Dit is echte vrijheid fP M H JU De schaamte voorbij met Samson t h PZC mode donderdag 12 september 1996 Vrouwen als lustobject? Een bulderend gelach is het antwoord. „Wat lustobject? Daar heb ik geen boodschap aan. Je kiest er toch zelf voor om aan te trekken wat je wilt. Dat is echte vrijheid." De Middelburger Hedwig Samson, kledingontwerper, is er van overtuigd dat kleding, hoe erotisch ook, nooit seksueel geweld heeft opgeroepen. Die kleding wordt slechts gebruikt als excuus; 'Ja, ze vroeg er toch om'. Fel; „Niemand vraagt er ooit om seksueel agressief benaderd te worden." Het is makkelijk de kleding van Hedwig zondermeer in het erotische hokje te stoppen. Veel (lak)leer, spannende 'blote' stukken en transparante stoffen. Voor hem symboliseert het meer. Show, vrijheid en macht. Reageert hij in eerste instantie wat terughoudend, gedurende het gesprek blijkt hij uiterst welbespraakt te zijn. Een blik in het atelier Mano, waar de geur van leer verraadt welk materiaal Samsons voorkeur geniet. De Amerikaanse adelaar symboliseert vrijheid. Niet verwonderlijk dus dat juist die koninklijke vogel, die met zijn ferme vleugelslag het zwerk doorklieft, het handelsmerk is van Hedwig Samson. Vrij, onbereikbaar. ..Kijk hoe dat beest in de lucht zweeft. Pure vrijheid. Pure macht... Dat is precies wat ik met mijn kleding wil uitdrukken. Vrijheid en macht. Niet macht in de negatieve zin van het woord. Maar als je iets kunt doen uit vrijheid is dat ook macht. Gewoon je ei gen keuzes maken. Dat doe ik altijd. Ik ga helemaal mijn eigen gang. En dat is te zien in de kleding die hier gemaakt wordt. Ik trek me niets aan van de heersende mode. Laat me inspireren door mijngevoel en al les wat ik zie. Ik kan voor een rood ver keerslicht staan en denken baam, dat is het." En dan te bedenken dat Hedwig tien jaar geleden nog bodybuilders 'builde' en las tige klanten uit bepaalde Middelburgse etablissementen verwijderde door 'ze even diep in de ogen te kijken'. In feite is dat bodybuilden, naast een immer aan wezige voorkeur voor show, een aanzet geweest voor de huidige activiteiten van de, inderdaad fors gespierde, Middelbur ger. „Toen ik les gaf in lo-achtsport organi seerde ik al shows met alles erop en eraan. Ik ben altijd bezig geweest met show. Al vanaf mijn dertiende. Dat zit er gewoon in. Bovendien, tachtig procent van het he le leven is toch show. Als je iemand tegen komt die j e niet zo aardig vindt, zeg je toch vaak vriendelijk gedag, terwijl je denkt donder op. Hoe vaak doe je aardig om ie mand niet te kwetsen. Maar in feite moet je gewoon straight zijn en niet babbelen." Leer „Oké. De kleding kwam er bij. In eerste instantie alleen voor de bodybuilders. De directe aanleiding voor wat ik nu doe was een bruiloft. Ik wilde per se een leren jasje. Smokingmodel. Dat heb ik toen laten ma ken en dat fascineerde me. Als iets me in teresseert ga ik ervoor. Dus dacht ik, dat moet te doen zijn." „Michael Telepary heeft dat jasje voor me gemaakt. Hij maakte de mooiste dingen op zijn zolderkamertje. Ik ben eens met hem gaan babbelen en zo ben ik gaan ex perimenteren. Ik wist niet eens waar ik het leer vandaan moest halen, maar er moest en zou een show komen waarop wij een leercollectie zouden presenteren. En die kwam er." De herinnering roept nog steeds zichtbaar plezier bij hem op. „Ik met mijn grote mond. Ik had nog niets, geen leer, laat staan een collectie. Ik maakte recht-toe-recht-aan ontwerpen. Ik heb van mijn vrouw Manita geleerd hoe ik met de naaimachine moest omgaan, wat maatvoering was en hoe ik details moest aanbrengen. Zij deed de ingewik kelde dingen." Manita vult aan: „Hedwig maakte de modellen en ik stikte bijvoor beeld de voeringen erin." De eerste leershow was een feit. In La Fo lie aan het Damplein. Twee dagen uitver kocht, twee dagen feest. „In het begin verwerkte ik alleen puur leer. En ik versneed heel veel. Wist ik veel hoe je zuinig je patronen kon opleggen. Ik hield waanzinnig veel stukken over." Jongen Vol trots haalt hij een oude elektrische naaimachine tevoorschijn. „Deze jongen gaat nog steeds met me mee. Kijk, met de ze Pfaff 280 is het begonnen. Die kwam overal doorheen. Zelfs door de dikste huid. Als ik hem nu aanzet komt de rook eraf, maar hij blijft bij me." „Maar ja, hoe verder. Welke kant moest ik op. Michael en ik hebben toen de afspraak gemaakt dat als een van ons een zaakje zou openen, de ander dat niet ook zou doen. En hij begon het eerst in '89. Ik kreeg langzamerhand ook meer belang stelling voor andere dingen. Maakte ook leren kinderkleding voor kennissen. En van het een kwam het ander. In '93 ging de Tattoo-shop van dit pand verhuizen naar de Vlasmarkt. Ik kon toen hier iets begin nen. Maar die afspraak met Michael was er voor mij nog steeds. Zijn reactie was Leren mannenrok en topje met lange strakke rok in ijsblauwe netstof. Deze bruidsjurk van Mascha Samson moet de opmaat zijn voor een nieuwe couture-lijn in erotische bruidskleding. fotografie Lexde Meester. duidelijk: jongen, afspraken zijn tof, maar zaken zijn zaken dus ga je gang, ik stoor me er niet aan." „Al snel kreeg ik een idee voor een show. Iets heel nieuws, samen met Michael en Rinus van de tattoo-shop met bodypain ting. We hebben zelf de meiden en jongens gezocht die de modellen moesten showen. Die hebben we in drie zondagen leren lo pen. De show was in de Stadsdanszaal. We toonden van alles, leren, hoog opgesneden hotpants, lingerie noem maar op." Bulde rend van de lach: „Om het beschaafd te houden hebben we onder de hele blote slips wielrenbroekjes aangetrokken. We lieten één broek zien met 'blote billen'. Nou, dat was écht heftig. Op de eerste rij zat wat ik de blauwe lijn noem. Je weet wel van die blauwige gepermanente ou dere dames in bloemetjesjurken. En die hebben genoten. Verdraaiden zich om te kijken wat er nog meer op het podium kwam. Wauw, machtig man." „Ik heb een hekel aan het geijkte. Ik ben dwars. Als iemand tegen mij zegt dat is de lijn, denk ik altijd: Iemand heeft die lijn daar neergezet. Dat is niet natuurlijk, waarom zou ik mij daaraan houden. Maar ja, toen begon het gedonder. Ik vond dat de show nog niet klaar was, dus zijn we naar Vlissingen gegaan. En we kregen be langstelling vanuit Zweden." Niet zo vreemd overigens als je weet dat Hedwig daar nog gewoond heeft. „Ik dacht alijd dat Scandinaviërs heel vrij waren in hun opvattingen over bloot en zo. Maar wat we daar hebben meege maakt toen we een show gaven. Ik heb het nog op een videoband staan. Knokpartij en om maar op de eerste rij te komen. Mensen die op en over elkaar worstelend y >-j\ f Stretch-lakleer en transparante stof gecombineerd met ondoorzichtig materiaal zorgen voor spanning in deze ontwerpen. zich een weg naar het podium vochten. Op een gegeven moment kwam een van de modellen terug in de kleedkamer en ver telde: 'Hedwig, ze vechten'. Mijn reactie was: niets van aantrekken, gewoon door gaan, ook al breken ze de hele tent af." Dochter De ommezwaai kwam in '94 toen Hedwig en zijn vrouw mee gingen doen aan ero- tiekbeurzen zoals de grote Erolife in Utrecht. Dochter Mascha was inmiddels in het proces betrokken. In eerste instan tie als model, later ook als ontwerpster Veel van de modellen in de collectie zijn dan ook van haar hand. Zij wil in de toe komst zelf een zaakje beginnen. Naast de erotische kleding gaat haar voorkeur uit naar danskleding en de straatstijl. Mascha: „Hip hop, swing beat, een beetje MTV clip-achtig. Hedwig heeft mij eigen lijk altijd bij alles betrokken. Hij laat mij altijd meebeslissen. We bespreken samen wat we ontwerpen. We maken daar ook vaak ruzie over. Ik heb soms andere ideeën dan hijmaar we komen er altijd uit. De Utrechts beurs Erolife was het begin van een nieuwe weg. „We hebben ons echt die beurs binnen gepraat. Natuurlijk kre gen we de vraag: Wie zijn jullie eigenlijk? Ja, dat moet je mij vragen... We hebben toen de erotische bruidsmode geïntrodu ceerd. Hoewel die collectie nog niet af was. Dat werd dus werken. Zo onstond 'Young brides by Mano' Wij uit Zeeland met onze grote blabla. Maar het sloeg in. Dat is het cliché waarin iedereen denkt: het gebeurt allemaal in de Randstad. Niks Randstad. Het komt hier vandaan. Hier gebeurt het en daar nemen ze het over. We zien onze ontwerpen nu gekopieerd terug Daar kun je niets aan doen, en ik vind het ook niet zo erg. Dat is ook een graadmeter. Wat we doen is blijkbaar zo leuk dat het nagemaakt wordt. Ik zie het maar als een soort erkenning. Ook al kun je er niet je boterham van beleggen." Met die erkenning zit het wel goed. Be stellingen komen uit het hele land, beur zen vragen om de Samsons en televisieop tredens zijn geen zeldzaamheid. „Ik heb nog ideeën zat. Het jaar 2000 is zo voor bij." Eerlijk „Kleding is eerlijk. Geeft aan hoe je je voelt. Je hoort wel dat kleding de man maakt, maar de man maakt zichzelf. En show maakt de kleding. Iedereen kan uit z'n dak gaan. Op houseparty's gaan ze 'chemisch' uit hun dak. Bullshit. Als je het daar in moet zoeken. Zoek het in je uiter lijk, in je kleding. Uit je daar in. En als je daar ver in wilt gaan is dat toch prima. Dat moet je zelf weten. Wat 'vrouw als lustobject'? Daar heb ik echt geen bood schap aan. Kleding heeft nooit seksueel geweld opgeroepen. Dat is slechts een ex cuus. Ook weer een cliché. In zuidelijke landen is die cultuur heel anders. Daar is het een spel. Voor mij zijn man en vrouw daarin gelijk. Toen de Chippendales stripten in de Middelburgse schouwburg zag ik buiten alleen vrouwenruggen. Zo van: Dan zien ze niet wie ik ben, maar ik wil toch wel lekker binnen kijken. Prima toch. En mannelijke strippers zijn de grootste ijdeltuiten. Niet anders dan vrouwen." De kleding van Mano gaat ook over de grenzen. Veel, vaak oudere Duitse wou wen kopen de leren lingerie. „Die dragen ze onder een doorkijkblouse van Dior. Leer ondersteunt vaak beter dan kanten lingerie. Een van onze oudste klanten is over de zeventig. Zij heeft een It-pak laten maken." Een leren combinatie van een be ha met slip, hals-, been- en enkelband. Een ketting koppelt de halsband aan de slip en die zit met een ketting aan de been band en vervolgens weer aan de enkel band. „Het laat niets zien, maar laat ook weer te veel zien. Het is maar net wat je wilt." „Niemand hoeft mijn kleding aan Maar het is wel een manier om je te onderschei den. De schaamte voorbij in vrijheid. Lééf!" Annemarie Zevenbergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 27