Spookstations en volle treinen
PZC
Hoorzitting tribunaal tegen
Vier van Celebici chaotisch
Raad van State krimpt verder in
I
I
PZC
achtergrond
Duits busbedrijf exploiteert met succes onrendabelelijn
het weer in zeeland
redactie
fa
snelheidscontrole
ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1996
717 ederlandse streekbusondernemingen overwegen het
1V spoor op te gaan. Ze zijn in principe in voor de overname
van onrendabele lijnen van de Nederlandse Spoonoegen.
Met lichter materieel en minder personeelskosten zouden ze
noodlijdende boemels in dienst kunnen houden. De busbe
drijven kunnen een voorbeeld nemen aan de Duitse streek
vervoerder Dürener Kreisbahn, die sinds mei 1993 met suc
ces een regionale spoorlijn exploiteert in de deelstaat Noord-
rijn-Westfalen.
door Ron Kragten
Fahrkarten, staat met grote
letters op een muur van het
vervallen stationnetje van
Heimbaeh, een stadje midden in
het Duitse natuurpark Nordei-
fel. De pijl wijst naar een deur
die hermetisch gesloten blijkt
te zijn. Heimbaeh Bahnhof is al
drie jaar een spookgebouw,
waar geen kaartjes meer wor
den verkocht. Sinds de Deut
sche Bahn (DB) de spoorlijn
naar Duren voor één mark van
de hand deed, heeft het zijn
functie verloren.
Niet dat in Heimbaeh geen trein
meer komt. Het pittoreske
plaatsje aan het einde van de en-
kelbaans spoorlijn, heeft nog
nooit zoveel railvoertuigen zien
komen en gaan als de laatste
paar jaar. Sinds het busbedrijf
Dürener Kreisbahn (DKB) de
exploitatie van het spoor heeft
overgenomen, verschijnt elk uur
een ultramoderne regiosprinter
aan het oude perron.
Het station mag in verval zijn ge
raakt, het spoor leeft in Heim
baeh en andere plaatsen aan de
bijna dertig kilometer lange
spoorlijn naar de regiohoofdstad
Düren als nooit tevoren. Zo'n
1.500 passagiers maken dage
lijks gebruik van de moderne
railvoertuigen, die meer lijken
op sneltrams dan op treinen.
Dat waren er drie jaar geleden,
toen DB nog met oude diesel-
treinen vijfmaal daags op het
traject reed, net negenhonderd.
De verwachting is dat het aantal
reizigers zal stijgen als in de toe
komst het spoor grondig is ver
beterd en er sneller, en vaker
kan worden gereden.
Succesverhaal
Meer ritten, meer passagiers en
minder kosten, aldus luidt sa
mengevat het succesverhaal
van de overname van de Rurtal-
bahn door DKB. Behalve het
traject Düren-Heimbach omvat
deze spoorlijn ook het ruim 15 ki
lometer lange enkelspoor in
noordelijke richting van Düren
naai* Jülich. Op dat traject is het
aantal reizigers per dag, mede
dank zij de invoering van een
halfuurdienst in de spitsuren,
opgelopen tot rond de 1.800, ter
wijl DB er nog geen vierhonderd
in de treincoupés wist te krijgen.
„Het is duidelijk dat de mensen
het waarderen dat er weer wordt
geïnvesteerd in het spoor", zegt
D. Litterscheid, manager van de
spoorafdeling van DKB. „Veer
tig jaar lang is er niets gebeurd,
is de lijn alleen maar verder in
verval geraakt. Er is de laatste
jaren voor de overname eigenlijk
alleen gesproken over sluiting
en nooit gedacht aan verbeterin
gen. Nu wordt er volop gewerkt
aan de rails en aan de haltes en
zijn splinternieuwe, comforta
bele railvoertuigen op het tra
ject ingezet. Daarmee is de nega
tieve spiraal doorbroken."
Het resultaat van de 71 miljoen
mark kostende investeringen
die de komende jaren van de
Rurtalbahn een moderne raillijn
moeten maken, is al op veel
plaatsen zichtbaar. In het
plaatsje Kreuzau bijvoorbeeld,
op 17 minuten sporen vanaf Dü
ren, ligt een nieuw perron met
aan weerszijden rails te glimmen
in de zon. Open glazen wach-
thokjes moeten passagiers be
schermen in tijden van nood
weer en geven het station het ka
rakter van een tramhalte.
Dichtgemetseld
Het enkele tientallen meters
verderop gelegen oude stations
gebouw van Kreuzau wordt al
leen nog gebruikt door de trein
dienstleiding. De hal waar vroe
ger kaartjes en etenswaren kon
den worden gekocht is leeg en
stinkt naar urine. Op een groeze
lige, bruine bank in de hoek
heeft overduidelijk al heel lang
geen treinreiziger meer gezeten.
Het loket en het snoepwinkeltje
zijn dichtgemetseld.
Alleen de deur naar café Op de
HOOFDREDACTIE: A.L. Oosthoek
ADJUNCT-HOOFDREDACTEUR: M. van Zuilen
CHEF-REDACTEUREN: M. Antonisse, A.L. Kroon
COMMENTAARGROEP: A.L. Oosthoek,
A.J. Snel, M. van Zuilen, B. Jansen
NIEUWSDIENST
Chef: M. Antonisse
Eindredacteuren: K. Cijsouw, J.D. van Scheijen
Verslaggevers algemeen:
W.A. Bareman; J.C.M. Cats; W.J. van Dam;
J.A.H. van den Dobbelsteen; A.M. van der Jagt;
B. Jansen (plv chef nieuwsdienst); H.O. Postma; M.J. Schrier;
L. Sleutjes (Den Haag); A.J. Snel;
C.M.J. Sondervan (ondernemend Zeeland); H. van der Werf.
Verslaggevers Bevelanden/Noord-Zeeland
F.B. Balkenende (chef); M. van Barneveld; M. Hitzert;
M.A. de Jongh; C.A. Moerland; H. Stegenga.
Verslaggevers Walcheren:
A.A. van der Sluis (chef); R. Bosboom;
N.J.C. Kluijtmans; M.P.T. Sep.
Verslaggevers Zeeuws-Vlaanderen:
C.A.M. van Gremberghe (chef); P.I.F.M. Cappetti;
J.J. Heijt; R.E.A. Hoonhorst; M. Modde.
Bureau: M.E. Ernens; Th. J. M. Giele; B. Goudswaard;
S.C. Osman; A.W.C. Mullink; A. Nijmeijer; J.P. van de Sande;
M.T.O. van der Vleuten.
CENTRALE REDACTIE
Chef: M. van Zuilen
Binnen- buitenland, opinie: Ch.J. Schets (chef);
H.D. Hekking; G.J. Kers; F.T.J. Koopmans; W.P. Staat.
Kunst en bijlagen: J. van Damme (chef);
F.P.J. Doeleman; E.J. Rozendaal;
J.A.M. Tabbers; A. Zevenbergen.
Sport: R. Thannhauser(chef); J.F.D. Bakker; P. van den Belt;
M.H.J. Caldenhoven; E.L. Ramakers; K.L. de Vries.
Levensbeschouwing: W.P. Staat.
Secretariaat: J. Everaars (hoofdredactie),
G.M. Boersma, I. Wirtz.
PRODUKTIE en VORM
Chef: A.L. Kroon
Vormgeving: A.A. Adriaanse; W.J. Adriaansens;
F.J. Binicewicz; E.F. Bouwens; W.H. Diepeveen; S. Haanstra;
P.C. de Jonge; C.A. Lammers; L. Minnaard; A. Mommer;
J.P.H. Noot; J.J. de Rijke; A.F. Schreurs; J.P. Verbeek;
W.M.J. Verstuyf.
Systeembeheer: R.G.C. de Ridder.
Beeld: J.B. Siwabessy; D. Hafkenscheid.
Documentatie: L. van der Horn, C. Flipse,
R.J. Jongelings
CORRESPONDENTEN
A.B.C. Knol (Brussel); P.J.A.H. Koopman (Brussel);
P.G.W. van Nuijsenburg (Bonn); J.A.Geleijnse (Londen);
C. van Zweeden (Parijs); H.B.Hoogendijk (Moskou); E.J.A. van der
Linden (Rome); J.W.M. Gertsen (Boedapest); R.E. Kroon (Ge-
nève); A. Bloemendaal (Tel Aviv); J.E.J.M. Lutz (Istanbul); J.A.M.
de Bruijn (Washington); R.Hellinga (Kaapstad); F.J.M. van den
Houdt (Nairobi); J.Stalpers (Tokyo); Y. van der Heijden (Peking);
K.Gottlieb (Mexico-stad).
REDACTIEKANTOREN
Vlissingen: Oostsouburgseweg 10, Postbus 18,
4380 AA Vlissingen. Tel: (0118) 484000.
Goes: Voorstad 22,
4461 KN Goes. Tel (0113) 273000.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen. Tel: (0115) 694457.
Zierikzee: Oude Haven 41,
4301 JK Zierikzee. Tel: (0111)415380.
De redactie van de Provinciale Zeeuwse Courant maakt
naast de eigen nieuwsgaring gebruik van de volgende bron
nen: Geassocieerde Pers Diensten (GPD), Algemeen Neder
lands Persbureau (ANP), Associated Press (AP), United
Press International (UPI), Deutsche Presse Agentur (DPA),
Agence France Press (AFP), Reuters (RTR) en European
Pressphoto Agency (EPA).
Bahn is nog in functie. De waard
kijkt verstoord op bij het zien
van een vreemde gast. Ja, hij
verkoopt nu treinkaartjes. Ja,
het gaat goed met de Rurtal
bahn. Beter dan vroeger, toen hij
vrijwel nooit iemand zag!.
De meeste reizigers kopen hun
kaartjes in de automaat. Die is
uit efficiency- en veiligheids
overwegingen geplaatst in de
treinstellen. Er zijn minder trei
nen dan haltes, dus worden op
deze manier automaten en kos
ten gespaard. Bovendien zijn de
treinstellen bemand, terwijl de
meeste stations verlaten zijn.
Kaartjesautomaten zouden
daar een gemakkelijke prooi
kunnen zijn voor vandalen.
Het geheim van het succes van
de Rurtalbahn zit hem in het
drukken van de kosten. Had de
Duitse nationale spoorweg
maatschappij DB nog 63 men
sen nodig om de spoorlijn Jülich-
Düren-Heimbach te exploite
ren. DKB doet het met 33. Con
ducteurs kennen ze niet meer bij
de Rurtalbahn. „Let wel, niet
wij, maar DB heeft die mensen er
uitgegooid", haast Litterscheid
van DKB zich te zeggen.
Onveiligheid
Litterscheid erkent dat het ge
brek aan personeel op stations
en het ontbreken van conduc
teurs kan leiden tot sociale on
veiligheid en zwartrijden. „Dat
kan voor ondernemingen die ons
voorbeeld willen volgen een se
rieus probleem zijn", zegt hij.
„De regio Düren is erg landelijk
en rustig. Maar in een meer ver
stedelijkte omgeving zou dat
wel eens heel anders kunnen lig
gen."
De kostenbesparing is niet al
leen een personeelskwestie.
Door moderner en vooral lichter
treinmaterieel in te zetten is
DKB veel goedkoper uit dan
DB. De splinternieuwe regio
sprinters zijn in aanschaf en on
derhoud 50 procent voordeliger
dan echte treinen en slurpen ook
nog eens 40 procent minder die
sel.
Eigenlijk zijn de regiosprinters
gewoon bussen op treinwielen.
De motoren zijn van dezelfde fir
ma alg die in de meeste streek
bussen die DKB exploiteert.
Dus kan het onderhoud m de
zelfde garage en door dezelfde
monteurs geschieden.
Het buslijnennet is sinds de
overname van de Rurtalbahn
enigszins aangepast en heeft
daarom niet te lijden onder het
succes van de herboren spoor
lijn. „De bussen rijden niet lan
ger parallel trajecten en sluiten
overal goed aan op de regio
sprinter", zegt Litterscheid.
„Trein en bus versterken elkaar
op deze manier. Gevolg is dat we
ook meer mensen in de bus heb
ben gekregen. Verder hebben we
ervoor gezorgd dat de Rurtal
bahn in Düren goede aanluitin-
gen heeft met de grote lijnen van
de Deutsche Bahn. Het station
ligt aan de spoorlijn tussen Keu
len en Aken."
Voorbeeld
De Rurtalbahn is in de Duitse
deelstaat Noordrijn-Westfalen
een voorbeeldproject. De deel
staatregering betaalt 90 procent
van de investeringen in de infra
structuur. Verder krijgt DKB zo
als alle openbaar vervoeronder-
nemingen een exploitatiever
goeding. Manager Litterscheid
heeft er het volste vertrouwen in
dat de miljoeneninvesteringen
op korte termijn meer reizigers
zullen opleveren en dat steeds
minder overheidsvergoedingen
nodig zullen zijn. „Nu al hebben
we bij de exploitatie een kosten
dekkingspercentage van 50 tot
60 procent. Dat wil zeggen dat de
reizigers al meer dan de helft van
de kosten betalen. In de tijd van
de DB was dat nog geen 20 pro
cent."
In Heimbaeh is pas echt sprake
van concurrentie tussen auto en
trein. Een briefje op de herme
tisch gesloten stationsdeur ver
wijst reizigers die niet beschik
ken over muntgeld voor de kaar
tjesautomaat in de regiosprin
ter, naar het nabijgelegen benzi
nestation van BP. Automobilis
ten kunnen hier kiezen: vol gooi
en of toch maar een retourtje
Düren.
De regiosprinter van Dürener Kreisbahn aan het perron van het gesloten station Heimbaeh.
door Marjolijn de Cocq
Ginnegappende verdachten
en door elkaar pratende
advocaten. De eerste openbare
hoorzitting van het Joegoslaviè-
tribunaal waarbij alle vier de
verdachten in de 'Celebici-zaak'
persoonlijk aanwezig waren,
verliep gistermorgen zeer chao
tisch. Doel van de zitting was
vast te stellen of de verdachten
gezamenlijk worden berecht,
zoals de aanklagers van het tri
bunaal willen, of afzonderlijk,
zoals de advocaten hebben
geëist. Maar een beslissing hier
over is nog niet gevallen.
De Celebici-zaak was in maart
van dit jaar de eerste aanklacht
van het VN-tribunaal voor oor
logsmisdaden tegen Servische
gevangenen. Opmerkelijk snel
kreeg het tribunaal daarna de
vier aangeklaagden in handen
na medewerking van Duitsland,
Oostenrijk en de Bosnische au
toriteiten. De moslims Hazim
Delic (31) en Esad Landzo (23)
worden beschuldigd van moord,
marteling en verkrachting in het
kamp Celebici in de regio Konjic
in Midden-Bosnië, waar tot het
einde van 1992 Servische bur
gers gevangen werden gehou
den. De zogenaamde 'grote vis'
in de aanklacht, Zejnil Delalic
(48). wordt als superieur verant
woordelijk gesteld voor de mis
daden die zijn ondergeschikten
begingen, evenals zijn directe
ondergeschikte, de Kroatische
commandant Zdravko Mucic
(41).
Aanvankelijk deden de verdach
ten gisteren in de rechtzaal alsof
ze elkaar niet kenden. Op een rij
tje in de beklaagdenbank en om
geven door vijf bewakers tuur
den ze strak voor zich uit. Maar
tijdens de betogen van hun ad
vocaten sloeg de verveling toe.
Ze bestudeerden uitgebreid de
publieke tribune, begonnen met
De Vier van Celebici gisteren tijdens de binnenkomst van de rechters van het Joegoslavië-tribunaal in
Den Haag. Van links naar rechts: Esad Landzo, Hazim Delic, een bewaker, Zdravko Mucic en Zejnil
Delalic. foto ANP
hun buurman te praten en barst
ten regelmatig uit in gelach.
Zwart op wit
De onlangs benoemde advocaat
van Mucic, opmerkelijk genoeg
een Serviër, trok aan het begin
van de zitting het verzoek voor
afzonderlijke berechting van
zijn cliënt onmiddellijk weer in.
De vorm van het proces maakt
hem niet uit als het maar snel
begint. Mucic zal toch meteen
worden vrijgesproken, aldus de
advocaat, als de verdediging de
hand kan leggen op een docu
ment van de Bosnische regering
waarin zwart op wit staat dat
zijn cliënt pas op 27 juli 1992
commandant van Celebici werd,
dus na de misdaden die in de
aanklacht worden vermeld.
De advocate van Zejnil Delalic,
een in de regio vooraanstaand
zakenman en eigenaar van de
eerste disco 'westerse stijl', hield
in eerste instantie vast aan haar
eis dat Delalic apart berecht
moet worden. Waarom een uit
gebreid 'megaproces' doorstaan
als gelijk kan worden vastge
steld dat Delalic helemaal geen
superieur was en geen enkele
verantwoordelijkheid droeg
voor de gebeurtenissen in het
kamp? Maar toen de advocaten
van de bewakers Landzo en De
lic aangaven dat zij er geen be
zwaar tegen hebben als de twee
gezamenlijk worden berecht,
stemde zij ook in met een even
tueel gezamenlijk proces voor de
'vermeende' superieuren Delalic
en Mucic.
De Amerikaanse rechter Ga-
brielle Kirk McDonald, die zoals
altijd de namen van de advoca
ten en hun cliënten weer ernstig
verhaspelde („sorry, maar ik
spreek geen Servo-Kroatisch en
ik doe mijn best") maande de
zeer warrige advocaten bij her
haling tot duidelijkheid. Maar
de Amerikaanse aanklager Te
resa McHenry verklaarde geen
enkel argument te hebben ge
hoord dat afzonderlijke of opge
splitste berechting van de ver
dachten zou rechtvaardigen.
Vier of twee processen in deze
zaak zou volgens haar onnodig
lijden betekenen voor de getrau
matiseerde getuigen, die hun
medewerking toch al schoorvoe
tend hebben verleend. „Ze heb
ben maanden gevangen gezeten,
ze werden gemarteld, verkracht,
gedwongen zich als beesten te
gedragen", zei ze. „Ze kunnen
het niet aan om bij herhaling te
worden opgeroepen."
De inkrimping van de afdeling bestuurs
rechtspraak bij de Raad van State gaat
door. De huur van een aantal gebouwen in
Den Haag is per 1 januari opgezegd, zo
blijkt uit interne mededelingen aan het
personeel bij de Raad van State.
Na afstoting van de gebouwen aan de Oran
jestraat trekt de bestuursrechtspraak zich
terug in het oude hoofdgebouw, het voorma
lige paleis aan de Kneuterdijk in Den Haag.
De drastische vermindering van de werk
ruimte maakt deel uit van de sanering bij de
raad. Eerder heeft de afdeling bestuurs
rechtspraak, waar burgers klachten kunnen
indienen tegen overheidsplannen, veel ta
ken overgedragen aan de regionale recht
banken.
Het hoger beroep tegen de overheidsbeslui
ten, nu nog mogelijk bij de Raad van State,
wordt ook overgedragen aan deze rechtban
ken. Daarnaast komen er, via een algemene
maatregel van bestuur, landelijke regels
voor een groot aantal bedrijven. Snackbars,
garagebedrijven, restaurants en diverse pro
ductiebedrijven hebben straks geen afzon-
derïijke vergunning meer nodig. Ook hier
door verdwijnt er werk bij de raad. Minder
werk betekent ook een drastische sanering
onder juristen en ondersteunend personeel.
Veel personeel wacht de sanering niet af en
solliciteert elders, veel ouderen gaan met
wachtgeld of vut.
Inmiddels werkt het kabinet aan een nieuwe
taakomschrijving van de afdeling bestuurs
rechtspraak, waarbij slechts een beperkt
aantal taken (bij voorbeeld grote projecten
zoals de hoge-snelheidslijn) overblijven. Nu
werken er nog ongeveer vijfhonderd perso
neelsleden bij de Raad van State, binnen
twee jaar blijft er minder dan de helft over.
ANP
Vandaag
De zon komt eraan. Zaterdag
zijn er al fikse zonnige perioden
en zondag venvachten we weer
eens een strakke blauwe hemel.
Een rug van het Azorenhoog
heeft zich opgebouivd en wordt
bepalend voor het weer in de re
gio. Vandaag zijn er af en toe
nog wat stapelwolken. Dit komt
omdat de van oorsprong ivat
koele en onstabiele, met een
noordwestelijke stroming aan
gevoerde lucht in de onderste
luchtlagen nog ivat vochtig is.
Het blijft echter ivel in heel Zee
land droog. De temperatuur
blijft nog aan de gematigde
kant. In Oost-Zeeland stijgt het
kwik overdag naar de 21 graden
en aan de kust haalt het kwik de
19 graden. Vanavond en van
nacht is het hoog verder in de
richting van onze regio getrok
ken en blijft het rustig en droog
weer. Minimumtemperatuur 11
graden. De wind is noordwest en
zwak tot matig, 2-3 Beaufort, en
voelt nog wat koel aan.
Nautisch bericht
wind: noordwest zwak tot matig,
2-3 Beaufort; zicht: goed; tempe
ratuur kustwater: 18 graden; af
wijking ivaterstanden: enige
verhogingen; maximum golf
hoogte monding Scheldes: an
derhalve meter.
Vooruitzichten
Voor zondag: Een mooie zon
nige, vrijwel onbewolkte dag.
Een hogedrukgebied ligt met de
kern boven de Noordzee en trekt
gedurende de dag van west naar
oost over de regio. De meer van
uit het noordoosten aangevoer
de lucht is minder koel waar
door de temperatuur geleidelijk
stijgt naar een maximum van 23
graden in Oost-Zeeland en 20
graden aan de kust. De oost
noordoosten wind is zioak tot
matig, 2-3 Beaufort.
Voor maandag tot en met
woensdag: Zonnig en warmer.
De wind draait ivat meer naar
een zuidelijke richting en voert
daarmee warme en droge lucht
aan. Maximumtemperaturen
van 25 graden, minimum 14 gn
den. De wind is oostzuidoost et,
matig. Dinsdag kans op onweei
ZON EN MAAN
4 augustus 1996
Zon op 06.07 onder 21.21,.]
Maan op 23.39 onder 12.4L,]
ter
Hoog water
uur
zaterdag 3 augustus
Vlissingen 05.20
Terneuzen 05.37
Bath 06.46
Roompot Buiten 05.15
Zierikzee 07.25
Yerseke 07.35
Philipsdam West 07.50
zondag 4 augustus
Vlissingen 06 09
Terneuzen 06.26
Bath 07.33
Roompot Buiten 06.05
Zierikzee 08.05
Yerseke 08.20
Philipsdam West 08.30
maandag 5 augustus
Vlissingen 06.57
Terneuzen 07.21
Bath 08.23
Roompot Buiten 07.00
Zierikzee 08.50
Yerseke 09 00
Philipsdam West 09.05
251 18.32 2$>ul
276 18.50 2(©e
331 19.55 3lUr
192 18.30 IV
175 20.20 1$T
185 20.30 lfdt
193 20.50 iawel
cm uur cjt101
be
232 19.20 2&ai
257 19 46 2{eni
310 20.46 2Le,
176 19.20 1L
167 20.55 lf
176 21.10 lf*1.1
181 21.10 lfW<
[19E
1101
Laag water
uur
cm
uur
zaterdag 3 augustus
Vlissingen
11.46
188
Terneuzen
00.06
252
12.16
Bath
01.14
280
13.21
Roompot Buiten
11.30
124
Zierikzee
01.05
164
13.15
Yerseke
01.00
168
13.15
Philipsdam West
00.55
171
13.10
uur
cm
uur
zondag 4 augustus
Vlissingen
00.22
231
12.32
Terneuzen
00.47
246
13.00
Bath
01.56
274
14.06
Roompot Buiten
00.05
167
12.20
Zierikzee
01.55
165
14.00
Yerseke
01.45
169
14.00
Philipsdam West
01.45
171
13.55
uur
cm
uur
maandag 5 augustus
Vlissingen
01.05
219
13.15
Terneuzen
01.36
233
13.46
Bath
02.38
260
14.46
Roompot Buiten
00.55
163
13.15
Zierikzee
02.35
163
14.40
Yerseke
02.30
168
14.45
Philipsdam West
02.25
170
14.45
d
clAL
sch
l*ei
foto Ron Kragten/GPD
Vooruitzichten
Weersvooruitzichten geldig tot
en met zondag:
Engeland, Schotland, Wales en
Ierland: Flinke perioden met
zon en droog. In Schotland en
Ierland soms ook wolkenvelden
en een kleine kans op een bui.
Middagtemperatuur van 17 gra
den in het noordwesten tot 24 in
de omgeving van Londen.
België en Luxemburg: Overwe
gend zonnig en droog. Maxima
zondag 23 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk:
Vrij zonnig en droog, in de Jura
nog een kleine kans op een regen-
of onweersbui. Maxima zondag
27 graden.
Portugal: Overwegend zonnig,
ten noorden van Lissabon ook
bewolking. Droog. Middagtem
peratuur aan de meeste stran
den in het noorden 23 graden, in
het zuiden dichtbij de 30 graden.
Madeira: Perioden met zon,
soms ook wolkenvelden. Meest
droog. Middagtemperatuur 25
graden.
Spanje: Veel zon en warm weer.
Aan zee maxima 30 graden, in
het binnenland maxima boven
de 35 graden. Langs de Golf van
Biskaje is het met 22 graden be
duidend frisser met soms wol
kenvelden en ook een enkele
(onweers)bui. Ook de Costa Bra-
va houdt het niet droog.
Canarische Eilanden: Aan de
noordkant van de eilanden wol
kenvelden, aan de zuidstranden
zonnig. Af en toe stevige noorde
lijke wind. Maxima 30 graden.
Marokko: Westkust: Overwe
gend zonnig. Droog. Middag
temperatuur 30 graden.
Tunesie: Zonnig. Temperaturen
aan de stranden ruim 30 graden.
Zuid-Frankrijk: Perioden met
zon en een enkele onweersbui.
Maxima 27 graden in de buurt
van Bordeaux tot iets boven de
30 in de Provence en aan de Cote
d'Azur.
Mallorca en Ibiza: Zonnig en
droog. Middagtemperatuur iets
boven de 30 graden.
Italië: Veel zon. In het noorden,
zondag mogelijk ook in het mid
den, toenemende kans op on-ko
weer en regen, plaatselijk is veejke
neerslag mogelijk. Maxima circajs
28 graden in het noorden, elders ge
ruim boven de 30 graden. La
Corsica en Sardinië: Veel zon ze!
Middagtemperatuur iets boven! se
de 30 graden. nu
Malta: Zonnig. Maxima 32 grajkl;
den. de
Griekenland en Kreta: Zonnig; La
en warm, Zondag in het noorden he
kans op een regen- of onweers
bui. Op beide dagen staat op d(
Egeische Zee een stevige noor
delijke wind. Maxima tussen 31
en 35 graden, maar op de Griek
se Eilanden en op Kreta wat
ger.
Turkije en Cyprus: Turkse kus
ten en op Cyprus; zonnig. Mid
dagtemperatuur ruim 30 gra
den.
Duitsland: Flinke zonnige perioj
den maar in het zuiden en oosten
eerst nog kans op een enkele onj
weersbui. Middagtemperatuur
uiteenlopend van 19 graden iiï
het uiterste noorden tot 25 in het'
midden en zuiden.
Zwitserland: eerst nog enkelei
regen- en onweersbuien. Maai te|
van het noordwesten uit gelei-j D„
delijk droog en zondag zonnigs^
perioden. Maxima meest 25 gra- sj.
den- ka
Oostenrijk: Half tot zwaar be ]e.
wolkt en buien, vaak met on
weer en mogelijk ook met hagei
en/of veel regen. Middagtempe
ratuur 24 graden.
Polen: Enkele regen
weersbuien met vooral in he
zuiden en oosten lokaal vee
neerslag en en eerst kans op ha
gel. In het noordwesten, en zon
dag geleidelijk ook elders, droog
en geregeld zon. Maxima 20 gra
den.
Tsjechië en Slowakije: Enkele
buien, vaak met onweer en hier
en daar veel neerslag. Later vari
het noordwesten uit meer zon en
droog, op het einde van de dag al
in Tsjechië, zondag ook in Slo
wakije. Middagtemperatuur 2!
graden maar in Slowakije wal
warmer.
Hongarije: eerst nog wat zon
maar van het westen uit regen
en onweersbuien, ook op zon
dag, temperatuur 28 graden.
De politie kondigt voor vandaag en morgen de volgende snelheids
controles aan:
A2 tussen Amsterdam-Utrecht-Zaltbommel vice versa
A12 tussen Arnhem-Ede vice versa - roulerende radar
A28 ter hoogte van Hoogeveen - wegwerkzaamheden (alleen zater
dag)
Bi
op
in