Het experiment als uitgangspunt De nieuwe sportschoen Geur Route 66 Water Winterman aan de slag met kleur en materiaal Fatmox mode Vd Wouw getipt gardeur Vd Wouw Vd Wouw Arrow-»- donderdag 12 september 1996 (Advertentie) Lange Vorststraat 69 Goes De United States Highway 66 was de eerste weg die het Amerikaanse volk in staat stelde over het continent van oost naar west te rijden. De legendarische weg loopt van Chicago in het noordoosten door acht staten naar Los Angeles in het westen en strekt zich uit over een lengte van 2282 mijl. De geur Route 66 weer spiegelt volgens de makers, Les Parfums de Coty, de verschillende landschappen, klimaten en stem mingen. vanaf de frisse koele bries van Michigan met zijn meer en zijn groene velden en bossen over de prairies van het midwesten naai de droge, hete streken van het wes ten tot de tabaks-, fruit- en bloe- menplantages in Californië. Mooi omschreven, maar ze gaan nog even door: bergamot en de Cali- fornische citroen woi-den met ananas en aromatische essences zoals lavendel, koriander en roze marijn tot hoofdaccent verenigd. Groene anijsachtige elementen vormen samen met de geranium het hart van de geur. De basis wordt gevormd door houtaccen ten zoals eikenmos, sandelhout, patchouli en cederhout. De geuri ge en leerachtige accenten, tabak en muskus geven de geur body en warmte. Route 66 is een geur die naar mannen ruikt: een die de grandeur van het landschap asso cieert met hout en leren zadels, ta bak en kampvuren. Van al dit moois hebben wij niks verzonnen, het stond er echt. Het embleem van Route 66 werd als embleem voor de geur gebruikt. De prijzen varieren van 14,95 (deodorant spray) tot 44,965 gulden (100 ml after shave). Voor vaderdag is een geschenkset gemaakt met 50 ml after shave en 150 ml shower gel voor 29,95 gulden. (Advertentie) Lange Vorststraat 69 Goes Een nieuw gevoel van leven. Nee, niet een folder van Pré- natal maar een persbericht van Hugo Boss. Die prijst zijn nieuwe mannengeur aan: Boss Elements Aqua, geïnspireerd door de ele mentaire oerkracht van water De geur is helder, fris en mannelijk. Stelt u zich eens voor: u staat bij een bruisende waterval in de ber gen. De aanblik van het aanstor mende water is adembenemend. Koud spetterend schuim maakt het gezicht vochtig. Een lichte huivering doorvaart de huid. Daarna voelt u zich opgefrist en krijgt u nieuwe energie. Het hoofd wordt helder en u voelt zich al her boren en u bent klaar om de nieu we dag tegemoet te treden. Ruikt u het al? Merkwaardig, want zo om- schrij ft Boss zij n nieuwe geur. Er is eau de toilette spray, after shave, after shave balm, showergel en de odorant. De prijzen varieren van 114 gulden (100 ml eau de toilette spray) tot 35 gulden voor deodo rant en showergel. (Advertentie) Lange Vorststraat 69 Goes (Advertentie) herenmode OVERHEMDEN SWEAT SHIRTS JEANS JACKS POLOS 'De hoek met de kleding van klasse LangeDelft gó-gS/Jtoek Segeersstraat gjj:fR.Middelburg, telefoon onS-óitor Wie komende winter een beetje modieus voor de dag wil komen, slaat eens flink aan het experimenteren. Met klassieke en actuele stijlen, met kleuren en vooral met nieuwe materialen. Het experiment is namelijk het uitgangspunt voor de vernieuwing in de mannenmode. Er is keuze genoeg voor ieders smaak of stemming: zowel een klassieke als een provocerende look, voor een huiselijke, zowel als een stoere uitstraling. Regels lijken amper gehanteerd te worden, behalve dan misschien dat overdaad niet is getolereerd. Het beeld rukt weliswaar nog een stukje verder op in de richting van de luxe herenmode, maar zonder dat er sprake is van overspannen opsmuk, laat staan van barok. Komend seizoen keren wat meer uitge sproken kleuren terug, ten koste van de afgewassen tinten, al blijven de meeste het komende seizoen aan de sombere kant. De mode moet z'n levendigheid vooral halen uit de glans, die van heel wat kledingstukken afstraalt. Behalve de kleuren ondergaat ook het silhouet een verandering. 'Oversized' wordt opge volgd door 'aansluitend" en soms is de be lijning zelfs zo strak, dat de kleding te klein lijkt. Het kostuum behoudt zijn functie als blikvanger. Ze zijn er in de meest uiteen lopende vormen, maar vertonen op één punt grote gelijkenis: de snit is perfect, haast gebeeldhouwd. Allerlei nieuwe ma terialen staan garant voor een grote mate van draaggemak. Nog altijd is het aanbod Als de trends èrgens vandaan komen, dan is dat Californië. Ze hebben er tenslotte ook het rollerskaten, windsurfen en skateboarden uitgevonden, om maar wat te noemen. En nu hebben ze er bedacht dat sportschoeisel hard toe is aan een nieuwe variant. Dus maakte onlangs de Fatmox zijn entree op de Nederlandse markt. Als we de trendsetters mogen geloven, dé schoen voor skateboarders, skaters en mountainbikers. Het gewone sportschoeisel als street- wear heeft zijn langste tijd gehad. Nu de gehele natie, van jong tot oud, zeker één paar schokdempende gympen in de kast heeft staan, hebben ze in de Verenig de Staten al weer wat anders bedaht. In hakend op de trend dat iedereen wel een paar sportieve vrijetijdsstappers aan schaft, is er voor de coole generatie al weer een opvolger die zich niet beperkt tot de sportscene. Skateboarders en rollerskaters hebben zo hun eigen codes. Maar je kunt nog zoveel baggy's hebben en oversized shirts, als je schoenen niet kloppen is zelfs de meest trendy outfit niet wat het wezen moet. De nieuwe generatie kleurrijk sportschoeisel is daarom geïnspireerd op sporten die hun oorsprong hebben in trendy Californië. Sportschoenen zijn verworden tot mode artikelen en dat is onder meer te danken aan de All Stars, die van een schoen voor zaalsporten opklom tot een zeer gewild modeproduct. En gewild, dat moet ook de splinternieu we Fatmox worden. De schoen met de grote, verende zool is het antwoord van LA Gear op de razendsnelle ontwikkelin gen in de mode van de sportschoenen. Kapper L(os) A(ngeles) Gear heeft zijn roots in Californië liggen. Robert Greenberg, die een trendy kapsalon bestierde aan Melro se Avenue (dé straat van Los Angeles), merkte dat bijna iedereen zich voortbe woog op zogeheten workouts, een soort canvasschoenen. Greenberg liet de kap persbranche voor wat hij was, en meldde zich aan voor een beurs in Chicago waar hij acht (op dat moment nog halve) paar tjes canvasschoenen op de motorkap van een rose slee presenteerde. Het was het be gin van LA Gear. De voormalige kapper startte onder die naam in 1986 in Californië een schoenen firma. Hoewel Greenberg zich aanvanke lijk beperkte tot de canvasschoenen, stapte hij al snel over naar gympen. „Zijn grote kracht was dat hij direct uit voor raad kon leveren. En niet zoals te doen ge bruikelijk in die markt dat er een half jaar vooruit besteld dient te worden. Hij is de schoenen gaan ontwikkelen en heeft ze zelf laten produceren. De sportschoenen- markt was zeker in de beginperiode van LA Gear, zo tussen '86 en '88, booming. Als je dan meteen kunt leveren, is dat wel een pre," verklaart Jacques van der Man den, managing director van LA Gear Be nelux. De snelle opkomst van het Californische merk was mede te danken aan het feit dat Greenberg van meet af aan speciaal voor vrouwen ontwierp. Van der Manden: „Hij ontwierp ze zo dat, ook al had een vrouw schoenmaat 41, het toch net leek of ze kleine voeten had." En niet te vergeten aan de invloed van de stad LA, thuisbasis van Greenberg. „LA is trendy, de stad waar het allemaal gebeurt. Melrose Place, Beverly Hills, Baywatch. Dat telt alle maal mee in de belevingswereld van men sen," aldus Van der Manden. Walt Disney De ontwikkeling van het merk ging boven verwachting, tot begin jaren negentig de handel van Greenberg stagneerde. Tot dan had de oprichter zijn bedrijf gerund op de manier zoals hij begonnen was. Toen het tij keerde. brachtthij zijn voor raad voor alle mogelijke prijzen op de markt en kwam in grote financiële pro blemen. Greenberg verkocht zijn firma aan de Trefoil Group, onderdeel van de Walt Disney Group. Die pompte er geld in, stelde een management aan en bracht LA Gear terug in positie. De speerpunten van het bedrijf, dames- en kinderschoenen, bleven gehandhaafd. De nieuwe opzet resulteerde onder meer in opvallend sportschoeisel voor kinde ren, een soort interactief schoeisel met flikkerende lampjes en geluiden. Mana ging director Van der Manden: „LA Gear is marktleider in het sportschoeiselseg- ment voor kinderen van vier tot twaalf jaar. Kinderen zijn gek op onze schoenen met lampjes in de hiel. lampjes aan de zij kant en verlichting in het bovenwerk, en natuurlijk de schoenen met geluid. We hebben nu weer wat nieuws: schoenen waarop kinderen kunnen tekenen. Ze worden geleverd met koude en warme pennen De laatste werken op een batte rijtje." Trendy Dat laatste kan LA Gear niet zeggen over de groep trendy jongeren, die zich nauwe lijks iets lijken aan te trekken van wat het Californische merk te bieden heeft. En dat moest veranderen. „We kwamen tot de conclusie dat kinderen na hun twaalf de jaar een lange periode niet naar LA Gear kijken. We bedachten ook dat het hele segment van tennis- en basketbal schoenen overvol zit. Dus wat heeft het voorzin om je op die markt te storten? Aan de andere kant: wij zijn LA wij komen uit de stad waar rollerskaten en skateboar den zijn begonnen. Dat zijn trendy sporten, waarbij trendy schoeisel hoort. Daarom zijn we een nieuwe lijn gaan ont wikkelen voor de groep van 14 tot 22 jaar: Fatmox." Het belangrijkste kenmerk van de Fat mox is de superdikke zool van natuurrub ber Het meest kenmerkende van de Streetboarding is zijn korte neus. De Moe (afgeleide van de moccasin) heeft op zijn beurt weer een opvallend opstaande rand langs de neus. terwijl de Gillie herken baar is aan zijn 'snelsluiters'. Evelien Baks Kleding die tegen een stootje kan, de houthakkersruit en grof breisel horen daar bij. foto Timberland Het kostuum, in tal van variaties, blijft een blikvanger, foto Matinique ook leren bodywarmers met een schreeu werig, glimmend shirt. Jongeren De vernieuwing in de mode manifesteert zich vooral in de jongerenkleding, dank zij de opkomst van allerlei technische ma terialen, ontleend aan sporten als duiken, parachutespringen, snowboarding. sur fen, skieën en de motorsport. Lakstoffen, hoogglanzend plastic, dik schuimig neo- preen. glimmende polyamides, metallic materialen, gecoate parachutestof, lurex, nylon en allerlei stretchmaterialen lenen zich voor een heel nieuw beeld, dat in een ruimteschip niet zou misstaan Alles mag, zolang het er maar niet natuurlijk uitziet en zeker niet zo aanvoelt. Integendeel zelfs. De kleding maakt een volumineuze in druk, soms doordat het materiaal zelf de dikte heeft van een duikpak, soms door dat de stoffen zijn gewatteerd. Extra ver dikt zijn bijvoorbeeld knie-, elleboog- en schouderstukken. Volumineus zijn ook de bolle nylonjacks met horizontale stiksels, de gewatteerde hessen en neopreen jas sen, thermobroeken en overalls. De volumineuze kleding gaat echter weer moeiteloos samen met strakke glimmen de truitjes en aansluitende kunststof broeken met een lakglans of reptielprint. Het combineren hoeft trouwens geen pro blemen op te leveren, want hoe meer lagen hoe beter. Ook de kleuren hoeven niet op elkaar te worden afgestemd, want hoe kleuriger hoe mooier lijkt het motto en daaraan werken de felle, haast fluoresce rende tinten rood, oranje, boterbloemge- el, kobaltblauw, paars, gifgroen, zwart en wit, alsmede de diverse auto-lak metal lic-kleuren en zilver, goud en bronsdriftig mee. Grote emblemen in rubberized opdruk, ontleend aan de sportwereld en stripfigu ren, en vooral veel signaalstrepen als van wegwerkers versterken samen met de grove ritsen, klitteband- en drukknoop- sluitingen het futurische karakter van de ze nieuwe stroming in de mode. Kitty van Gerven van getailleerde jasjes met een drie- knoopssluiting groot, maar de actu elere varianten met een langere be lijning (soms zelfs zeven-achtste met splitjes), een korte reverskraag en vier knopen middenvoor of een acht-knoops overslagsluiting vra gen uitdrukkelijk om meer aan dacht. •De details en de snit zijn bepalend voor de sfeer van de kledingstijl. Slank gesneden jasjes met een sim pele V-hals, een opstaand boordje, een ritssluiting of een een-knoops- sluiting roepen onmiddellijk het beeld op van het intellectuele stu dentenmilieu uit de jaren zestig, waarin Sartre als lichtend voor beeld gold. Vooral als ze worden ge dragen met een strakke coltrui of een trui met een ritsje. Swingend De wat krappe versies met een over slagsluiting met grote knopen en een korte, brede reverskraag laten het beeld overspringen naar het swingende Londen uit diezelfde periode, compleet met strakke ribtruitjes met een korte V-hals. De formele overslagcolberts met zes knopen en afgeronde schouders draai en daarentegen de tijd juist terug naar de jaren dertig en veertig en de dandy uit het begin van deze eeuw valt te herkennen in de getailleerde, verlengde (velours) col berts met korte revers, afgezet met bont, fluweel of doorgestikte satijn. De broeken vervolmaken het plaatje van de diverse stijlen. Het merendeel is aan sluitend met uitzondering van de broeken in de jaren-zestigstijl, die ronduit krap zijn en amper reiken tot het enkelhoge schoeisel. Heupbroeken met brede cein tuurs accentueren dit retrobeeld evenzeer als de wat wijdere pantalons met een om slagje dat doen in de jaren-veertig look. Het gilet blijft een onafscheidelijke part ner van het colbert. Vestjes van afwijken de materialen, zoals doorgestikte satijn, tricot, velours en zelfs namaakbont of plastic, maar ook gilets met een afwij kend dessin laten zich prima combineren Opvallend gesneden polyamide jack in zwart, rood en wit met in het oog springende ritsen aan de voorzijde en de zakken. foto Hij in wat wordt genoemd de broken suit, een pak waarvan de onderdelen net niet bij el kaar passen. De stijlinvloeden die voor de kostuums gelden, gaan ook op voor de winterjassen: heel stricte zeven-achtste of driekwart jassen, met en zonder raglan, lange bohé- mien-achtige overslagj assen met brede (bont)kraag en jaren-zestigmodellen met grote knopen en korte kragen die zo krap zijn dat ze geen ruimte laten voor een kos tuum eronder. Kleuren De kleuren van de kostuums en jassen zijn overwegend -donker: zwart en grijs en donkere mengkleuren. De dessins zijn mi nimaal: krijt- en pyjamastrepen, vage ruiten, visgraatdessins, faux-uni's en Prince-de-Galles of pied-de-poule-ruit- jes. De stoffen zijn glad en dank zij allerlei nieuwe finish-technieken soms glanzend, waardoor het toch wat sombere beeld, dat nog wordt versterkt door de witte of grijze overhemden met buttondownkragen of verlengde boordpunten, wat wordt opge haald. De typisch Engelse tweed-look met z'n warme uitstraling zorgt voor een 'cosy' tegenhanger. Een beetje ouderwetse ook met z'n spencers, gebreide vestjasjes, po- loshirts, truien van slubgarens, kabeltruien, waxjassen en jacks en blousons met leren of cordu- roy-kraagjes. De comfortabele colberts met drie knopen in gedekte kleuren groen, bruin, bordeaux en kerry, versierd met suède of leren applicaties op elle bogen en kraag, welke worden ge dragen op corduroybroeken en flannel of baby-cord overhemden slaan een brug naar de vri j e-ti j dskleding. Ruiten In dit thema verschijnen ook de ruiten, die komende winter on stuitbaar oprukken. Grote tar tans, plaid-ruiten, pied-de-coq- ruiten... in alle mogelijke maten en in warme kleuren geel, rood, oranje, groen en blauw, zijn te zien op overhem den en dikke overshirts, maar ook op con trasterende schouderpassen en biezen en zelfs in hele kostuums, al zullen deze wat clowneske pakken niet direct een groot publiek aanspreken. De 'lonely cowboy' zijn deze ruiten echter wel op het lijf geschreven. In zijn stijl, waarin Amerikaanse kitch soepeitjes wordt gemixt met elementen uit de cul tuur van de 'native Americans', passen immers perfect de houthakkershemden en -jassen. Functionaliteit staat in dit thema voorop. Alles ziet er wind- en waterdicht uit. Uni form-invloeden uit een recent en ver ver leden zijn herkenbaar in survivalbroeken en bomberjacks, maar ook in lange can- vasjassen met leren kraag en jacks met uitritsbare bodywanners. De details als capuchons, sluitingen met stevige haken en ogen, klitteband. koorden en dubbele stiksels vervolmaken het beeld van de kleding die tegen een stootje kan Er is veel geruwd leer en suède, warme flannel, harige wol en corduroy. Maar daarnaast De Fatmox kenmerkt zich door een superdikke zool van natuurrubber.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 31