In de ban van de Apollo PZC reportage T2> 996 995 994 993 992 991 990 989 988 987 986 985 984 983 982 981 980 979 978 977 976 975 974 973 972 971 970 969 968 967 966 965 964 963 962 961 960 959 958 957 956 955 954 953 Schiphol jubileert ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1996 2 4 Zo dichtbij nog, en toch alweer zo lang geleden. Bladerend in het foto archief van de PZC rijst een beeld op van een bijna vergeten verleden. Aan de hand van foto's uit dat archief laat de nieuwe rubriek Terug in de tijd' flitsen van de re cente geschiedenis zien. Vandaag: Ruimtevaartexpositie in Goese veilinghal Ruimtevaart, Armstrong en televisie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Naar schatting 600 miljoen televisiekijkers volgen op de vroege morgen van de 21ste juli 1969 Neil Armstrongs eerste stappen op de maan. Zijn krakerige eerste woorden - „This is one small step for man, but... one giant leap for mankind" - staan in ieders geheugen gegrift. Nadat de Russen op 3 november 1957 het eerste levende wezen, de hond Laika, in de ruimte wisten te brengen, strijkt Amerika met de eer de eerste voet op de maan te hebben gezet. Het is een jaar waarin de ruimtevaart hoogtij viert. De succesvolle maanlanding van de Apollo 11 (de Eagle) houdt de wereld in zijn greep. Geboeid door de bevende beelden vergezeld van het commentaar van 'Apollo-Henkie', televisiecommentator Henk Terlingen, volgt Nederland de ontwikkelingen op de voet. Er ontwikkelt zich een ware 'ruimtevaart-hype'. De twee moomvalkers, Armstrong en 'Buzz' (Edwin) Aldrin, worden na hun historische reis publiek bezit. De aantallen handen die zij schudden en bijeenkomsten die zij bijwonen, overschrijden zonder twijfel die van een staatshoofd. Schaduw Datzelfde jaar gaat een capsule van de bekende voorloper van de Eagle, de Apollo 8. de wereld rond. De zo succesvol verlopen eerste bemande ruimtevlucht rond de maan van het trio Borman. Lovell en Anders in december '68 mag dan in de schaduw staan van de eerste maanlanding, vergeten is de Apollo 8 allerminst. In Europese steden als Parijs, Luik, Berlijn, München en Zagreb verdringt het publiek zich om een glimp van de beroemde capsule, die ooit zo dicht bij de maan was, op te vangen. Dat gebeurt ook als de Apollo 8 in het najaar van 1969 in Nederland arriveert voor een tentoonstelling in het Amsterdamse RAI- gebouw en het Haagse congrescentrum. Maai- Zeeuwen hoeven niet zo ver te reizen. Op 6 oktober verschijnt het grote nieuws in de krant: 'Apollo 8 wellicht naar Goes'. De Goesenaar C. W. Vervest heeft het plan opgevat de bezienswaardigheid naar Goes te halen. Er is echter nog één probleem: de kosten. Het transport van de capsule vergt tienduizend gulden. Een bedrag dat evenwel kan worden terugverdiend door de bezoekers een gulden te laten betalen. Tweeduizend gulden heeft Vervest dan al los weten te peuteren uit het Goese bedrijfsleven. 'Ieder die geld stort, zal het terugkrijgen als de opbrengst aan kijkgeld voldoende is', staat er op 17 oktober in een tweede artikel in de PZC. Een winstoogmerk heeft de tentoonstelling niet. Eventuele baten zullen worden geschonken aan vier goede doelen: het studiefonds voor uitgeweken Tjechische studenten in Nederland, de stichting Terre des Hommes, sport steunt Zonneveld en het Goese jeugdwerk. Provinciestadje Donderdag krijgt Vervest bericht dat het ruimtevaartuig op 7 november naar Goes kan komen, mits hij het benodigde geld vóór zaterdag bijeen krijgt. Zijn beroep op de gemeente heeft dan nog niets opgeleverd. Diezelfde dag ontvangt hij een brief dat het gemeentebestuur eerst meer contrete gegevens wil zien. alvorens tot een besluit te komen. Vervest is teleurgesteld. Als de gemeente niet met enige duizenden guldens over de brug komt, dan ziet het er voor de komst van de Apollo naar Goes somber uit. „Als dit niet kan, dan ga ik mijn idealen op een ander gebied uitleven", zegt een bittere Vervest in de PZC, „dan moet Goes maar een klein provinciestadje worden." Op 21 oktober komt het verlossende woord. 'Komst Apollo staat vast', meldt de krant die dag in grote kopletters. Goese zakenlieden staan garant voor de kosten. De Apollo-capsule zal met een truck van tien meter lang en bijna vier meter breed naar Goes worden vervoerd, waar het gevaarte vrijdagavond 7 november arriveert. Groot is de teleurstelling bij een groepje Zeeuwen dat zich vrijdagavond 24 oktober op het Goese veilingterrein heeft verzameld. Zij hebben de krantenberichten verkeerd begrepen en staan twee weken to vroeg tussen het lege fust op het veilingterrein. „D'r staat glad niks", stelt een bejaarde Bevelander teleurgesteld vast. Hij is speciaal met de bus naar Goes gekomen om de Apollo-8- capsule met eigen ogen te zien. Precies een week voordat een nieuwe Apollo-combinatie (de Apollo 12) zal worden gelanceerd voor een tweede landing op de maan, is het zover: de Apollo 8 komt in Goes aan. Bewaking Zeeuwse koorschool onder leiding van Eef Heijblok luistert de opening op en burgemeester Huber, veilingdirecteur Buteijn en Vervest klimmen met z'n drieën in de capsule om even een jongensdroom in vervulling te laten gaan. Duizend Zeeuwen hebben de ruimtecapsule dan al gezien. Vanaf vrijdagavond waren de eerste bezoekers welkom. Het gros komt echter op zaterdag. Behalve de Apollo is op de Goese ruimtevaartexpositie ook een model van het maanlandingsvoertuig, de LM, te zien. Naast de capsule staat een pop in ruimtepak. Verder wordt de veilinghal gevuld met stands waarin bedrijven hun 'min of meer met de ruimtevaart verband houdende producten' tonen. Het oorspronkelijke plan om de capsule op de Goese markt tentoon te stellen is verlaten; hij komt in de veilinghal te staan. Tegen betaling van een gulden kunnen volwassenen vanaf een loopbrug een blik werpen op het interieur van de cabine. Schoolkinderen betalen tachtig cent. Het toestel wordt zwaar bewaakt, er reist een veiligheidsofficier uit de States mee. Het eveneens tentoongestelde pistool waarmee de astronauten zichzelf tijdens de reis ruimtevoedsel toedienden, zal voor alle zekerheid worden opgeborgen in het Goese politiebureau. Vervest opent 'zijn' expositie zelf op zaterdagochtend - „dat laat ik niet aan de burgemeester over". „Het was mijn sociale bewogenheid die mij ertoe bracht de strijd aan te pakken tegen vele grote Europese steden om de Apollo hier in Goes te krijgen", zegt hij in zijn openingswoord. Het jongenskoor van de Lange rijen vormen zich voor het plankier. De bezoekers moeten enig geduld opbrengen voordat zij de capsule kunnen bewonderen. „Is het aftellen nou al begonnen?", vraagt een jeugdige kijker zich af terwijl hij voetje voor voetje naar de Apollo schuifelt. „Je mag blij zijn dat je voor een gulden zo lang tussen de appels mag staan", laat een andere cynicus horen. Vervest doet zijn uiterste best om de wachtenden te vermaken met allerlei weetjes over de zesduizend kilo wegende capsule. De toeloop is zo groot dat de expositie ook op zondagmiddag nog open is. Naar schatting zesduizend mensen komen op zaterdag kijken en nog eens tweeduizend mensen op zondag. Op maandag vertrekt de Apollo-capsule per schip naar het Japanse Osaka. Vervest maakt de balans op: de opbrengsten vallen tegen. De Apollo- tentoonstelling heeft bruto 8.661,20 gulden opgebracht. (Vervest: „Er waren veel meer bezoekers, we hebben honderden vrijkaarten gegeven en er zijn veel kinderen geweest.") Na aftrek van kosten blijft er nog zevenduizend gulden over. De zakenlieden die garant hebben gestaan voor de tienduizend gulden. lijden een verlies van drieduizend gulden. Het geld van de standhouders - 2150 gulden - wil Vervest verdelen over de vier goede doelen. Zelfheeft de organisator ook nog iets aan de show overghouden. Van het World Exhibitions Centre, een Amerikaanse regeringsinstelling die de wereldwijde expositie begeleidt, krijgt hij een plaquette met handtekeningen van de Amerikaanse president (Nixon) en de drie astronauten die in de capsule hebben gezeten. Selma Osman Een bezoeker bekijkt de commandocabine van de Apollo 8, het enige deel van het ruimteschip dat weer op aarde terugkeerde. Schiphol viert komende donderdag (19 september) feest. De luchthaven wordt 80 jaar. Een jubileum waar omwonenden met gemengde gevoelens tegenaan kijken. Velen zien de vliegtuigen liever gaan dan komen. Tienduizenden anderen staan er positiever tegenover: degenen die hun baan aan de luchtvaart danken. Het luchtverkeer is de afgelo pen acht decennia explosief gegroeid. Schiphol stapelt record winst op recordwinst. De KLM en haar partners, die 70 procent van de verbindingen vanaf Schiphol verzorgen, hebben ambitieuze plannen om de passagiersaantal len nog verder op te stuwen. De aantrekkingskracht van Schiphol op buitenlandse bedrijven is enorm. De regio groeit uit tot Euro pees distributiepunt van een toe nemend aantal multinationals. En dat betekent werk. Tegelijkertijd neemt de druk op het leefgenot in de regio toe. Om wonenden hebben weinig vertrou wen in de zeer abstracte en voor de leek oncontroleerbare geluidgren- zen waarbinnen het luchtverkeer straks moet opereren. Schiphol be looft dat de vijfde baan soelaas zal bieden. Maar voor hoe lang? Het parlement stemde vorig jaar in met de aanleg van een vijfde baan, parallel aan de Zwanenburgbaan. Tevens ontsproot aan de politieke discussie een maximumgrens van 44 miljoen voor het aantal passa giers op Schiphol. Hoe hard die grens in werkelijkheid wordt, is nog onduidelijk. Schiphol-direc- teur Hans Smits zegt zich er niets van aan te zullen trekken. Passa giers maken geen lawaai, zo rede neert Smits. Hij houdt vast aan de wettelijke geluidszones, die overi gens al meteen dreigen te worden overschreden. Plesman Dergelijke problemen bestonden er 80 jaar geleden niet. In die tijd liepen hele volksstammen uit als er weer eens een vliegtuig op het moerassige weiland van het mili taire vliegkamp Schiphol neer streek. Toen Albert Plesman in 1919 de KLM oprichtte, kreeg hij toestemming om één van de zes houten hangars te gebruiken. Pas op 17 mei 1920 landde het eerste burgervliegtuig vanuit Londen. Het toestel was gehuurd. Aan boord: twee journalisten, een bun deltje Engelse ochtendkranten en een brief van de burgemeester van Londen aan zijn Amsterdamse col lega. Amsterdam nam in 1926 de lucht haven over van het ministerie van oorlog. De KLM en een zestal an dere maatschappijen vervoerden dat jaar 10.792 passagiers en 340.000 kilo vracht en post. Pas eind jaren dertig werden de plat forms en banen verhard. In 1936 telde Schiphol reeds 91.793 passa giers. Tijdens de oorlog werd Schiphol platgegooid door de geallieerden. Op de puinhopen bouwde Amster dam een nieuwe luchthaven. De le gendarische stationschef Jan Del- laert had al tijdens de oorlog een plan ontwikkeld om een nieuwe luchthaven iets ten westen van de toenmalige locatie neer te zetten. Het rijk nam een belang van 76 procent in de N.V. Luchthaven Schiphol om de nieuwbouw te fi nancieren. Op 28 april 1967 opende koningin Juliana het nieuwe sta tionsgebouw met vier start- en lan dingsbanen. Caravelle Vanaf dat moment verdubbelde el ke vijf of zes jaar het aantal passa giers. In 1959 noteerde de luchtha ven een miljoen passagiers. De snelle groei van het luchtverkeer was te danken aan de komst van het straalvliegtuig. De eerste Cara velle landde in 1956 op Schiphol. De eerste Jumbo van Pan Am in 1970. In hun kielzog namen deze la waaimakers de eerste actiegroe pen tegen de geluidhinder met zich mee. De groei van het luchtverkeer nam in de tweede helft van de jaren tachtig explosieve vormen aan. Schiphol breidde steeds verder uit. In 1988 kondigde de luchthaven aan tot de top vier luchthavens van Europa te willen behoren. Het woord mainport deed zijn intrede. De overheid stemde na een lange, maar vrij vruchteloze inspraakpe riode in 1995 in met het plan. De groei gaat veel harder dan ge dacht. De geluidgrenzen dreigen nu reeds te worden overschreden. Het maximum van 44 miljoen pas sagiers wordt, als het zo doorgaat, reeds rond het tijdstip van de inge bruikname van de vijfde baan overschreden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt mo menteel aan een discussiestuk over de toekomst van de Neder landse luchtvaart. Moet aan de groei een halt worden toegroepen? Of mag Schiphol verder uitbrei den? Of moet er toch een tweede nationale luchthaven komen? Of dient Schiphol te verhuizen naar zee, naar Lelystad of naar het bui tenland? Wat in elk geval wél vast staat: Schiphol zal nog jaren een discus siestuk blijven. (GPD) Burgemeester Huber als astronaut. Organisator C. W. Vervest.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 24