Er mag rustig gas op de plank Speelse ruimtewagen van bescheiden maat Nieuw gezicht Ford Mondeo Bescherming voor zadelveren Ecolomische 33 training I rijstijl Satellietbewaking voor Cadillacs vrije tijd 37 zaterdag 14 september 1996 Terbazing en ongeloof V streden op de gezichten rc'n'j van de cursisten om de voorrang. Hadden zij het wel goed gehoord? bij Vergisten die twee gebroeders Rozendom zich niet met hun bewering dat bij zuinig rijden gerust flink gas mag worden gegeven? Nee, hoor. Zij 3 hadden het goed gehoord. Bij 10# herhaling hielden André en ?r|3r' Gerrit Jan hun gehoor voor dat het rijden met een 'ei' onder het gaspedaal bepaald geen garantie is voor het IH besparen van brandstof. htn '7tl T Tun verhaal, vervat in de cur- risus 'Ecolomische Veiligheids training', komt er op neer dat wei nig gas geven tegen de natuur van de mensen in is. ,.Zij willen gas kunnen geven. Wij leren automo bilisten hier dat zij, om zuinig te kunnen rijden het gaspedaal ge rust voor driekwart in mogen trappen. Veel gas betekent beslist niet altijd veel brandstof", aldus André Rozendom. Het door hem gebezigde woordje 'hier' staat voor Verkeers Veiligheids Cen trum Rozendom (WCR) dat is ge vestigd in het plaatsje Rijssen in Overijssel. Tijdens de cursus, waar theorie en praktij k hand in hand gaan, wordt geleerd 'ecolomisch' te rijden. Waarbij het de bedoeling is om zonder tijdverlies een enorme besparing aan brandstof te be werkstelligen zonder dat de ver keersveiligheid in gevaar wordt gebracht. „De verkeersveiligheid staat bij ons bovenaan. Die mag op geen enkele manier in gevaar wor den gebracht", zo houden beide Rozendommen hun leerlingen voor. Ecolomisch Het nieuwe woord ecolomisch is een samentrekking van de woor den ecologisch en economisch en is inmiddels beschermd. Voor au tomobilisten betekent het zo eco nomisch mogelijk rijden met een nadrukkelijk oog voor de natuur. Minder brandstof betekent min der uitstoot van kwalijke gassen. Metingen met een speciale uitlaat gas-tester hebben volgens alge meen directeur Gerrit Jan Rozen dom aangetoond dat bij voorbeeld de uitstoot van het zeer giftige koolmonoxide (CO), dat medever antwoordelijk is voor het broei kaseffect, met vijftig procent kan De rijtrainingen zijn gebaseerd op de praktijk van het alledaagse verkeer en gebeuren zowel op droge als natte en gladde wegen. worden teruggedrongen. De zure regen veroorzakende stikstofdi oxide (NOx) kan volgens hem met 23 procent worden teruggedron gen. De uitstoot van het niet gifti ge kooldioxide (C02) kan met der tien procent worden vei*minderd en het percentage stikstofoxide (NOx) met 23 procent. Respecta bele waarden. Aan brandstofbe sparing zijn waarden tussen de tien en een dertig procent te berei ken. Kortom, ecolomisch rijden biedt voor mens en natuur voorde len. Om de cursisten direct te laten zien waarmee ze bezig zijn, zijn de voertuigen waarmee wordt lesge geven uitgerust met zeer gevoelige computerapparatuur. De leerlin gen kunnen direct het effect van de rechtervoet aflezen. Deze appara tuur bestaande uit de Opti-Drive en Eco-Log kan ook door particu lieren via WCR voor enkele hon derden guldens per stuk worden aangeschaft. Helaas is de meetap paratuur nog niet geschikt voor motoren op diesel en lpg. Niet voor alle tips is een cursus no dig. Tip één betreft de banden spanning. „Die is bij de meeste au to's te laag Er wordt veelal met te weinig druk in de banden gereden. Kijk in het instructieboekje welke bandenspanning maximaal is toe gestaan en die blijkt veelal harder dan de 1,5 en de 2,1 bar waarop de meeste personenautobanden staan. Een band gaat echter echt niet rond staan wanneer hij op 3,1 bar wordt gezet. Het rijdt wel veel zuiniger", aldus André Rozen dom. Gewichtsbesparing Voor de tweede tip hoef je ook niet naar school en dat is gewichtsbe sparing. Elke honderd kilo meer kost op een afstand van duizend kilometer minimaal een half liter tje extra brandstof. Interessant in dit verband is dat ski-dragers bij een snelheid van 120 km/u acht procent meer brandstof vergen, een skibox zestien procent meer brandstof kost en dat een gewone beladen imperiaal het brandstof verbruik opjaagt met dertig pro cent. Dat een goed onderhouden auto zuiniger met brandstof om springt dan een auto in slechte staat laat zich raden. De cursus in Rijssen is vooral nó dig voor de mentaliteit. De rijstijl van de gemiddelde automobilist moet worden veranderd. Toerenteller Hoe? Door de toerenteller goed in de gaten te houden. Ik hoor u al zeggen die meter heb ik niet. Klopt, want bij veel huis-tum-en- keukenauto's ontbreekt deze me ter, die door de Rozendommen het belangrijkste meetinstrument in een auto wordt genoemd. Het zij zo. Wie er één heeft kan daarop zien dat het overschakelen nor maliter gebeurt tussen de 3500 en de vierduizend toeren. Dit is ook het toerental waarop voor het gehoor moet worden overgescha keld. Deze gewenning moet worden afgeleerd en worden ver vangen door zo vroeg mogelijk schakelen. Dit komt erop neer dat er geschakeld moet worden tussen de 2000 en de 2500 toeren per mi nuut (tpm). Dat komt niet alleen het verbruik ten goede maar ook het geluid. Zo is vastgesteld dat 32 auto's waarvan de motoren niet meer dan tweeduizend tpm lopen niet meer lawaai maken dan één auto waarvan de motor tweemaal zoveel toeren draait... Voor de au tomobilisten die niet over een toe renteller beschikken: schakel zo snel mogelijk op en zo laat moge lijk terug. Bi] moderne motoren is het geen probleem om vijftig km/u in de vijfde versnelling te rijden. Schakel pas wanneer de auto wil gaan 'bokken', dus gaat proteste ren. Onder ecologisch wordt ook verstaan: motor af bij stilstand en de auto vaker laten staan Henk Lambregtse De dagcursus (van 9 tot 5 uur) ecologisch rij den kost 295 gulden. Na de cursus is tedere cursist mstaa t om ruim een halve liter benzi ne op dertig kilometer (het praktijk- traject dat m de omgeving van Rijssen moet worden afgelegd) te besparen. Citroën Nederland zal in januari een nieuwe ruimte-auto op de markt brengen. Het is de Berlingo 'Multispace'. een vijfpersoons auto op basis van de onlangs gepresenteerde bedrijfswagen Berlingo. Meestal wordt een bestelauto geboren op basis van een personenauto, maar in het geval van de Berlingo is het andersom. „En het idee is voorbehouden aan Citroën. Er komt dus geen Peugeotversie van", zo belooft woordvoerder Eric Verhaest. Citroën en Peugeot zijn beiden verenigd in de PSA-groep. Citroën Berlingo Multispace De personenversie van de Ber lingo werd in Parijs onthuld. De nieuwe zogenoemde multi space biedt een enorme inwendige ruimte. Niet alleen is er ruim plaats voor vijf volwassenen, ach ter de achterstoelen is nog een zee van bagageruimte beschikbaar, in omvang te vergelijken met die in de XM Als die stoelen worden neergeklapt ontstaat er zelfs een laadruimte van 2,8 kubieke meter. Opmerkelijk is de vele hoofdruim te. Om die nog wat aanschouwelij ker te maken heeft de fabrikant aan weerszijden van de hemel ba gagenetjes aangebracht. Recreatie Citroen hoopt met de Berlingo Multispace zowel de particulier als de zakelijke rijder aan te spre ken. Toch is het een echt recreatie voertuig, vooral toegesneden op de vakantie met een duidelijke verwijzing naar de veelzijdigheid. De Berlingo hoort thuis in het klei- De Berlingo Bubble Saloon, een vijfdeurs auto met ronde en ovale vormen, die ook in het interieur, zelfs tot in de bekleding, zijn doorgevoerd. nere segment. Wie groot denkt, zal althans bij Citroën zijn toevlucht moeten nemen tot de Evasion. Dan hebben we het echter over een au to met een andere prijs. Citroën Nederland mikt met de Berlingo op een prijs van circa 30 mille. Of dat met onze belasting heffingen lukt is de vraag. In Frankrijk kost de auto straks on geveer 100 duizend francs (circa 33.000 gulden) en daar hebben ze geen BPM. Er is keuze uit twee motoren, een 1.4 benzineen een 1.9 diesel. Beide zijn bekende motoren. Ondanks zijn lengte, die zelfs een derde rij stoelen mogelijk maakt - maar waarin vooralsnog niet is voorzien - heeft de Berlingo alleen twee voorportieren en een zeer grote achterklep. Niet alleen is de auto van comfor tabel meubiliair voorzien, hij be schikt over een veelheid aan op- bergmogelijkheden, onder meer twee handeschoenenkastjes, twee flessenstandaards, een opbergvak boven de bestuurdersstoel enzo voort. Behalve het gewicht van vijf vol wassen personen kan men ook nog eens 300 kilo laden. De Berlingo heeft de design-afde ling van Citroën overigens gë nspireerd tot enkele levensvatba re ideeen. Zo is er - nu nog als con- ceptcar - een Berlingo Beach Cou pé. Het is een echte vrijetijdsauto Alleen voor de VS introdu ceert General Motors bij zijn topmerk Cadillac het veelomvat tend OnStar communicatie- en bewakingssysteem. Hiermee uit geruste Caddy's worden automa tisch rond de klok in de gaten gehouden door een alarm- en servicecentrum. Via GPS satel- hetnavigatie kan dat centrum op elk moment bepalen waar de au to is. Zo kan een gestolen Cadil lac teruggevonden worden. Maar er is veel meer. Het OnStar- systeem fungeert ook als autote lefoon, als navigatiehulp en als vraagbaak. Via de centrale kan men pechhulp inroepen, of nood diensten zoals de politie. Zodra een airbag geactiveerd wordt gaat die alarmering vanzelf. Op afstand kunnen technische pro blemen vastgesteld worden, ten minste zover de elektronica in de auto zelf die bemerkt, en wordt een herinnering gestuurd als de volgende servicebeurt aanstaan de is. Dat is nog niet alles Via OnStar kun je een tafel reserveren bij een restaurant, of je favoriete muziek laten afspelen op de autostereo. Als je op een grote parkeerplaats je Caddy niet terug kunt vinden, laat je hem op radiografisch commando met zijn lichten knip peren. Ben je de sleutel kwijt, dan kan de OnStar-centrale hem no- tabene op afstand voor je ont grendelen. Wachten In Europa moeten Cadillac's klanten zich behelpen met wat simpeler nieuwtjes. Begin vol gend jaar krijgen de auto's een uitbreiding op het electronisch geregeld veersysteem. Hieraan gekoppeld wordt de motorstu ring. In samenwerking met het ABS remsysteem kan de verings regeling bepalen of de auto het wegcontact dreigt te verliezen als gevolg van te hoge snelheid De aandrijving wordt dan tijde lijk onderbroken. Er staat niet bij of de remmen ook meehelpen om de auto weer zo veel mogelijk in de goede koers te sturen. Dat doet het ESP-sys- teem van Mercedes, leverbaar op diens duurste modellen. En het werkt fantastisch, weten we uit eigenervaring Cadillac is tevens wel aan zijn stand verplicht om zijdelingse airbags te bieden: die hebben nu de VS-modellen. Onbegrijpelijk is waarom ze in Europa pas ko men voor de 1998-modellen, dus over een jaar. Het vereist een Eu ropese typegoedkeuring, maar als men zijn Europese klanten se rieus neemt had Cadillac daar toch best tijdig voor kunnen zor gen. Ford heeft de Mondeo. in 1994 Auto van het jaar, ingrijpend gewijzigd. De nieuwe Mondeo is zowel aan de binnen-als de buitenkant onderhanden genomen. Daarnaast werden het onderstel en het veiligheidssysteem opgewaardeerd. Wie er geld voor over heeft kan zijn Mondeo laten voorzien van zij-airbags. Daarnaast werd het airbagsysteem verbeterd. In algemene zin werd de veiligheid van bestuurder en inzittenden op een hoger plan gebracht. Tegen extra betaling behoort nu ook een navigatiesysteem tot de mogelijk heden. Motoren en versnellings bakken werden tijdens de op knapbeurt niet vergeten. Met uitzondering van het dak en de zijdeuren zijn alle carrosserie- delen van de vier- en vijfdeursmo- dellen opnieuw ontworpen. Gelukkig heeft Ford het niet aan gedurfd om de nieuwe Mondeo de loense blik van de Scorpio mee te geven. Gebogen, meer licht geven de driedimensionale koplampen bepalen nu, in combinatie met de ovale grille, het gezicht van de Mondeo sedan en van de station wagen. Aan de achterzijde be schikken de nieuwe Mondeo's over die het midden houdt tussen een coupé en een pick-up. De ver om laag scharnierende achterklep kan dienen als oprit naar de laad ruimte, bij voorbeeld voor een motorfiets of waterscooter. Een beweegbare rolbeugel is tevens handig als bevestigings-element voor waterskies of lange visserij- artikelen. Bubble Een andere 'maakbare' concept- car is de Berlingo Bubble Saloon, een vijfdeurs auto met ronde en ovale vormen, welke ook in het in terieur; zelfs tot in de bekleding, zijn doorgevoerd. De Franse naam is Berline Bulle. Stellig is dit een auto die het in de markt goed zou doen. Qua ontwerp is hij het voor beeld van nieuwe visies op auto design, maar hij is aan de andere kant niet zo extravagant dat hij kopers zou afschrikken. Afstammeling Directe afstammeling van de Ber lingo Multispace is de Berlingo Grand Voyager, in het Frans „Grand Large" geheten. Hij lijkt het meest de in januari te koop zijnde nieuwe Citroën. Het vrije- tijdskarakter wordt nog eens ex tra onderstreept met een groot vouwdak. vrijwel over de gehele lengte van het dak. De in vrolijk geel gespoten auto is voorts van een hoogst aangenaam interieur voorzien. Alle modellen zullen pronken op de Parijse Autosalon in oktober, waarna ze hun opwachting zullen maken op de Amsterdamse Auto- RAI begin volgend jaar. Nol van Bennekom grote en opvallende achterlicht elementen Door de nieuw ontworpen voor- stoelen hebben de passagiers ach terin vier centimeter meer knie ruimte gekregen. Desgewenst kan de nieuwe Ford worden uitgerust met een nieuw type halfautomati- sche airconditioning. De motoren zijn niet alleen verbe terd. maar voldoen tevens aan de strengste milieu-eisen. Om dit te bereiken heeft Ford een nieuwe katalysator toegepast waarbij ge bruik wordt gemaakt van drie in plaats van twee actieve edele me talen. Aan het platina en het radi um is nu palladium toegevoegd. Hierdoor werkt de 'kat' beter bij koude starts. Daarnaast is hij duurzamer geworden bij hogere werkingstemperaturen. Het abs-remsysteem is verbeterd en tractiecontrole is voortaan le verbaar op de versies met de 1.8 li ter, de 2.0 liter en de 2.5 liter V6 benzinemotor. De nieuwe Mondeo is tevens lever baar met de verbeterde 1.6 liter benzinemotor. Alle benzinemoto ren hebben vier kleppen per cilin der. Standaard zijn de auto's uit gerust met stuurbekrachtiging en een verbeterd anti-diefstalsys teem. Gebogen, meer licht gevende driedimensionale koplampen bepalen nu, in combinatie met de ovale grille, het gezicht van de Mondeo sedan. Als het goedgekeurde kinder zitje juist op de fiets is beves tigd, het kind stevig zit en de voet jes niet tussen de spaken kunnen komen, dan nog is alle gevaar niet geweken. Kleine peutervingers passen precies in de tussenruimte van de schroefveren van een fiets- zadel. Het kind ziet voortdurend die twee bewegende veren vlak voor zich en het is aantrekkelijk om daarnaar te graaien. Het klëm- raken van vingertjes tussen die ve ren kan de verklaring zijn voor een raadselachtige huilbui achterop de fiets. Gelukkig zijn er kunststof huisjes in de handel die precies om de ve ren passen en met een simpel drukkertje worden vastgezet. Kosten 5,95. Iets duurder kan ook. De firma Bobike, fabrikant van veilige kinderzitjes, heeft een klemmend huisje ontworpen van veertien bij zeven centimeter dat wordt open gebogen en over beide veren tegelijk gedrukt Deze huls past op vrijwel elk toerfietszadel en kost 6,95 Park bike Grote steden worden steeds actie ver om autoverkeer buiten te hou den. Amsterdam heeft bijvoor beeld onlangs een 'Transferium' geopend De automobilist par keert ver aan de rand van de stad in Zuidoost en gaat verder met de metro. Rotterdam probeert het zelfde met 'Park Bike'. De opzet is anders, want de parkeerplaat sen (Schouwburgplein. Sint Ja- cobsplaats en Het Kiphof) zijn in de stad gelegen. Daar huurt de au tomobilist een opvallend blauw en geel gekleurde fiets en rijdt naar zijn afspraak. Het gaat voorlopig om een proef met vijftien fietsen. Bij succes zet het Rotterdamse Parkeerbedrijf een groter aantal fietsen in. Expositie 'Burgers, ga toch fietsen' is de titel van een tentoonstelling in Deven ter over de geschiedenis van de Eerste Nederlandsche Rijwielfa- briek van Henricus Burgers Deze opende honderd jaar geleden zijn fietsenfabnek in Deventer. Be roemd werd zijn speciale dames model, waarbij het achterwiel meer naar links was geplaatst, zo dat de dames makkelijker schrijlings op de fiets konden zit ten. Deze en andere historische fietsen van Burgers zijn op de ten toonstelling te bekijken, net als geëmailleerde reclameborden en fietsclubvaandels Te zien t/m 29 september i Waag. Brink 56 Deventer Geopend di-za 10-17 uur. zo 14-17 uur. Een kunststof kapje voorkomt dat kindervingers tussen de zadelveren komen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 37