p 0 De kunst van het snijden is terug e fPZC mode donderdag 12 september 1996 29 Elegante toppers Nieuwe materialen zorgen voor glans la Artistieke perfectie Kwetsbare huid Nakomertje Filmpje V Edgar Vos Frans Molenaar getipt Vd Wouw Vd Wouw (D) m (Advertentie) De fcuid rond de ogen is zeer kwetsbaar. Behalve drie maal dunner dan de huid van de rest van het gezicht is het ook nog eens voortdurend in beweging. De ogen knipperen wel zo'n tienduizend keer per dag. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de eerste rim peltjes roncl de ogen zichtbaar worden. Om dat proces te vertra gen is het volgens Nivea belang rijk de huid rond de ogen vanaf je 25e te verzorgen met een crème die er voor zorgt dat deze tere huid voldoende van vocht wordt voor zien. Laat Nivea daar nu het juiste middel voor hebben; Nivea visage optimale oogcontour crème. Dit heeft een anti-rimpel werking, een verstevigende en een beschermen de werking. Bij dagelijks gebruik van de crème (19,95 gulden) zullen de lijntjes rond de ogen verminde ren en zal de huid steviger en glad der worden (Advertentie) BALLY Lange Vorststraat 69 Goes De bekende Eau de Cologne 4711 wordt eigenlijk alleen nog door oudere mensen gebruikt en heeft daarom een zusje gekre gen. Het nakomertje heet Fresh 'n Cool en is qua parfumering en vormgeving aangepast aan de wensen en eisen van de moderne consument. Voor man en vrouw is een serie gecreëerd met ieder een eigen parfumering. Fresh 'n Cool dient royaal te worden opgespo ten, met name in de hals en op de armen. Bij beide lijnen zorgen menthol en pepermuntolie voor een verfrissend effect. Het assortiment bevat negen pro ducten variërend in prijs van 9,95 gulden voor de refreshing pen en de showergel tot 19,95 gulden (af ter shave en refreshing spray). (Advertentie) t ALEXANDER Lange Vorststraat 69 Goes TT Taterproof mascara is natuur- VV lijk superhandig als je weer, wind en emoties moet trotseren. Nadeel ervan is dat sommige mer ken niet zo prettig aanvoelen, minder lekker ruiken, minder mooi zitten en vooral lastig te ver wijderen zijn. Eternicils van Lan- cóme beweert al die nadelen niet te hebben. De vrouw wordt op haar wimpers bediend. Dit is te danken aan de latex micro-ringen die in in het product zitten. Die wikkelen zich om de afzonderlijke wimperhaartjes. Vraag ons niet hoe, maar ze doen het (volgens Lancöme). Zo wordt een wateraf stotend filmpje gevormd dat ga rant staat voor een waterproof-re- sultaat. De wimperhaartjes gaan van deze mascara glanzen en voelen zacht en soepel aan. Het borsteltje doet de rest het zorgt voor het separe ren van de wimperhaartjes en zet er nog een krul in ook. Pure mela- nine en vitamine E beschermen de wimpers tegen UV-stralen. Het is geschikt voor gevoelige ogen en lenzendragers. Eternicils is te ver krijgen in drie kleuren: zwart, bruin en blauw en kost 37,50 gul den. (Advertentie) kinder schoenen 0 Schermmkelstr 33 4301 GJ Vlissingen pieces prachtig. Vooral als Ed gar Vos dan het strak aanslui tende jasje met iets van een schootje, deels in fluweel (het bovenstukje) deels in het mate riaal van de rok (het schootje) uitvoert. Op zijn broekpak, met een rechte, comfortabele panta lon, laat Vos korte of lange ge tailleerde jasjes dragen. Veel van deze pakken maakt hij in zwart, waarbij een cumberband of een strikje voor een kleurig accent zorgt. Een klein topje in dezelfde stof als van het pak dat het middenrif bloot laat, zorgt voor een pikante touch. En uit gevoerd in zacht glanzend mate riaal krijgen vooral de modellen met een langer jasje een dandy achtige uitstraling Ook zijn jas sen zijn prachtig. Vrij kort, net op de knie. met een koninklijk uitwaaierende rugpartij. En zo'n model maakt hij dan m een schotse ruit. knalrood, met groen, zwart en wat zilverlurex. Dan zijn de mantelpakjes met wijd, klokkende dubbele rokken zoals Frank Govers jaren heeft gemaakt, toch een soort koude douche. Dit 'lenen' heeft Edgar Vos helemaal niet nodig. Maar met de dramatische, cyclaamro- ze avondmantel met chapuchon, revancheert hij zich. Vooral om dat daar nu eens niet een kant, pailleten of andere bonte op smuk onderuit komt, maar een simpele, strakaansluitende zwarte jurk met grote split. Wat in de collectie van Edgar Vos ontbreekt is leer. Dat laat hij tegenwoordig over aan de jonge ontwerpers van Mö: Maurice Verlinden en Samé Pawirosetko. In 'hun kwartiertje' toonden zij de bezoekers mooi soepel val lende overslagrokken, shirt- blouses en reptielpnnt broeken maar ook heerlijke jasjes. Van die laatste was een kort strak aansluitend model in suède, waarop horizontale banen van bont waren aangebracht een topper. Henriëtte van der Hoeven Het contrast van Edgar Vos. sobere vormgeving versus felle kleuren, komt hier tot uiting in de felrode jas. foto Marcel Antonisse In de collecties van couturier Edgar Vos is geen echte lijn te ontdekken omdat hij zo véél wil aandragen. Maar er zijn altijd wel een paar elementen die je op het puntje van je stoel brengen. Die je doen verlangen naar geld, veel geld. Om een keer te kunnen zeggen: Edgar, denk nu eens niet aan al die klanten. Neem één vrouw in gedachten en ontwerp voor haar een garderobe." In zijn nieuwe collectie voor de herfst en winter sprongen de aansluitende elegante robe- manteaux in multi-colour tweeds met afgeronde schou ders en lange rechte rokken met grote splitten (voor en soms ook achter) in het oog. Deze elegante belijning doet het ook in deux- vorm van horizontale strepen, diagonale lijnen, vierkanten, drie hoeken, cirkels en golvende vor men op de onderkant van de jasjes, op de schouders, de kraag en de manchetten, verlenen een kunst zinnig gezicht aan de mantelpak jes. En datzelfde geldt ook voor zijn zwarte cocktailjaponnen. Simpel van belijning, maar opval lend door de mix van transparante en niet-transparante materialen, op speelse manier 'verbonden' door de sierlijke inzetten van flu weel. Geometrische vormen, Mo lenaars 'handelsmerk', zijn ook weer volop terug te vinden in zijn kleding voor overdag. Vooral de cirkel is prominent aanwezig. In de knielange, klokkende rokken onder getailleerde jasjes tot op de heup, in met bont afgezette pon cho's, maar vooral in zwierige knie- en heuplange swaggers met een shawlkraag, die hij voorna melijk combineert met rechte rok ken en satijnen blouses met een strik. Ogen zijn mantelpakjes en jassen met bont langs kraag en mouwen vooral chic, wat sportie ver zijn z'n wijdvallende hesjes en handgebreide coltruien met een extreem lang boord voor een extra slank effect. Molenaar laat deze truien dragen op broeken met uit lopende pijpen. Heel klassiek doen diezelfde broeken aan wan neer ze zijn uitgevoerd in een fijn wollen kri j tstreepj e en worden ge combineerd met een verlengd col bert tot een wat mannelijk broek- pak. De perfectie zit 'm niet alleen in de coupe en de afwerking, maar ook in de details en de accessoires. In de fijne biesjes bijvoorbeeld, die de naden van jassen accentueren, en in het poolvossenbont op man chetten, kragen en hoeden, dat in dezelfde kleur als het mantelpak jes is geverfd. Harde kleuren zijn een uitzondering, want Molenaar houdt het voor het komende sei zoen vooral op warm chocolade bruin, camel, cognac, grijs, antra ciet en veel zwart, met als enige uitschieter een helder lavendel blauw Winterse kleuren voor een al even warm als kunstzinnig ogende couturecollectie. Kitty van Gerven Glanzend lak-jac- ket met actueel strak ribtruitje in katoen-acryl. foto C A Kort jasje met bontkraag op strak rokje in bruine tweed, foto Foxy Fashion De vrouwenmode voor de komende winter 1996-'97 staat bol van de high-tech cyber-outfits. Galactic Chic is dé nieuwe trend. Maar daarnaast voorziet de kleding ook in ruime mate in de behoefte van de romantici onder ons die zich graag koesteren in de nostalgische sfeer van een toen-het-leven-nog-goed- was-verleden. Met andere woorden, I retro en futuristisch gaan hand in hand in het nieuwe wintermodebeeld, dat in grote lijnen een voortzetting is van dat van de afgelopen seizoenen. Toch vallen er een paar duidelijke ver anderingen op. In de eerste plaats het kleurgebruik. Eén uitgesproken kleur wordt doorgevoerd in de hele outfit, tot en met de accessoires. In de tweede plaats de ruime toepassing van allerlei nieuwe, technische materialen, die voor veel glans en schittering zorgen. En in de derde plaats het volume. Gewatteerde voerin gen. luchtkussen-effecten en quilting ge ven de toch vederlichte kleding een bolle, ronde en beschermende uitstraling. Op vallend is tenslotte ook de geconstrueerde belijning, waardoor de kleding een soort lichaamsarchitectuur wordt. Coupe en snit worden zo sterk geaccentueerd dat ze alle aandacht opeisen. maak)struisvogelveren. Deze House-of- Elliot-achtige mode staat wel heel ver af van de nieuwe space-trend, de Galectic Chic, die, na een aarzelend begin, komen de winter vaste voet aan de grond krijgt. De vernieuwing uit zich vooral in het ge bruik van allerlei technische materialen als nylon, geplastificeerde en gecoate stoffen, lak- en metallicmaterialen, kunstbont en -leer, rubberachtige materi alen met foamrug en lurex. Hoe 'wereld vreemder' hoe beter is het uitgangspunt, waardoor heel wat outfits eruit zien of ze zo uit een science-fictionfilm zijn wegge haald. Overalls en pakken van stretch- stof met nylon versieringen, vol glan zende ritsen, drukknopen en metalen sluitingen naast bolle, gewatteerde jacks van glanzend nylon, matelassé-jasjes, kunstbontjasjes en motorjacks. Het volume van de doorgaans heel lichte kleding, ontstaat door dikke gewatteerde vullingen. Maar volumineus wordt wel afgewisseld met superstrak. Wijdvallen de lakjassen, namaak-bontjassen, en doorgestikte bodywarmers gaan moeite loos samen met stretch-rokjes en -broe ken en krappe lurextruitjes Ook hier domineren de heldere, zelfs har de kleuren als rood, blauw, geel, gifgroen en paars, maar de meeste ruimte is toch ingeruimd voor zwart en wolwit. Dessins blijven achterwege, maar het gebrek daaraan wordt ruimschoots goedge maakt door de glans en de schittering die van de kleding afstraalt en die een heel nieuw en futuristisch gezicht geven aan de mode voor komende winter Kitty van Gerven Dat laatste komt vooral tot uit drukking in het retrothema, dat ontleend is aan de couture-mode van de jaren veertig en vijftig. De kunst van 'het snijden' komt op nieuw tot z'n recht in allerlei ge compliceerde pakjes vol coupe- en deelnaden, die vaak nog worden benadrukt met dubbele stiksels. Er zijn wat sombere mantelpakjes in non-colours, waaronder veel zwart, grijs en beige, maar nog meer ondefinieerbare mengkleu- ren (greige's) en sombere bruintin ten, die heel wat vriendelijker ogen wanneer ze zij n uitgevoerd in spre kende kleuren als helder rood, bo- terbloemgeel, oranje, abrikoos, paars, lavendel- en kobaltblauw of allerlei groentinten. De belijning is zeer divers. Zo zijn er korte getailleerde jasj es met grote (stoffen) kno pen, een smal tailleceintuurtje en een rond kraagje of korte reverskraag, vaak afgezet met (astrakan)bont of leer. Maar ook jasjes met een royale afstaande kraag en colberts met lange revers of juist kraagloos. Ze worden bij voorkeur gedra gen op korte bandloze rokjes, maar ook op knielange rokken met stolpplooien of korte gerende modellen, dan wel op lan gere vier- of acht-baansrokken en blouses met wat krappe korte mouwen en kleine zakjes. De langere blazers worden veelal gedragen op aansluitende broeken. Stoffen Bij de stoffen veel grove tweed en gerib belde materialen, maar ook bouclé en ste vige wolkwaliteiten. Bij de dessins vinden we, overigens spaarzaam, enkele ever greens terug, zoals pepita-, pied-de-pou- le- en pied-de-coqruitjes, tweed-ruiten Bruin kort rokje en jack van doorgestikte (quilted) ny lon. De mouwen van het jack zijn gebreid, foto In Wear en mannelijke krijtstrepen en visgraat motieven. Namaak-bont zorgt voor de ac centen, doorgaans op de kraag, maar ook als los bijgeleverd kraagje of als garne ring langs de manchetten. Sommige pak jes zijn zelfs helemaal in namaak-bont uitgevoerd. De simpele twinsets en wat krappe gladde (mohair)truitjes verster ken nog eens het beeld van de mode uit de na-oorlogse jaren. Dat het allemaal ook wat 'moderner' kan bewijst het thema waarin wordt terugge grepen op de mode van de jaren zestig en zeventig Met een vette knipoog naar de futuristische couture van Courrèges wor den de korte jurkjes, mouwloos of met piepkleine mouwtjes, met een bustenaad of een verhoogde dan wel een verlaagde taille, weer opnieuw geïntroduceerd, compleet met korte jasjes. In uni-kleuren of met contrasterende biezen en passen. Ook de glimmende blouses met royale puntkragen, die bij voorkeur iets te krap zijn en waarvan de boven ste drie knoopjes per definitie open blijven voor het sexy effect, maken een glorieuze come-back door. Evenals de minirokjes, de sterk ge tailleerde (stretch)jasjes met veel ritssluitingen, de kuntbontjassen, lakjassen en korte wollen jassen met een brede reverskraag. Hele maal terug zijn bovendien de korte rechte jurken met een rits midden voor en de schoolmeisjes-achtige overgooiers, de aansluitende heupbroeken (met brede ceintuur) en de strakke geribbelde coltrui tjes en ruime bouclé-truien. De kleuren zijn intens; veel oranje, rood, kobaltblauw en aquatinten, gifgroen, paars en wit, maar met de nadruk op zwart. Het uni-beeld wordt doorbroken door de tartan-ruiten en de pied-de-coq-ruiten. Zelfs de op-artmo- tieven komen weer in beeld en het na maak-bont en -leer vertonen allerlei die- ren- en reptielprints. Romantisch Een apart hoekje is ingeruimd voor ro mantiek, de tijd dat vrouwen zich in hun boudoir konden terugtrekken. De kleuren en materialen ademen de weelde van de beginjaren van deze eeuw: veel velours, flockstoffen, satijn, glanzende crêpes, voile en kant in warme kleuren groen, bordeaux, pruim, inktblauw en bruin. Grote rozenboeketten tooien als dessin de dunne blouses op lange voile-rokken of wijde broeken, die goed samengaan met fluwelen jasjes met barokke gilets en roy ale, enkellange overslagjassen. Een boa misstaat hierbij zeker niet en sommige kragen zijn dan ook uitgevoerd met (na- Mannelijk broekpak in een grijze krijtstreep. Hij ontwerpt glaswerk, fietsen en alle mogelijke soorten kle ding. Maar de hand van de 'mees ter' is toch nog altijd het duide lijkst herkenbaar in z'n couture. In z'n architectonische vormgeving en de tot in de details doorgevoer de perfectie. Frans Molenaars couturecollectie voor komende herfst en winter, draagt weer al die typische Molenaar-kenmerken: een super-vrouwelijke belijning, een verfijnde, luxe uitstraling en opvallende, maar nooit opzichtige kleuren en materialen. Het meest karakteristiek blijft echter de grote mate van ar tisticiteit, die Molenaar in zijn kleding tentoonspreidt. Het best komt die tot zijn recht in een serie zwarte en chocoladebruine wollen mantelpakjes met inzetten van fluweel. Deze 'incrustaties' in de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 55