normale aandrijflijn heel weinig gewijzigd hoefde worden. Alleen werd Quat- tro-aandrijving toen slechts in combinatie met benzinemotoren geproduceerd, de definitieve Duo heeft een TDI diesel, momenteel Audi's milieuvriendelijkste motor. Daar elektro-aandrijving al extra kost stapte Audi af van het even eens kostenverhogend Quattro- systeem. Elektro- en dieselmotor drijven nu beide de voorwielen aan. Daartoe is een aangepaste transmissie nodig, waar de elek tromotor op gemonteerd zit. Om soepel en automatisch al rijdend van de ene op de andere kracht- De beurtelings op elektriciteit en op diesel rijdende Audi Duo komt eind volgend jaar op de Nederlandse markt. bron te kunnen overschakelen kreeg de (handgeschakelde) transmissie een automatische koppeling. Dat was niet moeilijk, moederconcern Volkswagen heeft zo'n automatische koppeling al in productie voor de Golf Eco met automatisch in- en uitschakelen de motor (dat is in principe dezelf de 1.9 TDI als in de Audi Duo) Er is een nog lichter elektromotor ontwikkeld voor de definitieve Duo, maar omdat Audi het houdt op loodaccu's om die motor te voe den zeult hij toch ruim 300 kg meer gewicht mee dan een gewone A4 Avant. Je ziet er niets bijzon ders aan, alle extra uitrusting is onzichtbaar weggewerkt, zodat niets aan binnenruimte ingele verd hoeft te worden. Alleen een reservewiel ontbreekt, daarvoor in de plaats zitten accu's. Keuzeknop Onopvallend zit op de middentun nel een keuzeknop voor elektrisch, diesel of hybride rijden. Bij het starten schakelt de Duo vanzelf in hybride-stand. Wordt bij gema tigde snelheid weinig motorver mogen gevraagd, dan schakelt de 21 kW/29 pk sterke elektromotor in die tot maximaal 80 km/h kan werken. Er dient normaal gescha keld te worden, alleen zonder een koppelingspedaal te hoeven ge bruiken. Zodra sneller wordt op getrokken of gereden, neemt de dieselmotor de aandrijving over. Het accupakket kan de elektro motor maximaal 50 km lang voe den. Opladen gaat via het lichtnet. Audi zag niets in lichtere en krachtiger accusoorten, omdat die ofwel veel duurder zijn, ofwel (nog) niet geschikt voor de grote hoeveelheid stroom die elektri sche aandrijving opslorpt Nik- kel-cadmium accu's zoals de eer ste Duo had, verwerpt Audi omdat het zware metaal cadmium mi lieu-onvriendelijk is. Het in accu's van draagbare telefoons en com puters gebruikte nikkel-metaal- hydride (NiMH) komt evenmin in aanmerking. In experimentele nieuwe accu's (natrium-nikkelchloride, na- trium-zwavel, zink-broom) ziet Audijam diverse praktische rede nen niets meer. Er is slechts hoop voor de lithium-ionen accu, al in gebruik als nog beter alternatief voor de genoemde NiMH accu, maar ook nog niet geschikt voor deze elektro-aandrijving. 'Mis schien over tien tot vijftien jaar', denkt Audi. Milieubewust Wat overblijft is de vertrouwde, relatief goedkope loodaccu. Niet temin is de schatting dat een A4 Avant Duo in Duitsland circa 15.000 Mark duurder wordt dan een gewone Avant. Inclusief Ne derlandse belastingen wordt dat hier nog een stuk meer. De enige denkbare aanleiding om dat extra geld uit te geven is een sterk mi lieubewustzijn. Of er moet haast gemaakt worden met verminde ring dan wel afschaffing van hou derschapsbelasting en BPM luxebelasting op elektro-auto's. Waarbij nog de vraag is of een se- mi-elektrisch hybride onder de zelfde regeling zou vallen. Zo 1 ij kt de kans hier op de weg ooit een Duo tegen te komen nog klei ner dan die op een ontmoeting met de nieuwe S8, een sportiever ver sie van Audi's A8 top-limousine. Een bewerkte variant van diens 421 i ter V8 motor levert in de S8 3 0 kW extra, voor een totaal van liefst 250 kW/340 pk. Optimale bediening van de handgeschakel de zesversnellingsbak kan een schroeiende sprint naar 100 km/h in maar 5,5 seconde opleveren. Ui teraard staat de S8 op een ver laagd sport-onderstel, en is hij vorstelijk afgewerkt met onder meer nappaleer op portieren en sportstoelen. Voor de auto-spot ters: van buiten herken je hem het makkelijkst aan gepolijst alumi nium kappen over de buitenspie gels. Voor nog geen 214.000 gulden is hij de uwe, mocht u er enig nut in zien zo'n ruime en beschaafde su persportwagen te bezitten. Peter Fokker Het is weer regenpakkentijd. Wie al heel lang geen nieuwe regenkleding heeft aangeschaft kijkt zijn ogen uit, zoveel keus hangt er tegenwoordig in de winkels. Regenpakken zijn allang niet meer die vellen plastic, slecht van snit en uitsluitend verkrijgbaar in afstotende kleuren. Het regenpak van nu is modieus, zit lekker, is uitgevoerd in aantrekkelijke kleuren en in vele maten voor volwassenen èn kinderen. Het beste bewijs hiervoor is dat regenpakken veel worden gedragen als het niet regent. Er zijn eenvoudige en luxe pak ken met een prettige voering, een kraag van ribfluweel en aller lei ventilatieopeningen en reflec tiestroken. Er zijn ook poncho's en lange jassen die niet lijken op een regenpak, maar wel uit dezelfde praktische stof zijn gesneden. De prijs hoeft geen probleem te zijn. omdat de klant kan kiezen uit pakken van goedkope en dure stoffen. Zo biedt regenpakmaker van naam AGU het goedkoopste pak Celtic aan voor nog geen tach tig gulden. Het pak bestaat uit een jas met in de kraag weggewerkte capuchon en ruime zakken, een broek met pijpafsluiting van elas tiek en ritsen aan de onderzijde en een opbergtasje. Dit pak is hon derd procent water- en winddicht, maar bij inspannend fietsen of hardlopen voelt het benauwd aan en wordt het van binnen nat door transpiratie. Wie daaraan hogere eisen stelt moet naar een ademend pak uit kijken. AGU gebruikt daarvoor stof in twee lagen: nylon en Poray 5000, materiaal met miniscule poriën, die wind en water buiten houden en toch het lichaamsvocht doorlaten. Bij inspanning wordt de jas van binnen niet nat. Oyster is zo'n regenpak, voorzien van kraag met capuchon, compleet ge voerd met allerlei handige snufjes. Omdat de gebruikte stof deze pa k - ken vrij duur maakt,zijn jas (ƒ179) en broek (ƒ119) los te koop. AGU verkoopt zeventien soorten regenpakken, waarvan zeven van de dure stof Poray 5000. Pronk stuk van AGU is de Ventura II van 488 gulden. Deze is voorzien van een binnenjas met warmte isole rend fleece. Geen regenpak meer om achteloos ergens aan een kap stok te laten hangen. Theo van der Kaaij Regenkleding van AGU Sport. De outdoor babycar begint zich langzaamaan een plekje te veroveren op de Nederlandse kinderwagenmarkt. Vier jaar geleden pas arriveerde de eerste. De hoge, soepele kinderwagen zou de oplossing zijn voor ouders die pijn in de rug krijgen door het in licht bukkende houding duwen van de kinderwagen. De outdoor cars komen, de naam verklapt het al. uit de Verenigde Staten. In 1992 begon het Weesper be drijf Outlet Sports met de im port. Sinds 1994 worden de 'off- the-road'-kinderwagens ook in Nederland gemaakt door Metalux uit Weesp. Directeur René Floore ziet, na een moeizame start, de laatste tijd een stijgende lijn in de verkopen. ,,Het is net als met de mountainbike, ook daar moest de consument eerst aan wennen." Inmiddels zijn er enkele duizen den Outdoor Babycars verkocht De wagens zijn gemaakt van alu minium en wegen slechts zeven ki lo. Bukkend kracht zetten is niet nodig, omdat ze zijn uitgerust met een hoog frame en op luchtbanden staan. Er zijn twee modellen. Met de 'Jog Walker' kan worden gewandeld en zelfs gejogd. Dit model heeft 18- inch banden en het frame is in klapbaar, zodat het gemakkelijk kan worden meegenomen naar strand of bos. De nylon zitting is wasbaar, De 'Easy Walker' is iets groter dan een gewone kinderwa gen en heeft 12-inch banden. De veiligheid van de baby komt zelfs bij hardlopen niet in gevaar. Het kind ligt als het ware in de zit ting en heeft een veiligheidsriem om. Bovendien heeft de wagen een handrem en een veiligheidskoord, zodat onbeheerd wegrollen kan worden voorkomen. Het voertuig je is geschikt voor baby's en peu ters vanaf een half tot vier jaar en kan een maximale draaglast heb ben van 24 kilo. Op verzoek kan de wagen enigs zins worden aangepast. Er kan bijvoorbeeld een verhoogde hand greep of een bredere zitting worden gemonteerd. De prijs valt, vergeleken met een normale kin derwagen, mee. De Jog Walker kost 599, de Easy Walker vijf tientjes minder. GPD De Jog Walker en de Easy Walker zijn kinderwagens die tegen een stoot je kunnen. foto Paul Janssen Honda's vierde boreling die dit jaar het levenslicht ziet, is de SLR 650. Na de volumineuze F 6 Valkery, de razendsnelle CBR 1100 XX Super Blackbird en de al even indrukwekkende VF1000 Firestorm is het nu de beurt aan een kloeke eencilinder. Hoewel ontsproten aan het brein van Japanse technici, heeft deze SLR 650 toch een Europse inborst. Dit dan vanwege het gegeven dat de motor in Barcelona gebouwd wordt en dientengevolge als 'Montesa Honda' door het leven gaat. Hoewel de tweewieler van tal loze nieuwe onderdelen is voorzien, greep Honda bij de keu ze van het motorblok terug op de oerdegelijke krachtbron uit de Honda Dominator. Door dit blok een tikkeltje 'terug te tunen' ont stond een motor met alle kenmer ken van een all-roader. Dat is pre cies de categorie waarop gemikt wordt met dit model: jonge lieden met een sportieve inborst die zich voortspoeden in grootstedelijke gebieden. Waarmee het gebruiks- doel van deze motor ook direct zonneklaar wordt: de stad. En dat ondanks z'n all-road-achtige ui terlijk. Trekkracht Uiteraard voegt Honda er direct aan toe dat de motor zich ook in de vrije natuur thuis zal voelen. In beide gevallen hebben gebruikers de beschikking over een luchtge- koelde eencilinder die 29 kW/40 pk uit z'n cilinderwanden schudt bij een toerental van 5.750 rpm. De maximale trekkracht van 54 Nm is beschikbaar bij 4.500 rpm. Vergeleken met de Dominator is de nieuwe SLR 650 niet alleen compacter, maar heeft ook een la gere zithoogte (845 mm)Dat is een prettige gedachte voor potentiële kopers met korte beentjes. Met een publieksprijs van rond de twaalf mille zal de SLR 650 al eind deze maand ook in ons land verkrijg baar zijn. Ruud Vos De SLR 650 van Honda OXMBHPj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 34