Golfplatenbusje houdt stand Mooie auto is een schilderij Nieuws in het kort PZC Nooit meer de deur uit met Internet vrije tijd 36 Citroen HY bestel geliefd als kampeerauto Museum in Deventer getipt computertaal A JU _*J S3 ZATERDAG 24 AUGUSTUS 1996 Tandpastabusje, armeluiskampeerauto, HA- IE. Allemaal namen voor hetzelfde beestje. De Citroën HY bestelauto, het 'golfplatenbusje', is vooral bij Nederlanders geliefd als kampeerauto. „Hij is mooi van lelijkheid", zegt Doetinchemmer Jaap de Winkel. Hij is secretaris van het Citroën HY-Team Holland, een stichting die al zeventien jaar ijvert voor de instandhouding van de auto, én trotse bezitter van een HY. De HY-fanaten Wil Klaassen (links) en Jaap de Winkel: „Hij is mooi van lelijkheid." De stichting telt ruim 800 leden die zeer gehecht zijn aan hun HY. Ze doen er, net als De Winkel, werkelijk alles aan om hun auto te behouden. Zo heeft het HY-team in de loop der jaren een magazijn opgebouwd van 600 vierkante me ter dat tot de nok vol ligt met on derdelen. Het team heeft niet alleen leden in Nederland. Ook HY-liefhebbers uit Australië, Verenigde Staten. Zweden. Finland en Slovenië on derhouden contact met de Neder landse stichting. En er worden ook Qinke uitstapjes mee gemaakt: La pland, Afrika, zomer of winter, de HY is niet stuk te krijgen. De bestelauto die een tweede leven krijgt als kampeerauto. „De Fran sen kijken er nog steeds een beetje vreemd tegenaan", zegt Wil Klaas sen. Hij is oprichter en voorzitter van de club en een citrofiel avant la lettre. „Vreemd, maar vol bewondering. Als je bijvoorbeeld aan een Franse boer vraagt of je de HY op zijn erf of in een wei mag parkeren, is dat meestal geen enkel probleem. Vaak komt de boer dan met verha len over zijn eigen ervaringen met de HY. En met een beetje geluk kun je het beestje nog bewonderen ook. In Frankrijk krijgt de HY vaak een tweede leven als kippen hok of nachthok voor dieren." Veel onderdelen van de HY, de auto is van 1949 tot 1981 in produc tie geweest, zijn niet meer voorra dig. Het HY-team heeft in de 17 jaar dat de stichting bestaat een grote voorraad nieuwe en gebruik te onderdelen weten aan te leggen. Vijftien vrijwilligers demonteren afgeschreven HY's en selecteren de onderdelen die nog te gebrui ken zijn. Kunststof „Maar we hebben niet alles meer. De speciale gegolfde deuren bij voorbeeld zijn gewoonweg op. We hebben iemand gevonden die spe ciaal voor ons af en toe een paar deuren maakt. Van kunststof nog wel. gaat de boel ook nooit meer roesten." Hetzelfde probleem doet zich voor met de banden. Die hebben een speciale maat en worden eigenlijk niet meer gebruikt. „Maar Miche- lin heeft de mallen nog wel. Wan neer wij meer dan honderd exem plaren tegelijkertijd bestellen, is Michelin zo aardig de band in pro ductie te nemen. Dus af en toe roe pen wij onze leden op banden te be stellen." De radiatorslang is weer een ander verhaal. Die wordt uit Engeland gehaald. De HY is een zeer arbeidsinten sieve auto. Veel garages, ook die van Citroën. zijn niet meer in staat of bereid aan de auto te sleutelen. Het HY-team heeft beslag weten te leggen op een partij gereedschap dat voor klussen aan de HY nodig is. Ook heeft het team een lijst met onderdelen die door een beetje knutselaar zelf zijn te maken. Franse slag De Winkel heeft onlangs beslag weten te leggen op een 'nieuwe' HY. „De oude was echt op." In zijn spaarzame vrije tijd bouwt hij de inrichting over. „Die HY's zijn echt met de Franse slag gemaakt. Bij het overzetten van het keukentje in precies hetzelfde HY-model, kom ik centimers te kort." De Franse slag is ook wat de meeste liefhebbers in de auto aantrekt. De Winkel moet nog aardig werken aan zijn HY voordat hij ermee op vakantie kan. Toch verwacht hij nog deze zomer erop uit te kunnen trekken. De HY-fanaten raken niet uitge praat over hun grote liefde. „Hij heeft een lage instap, is lekker breed en je kunt er overdwars in slapen", roemt De Winkel. „En als je vroeger aan een bromfiets ge sleuteld hebt, kun je ook aan je HY sleutelen. De HY loopt bijna altijd. Als hij het niet doet, is het meestal je eigen schuld: slecht onder houd." De meeste liefhebbers laten hetter niet zo ver komen. De conditie van de 1200 HY-campers in Nederland is bijvoorbeeld beduidend beter dan tien jaar geleden. Klaassen: „We doen er alles aan om de HY te behouden. En de auto brengt je echt overal heen. De motor van de kilometervreter - met een maxi mumsnelheid van 90 en als je geluk hebt 100 kilometer per uur - weet van geen ophouden. De teller kan rustig drie a vier keer rond. B-we gen, bergwegen, geen probleem. Hij klimt zelfs in een lantaarnpaal als het moet." Gert Meyboom Een uitgebreid scala van klassieke auto's, Mercedes, Hispano, Auburn Speedster in steeds wisselende collectie. Het automuseum dat Deventer rijk was, is sinds december 1995 weer geopend. De twee nieuwe directeuren Jan Bruijn en Tony Paalman hebben het gebouw een flinke opknapbeurt gegeven en het resultaat mag er zijn. Of zoals Tony Paalman zegt: Het is de droom van iedere autover zamelaar om uiteindelijk een museum te beginnen." De collectie bevat 35 auto's. Twintig auto's rouleren voortdu rend. De overige auto's maken deel uit van de vaste collectie. Bijzonderheid aan het museum is dat alle auto's te koop zijn. Paalman: „Slechts een Mercedes van vóór 1904 zal ik nooit verko pen, als ik deze in mijn bezit zou hebben, maar zeg nooit 'nooit'." Wie iemand zo'n auto cadeau wil doen, moet wel even flink in de buidel tasten. De prijzen van de auto's lopen op tot 1 miljoen gul den. Het museum is nu ruim een half jaar open en het publiek heeft de weg nog niet helemaal gevonden. Het oude museum trok ongeveer 10.000 bezoekers per jaar. dat haalt het nieuwe nog niet. Mede daardoor zijn de plannen van een te bouwen restaurant bij het mu seum niet doorgegaan. Nu heeft het museum een koffiebarretjes, waar bezoekers het een en ander kunnen nuttigen. De auto's lopen qua leeftijd uit een van het geboortejaar 1895 tot 1971 en staan opgesteld in twee zalen. In de eerste zaal staan de hoogtepunten van de autohisto rie uit de periode tussen 1920 en 1940. Hier zijn ook antieke lam pen en andere klassieke acces soires te zien van oude auto's. In de grote zaal daarachter loopt het aanbod uiteen van bijzon dere exemplaren uit het eind van de vorige eeuw tot de 'snoepjes' uit de naoorlogse periode. Aan de achterzijde bevindt zich de werkplaats, waar voortdurend wordt gewerkt aan de restaura tie van klassiekers. Paalman vertelt dat met alle auto nog wordt gereden. „Ze wor den regelmatig bewogen. De au to's moeten natuurlijk zacht be handeld worden. Met sommigen kan gescheurd worden." De col lectie wordt regelmatig uitgewis seld met particuliere collecties. „Zo zien we die auto's ook nog eens," aldus Paalman. Het autoverzamelen is al vroeg begonnen bij Paalman. „Een mooie oude auto is als een schil derij maar je hebt er meer plezier van, omdat het een kunstwerk is waarin je je kunt voortbewegen." Het museum aan de Sluisstraat 6 in Deventer is geopend van woensdag tot. en met zondag, van 10.30 uur tot 18.00. Bij de Saxo zijn vanaf het najaar ook vijf deuren, automatische transmissie of een dieselmotor leverbaar. Begin volgend jaar komt een nieuwe Mitsubishi L200 pickup naar ons land. Zij-airbags Audi Volkswagen laat weten dat de ko mende nieuwe Passat zijdelingse airbags heeft, ingebouwd in de voorstoelleuning. Het kon niet uit blijven dat dochter Audi hetzelfde gaat bieden, dachten we al. Bij de ze: het 1997-model van Audi's top per A8 heeft ook zij-airbags in de stoelen. Maar, en dat is een echte primeur, tevens in de leuning van de achterbank. Met daarbij gordel spanners zowel voor als achter, wat nog geen ander merk biedt. Voor de volledigheid nog het vol gende nieuws voor modeljaar 1997: de A4 kan nu ook in dieselversie met Quattro vierwielaandrijving geboden worden. Tevens ver schijnt de A4 Avant stationcar in goedkoper versies, met 1.6 benzi nemotor en 1.9 TDI diesel. Deze Avant is er zo voortaan vanaf f. 53.990 in benzineversie, als diesel kost hij bijna negenduizend gul den meer. Fina super loodvrij Tot ongerustheid bij bezitters van klassieke auto's zal ooit gelode (su per )benzine verdwijnen bij de meeste tankstations. In Duitsland is men er al mee bezig, in ons land kan het niet uitblijven. Vele jaren na de introductie van loodvrije benzine, verplichte kost voor au to's met katalysator, zijn ook de meeste bezitters van een auto zon der katalysator aan het goedko pere loodvrij gegaan. Want maar weinig auto's hebben daar een pro bleem mee. Voor auto's waarbij dat wel zo is brengt Fina uitkomst, met een loodvrije Super 98 benzine die hun gelode 'Super Plus' volledig ver vangt. Omdat lood een milieuver vuiler is zit er extra belasting op gelode benzine, maar dus niet op de nieuwe Fina Super 98 met lood- vervanger. Of andere benzinemer- ken volgen is maar de vraag, daar het aantal Super Plus tankers nog maar klein is en verder afneemt. Fina werpt zich op als de specialist die deze minderheid uit de brand helpt. Benzine-injectie Toyota Op de laatste autoshow in Tokyo, vorig jaar, pronkten bij een aantal Japanse merken prototypes van benzinemotoren met directe in spuiting, die nu bij diesels zo'n op- gang maakt. Mitsubishi liet al we ten dat de nieuwe Galant, die eind dit jaar in Japan uitkomt, dat zal hebben. Toyota kondigt nu aan ook binnen een jaar een benzine motor met directe inspuiting op de Japanse markt te brengen. Exacte gegevens zijn nog niet vrij gegeven, wel enkele warmmaker- tjes. De nieuwe tweeliter D4 motor is 30 procent zuiniger dan een con ventionele tweeliter, met zijn in spuiting direct in de cilinders in plaats van in de inlaat. Tevens ont wikkelt hij 10 procent meer trek kracht bij laag tot middelhoog toe rental. 'In verband met de beno digde speciale onderdelen zal hij wel wat duurder zijn, maar dat prijsverschil zal dalen bij oplopend productiegetal', staat er voorzich tig bij. In welk model de nieuwe motor komt blijft nog geheim. Citroën Saxo Nadat Peugeot vanaf het debuut, eerder dit jaar. zijn 106 in alle ge plande versies kon leveren mag Ci troën er met diens parallelmodel Saxo nu achteraan. Bij de Saxo zijn vanaf het najaar ook vijf deu ren, automatische transmissie of een dieselmotor leverbaar. De meerprijs voor vijf in plaats van drie deuren bedraagt f. 980,-, alleen de sportieve 1.6 VTR en VTS kun nen daarmee niet geleverd wor den. Een automaat wordt juist uit sluitend gecombineerd met een 1.6 motor, en dan wel in drie- of vijf- deursversie. De Saxo 1.5 diesel komt eveneens met drie en vijf deuren, voor een prijs vanaf f. 26.430,-. Mitsubishi pickup Begin volgend jaar komt een nieuwe Mitsubishi L'200 pickup naar ons land. Hij krijgt een ver zorgd. gerond aanzien naar het voorbeeld van de Pajero terrein wagen. Het zou een heel nieuw ont werp zijn, doch men verzuimt te vermelden waaruit dat blijkt. De bekende 2.5 liter diesel met of zon der turbo blijft in slechts 'verbeter de' versie dienst doen. Te raden blijft of er iets veranderde in de af metingen. waarschijnlijk gaat het meer om een flinke facelift. Steeds meer bedrijven en instellingen weten de weg naar het Internet te vinden. Ze proberen met behulp van de computer direct bij de mensen in huis te komen. Zo biedt de boekhandelaar Bruna de gelegenheid via Internet (http://www.bruna.nl) thuis informatie over boeken op te vragen en boeken te be stellen. Een bestelling kan bin nen een paar dagen worden af gehaald bij de dichtstbijzijnde Bruna-winkel. Wie niet de be schikking heeft over een com puter met Internetmogelijkhe- den kan ook eens in een winkel kijken hoe dat allemaal gaat. Daartoe heeft Bruna zoge naamde Infopoint's in een aan tal zaken geplaatst. In Zeeland staat het eerste en enige Info- point in de Bruna-winkel aan de Lange Vorststraat te Goes. Speurders naar een nieuwe auto hoeven ook de deur al niet meer uit. Op Internet is nu een site te vinden onder de naam AutoNet (http://www.vip.nl/au- tonet), die bestemd is voor alle marktpartijen in de autobran che. Dealers plaatsen er hun verkoopinformatie en consu menten kunnen uit het aanbod formatie voor wetenschappelij ke onderzoekers die een aan vraag voor een onderzoeks beurs willen indienen. Daar naast is er algemene informatie over de ziekte van Alzheimer en de ISAO beschikbaar. Uitmarkt Wie uiteindelijk na al dat ge- staar naar een computer scherm alsnog besluit de deur uit te gaan, moet toch nog even het Uitweb aanklikken. Dat is sinds afgelopen vrijdag, bij de start van de Uitmarkt in Am sterdam. een serie pagina's met als onderwerp 'Uitgaan in Amsterdam'. Via het Uitweb (http://www.aub.nl) wordt in formatie over het Amsterdam se kunstaanbod en de kunstin stellingen aan het publiek be schikbaar gesteld. Daarnaast kunnen agendagegevens van de Amsterdamse theaters, con certzalen, filmhuizen en musea opgezocht worden. In AUB Nieuws en Info staat het laat ste nieuws over voorstellingen en culturele gebeurtenissen en informatie over diensten, zoals de kaartverkoop. De agenda informatie wordt dagelijks geactualiseerd. Netscape: RUB RGENDR Images j Opgei Print Find- Stopj ADB UITLIJN 020 6 211 211 MAT/MZA 9 00-21 00' verwïjzingsn naar andere sites over kunst en cultuur op het web Extra voorstellingen van de Mexicaanse Hond Nog kaarten voor Mahlerconcert Optreden Nits afgelast wegens ziekte Meer nieuws Via het Uitweb wordt informatie over het Amsterdamse kunst aanbod en de kunstinstellingen aan het publiek beschikbaar ge steld. hun keus maken. AutoNet biedt tevens direct toegang tot de Internet site van de ANWB. waar nadere auto-informatie aan bod komt. Dealers die deel nemen aan AutoNet kunnen al le informatie van bij hen te koop staande auto's, inclusief foto's, plaatsen. Belangstellen de consumenten kunnen ook antwoord krijgen op vragen als: wat krijg ik voor mijn oude auto terug; hoe komt mijn fa voriete auto uit de test en hoe zit het met financieringsmoge lijkheden? Ook de Internationale Stich ting Alzheimer Onderzoek (ISAO) is sinds korte tijd actief op het Internet met een eigen homepage. (http://www.Alzhei- mer.nl/) Op deze pagina kun nen zowel wetenschappers als betrokkenen bij de ziekte in contact treden met de ISAO. De homepage bevat vooral in- Het Uitweb heeft nog allerlei toekomstplannen, zoals reser veringen via Internet en recen sies van voorstellingen en ten toonstellingen beschikbaar stellen. De eerstvolgende uit breiding die wordt voorzien heeft betrekking op het aanbie den van informatie over de Am sterdamse café's, restaurants en amusementsgelegenheden in de omgeving van theaters en musea. Daarnaast wordt ge werkt aan gedetailleerde plat tegronden van de stad. René Schrier Boekhandel Bruna: http://iDvno.bruna.nl AutoNet: http:lhowxo.vip.nl/autonet Internationale Stichting Alzheimer Oxiderzoek (ISAO) http://www.Alzheimer.nl/ Uitweb: http://xDwxo.aub.nl m\.w\ 8kV ;-.v.v i! Hoow P»!o»-l J Imvjes 0;xo VMlT Nov r j VtuVi Cool? j Handbook Nel Storrtl Wot DirtoJcey 5of!vare NKibi latt'i: Zork ll',r <e penoont- f» bednjftauto .1ui» »«u keo/r. compleet nart alle geqrocm k Ban 007e zoekprogramma t om re» j- eater lif«niati«: Hier ui»41 u mcrr informatie ouer de drain waar u een niea«r of gebruikte auto Font kopen. Op Internet is nu een te vinden onder de naam AutoNet, die be stemd is voor alle marktpartijen in de autobranche.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 36