Uil11 mm Onrust in Terneuzense haven Srlvi™ Een bonkig werkpaard in ruste PZC zeeland DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1996 1 3 Middelburger Van der Bliek in race voor twee Elektra's Ruim een miljoen voor bouw damwand in haven Breskens Bootlieden vrezen confrontatie met concurrent Montis Mooring Taakverdeling VOOr kunst 1996 is het Jaar van het Industrieel Erfgoed. Ko- mend najaar wordt daar in Zeeland met tal van activiteiten aandacht aan besteed. De PZC neemt daarop een voor schot met een wekelijkse serie ivaarin interessan-, te industriële gebouwen en objecten ixi de provin cie worden belicht. Van daag in de achtste afle vering de motorsleep boot Margje uit Tholen. van onze verslaggever THOLEN - Ooit een 'bonkig werkpaard', nu een 'omaatje dat geniet van haar pensioen': Margje. een 62-jarige motors leepboot. Eigenaars Jan-Willem enMarga Kunst uit Tholen pra ten erover alsof het een mens betreft. Ze zeggen dan ook altijd 'zij', wanneer het schip ter spra ke komt. Marga: „Inderdaad, 'het' schip. En toch zeggen we 'zij'. Want echte zeelui doen dat ook." Ze houden van hun Margje, Mar ga en Jan-Willem. Sinds twee jaar zijn ze de trotse eigenaars van het zeldzame exemplaar en ze willen er alles aan doen om het nog decennia lang in de vaart te houden. „Schitterend industrieel erfgoed", noemt Jan- Willem het aan de Werf van Dui- vendijk in Tholen afgemeerde schip. Tegenwoordig is een boot als Margje - genoemd naar moeder Marga en zoon Jens - een zeld zaamheid maar ooit, in de jaren twintig en dertig, lag dat heel an ders. De binnenvaart stond toen volgens het echtpaar Kunst nog in de kinderschoenen. Gemoto riseerde binnenvaartschepen waren er nog niet, de bakken werden door boten als Margje getrokken. Pas rond de oorlog kwam daar verandering in. „De motorsleepboten zijn sinds die tijd langzaam maar zeker uit beeld verdwenen", zegt Jan-Wil lem. „Nu zijn er misschien nog zo'n vijfhonderd. Het waren er duizenden." Lange tocht Voordat het echtpaar zijn hand op Margje kon leggen ('in Am sterdam gevonden, na een lange tocht'i. heeft het schip tientallen andere eigenaars gekend. Het (of 'ze') heeft in Groningen rondge varen. in Brabant, in Belgie en rond Dordt. om wat te noemen. Lang niet alle ex-eigenaars zijn echter bekend. Veelal wisselde het schip onder hands van eigenaar. „Daardoor blijft de geschiedenis wat vaag", zegt Jan-Willem. Zo vermoedt het echtpaar dat het schip in de z- het \ndustr«ee* Er1cjoe Tweede Wereldoorlog is gezon ken en weer boven water geta keld, maar vast staat dat niet. Aanwijzing vormt het feit dat het binnen-houtwerk in die pe riode is vernieuwd, omdat het houtwerk toen door water was vernield. Vervanging Houtwerk, dat nu overigens ei genlijk weer moet worden ver vangen. En dat is niet het enige dat nog aan Margje moet gebeu ren. Het echtpaar wil er nog een schoorsteen op hebben bijvoor beeld en de waterkoeling moet vernieuwd. Handenvol werk hebben ze aan het klussen. 'Koop een boot en werkje dood', grapt Marga wel eens. „Maar we doen het met liefde hoor." Het echtpaar wil de boot zo veel mogelijk in oude staat terug brengen. Vast staat echter al dat zoiets nooit helemaal kan. Zo moesten ze onlangs noodge dwongen overstappen van de origenele kettingbesturing naar een hydraulisch stuursysteem. De kettingen waren versleten en reparatie van dat systeem zou onbetaalbaar zijn. Ander pro bleem op dat gebied vormen de klinknagels, waarvan Margje er nog veel telt. Vroeger werd daar mee gewerkt en het systeem werkt volgens Jan-Willem per fect. „Op alle nagels zit speling. Daarom is de boot zeer soepel en is de kans op scheuren veel klei ner." Helaas is het klinken uit zwang geraakt en moeten even tuele reparaties met het lasap paraat worden uitgevoerd. Patenthaak Voor oude onderdelen schakelt het echtpaar meestal de lande lijke vereniging van motorsleep- bootliefhebbers in. waar zij zelf ook lid van zijn. Oude onderde len als de motor bijvoorbeeld. een oude zes-cilinder Leyland. goed voor 135 pk. En via de vereniging zijn ze on langs ook aan een heuse 'paten thaak' gekomen: een meebewe gende sleephaak. bijna in het middelpunt van het schip ge plaatst. Ook maken ze zelf wel eens wat. Zoals een mast die sinds kort op de boot prijkt. „Zelf gemaakt, in de garage. En uit hetzelfde hout heb ik nog een nieuwe vlaggestok gemaakt", zegt Jan-Willem. „Nooit gedacht dat het zou lukken trouwens met die mast, maar hij is fantas tisch geworden. Hier op de werf geloofden ze niet eens dat ik het zelf had gedaan. Maar 't is toch echt zo." Advertentie Bouwvoorl. de Hoop Schuttershofweg 32 TERNEUZEN Tel. 0115-680315 van onze verslaggever MIDDELBURG - „Ik ben be gonnen met acteren maar daar ben ik mee gestopt om dat ik, bij nader inzien, niet voor dat zenuwgedoe in de wieg bleek gelegd", aldus Middelburger Gerard van der Bliek van de stichting Middelburgs Theater. Hij be sloot zich met de decors en de belichting van het Middel burgs Mini-theater te gaan bemoeien. Een juiste keus, zoals later bleek. Zijn inventieve bijdra gen leverden hem inmiddels vijf nominaties voor een Elek tra op. In 1993 mocht hij het beeldje in ontvangst nemen. Dit jaar is de creatieve Mid delburger twee keer genomi neerd voor deze toneelprijs: in de categorieën Opmerkelijk Decor en Opmerkelijke Be lichting. Weglaten Hij heeft zijn nominaties te danken aan zijn bijdragen aan het stuk 'Equus'. „Een be loning voor de kunst van het weglaten", zegt hij nuchter. Het decor bestond uit zes pila ren. in een boog opgesteld, en twee offerblokken. Het licht deed de rest. „Ik kan natuur lijk ook het podium helemaal vol gaan bouwen maar dan ziet de toeschouwer door de bomen het bos niet meer. Met de juiste belichting kun je ook heel veel duidelijk maken. Het is de kunst om de perfecte balans tussen licht en decor te vinden. Daar streef ik steeds naar", aldus de genomineerde toneelliefhebber, die in het dagelijks leven als hoofd van de technische dienst aan de Delta Expo is verbonden. Hoewel hij wekelijks vele uren in zijn hobby steekt, is Van der Bliek niet van plan om zijn huidige broodwinning voor een baan als belichter of decorbouwer op te geven: „Als ik aan de lopende band decors zou moeten ontwerpen zou ik binnen de kortste keren 'leeg' zijn. Nu verzin ik gemid deld twee keer per seizoen het decor en de bijbehorende be lichting. Dat bevalt me pri ma." Première Gerard ontwerpt de decor stukken niet enkel maar hij maakt ze ook zelf. Alleen als er gelast moet worden, roept hij de hulp van een buiten staander in. Soms kan hij pas drie weken voor de première van onze verslaggever yVout Bareman TERNEUZEN - In de haven van (Terneuzen is grote onrust ont staan door de komst van Montis Mooring bv, een regelrechte concurrent van de Verenigde Bootlieden bv. De onderne mingsraad van de Bootlieden heeft - uit vrees voor confronta- Angolees schip voor prikje van de hand yan onze verslaggever WISSINGEN - Het Angolese vrachtschip Karipande dat sinds eind 1993 in de Tweede Binnenhaven van Vlissingen aan de ketting ligt, is woensdag morgen voor de Rotterdamse rechtbank verkocht. Het schip heeft slechts 100.000 gulden op gebracht, wat veel minder is dan de sloopwaarde. De nieuwe ieigenaar komt uit Singapore. iMet de verkoop van de Karipan- |de (gebouwd in 1977) is een einde gekomen aan een slepende af faire. Zeker vijf keer hebben jschuldeisers gerechtelijke stap- jpen ondernomen om hun geld Iterug' te krijgen. Vaak op het jaatste moment werden de {schulden dan nog voldaan dooi de staatsrederij in Angola, die [zich tot gistermorgen de eigena- jresse mocht noemen van de Ka- jripande. Advocaat mr. M. van der Bent jvan het. Middelburgse kantoor Adriaanse en Van der Weel was verrast door de 'plotselinge jtransactie' van woensdagmor- [gen. Hij heeft zaken gevoerd te lgen de Angolese staatsrederij en verwachtte dat er weer geld zou [komen. „Het ging in deze ge- irechtelijke verkoop om een iSchuld van slechts een paar hon derdduizend gulden. Iedereen verwachtte opnieuw een tas geld luit Angola. Klaarblijkelijk is de koek op." De Angolezen hebben naar schatting een paar miljoen dollar aan de Karipande 'ver speeld'. Sinds enkele maanden ligt de Karipande onbemand in de Vlis- singse Tweede Binnenhaven. Vóór het schip weg kan, moet het eerst worden opgekalefa terd. De Nederlandse scheep vaartinspectie zal dat zeker ei sen. ties tussen werknemers van de twee bedrijven op de sluizen en in de haven - burgemeester drs R. C. E. Barbé van Terneuzen gevraagd op te treden als be middelaar. Het verzoek wordt ondersteund door de directie van de Bootlieden, Rijkswater staat en het Havenschap Ter- neuzen. Barbé is inmiddels met zijn bemiddelingspoging be gonnen. Hij probeert om te beginnen de marktsituatie in kaart te bren gen en voert daartoe gesprekken met een groot aantal bedrijven in de Kanaalzone. Daartegen heeft de directie van nieuwko mer Montis Mooring echter fel geprotesteerd. Directeur A. van den Berge: „Mijn advocaat heeft de burgemeester in een fax dui delijk gemaakt dat hij zich daar van dient te onthouden. Wat heeft hij te zoeken bij onze klan ten? Die staan hier helemaal buiten. Als Barbé daarmee niet stopt, zal dat de problemen waarschijnlijk alleen maar ver ergeren." Peilen Barbé vindt het logisch dat hij eerst de meningen in de haven peilt. „Het is de enige manier om een duidelijk beeld van de situa tie te krijgen. Het is absoluut niet m'n bedoeling me te men gen in de concurrentiestrijd. Het gaat er in de eerste plaats om de rust in de haven te bewaren. En dat kan mijns inziens alleen door met de partijen goede af spraken te maken over de werk zaamheden." Van den Berge richtte Montis Mooring anderhalf jaar geleden op, nadat hij met ruzie was ver trokken als hoofd van de admi nistratie bij de Bootlieden. Zijn vroegere werkgever probeerde tevergeefs langs juridische weg de nieuwe concurrent uit de ha ven van Terneuzen te weren. De directie van de Bootlieden voer de. tijdens een kort geding, aan dat de veiligheid op de sluizen gevaar liep door de concurren tiestrijd. Incidenten Directeur M. Rinn: „Sinds de komst van Montis hebben zich inderdaad al twee incidenten voorgedaan." De Nederlanse Bootlieden Vereniging heeft on langs bij Rijkswaterstaat be zwaar aangetekend tegen de vergunning die het Montis mo gelijk maakt op het sluizencom- plex in Terneuzen assistentie te verlenen aan de scheepvaart. Het Havenschap Terneuzen legt nu de laatste hand aan een regle ment voor die assistentie in de Braakmanhaven en de Kanaal havens. Directeur drs J. M. H. G. Philippen: „We moe ten zorgen dat de dienstverle ning in onze haven goed ver loopt. Populair gezegd: we moe ten voorkomen dat de concur renten er een zooitje van ma ken." De ondernemingsraad van de Bootlieden vreest dat de komst van Montis op korte termijn zal leiden tot ontslagen. De OR is bang dat sociale onrust makke lijk kan leiden tot confrontaties tussen werknemers van de twee bedrijven en acties op de sluizen en in de haven. Monopolie De Verenigde Bootlieden bv werd in 1950 opgericht en heeft zo'n 40 mensen in dienst. Tot de komst van Montis had de VB een monopoliepositie. Om de con currentie het hoofd te kunnen bieden heeft het bedrijf - dat net als Montis bootmans-, roergan gers- en communicatiediensten aan de scheepvaart verleent - de tarieven inmiddels met 16 pro cent verlaagd. Van den Berge noemt dat 'een paniekreactie'. Volgens hem breidt de klanten kring van Montis snel uit. Het bedrijf biedt werk aan 10 men sen. „Maar dat zullen er snel meer worden." Hoofd ing W. Vinke van de dienstkring Zeeuws-Vlaanderen van Rijkswaterstaat heeft bur gemeester Barbé op verzoek van de OR van de Bootlieden enkele weken geleden gepolst voor de rol van bemiddelaar. Vinke: „De onrust die door de komst van Montis is ontstaan, kan gemak kelijk escaleren. Omdat de scheepvaart daarvan de nodige hinder zou kunnen ondervinden én uit veiligheidsoverwegingen vind ik de bemiddeling door de burgemeester een prima zaak." Markt gewijzigd Directeur Rinn van de Bootlie den: „Ik heb geen enkel bezwaar tegen de tussenkomst van Bar bé. Het zal duidelijk zijn dat de onrust bij ons personeel niet ont erecht is; de marktsituatie is im mers danig gewijzigd. Welke ge volgen dat heeft, kan ik nu nog niet zeggen. Daarover zal bin nenkort ongetwijfeld overleg plaatsvinden met de bonden." Van den Berge: „Ik wil best pra van onze verslaggever OOSTBURG - De West-Zeeuws- Vlamingen, die zich beijveren voor het behoud van hel Anto- niusziekenhuis in Oostburg, hebben zich verdeeld in een werkgroep voor het voorberei den van acties en een ander or gaan voor het voeren van over leg met instanties. De overleg groep zal onder meer onderzoe ken op welke wijze in Kampen met succes actie is gevoerd voor het behoud van het ziekenhuis. Vierentwintig mensen waren woensdag aanwezig op een eer ste bijeenkomst van de werk groep die zich inzet voor het be houd van het Antoniuszieken- huis. Op de bijeenkomst werd besloten één werkgroep te vor men voor het voorbereiden van acties. Een andere groep moet in de strijd voor het behoud van het ziekenhuis het overleg met ziekenhuis-directie, provincie, gemeenten en andere instanties gestalte geven. Daarnaast is er een bestuur ge vormd dat volgende week de ta ken zal invullen. „Ook de twee werkgroepen hebben volgende week een vergadering", aldus bestuurslid A. Basting. „In beide groepen zitten bestuursle den en deze brengen in de verga dering van het bestuur verslag uit van de besprekingen van de werkgroepen." Basting liet weten dat er op de bijeenkomst tal van suggesties voor het voeren van actie aan de orde zijn geweest, maar dat er nog geen concrete plannen zijn vastgesteld. Het bestuurslid ver klaarde dat een aantal actievor- men wellicht een tijdje in de ijs kast wordt gezet om iets achter de hand te hebben. „In ieder ge val is wel duidelijk dat de over- leg-werkgroep contacten gaat leggen in Kampen", aldus Bas ting. „Ook in die stad dreigde het ziekenhuis te verdwijnen, maar door juridische procedures is het niet zover gekomen. Wel licht kunnen wij ons voordeel doen met de ervaringen in Kam pen." Verder verklaart Basting dat de dorpsraden in de West-Zeeuws- Vlaanderen de werkgroep op de hoogte hebben gesteld dat ze zich gezamenlijk willen inzetten voor het behoud van het Anto- niusziekenhuis Basting: „Bo vendien heeft de commissie van wijze mannen, die de toekomst positie van het ziekenhuis on derzoekt. toegezegd met de werkgroep een gesprek te willen hebben. Vraag is ze natuurlijk of ze onze opmerkingen in dat ge sprek meenemen in hun rapport over de toekomst van het. zie kenhuis." van onze verslaggever BRESKENS - Het Sasse aanne mingsbedrijf Aquavia is in op dracht van Rijkswaterstaat be gonnen met de bouw van een nieuwe damwand in de Han delshaven in Breskens. Rijks waterstaat heeft voor de ver vanging van de oude damwand 1,3 miljoen gulden uitgetrok ken. De verwachting is dat de werkzaamheden begin volgend jaar worden afgerond. Een woordvoerder van Rijkswa terstaat laat weten dat de oude damwand van begin jaren ze ventig dateert en in slechte staat verkeert. „Voor de bouw van de oude damwand was een rmndere kwaliteit staal gebruikt", aldus de woordvoerder van Rijkswa terstaat. „Daardoor zijn gaten in de damwand ontstaan en kon den we niet langer wachten met de vervanging Projectleider M. Dees van Aqua via legt uit de nieuwe damwand 75 meter lang en 20.5 meter breed wordt De nieuwe dam wand wordt voor de oude gelegd en de ruimte tussen de twee zee weringen wordt opgevuld met zand. De oude damwand wordt niet weggehaald, maar wel ver laagd Dees: „De nieuwe wand maken we vast aan de wal door stalen stangen te bevestigen aan de kade. Over de nieuwe dam wand plaatsen we een deksloof. Dat is een betonnen afwerking die past in de bestrating." De Margje heeft tientallen eigenaars gekend. fotografie Pieter Honhoff van een toneelstuk aan de realisatie van zijn plannen be ginnen. Maar Van der Bliek verstaat zijn 'vak' dermate goed dat dit nooit problemen oplevert. Over de behuizing van het Mini-theater, aan de Verwerijstraat, is de Middel burger zeer te spreken. „Het grote voordeel van een eigen theater is dat we na een voor stelling niets hoeven af te bre ken. In plaats daarvan nemen we gezamenlijk een lekkere neut aan de bar. Bovendien hoeven we ook niet met onze stukken rond te reizen. Ik weet uit ervaring dat dat vre selijk vermoeiend is. Daar naast merk ik dat. doordat 'onze' stukken vaker kunnen worden gespeeld, ze steeds beter worden." Concurrent Of hij een Elektra in de wacht gaat slepen? „Misschien voor de belichting. In die categorie heb ik maar één concurrent, en die heeft de prijs vorig jaar mogen ontvangen." De be kendmaking van de winnaars van de Elektra's gebeurt op zaterdag 21 september tijdens het Elektrafestival van het Zeeuws Centrum voor Ama teurtheater. in de Stads schouwburg in Middelburg. Gerard van der Bliek: „Niet in de wieg gelegd voor acteren." foto Ruben Oreel De patenthaak op de Margje. ten over de manier waarop wij zijn niet uit op rotzooi. Van inci- naast elkaar kunnen opereren denten weet ik niets. Maar ik op de sluizen en in de haven. Wij herhaal één ding: dat Barbé on ze klanten benadert, vind ik per tinent onjuist. Die moetje daar mee niet lastig vallen." Bootlieden in de haven van Terneuzen. Zij zijn beducht voor de gevolgen die de concurrentie van het bedrijf Montis Mooring zal hebben voor hun werkgelegenheid. foto Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 37