De kunst van het snijden is terug
LIL#
PZC
Nieuwe
materialen
zorgen
voor glans
Artistieke perfectie
Elegante toppers
p
P
0
e
Frans
Molenaar
Edgar Vos
Kwetsbare
huid
Nakomertje
Filmpje
m
P
mode
29
HHhB
getipt
Vd Wouw
ALEXANDER
Vd Wouw
donderdag 12 september 1996
Glanzend lak-jac-
ket met actueel
strak ribtruitje in
katoen-acryl.
foto C A
De vrouwenmode voor de
komende winter 1996-'97
staat bol van de high-tech
cyber-outfits. Galactic Chic is dé
nieuwe trend. Maar daarnaast
voorziet de kleding ook in ruime
mate in de behoefte van de
romantici onder ons die zich graag
koesteren in de nostalgische sfeer
van een toen-het-leven-nog-goed-
was-verleden. Met andere woorden,
retro en futuristisch gaan hand in
hand in het nieuwe
wintermodebeeld, dat in grote
lijnen een voortzetting is van dat
van de afgelopen seizoenen.
Toch vallen er een paar duidelijke ver
anderingen op. In de eerste plaats het
kleurgebruik. Eén uitgesproken kleur
wordt doorgevoerd in de hele outfit, tot en
met de accessoires. In de tweede plaats de
ruime toepassing van allerlei nieuwe,
technische materialen, die voor veel glans
en schittering zorgen. En in de derde
plaats het volume. Gewatteerde voerin
gen, luchtkussen-effecten en quilting ge
ven de toch vederlichte kleding een bolle,
ronde en beschermende uitstraling. Op
vallend is tenslotte ook de geconstrueerde
belijning, waardoor de kleding een soort
lichaamsarchitectuur wordt. Coupe en
snit worden zo sterk geaccentueerd dat ze
alle aandacht opeisen.
Dat laatste komt vooral tot uit
drukking in het retrothema, dat
ontleend is aan de couture-mode
van de jaren veertig en vijftig. De
kunst van 'het snijden' komt op
nieuw tot z'n recht in allerlei ge
compliceerde pakjes vol coupe- en
deelnaden, die vaak nog worden
benadrukt met dubbele stiksels. Er
zijn wat sombere mantelpakjes in
non-colours, waaronder veel
zwart, grijs en beige, maar nog
meer ondefinieerbare mengkleu-
ren (greige's) en sombere bruintin
ten, die heel wat vriendelijker ogen
wanneer ze zijn uitgevoerd in spre
kende kleuren als helder rood, bo-
terbloemgeel, oranje, abrikoos,
paars, lavendel- en kobaltblauw of
allerlei groentinten.
De belijning is zeer divers. Zo zijn er korte
getailleerde jasjes met grote (stoffen) kno
pen, een smal tailleceintuurtje en een
rond kraagje of korte reverskraag, vaak
afgezet met (astrakan)bont of leer. Maar
ook jasjes met een royale afstaande kraag
en colberts met lange revers of juist
kraagloos. Ze worden bij voorkeur gedra
gen op korte bandloze rokjes, maar ook op
knielange rokken met stolpplooien of
korte gerende modellen, dan wel op lan
gere vier- of acht-baansrokken en blouses
met wat krappe korte mouwen en kleine
zakjes. De langere blazers worden veelal
gedragen op aansluitende broeken.
Stoffen
Bij de stoffen veel grove tweed en gerib
belde materialen, maar ook bouclé en ste
vige wolkwaliteiten. Bij de dessins vinden
we. overigens spaarzaam, enkele ever
greens terug, zoals pepita-, pied-de-pou-
le- en pied-de-coqruitjes. tweed-ruiten
Kort jasje met
bontkraag op
strak rokje in
bruine tweed,
foto Foxy Fashion
Bruin kort rokje en jack van doorgestikte (quilted) ny
Ion. De mouwen van het jack zijn gebreid, foto I nWea
en mannelijke krijtstrepen en visgraat
motieven. Namaak-bont zorgt voor de ac
centen, doorgaans op de kraag, maar ook
als los bijgeleverd kraagje of als garne
ring langs de manchetten. Sommige pak
jes zijn zelfs helemaal in namaak-bont
uitgevoerd. De simpele twinsets en wat
krappe gladde (mohair)truitjes verster
ken nog eens het beeld van de mode uit de
na-oorlogse jaren.
Dat het allemaal ook wat 'moderner' kan
bewijst het thema waarin wordt terugge
grepen op de mode van de jaren zestig en
zeventig. Met een vette knipoog naar de
futuristische couture van Courrèges wor
den de korte jurkjes, mouwloos of met
piepkleine mouwtjes, met een bustenaad
of een verhoogde dan wel een verlaagde
taille, weer opnieuw geïntroduceerd,
compleet met korte jasjes. In uni-kleuren
of met contrasterende biezen en passen.
Ook de glimmende blouses met royale
puntkragen, die bij voorkeur iets
te krap zijn en waarvan de boven
ste drie knoopjes per definitie open
blijven voor het sexy effect, maken
een glorieuze come-back door.
Evenals de minirokjes, de sterk ge
tailleerde (stretch)jasjes met veel
ritssluitingen, de kuntbontjassen,
lakjassen en korte wollen jassen
met een brede reverskraag. Hele
maal terug zijn bovendien de korte
rechte jurken met een rits midden
voor en de schoolmeisjes-achtige
overgooiers, de aansluitende
heupbroeken (met brede ceintuur)
en de strakke geribbelde coltrui-
tjes en ruime bouclé-truien.
De kleuren zijn intens; veel oranje,
rood, kobaltblauw en aquatinten,
gifgroen, paars en wit, maar met de
nadruk op zwart. Het uni-beeld wordt
doorbroken door de tartan-ruiten en de
pied-de-coq-ruiten. Zelfs de op-artmo-
tieven komen weer in beeld en het na
maak-bont en -leer vertonen allerlei die-
ren- en reptielprints.
Romantisch
Een apart hoekje is ingeruimd voor ro
mantiek, de tijd dat vrouwen zich in hun
boudoir konden terugtrekken. De kleuren
en materialen ademen de weelde van de
beginjaren van deze eeuw: veel velours,
flockstoffen, satijn, glanzende crêpes,
voile en kant in warme kleuren groen,
bordeaux, pruim, inktblauw en bruin.
Grote rozenboeketten tooien als dessin de
dunne blouses op lange voile-rokken of
wijde broeken, die goed samengaan met
fluwelen jasjes met barokke gilets en roy
ale, enkellange overslagjassen. Een boa
misstaat hierbij zeker niet en sommige
kragen zijn dan ook uitgevoerd met (na-
maak)struisvogelveren. Deze House-of-
Elliot-achtige mode staat wel heel ver af
van de nieuwe space-trend, de Galectic
Chic, die, na een aarzelend begin, komen
de winter vaste voet aan de grond krijgt.
De vernieuwing uit zich vooral in het ge
bruik van allerlei technische materialen
als nylon, geplastificeerde en gecoate
stoffen, lak- en metallicmaterialen.
kunstbont en -leer, rubberachtige materi
alen met foamrug en lurex. Hoe 'wereld
vreemder' hoe beter is het uitgangspunt,
waardoor heel wat outfits eruit zien of ze
zo uit een science-fictionfilm zijn wegge
haald. Overalls en pakken van stretch-
stof met nylon versieringen, vol glan
zende ritsen, drukknopen en metalen
sluitingen naast bolle, gewatteerde jacks
van glanzend nylon, matelassé-jasjes,
kunstbontjasjes en motorjacks.
Het volume van de doorgaans heel lichte
kleding, ontstaat door dikke gewatteerde
vullingen. Maar volumineus wordt wel
afgewisseld met superstrak. Wijdvallen
de lakjassen, namaak-bontjassen, en
doorgestikte bodywarmers gaan moeite
loos samen met stretch-rokjes en -broe
ken en krappe lurextruitjes.
Ook hier domineren de heldere, zelfs har
de kleuren als rood, blauw, geel, gifgroen
en paars, maar de meeste ruimte is toch
ingeruimd voor zwart en wolwit. Dessins
blijven achterwege, maar het gebrek
daaraan wordt ruimschoots goedge
maakt door de glans en de schittering die
van de kleding afstraalt en die een heel
nieuw en futuristisch gezicht geven aan
de mode voor komende winter
Kitty van Gerven
Mannelijk brockpak in een grijze krijtstreep.
Hij ontwerpt glaswerk, fietsen
en alle mogelijke soorten kle
ding. Maar de hand van de 'mees
ter' is toch nog altijd het duide
lijkst herkenbaar in z'n couture. In
z'n architectonische vormgeving
en de tot in de details doorgevoer
de perfectie. Frans Molenaar's
couturecollectie voor komende
herfst en winter, draagt weeral die
typische Molenaar-kenmerken;
een super-vrouwelijke belijning,
een verfijnde, luxe uitstraling en
opvallende, maar nooit opzichtige
kleuren en materialen.
Het meest karakteristiek blijft
echter de grote mate van ar
tisticiteit. die Molenaar in zijn
kleding tentoonspreidt. Het best
komt die tot zijn recht in een serie
zwarte en chocoladebruine wollen
mantelpakjes met inzetten van
fluweel. Deze 'incrustaties' in de
vorm van horizontale strepen,
diagonale lijnen, vierkanten, drie
hoeken, cirkels en golvende vor
men op de onderkant van de jasjes,
op de schouders, de kraag en de
manchetten, verlenen een kunst
zinnig gezicht aan de mantelpak
jes. En datzelfde geldt ook voor
zijn zwarte cocktailjaponnen.
Simpel van belijning, maar opval
lend door de mix van transparante
en niet-transparante materialen,
op speelse manier 'verbonden'
door de sierlijke inzetten van flu
weel. Geometrische vormen, Mo
lenaars 'handelsmerk', zijn ook
weer volop terug te vinden in zijn
kleding voor overdag. Vooral de
cirkel is prominent aanwezig. In
de knielange, klokkende rokken
onder getailleerde jasjes tot op de
heup, in met bont afgezette pon
cho's, maar vooral in zwierige
knie- en heuplange swaggers met
een shawlkraag, die hij voorna
melijk combineert met rechte rok
ken en satijnen blouses met een
strik. Ogen zijn mantelpakjes en
jassen met bont langs kraag en
mouwen vooral chic. wat sportie
ver zijn z'n wijdvallende hesjes en
handgebreide coltruien met een
extreem lang boord voor een extra
slank effect. Molenaar laat deze
truien dragen op broeken met uit
lopende pijpen. Heel klassiek
doen diezelfde broeken aan wan
neer ze zijn uitgevoerd in een fijn
wollen krijtstreepje en worden ge
combineerd met een verlengd col
bert tot een wat mannelijk broek-
pak. De perfectie zit 'm niet alleen
in de coupe en de afwerking, maar
ook in de details en de accessoires.
In de fijne biesjes bijvoorbeeld, die
de naden van jassen accentueren,
en in het poolvossenbont op man
chetten, kragen en hoeden, dat in
dezelfde kleur als het mantelpak
jes is geverfd. Harde kleuren zijn
een uitzondering, want Molenaar
houdt het voor het komende sei
zoen vooral op warm chocolade
bruin, camel, cognac, grijs, antra
ciet en veel zwart, met als enige
uitschieter een helder lavendel
blauw. Winterse kleuren voor een
al even warm als kunstzinnig
ogende couturecollectie.
Kit tv van Gerven
Het contrast van Edgar Vos, sobere vormgeving versus felle kleuren,
komt hier tot uiting in de felrode jas. foto Marcel Antonisse
In de collecties van couturier
Edgar Vos is geen echte lijn te
ontdekken omdat hij zo véél wil
aandragen.
Maar er zijn altijd wel een paar
elementen die je op het puntje
van je stoel brengen. Die je doen
verlangen naar geld, veel geld.
Om een keer te kunnen zeggen:
Edgar, denk nu eens niet aan al
die klanten. Neem één vrouw in
gedachten en ontwerp voor haar
een garderobe."
In zijn nieuwe collectie voor de
herfst en winter sprongen de
aansluitende elegante robe-
manteaux in multi-colour
tweeds met afgeronde schou
ders en lange rechte rokken met
grote splitten (voor en soms ook
achter) in het oog. Deze elegante
belijning doet het ook in deux-
pieces prachtig. Vooral als Ed
gar Vos dan het strak aanslui
tende jasje met iets van een
schootje, deels in fluweel (het
bovenstukje) deels in het mate
riaal van de rok (het schootje)
uitvoert. Op zijn broekpak, met
een rechte, comfortabele panta
lon, laat Vos korte of lange ge
tailleerde jasjes dragen. Veel
van deze pakken maakt hij in
zwart, waarbij een cumberband
of een strikje voor een kleurig
accent zorgt. Een klein topje in
dezelfde stof als van het pak dat
het middenrif bloot laat, zorgt
voor een pikante touch. En uit
gevoerd in zacht glanzend mate
riaal krijgen vooral de modellen
met een langer jasje een dandy
achtige uitstraling. Ook zijn jas
sen zijn prachtig. Vrij kort. net
op de knie. met een koninklijk
uitwaaierende rugpartij. En
zo'n model maakt hij dan in een
schotse ruit knalrood, met
groen, zwart en wat zilverlurex.
Dan zijn de mantelpakjes met
wijd. klokkende dubbele rokken
zoals Frank Govers jaren heeff
gemaakt, toch een soort koude
douche. Dit 'lenen' heeft Edgar
Vos helemaal niet nodig. Maar
met de dramatische, cyclaamro-
ze avondmantel met chapuchon,
revancheert hij zich. Vooral om
dat daar nu eens niet een kant,
pailleten of andere bonte op
smuk onderuit komt, maar een
simpele, strakaansluitende
zwarte jurk met grote split.
Wat in de collectie van Edgar
Vos ontbreekt is leer. Dat laat hij
tegenwoordig over aan de jonge
ontwerpers van Mó: Maurice
Verlinden en Samé Pawirosetko.
In 'hun kwartiertje' toonden zij
de bezoekers mooi soepel val
lende overslagrokken, shirt-
blouses en reptielprint broeken
maar ook heerlijke jasjes. Van
die laatste was een kort strak
aansluitend model in suède,
waarop horizontale banen van
bont waren aangebracht een
topper.
Henriëtte van der Hoeven
(Advertentie)
JeanClaine
Vd Wouw
Lange Vorststraat 69 Goes
De huid rond de ogen is zeer
kwetsbaar Behalve drie maal
dunner dan de huid van de rest van
het gezicht is het ook nog eens
voortdurend in beweging. De ogen
knipperen wel zo'n tienduizend
keer per dag. Het is dan ook niet
verwonderlijk dat de'eerste rim
peltjes rond de ogen zichtbaar
worden. Om dat proces te vertra
gen is het volgens Nivea belang
rijk de huid rond de ogen vanaf je
25e te verzorgen met een crème die
er voor zorgt dat deze tere huid
voldoende van vocht wordt voor
zien. Laat Nivea daar nu het juiste
middel voor hebben. Nivea visage
optimale oogcontour crème. Dit
heeft een anti-rimpel werking, een
verstevigende en een beschermen
de werking. Bij dagelijks gebruik
van de crème (19,95 gulden) zullen
de lijntjes rond de ogen verminde
ren en zal de huid steviger en glad
der worden.
(Advertentie)
BALLY
Lange Vorststraat 69 Goes
De bekende Eau de Cologne
4711 wordt eigenlijk alleen
nog door oudere mensen gebruikt
en heeft daarom een zusje gekre
gen. Het nakomertje heet Fresh 'n
Cool en is qua parfumering en
vormgeving aangepast aan de
wensen en eisen van de moderne
consument. Voor man en vrouw is
een serie gecreëerd met ieder een
eigen parfumering. Fresh 'n Cool
dient royaal te worden opgespo
ten, met name in de hals en op de
armen. Bij beide lijnen zorgen
menthol en pepermuntolie voor
een verfrissend effect.
Het assortiment bevat negen pro
ducten variërend in prijs van 9.95
gulden voor de refreshing pen en
de showergel tot 19,95 gulden (af
tershave en refreshing spray).
(Advertentie)
Lange Vorststraat 69 Goes
TT Taterproofmascara is natuur-
VV lijk superhandig als je weer,
wind en emoties moet trotseren.
Nadeel ervan is dat sommige mer
ken niet zo prettig aanvoelen,
minder lekker ruiken, minder
mooi zitten en vooral lastig te ver
wijderen zijn. Eternicils van Lan-
cóme beweert al die nadelen niet
te hebben. De vrouw wordt op
haar wimpers bediend. Dit is te
danken aan de latex micro-ringen
die in in het product zitten Die
wikkelen zich om de afzonderlijke
wimperhaartjes Vraag ons niet
hoe, maar ze doen het (volgens
Lancóme). Zo wordt een wateraf
stotend filmpje gevormd dat ga
rant staat voor een waterproof-re
sultaat.
De wimperhaartjes gaan van deze
mascara glanzen en voelen zacht
en soepel aan. Het borsteltje doet
de rest: het zorgt voor het separe
ren van de wimperhaartjes en zet
er nog een krul in ook. Pure mela-
nine en vitamine E beschermen de
wimpers tegen UV-stralen. Het is
geschikt voor gevoelige ogen en
lenzendragers. Eternicils is te ver
krijgen in drie kleuren: zwart,
bruin en blauw en kost 37,50 gul
den.
(Advertentie)
(D)
kinder
schoenen
D
0
Scherrmnkelsir. 33 4381 GJ Vlissmgen