Op weg naar lagere pensioenen Slimme dealer handelt niet in drugs, maar in computerchips PZC Te Veldhuis weegt zijn woorden op een goudschaaltje Bemiddeling Duitse topbankier voor versoepeling eisen voor EMU opinie donderdag 12 september 1996 Eindloonsysteem wordt vervangen door middelloonsysteem Het kabinet zal volgende week dinsdag op Prinsjesdag aan kondigen dat de pensioenopbouw van miljoenen Nederlan ders anders moet worden geregeld. De details zijn nog niet be kend, maar duidelijk is dat het eindloonsysteem wordt ver vangen door het middelloonsysteem. Dat klinkt heel tech nisch, maar betekent heel simpel dat miljoenen Nederlanders een lager pensioen zullen krijgen. Hoe zit dat? Vragen en ant woorden. van onze Haagse redactrice, Lianne Sleutjes VVD-milieuspecialist J. te Veldhuis weegt zijn woorden op een goudschaal tje. De leden van de commis sie Klimaatverandering heb ben immers afgesproken niet met een eigen mening over het rapport naar buiten te komen. Commissievoorzitter E. van Middelkoop (GPV) zei giste ren tijdens de persconferen tie dat zij formeel aan het rapport zijn gebonden. Tot het Tweede-Kamerdebat mogen er dus geen dissidente geluiden opstijgen uit de rangen van de leden. De afspraak was ook dat Van Middelkoop de vragen over het rapport zou beantwoor den. Hij gaf Te Veldhuis tij dens de persconferentie zelfs niet de gelegenheid te reage ren op een speciaal aan hem gestelde vraag. Hoe de WD 'er het rapport kon on derschrijven, na zijn argwa nende vragen en sceptische houding tijdens de hoorzit tingenmet deskundigen, wil de een journalist weten. Hoe dat proces innerlijk verlopen is bij Te Veldhuis is volgens Van Middelkoop alleen voor hem en zijn familie interres- sant. „Ik geef er de voorkeur aan namens de commissie op te treden", meldde Van Mid delkoop. Prikkelend Na afloop van de persconfe rentie zei Te Veldhuis dan ook dat hij het rapport on derschrijft, 'met alle zeker heden en onzekerheden die genoemd zijn'. Die onder schrijving staat volgens hem niet haaks op zijn manier van vragenstellen die hij zelf als 'prikkelend' omschrijft. „Daardoor krijg je heldere antwoorden. Het gaat toch om de informatie die je wilt hebben." Het Zeeuwse Ka merlid staat te boek als een voorstander van kernenergie om de uitstoot van kooldi oxide terug te dringen In no vember vorig jaar pleitte hij er nog voor om de kerncen trale in Borssele, die dicht moet in 2004, langer open te houden. Het commissierapport maakt daarentegen geen keuze voor of tegen kern energie. Het somt enkel de voor- en nadelen op „Dat was ook onze opdracht, inventariseren en de moge lijkheden aangeven. Wij heb ben de knelpunten neerge legd. Over de maatregelen om die problemen op te los sen, moeten de fracties zich straks uitlaten", aldus Te Veldhuis. Kernenergie Die fracties zullen naar alle waarschijnlijkheid nog steeds dezelfde oplossingen voor ogen hebben. PvdA en D66 zien heil in milieuheffin gen, CDA en WD opteren voor het gebruik van kern energie. Te Veldhuis zegt desge vraagd nog steeds dezelfde opvattingen te hebben als vorig jaar. Voor hem is kern energie dus nog steeds een optie, ook al zadel je dan de nakomende generaties op met het afvalprobleem. Maar liever dat dan een 'Amers foort aan zee' zoals hij met enige regelmaat het doem scenario van een zeespie gelstijging schetst. Als de wereld het zou kunnen redden met duurzame ener gie als zonne- en windenergie zou dat volgens hem prachtig zijn De vraag naar energie neemt echter steeds meer toe. zeker doordat de ontwikke lingslanden steeds meer energie gaan verbruiken. Laat die dan de fossiele brandstoffen gebruiken en het al geïndustrialiseerde Westen kernenergie benut ten, is zijn stokpaardje. Broeikasgassen „Maar al gaat Nederland te rug in de uitstoot van broei kasgassen, dan nog is het probleem niet opgelost. Wij dragen immers 0,57 procent bij aan de uitstoot, Het moet op wereldschaal worden aangepakt. Daarin mag Ne derland vooraan lopen. Wij moeten proberen iedereen scherp te krijgen er iets aan te doen. Je bent immers een ge vangene van je eigen omge ving. Je hebt alleen de aarde en daar moet je het zien op te lossen." door Peet Vogels Een crimineel die in drugs handelt is een dief van zijn eigen portemonnee. De slimme crimineel doet tegenwoordig zaken in chips voor computers. Dat levert pas echt op. Schattin gen over de omvang van deze fraude lopen uiteen, maar we reldwijd wordt er voor miljar den guldens gesjoemeld en ge fraudeerd met deze handel. De computerchips lijken bijna uitgevonden voor de criminele handel. Ze zijn klein, peperduur en hebben geen registratienum mer waarmee de herkomst is af te leiden. R.J. Bernes, speciaal agent van de Amerikaanse opsporings dienst FBI, vertelde op een se minar over de toename van computercriminaliteit in Sili con Valley, het high-techcen- trum in Californië in de Ver enigde Staten. „De hoge prijzen van microprocessoren en geheu genchips. de zogenaamde simm's, hebben veel criminelen aangetrokken. In eerste instan tie kochten ze de chips op van medewerkers die ze gestolen hadden bij de fabrikanten. Op een gegeven moment begonnen ze met overvallen op fabrieken, opslagplaatsen en vrachtwa gens. Gemiddeld maakten ze per overval of diefstal 500.000 dollar aangoederenbuit. Bij een overval op een winkel of een drankenzaak lopen de daders met gemiddeld 300 dollar naar buiten", schets Bernes de aan trekkelijkheid van de diefstal van chips. De afgelopen twee jaar werd in het 'computerdistrict' van Cali fornië ruim 100 maal ingebro ken of een overval gepleegd door chipsdieven. Via infiltratie kwam de FBI achter de opkoper. Na diens arrestatie daalde het aantal overvallen tot twee in het laatste half jaar. Tekort De buit kwijtraken is geen pro bleem. „Er is een schreeuwend tekort aan geheugenchips in de computerindustrie. Omdat er geen serienummers op de chips staan is het heel eenvoudig ze door te verkopen. Bovendien worden de chips razendsnel een aantal keren doorverkocht, zo dat het heel moeilijk is te ach terhalen waar ze vandaan ko men", aldus Bernes. Via het grijze circuit verdwijnen de chips de hele wereld over. Handelaren kopen wat legale Zo klein als ze zijn, zijn chips soms enorm veel geld waard. overschotpartijen en doen daar wat zwarte chips bijSmokkel is eenvoudig en lucratief. Een kof fer vol geheugenchips weegt niet veel en de douane kijkt al leen naar drugs, bommen en vuurwapens in de koffers. v Ook Nederland blaast zijn par tijtje mee in deze handel. In Haarlem werd onlangs een zaak voor de rechtbank gebracht. Dat betrof een bedrijf dat simm's verkocht die op papier ver onder de marktprijs werden ingevoerd. Op die manier wer den invoerheffingen, BTW en vennootschapsbelasting be taalt over de lage bedragen, een soort grijze fraude. In Den Haag ging eerder dit jaar een hande laar in geheugenchips bijna over de kop. De man had te goe der trouw een partij goedkope simm's gekocht en betaald. La ter kwam de belastingdienst bij de man op bezoek omdat er geen BTW was afgedragen over de verkoop. Het bedrijf waarvan de man ze had gekocht bleek niet te bestaan en de verkoper was gevlogen. Aan niet afgedra gen BTW liep de schade voor de handelaar in de miljoenen gul dens. Scherpe prijzen NTS. een groothandel in com puterchips, wordt ook regelma tig door dit soort lieden bena derd „We krijgen regelmatig faxen binnen met prijzen voor chips waarvan ik denk: dat is onmogelijk", aldus een mede werker. „Wij zijn een grote han delaar, maar tegen zulke scher pe prijzen kan ik niet inkopen. Daar moet een luchtje aan zit ten." De chips gaan gewoon de regu liere handel in. Ook bedrijven als Tulip Computers koopt re gelmatig chips in bij de tussen handel. „De simm's worden meestal verkocht via de compu terbeurzen", weet de medewer ker van NTS. „Daar kan de handelaar in een keer zijn hele partij verkopen en vervolgens is hij gevlogen." Een andere truc die veel wordt toegepast is het opwaarderen van de chips. „Dat kan door ge- foto GPD heugenchips van een onbekend merk te voorzien van een merk naam Die chips zijn duurder en worden dus voor hogere prijzen verkocht Bij Koning en Hart man. de officiële importeur van Intel-chips, worden ze regelma tig geconfronteerd met Penti- um-microprocessoren die zijn opgewaardeerd. „Dan wordt de Pentium verkocht als een veel snellere en duurdere micropro cessor dan hij eigenlijk is", al dus een woordvoerster. De schade voor de fiscus van de twee bekende gevallen beloopt al tussen de 20 en 30 miljoen gulden. Hoe groot de fraude is, is echter nergens bekend. Noch de belastingdienst, noch het Open baar Ministerie heeft een cen trale registratie van deze frau des. Ook de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) kan geen inzicht geven. Gelet op de vele aanbiedingen die de bona fide handelaren krijgen en de grote vraag naar geheugenchips is het waarschijnlijk dat het om honderden miljoenen guldens per jaar gaat. De besturen van de Janneke Dierxschool en van Arbeidsvoorziening Zeeland zijn in een con flict verzeild geraakt dat nu al geruime tijd I duurt en waarvan het einde niet in zicht lijkt. In april van dit jaar werd besloten de vrouwen vakschool op te heffen. De opleidingen die na 1 augustus nog liepen, j zouden worden afgewikkeld op een manier waardoor de cursisten de eindstreep zouden kunnen halen. Nadat daarover afspraken waren gemaakt, liep het I mis. Het intussen hoog opgelopen verschil van mening draait om geld. Het bestuur van de school stelt eisen waaraan Arbeidsvoorziening, dat subsidie geeft, niet I wil en naar eigen zeggen ook niet kan voldoen. Inmid- j dels heeft het bestuur van Arbeidsvoorziening een ex tern accountantsonderzoek laten instellen naar de fi nanciële handel en wandel op de Janneke Dierxschool, J een actie die door het schoolbestuur weer als een teken van wantrouwen wordt opgevat. De gang van zaken is voor buitenstaanders ondoorzich tig. Aanvankelijk walden de partijen zich in stilzwijgen hullen over de gang van zaken rond het eind van de vrouwenvakschool. In nader instantie kwamen ze met verklaringen over en weer. Het conflict is nu geheel in de nietes-welles-sfeer geraakt en de afloop is niet voor- I spelbaar. Wel zonneklaar is, dat de ongeveer 75 leerlingen die tot voor kort dachten dat ze hun opleiding in ieder geval zouden kunnen voltooien, part noch deel hebben aan het conflict. Zij verkeren nu in onzekerheid. Het be stuur van Arbeidsvoorziening heeft wel verklaard alles in het werk te stellen om de geplande schoolactiviteiten doorgang te laten vinden maar op welke manier dat zou moeten is niet bekendgemaakt. De gedupeerde leerlin-j gen moeten maar afwachten. Leden van de PvdA-fractie uit de Zeeuwse staten heb ben gisteren aan het dagelijks bestuur van de provincie vragen gesteld over de kwestie. Dat is niets te vroeg. Het ziet er niet naar uit dat de besturen van Arbeidsvoorzie-, ning en van de school op eigen kracht tot elkaar komen. Er is alle reden voor onafhankelijke bemiddeling. Als I gedeputeerde staten dat niet zelf willen doen omdat ze;' te kort op de zaak zitten - de provincie is als waarnemer I vertegenwoorigd in het bestuur van Arbeidsvoorzie- i ning-dan zouden ze er goed aan doen elders naararbri- trage om te zien. De leerlingendie een deel van hun toe- komstplannen van tafel geveegd zien doordat elders onenigheid heerst, hebben er recht op zo snel mogelijk te weten waar ze aan toe zijn. Een directielid van de in vloedrijke Duitse Bundes bank heeft een opmerkelijk pleidooi gehouden voor versoe peling van de toelatingeisen voor de Economische en Mone taire Unie (EMU). Ernst Welte- ke meent dat het Verdrag van Maastricht daarvoor ruimte biedt. Hij gaat daarmee in tegen de gangbare mening in politiek Duitsland. Bondskanselier Helmut Kohl en minister van Financiën Theo Waigel hameren voortdurend op het onverkort vasthouden aan de EMU-normen zoals begro tingstekort en staatsschuld. Duitsland en Frankrijk, beide onmisbaar voor een Europa van één munt, dreigen echter de norm voor het tekort van 3 pro cent niet te halen. Volgens Welteke, president van de centrale bank van Hessen, gaat het niet om absolute eisen die onmiddellijk moeten wor den uitgevoerd. Hij spreekt van „referentiewaarden die de Eu ropese Commissie gebruikt om l de nationale begrotingen te vol-.' gen". Het citaat stond woensdag- in de Britse zakenkrant Finan cial Times. Overigens waar schuwt Welteke wel tegen mis--' bruik van de criteria. Het almaar hameren op de strikte naleving van de EMU- eisen leidt volgens de topban kier uiteindelijk tot „publieke irritatie als een land mag deel nemen ook als het niet aan de norm voldoet." Welteke noemde België dat een veel te hoge staatsschuld heeft. De uitlatingen van Welteke wa ren voor zijn Edgar Meister, een ander directielid van de Bun desbank, aanleiding om te ver klaren dat de bank voorstander is en blij ft van een strakke inter pretatie van de criteria. ANP Directie: K. Scherphuis, W. F. de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: A L Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Vlissingen: Oostsouburgseweg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel (0118)484000. Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg Tel. (0118) 681000 Goes: Voorstad 22 4461 KN Goes Tel (0113)273000 Terneuzen: Axelsestraat 16 4537 AK Terneuzen. Tel. (0115) 694457 Hulst: Servicepunt Boekhandel Duerinck, Gentsestraat 12. Tel. (0114) 314058. Axel: Nassaustraat 15. 4571 BK Axel Tel. (0115) 568000 Zierikzee: Oude Flaven 41 4301 JK Zierikzee Tel (0111)415380 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Openingstijd Zierikzee 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel. (0118) 484000; Redactiefax: (0118) 470102 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19.00 uur in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden: zaterdags tot 14.00 uur op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20 30 tot 22 00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22 00 uur Tel (0118)484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen: per kwartaal 91,00, franco per post 119,00 per maand 33,00. per jaar 350.00; franco per post 460.00. bij automatische afschrijving per termijn 1,50 korting; losse nummers maandag t/m vrij dag 1.60 zaterdag 2.50 p st (alle bedragen inclusief 6 pet. btw) Postrek.nr 3754316 t.n.v PZC ab rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 176 cent per mm, minimumprijs per advertentie 26,40, ingezonden mededelingen 2,5 x tarief Voor brieven bureau van dit blad 7.- meer Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw) Giro: 35 93 00, Uitgëvèrij Provinciale Zeeuwse Courant B V Vlissingen PZC-ombudsman: C. van der Maas Telefonisch spreekuur maandag t/m vrijdag 9,30-12 00 uur. Tel (0118)484401. Auteursrechten voorbehouden Uitgave PZC door Koert Bouwman Het verschil tussen het eind loonsysteem en met mid delloonsysteem is eigenlijk heel eenvoudig. Bij het nu gehan teerde eindloonsysteem krijgt de 65-plusser 70 procent van het laatst verdiende salaris. Die 70 procent is opgebouwd uit 1) de aow en 2) het pensioen. In het nieuwe middelloonsys teem ontvangt de 65-plusser 70 procent van het gemiddelde loon dat hij gedurende z'n werk zame leven heeft verdiend. Aan gezien het laatste loon meestal het hoogste 'aller tijden' is, valt het huidige systeem altijd gun stiger uit. Immers: 70 procent van het hoogste loon is altijd meer dan 70 procent van het ge middelde loon. De andere syste matiek komt daarom neer op een lagere pensioenuitkering. Begin deze week lekte uit dat het kabinet haast wil maken met de pensioenen. Die moeten flexibeler en goedkoper wor den. Die wens speelt al jaren. In 1991 schreef het kabinet Lub- bers-III in de nota 'Aanvullende pensioenen': 'Het kabinet is van oordeel dat het niet langer in de rede ligt om de 70 procent-eind loonnorm te blijven hanteren. Het dringt erbij de sociale part ners op aan over te stappen naar een middelloonsysteem' Vijf jaar later is die wens er nog steeds. Wat heet: het kabinet vindt dat nu snel moet gebeu ren. De bezorgdheid over de fi nanciering van de oudedags voorziening wordt namelijk steeds groter. Waarom? Omdat er steeds meer ouderen konjen en steeds minder jongeren die de uitkeringen voor die ouderen moeten verdienen. De stijgende premies hebben het plafond zo- langzamerhand wel bereikt. Maar de vergrijzing zal de Ne derlandse samenleving de ko mende jaren nog veel meer geld kosten. Dat staat als een paal boven water. Daarom worden links en rechts maatregelen ge nomen. De vut is al voor een deel verdwenen, de hoogte van de aow wordt ter discussie gesteld en in het bedrijfsleven is het eindloonsysteem bij een aantal grote bedrijven alvast veran derd in het middelloonsysteem. Dit alles onder het motto: op is op en het moet maar wat minder. Druk op de ketel Staatssecretaris Vermeend van financiën zet druk op de ketel. Vermeend, die de wereld van be lastingadviseurs en accoun tants bijna dol maakt met z'n stortvloed aan plannetjes, voor stellen en wetsontwerpen, heeft haast. Zoveel haast dat-ie de sociale partners (werkgevers en werk nemers dus) én de pensioen fondsen voorbijspurtte, Die organisaties voelen zich nu ge passeerd en zijn boos en verdrie tig. Eigenlijk vinden ze dat het kabinet zich bemoeit met iets waar het niks mee te maken heeft. Want de pensioenen zijn sinds jaar en dag het terrein van de sociale partners. Om de materie iets duidelijker te maken, volgen hieronder een paar voor de hand liggende vra gen met - hopelijk - eenvoudige antwoorden: - Wat betekent bij pensioenen de 7 0 procentsnorm? Een werknemer die 65 jaar wordt, ontvangt nu volgens de ze norm 70 procent van het laatstverdiende brutoloon. Dat is samengesteld uit a) de aow en b) de pensioenuitkering. Om de 70 procent te halen dient de werknemer wel 40 jaar pen sioenpremie te hebben betaald. Dat komt neer op een opbouw van 1,75 procent per jaar. Sinds kort is een opbouw van 2 pro cent toegestaan, zodat in 35 jaar de 70 procentsnorm kan worden gehaald. - Kan een pensioenfonds (er zijn De werkers van nu krijgen in de toekomst minder pensioen. er 1100 in Nederland) een eind- loonsysteem zomaar verande ren in een middelloonsysteem? Niet het pensioenfonds stelt de wijziging voor, maar de over heid. Die wijzigt het fiscale regi me, waardoor een eindloonsys teem onaantrekkelijk wordt. De werknemer mag gerust vast houden aan het eindloonsys teem, maar dat gaat hem wel geld kosten. Op dit moment zijn de premies voor een eindloonsysteem fis caal aftrekbaar. De uitkeringen zijn belast. Met het nieuwe voorstel zal de premie slechts aftrekbaar zijn voorzover men niet meer opbouwt dan 70 pro cent van het gemiddelde salaris. Zeventig procent van het mid delloon dus. De premie voor het meerdere is niet aftrekbaar. Daar waar in (individuele) ar beidsovereenkomsten een pen sioenvoorziening op basis van het eindloon is afgesproken, blijft dit dus gewoon in stand. Echter: de premie die is ver schuldigd over het deel dat de reservering voor het middelloon overschrijdt, is niet meer af trekbaar en wordt dus in minde ring gebracht op het loon. - Iedere werknemer betaalt pen sioenpremie voor de opbouw van z'n eigen pensioen. Zal zijn uiteindelijke uitkering lager of hoger worden door het nieuwe middelloonsysteem? De voorstellen van het kabinet leveren een versobering op. Het eindloonsysteem betekent dat tijdens de werkzame periode van een werknemer eén pensi oenuitkering van 70 procent van het laatst verdiende loon wordt opgebouwd. Het laatst verdiende loon is in de regel te vens het hoogste salaris dat men gedurende het arbeidzame le ven heeft verdiend. Met de nieuwe plannen wil men uitgaan van het gemiddelde loon dat men gedurende het ar beidzame leven heeft verdiend. Het gemiddelde salaris zal al tijd lager liggen dan het laatst verdiende salaris. Men bouwt dan nog maar 70 procent van het gemiddelde salaris op. Een la ger pensioen dus. Overigens wordt de pensioenpremie in de meeste collectieve pensioenre gelingen niet apart gezet voor de eigen pensioenopbouw, maar dient ter dekking van alle pen sioenuitkeringen, zowel van de mensen die nu met pensioen gaan, als de mensen die in de toekomst met pensioen gaan. - Voor wie is het middelloonsys teem gunstiger: voor de gemid delde werknemer of voor de car rièremaker? Vooral voor de carrièremaker zal het nieuwe systeem ongun stig uitpakken. Door de grote salarissprongen bij deze catego rie, valt het gemiddelde loon fors lager uit dan bij de gemid delde werknemer. Voorbeeld: stel een carrièrema ker begint op zijn 25ste en werkt door tot zijn 60ste. Een periode van 35 jaar dus. De eerste vijf jaar verdient hij 50.000, daar na tien jaar 75.000, vervolgens fotoErmindoArmindo/GPD tien jaar 125.000, en de laatste tien jaar 175.000. Zijn gemiddelde loon bedraagt dan 114.000, dit is 65 procent van het eindloon van 175.000. Bij een pensioenopbouw van 2 procent per dienstjaar bereikt hij een ouderdomspensioen van 70% van 114.000, is afgerond ƒ79.000, hetgeen 45,5 procent van zijn laatst genoten salaris is Als een gemiddeld werknemer over dezelfde periodes een sala ris verdient van respectievelijk ƒ50.000, ƒ60.000, ƒ70.000, en 80.000, dan is zijn gemiddelde loon 67.000 (83,75 procent van zijn laatste salaris). Een pen sioenopbouw van 70 procent le vert een ouderdomspensioen op van 46.900. Dit is 58,6 px-ocent van het laatste salaris en ruim twaalf procent meer dan in het voorbeeld van de carrièrema ker. (Met dank aan drs. Hans Kouters (belas tingadviseur) en nir. Karina Alderliesten- Begthel (arbeidsjuriste/sociaal verzeke- ringsdeskundige) van Blomer Co, ac countants te Nieuwegein.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 2