De superlichte
schepping l'Abri
Varianten op
de Peugeot 406
PZC
Nieuwe
Coupé
Nieuwe chopper van Yamaha
vrije tijd
Dominee
bouwt
aluminium
caravan
in het kort
Banden
Alfa-studie
Jaarmarkt
motoren
zaterdag 5 oktober 1996
zsw42
Landelijk Frankrijk is deze
dagen opgeschrikt door een
ietwat vreerad verschijnsel. Een
blinkend karretje dat met speels
gemak door een auto wordt
voortgetrokken. De unieke caravan
komt van de hand van J. A Labrie,
een emeritus-predikant uit
Apeldoorn. De vrijzinnig
hervormde dominee, met
Hugenotenbloed in de aderen, heeft
zijn schepping omgedoopt in l'Abri.
,,Dat leek me wel toepasselijk."
Momenteel is hij ergens in
Frankrijk. In de buurt van de
Cöte d'Azur waarschijnlijk. Met
echtgenote en zijn zelfgebouwde
caravan. Een aluminium pronk
stuk op twee wielen waaraan hij
even zovele jaren heeft gewerkt.
..Met tussenpozen", merkt J. A
Labrie (71) bescheiden op. „Aan
vankelijk dacht ik de klus in een
goeie zomer te kunnen klaren.
Maar het is wat uit de hand gelo
pen. Bovendien heb ik me geen li
miet gesteld. Eigenlijk wilde ik er
begin september mee op pad. Dat
plan heeft enige vertraging opge
lopen. Hopelijk is het in Zuid-
Frankrijk lekker warm."
Mocht de mistral onverhoeds op
steken, dan is er geen kind over
boord. De predikant in relatieve
ruste doet in dat geval de elektri
sche verwarming aan. Zijn 375 ki
logram lichte constructie is name
lijk van alle gemakken voorzien.
Zo zijn daar dubbele ramen, een
tweepits gasstel, vijf lichtpunten,
een stereo-installatie, her en der
(lees)lampen, extra dikke isolatie
lagen en zitjes die zich in een mum
van tijd laten transformeren tot
een comfortabel bed. Als klap op
de vuurpijl kan de vloer in bewe
ging worden gebracht. De afstand
tussen drempel en begane grond
bedraagt namelijk een kleine
twintig centimeter. In rijdende
toestand is de vloer opgetrokken,
eenmaal op de camping slingert
Labrie in een paar tellen het be
weegbare deel richting vlakke
ondergrond. „Want voor al te
glooiend terrein is deze caravan
ongeschikt."
Zakvloer
De vernufteling spreekt zelf van
een zakvloer. „Neologisme", grapt
hij. „Het woord althans, want het
De emeritus-predikant J. A Labrie bij zijn aluminium caravan.
fenomeen is niet nieuw. In de jaren
dertig moet er één in Oostenrijk
zijn gebouwd. Het is dus bekend.
Maar commercieel totaal onbe
langrijk. Te arbeidsintensief."
Jaren geleden maakte Labrie al
eens een verrijdbare deur. Hij was
toen predikant in Oosterwolde.
Samen met catechisanten bouwde
hij aan een kerkelijk centrum met
een capaciteit van 140 zitplaatsen
„Verleden jaar ben ik uitgenodigd
vanwege het 35-jarig bestaan van
dat gebouw dat inmiddels is uitge
breid. Destijds kostte het centrum
21.000 gulden. Nu was alleen al de
verbouwing goed voor zes ton. De
tussenwand van nu kost net zoveel
als het hele centrum toen."
Bouwen. Even speelde Labrie met
de gedachte om ingenieur te wor
den en zich om te laten scholen.
„Ik was toen al dertig. Ik had een
baan als predikant, maar daar
naast studeerde ik werktuig
bouwkunde aan de HTS. Ik mocht
in klas 2 beginnen. Maar ik heb die
studie niet afgemaakt.
En Labrie bouwde voort. Een ijs-
zeiler en later violen. „Eigenlijk
komt het allemaal op hetzelfde
neer. Werken aan een preek of wer
ken aan een caravan of viool. Je
begint met niets en langzaam
maar zeker ontstaat er iets. Ver
banden, constructies. Niet voor
niets zegt men dat een preek goed
doortimmerd moet zijn. Alpha en
bèta mogen dan gesplitst zijn,
voor mij vormen ze één wereld."
Filosofische bespiegelingen van
een man die als zestienjarige gym
nasiast al een spreekbeurt hield
over Indische theosofie. „Theolo
gie heeft altijd mijn belangstelling
gehad. Van huis uit ben ik vrijzin
nig hervormd. Ik kom uit een gezin
dat trouw naar de kerk ging En ik
was een trouwe catechisant. Hoe
wel ik redelijk goed was in de
exacte vakken heb ik toch voor al
pha gekozen. Ik heb theologie in
Utrecht gestudeerd.
Labrie ontpopte zich tot een do
minee met twee rechterhanden.
Een knutselaar met professionele
trekjes, die op het punt stond een
eigen auto te bouwen. „Het ont
werp was al klaar. Een voertuig
dat veel weg had van een Messer-
schmidt. Maar toen ik de drie de
len van het standaardwerk 'Das
Automobil' had doorgeworsteld
kwam ik tot de conclusie dat ik het
toch maar beter niet kon doenHet
gevaarte werd veel te zwaar. Maar
ik heb er wel wat van opgestoken
en was in staat zo af en toe wat re
paraties aan auto's te verrichten."
Negen jaar geleden ging Labrie
met emeritaat. „De VUT was net
ingevoerd en om gezondheidsre
denen heb ik daarvan op m'n 62e
gebruik gemaakt. Maar ik ben niet
gestopt met preken. Dat doe ik nog
steeds. Met enige regelmaat."
Reizen
Labrie kreeg sinds hij het wat kal
mer aan doet meer tijd om te rei
zen. Met de caravan. „We hebben
in de afgelopen jaren vier cara
vans gehad. De meeste bevielen
niet. Ik wil graag in de vijfde ver
snelling blijven rijden en dat is
vaak een probleem. Auto's zijn ge
stroomlijnd, maar een caravan in
het geheel met. De luchtweer-
stand van zo'n zwaar bakbeest is
groot. Ook over de bedden ben ik
Drie nieuwe versies van de 406 en
twee speelse studiemodellen
moeten straks het publiek naar Peugeot
trekken op de autoshow van Parijs. Op
zich geen nieuws van wereldformaat,
ook om omdat de genoemde studies geen
serieuze bedoeling lijken te hebben,
noch uitzonderlijk spectaculair of
fantasierijk zijn. Maar de uitzonderlijke
schoonheid van de debuterende 406
Coupé zal zeker veel aandacht trekken.
Het duurt nog tot volgend voor
jaar voordat die sportief-ele-
gante versie van de 406 in
Nederland arriveert. Er zullen
dan ongetwijfeld al de nodige be
stellingen bij de importeur liggen,
niet eens omdat Peugeot al zo lang
geen coupé meer te bieden had. De
zeldzame klassieke schoonheid
die Peugeot's hof-ontwerper Pin-
mfarina erin legde zal hoe dan ook
veel klanten met smart doen
wachten. Pininfarina kreeg de
vrijheid voor de coupé een com
pleet nieuwe carrosserie te maken
en zal de coupé ook voor Peugeot
bouwenOp basis van de niet inge
korte bodem van de 406 sedan ont
stond een vierzits sportmodel met
langere en rondere neus, lager en
langer dak en een vloeiender,
gladder achterkant. Er zullen
twee motoren geboden worden, de
bekende 406-tweeliter en een
gloednieuwe 2,9 liter V6 met 140
kW/194 pk. Dezelfde zescilinder
wordt al dit najaar leverbaar in de
406 sedan, en tegen het eind van
het jaar in de eveneens tewat je er
van buiten niet aan afziet.
Binnenin zie je wel goed dat de
laadruimte van de 406 Break heel
fors is, daar zit die extra 17 cm
lengte. Helaas valt tegen dat on
danks het iets verhoogde dak de
hoofdruimte voor- en achterin
aan de krappe kant blijft. Het rui
me achterstuk maakte het voor
Peugeot wel mogelijk na lange tijd
weer 'Familialé versies te bren
gen: eenzeszits Break die als extra
is uitgerust met een in de laadvloer
wegvouwbaar kinderbankje dat
tegen de rijrichting in kijkt. Het
derde nieuwtje bij de 406 is een tot
nu nog niet leverbare automati
sche transmissie, en dan meteen
een nieuw ontwikkeld type.
Naast uiterlijk verder geëvolueer
de versies van de eerder getoonde
studiemodellen Tulip en Ion
brengt Peugeot twee nieuwe stu
dies, Touareg en Asphalte. Puur
om de aandacht te trekken, lijkt
het, terwijl de elektrisch aange
dreven Tulip en Ion bedoeld zijn
om mogelijk ooit tot productiemo
dellen uit te groeien.
Gasturbine
Op het gebied van alternatieve
aandrijving doet Peugeot nog een
duit in het zakje met de 406 AGA-
TA, een 'hybridé auto met elektri
sche aandrijving en een gasturbi
ne. Die turbine loopt op dieselolie
en drijft een generator aan om de
onder de bagageruimte geplaatste
accüs op te laden. Zo is de AG ATA
in staat verder te rijden dan één
acculading toestaat, maar het is
allemaal nog zeer experimenteel.
Dat zijn de nieuwe studies As
phalte en Toureg eigenlijk niet.
Toch is het idee achter de Touareg
wel enigzins origineel: een heel
compact 4x4 vrijetijdsmodel met
elektrische aandrijving, voor mi
lieuvriendelijk rijden in de vrije
natuur. Het model van de Touareg
is een soort moderne interpretatie
van de vroegere 'buggies' op basis
van een VW Kever platform, dus
niet zo vernieuwend.
foto Cees Baars
niet tevreden. En meestal is er een
slechte zit. En ik heb een slechte
rug. Vandaar dat het idee is ont
staan om zelf een kampeerwagen
tje te bouwen."
Het wordt tijd het wonder te aan
schouwen. Op weg naar de garage
verhaalt de dominee over de zege
ningen van de caravan. „Het grote
voordeel is dat je waar je ook bent
altijd je bed bij je hebt. Mijn vrouw
en ik zijn gesteld op ons middag
dutje. Je rijdt zo een bospad in en
je kunt lekker slapen. Heerlijk die
vrijheid. Wij zijn toch wel indivi
dualisten. Van negen uur 's mor
gens tot negen uur 's avonds op
stap met een reisgezelschap vin
den wij niet zo aantrekkelijk."
En daar staat het vakantievoer
tuig. Een schitterend karretje dat
aan een spacewagon doet denken.
Zelfs aan een devoot kruisje in het
thermopane is gedacht. Ook met
de hand is deze l'Abri - enig in zijn
soort - eenvoudig te manoeuvre
ren. En hoe zit het met mogelijke
kinderziekten? „Ik heb er mee ge
reden. Een rondje om het park en
later een wat grotere tocht. Het
ging goed. Maar voor de zekerheid
neem ik een koffertje met gereed
schap mee."
David Levie
Pas geleden liet Michelin weten
een groen gekleurde Tonus
band uit te brengen als modieuze
opsiering voor kleinere auto's. Die
Tonus verschij nt echter niet in Ne-
derland. Vredestein brengt uit
komst door de al veel eerder ge
toonde Axenta-band met een
gekleurde ring erin nu hier op de
markt te brengen. Als basis dient
het recent uitgebrachte T-Trac
bandentype, in de maat 155/70 R
13, dus ook gericht op kleinere au
tomodellen.
De Axenta wordt geleverd met een
rode of gele ring op de zijkant. 'Om
te beginnen in deze kleuren', zegt
Vredestein, daaraan toevoegend
dat Axenta's tot 30 november te
koop zijn bij de 7 5 vestigingen van
bandenspecialist Euromaster'. De
T-Trac die als basis dient heeft al
een speciaal soort rubber dat per
manent diepzwart van kleur blijft.
Daaraan voegt de Axenta een ver
zonken liggende gekleurde ring
toe die ook volledig kleurecht zou
zijn.
Naast dit experiment heeft Vrede
stein productnieuws voor het na-
Veel nieuws heeft Alfa Romeo
niet voor de aanstaande auto
show in Parijs, die komen pas vol
gend jaar. De geijkte methode om
dan toch aandacht te trekken is
om een spectaculair studiemodel
neer te zetten. Hoopvol geeft Alfa
bij de Nuvola ('wolk') aan dat hij
als productie-prototype kan gel
den, hoewel het model zelf nooit
gebouwd zal worden.
Het bijzondere eraan is dat hij ge
bouwd is op een ruimtelijk stalen
frame, dat afzonderlijk gehomo
logeerd zou kunnen worden. Een
terugkeer van de klassieke op
derend winterseizoen. In de vorig
jaar uitgebrachte Snowtrac-serie
voegt men 19 maten toe, waarmee
er nu in totaal 28 zijn en een breed
scala van autotypen bediend kan
worden. Ook Pirelli springt in op
het winterbandenseizoen met ge-
personaliseerde nieuwe typen.
Naar het voorbeeld van hun P Ze
ro zomerbanden-gamma komen
winterhanden uit met twee ver
schillende profileringen, Direzio-
nale en Asimmetrico.
Deze winterhanden zijn echter
niet zoals de P Zero speciaal voor
heel snelle auto's, maar verschij
nen in een breed gamma voor alle
autotypen.
Het draairichtings-gebonden Di-
rezionale profiel levert extra goe
de grip bij ernstige gladheid, zoals
op ijzel. De Asimmetrico is meer
een all-round winterhand voor
zowel natte en gladde als droge
wegen, met nadruk op goede weg-
ligging bij sportief rijden. De be
kende Pirelli Winter Performance
blijft als standaard winterhand
naast deze nieuwe typen lever
baar.
maat gebouwde auto, juicht Alfa.
Wanneer de fabrikant voor het rij
dend chassis een typegoedkeuring
zou krijgen kunnen carrossiers
dat weer zoals vroeger naar per
soonlijke wens van een klant aan
kleden. „Dat past mooi in de vraag
naar individuele automodellen",
meent Alfa Romeo.
Als voorbeeld kleedde het eigen
Centro Stile dit chassis aan met
een nog geen 4,30 meter lang cou
pékoetswerk waar Alfa's historie
van afstraalt. „Daarbij hoort een
krachtige motor", geeft men aan,
echter zonder nader aan te duiden
wat voor motor dat dan is.
Het studiemodel Nuvola van Alfa.
Het Rotterdamse filiaal van
de landelijk nog steeds uit
dijende motorgigant Safe Mo
tors organiseert zaterdag 12
oktober weer de traditionele
jaarmarkt. Als die dag rond de
klok van negen de luifels voor de
kraampjes verwijderd zijn, zul
len naar alle waarschijnlijkheid
de belangstellenden al weer toe
gestroomd zijn uit alle motor-
hoeken van het land. Wie zich op
dat tijdstip present meldt, krijgt
als dank voor dat vroege arrive
ren kortingsbonnen in de han
den gedrukt.
De jaarmarkt werd vorig jaar in
ieder geval bezocht door enkele
tienduizenden belangstellen
den. Naast motor-, kleding- en
ander nieuws kan er bij diverse
stands informatie worden inge
wonnen over tal van zaken die
met motorrijden te maken heb
ben. Uiteraard wordt de dag
omlijst met de nodige publieks-
attracties terwijl ook aan de in
wendige mens van de bezoekers
is gedacht.
Wie nog nooit op een motor heeft
gereden, kan op een afgesloten
parcours kennismaken met deze
vorm van gemotoriseerd ver
voer.
Als extra publiekslokker wordt
onder de bezoekers een splinter
nieuwe Yamaha SZR 660 ver
loot.
Route
Motorhuis Safe is gevestigd aan
de BerkenwQudestraat in Rot-
terdam-Lombardijen. De route
naar de jaarmarkt is aangege
ven door borden. Voor motoren
en hun passagiers is uiteraard
een plekje gereserveerd in de
omgeving van de jaarmarkt.
Voor de driewieler-achtige As
phalte geldt dat eveneens, er wa
ren eerder van zulke auto's, ze zijn
nu nog als bouwpakket-auto te
koop. Maar het ziet er wel indruk
wekkend uit, met een heel brede
neus en smalle staart waar twee
dikke wielen pal naast elkaar
staan. Voorin huist echter slechts
een bescheiden motor uit de Peu
geot 106, gekoppeld aan een elek
trisch bediende automatische
transmissie.
Speelgoed
Zowel Asphalte als Touareg zijn
blijkbaar bedacht als volwasse
nen- speelgoed, om bij je buiten
huis in de garage te hebben voor
een leuk dagtripje. Een grappige
vondst bij de Asphalte is dat de
rolbeugels achter de zitplaatsen
gekoppeld zijn aan de veiligheids-
gordels, ze komen omhoog als je de
gordel omlegt. We hebben verno
men dat we binnenkort met beide
studies kunnen rijden, doch het is
nauwelijks voor te steil en dat Peu
geot van plan is deze frivoliteiten
ooit nader uit te werken.
Peter Fokker
De Yamaha XVS 650.
.De in Parijs debuterende stationcar. Deze is 17 cm langer dan de sedan.
In toenemende mate spreiden motorfabrikanten
hun modelnieuws in de tijdlos van beurzen. Yama
ha laat zijn informatie over nieuwe modellen voor
1997 zelfs in drie etappes doordruppelen. Eerst
kwam het opwaarderen van bestaande modellen en
werd de XJ 1200 SP aangekondigd. In de tweede
etappe kondigt men nu de XVS 650 Drag Star aan,
een chopper die een gaatje moet opvullen tussen de
oudjes XV 535 en XV 750 Virago.
Toch is de nieuwe chopper meer dan een opgewaar
deerde XV 535 alleen of een verkleinde XV 750 Vira
go. Debet aan de verschillen zijn bijvoorbeeld het
'Royal Star' uiterlijk en de uitzonderlijk lange wiel
basis van 1610mm. Ookde'hardtaillook' (deachter-
ste schokdemper is hierbij aan het oog onttrokken,
waardoor het lijkt alsof de motor aan de achterzijde
niet afgeveerd wordt) is geen kenmerk van beide ou
dere modellen.
Toch greep Yamaha wel terug op het betrouwbare
luchtgekoelde blok van de razend populaire XV 535
en krikte de cilinderinhoud op naar 649 cc. De
V-twin levert door deze ingreep nu een pronte 29,4
kW/40 pk bij 6500 tpm. Yamahas pogingen om een
motor op de markt te zetten die zijn maximale trek
kracht al bij lage toerentallen levert, lijken daarmee
te worden beloond. De Drag Star geeft zij n maximale
trekkracht af bij een schamele 3000 tpm. Waarmee de
motor zich ondanks een 'vijfbak' dus direct schaart
onder de schakelschaarse choppers.
Remgedrag
Verantwoordelijk voor het remgedrag zijn een enkele
schijf (298 mm) in het voorwiel en een trommeltje
achter. De droog 214 kilogram zware XVS 650 kan 16
liter brandstof meenemen. Uiteraard zal ook voor de
ze motor een hele reeks fraaie accessoires in omloop
worden gebracht.
In hetzelfde 'cruisersegment' waardeert Yamaha
trouwens ook de vorig jaar geïntroduceerde XVZ
1300 Royal Star op tot Royal Star Tour.Classic. De
mastodont gaat behalve in basisuitvoering nu ook als
volledig opgetuigde toerfiets door het leven. Of Ya
maha hiermee aan het eind van z'n nieuwslatijn is,
moet worden betwijfeld. Gesproken wordt in ieder
geval nog over de komst van een stel 'NEOS' twee-
wielers (lees: scooters die tijdens de IFMA zullen
worden gepresenteerd. In de persmappen van Yama
ha is daarvoor alvast een plekje ingeruimd. Wordt
dus vervolgd.