T oonaange v end in havermout Amerika verovert de keuken PICPOUL de PÖJET PZC Quaker Oats terug bij af Zee wijn met een fris karakter VlNS Pays q'Oc Wat eet de kok zelf? vrije tijd zaterdag 24 augustus 1996 35 De boterham van de Nederlandse ontbijttafel verdringen, dat zit er volgens Aat Roodenburg niet in. „Maar zolang de meeste mensen 's ochtends brood eten, is voor ons op de markt nog heel wat te veroveren", zegt de algemeen directeur van Quaker Oats Nederland in Zwijndrecht, hoofdverantwoordelijke voor de export. En aangezien de Britten gemiddeld bijna zes keer zoveel graanprodukten (cereals) naar binnen lepelen dan Nederlanders tot aan het koningshuis toe ziet Roodenburg ruime groeipotenties. „We zijn toonaangevend in de havermout. Daar hebben we honderd jaar over kunnen doen. Krokante muesli is een veel jonger product." Een quaker (in Nederland als kwaker geschreven) is een lid van een christelijke sekte, die halver wege de zeventiende eeuw in Amerika werd gesticht. De leden zijn pacifistisch en verwerpen de 'wereldse genietingen'. Volgens Roodenburg wordt er altijd ten onrechte een link gelegd tussen deze geloofsrichting en zijn be drijf. „De man op ons beeldmerk is zeker geen kwaker. Zo liep ieder een er honderd jaar geleden bij." De oprichters van Quaker Oats wilden slechts dezelfde zuiver- en eerlijkheid nastreven als de kwa kers deden. In 1877 draaiden de havermout- molens van The Quaker Mill Com pany voor het eerst in de Verenigde Staten. Negentien jaar later werd de eerste vestiging op het Europe se vasteland geopend: in de Rot terdamse Maashaven. Een rijst- pellerij aan de Brielselaan werd omgebouwd tot havermoutfa- briek, en voorzien van moderne machines van Amerikaanse ma kelij. Tot aan de Tweede Wereld oorlog richt het bedrijf zich puur en alleen op rolled oats, oftewel havermout. In navolging van concurrent Hec- ker-Oats wordt in 1932 wel de vlugkokende havermout op de markt gebracht. Een product dat wordt gepromoot als 'de kortste weg naar een warm ontbijt'. Het populaire merk H-0 wordt als sterke mei'knaam opgekocht, waardoor Quaker de Nedeiiandse markt gaat beheei-sen. H-0 blijft het merk Quaker echter overvleu gelen. Uiteindelijk wordt na een wereldwijde sti'ategische consu mentenstudie besloten voortaan de quaker aan alle individuele merknamen toe te voegen. Geitenwollen sokken De afzet van havermout blijft in de jaren zeventig steken op zo'n zes miljoen borden per jaar Naarstig wordt gezocht naar nieuwe ont- Aat Roodenburg, algemeen directeur van Quaker Oats Nederland in Zwijndrecht: De man op ons beeldmerk is zeker geen kwaker. Zo liep iedereen er honderd jaar geleden bij. foto Ad Molendijk sets: na Pepsi en Coca-Cola neemt Quaker daar inmiddels een derde positie in. Tot die tijd concentreert Quaker Nederland zich alleen op de graanproducten, waaronder crue- sli. Het hoofdkantoor in Zwijn drecht verhuist aan het einde van dit jaar naar de Brielselaan. Daar is plaats vrijgekomen sinds de productie van havermout daar vo rig jaar werd gestaakt. Sindsdien richt de fabxiek zich alleen op de productie van cruesli voor de hele Europese markt. ..In Schotland groeit het graan tenslotte tot aan de achterdeur en kun je het zo bin nen halen. Datis toch veel goedko per dan het voor verwerking naar Nederland te brengen." bijtproducten. Dan doet het van oorsprong Zwitserse product muesli zijn intrede in reformza ken. De natuurlijke granenmix sluit naadloos aan bij de stijgende vraag naar gezondere producten. Quaker ziet er dan ook brood in. „Het geitenwollen sokken-imago van de muesli was al snel achter haald. Maar toch gaan gezond en lekker niet altijd hand in hand", vertelt Roodenburg. Weliswaar is muesli uiterst gezond, de smaak ervan wordt door sommigen ook als 'stoffig' ex-varen. Quaker be denkt daarom een krokante mues li. De meeste consumenten vinden de cruesli lekkerder dan muesli en bovendien gemakkelijker in ge bruik. Muesli moet immers voor consumptie eerst een tijdje in de melk of yoghurt wox-den geweekt. De gestage opmars op de ontbijt- markt kaxx beginnen. Dat geldt evexxzeer vo'or de dier voeding, waar in de jaren zestig voor het eex-st de aandacht naar uitgaat. Na aankoop van Evido in IJmuiden, volgt in 1967 de aan koop van de Doi-dtse Flora Hon denbroodfabriek. De grote klap per op de diervoedingsmarkt wordt echter pas vijftien jaar later gemaakt, als Felix-Bonzo in Etten Leur wordt ovei-genomen. Met de ze aankoop wordt Quaker in één klap twee keer zq groot. Hoewel de diei-voedingsbranche uitermate winstgevend was, werd bij het Amerikaanse moederbe- drijf de interesse gewekt door de sportdrank en andere dorstless- ers. Besloten werd o'm zich te gaan richten op dat waar Quaker ooit mee begonnen Was: gezonde voe ding. Hoewel honing wel in die lijn past, wei'd honingproducent Mel- lona gekocht in 1980 tijdens de ge zondheidsrage wegens stagneren de afzetresultaten van de hand ge daan aan het Duitse concern dr. Oetkei', tevens de Europese markt leider met Langnese-honing. Ook de chocoladedivisie in Mexico deed men van de haixd. Vorig jaar werd de productie van dieren- voedsel zowel in Eux-opa als Ame- rika volledig afgestoten. Vijand Vlak na de vei'koop aan Spillers Petfoods, werd het Zwijndrechtse diex-voedingsbedrijf (Felix en Bonzo) geconfronteerd met een ware nachtmerx-ie. Vijfhonderd poezen raakten verlamd en 330 huisdieren overleden na het eten van Felix-kattenbrokjes. „Ik vind het zeer spijtig dat zoiets is ge beurd. We hebben jax-enlang im mers keihax'd gewerkt om met Felix nummer één te blijven op de brokkenmarkt. Al die tijd hebben we onze grootste concuiTent Pedi- gri Pal van het lij f weten te houden en dan gebeurt er zoiets. Dat zou ik mijn grootste concun-ent nog niet toewensen." Spillers Petfoods lijdt door de kwestie niet alleen miljoenen aan omzetverlies, een andere grote strop is het imago dat een enorme deuk heeft opgelopen. „Nederlan- ders zijn ongelooflijk betrokken bij het wel en wee van hun huis- diex-. In die sector is het dan ook heel erg moeilijk om snel het ver trouwen van de consument terug te winnen", verwacht de geboren Rotterdammer Roodenburg. Met de verkoop van Spillers Pet food en Mellona liep het perso neelsbestand van Quaker Neder land terug van 640 naar 75. „De bulk was wex-kzaam in de dieren- voeding. Door die van de hand te doen hebben we tachtig procent van oixze omzet verkocht." Het heeft ertoe geleid dat Quaker na honderd jaar in Nederland weer een klein bedrijf is gewox-den. „Maar dat heeft ook voordelen. Nummer één worden is gemakke lijker dan het blijven." Sowieso is het de bedoeling dat Quaker zich op den duur net als in Amerika gaat richten op de doi'st- lesser. Zo wordt in Italië al Gato- rade vex'kocht, een uiterst succes volle sportdrank. En daaraan worden ijsthee en vrachtensappen toegevoegd na de aankoop van de firma Snapple. Door die overna me is Quaker in Amerika in één klap enorm gestegen op de rang lijst van fabrikanten van dorstles- Ramadansoep Belangx-ijk afzetgebied voor ha- vermout is het Midden-Oosten. Vooral tijdens de ramadan vervult de havermout een belangrijke x-ol voor vastende mohammedanen. De moslim eet het echter niet als pap, maar gebruikt de haveimout als verdikker voor soep. Verx-ijkt met noten en vrachten wox-dt deze voedzame ramadansoep gegeten na een dag vasten. Maar ook de Russen lusten er wel pap van. Wanneer in de winter het kwik weer ver onder nul daalt, wordt door de Russen behoorlijk wat warme pap naar binnen ge werkt. De snelst groeiende consumenten markten zijn op dit moment Zuid- - Afrika en China. In dat laatste land is de groei in consumentenbe stedingen volgens Roodenburg echt explosief. „Die markteil zijn ook voor graanproducten dus in teressante opties." Buiten West- -Europa wordt de cruesli op de markt gebracht onder de naam '100 natural'. „Ga ze daar maar eens uitleggen wat cruesli is." Yvonne Keunen Massaal bezoeken we Ameri ka. Voor zaken, voor de sport of zomaar met vakantie. De Ame rikaanse manier van leven wordt ons steeds vertrouwder en de Amerikaanse eetcultuur verovert Nederland. Dat beperkt zich al lang niet meer tot cola en hambur gers. Vele vormen van 'fast food' zetten de toon; we doen aan 'gra zing' en gebruiken daarbij 'finger- food'. Die cultuui-omslag begon met de vestiging van Amerikaanse x-es- taurantketens in Nederland. De ixxmiddels zeer vertrouwde McDo nald's, Pizza Hut en Kentucky Fried Chicken. Dat gezelschap breidde zich recentelijk uit met Applebee's, Domino's en Lone Star. Nog meer Amerikaanse ke- teixrestaurants lonken krachtig naar ons land. Te verwachten is dat Fuddrackers, Bennigans en TCBY binnenkort al even ver trouwd zullen klinken. Zelfs topkoks menen dat momen teel Amerika de richting bepaalt waarin de Nederlandse gastrono mie zich ontwikkelt. De vertrouw- McDonalds is met 'fast food' en 'finger food' een pionier van de Ameri kaanse keuken in Europa. foto Ruden Riemens de Franse keuken heeft volgens hen zijn beste tijd gehad. Die ver nieuwt zich niet meer, die staat stil. Ook vele tyendwatchers uit de wereld van drank en voedsel be schouwen Amerika als grootste inspiratiebron. Van over de oce aan komen de commercieel inte- i*essantste concepten en ook de productvernieuwing heeft daar plaats. Het is alles marketing wat vandaag de klok slaat en daarin zijn Amexikanen meesters. Wel is het zeer de vraag of onze cu linaire cultuur door deze Ameri kanisering verbetert. Steeds meer mensen gaan uit eten, inderdaad. Dat hebben die Amerikanen hier bereikt. De hedendaagse Neder lander heeft wat te besteden. En is bereid flink te betalen voor voed sel dat in wezen niet zo heel veel voorstelt. In traditionele restaux"ants is het vaak niet eens zoveel duurder. Daar wordt alle aandacht besteed aan verse ingrediënten en am bachtelijk bereide gerechten Toch hebben juist die zaken grote moeite hun exploitatie gezond te houden. De gastheer en de kok zijn immers vakfanaten die halsstar rig vasthouden aan hun klassieke, Franse manier van werken. Te genwoordig verstaat het gros van de Nedei'landse mensheid blijk baariets anders onder een avondj e uit. Gasten gaan niet meer naar een eethuis voor het voedsel, maar voor een avond entexdainment. Die Amex-ikanisering zet in hoog tempo door. De nieuwste trends kunnen we binnenkort ook hier verwachten: Mini-brouwerijen waar je als gast niet alleen het spe ciale bier kunt drinken, maar ook een hapje kunt eten. Restaui-ants als griezeltenten van de keiTnis, waar je een avondlang lekker bloedstollend wordt beziggehou den. Zeer Ameidkaans zijn xestaurants die genjnd worden door televisie- sterren of sporthelden. Planet Hollywood, Allstar Café en andere 'themarestaui-ants'. Je kunt er het favoriete voedsel van die steiren bestellen. Wel is de kans uitex-st klein dat je als gast je idool daar echt zult ontmoeten. Een Ameri kaan accepteert dat moeiteloos. Restaurant Iets eten of drinken doe je niet meer uitsluitend in een restau rant. Steeds meer boekhandels, muziekwinkels en kledingzaken in de Amerikaanse steden openen een 'foodcounter' of op zijn minst een 'coffeecoraer'. Want Amexd- kaanse koffie is niet meer zo spreekwoordelijk slap en slecht. Amerika ontdekte de espresso. Een groot aantal winkeltjes ver koopt uitstekende melanges kof fiebonen, naar wens gemalen. Je kunt daar ook een kopje naar keu ze drinken en er allerlei muffins of chocolate chip cookies bij snoe pen. Amerika is van oudsher een smeltkroes van vele culturen. Uit die borrelende confrontatie ont staan voortdurend nieuwe ideeën. Ook op eetgebied, want al die cul turen hebben weer een andere keuken. Dat mengt zich en er ko men verrassend passende combi naties uit voort. Wij spreken hier over de wereldkeuken ofwel de 'kosmopolitische keuken" en in Amerika noemt men het 'fusion kitchen'. De gerechten worden steeds exoti scher. kleurrijker en exti-avagan- ter. Op Thaise wijze bereide pizza's bij voorbeeld, met koriander en kouseband. Italiaanse pasta met pindasaus. Cajungei-echten waar verse gemberwortel of citroengras in zijn verwerkt. Of de nieuwste craze, Chino-Latino: een mix van de Chinese Sechuan-keuken met Cubaanse bereidingen. Martin van Huijstee De Languedoc brengt voorna melijk rode wijnen voort, maar je vindt er toch ook heel aan trekkelijke witte. Een der beste komt uit een vrij vlak gebied niet ver van zee en heet Picpoul de Pi- net. Het is een ideale zomerwijn die bovendien erg lekker smaakt bij schaal-en schelpdieren. Het Bassin de Thau, een grote wa terplas tussen de kust bij Montpel- lier en de Middellandse Zee, levert grote hoeveelheden oesters en mosselen. Overal in het water zijn raamwerken aangebracht waar deze schelpdieren worden ge kweekt. Het schilderachtige ha venplaatsje Bouzigues noemt zichzelf de oesterhoofdstad van Frankrijk, en het plaatselijke res taurant la Cöte Bleue serveert het hele jaar grote plateaus met 'fruits de mer'. Daar drinkt men natuur lijk wijn bij en die komt vlak uit de buurt. Want op nog geen tien mi nuten rijden van Bouzigues begint het herkomstgebied van witte Pic poul de Pinet, die vanwege zijn droge smaak en verkwikkende ka rakter als ideale zeewijn kan wor den beschouwd. Zwart schaap Picpoul de Pinet ontleent het eer ste deel van zijn naam aan de druif picpoul, die viijwel nergens an ders in Frankrijk groeit. Toen men hem nog met de hand oogstte, weixl hij door de plukkers 'het zwarte schaap' genoemd. Bij het losknippen van de trossen vielen er vaak druiven af, zodat de pluk- kers met een soort dienblad moes ten werken om niet te veel vruch ten te verliezen Tegenwoordig haalt men bijna de hele oogst ma chinaal binnen, wat ook makke lijk kan, want het terrein heeft maar weinig reliëf. Erzijnzo'n 700 hectare met picpoul beplant. Vroeger groeiden in het gebied veel andere vai'iëteiten, maar toen was de produktie gericht op sim pele basiswijntjes voor de ver- mouthindusti'ie. Dat de picpoul juist hier goed ge dijt, is te danken aan de natuurlij ke omstandigheden. Want in Pinet en de andere vijf gemeenten die samen de streek van herkomst vormen, is de grond kalkhoudend en dus ideaal voor het maken van droge, witte wijn. Voorts heerst er een warm, droog klimaat, wat gunstig is voor de picpoul. want die kan niet tegen veel ï-egen. De nabijheid van het water tenslotte brengt s nachts, tijdens de lange, hete zomer net voldoende vocht op de druivenstokken. zodat deze probleemloos overleven. Vandaar de uitspraak van Michel Rogi. die sinds vijf jaar voorzitter is van de gezamenlijke wijnproducenten: ..In onze regio is sprake van een perfecte harmonie tussen bodem, klimaat, drui vensoort èn het zeef- ruit waarbij je Picpoul de Pinet kunt drinken." Fluitmodel Officieel behoort Picpoul de Pinet tot de herkomstbenaming Co- teaux du Languedoc. Het gebied gaat echter zijn eigen weg, en voert dus ook zijn eigen publici teit Bovendien werd er een eigen model fles ontwikkeld, een sjiek fluitmodel dat het bestaande zal gaan vervangen. Treffend is ook dat de aanplant van picpouldrui- ven gestaag stijgt. Het huidige op pervlak is bijna dxiemaal zo groot als vijftien jaar geleden en er is voldoende grond om met nog eens eenzelfde factor te stijgen. De ge middelde kwaliteit van de wijnen ligt aangenaam hoog. Zo doen wij nen van coöperaties niet of nau welijks onder voor die van parti culiere producenten. De caves coopératives van Pinet en Pomérols brengen bijvoorbeeld heerlijke wijnen voort, frissig en zuiver, met een hint van minera len, een charmante sappigheid, soms een heel klein bittertje, en iets van citrusfrait. Goede coöpe ratiewijnen zijn de Carte Noire van Cave de l'Ormarins (Pinet), de daarop lijkende Donxaine Saint- -Louis. de nog iets meer genuan ceerde, levendige Due de Moray en de Hugues de Beauvignac (komt uit Pomérols). Een topper onder de domeinwijnen is die van Domaine Féline Jourdan. Voor eigenlijk al deze Picpouls zou een passende omschrijving zijn: piekfijn. Hubrecht Duijker J De in de Languedoc geteelde witte Picpoul de Pinet staat te boek als een goede 'zeewijn'. Wie eet elke dag het lek kerst'? Dat moet wel haast de kok van het sterren- -restaurant zelf zijn. En mis schien ook wel de kelner en de baas van de tent. Jaloerse lek kerbekken dagdromen dat die boffers dagelijks de heerlijkste creaties smikkelen. De werke lijkheid is minder romantisch. Alle koks hebben tijdens hun werk recht op een gratis war me maaltijd. Dat is bij cao be paald. Goede koks proeven wat ze voor hun gasten nxaken. Elke keer opnieuw proeven ze. vele malen per dag Koks we ten dus precies hoe al hun ge rechten smaken. Maar ze prop pen er niet de buik mee vol. De meeste koks eten zelf liever stamppot. Of een boterham met suiker. Voor restaurantpersoneel dat niet in de keukeix werkt, is een personeelsmaaltijd niet altijd vanzelfspx-ekend. Dikwijls moet er voor worden betaald. Al was het maar omdat de fis cus niet dol is op, zoals dat heet, verstrekkingen in natura. Daaixim berekent de baas op verzoek van de belastingin specteur aan zijn personeel de kostprijs van die maaltijd door. Er is bij restaurants een groot verschil tussen het eten van een maaltijd en het proeven van gerechten. Want wie in de bediening werkt, moet het no dige weten over de gerechten die op de menukaart staan. Het is immers de kelner of de gast vrouw die de gasten adviseert. Daarom laat een verstandige chefkok zijn nieuwe creaties aan de bediening proeven. Frans Hazen, eigenaar van ho tel-restaurant 'De Draak' te Bergen op Zoom, is van mening dat het fiscaal belasten van gratis aan het pei-soneel ver strekt voedsel ..gestoeld is op het evangelie van de afgunst." Het blijkt in de praktijk moei lijk te zijn om aan belasting ambtenaren duidelijk te ma ken dat het proeven van ge rechten gewoon bij het werk in een restaurant hoort. De meeste directies vinden overigens niet dat hun perso neel de duurste dingen hoeft te schransen. Bijna altijd wordt er voor de personeelsmaaltijd speciaal ingekocht en gekookt Maar de keuken verwerkt ook ingrediënten en maaltijdcom ponenten die de gasten even eens krijgen. (GPD) ©door

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 35