Palthe heeft reden om te feesten
PZC
PZC -ombudsman
Over rammen, ophoesten en meer
Minirotondes zijn
struikelblok voor
sommige bussen
...en we moesten het uit de krant vernemen
achtergrond
4
Reinigingsketen moet doorstomen naar dik 100 miljoen omzet
het weer in zeeland
...eri in europa
snelheidscontrole
woensdag 11 september 1996
Vandaag
door Frits Koffijberg
Wat we bij Palthe aantrof
fen, was een onderneming
die tot in de wortels verziekt
was. Zelfs het water dat werd
opgezogen, was niet goed. Ruim
drie jaar na dato kan Miehiel
Herter (41) zich daar nog over
verbazen. Wat hem nog het
meest heeft getroffen, was dat
de onderneming in haar 120-ja-
rig bestaan nooit een perso
neelsfeest had gegeven. Dat
gaat wel anders sinds hij er het
voor het zeggen heeft. „Zondag
15 september hebben we in
Maarssen ons derde personeels
feest."
Er is nu ook echt reden om te
feesten, vertelt hij. Dit jaar zal
Palthe voor het eerst sinds de
overname "een klein winstje'
maken. Terwijl de omzet, die 15
jaar lang continu is gedaald,
stijgt van ruim 28 miljoen naar
32 a 33 miljoen gulden. Maar dat
is nog niks vergeleken met de
groei die hij verwacht: „Over
vijf jaar zit Palthe ver boven de
100 miljoen."
Herter is directeur van de inves
teringsmaatschappij Manaus,
die op 21 juli 1993 de stomerij-
activiteiten van het failliete
Palthe overnam en 200 van de
280 werknemers plus - niet te
vergeten! - de merknaam Pal
the was immers een begrip. Het
bedrijf had intertijd vestigingen
in het hele land. Toch was de
naamsbekendheid volgens Her
ter al aardig aan het slijten on
der Nederlanders jonger dan 35.
..Het imago was behoorlijk stof
fig. De consument komt vanzelf
wel, dacht men. Maar in deze-
tijd moet je het veel meer naar
de klant brengen."
Dominant
Er moesten bij Palthe wel meer
zaken worden afgestoft, ont
dekte hij. ,,Er was een enorme
afstand tussen management en
filialen. De directie functio
neerde onderling slecht. Er wa
ren allemaal heilige huisjes
waar nooit eens met een bulldo
zer doorheen was gegaan. De
onderneming hing van wan
trouwen en macht aan elkaar. Er
werd gewoon niet gecommuni
ceerd. De directie kwam nooit in
de filialen."
Toch kan hij over het oude Pal
the ook wat positiefs melden.
Miehiel Herter bij Palthe in Almelo: reiniging van leer en suède uit Duitsland zal in vijf jaar naar 50 miljoen omzet groeien.
Foto Dinand Buisman
„Het machinepark van het pro
ductiebedrijf in Almelo en de fi
lialen zag er spie en span uit."
En Palthe voldeed aan het crite
rium van Manaus om bij voor
keur te investeren in bedrijven
die een dominante positie heb
ben of kunnen verwerven op een
beperkt werkterrein.
Dat het Almelose bedrijf last
had van een teruglopend aantal
klanten vond hij geen bezwaar.
„Juist dan heeft men als markt
leider veel kansen, omdat men
op het gebied van reclame en
marketing dingen kan doen die
de kleintjes zich niet kunnen
veroorloven. De afgelopen drie
jaar zijn dan ook een hoop sto
merijen dichtgegaan." Overi
gens heeft hij de indruk dat de
klandizie groeit, wat schijnt sa
men te hangen met de neiging
van de consument zich weer wat
netter te kleden.
Het gesprek wordt gevoerd in
een kamer van een Amsterdams
rijtjeshuis, het uiterst beschei
den hoofdkantoor van Manaus.
Achter Herter prijkt een poster
met de tekst „Palthe stoomt
dóór!", destijds vooral vervaar
digd om Nederland te laten we
ten dat Palthe weliswaar failliet
maar niet ter ziele was. Palthe
leed in 1992 een verlies van 6,6
miljoen gulden op een omzet
van nog geen 35 miljoen, inclu
sief de omzet van het textiel ver-
edelingsbedrijf De Regenboog
in Tilburg dat Manaus in de fail
liete boedel achterliet. „Jaren
lang waren de winsten van de
stomerijen in de bodemloze put
van De Regenboog verdwenen.
Het snijden in de kosten was ei
genlijk zo gebeurd. Door 80
mensen niet over te nemen en de
personeelsbezetting op de filia
len te beperken, werd in één
klap 5 miljoen bespaard." Ma
naus trok zelf 3 miljoen uit voor
de verdere sanering die per sal
do 2,3 miljoen heeft gekost.
Het oude Palthe had zich altijd
opgesteld als productiebedrijf,
vertelt hij. „Wij hebben de mar
keting voortvarend aangepakt,
defiliaalinrichtinggewijzigden
de openingstijden veranderd,
afhankelijk van de omgeving
waar men zit. En het aantal de
pots is aanzienlijk uitgebreid.
Zo zitten we nu op tien NS-sta-
tions. De aangekondigde deal
met Albert Heijn gaat niet door,
omdat we het niet eens konden
worden over de marges. Maar
we zijn nu met een heel grote ke
ten bezig die veel interessanter
is."
Palthe is nu ook franchisegever.
„Palthe was ooit met fran
chising begonnen maar heeft
nooit een keus gemaakt. Toen
wij de stomerij keten overna
men, waren er 60 eigen filialen
en 60 franchisers. Nu zijn dat er
respectievelijk 25 en 95Je moet
wel een aantal filialen houden
om dingen uit te proberen. In
Maastricht en het Gooi zitten
we uitsluitend met eigen filialen
en daar testen we concepten uit
alvorens ze aan de franchisene
mers aan te bieden."
De grens over
Palthe is ook de grens over ge
gaan. Vorig jaar is men in het
noordwesten van Duitsland bij
stomerijen leer en suède gaan
ophalen voor reiniging in Alme
lo. „Dat is heel traag op gang ge
komen, maar sinds begin dit
jaar loopt het storm. We zijn er
volgend jaar aan toe om het zui
den van Duitsland in te gaan. In
België zijn onlangs twee stome
rijen overgenomen die aan de
franchiseorganisatie zijn toege
voegd."
In de Almelose fabriek zijn er nu
vijf mensen die leer en suède rei
nigen. „We zullen moeten inves
teren in opleiding, want bij de
omzetstijging die we voorzien,
kunnen dat er wel 20 of 30 wor
den." Herter verwacht namelijk
over vijf jaar 50 miljoen omzet
uit Duitsland te halen. In Ne
derland mikt hij in dezelfde pe
riode op uitbreiding met 20 tot
25 franchisefilialen door stome
rijen met opvolgingsproblemen
over te nemen. Ook het aantal
aannamepunten zal toenemen.
Daardoor zal het marktaandeel
oplopen tot 35 procent, wat bij
een omzet van 52 of 53 miljoen
zou betekenen, zo rekent hij
voor. „België is heel moeilijk in
te schatten, maar zal over vijf
jaar toch wel op 10 of 15 miljoen
zitten."
Wat het rendement betreft, kijkt
Herter minder ver vooruit. „We
denken volgend jaar in de buurt
te komen van een winst die voor
bedrijf als dit normaal is: 5 pro
cent netto van de omzet.Palthe
was de eerste grote overname
van Manaus. „Daar ben ik zo in
tensief mee bezig geweest, dat
het altijd een speciale plaats bij
mij zal innemen."
doorCarel Goseling
De rotonde is erg effectief
als het gaat om het be
vorderen van de verkeersvei
ligheid. Dat willen wij niet
ter discussie stellen. Maar er
ligt nu wel een dilemma. Mr.
M. Groene is beleidsmede
werker bij de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten
(VNG). Voor hem ligt het NG-
Magazine. pagina 21 met als
kop 'NZH annuleert order bij
Daf. Minirotondes struikel
blok voor sommige gelede
bussen'.
„De minirotonde is een ver
schijnsel dat de laatste jaren
steeds meer opgeld doet. Ge
meenten zijn op grote schaal
begonnen gevaarlijke krui
singen te veranderen in ro
tondes. Dat doen ze vooral op
plaatsen waar niet veel
vrachtverkeer te verwachten
is. En het gebeurt altijd in
overleg met de vervoers
maatschappijen; de gemeen
ten weten tenslotte waar hun
routes liggen."
„De meeste rotondes liggen
in woonwijken. Op die ma
nier wordt ook de snelheid
van het verkeer terugge
bracht Er is geen sprake van
autootje pesten. Je kunt met
enige moeite altijd om een ro
tonde heen. Ook grote
vrachtwagens en bussen. Ei
genlijk is het een probleem
van de verkeersveiligheid.
Het rijk wil het aantal ver
keersslachtoffers met 25 pro
cent laten dalen. Dat beleid
ondersteunen wij."
„Er zijn enkele jaren geleden
normen opgesteld voor ro
tondes. Als er ruimte is, zal de
gemeente daar rekening mee
houden. Van de andere kant
kun je niet elke paar jaar alle
rotondes gaan aanpassen.
Dat zou veel te veel kosten",
verklaart Groene.
Populair
De normen voor de rotondes
zijn indertijd opgesteld door
het Centrum voor Regelge
ving en Onderzoek Grond-,
Water- en Wegenbouw
(CROW) „Dat is gebeurd in
overleg met alle belangen
groepen en de wegbeheer-
ders. De vervoerders zaten
daar toen ook bij", meldt
woordvoerder John Boender.
Volgens de CROW-man zijn
er inmiddels zo'n 600 mini
rotondes. Ze zijn uiterst po
pulair bij de gemeenten om
dat onveilige kruisingen
daardoor veel veiliger wor
den. „Het verkeer komt maar
van één kant. En als het ver
keer op de rotonde nog voor
rang heeft ook, moet de snel
heid wel drastisch omlaag."
De minirotonde heeft een
straal van 7,5 tot 15 meter
aan de binnenkant, 12,5 tot
20 meter aan de buitenkant.
De exacte maten verschillen
per lokatie en wegsoort. De
kleinste minirotondes zijn te
vinden in woonwijken, de
grootste op stedelijke hoofd
wegen.
„Bij de opzet is indertijd re
kening gehouden met de rij-
curve van verschillende ty
pen voertuigen. Ook bussen
en vrachtwagens", weet
Boender. „Vaak zijn het ob
stakels langs de rotonde die
voor problemen zorgen. Een
verkeersbord, lantaarnpaal
of boom. Als de punt van bus
of vrachtwagen dan over de
stoep scheert, loop je vast."
Doorn in het oog
Het Koninklijk Nederlands
Vervoer (KNV), de werkge
versorganisatie in het ver
voer, is blij dat het probleem
nu wordt onderkend. „De
minirotondes zijn ons een
doorn in het oog. Het wordt
met het jaar erger. Niet alleen
kunnen grote voertuigen ze
niet of nauwelijks passeren,
elke gemeente hanteert an
dere voorrangsregels. De ene
keer heeft het verkeer op de
rotonde voorrang, ergens an
ders het verkeer dat van
rechts komt", stelt secretaris
Enthoven.
Bij het Verenigd Streekver
voer Nederland (VSN) rea
geert woordvoerder Van Zet
ten. „Als de gemeentelijke
bestuurders nu eerst eens het
boekje 'De maten van de bus'
wat wij ze vorig jaar hebben
gezonden, lezen is er niets
aan de hand. Maar soms ver
geten ze dat en dan gaat het
fout. Gelukkig gebeurt dat
niet veel, al klaagt de achter
ban wel steeds vaker over de
minirotonden."
Kees van der Maas
Lezers kunnen bij de PZC-ombudsman terecht met hun vragen, opmerkingen
en klachten over de inhoud van de krant. Van maandag tot vrijdag is hij elke och
tend tussen 9.30 en 12.00 uur rechtstreeks te bereiken onder telefoonnummer
0118-484401Brieven zijn welkom op het adres: PZC-ombudsman, Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Lezers kunnen zich soms mateloos erge
ren aan - wat zij zien als - onzuiver
woordgebruik van journalisten in de krant.
Met grote regelmaat bellen ze mij om erte
gen te protesteren. Het bericht over een
Noorse coaster die tegen de deur en de loop
brug van de westsluis in Terneuzen aanvoer
(PZC van 30 augustus jl.) was bijvoorbeeld
aanleiding voor zo'n telefoontje. „U schrijft
dat de kustvaarder de sluisdeur 'ramde',
maar met deze term pakt de krant veel te
fors uit. In het woord rammen zit iets van
opzet: daarvan was bij deze aanvaring geen
sprake, het ging om een ongelukkige samen
loop van omstandigheden aldus het ver
wijt aan de andere kant van de lijn.
Om zijn bezwaar tegen de gebezigde formu
lering in het bericht te verduidelijken ver
wijst deze lezer mij naar het nieuws over de
brutale roofoverval op een gepantserd geld
transport bij Charleroi (België), enkele we
ken eerder. De dieven maakten toen gebruik
van een vrachtwagen, uitgerust met een
stormram, om de geldauto open te beuken.
„Kijk, dat was uitgesproken een geval van
rammendoor de krant in de juiste beteke
nis beschreven."
De oorspronkelijke duiding van het woord
rammen (met de kennelijke bedoeling om de
ander forse schade toe te brengen) is ook af
te lezen aan het verschijnsel ramschip, een
type marineschip dat in vorige eeuwen in
zeeslagen werd gebruikt. Het was uitgerust
met een scherpe, massieve voorsteven om
daarmee de tegenstander in de brede zij te
treffen en zo in de grond te boren. Het ram
schip Schorpioen, afgemeerd aan de Loska-
de in Middelburg, is er een voorbeeld van.
Vergeleken met de stootkracht van dit soort
vernielzuchtige apparatuur was de aanva
ring met schade in de Terneuzense zeesluis
als gevolg van een technische storing dus
een zacht eitje en het gebruik van de term
rammen in het bewuste krantenbericht mis
schien wat te zwaar.
Veel woorden in de Nederlandse taal heb
ben naast de letterlijke ook een figuurlijke
betekenis. Of zijn bezig een nog verder af
wijkende betekenis in het spraak- en
schrijfgebruik voor zichzelf te veroveren.
Sommige mensen storen zich daaraan, ze
Een vrachtwagen met stormram beukte in België een geldauto open.
foto ANP
vinden het maar een modieuze ontwikke
ling. Het nieuwe verband waarin bepaalde
termen worden gebezigd, vloekt bij hen met
de (oorspronkelijke) gevoelswaarde die zij
eraan blijven hechten. Neem nu het woord
ophoesten. „Te pas en te onpas wordt deze
semi-medische term uit de sfeer van de keel-
en longaandoeningen in de PZC gebruikt
voor elk geval, waarin een instelling of orga
nisatie eigen financiële middelen voor een of
ander doel moet vinden of eigen financiën
moet bijdragen", schrijft mij een boze lezer.
„Het is een voorbeeld van een lelijk en bot
modewoord."
Lezers beklagen zich ook over andere vor
men van taalvervuiling in de krant. Zoals de
vele germanismen ('ïdant-vriendelijk' en
dergelijke) die ongemerkt de Nederlandse
taal binnensluipen. Woorden of uitdrukkin
gen die uit het Duits worden overgenomen
en in strijd zijn met ons taaleigen. En over de
overvloed aan anglicismen, termen en kre
ten ontleend aan het Engels, veelal afkom
stig uit de wereldjes van moderne weten
schappers, van organisatie-adviseurs, het
amusement en nog zo een en ander.
Meer dan ooit is er de laatste tientallen jaren
sprake van 'verengelsing' van de Neder
landse taal. Steeds meer mensen geven de
voorkeur aan Engelse termen boven Neder
landse woorden. We slaan elkaar om de oren
met databases, issues, incentives, perfor
mances and so on. Hoe vlotje daar overigens
de mist mee kunt ingaan beschreef de Goese
scholier René van der Hoofd vorige week in
zijn eerste bijdrage voor de PZC vanuit
Amerika. Toen hij zich daar eens bediende
van de in Nederland populair geworden uit
roep 'shit.werd er verontwaardigd gerea
geerd op mijn refereren aan het Nederland
se mestoverschot", bekende hij.
Modewoorden en geheimtaal (van wie ook)
ergeren lezers. Telkens weer blijkt dat uit
reacties die mij bereiken. Het gebruik ervan
gaat ten koste van de begrijpelijkheid. Ove
rigens kreeg in een boekje met als titel Be
grijpelijk schrijven de verzamelde Neder
landse journalistiek onlangs nog de pluim
dat ze zich minder dan allerlei andere groe
peringen in de samenleving aan bovenge
noemd euvel bezondigt.
Avondspreekuur
van Ombudsman
De PZC-ombudsman houdt vanavond
woensdagweer telefonisch spreekuur Le
zers kunnen van 18.30 tot 20.00 uur met hun
opmerkingen, vragen en klachten over de
krant bij hem terecht op het rechtstreekse
telefoonnummer (0118)-484401.
Nog altijd reageren bestuurders en poli
tici zeer verontwaardigd wanneer zij
nieuws of beslissingen over zaken waar zij
zelf bij betrokken zijn, het eerst uit de krant
moeten vernemen. Alsof dat iets oneerbaars
is.... Ze vinden dat zij vóórdat daarover een
publicatie verschijnt op de hoogte moeten
worden gesteld. De rest van de samenleving
komt later wel.
Zo liet burgemeester C. J. van Liere in de
raadsvergadering van de gemeente Sluis-
Aardenburg (verslag PZC 23 augustus) blij
ken dat hij boos was omdat hij van de argu
menten van gedeputeerde staten van Zee
land bij een besluit om een recreatieproject
in Aardenburg af te keuren via de media had
moeten kennis nemen. De eerste burger van
deze Zeeuws-Vlaamse gemeente gaf daar
mee aan dat hij het fatsoenlijker had gevon
den wanneer het college van gs hem in een
eerder stadium, rechtstreeks en persoonlijk
van deze argumenten op de hoogte had ge
steld.
Brievenbus
Het ongeschreven recht op vóór-informatie
dat bestuurders en politici vroeger als regel
claimden begint gelukkig te slijten. De tijd
is voorbij dat Tweede Kamerleden en ge
meenteraadsleden wetsontwerpen, voor
stellen en andere openbare stukken geruime
tijd eerder in de brievenbus kregen en had
den lezen kunnen lezen voordat daarover
iets in de krant verscheen. Meer en meer be
gint in het voorlichtingsbeleid bij de over
heid door te dringen dat er geen reden en
geen plaats (meer) is voor een dergelijke ge
trapte vorm van informatie naar eerste bur
gers en andere burgers. Iedereen heeft een
hetzelfde recht om te weten wat zich in het
openbaar bestuur afspeelt. En van journa
listen mag worden verwacht - zoals altijd
heeft gegolden- dat zij nieuws waarop ze de
hand weten te leggen, zo snel mogelijk pu
bliek maken.
Het hogedrukgebied west van de
Britse eilanden verliest zijn grip op
het Zeeuwse weer. Een depressie
boven Zuid-Noorwegen trekt zuid
oost en neemt de rol over van het
hoog. Met een noordwestelijke
stroming wordt onstabiele lucht
aangevoerd, maar de lucht is in de
onderste lagen vrij droog zodat de
buienkans verder afneemt. De och
tend begint dan ook zonnig, in de
middag en avond neemt de bewol
king geleidelijk verder toe en laat op
de avond kan er plaatselijk wat re
gen vallen. Wel is er vanochtend
nog veel wind, de noordwesten
wind is vrij krachtig tot krachtig aan
zee, 5-6 Beaufort, meer landin
waarts matig tot vrij krachtig, 4-5
Beaufort; vanmiddag neemt de
wind af naar matig, 3-4 Beaufort. De
temperatuur loopt op naar 16 tot 17
graden. Vanavond en vannacht is er
veel bewolking en regent het af en
toe. De temperatuur daalt naar om
streeks 10 graden.
Nautisch bericht
wind: noord tot noordwest, vrij
krachtig tot krachtig, 5-6 Beaufort,
afnemend matig 4 Beaufort; zicht:
goed, tijdens neerslag matig; tem
peratuur kustwater: 18 graden;
afwijking waterstanden: ruime ver
hoging; maximum golfhoogte
monding Scheldes: tussen 2 en 2,5
meter.
ZON EN MAAN
11 september
Zon op07.09 onder20.02
Maan op05.29 onder19.15
Vooruitzichten
Voor donderdag: De depressie
komt boven Noord-Duitsland te lig
gen en zorgt voor veel wind en
bewolking. Buiig weer. De tempera
tuur loopt op naar rond de 15 gra
den, plaatselijk 16 graden. De west
tot noordwesten wind neemt toe
naar vrij krachtig tot krachtig, 5-6
Beaufort.'s Avonds en's nachts val
len er nog buien en het kwik daalt
naar8graden, aan zee wordt heten- I
kele graden hoger. Ook dan is er
veel wind.
Voor vrijdag tot en met zondag:
Aanhoudend buiig en veel bewol- I
king. Temperaturen overdag tus
sen 15 en 17 graden. Noordwesten
wind, aanvankelijk vrij krachtig tot
krachtig, geleidelijk afnemend naar
matig 3-4 Beaufort. Minima om-,
streeks 8 graden.
Hoog water
uur cm
uur
cm
Woensdag 11 september
Vlissingen
02.16 209
14.25
207
Terneuzen
02.32 236
14.45
234
Bath
03.26 284
15.43
280
Roompot Buiten
02.15 160
14.30
152
Zierikzee
03.45 160
15.55
154
Yerseke
03.45 168
16.00
161
Philipsdam West 03.50 170
16.05
163
uur cm
uur
cm
Donderdag 12 september
Vlissingen
02.41 222
14.55
220
Terneuzen
03.06 247
15.15
245
Bath
03.57 295
16.15
292
Roompot Buiten
02.40 171
14.55
163
Zierikzee
04.15 166
16.30
161
Yerseke
04.20 175
16.35
168
Philipsdam West
04.30 178
16.45
170
Laag water
uur cm uur cm
Woensdag 11 september
Vlissingen 08.15 158 20.46 181
Terneuzen 08.40 171 21.11 192 I
Bath 09.39 199 22.10 217
Roompot Buiten 08.15 111 20.40 134
Zierikzee 09.40 115 22.00 136
Verseke 09.40 120 22.00 141
Philipsdam West 09.40 122 21.55 144
uur cm uur cm
Donderdag 12 september
Vlissingen 08.45 165 21.16 188
Terneuzen 09.15 176 21.39 199
Bath 10.17 203 22.43 222
Roompot Buiten 08.45 115 21.05 139
Zierikzee 10.10 116 22.25 139
Yerseke 10.10 122 22.25 145
Philipsdam West 10.05 125 22.25 148
Vooruitzichten
Weersvooruitzichten geldig tot en
met donderdag:
Finland: Wolkenvelden en af en toe
regen, vooral in het zuidwesten.
Maxima van 8 graden in het noor
dentot 12 in hetzuiden.
Noorwegen: Veel bewolking en van
tijd tot tijd regen, misschien ook on
weer en in de bergen sneeuw. In het
zuidoosten vandaag nog zon en
overwegend droog. Middagtempe-
ratuurtussen 9 en 15graden.
Zweden: Overwegend bewolkt. En
kele buien, misschien met onweer;
vandaag vooral in het noordoosten
en donderdag ook in het zuidwes
ten. Middagtemperatuur van 8 gra
den in het noorden tot rond 13 in het
zuiden.
Denemarken: Onbestendig weer
met vooral donderdag een aantal
buien en veel wind. Middagtempe
ratuur omstreeks 13 graden.
Engeland, Schotland, Wales en Ier
land: In het zuidwesten geregeld
zon en overwegend droog maar in
de nacht en ochtend wel hier en
daar mist. Naar het noorden en oos
ten toe meer bewolking, meer wind
en mogelijk wat lichte regen. Mid
dagtemperatuur uiteenlopend van
14 graden in Schotland tot 18 plaat
selijk in Ierland en Engeland.
België en Luxemburg: Overwegend
bewolkt en enkele buien, vooral
donderdag. Langs de Vlaamse kust
een stevig aantrekkende wind. Mid
dagtemperatuur ongeveer 15 gra
den.
Noord- en Midden-Frankrijk: Zonni
ge perioden maar van het noorden
uit geleidelijk wat meer bewolking.
Donderdag mogelijk wat regen. Da
ling van temperatuur; donderdag
maxima rond 18 graden.
Portugal: Af en toe zon en vooral
vandaag enkele verspreide regen
en onweersbuien. In het noordwes
ten overwegend zonnig en droog.
Middagtemperatuur tussen 23 en
26 graden.
Madeira: Zonnige perioden en kans
op een bui. Middagtemperatuur
rond 23 graden. Spanje: Verander
lijk bewolkt en enkele, soms zware,
regen- en onweersbuien. In het
noordwesten vandaag nog zonnig.
Maxima rond 23 graden, in het ui
terstezuiden 27.
Canarische Eilanden: Vandaag wis
selend bewolkt en kans op een bui,
donderdag droog en meerzon. Mid
dagtemperatuur ongeveer 25 gra
den.
Marokko: Westkust: Wisselend be
wolkt en enkele verspreide regen
en onweersbuien, vooral in het
noorden. Temperatuur 's middags
ongeveer 23 graden. Tunesie: Flin
ke zonnige perioden en waarschijn
lijk droog. Warm met een middag
temperatuur van 32 graden aan zee
tot 40 plaatselijk in het binnenland.
Zuid-Frankrijk: Veel zon, maar
vooral donderdag ook kans op een
stevige regen- of onweersbui. Mid
dagtemperatuur tussen 20 en 25
graden.
Mallorca en Ibiza: Wisselvallig met
enkele regen- en onweersbuien,
ook nu en dan zon. Maxima rond 25
graden.
Italië: Half tot zwaar bewolkt en en
kele regen- en onweersbuien. Van
daag in het noorden nog meer zon
en overwegend droog. Maxima
meest tussen 20 en 25 graden maar
in het zuiden tijdelijk maxima in de
buurt van 30 graden.
Corsica en Sardinië: Nu en dan zon
maar ook enkele regen- en on
weersbuien, vooral op donderdag.
Middagtemperatuur nog rond 27,
graden.
Malta: Zon maar ook kans op een
onweersbui. Middagtemperatuur
oplopend tot ruim 30 graden op
donderdag.
Griekenland en Kreta: In het noor
den geleidelijk meer bewolking en
enkele buien, ook met onweer. Naar
het zuiden toe veel meer zon en op
de meeste eilanden ook droog. Ho
gere maxima; donderdag rond 30
graden.
Turkije en Cyprus: Kusten: in het
zuidwesten en zuiden aanhoudend
vrij zonnig en droog. In het noord
westen geleidelijk meer bewolking
en een toenemende kans op enkele
regen- of onweersbuien. Middag
temperatuur oplopend tot fond 30
graden op donderdag.
Duitsland: Wolkenvelden en af en
toe regen, vooral donderdag in het
noordwesten. Langs de kust dan
ook veel wind. Daling van tempera
tuur; donderdag maxima van am
per 13 in het noorden tot 17 in het
midden.
Zwitserland: Zonnige perioden
maar met name in het noordoosten
ook van tijd tot tijd wolkenvelden.
Vrijwel overal droog. Maxima rond
19 graden.
Oostenrijk: Afwisselend zon en
wolkenvelden. Op de meeste plaat
sen droog. Middagtemperatuur on
geveer 17 graden.
Polen: Wisselvallig met nu en dan
veel wind en van tijd tot tijd buien.
Een kleine kans op onweer. Koel
met maxima rond 14graden.
Tsjechië en Slowakije: Wolkenvel
den, soms wat zon en hier en daar
een regen- of onweersbui. Middag
temperatuur omstreeks 16 graden.
Hongarije: Zonnige perioden en op
de meeste plaatsen droog. Middag
temperatuur iets oplopend naaron-
geveer 20 graden op donderdag.
De politie kondigt voor vandaag de volgende snelheidscontroles
aan:
A2 - tussen Amsterdam-Utrecht-Zaltbommel vice versa
A12 - tussen Arnhem-Ede vice versa - roulerende radar
N236 - tussen Bussum-Weesp vice versa
N524 - tussen Hilversum-Bussum vice versa
Ter hoogte van Almere: A6-de Waterlandseweg (N27)-de Hogering