Engelse schrijfsters voelden de aarde Zinsbegoochelend Holland Literaire tuinen in Kent zaterdag 5 oktober 1996 vrije tijd Als er één plek is waar vrouwen door de eeuwen heen hun creativiteit de vrije loop hebben gelaten dan is het de tuin. Hun scheppingsdrift en de passie waarmee zij zich overgaven aan bloemen en planten, laat zich zowel om psychologische als sociologische redenen verklaren. Het was vaak de enige manier om uitdrukking te geven aan hun artisticiteit en uit het keurslijf te breken. Met name in Groot-Brittannië was tuinieren van alle rangen en standen, al konden de welgestelden voor het 'vuile werk' een beroep doen op de arbeidersvrouwen die voor een paar cent per uur als wiedster in de tuin werkten. Gezamenlijk hebben zij echter de paden geëffend naar andere vormen van kunst. Wat vrouwen, tuinen en literatuur met elkaar gemeen hebben blijkt uit een 'literaire tuinenreis' door het glooiende landschap van het Engelse Kent, die leidt langs de wereldberoemde tuinen en huizen van Vita Sackville-West, Gertrude Jekyll en andere meesteressen in de hovenierskunst. Het verhaal gaat dat de voorlaatste ei genaresse van Great Comp Garden op haar negentigste is overleden bij het plukken van gentianen hoog in de Zwit serse bergen. De reis met de stoeltjeslift werd de oude mrs. Maxwell, die in 1955 overleed, teveel. De vastberadenheid waarmee ze het plantje probeerde te bemachtigen typeert deze beroemde suffragette, die op haar landgoed in St. Mary's Platt tal van activi - teiten voor dames organiseerde: van de gebruikelijke theekransjes tot verschil lende takken van sport (het women cric ket begon hier). Hoogtepunt Maar haar grote liefde was de tuin. Al wordt het zeventiende eeuwse domein en de daarbij behorende 3,5 hectare stuk grond tegenwoordig beheerd door een heer, de women's touch leeft voort. De kennismaking met de breekbare mr. Ca meron (mevrouw Cameron ligt achter in de tuin begraven) en Great Comp Garden is een hoogtepunt tijdens een literaire tui nenreis door Zuid-Oost Engeland. Er is, ook in Nederland, nog steeds een warme belangstelling voor vrouwen als Vita Sackville-West, Virginia Woolf en haar zus Vanessa Bell, die de drijvende kracht was achter de veelbeschreven Bloomsbury Group. Dat de liefde, net als het onkruid, welig tierde in het glooiende landschap rond Charleston Farmhouse is niet het enige waarom deze groep avant- -gardistische kunstenaars nog steeds tot de verbeelding spreekt. Schilderes Vanes sa Bell voerde met de schilder Duncan Brent en de schrijver David Garnett wel iswaar een onconventioneel huishouden (haar man Clive kwam zo nu en dan even langs), maar het huis waar zij verbleven was zo mogelijk nog minder 'ordinary'. In het conservatieve Engeland van begin de ze eeuw probeerden zij kleur te brengen door bijna alles te beschilderen: van het behang tot de lampenkappen, de boeken kasten en de bedden. Verbazingwekkend is dat zelfs de badkamer kunstig bewerkt is, inclusief de stortbak van het toilet. Bloomsbury De Bloomsbury Group, die vernoemd is naar de wijk Bloomsbury, bestond uit ex- -Cambridge studenten die zichzelf re kenden tot de liberale humanisten. Vanaf 1916 ontvluchtten deze schilders, schrij vers, dansers en musici 's zomers het vieze Londen. Aan de voet van South Downs bij Firle Beacon kwamen mensen bijeen als Roger Fry, Vanessa's zus Virginia en haar man Leonard Woolf, E.M. Foster en Lytton Strachey, die allen de liefde voor de kunst deelden. Ook de kinderen (van verschil lende vaders) lieten zich niet onbetuigd, zoals te zien is in het kerkje van Berwick in Sussex. Met Vanessa en Duncan zijn Angelica en Quinten verantwoordelijk voor de fresco's in 'St, Michael and all an gels'. Een roodharige vriendin van Ange lica heeft model gestaan voor één van die engelen in The Annunciation (De Maria- boodschap). Het huis en de tuin van Charleston Farm- house zijn in '78 door de National Trust voor een miljoen pond teruggebracht in de oude stijl. Op zo'n manier dat je ver wacht dat Vanessa elk moment kan bin nenstappen in een van de tien kamers, die volhangen met werken van Bell, Grant, maar ook van een aantal tijdelijke bewo ners. De beetje boerse tuin achter Charleston Farmhouse is heel aansprekend. In tegen stelling tot de meeste staaltjes van hove nierskunst, beantwoordt het stuk grond op geen enkele manier aan de toen heer sende tuinwetten: er groeien - nog steeds - alleen bloemen en planten die het schil deren waard zijn. De tocht voert naar Rodmell, waar de schrijfster Virginia Woolf woonde met haar man Leonard. Onderweg naar het acht kilometer verder gelegen Monk's House wordt een poging gedaan het beeld van Virginia als zijnde een tobbende vrouw in te kleuren: zo schijnt ze een groot liefhebber te zijn geweest van practical jokes. Het beeld van de sobere vertrekken, die ze met Leonard bewoonde, en de Spartaanse werkruimte waar zij zich aan het schrijven zette, kunnen echter niet worden weggewist, in de wetenschap dat deze manisch-depressieve vrouw zelf moord heeft gepleegd in de rivier achter het huis. Mogelijk nog droefgeestiger word je van het 'optrekje' waar hartsvriendin Vita Sackville-West opgroeide. Vita, die tus sen de huwelijkse staat door meeslepende verhoudingen had met vrouwen, woonde tijdens haar kinderjaren op Knole: het grootste landhuis van Groot-Britanniè aan de rand van Sevenoaks, ten zuiden van Londen. In de main hall van het paleis dat in de vijftiende eeuw is gebouwd voor de aartsbisschop van Canterbury ligt het originele manuscript van Virginia's 'Or lando'. Deze langste liefdesbrief in de li teratuur is een eerbetoon aan Vita, maar ook aan Knole, dat eigendom is geweest van Hendrik VIII en later van Elisabeth I, die het vervolgens schonk aan haar neef Thomas Sackville. Het indrukwekkendst is echter de plek waar Vita Sackville-West en haar man Harold Nicolson vrijwel hun hele leven hebben gewoond, méér nog dan Knole dat zeven binnenhoven, 52 trappen en 365 vertrekken telt overeenkomstig het aan tal weken en dagen van het jaar. Wat begin jaren dertig niet veel meer was dan een hoop puin, is uitgegroeid tot een topattractie voor tuin- en literatuurlief hebbers: Sissinghurst. Het landgoed bij Cranbrook beslaat weliswaar 120 hectare grond en verschillende huizenmaar het is volgens kenners een wonder van even wicht. De beplanting van de borders in combinatie met de taxushagen die de tuin in 'kamers' verdeelt, is uniek. De zestig jaar oude taxushagen worden met behulp van een waterpas bijgewerkt- De hang naar perfectie is echter volko men begrijpelijk, want de beroemdste tuin van Engeland trekt jaarlijks tegen de tweehonderdduizend bezoekers. Sis singhurst is een 'garden with a view'. Van welke kant je ook komt, overal heb je doorkijkjes. Begin juni is de tuin op z'n mooist, maar er is altijd wel iets wat bloeit. Harmonieus Zo harmonieus als de tuin is, zo afgeba kend waren de taken van Vita en Harold. Zij zorgde voor een beplanting die in alle seizoenen de moeite waard moest zijn, terwijl Harold zich bezighield met het ontwerp van de tuin. „Over het algemeen zijn mannen het meest bedreven in hetbe- waken van de grote lijnen", licht Julia toe, terwijl Vita, zoals veel vrouwen, goed was in details en in kleuren." De 'hmewalk' is Harolds levenswerk en bestaat uit een lange, aan elkaar geënte rij linden met aan weerszijden grote potten met bolgewassen. Een van Vita's innova ties is het groeien van rozen op appelbo men. Hierdoor onstaat een dubbele 'flowering': de appelbloesem bloeit in de lente, de rozen in de zomer. En dan is er ook nog de Witte Tuin die in die tijd heel bijzonder was, de rozentuin, de boom gaard, de notenhof en de enclave die Vita heeft gecreëerd om te kunnen genieten van kruiden, hun geschiedenis, folkore en geur. Haar zoon Nigel schrijft in 'Portret van een huwelijk', dat bestendigheid en ver andering het geheim vormden van Sis singhurst: „Als ergens in de tuin het sei zoen de mooiste bloemen geschonken heeft, moet dat stuk een jaar braakliggen. omdat in de natuur alles een cyclus door loopt en deze niet verdoezeld mag wor den. De natuur vernieuwt zich eeuwig, als een toneelstuk met zijn bedrijven en tone len, de spelers veranderen, maar de tekst blijft bestaan." Volgens hem was er voor beiden een 'na tuurlijk samenspel tussen tuin en boeken' en was Sissinghurst 'het portret van hun huwelijk'. Wanneer zijn vader in Londen was, correspondeerde zijn moeder - vrij wel dagelijks - over de vraag welke plan ten er moesten komen en waar ze deze neer zou zetten. Daarnaast schreef Vita vele romans en verzorgde ze vijftien jaar lang een column over tuineren in 'The Ob server'. Mede hierdoor heeft ze een grote invloed gehad op de Engelse tuincultuur. The Manor House Prachtig ook zijn de twee hectare grond rond The Manor House in Upton Grev, dat een ontwerp is van Gertrude Jekyll. De huidige eigenaars hebben de tuin volgens haar inzichten gerestaureerd, waarbij een beroep is gedaan op de erfenis van Jekyll die uit bijna 2500 werktekeningen en ont werpen bestaat. Aan de achterkant van het huis overheersen structuur en symme trie en aan de voorkant bevindt zich nog steeds de wilde tuin waar bamboe, beren klauw en Gelderse rozen naar een ver scholen vijver leiden. Bij de met jasmijn, wingerd en klimrozen begroeide pergola wordt de ware geest van de tuinierster duidelijk. De huidige bewoonster, die uit het gazon zelfs de kleinste oneffenheidjes wegplukt met haat door rheuma geteisterde vingers, werkt met een grote bezieling- Vrouwen als zij zitten nooit voor hun lol in de tuin, ze zijn altijd bezig. Ellen Scholtens Het is pure nep. Zinsbegoochelende nep, waarin een toerist in precies 23 minuten dwars door Nederland raast. De op Schiphol landende Boeing 737, het openklappende landingsgestel, de vlieg tuigpassagiers die bij het remmen tegen de rugleuning worden gedrukt, een op een ducdalf klapwiekende meeuw, Rem- brandts Nachtwacht die aan gruzele menten valt en op een gegeven moment zelfs de van een balkon wuivende konin gin... Holland Experience oftewel The Ultimate Sightseeing Show deinst ner gens voor terug. Zie Nederland in nog geen half uur. En je hoeft er geen stap voor te doen. Wanneer het nieuwe spektakel zijn deu ren opent is nog niet bekend. Voormalig journalist Henri Remmers, de initiatief nemer, is ervan overtuigd dat hij op 1 no vember z'n eerste gasten kan ontvangen. Maar wat is zeker bij een ingewikkeld, 15 miljoen gulden kostend project dat al in augustus had moeten draaien? Sales exe cutive Vivienne Donné, die (in het Ne derlands gezegd) mag proberen Holland Experience aan de toeristen te verkopen, heeft niettemin 'best' vertrouwen in de nieuw genoemde datum. Hoewel toch ook zij met enige onrust door de chaoti sche bouwput aan de Amsterdamse Jo- denbreestraat loopt. Kraker Klaar of niet klaar, een kraker wordt Neerlands nieuwste toeristische attrac tie in elk geval. Driehonderdvijftigdui zend bezoekers per jaar, dat moet mak kelijk te halen zijn. Daar zijn alle betrokkenen het over eens. Van Duin- Voorbeelden die Diedenk niet heeft. Al les is nieuw, nog nooit eerder vertoond. Althans, hij heeft het nergens gezien. Met als gevolg dat hij en zijn medewer kers elk probleem (en dat waren er nogal wat), zelf hebben moeten oplossen. „Het is zo ingewikkeld allemaal. De toeschou- j wers bijvoorbeeld zitten op een schijf die I weer langs bewegende videobeelden 1 wordt gedraaid. Daar tussendoor komen ft dan nog de effecten die wij hier aan het maken zijn. Ik bedoel, die duif moet pre- cies in bijvoorbeeld 4,7 seconden van de I ene naar de andere kant vliegen. Doet hij j er 0,1 seconde langer over dan klopt de j coördinatie tussen beeld, draaiende I schijf en al die andere dingen niet meer." Andere dingen die kunnen bestaan uit stoelen die gezellig beginnen te deinen als de bezoekers - honderd vijf tig per voorstelling - op een mosselboot het zee- I gat uittrekken. Of uit een reusachtige molenwiek die vlak langs de hoofden van de toeschouwers scheert. Of de stank van 1 smeltend rubber als de Boeing 737 rem- I mend op de Kaagbaan van Schiphol gie- j rend en stomend tot stilstand komt. Die- j derik grijnzend: „Ze hebben ook nog geprobeerd de geur van vers gevangen I mosselen te imiteren. Maar dat is dus op I een grote mislukking uitgelopen." Rob van den Dobbelsteen Holland Expercience opent - zoals het er nu I naar uitziet - op 1 november haar deuren en is I gevestigd in de Jodenbreestraat te Amster- I dam, naast het Rembrandthuis. Er vinden tus- I- sen 09.00 en 22.00 uur twintig voorstellingen I plaats: drie per twee uur De toegangsprijs is I nog niet bekend. rell-eigenaar graaf Hugo van Zuylen van Nijevelt (adviseur) tot Perspekt-di- recteur Albert Diederik die in zijn Haar lemse atelier aan de Werkmanstraat aan een hele rij gimmicks sleutelt. Een meeuw, die krijsend dwars door de zaal speert? Een met vol zeil over de Noord zeegolven spuitende windsurfer? Die eerder genoemde koningin? Een drui pend net vol mosselen? De twintig knut selaars van Perspekt zitten nergens mee. Lassend, boetserend en timmerend wer ken ze onverdroten voort aan (Diederik) 'een van de leukste klussen die we ooit hebben gehad.' 't Is groot, 't is moeilijk en 't is vooral groot. Rails, enorme stellages, motoren en ingewikkelde relais-kasten moeten er voor zorgen dat de bezoekers van Hol land Experience straks aan hun stoel ge nageld zitten. Niet begrijpend hoe het mogelijk is dat vanaf het filmdoek zich plotseling een pirouettes draaiende bal lerina losmaakt. Diederik: „Endanisdat nog redelijk eenvoudig. Veel meer moeite hebben we gehad met die vliegende meeuw. Die zat eerst vast aan draadjes, maar dat bleek niet te werken. Te fragiel. Nu zit hij op een stevige, beweegbare me talen staak die door een speciale belich ting niet zichtbaar is." Het allergrootste special effect in Hol land Experience, een heuse dijkdoor braak, werd in elkaar gezet in Engeland. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van Holland Experience. Jammer, vindt Diederik, maar ook be grijpelijk. „Als ik het goed heb, moet er in één klap tachtigduizend liter water gecontroleerd de zaal instromen. Wie zo iets bouwt, dient over enorm veel erva ring te beschikken. Die hebben we nog niet We kunnen echt wel wat, doen bij voorbeeld geweldig veel voor de televi sie. maar het afstellen van hogedrukt- anks, het plaatsen van opvangbassins... foto De Boer het steekt allemaal bijzonder nauw. Van daar dat Remmers daar een Engels be drijf voor heeft gevraagd. Die werken al jarenlang voor films en musicals. Zij hebben voorbeelden." De schrijftafel van Vita Sackville-West in haar torenkamer, foto The National Trust Doorkijkje in de kruidentuin van Sissinghurst, die zowel geurig als kleurrijk is. foto The National Trust

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 37