In de Ganges komen leven en dood samen La Coruna leeft op vulkaan van vuilnis Laatste eer in India reportage zaterdag 5 oktober 1996 sw 35 Met een luide knal knapt de schedel van een lijk. Asdeeltjes prikkelen de traanklieren van de ogen en dalen neer op de smetteloos witte kleding van de mannen die rond het vuur staan. Honden scharrelen tussen de brandstapels, op zoek naar iets eetbaars. Het is zes uur in de ochtend, en in de Noord-Indiase stad Varanasi draait de 'crematie-ghat' aan de heilige rivier de Ganges op volle toeren. Eeuwenlang al komen dagelijks duizenden pelgrims naar de meest gewijde stad van India, op zoek naar verlossing. Het is de vuilste, maar ook meest fascinerende plaats in het land, waar leven en dood hand in hand gaan. Beduusd slaat een groepje westerse toeristen de bedrijvigheid rondom de brandstapels gade. Op een oppervlakte van zo'n twaalf vierkante meter liggen acht lijken te walmen. De hitte is verzen gend. Als na een uurtje of drie een lichaam compleet verkoold is, worden de asresten bijeen geveegd om in de rivier uitge strooid te worden. Direct daarna wordt de volgende vracht hout tot een keurige sta pel gerangschikt. Wie in het hindoeïstische bedevaartsoord Varanasi wordt gecremeerd, vermeerdert daarmee zijn religieuze verdiensten. Een crematie in Varanasi is dan ook de ultieme wens van elke Indiase hindoe. Van heinde en ver worden de lijken aangevoerd. Cre maties - zo'n tweeduizend per maand - zijn big business in de stad van de god Shi va, beschermheer van de crematieplaats en volgens de legende de bron van de Gan ges. Liefkozend Binnen het hindoeïsme, met 670 miljoen aanhangers de grootste godsdienst in het ongeveer 850 miljoen inwoners tellende India, wordt de dood niet als de tragedie gezien die hij in de westerse wereld is. De dood is het einde van het leven, maar tege lijkertijd het begin van weer een nieuw. De hindoes geloven in reïncarnatie of we dergeboorte. Het leiden van een zo eer zaam mogelijk leven is daarom belang rijk. Het bepaalt je karma, het lot in een toekomstig leven dat gebaseerd is op de daden uit het vorige. Wie een goed karma heeft opgebouwd, zal in een volgend be staan in een hogere kaste of in betere om standigheden terugkeren. Een crematie aan de heilige rivier vergroot bovendien de mogelijkheid tot ontsnapping uit de cyclus van wedergeboorte. De Ganges is voor de hindoes de belang rijkste rivier in India, en wordt liefkozend 'moeder Ganga' genoemd. Het water strekt zich over een af stand van 2240 kilo meter uit, van de hoge toppen in het Hi- malayagebergte in het westen van het land tot in de staat Bengalen in 't oosten. Zo groot is de betekenis van de rivier, dat de woorden water, rivier en baden in India synoniem zijn geworden met de naam Ganges. Moeders baden hun kinderen niet, maar doen 'ganga, ganga.' Overal ter wereld vernoemen Hindoes bronnen of ri vieren naar de Ganges. Verontreinigd Hoe verder stroomafwaarts, hoe viezer de rivier wordt. Maar de pelgrims die dage lijks in drommen naar de Ganges trekken, zien het vuil niet. Ze wassen hun zonden weg met het water en drinken het zwaar verontreinigde vocht gretig, in de rotsvas te overtuiging dat je van heilig water niet ziek, maar wel veel beter kunt worden. Terwijl in het oosten het eerste zonlicht boven de horizon uitpiept, begint aan de oevers van de Ganges een nieuwe dag. Va ranasi, in de volksmond beter bekend als Benares, komt aarzelend tot leven. Fietstaxi's gaan bellend op zoek naar het eerste vrachtje van de dag, straathonden rekken zich uit. In het stinkende open ri- Een pelgrim staat in gebed verzonken in de Ganges, de 2240 kilometer lange rivier die 'Moeder Ganga' wordt genoemd. ooi ontvlucht een rat het daglicht. Op ghats. de grote, stenen trappen naar de ri vier, bivakkeren de bedelaars. Melaatse stompjes omklemmen blikken emmertjes. Bakhsi. een aalmoes, klinkt het smekend. Het scala aan misvoimde ledematen doet je maag omdraaien. In lompen gehulde, gerimpelde oudjes trekken baders en toe risten aan de arm: 'one rupee, one rupee.' Zelfs het geven van een schamele roepie (een stuiver) is goed voor je karma. Op de kade vindt een ander soort gebedel plaats. De devote hindoes, die aan hun da gelijkse bad in het heilige water willen be ginnen, worden bijna onder de voet gelo pen door de eigenaren van de roeibootjes, waarmee de vele toeristen zich vanaf het water van een goed uitzicht op het Gan- ges-spektakel verzekeren. Elke ochtend breekt opnieuw de slag om de toerist los. De meeste buitenlanders stappen tame lijk verdwaasd in de eerste de beste boot die ze zien. Door de overvloed aan indruk ken vergeten ze af te dingen op de prijs van een vaartochtje. Eenmaal op het water is het rustig. Ter wijl de opkomende zon de ghats in een warme gloed zet, drijven offergaven van gevouwen bladeren met een brandend waxinelichtje erop de rivier af. Voor een kleine donatie zijn de offerandes te koop. Na de zegen - in het Sanskriet - door een hindoeïstische priester, worden ze op het water geplaatst, onder het prevelen van een gebedZe zij n bedoeld voor de zon, het begin van alle leven. De brandende kaars jes geven het vieze water een sprookjes achtig aanzicht. Een vaartochtje langs de verschillende ghats is voor de meeste westerlingen een mengelmoes van fascinatie, horror en on begrip. Met niet-begrijpende ogen staren de toeristen naar een pelgrim die uitge breid zijn behoefte doet in de smerige ri vier, zich niet bekommerend om de dode hond die voorbij drijft. Vlak naast hem staat een man zijn tanden te poetsen met hetzelfde water. Even verderop is de 'was-ghat', waar de wasmannen met verbeten kracht de laat ste kleur uit een stapel vaal wasgoed slaan. De 'was-wallah's' zijn professio nals. De hele dag schrobben de magere, maar gespierde mannen lakens en hand doeken met de hand. Met een groot stuk zeep wordt het textiel ruw ingewreven, om na het nodige ranselen uitgespreid en gedroogd te worden op de schuine hellin gen van de ghats. Zangles Maar er bevinden zich niet alleen levende mensen in de Ganges. Vooral vlak na de moesson, als het water in de rivier veel ho ger dan normaal staat en de stroming ge vaarlijke proporties aanneemt, is de kans groot op een lijk te stuiten. Hindoes cre meren hun doden weliswaar, maar er zijn uitzonderingen. Zo mogen kinderen onder de vijf jaar niet verbrand worden, omdat ze nog niet vol groeid zijn en daardoor niet klaar voor wedergeboorte. Ook sadhu's (zelf uitge roepen heiligen, die aan boetedoening en zelfkastijding doen), mensen met bepaal- Voordat een stoffelijk overschot naar de crematieplaats wordt gebracht, wordt het met Gangeswater gewassen. -V De oudste zoon in een Indisch gezin heeft de taak de brandstapel van zijn overleden moeder of vader aan te steken. de ziekten en dieren worden zonder ver branding de rivier ingegooid, Drie opge zwollen lijken op je nuchtere maag, daar wordt zelfs de meest doorgewinterde toe rist behoorlijk stil van. Terwijl vlak bij de crematie-ghat de kin deren van de lagere school luidruchtig hun zangles afwerken, koopt een magere man onder de ghat het heilige vuur dat hi j nodig heeft om een brandstapel aan te ste ken Het kost - afhankelijk van inkomen - minimaal 500 roepies (25 dollar) om een vonkje van de eeuwig brandende vlam te verkrijgen. De crematieplaats is het uit erfrecht ver kregen privé-eigendom van een familie uit Varanasi. Het bedrijf onttrekt zich grotendeels aan overheidsbemoeienis. Dat de eigenaar van de ghat rijk is, lijkt niemand te deren Ook de overheid laat het maar zo. Religieuze zaken liggen nou eenmaal gevoelig in India. Zeulen De in het wit geklede man die de vlam naar de crematieplaats draagt, is de oud ste zoon van de overledene. Het is zijn taak voor een nette crematie zorg te dra gen. Zijn werk begint met het informeren van de naasten, na de dood van vader of moeder. Vervolgens wordt het lijk gewas sen met Ganges-water en ingesmeerd met ghee, geklaarde boter. Ook de oogholten, neus en oren worden hiermee volgestopt, zodat het lijk goed zal branden. Natuur lijk baadt de zoon zelf ook in het Ganges water. Hij moet immers rein zijn om de heilige ntuelen te kunnen uitvoeren Het lichaam wordt dan in een rode of wit te doek gewikkeld: wit voor mannen en weduwen, rood voor getrouwde vrouwen. De versierselen die op de doeken worden bevestigd, hangen af van rijkdom en kaste van de dode. Vervolgens wordt het lijk zonder pardon op het dak van een auto ge snoerd, of op een draagbaar van bamboe door de smalle straatjes van Varanasi naar de crematieplaats gezeuld. Wie bij een van de piepkleine winkeltjes in de ba zaar een flesje cola nuttigt, ziet in een krap half uurtje gemiddeld tussen de vijf en tien lijken voorbij komen. Terug naar de crematieplaats. De in het wit gestoken man is begonnen zijn vijf ronden om de lijkstapel te lopen, die de vijf elementen moeten zegenen. Geurige poeder en wierook worden tussen de houtblokken gegooid, die voor een kilo prijs van 50 roepies (2,50 dollar) nog in grote stapels naast de crematieplaats lig gen opgetast. Een minimale hoeveelheid van 200 kilo hout per lijk maakt het re kensommetje simpel, een eenvoudige cre matie kost de nabestaanden al gauw een gemiddeld maandsalaris of vier, vijf. Fakkel Mensen die niet genoeg geld hebben, ver branden daarom hun geliefden maar hal f De resten worden in de n vier gegooid. Ar me mensen die geen familie hebben, wor den gratis verbrand. Het benodigde geld komt uit giften van toeristen of rijke In diërs, en uit de winsten op de betaalde verbrandingen Vlak bij de crematieplaats zijn drie hui zen. speciaal voor de oude mensen die vanuit het hele land naar Varanasi komen om er te sterven. De eigenaar van de cre matieplaats betaalt voor hun voeding en verzorging De oudjes hangen doelloos rond. Veel meer dan een matje op de grond bezitten ze niet. Ze slijten hun dagen met het observeren van de activiteiten rond de crematieplaats, stilletjes tot Shiva bid dend dat hun sterfdag snel mag komen en ook hun as zich met het Gangeswater zal vermengen. De oudste zoon heeft inmiddels zijn vader in brand gestoken Luid knappend grijpt het vuur om zich heenDe boter doet haar werk, binnen een mum van tijd is de stapel houtblokken in een fakkel veranderd. De - mannelijke - familieleden staan zwij gend rond het vuur Vrouwen komen hier niet De regering heeft hun aanwezigheid officieel verbo den, om te voorkomen dat rouwende echt genotes zich levend laten meeverbranden met hun overleden man. Een weduwe wordt, in tegenstelling tot een weduw naar, in India nog steeds niet geacht op nieuw te trouwen en heeft een lage maat schappelijke status. De dood wordt dan ook gezien als ontsnapping aan een mise rabel leven. Als de laatste asresten van de gecremeer de man bijeen zijn geveegd, vertrekt de groep toeristen die met open mond heeft staan kijken. Het is negen uur, de excursie langs de Ganges zit erop en in het vijf-sterrenhotel wacht het ontbijt. Willy Schouwstra Zwermen krijsende meeuwen en een verpestende stank verraden de nabijheid van de vuinisbelt van Bens. Machtige oranje machines van de mijnbouwmaatschappij Endesa nemen enorme happen rottende troep uit de inmense gistende afvalberg, die constant in beweging is. „Ik stond er middenin met mijn twee zoons, toen alles onder ons begon te glijden. Eerst bleef ik stokstijf staan, maar de jongens grepen me vast en hebben me meegesleept naar de auto." Maria Isabel Fraile veegt het zweet van haar voorhoofd door de spanning die ze opnieuw beleeft. „Ay, dios mio", verzucht zc. Isabel en haar gezin waren getuige van de vuilverschuiving op 10 september in het Noord-Westen van Spanje. Tot die dag waren ze dagelijks op de top van de vuil- nisplaats te vinden tussen de af- en aan rijdende vuilniswagens, op zoek naar waardevolle dingen. Er is behoorlijk de klad gekomen in de broodwinning van Maria Isabel, haar man Jose Miguel en hun zes kinderen, die allemaal meehelpen in het'bedrijf'. ,,We gaan nu de containers af in de stad, voordat ze worden leegge haald. Dat werkt lang niet zo snel en het kost veel meer benzine", leggen de vuil- sorteerders uit. De stortplaats ligt aan de rand van La Co runa, de meest westelijke stad van Spanje aan de Atlantische Oceaan. Meer dan twintig jaar lang brachten de vuilniswa gens het dagelijkse huisvuil van de 250.000 inwoners en dat van nog veertien naburige gemeenten naar deze belt, die zich uitstrekt tussen en op de hellingen van twee heuvels, honderden meters breed en tientallen meters dik. Op die tiende september om tien uur begon een deel van de één miljoen ton vuil plotseling te schuiven en dreef als een brede lava stroom het vissershaventje Puerto in. De bar Tasca O Portino verdween onder de massa, evenals een paar andere gebouw tjes, een tiental boten en auto's. Vissers die aan het werk waren en de bareigenaar konden zich bijtijds in veiligheid bren gen. De 52-jarige Joaquin Serantes, die zij n auto stond te wassenwas niet meer in staat op tijd weg te komen. Getuigen za gen hem bedolven worden onder het krui ende vuil. Hij wordt nog steeds vermist. In de protserige 'klokkenzaal' van het ge meentehuis van La Coruna begeven bur gemeester Fancisco Vazquez en zij n eerste secretaris Javier Losada zich gerouti neerd tussen de zich aandienende journa listen uit Duitsland. Frankrijk, België, Nederland en natuurlijk het eigen Span je. Losada declameert met goed gevoel voor dramatiek: „Tot drie dagen geleden had ik net als u uitgeroepen: 'Hoe is het in godsnaam mogelijk dat zoiets kan gebeu ren'. We zijn door tientallen bezorgde burgemeesters in heel Spanje gebeld, die willen weten of zoiets bij hen ook kan ge beuren. Sinds de technici mij hebben uit gelegd wat er zich in zo'n berg vuil alle maal afspeelt, willen wij alle gemeenten in Europa, die een vuilstortplaats hebben, ervoor waarschuwen dat ze een monster binnen hun grenzen hebben." Het 'monster van Bens' is tot in de wijde omgeving afgezet. Alleen journalisten mogen een blik op de rokende lawine wer pen vanuit de krottenwijk Barrio O Porti no. Van hieruit zijn heel goed de brede scheuren te zien die de afgelopen dagen in de afvalberg zijn ontstaan, waardoor de vrees voor nieuwe lawines is toegenomen. Met vijftig graafmachines wordt per dag 20.000 ton vuil van de top van de berg af gegraven om zodoende de druk te vermin deren. Daarmee hoopt men verder instor ten van de berg te voorkomen. O Portino ligt op gelijke hoogte als de top van de vuilstortplaats en grenst daar on middellijk aan. De wijk is verlaten sinds de 250 inwoners twee weken geleden halsoverkop werden geëvacueerd toen een nieuw stuk van de vuilnisberg dreigde in te storten. De 'barrio' is een troosteloos woonoord, zoals er velen zijn aan de ran den van de Spaanse steden. Het bestaat uit een paar smoezelige straten met ver waarloosde stenen barakken. Achter de huisjes staan schuurtjes die zijn opge trokken uit afval-materiaal. Op het pleintje voor de lagere school, die al jaren niet meer wordt gebruikt, ligt een stapel oude autobanden te wachten op een op koper. Een agent van de Policia Local pa trouilleert er om te verhinderen dat de verlaten huizen worden geplunderd. Stank Blijkbaar zijn niet alle inwoners weg. In een schuurtje is Jose Miguel Fraile met zijn zoon Abel bezig oud ijzer te sorteren. Hij is de echtgenoot van Maria Isabel, die met haar twee zonen de aardverschuiving geeft meegemaakt toen ze er aan het werk waren. Ook zij zijn naar de gemeentelijke sporthal, naast het stadion van La Co runa, geëvacueerd. Maar na een paar da gen zijn ze teruggekeerd naar hun eigen huisje. ..We zijn teruggekomen omdat, we geld moeten verdienen", zegt Maria Isa bel. „Als je daar in de sporthal blijft zit ten, verdien je niets. Het was daar boven dien afschuwelijk. We sliepen allemaal samen'in een grote ruimte en we kregen alleen maar sandwiches. Warm eten was er niet bij." Hoewel de barrio tegen de vuilnisberg ligt aangeplakt, zodat het ronken van de bull dozers is te horen, valt de stank vandaag erg mee. Dat is heel vaak zo", zegt Jose Miguel. „In het centrum van de stad heb ben ze er veel meer last vanWij zijn er bo vendien aan gewend geraakt. La Coruna ligt in vogelvlucht slechts een kilometer of twee van de gifbelt verwij derd. „Je kunt het beste maar geen hotel in het centrum nemen", is het advies dat de bezoeker krijgt. „Ze zijn daar niet al leen veel duurder, maar het stinkt er ook veel erger." De gemeente heeft inmiddels allerlei deskundigen ingeschakeld om iets aan het stankprobleem te doen. Volgens de plaatselijke pers bestaat er een middel om de lucht wat draaglijker te maken. Dat is echter een chemisch middel, dat weer gevaar kan opleveren voor de mensen die momenteel op de stortplaats aan het werk zijn. Het begrip chemie moet in La Coruna op dit moment niet te vaak in de mond wor den genomen. Niemand weet hoeveel gif tige stoffen er in deze bewegende berg lig gen opgeslagen. Wanneer die berg de zee inrolt, kan Spanje zich beroepen op een van de grootste milieurampen uit de ge schiedenis. „Elke dag dat de zaak blijft zitten, ben ik een gelukkig man", zegt burgemeester Vazquez. Henk van den Boom De afvalberg van La Coruna. foto Henkvan den Boom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 35