De superlichte schepping l'Abri Varianten op de Peugeot 406 PZC Nieuwe Coupé Nieuwe chopper van Yamaha vrije tijd Dominee bouwt aluminium caravan in het kort Banden Alfa-studie Jaarmarkt motoren zaterdag 5 oktober 1996 zsw42 Landelijk Frankrijk is deze dagen opgeschrikt door een ietwat vreerad verschijnsel. Een blinkend karretje dat met speels gemak door een auto wordt voortgetrokken. De unieke caravan komt van de hand van J. A Labrie, een emeritus-predikant uit Apeldoorn. De vrijzinnig hervormde dominee, met Hugenotenbloed in de aderen, heeft zijn schepping omgedoopt in l'Abri. ,,Dat leek me wel toepasselijk." Momenteel is hij ergens in Frankrijk. In de buurt van de Cöte d'Azur waarschijnlijk. Met echtgenote en zijn zelfgebouwde caravan. Een aluminium pronk stuk op twee wielen waaraan hij even zovele jaren heeft gewerkt. ..Met tussenpozen", merkt J. A Labrie (71) bescheiden op. „Aan vankelijk dacht ik de klus in een goeie zomer te kunnen klaren. Maar het is wat uit de hand gelo pen. Bovendien heb ik me geen li miet gesteld. Eigenlijk wilde ik er begin september mee op pad. Dat plan heeft enige vertraging opge lopen. Hopelijk is het in Zuid- Frankrijk lekker warm." Mocht de mistral onverhoeds op steken, dan is er geen kind over boord. De predikant in relatieve ruste doet in dat geval de elektri sche verwarming aan. Zijn 375 ki logram lichte constructie is name lijk van alle gemakken voorzien. Zo zijn daar dubbele ramen, een tweepits gasstel, vijf lichtpunten, een stereo-installatie, her en der (lees)lampen, extra dikke isolatie lagen en zitjes die zich in een mum van tijd laten transformeren tot een comfortabel bed. Als klap op de vuurpijl kan de vloer in bewe ging worden gebracht. De afstand tussen drempel en begane grond bedraagt namelijk een kleine twintig centimeter. In rijdende toestand is de vloer opgetrokken, eenmaal op de camping slingert Labrie in een paar tellen het be weegbare deel richting vlakke ondergrond. „Want voor al te glooiend terrein is deze caravan ongeschikt." Zakvloer De vernufteling spreekt zelf van een zakvloer. „Neologisme", grapt hij. „Het woord althans, want het De emeritus-predikant J. A Labrie bij zijn aluminium caravan. fenomeen is niet nieuw. In de jaren dertig moet er één in Oostenrijk zijn gebouwd. Het is dus bekend. Maar commercieel totaal onbe langrijk. Te arbeidsintensief." Jaren geleden maakte Labrie al eens een verrijdbare deur. Hij was toen predikant in Oosterwolde. Samen met catechisanten bouwde hij aan een kerkelijk centrum met een capaciteit van 140 zitplaatsen „Verleden jaar ben ik uitgenodigd vanwege het 35-jarig bestaan van dat gebouw dat inmiddels is uitge breid. Destijds kostte het centrum 21.000 gulden. Nu was alleen al de verbouwing goed voor zes ton. De tussenwand van nu kost net zoveel als het hele centrum toen." Bouwen. Even speelde Labrie met de gedachte om ingenieur te wor den en zich om te laten scholen. „Ik was toen al dertig. Ik had een baan als predikant, maar daar naast studeerde ik werktuig bouwkunde aan de HTS. Ik mocht in klas 2 beginnen. Maar ik heb die studie niet afgemaakt. En Labrie bouwde voort. Een ijs- zeiler en later violen. „Eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Werken aan een preek of wer ken aan een caravan of viool. Je begint met niets en langzaam maar zeker ontstaat er iets. Ver banden, constructies. Niet voor niets zegt men dat een preek goed doortimmerd moet zijn. Alpha en bèta mogen dan gesplitst zijn, voor mij vormen ze één wereld." Filosofische bespiegelingen van een man die als zestienjarige gym nasiast al een spreekbeurt hield over Indische theosofie. „Theolo gie heeft altijd mijn belangstelling gehad. Van huis uit ben ik vrijzin nig hervormd. Ik kom uit een gezin dat trouw naar de kerk ging En ik was een trouwe catechisant. Hoe wel ik redelijk goed was in de exacte vakken heb ik toch voor al pha gekozen. Ik heb theologie in Utrecht gestudeerd. Labrie ontpopte zich tot een do minee met twee rechterhanden. Een knutselaar met professionele trekjes, die op het punt stond een eigen auto te bouwen. „Het ont werp was al klaar. Een voertuig dat veel weg had van een Messer- schmidt. Maar toen ik de drie de len van het standaardwerk 'Das Automobil' had doorgeworsteld kwam ik tot de conclusie dat ik het toch maar beter niet kon doenHet gevaarte werd veel te zwaar. Maar ik heb er wel wat van opgestoken en was in staat zo af en toe wat re paraties aan auto's te verrichten." Negen jaar geleden ging Labrie met emeritaat. „De VUT was net ingevoerd en om gezondheidsre denen heb ik daarvan op m'n 62e gebruik gemaakt. Maar ik ben niet gestopt met preken. Dat doe ik nog steeds. Met enige regelmaat." Reizen Labrie kreeg sinds hij het wat kal mer aan doet meer tijd om te rei zen. Met de caravan. „We hebben in de afgelopen jaren vier cara vans gehad. De meeste bevielen niet. Ik wil graag in de vijfde ver snelling blijven rijden en dat is vaak een probleem. Auto's zijn ge stroomlijnd, maar een caravan in het geheel met. De luchtweer- stand van zo'n zwaar bakbeest is groot. Ook over de bedden ben ik Drie nieuwe versies van de 406 en twee speelse studiemodellen moeten straks het publiek naar Peugeot trekken op de autoshow van Parijs. Op zich geen nieuws van wereldformaat, ook om omdat de genoemde studies geen serieuze bedoeling lijken te hebben, noch uitzonderlijk spectaculair of fantasierijk zijn. Maar de uitzonderlijke schoonheid van de debuterende 406 Coupé zal zeker veel aandacht trekken. Het duurt nog tot volgend voor jaar voordat die sportief-ele- gante versie van de 406 in Nederland arriveert. Er zullen dan ongetwijfeld al de nodige be stellingen bij de importeur liggen, niet eens omdat Peugeot al zo lang geen coupé meer te bieden had. De zeldzame klassieke schoonheid die Peugeot's hof-ontwerper Pin- mfarina erin legde zal hoe dan ook veel klanten met smart doen wachten. Pininfarina kreeg de vrijheid voor de coupé een com pleet nieuwe carrosserie te maken en zal de coupé ook voor Peugeot bouwenOp basis van de niet inge korte bodem van de 406 sedan ont stond een vierzits sportmodel met langere en rondere neus, lager en langer dak en een vloeiender, gladder achterkant. Er zullen twee motoren geboden worden, de bekende 406-tweeliter en een gloednieuwe 2,9 liter V6 met 140 kW/194 pk. Dezelfde zescilinder wordt al dit najaar leverbaar in de 406 sedan, en tegen het eind van het jaar in de eveneens tewat je er van buiten niet aan afziet. Binnenin zie je wel goed dat de laadruimte van de 406 Break heel fors is, daar zit die extra 17 cm lengte. Helaas valt tegen dat on danks het iets verhoogde dak de hoofdruimte voor- en achterin aan de krappe kant blijft. Het rui me achterstuk maakte het voor Peugeot wel mogelijk na lange tijd weer 'Familialé versies te bren gen: eenzeszits Break die als extra is uitgerust met een in de laadvloer wegvouwbaar kinderbankje dat tegen de rijrichting in kijkt. Het derde nieuwtje bij de 406 is een tot nu nog niet leverbare automati sche transmissie, en dan meteen een nieuw ontwikkeld type. Naast uiterlijk verder geëvolueer de versies van de eerder getoonde studiemodellen Tulip en Ion brengt Peugeot twee nieuwe stu dies, Touareg en Asphalte. Puur om de aandacht te trekken, lijkt het, terwijl de elektrisch aange dreven Tulip en Ion bedoeld zijn om mogelijk ooit tot productiemo dellen uit te groeien. Gasturbine Op het gebied van alternatieve aandrijving doet Peugeot nog een duit in het zakje met de 406 AGA- TA, een 'hybridé auto met elektri sche aandrijving en een gasturbi ne. Die turbine loopt op dieselolie en drijft een generator aan om de onder de bagageruimte geplaatste accüs op te laden. Zo is de AG ATA in staat verder te rijden dan één acculading toestaat, maar het is allemaal nog zeer experimenteel. Dat zijn de nieuwe studies As phalte en Toureg eigenlijk niet. Toch is het idee achter de Touareg wel enigzins origineel: een heel compact 4x4 vrijetijdsmodel met elektrische aandrijving, voor mi lieuvriendelijk rijden in de vrije natuur. Het model van de Touareg is een soort moderne interpretatie van de vroegere 'buggies' op basis van een VW Kever platform, dus niet zo vernieuwend. foto Cees Baars niet tevreden. En meestal is er een slechte zit. En ik heb een slechte rug. Vandaar dat het idee is ont staan om zelf een kampeerwagen tje te bouwen." Het wordt tijd het wonder te aan schouwen. Op weg naar de garage verhaalt de dominee over de zege ningen van de caravan. „Het grote voordeel is dat je waar je ook bent altijd je bed bij je hebt. Mijn vrouw en ik zijn gesteld op ons middag dutje. Je rijdt zo een bospad in en je kunt lekker slapen. Heerlijk die vrijheid. Wij zijn toch wel indivi dualisten. Van negen uur 's mor gens tot negen uur 's avonds op stap met een reisgezelschap vin den wij niet zo aantrekkelijk." En daar staat het vakantievoer tuig. Een schitterend karretje dat aan een spacewagon doet denken. Zelfs aan een devoot kruisje in het thermopane is gedacht. Ook met de hand is deze l'Abri - enig in zijn soort - eenvoudig te manoeuvre ren. En hoe zit het met mogelijke kinderziekten? „Ik heb er mee ge reden. Een rondje om het park en later een wat grotere tocht. Het ging goed. Maar voor de zekerheid neem ik een koffertje met gereed schap mee." David Levie Pas geleden liet Michelin weten een groen gekleurde Tonus band uit te brengen als modieuze opsiering voor kleinere auto's. Die Tonus verschij nt echter niet in Ne- derland. Vredestein brengt uit komst door de al veel eerder ge toonde Axenta-band met een gekleurde ring erin nu hier op de markt te brengen. Als basis dient het recent uitgebrachte T-Trac bandentype, in de maat 155/70 R 13, dus ook gericht op kleinere au tomodellen. De Axenta wordt geleverd met een rode of gele ring op de zijkant. 'Om te beginnen in deze kleuren', zegt Vredestein, daaraan toevoegend dat Axenta's tot 30 november te koop zijn bij de 7 5 vestigingen van bandenspecialist Euromaster'. De T-Trac die als basis dient heeft al een speciaal soort rubber dat per manent diepzwart van kleur blijft. Daaraan voegt de Axenta een ver zonken liggende gekleurde ring toe die ook volledig kleurecht zou zijn. Naast dit experiment heeft Vrede stein productnieuws voor het na- Veel nieuws heeft Alfa Romeo niet voor de aanstaande auto show in Parijs, die komen pas vol gend jaar. De geijkte methode om dan toch aandacht te trekken is om een spectaculair studiemodel neer te zetten. Hoopvol geeft Alfa bij de Nuvola ('wolk') aan dat hij als productie-prototype kan gel den, hoewel het model zelf nooit gebouwd zal worden. Het bijzondere eraan is dat hij ge bouwd is op een ruimtelijk stalen frame, dat afzonderlijk gehomo logeerd zou kunnen worden. Een terugkeer van de klassieke op derend winterseizoen. In de vorig jaar uitgebrachte Snowtrac-serie voegt men 19 maten toe, waarmee er nu in totaal 28 zijn en een breed scala van autotypen bediend kan worden. Ook Pirelli springt in op het winterbandenseizoen met ge- personaliseerde nieuwe typen. Naar het voorbeeld van hun P Ze ro zomerbanden-gamma komen winterhanden uit met twee ver schillende profileringen, Direzio- nale en Asimmetrico. Deze winterhanden zijn echter niet zoals de P Zero speciaal voor heel snelle auto's, maar verschij nen in een breed gamma voor alle autotypen. Het draairichtings-gebonden Di- rezionale profiel levert extra goe de grip bij ernstige gladheid, zoals op ijzel. De Asimmetrico is meer een all-round winterhand voor zowel natte en gladde als droge wegen, met nadruk op goede weg- ligging bij sportief rijden. De be kende Pirelli Winter Performance blijft als standaard winterhand naast deze nieuwe typen lever baar. maat gebouwde auto, juicht Alfa. Wanneer de fabrikant voor het rij dend chassis een typegoedkeuring zou krijgen kunnen carrossiers dat weer zoals vroeger naar per soonlijke wens van een klant aan kleden. „Dat past mooi in de vraag naar individuele automodellen", meent Alfa Romeo. Als voorbeeld kleedde het eigen Centro Stile dit chassis aan met een nog geen 4,30 meter lang cou pékoetswerk waar Alfa's historie van afstraalt. „Daarbij hoort een krachtige motor", geeft men aan, echter zonder nader aan te duiden wat voor motor dat dan is. Het studiemodel Nuvola van Alfa. Het Rotterdamse filiaal van de landelijk nog steeds uit dijende motorgigant Safe Mo tors organiseert zaterdag 12 oktober weer de traditionele jaarmarkt. Als die dag rond de klok van negen de luifels voor de kraampjes verwijderd zijn, zul len naar alle waarschijnlijkheid de belangstellenden al weer toe gestroomd zijn uit alle motor- hoeken van het land. Wie zich op dat tijdstip present meldt, krijgt als dank voor dat vroege arrive ren kortingsbonnen in de han den gedrukt. De jaarmarkt werd vorig jaar in ieder geval bezocht door enkele tienduizenden belangstellen den. Naast motor-, kleding- en ander nieuws kan er bij diverse stands informatie worden inge wonnen over tal van zaken die met motorrijden te maken heb ben. Uiteraard wordt de dag omlijst met de nodige publieks- attracties terwijl ook aan de in wendige mens van de bezoekers is gedacht. Wie nog nooit op een motor heeft gereden, kan op een afgesloten parcours kennismaken met deze vorm van gemotoriseerd ver voer. Als extra publiekslokker wordt onder de bezoekers een splinter nieuwe Yamaha SZR 660 ver loot. Route Motorhuis Safe is gevestigd aan de BerkenwQudestraat in Rot- terdam-Lombardijen. De route naar de jaarmarkt is aangege ven door borden. Voor motoren en hun passagiers is uiteraard een plekje gereserveerd in de omgeving van de jaarmarkt. Voor de driewieler-achtige As phalte geldt dat eveneens, er wa ren eerder van zulke auto's, ze zijn nu nog als bouwpakket-auto te koop. Maar het ziet er wel indruk wekkend uit, met een heel brede neus en smalle staart waar twee dikke wielen pal naast elkaar staan. Voorin huist echter slechts een bescheiden motor uit de Peu geot 106, gekoppeld aan een elek trisch bediende automatische transmissie. Speelgoed Zowel Asphalte als Touareg zijn blijkbaar bedacht als volwasse nen- speelgoed, om bij je buiten huis in de garage te hebben voor een leuk dagtripje. Een grappige vondst bij de Asphalte is dat de rolbeugels achter de zitplaatsen gekoppeld zijn aan de veiligheids- gordels, ze komen omhoog als je de gordel omlegt. We hebben verno men dat we binnenkort met beide studies kunnen rijden, doch het is nauwelijks voor te steil en dat Peu geot van plan is deze frivoliteiten ooit nader uit te werken. Peter Fokker De Yamaha XVS 650. .De in Parijs debuterende stationcar. Deze is 17 cm langer dan de sedan. In toenemende mate spreiden motorfabrikanten hun modelnieuws in de tijdlos van beurzen. Yama ha laat zijn informatie over nieuwe modellen voor 1997 zelfs in drie etappes doordruppelen. Eerst kwam het opwaarderen van bestaande modellen en werd de XJ 1200 SP aangekondigd. In de tweede etappe kondigt men nu de XVS 650 Drag Star aan, een chopper die een gaatje moet opvullen tussen de oudjes XV 535 en XV 750 Virago. Toch is de nieuwe chopper meer dan een opgewaar deerde XV 535 alleen of een verkleinde XV 750 Vira go. Debet aan de verschillen zijn bijvoorbeeld het 'Royal Star' uiterlijk en de uitzonderlijk lange wiel basis van 1610mm. Ookde'hardtaillook' (deachter- ste schokdemper is hierbij aan het oog onttrokken, waardoor het lijkt alsof de motor aan de achterzijde niet afgeveerd wordt) is geen kenmerk van beide ou dere modellen. Toch greep Yamaha wel terug op het betrouwbare luchtgekoelde blok van de razend populaire XV 535 en krikte de cilinderinhoud op naar 649 cc. De V-twin levert door deze ingreep nu een pronte 29,4 kW/40 pk bij 6500 tpm. Yamahas pogingen om een motor op de markt te zetten die zijn maximale trek kracht al bij lage toerentallen levert, lijken daarmee te worden beloond. De Drag Star geeft zij n maximale trekkracht af bij een schamele 3000 tpm. Waarmee de motor zich ondanks een 'vijfbak' dus direct schaart onder de schakelschaarse choppers. Remgedrag Verantwoordelijk voor het remgedrag zijn een enkele schijf (298 mm) in het voorwiel en een trommeltje achter. De droog 214 kilogram zware XVS 650 kan 16 liter brandstof meenemen. Uiteraard zal ook voor de ze motor een hele reeks fraaie accessoires in omloop worden gebracht. In hetzelfde 'cruisersegment' waardeert Yamaha trouwens ook de vorig jaar geïntroduceerde XVZ 1300 Royal Star op tot Royal Star Tour.Classic. De mastodont gaat behalve in basisuitvoering nu ook als volledig opgetuigde toerfiets door het leven. Of Ya maha hiermee aan het eind van z'n nieuwslatijn is, moet worden betwijfeld. Gesproken wordt in ieder geval nog over de komst van een stel 'NEOS' twee- wielers (lees: scooters die tijdens de IFMA zullen worden gepresenteerd. In de persmappen van Yama ha is daarvoor alvast een plekje ingeruimd. Wordt dus vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 42