w 1996 3—d 1995 nr^ 1994 £3 1993 (515) 1992 I 1991 1990 1989 1988 □CZD 1987 (gjj) 1986 1 1985 s 1984 /^lf\ 1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 1974 1973 1972 1971 1970 1969 1968 1967 1966 1965 1964 1963 1962 1961 1960 1959 1958 1957 1956 1955 1954 1953 Wennen aan de rijksgenoten PZC reportage 26 Oltmans wast weer vele oren zaterdag 5 oktober 1996 Zo dichtbij nog, en toch alweer zo lang geleden. Bladerend in het foto archief van de PZC rijst een beeld op van een bijna vergeten verleden. Aan de hand van foto's uit dat archief laat de nieuwe rubriek Terug in de tijd' flitsen van de re cente geschiedenis zien. Vandaag: Surinamers in Zeeland. Koffers uitpakken en een nieuw bestaan opbouwen, in de hoop ooit nog eens terug te keren naar het échte vaderland. De sluisklas in Oostkapelle. In november 1975 zal Suriname onafhankelijk worden. Niet alle Surinamers zien die omwenteling met vertrouwen tegemoet. Per week komen er eind 1974 zo'n 500 rijksgenoten aan op Schiphol, die bijna allemaal direct aansluiting zoeken bij familieleden in de grote steden: Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. In juli 1975 zijn het er al meer dan 1.200 per week. Ze hebben al snel de naam allemaal in de WW te lopen, al is de werkelijkheid genuanceerder. Zo'n 25 procent van de Surinaamse beroepsbevolking in Nederland is werkloos. De meesten zijn ongeschoold en de aansluiting op de Nederlandse arbeidsmarkt is slecht. De grote steden bieden onvoldoende banen en huis vestingsmogeli j kheden Spreiding over de rest van Nederland moet verlichting brengen, besluit de overheid, en ook Zeeland speelt daarbij een rol. In januari 1975 ziet een nieuwe rijksdienst het licht: het Centraal Buro Uitvoering Vestiging Rjksgenoten. Het Centraal Buro krijgt de opdracht voor spreiding van de rijksgenoten te zorgen en hen te helpen bij het vinden van onderdak, een baan en scholing. De gemeenten dienen vijf procent van de woningwetwoningen af te staan voor huisvesting. De mededeling wordt met gemengde gevoelens ontvangen. Op de Zeeuwse arbeidsmarkt is weinig behoefte aan ongeschoolden. Maar er is, met name in Terneuzen, Vlissingen en Middelburg, wèl veel leegstand. Opvangcentra In de zomer van "75 beginnen ze binnen te druppelen. Het Middelburgse pension Marja is een van de eerste adressen waar enkele tientallen rijksgenoten worden opgevangen in afwachting van herhuisvesting. In het CNV-vakantie-oord Bos en Duin te Oostkapelle komen op 2 mei 91 personen binnen, een groep die in de loop van het jaar tot enkele honderden uit zal groeien. J Breddels, directeur van het Centraal Buro, ontvangt ook uit Tholen een aanbieding om een opvangcentrum te vestigen, maar daar gaat hij niet op in, „omdat wij rekening hebben gehouden met de geringe opvangcapaciteit van de omgeving en de eigen sfeer van het eiland Tholen." In Oostkapelle vormt de eigen sfeer geen beletsel. CNV-directeur en oud-vakbondsbestuurder C. Pinxteren ontvangt de rijksgenoten er met open armenIn Bos en Duin is oog voor de verschillende bevolkingsgroepen onder de Surinamers, zoals Chinezen, Javanen, Hindoes, Creolen, Mohammedanen, rooms-katholieken en protestanten. Zij krijgen maaltijden die aan hun levensgewoonten zijn aangepast, al staan er voor iedereen twee maal per week aardappelen op het menu: om te wennen. Hindoestanen In Zeeland is het merendeel van de gasten van Hindoestaanse afkomst. In Suriname leidden ze vaak een bestaan als kleine zelfstandige, maar inderhaast is alles voor een appel en een ei verkocht. Nu leven ze van een uitkering van CRM, die deels in natura - voedsel en onderdak - deels in geld wordt verstrekt. Per volwassene 36 gulden zakgeld per week, echtparen 62 gulden. Kinderen boven de tien krijgen 8 gulden, tot 21 jaar elf gulden. Het gaat, maar bijna allemaal hopen ze dat Suriname zich na de onafhankelijkheid gunstig ontwikkelt, zodat ze weer terug kunnen naar huis, want afgezien van de politieke en economische situatie is Suriname 'een prachtig land, een paradijs.' Lof De eerste Ervaringen met 'Nederlandse' Nederlanders zijn positief: niets dan lof voor de opvang door het gemeentebestuur van Domburg, de benadeling door de dokter, de sociale diensten. ,,We zijn echt dankbaar voor de wijze, waarop de Zeeuwse mensen ons hebben willen opnemen", verklaren ze eensgezind. Ook Westerschouwen meldt zich als opvanggemeente. In vakantiepark Het Zeepe te Haamstede worden twintig bungalows gereserveerd voor rijksgenoten. Daarvandaan kunnen zij een baan en definitieve huisvesting zoeken. Westerschouwen stelt daar alvast twee woningen voor beschikbaar. De mededeling in de raadsvergadering wordt door raadslid J. Janse (WD) met afkeuring ontvangen. „Hopelijk gaan ze weer naar hun eigen land terug, waar nog December 1975, de laatste Surinamers verlaten Bos en Duin in Oostkapelle om weer een tijdelijke stek te betrekken in het Vlissingse St. Joseph. genoeg te werken en te ontwikkelen is." Ook de NS, die tezelfdertijd bungalows in Het Zeepe huurt voor gecombineerde vakantiereizen, is niet in een juichstemming. De spoorwegen waarschuwen klanten dat er ook Surinamers in het complex zitten. Moordenaars Ronduit afwijzend is men in Stavenisse, waar enorme commotie ontstaat op een hoorzitting over de mogelijke komst van enkele honderden Surinamers. De reacties van de bevolking en met name van Ds. J. van Prooijen, predikant van de oud-gereformeerde gemeente van Stavenisse, zijn ongemeen fel. Van Prooijen stelt in een preek en tijdens de hoorzitting dat Surinamers moordenaars, dieven en verkrachters zijn, die als een door God gezonden plaag over Stavenisse dreigen te komen. Frits Bom. dan nog spelleider van het vrolijke Rode-Cirkelspel van Vara-radio, is op de avond van de hoorzitting in Stavenisse, druk doende met de voorbereidingen voor het spel. Bom, die volgens eigen zeggen 'onpasselijk' wordt van Van Prooijen, besluit de opnamen die tijdens de voorzitting gemaakt zijn uit te zenden, maar het spel te laten vervallen. Van Prooijens uitlatingen krijgen zo landelijke bekendheid. Daags erna trekt hij publiekelijk het boetekleed aan. Geconfronteerd met de dreiging van een aanklacht wegens racistische uitlatingen verklaart hij tijdens de kerkdienst zijn uitlatingen te betreuren en ernstig tekort te zijn geschoten als geestelijk leider van een belangrijke bevolkingsgroep van het dorp. Al met al echter is het Centraal Buro echter van mening dat de sfeer in Stavenisse 'door manipulatie van enkelen' dusdanig bedorven is dat plaatsing van Surinamers daar uit den boze is. Integratie Intussen verloopt de opvang van 144 Surinamers in Camping Zeebad te Breskens zonder problemen en ook in Haamstede, Oostkapelle en Baarland gaat alles op rolletjes. Er wordt deelgenomen aan het verenigingsleven, er worden sluisklassen ingesteld van waaruit Surinaamse kindertjes na een observatietijd kunnen doorstromen, er Ook de viering van het Sinterklaasfeest hoort bij het nieuwe bestaan. worden commissies ingesteld voor de begeleiding van rijksgenoten. In Middelburg wordt 1 november uitgeroepen tot Kongmakandra-dag, Kom-bij-elkaar-dag. In wijkcentrum Dauwendale worden 's middags toespraken gehouden, films vertoond, klederdrachten geshowd en Surinaamse gerechten klaargemaakt, 's Avonds treedt er een Surinaamse band op. De Wereldomroep verslaat de gebeurtenis vanuit Dauwendaele voor het Caribisch gebied. De bijeenkomst wordt een enorm succes. Onafhankelijkheid De dag van de onafhankelijkheid nadert met rasse schreden en de toestroom van Surinamers bereikt een hoogtepunt. In het voormalige St. Josephziekenhuis te Vlissingen worden tegen de driehonderd Surinamers opgevangen. Op 25 november 1975. de dag dat de onafhankelijkheidsverklaring van Suriname wordt ondertekend, wordt weinig gefeest. Bijna eenderde van de Surinaamse bevolking is naar Nederland gekomen; een aantal dat boekdelen spreekt. In alle opvangcentra gaat de gebeurtenis zonder al te veel ophef voorbij. Eind mei sluit het St. Joseph, als laatste opvangcentrum van Zeeland, de deuren. De meeste Surinamers in Zeeland vestigen zich buiten de provincie. Voor de 128 gezinnen die blijven komen er speciale welzijnswerkers, want al met al blijkt het toch niet voor iedereen zo makkelijk een zelfstandig bestaan op te bouwen in Nederland. Toch zijn er maar weinigen die terugkeren. Op 25 november zijn degenen die dan in Nederland verblijven automatisch Nederlander geworden. Nog tien jaar hebben ze de tijd om het Surinaamse staatsburgerschap aan te vragen. En dat willen ze het liefst. Terug naar dat aardse paradijs. Alleen, nog even wachten tot er weer voldoende werk is, tot de politieke situatie weer wat stabieler is. De weg terug zal lang zijn. Outline van der Vleuten Arme Beatrix. Eerlijkheid is haar parool, maar ze wordt door de Haagse over- heidsbureaucratie voorgelo gen dat het een aard heeft. Dat althans is het beeld dat de Amsterdamse journalist Wil lem Oltmans schetst in een brochure waarin zijn nu al zes jaar durende proces tegen de Staat centraal staat. In het kersverse vlugschrift wast Oltmans weer heel wat mensen krachtig de oren. Dat hem dat weinig vrienden op levert, zal hem worst wezen. Wat dat betreft blijft hij zich zelf trouw. In het boek De Ver raders noteerde hij al in 1968: „Pascal heeft gewaarschuwd, dat wanneer een ieder wist wat de ander over hem zei er geen vier vrienden in de we reld zouden zijn. Ik geef toe dat ik dit boek nauwelijks heb geschreven in de hoop mijn aantal vijanden erdoor te kunnen doen verminderen." Nu Liegen tegen Beatrix in de winkel ligt, behoort ook Hans Verploeg, algemeen secretaris van de journalistenvakbond NVJ, tot de categorie 'geen- -vriend-meer-van-Olt- mans'. En dat terwijl de warmte tussen hen na een kwakkelperiode juist eind vo rig jaar weer was toegeno men. Omdat 'Den Haag' hem naar zijn zeggen al ruim veertig jaar in zijn werk dwarsboomt, eist Oltmans zo'n drie miljoen gulden schadevergoeding. Omdat de Staat echter maar mondjesmaat documenten vrijgeeft, is Oltmans gedwon gen zijn zaak te schragen door voor de rechter een stoet van getuigen te horen. De oud-be windslieden en diplomaten die reeds opdraafden, om schrijft hij als 'een armzalige parade van mijn medelijden opwekkende figuren, die er geen probleem van maakten hun oplichterspraktijken on der ede voort te zetten'. Eind 1995 opende de NVJ de bondskas om Oltmans te voorzien van twee extra ad vocaten. Volgens het deze week verschenen vakblad 'De Journalist' heeft dat de bond 110.000 gulden gekost. Veel geld, maar de teller is tot stil stand gekomen. De NVJ en Oltmans gaan weer ieder huns weegs, al blijft de bond wel vinden dat de Amster dammer 'een zaak tegen de Staat heeft die principiële steun verdient'. Onaanvaardbaar Oltmans meent dat de bond hem chanteerde. Op 2 juli stelde de NVJ hem voor de keus: bindende bemiddeling in het conflict met de Staat aanvaarden of de geldkraan gaat dicht. Onaanvaardbaar, oordeelt Oltmans. Op haar beurt is de NVJ het zat dat haar lid O. nimmer zijn kaken op elkaar houdt. Wat de juristen wonnen, ver speelde Willem weer door on nodige uitlatingen", zegt Ver- ploeg. Hij doelt vooral op uit spraken over oud-BVD-chef Docters van Leeuwen ('doet me eerder aan een Gestapo- -ehef denken') en oud-minis ter Van der Stoel,('u vertelt in gestudeerde leugens'). Oltmans ziet dat anders. ,,De NVJ", schrijft hij, „heeft haar eigen besognes met de Staat, en zoals in mijn geval over duidelijk werd aangetoond, prevaleren de NVJ-belangen bij de overheid boven het be lang van een NVJ-lid dat door die overheid wordt geterrori seerd." Eind van het liedje is dat de getergde minimumlijder (Olt mans leeft van de bijstand) zonder verdere financiële ruggesteun moet optornen te gen het machtige Den Haag. Niet geheel alleen echter, want zijn advocaten gaan door, zo bevestigt een van hen, mr. P. Nicolaï. En koningin Beatrix? Aan haar besteedt Oltmans in zijn brochure ruim aandacht. Evenals aan mejuffrouw Bü- ring Boekhoudt, die in de jeugd van zowel de auteur als de vorstin een rol speelde. Schrijft Oltmans: „Eerlijk zijn en eerlijkheid terugver langen is een overheersende component in de karak terstructuur van de Konin gin, Mejuffrouw Boekhoudt zei me eens dat Beatrix en ik in dat opzicht hetzelfde waren." Bijna dreigend besluit hij zijn ontboezeming met: „Wordt vervolgd." Als de voorteke nen niet bedriegen rolt er nog voor de jaarwisseling een al even intrigerende brochure van de persen als Liegen tegen Beatrix is. Ronald Frisart Willem Oltmans: Liegen tegen Beatrix. Uitgeverij Papieren Tij ger. Breda. ISBN 90-6728-083-6. Prijs f15,-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 26