Palthe heeft reden om te feesten PZC PZC -ombudsman Over rammen, ophoesten en meer Minirotondes zijn struikelblok voor sommige bussen ...en we moesten het uit de krant vernemen achtergrond 4 Reinigingsketen moet doorstomen naar dik 100 miljoen omzet het weer in zeeland ...eri in europa snelheidscontrole woensdag 11 september 1996 Vandaag door Frits Koffijberg Wat we bij Palthe aantrof fen, was een onderneming die tot in de wortels verziekt was. Zelfs het water dat werd opgezogen, was niet goed. Ruim drie jaar na dato kan Miehiel Herter (41) zich daar nog over verbazen. Wat hem nog het meest heeft getroffen, was dat de onderneming in haar 120-ja- rig bestaan nooit een perso neelsfeest had gegeven. Dat gaat wel anders sinds hij er het voor het zeggen heeft. „Zondag 15 september hebben we in Maarssen ons derde personeels feest." Er is nu ook echt reden om te feesten, vertelt hij. Dit jaar zal Palthe voor het eerst sinds de overname "een klein winstje' maken. Terwijl de omzet, die 15 jaar lang continu is gedaald, stijgt van ruim 28 miljoen naar 32 a 33 miljoen gulden. Maar dat is nog niks vergeleken met de groei die hij verwacht: „Over vijf jaar zit Palthe ver boven de 100 miljoen." Herter is directeur van de inves teringsmaatschappij Manaus, die op 21 juli 1993 de stomerij- activiteiten van het failliete Palthe overnam en 200 van de 280 werknemers plus - niet te vergeten! - de merknaam Pal the was immers een begrip. Het bedrijf had intertijd vestigingen in het hele land. Toch was de naamsbekendheid volgens Her ter al aardig aan het slijten on der Nederlanders jonger dan 35. ..Het imago was behoorlijk stof fig. De consument komt vanzelf wel, dacht men. Maar in deze- tijd moet je het veel meer naar de klant brengen." Dominant Er moesten bij Palthe wel meer zaken worden afgestoft, ont dekte hij. ,,Er was een enorme afstand tussen management en filialen. De directie functio neerde onderling slecht. Er wa ren allemaal heilige huisjes waar nooit eens met een bulldo zer doorheen was gegaan. De onderneming hing van wan trouwen en macht aan elkaar. Er werd gewoon niet gecommuni ceerd. De directie kwam nooit in de filialen." Toch kan hij over het oude Pal the ook wat positiefs melden. Miehiel Herter bij Palthe in Almelo: reiniging van leer en suède uit Duitsland zal in vijf jaar naar 50 miljoen omzet groeien. Foto Dinand Buisman „Het machinepark van het pro ductiebedrijf in Almelo en de fi lialen zag er spie en span uit." En Palthe voldeed aan het crite rium van Manaus om bij voor keur te investeren in bedrijven die een dominante positie heb ben of kunnen verwerven op een beperkt werkterrein. Dat het Almelose bedrijf last had van een teruglopend aantal klanten vond hij geen bezwaar. „Juist dan heeft men als markt leider veel kansen, omdat men op het gebied van reclame en marketing dingen kan doen die de kleintjes zich niet kunnen veroorloven. De afgelopen drie jaar zijn dan ook een hoop sto merijen dichtgegaan." Overi gens heeft hij de indruk dat de klandizie groeit, wat schijnt sa men te hangen met de neiging van de consument zich weer wat netter te kleden. Het gesprek wordt gevoerd in een kamer van een Amsterdams rijtjeshuis, het uiterst beschei den hoofdkantoor van Manaus. Achter Herter prijkt een poster met de tekst „Palthe stoomt dóór!", destijds vooral vervaar digd om Nederland te laten we ten dat Palthe weliswaar failliet maar niet ter ziele was. Palthe leed in 1992 een verlies van 6,6 miljoen gulden op een omzet van nog geen 35 miljoen, inclu sief de omzet van het textiel ver- edelingsbedrijf De Regenboog in Tilburg dat Manaus in de fail liete boedel achterliet. „Jaren lang waren de winsten van de stomerijen in de bodemloze put van De Regenboog verdwenen. Het snijden in de kosten was ei genlijk zo gebeurd. Door 80 mensen niet over te nemen en de personeelsbezetting op de filia len te beperken, werd in één klap 5 miljoen bespaard." Ma naus trok zelf 3 miljoen uit voor de verdere sanering die per sal do 2,3 miljoen heeft gekost. Het oude Palthe had zich altijd opgesteld als productiebedrijf, vertelt hij. „Wij hebben de mar keting voortvarend aangepakt, defiliaalinrichtinggewijzigden de openingstijden veranderd, afhankelijk van de omgeving waar men zit. En het aantal de pots is aanzienlijk uitgebreid. Zo zitten we nu op tien NS-sta- tions. De aangekondigde deal met Albert Heijn gaat niet door, omdat we het niet eens konden worden over de marges. Maar we zijn nu met een heel grote ke ten bezig die veel interessanter is." Palthe is nu ook franchisegever. „Palthe was ooit met fran chising begonnen maar heeft nooit een keus gemaakt. Toen wij de stomerij keten overna men, waren er 60 eigen filialen en 60 franchisers. Nu zijn dat er respectievelijk 25 en 95Je moet wel een aantal filialen houden om dingen uit te proberen. In Maastricht en het Gooi zitten we uitsluitend met eigen filialen en daar testen we concepten uit alvorens ze aan de franchisene mers aan te bieden." De grens over Palthe is ook de grens over ge gaan. Vorig jaar is men in het noordwesten van Duitsland bij stomerijen leer en suède gaan ophalen voor reiniging in Alme lo. „Dat is heel traag op gang ge komen, maar sinds begin dit jaar loopt het storm. We zijn er volgend jaar aan toe om het zui den van Duitsland in te gaan. In België zijn onlangs twee stome rijen overgenomen die aan de franchiseorganisatie zijn toege voegd." In de Almelose fabriek zijn er nu vijf mensen die leer en suède rei nigen. „We zullen moeten inves teren in opleiding, want bij de omzetstijging die we voorzien, kunnen dat er wel 20 of 30 wor den." Herter verwacht namelijk over vijf jaar 50 miljoen omzet uit Duitsland te halen. In Ne derland mikt hij in dezelfde pe riode op uitbreiding met 20 tot 25 franchisefilialen door stome rijen met opvolgingsproblemen over te nemen. Ook het aantal aannamepunten zal toenemen. Daardoor zal het marktaandeel oplopen tot 35 procent, wat bij een omzet van 52 of 53 miljoen zou betekenen, zo rekent hij voor. „België is heel moeilijk in te schatten, maar zal over vijf jaar toch wel op 10 of 15 miljoen zitten." Wat het rendement betreft, kijkt Herter minder ver vooruit. „We denken volgend jaar in de buurt te komen van een winst die voor bedrijf als dit normaal is: 5 pro cent netto van de omzet.Palthe was de eerste grote overname van Manaus. „Daar ben ik zo in tensief mee bezig geweest, dat het altijd een speciale plaats bij mij zal innemen." doorCarel Goseling De rotonde is erg effectief als het gaat om het be vorderen van de verkeersvei ligheid. Dat willen wij niet ter discussie stellen. Maar er ligt nu wel een dilemma. Mr. M. Groene is beleidsmede werker bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Voor hem ligt het NG- Magazine. pagina 21 met als kop 'NZH annuleert order bij Daf. Minirotondes struikel blok voor sommige gelede bussen'. „De minirotonde is een ver schijnsel dat de laatste jaren steeds meer opgeld doet. Ge meenten zijn op grote schaal begonnen gevaarlijke krui singen te veranderen in ro tondes. Dat doen ze vooral op plaatsen waar niet veel vrachtverkeer te verwachten is. En het gebeurt altijd in overleg met de vervoers maatschappijen; de gemeen ten weten tenslotte waar hun routes liggen." „De meeste rotondes liggen in woonwijken. Op die ma nier wordt ook de snelheid van het verkeer terugge bracht Er is geen sprake van autootje pesten. Je kunt met enige moeite altijd om een ro tonde heen. Ook grote vrachtwagens en bussen. Ei genlijk is het een probleem van de verkeersveiligheid. Het rijk wil het aantal ver keersslachtoffers met 25 pro cent laten dalen. Dat beleid ondersteunen wij." „Er zijn enkele jaren geleden normen opgesteld voor ro tondes. Als er ruimte is, zal de gemeente daar rekening mee houden. Van de andere kant kun je niet elke paar jaar alle rotondes gaan aanpassen. Dat zou veel te veel kosten", verklaart Groene. Populair De normen voor de rotondes zijn indertijd opgesteld door het Centrum voor Regelge ving en Onderzoek Grond-, Water- en Wegenbouw (CROW) „Dat is gebeurd in overleg met alle belangen groepen en de wegbeheer- ders. De vervoerders zaten daar toen ook bij", meldt woordvoerder John Boender. Volgens de CROW-man zijn er inmiddels zo'n 600 mini rotondes. Ze zijn uiterst po pulair bij de gemeenten om dat onveilige kruisingen daardoor veel veiliger wor den. „Het verkeer komt maar van één kant. En als het ver keer op de rotonde nog voor rang heeft ook, moet de snel heid wel drastisch omlaag." De minirotonde heeft een straal van 7,5 tot 15 meter aan de binnenkant, 12,5 tot 20 meter aan de buitenkant. De exacte maten verschillen per lokatie en wegsoort. De kleinste minirotondes zijn te vinden in woonwijken, de grootste op stedelijke hoofd wegen. „Bij de opzet is indertijd re kening gehouden met de rij- curve van verschillende ty pen voertuigen. Ook bussen en vrachtwagens", weet Boender. „Vaak zijn het ob stakels langs de rotonde die voor problemen zorgen. Een verkeersbord, lantaarnpaal of boom. Als de punt van bus of vrachtwagen dan over de stoep scheert, loop je vast." Doorn in het oog Het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de werkge versorganisatie in het ver voer, is blij dat het probleem nu wordt onderkend. „De minirotondes zijn ons een doorn in het oog. Het wordt met het jaar erger. Niet alleen kunnen grote voertuigen ze niet of nauwelijks passeren, elke gemeente hanteert an dere voorrangsregels. De ene keer heeft het verkeer op de rotonde voorrang, ergens an ders het verkeer dat van rechts komt", stelt secretaris Enthoven. Bij het Verenigd Streekver voer Nederland (VSN) rea geert woordvoerder Van Zet ten. „Als de gemeentelijke bestuurders nu eerst eens het boekje 'De maten van de bus' wat wij ze vorig jaar hebben gezonden, lezen is er niets aan de hand. Maar soms ver geten ze dat en dan gaat het fout. Gelukkig gebeurt dat niet veel, al klaagt de achter ban wel steeds vaker over de minirotonden." Kees van der Maas Lezers kunnen bij de PZC-ombudsman terecht met hun vragen, opmerkingen en klachten over de inhoud van de krant. Van maandag tot vrijdag is hij elke och tend tussen 9.30 en 12.00 uur rechtstreeks te bereiken onder telefoonnummer 0118-484401Brieven zijn welkom op het adres: PZC-ombudsman, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Lezers kunnen zich soms mateloos erge ren aan - wat zij zien als - onzuiver woordgebruik van journalisten in de krant. Met grote regelmaat bellen ze mij om erte gen te protesteren. Het bericht over een Noorse coaster die tegen de deur en de loop brug van de westsluis in Terneuzen aanvoer (PZC van 30 augustus jl.) was bijvoorbeeld aanleiding voor zo'n telefoontje. „U schrijft dat de kustvaarder de sluisdeur 'ramde', maar met deze term pakt de krant veel te fors uit. In het woord rammen zit iets van opzet: daarvan was bij deze aanvaring geen sprake, het ging om een ongelukkige samen loop van omstandigheden aldus het ver wijt aan de andere kant van de lijn. Om zijn bezwaar tegen de gebezigde formu lering in het bericht te verduidelijken ver wijst deze lezer mij naar het nieuws over de brutale roofoverval op een gepantserd geld transport bij Charleroi (België), enkele we ken eerder. De dieven maakten toen gebruik van een vrachtwagen, uitgerust met een stormram, om de geldauto open te beuken. „Kijk, dat was uitgesproken een geval van rammendoor de krant in de juiste beteke nis beschreven." De oorspronkelijke duiding van het woord rammen (met de kennelijke bedoeling om de ander forse schade toe te brengen) is ook af te lezen aan het verschijnsel ramschip, een type marineschip dat in vorige eeuwen in zeeslagen werd gebruikt. Het was uitgerust met een scherpe, massieve voorsteven om daarmee de tegenstander in de brede zij te treffen en zo in de grond te boren. Het ram schip Schorpioen, afgemeerd aan de Loska- de in Middelburg, is er een voorbeeld van. Vergeleken met de stootkracht van dit soort vernielzuchtige apparatuur was de aanva ring met schade in de Terneuzense zeesluis als gevolg van een technische storing dus een zacht eitje en het gebruik van de term rammen in het bewuste krantenbericht mis schien wat te zwaar. Veel woorden in de Nederlandse taal heb ben naast de letterlijke ook een figuurlijke betekenis. Of zijn bezig een nog verder af wijkende betekenis in het spraak- en schrijfgebruik voor zichzelf te veroveren. Sommige mensen storen zich daaraan, ze Een vrachtwagen met stormram beukte in België een geldauto open. foto ANP vinden het maar een modieuze ontwikke ling. Het nieuwe verband waarin bepaalde termen worden gebezigd, vloekt bij hen met de (oorspronkelijke) gevoelswaarde die zij eraan blijven hechten. Neem nu het woord ophoesten. „Te pas en te onpas wordt deze semi-medische term uit de sfeer van de keel- en longaandoeningen in de PZC gebruikt voor elk geval, waarin een instelling of orga nisatie eigen financiële middelen voor een of ander doel moet vinden of eigen financiën moet bijdragen", schrijft mij een boze lezer. „Het is een voorbeeld van een lelijk en bot modewoord." Lezers beklagen zich ook over andere vor men van taalvervuiling in de krant. Zoals de vele germanismen ('ïdant-vriendelijk' en dergelijke) die ongemerkt de Nederlandse taal binnensluipen. Woorden of uitdrukkin gen die uit het Duits worden overgenomen en in strijd zijn met ons taaleigen. En over de overvloed aan anglicismen, termen en kre ten ontleend aan het Engels, veelal afkom stig uit de wereldjes van moderne weten schappers, van organisatie-adviseurs, het amusement en nog zo een en ander. Meer dan ooit is er de laatste tientallen jaren sprake van 'verengelsing' van de Neder landse taal. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan Engelse termen boven Neder landse woorden. We slaan elkaar om de oren met databases, issues, incentives, perfor mances and so on. Hoe vlotje daar overigens de mist mee kunt ingaan beschreef de Goese scholier René van der Hoofd vorige week in zijn eerste bijdrage voor de PZC vanuit Amerika. Toen hij zich daar eens bediende van de in Nederland populair geworden uit roep 'shit.werd er verontwaardigd gerea geerd op mijn refereren aan het Nederland se mestoverschot", bekende hij. Modewoorden en geheimtaal (van wie ook) ergeren lezers. Telkens weer blijkt dat uit reacties die mij bereiken. Het gebruik ervan gaat ten koste van de begrijpelijkheid. Ove rigens kreeg in een boekje met als titel Be grijpelijk schrijven de verzamelde Neder landse journalistiek onlangs nog de pluim dat ze zich minder dan allerlei andere groe peringen in de samenleving aan bovenge noemd euvel bezondigt. Avondspreekuur van Ombudsman De PZC-ombudsman houdt vanavond woensdagweer telefonisch spreekuur Le zers kunnen van 18.30 tot 20.00 uur met hun opmerkingen, vragen en klachten over de krant bij hem terecht op het rechtstreekse telefoonnummer (0118)-484401. Nog altijd reageren bestuurders en poli tici zeer verontwaardigd wanneer zij nieuws of beslissingen over zaken waar zij zelf bij betrokken zijn, het eerst uit de krant moeten vernemen. Alsof dat iets oneerbaars is.... Ze vinden dat zij vóórdat daarover een publicatie verschijnt op de hoogte moeten worden gesteld. De rest van de samenleving komt later wel. Zo liet burgemeester C. J. van Liere in de raadsvergadering van de gemeente Sluis- Aardenburg (verslag PZC 23 augustus) blij ken dat hij boos was omdat hij van de argu menten van gedeputeerde staten van Zee land bij een besluit om een recreatieproject in Aardenburg af te keuren via de media had moeten kennis nemen. De eerste burger van deze Zeeuws-Vlaamse gemeente gaf daar mee aan dat hij het fatsoenlijker had gevon den wanneer het college van gs hem in een eerder stadium, rechtstreeks en persoonlijk van deze argumenten op de hoogte had ge steld. Brievenbus Het ongeschreven recht op vóór-informatie dat bestuurders en politici vroeger als regel claimden begint gelukkig te slijten. De tijd is voorbij dat Tweede Kamerleden en ge meenteraadsleden wetsontwerpen, voor stellen en andere openbare stukken geruime tijd eerder in de brievenbus kregen en had den lezen kunnen lezen voordat daarover iets in de krant verscheen. Meer en meer be gint in het voorlichtingsbeleid bij de over heid door te dringen dat er geen reden en geen plaats (meer) is voor een dergelijke ge trapte vorm van informatie naar eerste bur gers en andere burgers. Iedereen heeft een hetzelfde recht om te weten wat zich in het openbaar bestuur afspeelt. En van journa listen mag worden verwacht - zoals altijd heeft gegolden- dat zij nieuws waarop ze de hand weten te leggen, zo snel mogelijk pu bliek maken. Het hogedrukgebied west van de Britse eilanden verliest zijn grip op het Zeeuwse weer. Een depressie boven Zuid-Noorwegen trekt zuid oost en neemt de rol over van het hoog. Met een noordwestelijke stroming wordt onstabiele lucht aangevoerd, maar de lucht is in de onderste lagen vrij droog zodat de buienkans verder afneemt. De och tend begint dan ook zonnig, in de middag en avond neemt de bewol king geleidelijk verder toe en laat op de avond kan er plaatselijk wat re gen vallen. Wel is er vanochtend nog veel wind, de noordwesten wind is vrij krachtig tot krachtig aan zee, 5-6 Beaufort, meer landin waarts matig tot vrij krachtig, 4-5 Beaufort; vanmiddag neemt de wind af naar matig, 3-4 Beaufort. De temperatuur loopt op naar 16 tot 17 graden. Vanavond en vannacht is er veel bewolking en regent het af en toe. De temperatuur daalt naar om streeks 10 graden. Nautisch bericht wind: noord tot noordwest, vrij krachtig tot krachtig, 5-6 Beaufort, afnemend matig 4 Beaufort; zicht: goed, tijdens neerslag matig; tem peratuur kustwater: 18 graden; afwijking waterstanden: ruime ver hoging; maximum golfhoogte monding Scheldes: tussen 2 en 2,5 meter. ZON EN MAAN 11 september Zon op07.09 onder20.02 Maan op05.29 onder19.15 Vooruitzichten Voor donderdag: De depressie komt boven Noord-Duitsland te lig gen en zorgt voor veel wind en bewolking. Buiig weer. De tempera tuur loopt op naar rond de 15 gra den, plaatselijk 16 graden. De west tot noordwesten wind neemt toe naar vrij krachtig tot krachtig, 5-6 Beaufort.'s Avonds en's nachts val len er nog buien en het kwik daalt naar8graden, aan zee wordt heten- I kele graden hoger. Ook dan is er veel wind. Voor vrijdag tot en met zondag: Aanhoudend buiig en veel bewol- I king. Temperaturen overdag tus sen 15 en 17 graden. Noordwesten wind, aanvankelijk vrij krachtig tot krachtig, geleidelijk afnemend naar matig 3-4 Beaufort. Minima om-, streeks 8 graden. Hoog water uur cm uur cm Woensdag 11 september Vlissingen 02.16 209 14.25 207 Terneuzen 02.32 236 14.45 234 Bath 03.26 284 15.43 280 Roompot Buiten 02.15 160 14.30 152 Zierikzee 03.45 160 15.55 154 Yerseke 03.45 168 16.00 161 Philipsdam West 03.50 170 16.05 163 uur cm uur cm Donderdag 12 september Vlissingen 02.41 222 14.55 220 Terneuzen 03.06 247 15.15 245 Bath 03.57 295 16.15 292 Roompot Buiten 02.40 171 14.55 163 Zierikzee 04.15 166 16.30 161 Yerseke 04.20 175 16.35 168 Philipsdam West 04.30 178 16.45 170 Laag water uur cm uur cm Woensdag 11 september Vlissingen 08.15 158 20.46 181 Terneuzen 08.40 171 21.11 192 I Bath 09.39 199 22.10 217 Roompot Buiten 08.15 111 20.40 134 Zierikzee 09.40 115 22.00 136 Verseke 09.40 120 22.00 141 Philipsdam West 09.40 122 21.55 144 uur cm uur cm Donderdag 12 september Vlissingen 08.45 165 21.16 188 Terneuzen 09.15 176 21.39 199 Bath 10.17 203 22.43 222 Roompot Buiten 08.45 115 21.05 139 Zierikzee 10.10 116 22.25 139 Yerseke 10.10 122 22.25 145 Philipsdam West 10.05 125 22.25 148 Vooruitzichten Weersvooruitzichten geldig tot en met donderdag: Finland: Wolkenvelden en af en toe regen, vooral in het zuidwesten. Maxima van 8 graden in het noor dentot 12 in hetzuiden. Noorwegen: Veel bewolking en van tijd tot tijd regen, misschien ook on weer en in de bergen sneeuw. In het zuidoosten vandaag nog zon en overwegend droog. Middagtempe- ratuurtussen 9 en 15graden. Zweden: Overwegend bewolkt. En kele buien, misschien met onweer; vandaag vooral in het noordoosten en donderdag ook in het zuidwes ten. Middagtemperatuur van 8 gra den in het noorden tot rond 13 in het zuiden. Denemarken: Onbestendig weer met vooral donderdag een aantal buien en veel wind. Middagtempe ratuur omstreeks 13 graden. Engeland, Schotland, Wales en Ier land: In het zuidwesten geregeld zon en overwegend droog maar in de nacht en ochtend wel hier en daar mist. Naar het noorden en oos ten toe meer bewolking, meer wind en mogelijk wat lichte regen. Mid dagtemperatuur uiteenlopend van 14 graden in Schotland tot 18 plaat selijk in Ierland en Engeland. België en Luxemburg: Overwegend bewolkt en enkele buien, vooral donderdag. Langs de Vlaamse kust een stevig aantrekkende wind. Mid dagtemperatuur ongeveer 15 gra den. Noord- en Midden-Frankrijk: Zonni ge perioden maar van het noorden uit geleidelijk wat meer bewolking. Donderdag mogelijk wat regen. Da ling van temperatuur; donderdag maxima rond 18 graden. Portugal: Af en toe zon en vooral vandaag enkele verspreide regen en onweersbuien. In het noordwes ten overwegend zonnig en droog. Middagtemperatuur tussen 23 en 26 graden. Madeira: Zonnige perioden en kans op een bui. Middagtemperatuur rond 23 graden. Spanje: Verander lijk bewolkt en enkele, soms zware, regen- en onweersbuien. In het noordwesten vandaag nog zonnig. Maxima rond 23 graden, in het ui terstezuiden 27. Canarische Eilanden: Vandaag wis selend bewolkt en kans op een bui, donderdag droog en meerzon. Mid dagtemperatuur ongeveer 25 gra den. Marokko: Westkust: Wisselend be wolkt en enkele verspreide regen en onweersbuien, vooral in het noorden. Temperatuur 's middags ongeveer 23 graden. Tunesie: Flin ke zonnige perioden en waarschijn lijk droog. Warm met een middag temperatuur van 32 graden aan zee tot 40 plaatselijk in het binnenland. Zuid-Frankrijk: Veel zon, maar vooral donderdag ook kans op een stevige regen- of onweersbui. Mid dagtemperatuur tussen 20 en 25 graden. Mallorca en Ibiza: Wisselvallig met enkele regen- en onweersbuien, ook nu en dan zon. Maxima rond 25 graden. Italië: Half tot zwaar bewolkt en en kele regen- en onweersbuien. Van daag in het noorden nog meer zon en overwegend droog. Maxima meest tussen 20 en 25 graden maar in het zuiden tijdelijk maxima in de buurt van 30 graden. Corsica en Sardinië: Nu en dan zon maar ook enkele regen- en on weersbuien, vooral op donderdag. Middagtemperatuur nog rond 27, graden. Malta: Zon maar ook kans op een onweersbui. Middagtemperatuur oplopend tot ruim 30 graden op donderdag. Griekenland en Kreta: In het noor den geleidelijk meer bewolking en enkele buien, ook met onweer. Naar het zuiden toe veel meer zon en op de meeste eilanden ook droog. Ho gere maxima; donderdag rond 30 graden. Turkije en Cyprus: Kusten: in het zuidwesten en zuiden aanhoudend vrij zonnig en droog. In het noord westen geleidelijk meer bewolking en een toenemende kans op enkele regen- of onweersbuien. Middag temperatuur oplopend tot fond 30 graden op donderdag. Duitsland: Wolkenvelden en af en toe regen, vooral donderdag in het noordwesten. Langs de kust dan ook veel wind. Daling van tempera tuur; donderdag maxima van am per 13 in het noorden tot 17 in het midden. Zwitserland: Zonnige perioden maar met name in het noordoosten ook van tijd tot tijd wolkenvelden. Vrijwel overal droog. Maxima rond 19 graden. Oostenrijk: Afwisselend zon en wolkenvelden. Op de meeste plaat sen droog. Middagtemperatuur on geveer 17 graden. Polen: Wisselvallig met nu en dan veel wind en van tijd tot tijd buien. Een kleine kans op onweer. Koel met maxima rond 14graden. Tsjechië en Slowakije: Wolkenvel den, soms wat zon en hier en daar een regen- of onweersbui. Middag temperatuur omstreeks 16 graden. Hongarije: Zonnige perioden en op de meeste plaatsen droog. Middag temperatuur iets oplopend naaron- geveer 20 graden op donderdag. De politie kondigt voor vandaag de volgende snelheidscontroles aan: A2 - tussen Amsterdam-Utrecht-Zaltbommel vice versa A12 - tussen Arnhem-Ede vice versa - roulerende radar N236 - tussen Bussum-Weesp vice versa N524 - tussen Hilversum-Bussum vice versa Ter hoogte van Almere: A6-de Waterlandseweg (N27)-de Hogering

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 4