Speciale Audi's maken
eigenlijk weinig kans
PZC vrije tijd zaterdag 26 oktober 1996 sbw 34
Het is weer tijd voor een goed regenpak
Derde variant ruimtewagen is anders van prijs
Outdoor babycar
verovert plekje
kinderwagenmarkt
Honda SLR 650 is
kloeke eencilinder
A4 Duo en S8
Het wekte enige verbazing, toen kort
na het debuut van de door VW en
Ford samen gemaakte Sharan/Galaxy-
ruimtewagen ook Seat meldde daarvan
een variant te brengen. Het gaat Seat er
vooral om in zuidelijke landen, waar het
merk in verhouding tot Ford en VW een
groter marktaandeel heeft dan hier, ook
een ruimtewagen te bieden. Evengoed
hoopt Seat met de Alhambra zijn imago
in Nederland te versterken.
Seat Alhambra
Volgend jaar volgen een sta
tioncar op basis van de Cordo
ba, en een nieuw klein model.
Voorlopig komt dat naast de wat
antiek geworden Marbella, zolang
daarvoor voldoende kopersbe
langstelling blijft bestaan. De
kleine Seat is gebaseerd op een
Volkswagen-ontwerp: voor het
eerst krijgt de Spaanse dochter de
primeur. Pas later komt een zelfde
model bij VW in het gamma, onder
de Polo. Te denken valt dan aan
een prijs rond 18.000 gulden, mis
schien minder voor de Seat-versie.
Skoda brengt als zijn eerste sterk
VW-georiënteerde model de vijf-
deurs Octavia Zo'n model zou
Seat nu ook goed kunnen gebrui
ken als opvolger voor zijn vijf-
deurs Toledo, na de Marbella het
oudste model in het gamma. Doch
op een nieuwe Toledo, die zeker
veel zal lijken op de Skoda Octa
via, is het wachten kennelijk tot
1998.
Voor een Seat is de basisprijs van
nagenoeg 54.000 gulden fors, doch
naast zijn soortgenoten mag de
Alhambra een prima aanbieding
heten. In afwerking en rijgedrag
doet hij niet onder voor zijn Ford/-
VW-broers. De Alhambra is enorm
ruim en biedt veel mogelijkheden
de interieurindeling aan te passen
Veercomfort en weggedrag staan
op hoog niveau, het blijft binnen
in de auto tot op hoge snelheid heel
rustig op wat motorgeluid na.
Keus
Om te beginnen gaat de keus tus
sen een benzine-tweeliter met 85
kW/115 pk en een 1.9 TDI turbo
diesel, volgend jaar komt daar een
zestienkleps-versie van de benzi
nemotor bij met 110 kW/150 pk.
Verder kan een basis- of luxe-uit
rusting gekozen worden.
De TDI lijkt nu de beste keus (van
af 58.995). Hij maakt wat meer
geluid dan de benzinemotor, maar
trekt beter vanaf laag tempo en
toerental, bovenal is hij mooi zui
nig. Bij een rit naar Noord-Frank
rijk had een benzine-Alhambra
circa een liter per 9,5 kilometer
nodig, op de terugweg deed een
dieselversie het met één op 13,5.
Een van de weinige punten waar
op de Alhambra kon verschillen
van Sharans en Galaxies uit de
zelfde fabriek is de gekozen uit-
De Seat Alhambra is een ruimtewagen die veel lijkt op zijn soortgenoten van Ford en VW.
rusting. Op dat punt maakte Seat
een goede selectie.
Elektrisch bedienbare snuisterij
en liet men in de basisversie ach
terwege, op centrale vergrende
ling na. Maar twee airbags heeft
hij wel, en goede instelling van de
zitpositie met hoogteverstelbare
stoel en in twee richtingen verstel
baar stuur. Ook een simpele airco
zit erin, best nodig met zo'n groot
glasoppervlak, en een afdekhoes
voor de bagageruimte die merk
waardigerwijs lang niet elke
ruimtewagen als basisuitrusting
meekrijgt. De luxe-versie van de
Alhambra heeft voor 4500 extra
wel allerhande elektrische acces
soires, alleen een ABS-remsys-
teem moet apart besteld worden.
Vergeleken met soortgenoten is al
leen de prijs van de Seat Alhambra
anders, aantrekkelijker.
Het is de goedkoopste onder de
grote ruimtewagens, zonder dat
dit weerspiegelt in de kwaliteit
van de afwerking of het rijgedrag.
Peter Fokker
Audi breidt uit met
bijzondere uitvoeringen
van de A4 Avant en A8
limousine. Veel zullen er niet
van op de weg komen, want de
prijs is hoog. Ze zullen ook
niet opvallen, zoveel lijken ze
op meer gangbare
soortgenoten. De vraag rijst
hoe zinvol het is om de A4 Duo
en S8 uit te brengen, al is wat
betreft die Duo de poging
lofwaardig.
Zeven jaar geleden debuteerde
de eerste Audi Duo. experi
ment om een praktisch goed
bruikbare auto met alternatieve,
schone aandrijving te maken.
Duidelijk was. nu nog trouwens,
dat puur elektrische voortstuwing
veel beperkingen meebrengt. Au
di was een van de eersten die daar
uit de conclusie trokken dat hybri-
de aandrijving, een combinatie
van conventionele en elektrische
motorisering, voorlopig de beste
oplossing is. Daarmee kan in de
stad elektrisch gereden worden,
waarbij beperkte prestaties en ac
tieradius minder zwaar wegen.
Wordt meer gevraagd, dan scha
kelt een gewone motor in.
Op het eerste Duo-experiment
volgde in 1991 een tweede, verder
uitgewerkt proefmodel. Over
schakeling tussen elektro- en ver
brandingsmotor hoefde niet meer
handmatig bij stilstaande auto te
gebeuren, dat kon tijdens het rij
den. Er kwam een moderner, ster
ker en lichter elektromotor in,
maar minder geavanceerde accu's.
Nu is er dan de derde Duo, die eind
volgend jaar in productie gaat.
In het begin profiteerde Audi bij
het Duo-experiment van zijn
fraaie Quattro vierwielaandrij-
ving. De elektromotor werd tegen
de aangedreven achteras ge
schroefd. zodat aan de normale
aandrijflijn heel weinig gewijzigd
hoefde worden. Alleen werd Quat-
tro-aandrijving toen slechts in
combinatie met benzinemotoren
geproduceerd, de definitieve Duo
heeft een TDI diesel, momenteel
Audi's milieuvriendelijkste motor.
Daar elektro-aandrijving al extra
kost stapte Audi af van het even
eens kostenverhogend Quattro-
systeem. Elektro- en dieselmotor
drijven nu beide de voorwielen
aan. Daartoe is een aangepaste
transmissie nodig, waar de elek
tromotor op gemonteerd zit. Om
soepel en automatisch al rijdend
van de ene op de andere kracht-
De beurtelings op elektriciteit en op diesel rijdende Audi Duo komt eind volgend jaar op de Nederlandse markt.
bron te kunnen overschakelen
kreeg de (handgeschakelde)
transmissie een automatische
koppeling. Dat was niet moeilijk,
moederconcern Volkswagen heeft
zo'n automatische koppeling al in
productie voor de Golf Eco met
automatisch in- en uitschakelen
de motor (dat is in principe dezelf
de 1.9 TDI als in de Audi Duo)
Er is een nog lichter elektromotor
ontwikkeld voor de definitieve
Duo, maar omdat Audi het houdt
op loodaccu's om die motor te voe
den zeult hij toch ruim 300 kg
meer gewicht mee dan een gewone
A4 Avant. Je ziet er niets bijzon
ders aan, alle extra uitrusting is
onzichtbaar weggewerkt, zodat
niets aan binnenruimte ingele
verd hoeft te worden. Alleen een
reservewiel ontbreekt, daarvoor
in de plaats zitten accu's.
Keuzeknop
Onopvallend zit op de middentun
nel een keuzeknop voor elektrisch,
diesel of hybride rijden. Bij het
starten schakelt de Duo vanzelf in
hybride-stand. Wordt bij gema
tigde snelheid weinig motorver
mogen gevraagd, dan schakelt de
21 kW/29 pk sterke elektromotor
in die tot maximaal 80 km/h kan
werken. Er dient normaal gescha
keld te worden, alleen zonder een
koppelingspedaal te hoeven ge
bruiken. Zodra sneller wordt op
getrokken of gereden, neemt de
dieselmotor de aandrijving over.
Het accupakket kan de elektro
motor maximaal 50 km lang voe
den. Opladen gaat via het lichtnet.
Audi zag niets in lichtere en
krachtiger accusoorten, omdat die
ofwel veel duurder zijn, ofwel
(nog) niet geschikt voor de grote
hoeveelheid stroom die elektri
sche aandrijving opslorpt Nik-
kel-cadmium accu's zoals de eer
ste Duo had, verwerpt Audi omdat
het zware metaal cadmium mi
lieu-onvriendelijk is. Het in accu's
van draagbare telefoons en com
puters gebruikte nikkel-metaal-
hydride (NiMH) komt evenmin in
aanmerking.
In experimentele nieuwe accu's
(natrium-nikkelchloride, na-
trium-zwavel, zink-broom) ziet
Audijam diverse praktische rede
nen niets meer. Er is slechts hoop
voor de lithium-ionen accu, al in
gebruik als nog beter alternatief
voor de genoemde NiMH accu,
maar ook nog niet geschikt voor
deze elektro-aandrijving. 'Mis
schien over tien tot vijftien jaar',
denkt Audi.
Milieubewust
Wat overblijft is de vertrouwde,
relatief goedkope loodaccu. Niet
temin is de schatting dat een A4
Avant Duo in Duitsland circa
15.000 Mark duurder wordt dan
een gewone Avant. Inclusief Ne
derlandse belastingen wordt dat
hier nog een stuk meer. De enige
denkbare aanleiding om dat extra
geld uit te geven is een sterk mi
lieubewustzijn. Of er moet haast
gemaakt worden met verminde
ring dan wel afschaffing van hou
derschapsbelasting en BPM
luxebelasting op elektro-auto's.
Waarbij nog de vraag is of een se-
mi-elektrisch hybride onder de
zelfde regeling zou vallen.
Zo 1 ij kt de kans hier op de weg ooit
een Duo tegen te komen nog klei
ner dan die op een ontmoeting met
de nieuwe S8, een sportiever ver
sie van Audi's A8 top-limousine.
Een bewerkte variant van diens
421 i ter V8 motor levert in de S8 3 0
kW extra, voor een totaal van
liefst 250 kW/340 pk. Optimale
bediening van de handgeschakel
de zesversnellingsbak kan een
schroeiende sprint naar 100 km/h
in maar 5,5 seconde opleveren. Ui
teraard staat de S8 op een ver
laagd sport-onderstel, en is hij
vorstelijk afgewerkt met onder
meer nappaleer op portieren en
sportstoelen. Voor de auto-spot
ters: van buiten herken je hem het
makkelijkst aan gepolijst alumi
nium kappen over de buitenspie
gels. Voor nog geen 214.000 gulden
is hij de uwe, mocht u er enig nut in
zien zo'n ruime en beschaafde su
persportwagen te bezitten.
Peter Fokker
Het is weer regenpakkentijd. Wie al
heel lang geen nieuwe regenkleding
heeft aangeschaft kijkt zijn ogen uit,
zoveel keus hangt er tegenwoordig in de
winkels. Regenpakken zijn allang niet
meer die vellen plastic, slecht van snit en
uitsluitend verkrijgbaar in afstotende
kleuren. Het regenpak van nu is
modieus, zit lekker, is uitgevoerd in
aantrekkelijke kleuren en in vele maten
voor volwassenen èn kinderen. Het
beste bewijs hiervoor is dat
regenpakken veel worden gedragen als
het niet regent.
Er zijn eenvoudige en luxe pak
ken met een prettige voering,
een kraag van ribfluweel en aller
lei ventilatieopeningen en reflec
tiestroken. Er zijn ook poncho's en
lange jassen die niet lijken op een
regenpak, maar wel uit dezelfde
praktische stof zijn gesneden.
De prijs hoeft geen probleem te
zijn. omdat de klant kan kiezen uit
pakken van goedkope en dure
stoffen. Zo biedt regenpakmaker
van naam AGU het goedkoopste
pak Celtic aan voor nog geen tach
tig gulden. Het pak bestaat uit een
jas met in de kraag weggewerkte
capuchon en ruime zakken, een
broek met pijpafsluiting van elas
tiek en ritsen aan de onderzijde en
een opbergtasje. Dit pak is hon
derd procent water- en winddicht,
maar bij inspannend fietsen of
hardlopen voelt het benauwd aan
en wordt het van binnen nat door
transpiratie.
Wie daaraan hogere eisen stelt
moet naar een ademend pak uit
kijken. AGU gebruikt daarvoor
stof in twee lagen: nylon en Poray
5000, materiaal met miniscule
poriën, die wind en water buiten
houden en toch het lichaamsvocht
doorlaten. Bij inspanning wordt
de jas van binnen niet nat. Oyster
is zo'n regenpak, voorzien van
kraag met capuchon, compleet ge
voerd met allerlei handige snufjes.
Omdat de gebruikte stof deze pa k -
ken vrij duur maakt,zijn jas (ƒ179)
en broek (ƒ119) los te koop.
AGU verkoopt zeventien soorten
regenpakken, waarvan zeven van
de dure stof Poray 5000. Pronk
stuk van AGU is de Ventura II van
488 gulden. Deze is voorzien van
een binnenjas met warmte isole
rend fleece. Geen regenpak meer
om achteloos ergens aan een kap
stok te laten hangen.
Theo van der Kaaij
Regenkleding van AGU Sport.
De outdoor babycar begint zich
langzaamaan een plekje te
veroveren op de Nederlandse
kinderwagenmarkt. Vier jaar geleden
pas arriveerde de eerste. De hoge,
soepele kinderwagen zou de oplossing
zijn voor ouders die pijn in de rug
krijgen door het in licht bukkende
houding duwen van de kinderwagen. De
outdoor cars komen, de naam verklapt
het al. uit de Verenigde Staten.
In 1992 begon het Weesper be
drijf Outlet Sports met de im
port. Sinds 1994 worden de 'off-
the-road'-kinderwagens ook in
Nederland gemaakt door Metalux
uit Weesp. Directeur René Floore
ziet, na een moeizame start, de
laatste tijd een stijgende lijn in de
verkopen. ,,Het is net als met de
mountainbike, ook daar moest de
consument eerst aan wennen."
Inmiddels zijn er enkele duizen
den Outdoor Babycars verkocht
De wagens zijn gemaakt van alu
minium en wegen slechts zeven ki
lo. Bukkend kracht zetten is niet
nodig, omdat ze zijn uitgerust met
een hoog frame en op luchtbanden
staan.
Er zijn twee modellen. Met de 'Jog
Walker' kan worden gewandeld en
zelfs gejogd. Dit model heeft 18-
inch banden en het frame is in
klapbaar, zodat het gemakkelijk
kan worden meegenomen naar
strand of bos. De nylon zitting is
wasbaar, De 'Easy Walker' is iets
groter dan een gewone kinderwa
gen en heeft 12-inch banden.
De veiligheid van de baby komt
zelfs bij hardlopen niet in gevaar.
Het kind ligt als het ware in de zit
ting en heeft een veiligheidsriem
om. Bovendien heeft de wagen een
handrem en een veiligheidskoord,
zodat onbeheerd wegrollen kan
worden voorkomen. Het voertuig
je is geschikt voor baby's en peu
ters vanaf een half tot vier jaar en
kan een maximale draaglast heb
ben van 24 kilo.
Op verzoek kan de wagen enigs
zins worden aangepast. Er kan
bijvoorbeeld een verhoogde hand
greep of een bredere zitting
worden gemonteerd. De prijs valt,
vergeleken met een normale kin
derwagen, mee. De Jog Walker
kost 599, de Easy Walker vijf
tientjes minder. GPD
De Jog Walker en de Easy Walker zijn kinderwagens die tegen een stoot
je kunnen. foto Paul Janssen
Honda's vierde boreling die dit jaar
het levenslicht ziet, is de SLR 650.
Na de volumineuze F 6 Valkery, de
razendsnelle CBR 1100 XX Super
Blackbird en de al even
indrukwekkende VF1000 Firestorm is
het nu de beurt aan een kloeke
eencilinder. Hoewel ontsproten aan het
brein van Japanse technici, heeft deze
SLR 650 toch een Europse inborst. Dit
dan vanwege het gegeven dat de motor
in Barcelona gebouwd wordt en
dientengevolge als 'Montesa Honda'
door het leven gaat.
Hoewel de tweewieler van tal
loze nieuwe onderdelen is
voorzien, greep Honda bij de keu
ze van het motorblok terug op de
oerdegelijke krachtbron uit de
Honda Dominator. Door dit blok
een tikkeltje 'terug te tunen' ont
stond een motor met alle kenmer
ken van een all-roader. Dat is pre
cies de categorie waarop gemikt
wordt met dit model: jonge lieden
met een sportieve inborst die zich
voortspoeden in grootstedelijke
gebieden. Waarmee het gebruiks-
doel van deze motor ook direct
zonneklaar wordt: de stad. En dat
ondanks z'n all-road-achtige ui
terlijk.
Trekkracht
Uiteraard voegt Honda er direct
aan toe dat de motor zich ook in de
vrije natuur thuis zal voelen. In
beide gevallen hebben gebruikers
de beschikking over een luchtge-
koelde eencilinder die 29 kW/40
pk uit z'n cilinderwanden schudt
bij een toerental van 5.750 rpm. De
maximale trekkracht van 54 Nm is
beschikbaar bij 4.500 rpm.
Vergeleken met de Dominator is
de nieuwe SLR 650 niet alleen
compacter, maar heeft ook een la
gere zithoogte (845 mm)Dat is een
prettige gedachte voor potentiële
kopers met korte beentjes. Met een
publieksprijs van rond de twaalf
mille zal de SLR 650 al eind deze
maand ook in ons land verkrijg
baar zijn.
Ruud Vos
De SLR 650 van Honda
OXMBHPj