Op weg naar lagere pensioenen
Slimme dealer handelt niet in
drugs, maar in computerchips
PZC
Te Veldhuis weegt
zijn woorden op
een goudschaaltje
Bemiddeling
Duitse topbankier
voor versoepeling
eisen voor EMU
opinie donderdag 12 september 1996
Eindloonsysteem wordt vervangen door middelloonsysteem
Het kabinet zal volgende week dinsdag op Prinsjesdag aan
kondigen dat de pensioenopbouw van miljoenen Nederlan
ders anders moet worden geregeld. De details zijn nog niet be
kend, maar duidelijk is dat het eindloonsysteem wordt ver
vangen door het middelloonsysteem. Dat klinkt heel tech
nisch, maar betekent heel simpel dat miljoenen Nederlanders
een lager pensioen zullen krijgen. Hoe zit dat? Vragen en ant
woorden.
van onze Haagse redactrice,
Lianne Sleutjes
VVD-milieuspecialist J. te
Veldhuis weegt zijn
woorden op een goudschaal
tje. De leden van de commis
sie Klimaatverandering heb
ben immers afgesproken niet
met een eigen mening over
het rapport naar buiten te
komen.
Commissievoorzitter E. van
Middelkoop (GPV) zei giste
ren tijdens de persconferen
tie dat zij formeel aan het
rapport zijn gebonden. Tot
het Tweede-Kamerdebat
mogen er dus geen dissidente
geluiden opstijgen uit de
rangen van de leden.
De afspraak was ook dat Van
Middelkoop de vragen over
het rapport zou beantwoor
den. Hij gaf Te Veldhuis tij
dens de persconferentie zelfs
niet de gelegenheid te reage
ren op een speciaal aan hem
gestelde vraag. Hoe de
WD 'er het rapport kon on
derschrijven, na zijn argwa
nende vragen en sceptische
houding tijdens de hoorzit
tingenmet deskundigen, wil
de een journalist weten. Hoe
dat proces innerlijk verlopen
is bij Te Veldhuis is volgens
Van Middelkoop alleen voor
hem en zijn familie interres-
sant. „Ik geef er de voorkeur
aan namens de commissie op
te treden", meldde Van Mid
delkoop.
Prikkelend
Na afloop van de persconfe
rentie zei Te Veldhuis dan
ook dat hij het rapport on
derschrijft, 'met alle zeker
heden en onzekerheden die
genoemd zijn'. Die onder
schrijving staat volgens hem
niet haaks op zijn manier van
vragenstellen die hij zelf als
'prikkelend' omschrijft.
„Daardoor krijg je heldere
antwoorden. Het gaat toch
om de informatie die je wilt
hebben." Het Zeeuwse Ka
merlid staat te boek als een
voorstander van kernenergie
om de uitstoot van kooldi
oxide terug te dringen In no
vember vorig jaar pleitte hij
er nog voor om de kerncen
trale in Borssele, die dicht
moet in 2004, langer open te
houden.
Het commissierapport
maakt daarentegen geen
keuze voor of tegen kern
energie. Het somt enkel de
voor- en nadelen op
„Dat was ook onze opdracht,
inventariseren en de moge
lijkheden aangeven. Wij heb
ben de knelpunten neerge
legd. Over de maatregelen
om die problemen op te los
sen, moeten de fracties zich
straks uitlaten", aldus Te
Veldhuis.
Kernenergie
Die fracties zullen naar alle
waarschijnlijkheid nog
steeds dezelfde oplossingen
voor ogen hebben. PvdA en
D66 zien heil in milieuheffin
gen, CDA en WD opteren
voor het gebruik van kern
energie.
Te Veldhuis zegt desge
vraagd nog steeds dezelfde
opvattingen te hebben als
vorig jaar. Voor hem is kern
energie dus nog steeds een
optie, ook al zadel je dan de
nakomende generaties op
met het afvalprobleem. Maar
liever dat dan een 'Amers
foort aan zee' zoals hij met
enige regelmaat het doem
scenario van een zeespie
gelstijging schetst.
Als de wereld het zou kunnen
redden met duurzame ener
gie als zonne- en windenergie
zou dat volgens hem prachtig
zijn De vraag naar energie
neemt echter steeds meer toe.
zeker doordat de ontwikke
lingslanden steeds meer
energie gaan verbruiken.
Laat die dan de fossiele
brandstoffen gebruiken en
het al geïndustrialiseerde
Westen kernenergie benut
ten, is zijn stokpaardje.
Broeikasgassen
„Maar al gaat Nederland te
rug in de uitstoot van broei
kasgassen, dan nog is het
probleem niet opgelost. Wij
dragen immers 0,57 procent
bij aan de uitstoot, Het moet
op wereldschaal worden
aangepakt. Daarin mag Ne
derland vooraan lopen. Wij
moeten proberen iedereen
scherp te krijgen er iets aan te
doen. Je bent immers een ge
vangene van je eigen omge
ving. Je hebt alleen de aarde
en daar moet je het zien op te
lossen."
door Peet Vogels
Een crimineel die in drugs
handelt is een dief van zijn
eigen portemonnee. De slimme
crimineel doet tegenwoordig
zaken in chips voor computers.
Dat levert pas echt op. Schattin
gen over de omvang van deze
fraude lopen uiteen, maar we
reldwijd wordt er voor miljar
den guldens gesjoemeld en ge
fraudeerd met deze handel.
De computerchips lijken bijna
uitgevonden voor de criminele
handel. Ze zijn klein, peperduur
en hebben geen registratienum
mer waarmee de herkomst is af
te leiden.
R.J. Bernes, speciaal agent van
de Amerikaanse opsporings
dienst FBI, vertelde op een se
minar over de toename van
computercriminaliteit in Sili
con Valley, het high-techcen-
trum in Californië in de Ver
enigde Staten. „De hoge prijzen
van microprocessoren en geheu
genchips. de zogenaamde
simm's, hebben veel criminelen
aangetrokken. In eerste instan
tie kochten ze de chips op van
medewerkers die ze gestolen
hadden bij de fabrikanten. Op
een gegeven moment begonnen
ze met overvallen op fabrieken,
opslagplaatsen en vrachtwa
gens. Gemiddeld maakten ze
per overval of diefstal 500.000
dollar aangoederenbuit. Bij een
overval op een winkel of een
drankenzaak lopen de daders
met gemiddeld 300 dollar naar
buiten", schets Bernes de aan
trekkelijkheid van de diefstal
van chips.
De afgelopen twee jaar werd in
het 'computerdistrict' van Cali
fornië ruim 100 maal ingebro
ken of een overval gepleegd
door chipsdieven. Via infiltratie
kwam de FBI achter de opkoper.
Na diens arrestatie daalde het
aantal overvallen tot twee in het
laatste half jaar.
Tekort
De buit kwijtraken is geen pro
bleem. „Er is een schreeuwend
tekort aan geheugenchips in de
computerindustrie. Omdat er
geen serienummers op de chips
staan is het heel eenvoudig ze
door te verkopen. Bovendien
worden de chips razendsnel een
aantal keren doorverkocht, zo
dat het heel moeilijk is te ach
terhalen waar ze vandaan ko
men", aldus Bernes.
Via het grijze circuit verdwijnen
de chips de hele wereld over.
Handelaren kopen wat legale
Zo klein als ze zijn, zijn chips soms enorm veel geld waard.
overschotpartijen en doen daar
wat zwarte chips bijSmokkel is
eenvoudig en lucratief. Een kof
fer vol geheugenchips weegt
niet veel en de douane kijkt al
leen naar drugs, bommen en
vuurwapens in de koffers. v
Ook Nederland blaast zijn par
tijtje mee in deze handel. In
Haarlem werd onlangs een zaak
voor de rechtbank gebracht.
Dat betrof een bedrijf dat
simm's verkocht die op papier
ver onder de marktprijs werden
ingevoerd. Op die manier wer
den invoerheffingen, BTW en
vennootschapsbelasting be
taalt over de lage bedragen, een
soort grijze fraude. In Den Haag
ging eerder dit jaar een hande
laar in geheugenchips bijna
over de kop. De man had te goe
der trouw een partij goedkope
simm's gekocht en betaald. La
ter kwam de belastingdienst bij
de man op bezoek omdat er geen
BTW was afgedragen over de
verkoop. Het bedrijf waarvan
de man ze had gekocht bleek
niet te bestaan en de verkoper
was gevlogen. Aan niet afgedra
gen BTW liep de schade voor de
handelaar in de miljoenen gul
dens.
Scherpe prijzen
NTS. een groothandel in com
puterchips, wordt ook regelma
tig door dit soort lieden bena
derd „We krijgen regelmatig
faxen binnen met prijzen voor
chips waarvan ik denk: dat is
onmogelijk", aldus een mede
werker. „Wij zijn een grote han
delaar, maar tegen zulke scher
pe prijzen kan ik niet inkopen.
Daar moet een luchtje aan zit
ten."
De chips gaan gewoon de regu
liere handel in. Ook bedrijven
als Tulip Computers koopt re
gelmatig chips in bij de tussen
handel. „De simm's worden
meestal verkocht via de compu
terbeurzen", weet de medewer
ker van NTS. „Daar kan de
handelaar in een keer zijn hele
partij verkopen en vervolgens is
hij gevlogen."
Een andere truc die veel wordt
toegepast is het opwaarderen
van de chips. „Dat kan door ge-
foto GPD
heugenchips van een onbekend
merk te voorzien van een merk
naam Die chips zijn duurder en
worden dus voor hogere prijzen
verkocht Bij Koning en Hart
man. de officiële importeur van
Intel-chips, worden ze regelma
tig geconfronteerd met Penti-
um-microprocessoren die zijn
opgewaardeerd. „Dan wordt de
Pentium verkocht als een veel
snellere en duurdere micropro
cessor dan hij eigenlijk is", al
dus een woordvoerster.
De schade voor de fiscus van de
twee bekende gevallen beloopt
al tussen de 20 en 30 miljoen
gulden. Hoe groot de fraude is, is
echter nergens bekend. Noch de
belastingdienst, noch het Open
baar Ministerie heeft een cen
trale registratie van deze frau
des. Ook de Centrale Recherche
Informatiedienst (CRI) kan
geen inzicht geven. Gelet op de
vele aanbiedingen die de bona
fide handelaren krijgen en de
grote vraag naar geheugenchips
is het waarschijnlijk dat het om
honderden miljoenen guldens
per jaar gaat.
De besturen van de Janneke Dierxschool en van
Arbeidsvoorziening Zeeland zijn in een con
flict verzeild geraakt dat nu al geruime tijd I
duurt en waarvan het einde niet in zicht lijkt. In april
van dit jaar werd besloten de vrouwen vakschool op te
heffen. De opleidingen die na 1 augustus nog liepen, j
zouden worden afgewikkeld op een manier waardoor
de cursisten de eindstreep zouden kunnen halen.
Nadat daarover afspraken waren gemaakt, liep het I
mis. Het intussen hoog opgelopen verschil van mening
draait om geld. Het bestuur van de school stelt eisen
waaraan Arbeidsvoorziening, dat subsidie geeft, niet I
wil en naar eigen zeggen ook niet kan voldoen. Inmid- j
dels heeft het bestuur van Arbeidsvoorziening een ex
tern accountantsonderzoek laten instellen naar de fi
nanciële handel en wandel op de Janneke Dierxschool, J
een actie die door het schoolbestuur weer als een teken
van wantrouwen wordt opgevat.
De gang van zaken is voor buitenstaanders ondoorzich
tig. Aanvankelijk walden de partijen zich in stilzwijgen
hullen over de gang van zaken rond het eind van de
vrouwenvakschool. In nader instantie kwamen ze met
verklaringen over en weer. Het conflict is nu geheel in
de nietes-welles-sfeer geraakt en de afloop is niet voor- I
spelbaar.
Wel zonneklaar is, dat de ongeveer 75 leerlingen die tot
voor kort dachten dat ze hun opleiding in ieder geval
zouden kunnen voltooien, part noch deel hebben aan
het conflict. Zij verkeren nu in onzekerheid. Het be
stuur van Arbeidsvoorziening heeft wel verklaard alles
in het werk te stellen om de geplande schoolactiviteiten
doorgang te laten vinden maar op welke manier dat zou
moeten is niet bekendgemaakt. De gedupeerde leerlin-j
gen moeten maar afwachten.
Leden van de PvdA-fractie uit de Zeeuwse staten heb
ben gisteren aan het dagelijks bestuur van de provincie
vragen gesteld over de kwestie. Dat is niets te vroeg. Het
ziet er niet naar uit dat de besturen van Arbeidsvoorzie-,
ning en van de school op eigen kracht tot elkaar komen.
Er is alle reden voor onafhankelijke bemiddeling. Als I
gedeputeerde staten dat niet zelf willen doen omdat ze;'
te kort op de zaak zitten - de provincie is als waarnemer I
vertegenwoorigd in het bestuur van Arbeidsvoorzie- i
ning-dan zouden ze er goed aan doen elders naararbri-
trage om te zien. De leerlingendie een deel van hun toe-
komstplannen van tafel geveegd zien doordat elders
onenigheid heerst, hebben er recht op zo snel mogelijk
te weten waar ze aan toe zijn.
Een directielid van de in
vloedrijke Duitse Bundes
bank heeft een opmerkelijk
pleidooi gehouden voor versoe
peling van de toelatingeisen
voor de Economische en Mone
taire Unie (EMU). Ernst Welte-
ke meent dat het Verdrag van
Maastricht daarvoor ruimte
biedt. Hij gaat daarmee in tegen
de gangbare mening in politiek
Duitsland.
Bondskanselier Helmut Kohl en
minister van Financiën Theo
Waigel hameren voortdurend op
het onverkort vasthouden aan
de EMU-normen zoals begro
tingstekort en staatsschuld.
Duitsland en Frankrijk, beide
onmisbaar voor een Europa van
één munt, dreigen echter de
norm voor het tekort van 3 pro
cent niet te halen.
Volgens Welteke, president van
de centrale bank van Hessen,
gaat het niet om absolute eisen
die onmiddellijk moeten wor
den uitgevoerd. Hij spreekt van
„referentiewaarden die de Eu
ropese Commissie gebruikt om l
de nationale begrotingen te vol-.'
gen". Het citaat stond woensdag-
in de Britse zakenkrant Finan
cial Times. Overigens waar
schuwt Welteke wel tegen mis--'
bruik van de criteria.
Het almaar hameren op de
strikte naleving van de EMU-
eisen leidt volgens de topban
kier uiteindelijk tot „publieke
irritatie als een land mag deel
nemen ook als het niet aan de
norm voldoet." Welteke noemde
België dat een veel te hoge
staatsschuld heeft.
De uitlatingen van Welteke wa
ren voor zijn Edgar Meister, een
ander directielid van de Bun
desbank, aanleiding om te ver
klaren dat de bank voorstander
is en blij ft van een strakke inter
pretatie van de criteria. ANP
Directie:
K. Scherphuis,
W. F. de Pagter en
F. van de Velde.
Hoofdredactie:
A L Oosthoek
M. van Zuilen (adjunct)
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10,
Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel (0118)484000.
Middelburg: Markt 51
4331 LK Middelburg
Tel. (0118) 681000
Goes: Voorstad 22
4461 KN Goes
Tel (0113)273000
Terneuzen: Axelsestraat 16
4537 AK Terneuzen.
Tel. (0115) 694457
Hulst: Servicepunt
Boekhandel Duerinck,
Gentsestraat 12.
Tel. (0114) 314058.
Axel: Nassaustraat 15.
4571 BK Axel
Tel. (0115) 568000
Zierikzee: Oude Flaven 41
4301 JK Zierikzee
Tel (0111)415380
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Openingstijd Zierikzee
8.30-17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
Centrale redactie:
Postbus 18,
4380 AA Vlissingen,
Tel. (0118) 484000;
Redactiefax: (0118) 470102
's avonds op zondag t/m
vrijdag: vanaf 19.00 uur
in het weekeinde:
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 14.00 uur
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20 30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22 00 uur
Tel (0118)484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen: per
kwartaal 91,00, franco per post
119,00 per maand 33,00. per
jaar 350.00; franco per post
460.00.
bij automatische afschrijving per
termijn 1,50 korting;
losse nummers maandag t/m vrij
dag 1.60
zaterdag 2.50 p st (alle
bedragen inclusief 6 pet. btw)
Postrek.nr 3754316
t.n.v PZC ab rek. Vlissingen.
Advertentietarieven:
176 cent per mm, minimumprijs
per advertentie 26,40,
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief
Voor brieven bureau van dit blad
7.- meer
Volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw)
Giro: 35 93 00, Uitgëvèrij
Provinciale Zeeuwse Courant B V
Vlissingen
PZC-ombudsman:
C. van der Maas
Telefonisch spreekuur maandag
t/m vrijdag 9,30-12 00 uur. Tel
(0118)484401.
Auteursrechten voorbehouden
Uitgave PZC
door Koert Bouwman
Het verschil tussen het eind
loonsysteem en met mid
delloonsysteem is eigenlijk heel
eenvoudig. Bij het nu gehan
teerde eindloonsysteem krijgt
de 65-plusser 70 procent van het
laatst verdiende salaris. Die 70
procent is opgebouwd uit 1) de
aow en 2) het pensioen.
In het nieuwe middelloonsys
teem ontvangt de 65-plusser 70
procent van het gemiddelde
loon dat hij gedurende z'n werk
zame leven heeft verdiend. Aan
gezien het laatste loon meestal
het hoogste 'aller tijden' is, valt
het huidige systeem altijd gun
stiger uit. Immers: 70 procent
van het hoogste loon is altijd
meer dan 70 procent van het ge
middelde loon. De andere syste
matiek komt daarom neer op
een lagere pensioenuitkering.
Begin deze week lekte uit dat
het kabinet haast wil maken
met de pensioenen. Die moeten
flexibeler en goedkoper wor
den. Die wens speelt al jaren. In
1991 schreef het kabinet Lub-
bers-III in de nota 'Aanvullende
pensioenen': 'Het kabinet is van
oordeel dat het niet langer in de
rede ligt om de 70 procent-eind
loonnorm te blijven hanteren.
Het dringt erbij de sociale part
ners op aan over te stappen naar
een middelloonsysteem'
Vijf jaar later is die wens er nog
steeds. Wat heet: het kabinet
vindt dat nu snel moet gebeu
ren. De bezorgdheid over de fi
nanciering van de oudedags
voorziening wordt namelijk
steeds groter. Waarom? Omdat
er steeds meer ouderen konjen
en steeds minder jongeren die de
uitkeringen voor die ouderen
moeten verdienen. De stijgende
premies hebben het plafond zo-
langzamerhand wel bereikt.
Maar de vergrijzing zal de Ne
derlandse samenleving de ko
mende jaren nog veel meer geld
kosten. Dat staat als een paal
boven water. Daarom worden
links en rechts maatregelen ge
nomen. De vut is al voor een deel
verdwenen, de hoogte van de
aow wordt ter discussie gesteld
en in het bedrijfsleven is het
eindloonsysteem bij een aantal
grote bedrijven alvast veran
derd in het middelloonsysteem.
Dit alles onder het motto: op is
op en het moet maar wat minder.
Druk op de ketel
Staatssecretaris Vermeend van
financiën zet druk op de ketel.
Vermeend, die de wereld van be
lastingadviseurs en accoun
tants bijna dol maakt met z'n
stortvloed aan plannetjes, voor
stellen en wetsontwerpen, heeft
haast.
Zoveel haast dat-ie de sociale
partners (werkgevers en werk
nemers dus) én de pensioen
fondsen voorbijspurtte, Die
organisaties voelen zich nu ge
passeerd en zijn boos en verdrie
tig. Eigenlijk vinden ze dat het
kabinet zich bemoeit met iets
waar het niks mee te maken
heeft. Want de pensioenen zijn
sinds jaar en dag het terrein van
de sociale partners.
Om de materie iets duidelijker
te maken, volgen hieronder een
paar voor de hand liggende vra
gen met - hopelijk - eenvoudige
antwoorden:
- Wat betekent bij pensioenen de
7 0 procentsnorm?
Een werknemer die 65 jaar
wordt, ontvangt nu volgens de
ze norm 70 procent van het
laatstverdiende brutoloon. Dat
is samengesteld uit a) de aow en
b) de pensioenuitkering. Om de
70 procent te halen dient de
werknemer wel 40 jaar pen
sioenpremie te hebben betaald.
Dat komt neer op een opbouw
van 1,75 procent per jaar. Sinds
kort is een opbouw van 2 pro
cent toegestaan, zodat in 35 jaar
de 70 procentsnorm kan worden
gehaald.
- Kan een pensioenfonds (er zijn
De werkers van nu krijgen in de toekomst minder pensioen.
er 1100 in Nederland) een eind-
loonsysteem zomaar verande
ren in een middelloonsysteem?
Niet het pensioenfonds stelt de
wijziging voor, maar de over
heid. Die wijzigt het fiscale regi
me, waardoor een eindloonsys
teem onaantrekkelijk wordt. De
werknemer mag gerust vast
houden aan het eindloonsys
teem, maar dat gaat hem wel
geld kosten.
Op dit moment zijn de premies
voor een eindloonsysteem fis
caal aftrekbaar. De uitkeringen
zijn belast. Met het nieuwe
voorstel zal de premie slechts
aftrekbaar zijn voorzover men
niet meer opbouwt dan 70 pro
cent van het gemiddelde salaris.
Zeventig procent van het mid
delloon dus. De premie voor het
meerdere is niet aftrekbaar.
Daar waar in (individuele) ar
beidsovereenkomsten een pen
sioenvoorziening op basis van
het eindloon is afgesproken,
blijft dit dus gewoon in stand.
Echter: de premie die is ver
schuldigd over het deel dat de
reservering voor het middelloon
overschrijdt, is niet meer af
trekbaar en wordt dus in minde
ring gebracht op het loon.
- Iedere werknemer betaalt pen
sioenpremie voor de opbouw
van z'n eigen pensioen. Zal zijn
uiteindelijke uitkering lager of
hoger worden door het nieuwe
middelloonsysteem?
De voorstellen van het kabinet
leveren een versobering op. Het
eindloonsysteem betekent dat
tijdens de werkzame periode
van een werknemer eén pensi
oenuitkering van 70 procent
van het laatst verdiende loon
wordt opgebouwd. Het laatst
verdiende loon is in de regel te
vens het hoogste salaris dat men
gedurende het arbeidzame le
ven heeft verdiend.
Met de nieuwe plannen wil men
uitgaan van het gemiddelde
loon dat men gedurende het ar
beidzame leven heeft verdiend.
Het gemiddelde salaris zal al
tijd lager liggen dan het laatst
verdiende salaris. Men bouwt
dan nog maar 70 procent van het
gemiddelde salaris op. Een la
ger pensioen dus. Overigens
wordt de pensioenpremie in de
meeste collectieve pensioenre
gelingen niet apart gezet voor de
eigen pensioenopbouw, maar
dient ter dekking van alle pen
sioenuitkeringen, zowel van de
mensen die nu met pensioen
gaan, als de mensen die in de
toekomst met pensioen gaan.
- Voor wie is het middelloonsys
teem gunstiger: voor de gemid
delde werknemer of voor de car
rièremaker?
Vooral voor de carrièremaker
zal het nieuwe systeem ongun
stig uitpakken. Door de grote
salarissprongen bij deze catego
rie, valt het gemiddelde loon
fors lager uit dan bij de gemid
delde werknemer.
Voorbeeld: stel een carrièrema
ker begint op zijn 25ste en werkt
door tot zijn 60ste. Een periode
van 35 jaar dus. De eerste vijf
jaar verdient hij 50.000, daar
na tien jaar 75.000, vervolgens
fotoErmindoArmindo/GPD
tien jaar 125.000, en de laatste
tien jaar 175.000.
Zijn gemiddelde loon bedraagt
dan 114.000, dit is 65 procent
van het eindloon van 175.000.
Bij een pensioenopbouw van 2
procent per dienstjaar bereikt
hij een ouderdomspensioen van
70% van 114.000, is afgerond
ƒ79.000, hetgeen 45,5 procent
van zijn laatst genoten salaris is
Als een gemiddeld werknemer
over dezelfde periodes een sala
ris verdient van respectievelijk
ƒ50.000, ƒ60.000, ƒ70.000, en
80.000, dan is zijn gemiddelde
loon 67.000 (83,75 procent van
zijn laatste salaris). Een pen
sioenopbouw van 70 procent le
vert een ouderdomspensioen op
van 46.900. Dit is 58,6 px-ocent
van het laatste salaris en ruim
twaalf procent meer dan in het
voorbeeld van de carrièrema
ker.
(Met dank aan drs. Hans Kouters (belas
tingadviseur) en nir. Karina Alderliesten-
Begthel (arbeidsjuriste/sociaal verzeke-
ringsdeskundige) van Blomer Co, ac
countants te Nieuwegein.)