Golfplatenbusje houdt stand
Mooie auto is
een schilderij
Nieuws in het kort
PZC
Nooit meer de deur
uit met Internet
vrije tijd
36
Citroen
HY bestel
geliefd als
kampeerauto
Museum in
Deventer
getipt
computertaal
A JU _*J S3
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1996
Tandpastabusje,
armeluiskampeerauto, HA-
IE. Allemaal namen voor
hetzelfde beestje. De Citroën
HY bestelauto, het
'golfplatenbusje', is vooral bij
Nederlanders geliefd als
kampeerauto. „Hij is mooi van
lelijkheid", zegt
Doetinchemmer Jaap de
Winkel. Hij is secretaris van
het Citroën HY-Team Holland,
een stichting die al zeventien
jaar ijvert voor de
instandhouding van de auto, én
trotse bezitter van een HY.
De HY-fanaten Wil Klaassen (links) en Jaap de Winkel: „Hij is mooi van lelijkheid."
De stichting telt ruim 800 leden
die zeer gehecht zijn aan hun
HY. Ze doen er, net als De Winkel,
werkelijk alles aan om hun auto te
behouden. Zo heeft het HY-team
in de loop der jaren een magazijn
opgebouwd van 600 vierkante me
ter dat tot de nok vol ligt met on
derdelen.
Het team heeft niet alleen leden in
Nederland. Ook HY-liefhebbers
uit Australië, Verenigde Staten.
Zweden. Finland en Slovenië on
derhouden contact met de Neder
landse stichting. En er worden ook
Qinke uitstapjes mee gemaakt: La
pland, Afrika, zomer of winter, de
HY is niet stuk te krijgen.
De bestelauto die een tweede leven
krijgt als kampeerauto. „De Fran
sen kijken er nog steeds een beetje
vreemd tegenaan", zegt Wil Klaas
sen. Hij is oprichter en voorzitter
van de club en een citrofiel avant la
lettre.
„Vreemd, maar vol bewondering.
Als je bijvoorbeeld aan een Franse
boer vraagt of je de HY op zijn erf of
in een wei mag parkeren, is dat
meestal geen enkel probleem.
Vaak komt de boer dan met verha
len over zijn eigen ervaringen met
de HY. En met een beetje geluk
kun je het beestje nog bewonderen
ook. In Frankrijk krijgt de HY
vaak een tweede leven als kippen
hok of nachthok voor dieren."
Veel onderdelen van de HY, de
auto is van 1949 tot 1981 in produc
tie geweest, zijn niet meer voorra
dig. Het HY-team heeft in de 17
jaar dat de stichting bestaat een
grote voorraad nieuwe en gebruik
te onderdelen weten aan te leggen.
Vijftien vrijwilligers demonteren
afgeschreven HY's en selecteren
de onderdelen die nog te gebrui
ken zijn.
Kunststof
„Maar we hebben niet alles meer.
De speciale gegolfde deuren bij
voorbeeld zijn gewoonweg op. We
hebben iemand gevonden die spe
ciaal voor ons af en toe een paar
deuren maakt. Van kunststof nog
wel. gaat de boel ook nooit meer
roesten."
Hetzelfde probleem doet zich voor
met de banden. Die hebben een
speciale maat en worden eigenlijk
niet meer gebruikt. „Maar Miche-
lin heeft de mallen nog wel. Wan
neer wij meer dan honderd exem
plaren tegelijkertijd bestellen, is
Michelin zo aardig de band in pro
ductie te nemen. Dus af en toe roe
pen wij onze leden op banden te be
stellen." De radiatorslang is weer
een ander verhaal. Die wordt uit
Engeland gehaald.
De HY is een zeer arbeidsinten
sieve auto. Veel garages, ook die
van Citroën. zijn niet meer in staat
of bereid aan de auto te sleutelen.
Het HY-team heeft beslag weten te
leggen op een partij gereedschap
dat voor klussen aan de HY nodig
is. Ook heeft het team een lijst met
onderdelen die door een beetje
knutselaar zelf zijn te maken.
Franse slag
De Winkel heeft onlangs beslag
weten te leggen op een 'nieuwe'
HY. „De oude was echt op." In zijn
spaarzame vrije tijd bouwt hij de
inrichting over. „Die HY's zijn echt
met de Franse slag gemaakt. Bij
het overzetten van het keukentje
in precies hetzelfde HY-model,
kom ik centimers te kort." De
Franse slag is ook wat de meeste
liefhebbers in de auto aantrekt.
De Winkel moet nog aardig werken
aan zijn HY voordat hij ermee op
vakantie kan. Toch verwacht hij
nog deze zomer erop uit te kunnen
trekken.
De HY-fanaten raken niet uitge
praat over hun grote liefde. „Hij
heeft een lage instap, is lekker
breed en je kunt er overdwars in
slapen", roemt De Winkel. „En als
je vroeger aan een bromfiets ge
sleuteld hebt, kun je ook aan je HY
sleutelen. De HY loopt bijna altijd.
Als hij het niet doet, is het meestal
je eigen schuld: slecht onder
houd."
De meeste liefhebbers laten hetter
niet zo ver komen. De conditie van
de 1200 HY-campers in Nederland
is bijvoorbeeld beduidend beter
dan tien jaar geleden. Klaassen:
„We doen er alles aan om de HY te
behouden. En de auto brengt je
echt overal heen. De motor van de
kilometervreter - met een maxi
mumsnelheid van 90 en als je geluk
hebt 100 kilometer per uur - weet
van geen ophouden. De teller kan
rustig drie a vier keer rond. B-we
gen, bergwegen, geen probleem.
Hij klimt zelfs in een lantaarnpaal
als het moet."
Gert Meyboom
Een uitgebreid scala van
klassieke auto's, Mercedes,
Hispano, Auburn Speedster in
steeds wisselende collectie. Het
automuseum dat Deventer rijk
was, is sinds december 1995
weer geopend. De twee nieuwe
directeuren Jan Bruijn en Tony
Paalman hebben het gebouw
een flinke opknapbeurt gegeven
en het resultaat mag er zijn. Of
zoals Tony Paalman zegt: Het
is de droom van iedere autover
zamelaar om uiteindelijk een
museum te beginnen."
De collectie bevat 35 auto's.
Twintig auto's rouleren voortdu
rend. De overige auto's maken
deel uit van de vaste collectie.
Bijzonderheid aan het museum
is dat alle auto's te koop zijn.
Paalman: „Slechts een Mercedes
van vóór 1904 zal ik nooit verko
pen, als ik deze in mijn bezit zou
hebben, maar zeg nooit 'nooit'."
Wie iemand zo'n auto cadeau wil
doen, moet wel even flink in de
buidel tasten. De prijzen van de
auto's lopen op tot 1 miljoen gul
den.
Het museum is nu ruim een half
jaar open en het publiek heeft de
weg nog niet helemaal gevonden.
Het oude museum trok ongeveer
10.000 bezoekers per jaar. dat
haalt het nieuwe nog niet. Mede
daardoor zijn de plannen van een
te bouwen restaurant bij het mu
seum niet doorgegaan. Nu heeft
het museum een koffiebarretjes,
waar bezoekers het een en ander
kunnen nuttigen.
De auto's lopen qua leeftijd uit
een van het geboortejaar 1895 tot
1971 en staan opgesteld in twee
zalen. In de eerste zaal staan de
hoogtepunten van de autohisto
rie uit de periode tussen 1920 en
1940. Hier zijn ook antieke lam
pen en andere klassieke acces
soires te zien van oude auto's. In
de grote zaal daarachter loopt
het aanbod uiteen van bijzon
dere exemplaren uit het eind van
de vorige eeuw tot de 'snoepjes'
uit de naoorlogse periode. Aan
de achterzijde bevindt zich de
werkplaats, waar voortdurend
wordt gewerkt aan de restaura
tie van klassiekers.
Paalman vertelt dat met alle
auto nog wordt gereden. „Ze wor
den regelmatig bewogen. De au
to's moeten natuurlijk zacht be
handeld worden. Met sommigen
kan gescheurd worden." De col
lectie wordt regelmatig uitgewis
seld met particuliere collecties.
„Zo zien we die auto's ook nog
eens," aldus Paalman.
Het autoverzamelen is al vroeg
begonnen bij Paalman. „Een
mooie oude auto is als een schil
derij maar je hebt er meer plezier
van, omdat het een kunstwerk is
waarin je je kunt voortbewegen."
Het museum aan de Sluisstraat 6
in Deventer is geopend van
woensdag tot. en met zondag, van
10.30 uur tot 18.00.
Bij de Saxo
zijn vanaf het
najaar ook vijf
deuren,
automatische
transmissie of
een
dieselmotor
leverbaar.
Begin volgend
jaar komt een
nieuwe
Mitsubishi
L200 pickup
naar ons land.
Zij-airbags Audi
Volkswagen laat weten dat de ko
mende nieuwe Passat zijdelingse
airbags heeft, ingebouwd in de
voorstoelleuning. Het kon niet uit
blijven dat dochter Audi hetzelfde
gaat bieden, dachten we al. Bij de
ze: het 1997-model van Audi's top
per A8 heeft ook zij-airbags in de
stoelen. Maar, en dat is een echte
primeur, tevens in de leuning van
de achterbank. Met daarbij gordel
spanners zowel voor als achter,
wat nog geen ander merk biedt.
Voor de volledigheid nog het vol
gende nieuws voor modeljaar 1997:
de A4 kan nu ook in dieselversie
met Quattro vierwielaandrijving
geboden worden. Tevens ver
schijnt de A4 Avant stationcar in
goedkoper versies, met 1.6 benzi
nemotor en 1.9 TDI diesel. Deze
Avant is er zo voortaan vanaf f.
53.990 in benzineversie, als diesel
kost hij bijna negenduizend gul
den meer.
Fina super loodvrij
Tot ongerustheid bij bezitters van
klassieke auto's zal ooit gelode (su
per )benzine verdwijnen bij de
meeste tankstations. In Duitsland
is men er al mee bezig, in ons land
kan het niet uitblijven. Vele jaren
na de introductie van loodvrije
benzine, verplichte kost voor au
to's met katalysator, zijn ook de
meeste bezitters van een auto zon
der katalysator aan het goedko
pere loodvrij gegaan. Want maar
weinig auto's hebben daar een pro
bleem mee.
Voor auto's waarbij dat wel zo is
brengt Fina uitkomst, met een
loodvrije Super 98 benzine die hun
gelode 'Super Plus' volledig ver
vangt. Omdat lood een milieuver
vuiler is zit er extra belasting op
gelode benzine, maar dus niet op
de nieuwe Fina Super 98 met lood-
vervanger. Of andere benzinemer-
ken volgen is maar de vraag, daar
het aantal Super Plus tankers nog
maar klein is en verder afneemt.
Fina werpt zich op als de specialist
die deze minderheid uit de brand
helpt.
Benzine-injectie
Toyota
Op de laatste autoshow in Tokyo,
vorig jaar, pronkten bij een aantal
Japanse merken prototypes van
benzinemotoren met directe in
spuiting, die nu bij diesels zo'n op-
gang maakt. Mitsubishi liet al we
ten dat de nieuwe Galant, die eind
dit jaar in Japan uitkomt, dat zal
hebben. Toyota kondigt nu aan
ook binnen een jaar een benzine
motor met directe inspuiting op de
Japanse markt te brengen.
Exacte gegevens zijn nog niet vrij
gegeven, wel enkele warmmaker-
tjes. De nieuwe tweeliter D4 motor
is 30 procent zuiniger dan een con
ventionele tweeliter, met zijn in
spuiting direct in de cilinders in
plaats van in de inlaat. Tevens ont
wikkelt hij 10 procent meer trek
kracht bij laag tot middelhoog toe
rental. 'In verband met de beno
digde speciale onderdelen zal hij
wel wat duurder zijn, maar dat
prijsverschil zal dalen bij oplopend
productiegetal', staat er voorzich
tig bij. In welk model de nieuwe
motor komt blijft nog geheim.
Citroën Saxo
Nadat Peugeot vanaf het debuut,
eerder dit jaar. zijn 106 in alle ge
plande versies kon leveren mag Ci
troën er met diens parallelmodel
Saxo nu achteraan. Bij de Saxo
zijn vanaf het najaar ook vijf deu
ren, automatische transmissie of
een dieselmotor leverbaar. De
meerprijs voor vijf in plaats van
drie deuren bedraagt f. 980,-, alleen
de sportieve 1.6 VTR en VTS kun
nen daarmee niet geleverd wor
den. Een automaat wordt juist uit
sluitend gecombineerd met een 1.6
motor, en dan wel in drie- of vijf-
deursversie. De Saxo 1.5 diesel
komt eveneens met drie en vijf
deuren, voor een prijs vanaf f.
26.430,-.
Mitsubishi pickup
Begin volgend jaar komt een
nieuwe Mitsubishi L'200 pickup
naar ons land. Hij krijgt een ver
zorgd. gerond aanzien naar het
voorbeeld van de Pajero terrein
wagen. Het zou een heel nieuw ont
werp zijn, doch men verzuimt te
vermelden waaruit dat blijkt. De
bekende 2.5 liter diesel met of zon
der turbo blijft in slechts 'verbeter
de' versie dienst doen. Te raden
blijft of er iets veranderde in de af
metingen. waarschijnlijk gaat het
meer om een flinke facelift.
Steeds meer bedrijven en
instellingen weten de weg
naar het Internet te vinden. Ze
proberen met behulp van de
computer direct bij de mensen in
huis te komen.
Zo biedt de boekhandelaar
Bruna de gelegenheid via
Internet (http://www.bruna.nl)
thuis informatie over boeken
op te vragen en boeken te be
stellen. Een bestelling kan bin
nen een paar dagen worden af
gehaald bij de dichtstbijzijnde
Bruna-winkel. Wie niet de be
schikking heeft over een com
puter met Internetmogelijkhe-
den kan ook eens in een winkel
kijken hoe dat allemaal gaat.
Daartoe heeft Bruna zoge
naamde Infopoint's in een aan
tal zaken geplaatst. In Zeeland
staat het eerste en enige Info-
point in de Bruna-winkel aan
de Lange Vorststraat te Goes.
Speurders naar een nieuwe
auto hoeven ook de deur al niet
meer uit. Op Internet is nu een
site te vinden onder de naam
AutoNet (http://www.vip.nl/au-
tonet), die bestemd is voor alle
marktpartijen in de autobran
che. Dealers plaatsen er hun
verkoopinformatie en consu
menten kunnen uit het aanbod
formatie voor wetenschappelij
ke onderzoekers die een aan
vraag voor een onderzoeks
beurs willen indienen. Daar
naast is er algemene informatie
over de ziekte van Alzheimer
en de ISAO beschikbaar.
Uitmarkt
Wie uiteindelijk na al dat ge-
staar naar een computer
scherm alsnog besluit de deur
uit te gaan, moet toch nog even
het Uitweb aanklikken. Dat is
sinds afgelopen vrijdag, bij de
start van de Uitmarkt in Am
sterdam. een serie pagina's
met als onderwerp 'Uitgaan in
Amsterdam'. Via het Uitweb
(http://www.aub.nl) wordt in
formatie over het Amsterdam
se kunstaanbod en de kunstin
stellingen aan het publiek be
schikbaar gesteld. Daarnaast
kunnen agendagegevens van
de Amsterdamse theaters, con
certzalen, filmhuizen en musea
opgezocht worden. In AUB
Nieuws en Info staat het laat
ste nieuws over voorstellingen
en culturele gebeurtenissen en
informatie over diensten, zoals
de kaartverkoop. De agenda
informatie wordt dagelijks
geactualiseerd.
Netscape: RUB RGENDR
Images j Opgei Print Find- Stopj
ADB UITLIJN 020 6 211 211 MAT/MZA 9 00-21 00'
verwïjzingsn naar
andere sites over kunst
en cultuur op het web
Extra voorstellingen van de Mexicaanse Hond
Nog kaarten voor Mahlerconcert
Optreden Nits afgelast wegens ziekte
Meer nieuws
Via het Uitweb wordt informatie over het Amsterdamse kunst
aanbod en de kunstinstellingen aan het publiek beschikbaar ge
steld.
hun keus maken. AutoNet
biedt tevens direct toegang tot
de Internet site van de ANWB.
waar nadere auto-informatie
aan bod komt. Dealers die deel
nemen aan AutoNet kunnen al
le informatie van bij hen te
koop staande auto's, inclusief
foto's, plaatsen. Belangstellen
de consumenten kunnen ook
antwoord krijgen op vragen
als: wat krijg ik voor mijn oude
auto terug; hoe komt mijn fa
voriete auto uit de test en hoe
zit het met financieringsmoge
lijkheden?
Ook de Internationale Stich
ting Alzheimer Onderzoek
(ISAO) is sinds korte tijd actief
op het Internet met een eigen
homepage. (http://www.Alzhei-
mer.nl/) Op deze pagina kun
nen zowel wetenschappers als
betrokkenen bij de ziekte in
contact treden met de ISAO.
De homepage bevat vooral in-
Het Uitweb heeft nog allerlei
toekomstplannen, zoals reser
veringen via Internet en recen
sies van voorstellingen en ten
toonstellingen beschikbaar
stellen. De eerstvolgende uit
breiding die wordt voorzien
heeft betrekking op het aanbie
den van informatie over de Am
sterdamse café's, restaurants
en amusementsgelegenheden
in de omgeving van theaters en
musea. Daarnaast wordt ge
werkt aan gedetailleerde plat
tegronden van de stad.
René Schrier
Boekhandel Bruna:
http://iDvno.bruna.nl
AutoNet:
http:lhowxo.vip.nl/autonet
Internationale Stichting Alzheimer
Oxiderzoek (ISAO)
http://www.Alzheimer.nl/
Uitweb:
http://xDwxo.aub.nl
m\.w\
8kV ;-.v.v i! Hoow P»!o»-l J Imvjes 0;xo
VMlT Nov r j VtuVi Cool? j Handbook Nel Storrtl
Wot DirtoJcey 5of!vare
NKibi latt'i:
Zork ll',r <e penoont- f» bednjftauto
.1ui» »«u keo/r. compleet nart alle geqrocm
k Ban 007e zoekprogramma t om re» j-
eater lif«niati«:
Hier ui»41 u mcrr informatie ouer de drain
waar u een niea«r of gebruikte auto Font kopen.
Op Internet is nu een te vinden onder de naam AutoNet, die be
stemd is voor alle marktpartijen in de autobranche.