ABW legt gemeente plichten op Postzegel verheven tot kunst Slechts een kind in een wieg ontsnapte PZC Maand juni was aan de koele kant Sluipverkeer lijkt Kats eindelijk met rust te laten Een fascinatie voor de meeuw zeeland 15 Dringende thuiszorg in Zeeland vrijwel nooit via Bijstandswet kunst ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1996 van onze verslaggever iVLISSINGEN - In Zeeland heeft nog vrijwel nooit iemand een beroep gedaan op de nieuwe Algemene Bijstands Wet (ABW) omdat de zorginstellingen niet snel genoeg een gezinshulp kon den leveren. Wel komen er bij de isociale diensten in de provincie regelmatig aanvragen binnen van mensen die de eigen bij drage voor de thuiszorg niet kunnen betalen. De rechtbank in Almelo heeft deze week de gemeente Almelo gedwongen, een vergoeding te betalen aan een vrouw die voor lopig aan een rolstoel gekluis terd is. De vrouw had vanwege haar tijdelijke handicap drin gend hulp in de huishouding no dig. maar de zorginstellingen in Almelo en Wierden konden die iniet snel leveren. Dus moet de gemeente nu via de nieuwe ABW bijspringen, vindt de rechtbank, zodat de vrouw een hulp kan 'hu ren' van een particulier zorgbu- reau. Zo'n beroep op de Bij standswet mag echter alleen in spoedeisende gevallen waarvoor geen andere oplossingen zijn te vinden, stelden de rechters. In Zeeland kunnen de zorgin stellingen zelf nog altijd uit de voeten met zulke dringende ge vallen; maar dat gaat wel ten koste van andere mensen die ei genlijk óók hulp nodig hebben. „In een acute situatie bieden wij altijd noodzorg", zegt directeur C. Q. Phernambucq van Thuis zorg Walcheren. „Maar dan moe ten anderen langer wachten, ook al hebben ze eerder zorg aange vraagd. Dat steekt natuurlijk wel eens, we krijgen er ook veel klachten over." Toch ziet Phernambucq posi tieve kanten aan het vonnis van de Almelose rechtbank. „Kijk, onze enige beperking is het bud get. Als er genoeg geld komt. kunnen wij alle zorg bieden die nodig is, dan blijft er geen wacht lijst over. Deze uitspraak van de rechtbank zou best kunnen be tekenen dat voor een bepaalde groep mensen gezinszorg via de Algemene Bijstands Wet af dwingbaar wordt. Dan moet de gemeente er dus voor betalen en kunnen wij aan meer zorgaan- vragen voldoen." Bij de Thuiszorg Zeeuwsch- Vlaanderen en de Oosterschelde Thuiszorg vallen dezelfde gelui den te beluisteren. „Als er acute hulp nodig is, geven wij die; dat kunnen we binnen een dag rege len", zegt directeur beheer J. H. Damen van Zeeuwsch-Vlaande ren. „Dat betekent wel dat we het bij andere mensen moeten weghalen. Het gevaar bestaat dus dat die mensen minder zorg krijgen dan ze eigenlijk nodig hebben. Wij zitten niet ruimer in ons jasje dan de instellingen in Almelo of Wierden. maar verde len het in zo'n geval anders." De Algemene Bijstands Wet wordt dus nog niet aangespro ken voor die aanvragen waarbij onmiddelijk hulp nodig is. Dat gebeurt wel diverse keren per jaar als mensen thuiszorg nodig hebben, maar de verplichte ei gen bijdrage niet kunnen beta len. „Wij zullen ook altijd op de mogelijkheid van de Algemene Bijstands Wet wijzen", vertelt afdelingsdirecteur I. Dekker van Oosterschelde Thuiszorg. Legendevorming Sint Elizabethsvloed definitief doorbroken van onze verslaggever Harmen van der Werf VLISSINGEN - Nederland is een legende armer, de legende van de Sint Elizabethsvloed van 1421. Wie heeft geleerd, dat de op één na bekendste stormvloed 72 dorpen vernie tigde en 100.000 slachtoffers eiste, is bedrogen. Het is niet waar. Historisch geograaf drs. Jan Buisman heeft de legende 'ontmaskerd'. Van zijn hand verschijnt maandag het twee de deel van Duizend jaar weer, wind en water in de Lage Lan den, zijn levenswerk. „Ach, een ontmaskering", stelt Buisman zich bescheiden op, „noem het een tweede ontmaskering." Buisman is een heer. Hij laat de eer toekomen, aan wie die toekomt. Aan mevrouw dr. M. K. Elisabeth Gottschalk. Zij heeft Buisman onderwezen. Zij was in haai' vakgebied een wa re autoriteit. Een faam die zij waarmaakte met haar driede lige serie Stormvloeden en ri vieroverstromingen in Neder land. Zij was de eerste die systema tisch onderzoek deed naar stormvloeden in Nederland. Daartoe aangezet door de wa tersnood van 1953. Toen bleek pas hoezeer Nederland zijn wa ter-geschiedenis was vergeten. De dijken waren verwaarloosd, zoals in de jaren vóór de Sint Elizabethsvloed. Over-schrijvers Voor legendevorming was bij Gottschalk geen plaats. Zij verfoeide, wat vele anderen voor en ook na haar hebben ge daan: elkaar kopiëren. Veel ge schiedschrijvers bleken over schrijvers te zijn. Gottschalk is dat zeker niet geweest. Zij dook de archieven in. Dijkdoorbraak in het rivierenland. Haar onderzoek heeft de eerste ontmaskering van de Sint Eli zabethsvloed opgeleverd, al gaat die helemaal verscholen in het lijvige tweede deel van Stormvloeden en rivierover stromingen in Nederland. Het inzicht dat Gottschalk biedt, is wel schitterend. Zij heeft alle beschikbare oude publicaties over de Sint Eliza bethsvloed op een rijtje gezet. Dan onstaat een beeld van de stormvloed zelf, maar vooral van de legendevorming daar omheen. In de late Middeleeuwen ko men in Nederland regelmatig overstromingen voor. In Gott- schalks boek over de periode 1400 tot 1600 gebeurt bijna elk jaar iets. De tweede Sint Eliza bethsvloed van 1421 is echter uitzonderlijk. Niet alleen in de beeldvorming, ook in werke lijkheid. In Zeeland is de schade flink; op Noord-Beveland, bij Rei- merswaal (later definitief ver dronken) en aan de zuidzijde van Schouwen. Het ergst wordt getroffen: de Grote of Zuid-Hollandse Waard, de hui dige Bièsbosch. „Die is niet van de éne op de andere nacht ontstaan", weer spreekt Buisman een eerste le gende. „Men heeft nog vijftig jaar geprobeerd de dijken te herstellen. Dat is nimmer ge lukt." De Grote Waard was - in taal van die tijd - 'quaet te be dijken'. Het hardnekkigst is evenwel de verkeerde beeldvorming over aantal slachtoffers en ver dronken dorpen. Gottschalk houdt het op 28 dorpen en 2.000 doden. Zij baseert zich op de Chronicon Tielense, een kro niek uit Tiel van 1450. kort na de ramp. Zakenman In 1450 is er dus nog geen spra ke van een legende. Een Ita liaanse zakenman zorgt daar voor. na een bezoek rond 1514 aan Dordrecht. Hij wordt bege leid en krijgt te horen, meldt Gottschalk, 'dat 93 jaar gele den het land bij een storm vloed is ingebroken, waardoor 72 dorpen verdronken'. Er komen de Italiaan verdicht sels ter ore, die blijkbaar de ronde doen in Dordrecht. Hij schrijft een vriend: 'Slechts een kind in een wieg. waar een kat op zat, ontsnapte aan de verdrinkingsdood. De wieg kwam in Dordrecht aandrij ven. En van de dorpen rijzen al leen nog de torenspitsen op, als grafmonumenten voor de om gekomenen.' Buisman kan zich goed voor stellen dat een Italiaan zulke berichten terstond voor waar aannam. „Maar hoe is het mo gelijk dat anno 1995 nog in een boekje over stormvloeden werd geschreven, dat er 100.000 mensen bij de Sint Eli zabethsvloed omkwamen Dan sla je Gottschalk erop na." Zwaar boek Toch kan hij zich ook wel voor stellen, dat dit niet gebeurt. „Gottschalk heeft een heel zwaar boek gemaakt, zowel let terlijk als figuurlijk." Zijn ei gen serie Duizend jaar weer, wind en water is breder van op zet èn toegankelijker. Wordt de tweede ontmaskering van de Sint Elizabethsvloed toch de definitieve „Ach", tekent de auteur bescheiden aan, „we bouwen op elkaar voort." van een medewerker VLISSINGEN - De afgelopen maand juli was droog, vrij zon nig en iets aan de koele kant. De hoeveelheid neerslag in Wil- helminadorp was 47 mm tegen 69 mm normaal. Het regende daar gedurende 20 uur tegen 35 uur gemiddeld. Haamstede meldde 45. Hoedekenskerke 40, Vlissingen 29, Middelburg 28, Ritthem 27, Vrouwenpolder 24 en Westdorpe 22 mm. De gemiddelde temperatuur in Wilhelminadorp was 16.4 graden tegen 16.9 normaal. Het aantal warme dagen (maximumtempe ratuur boven 20 gradeni liep uit een van 15 in Vlissingen tot 18 in Westdorpe. Vlissingen en Wil helminadorp hadden 4 zomerse dagen (maximumtemperatuur boven 25 graden). Westdorpe no teerde 6 zomerse dagen Alleen in Zeeuws-Vlaanderen kwamen tropische dagen (maximumtem peratuur boven 30 graden) voor: Westdorpe meldde er 2. De hoog ste temperatuur werd op 23 juli in Westdorpe gemeten: 30.5 gra den. De laagste temperatuur werd daar op 18 juli geregi streerd: 4.6 graden. Op 10 cm bo ven het gras daalde het kwik zelfs tot 2.4 graden. De zon scheen in Wilhelmina dorp 228 uur tegen 202 uur ge middeld. Het aantal zonloze da gen bedroeg 1 Op 15 en 16 juli nam de wind toe tot windkracht 7 met windsto ten tot 70 km per uur van onze verslaggever KATS - Geen weer, geen sluip verkeer. Kats kan opgelucht ademhalen. De eindeloze files rond de Zandkreekdam blijven hinderlijk, maar zolang het maar half zomert lijkt de over last minder. Een geringer aan tal automobilisten zoekt een uitweg via de Katspolder. Mo gelijk dat ook de genomen maatregelen om sluipverkeer te ontmoedigen resultaat hebben. De Vereniging Dorpsgemeen schap Kats vindt het echter te vroeg om te juichen. De afgelopen jaren bleek het sluipverkeer niet te stuiten. In een poging de files te omzeilen op de route Goes-Zierikzee zoch ten automobilisten massaal de smalle polderwegen. Dat ge beurt nog steeds, hoewel een groot deel van het traject tot ver boden gebied is verklaard voor doorgaand verkeer. Dit jaar heeft het Waterschap Zeeuwse Eilanden echter nog geen klach ten ontvangen. „Vorig jaar was dat wel zo", zegt districtshoofd K. Sanderse. Hij denkt dat de ge houden politiecontroles zeker resultaat hebben gehad. Toch ziet hij het plaatsen van borden om doorgaand verkeer te weren slechts als een noodoplossing. De kern van het probleem is im mers de weg tussen Goes en Zie- rikzee zelf. inclusief de bijbeho rende Zandkreekdam Het is aan provincie en rijk om daar wat aan te doen. Zoals bekend kan dat nog jaren op zich laten wachten. Een politiewoordvoerder zei gis teren niet ontevreden te zijn over de huidige situatie. „De ver bodsbepalingen worden vrij goed nageleefd. Het loopt beter sinds die zijn ingevoerd." Secre taris H. Boone van de Vereni ging Dorpsgemeenschap Kats klinkt minder enthousiast. Of het sluipverkeer echt minder is, kan hij niet goed beoordelen. Boone is net terug van een paar weken vakantie. Mochten de moeilijkheden inderdaad mee vallen. dan heeft dat volgens hem ook te maken met het weer. Minder zon, minder sluipver keer. Boone wil eerst de rest van het seizoen afwachten. De dorpsvereniging zou nog steeds het liefst een slagboom zien bij het tunneltje dat onder de Deltaweg doorgaat. Een slag boom die alleen opengaat voor bijvoorbeeld inwoners van Kats die beschikken over een pasje. Gekscherend wordt al gespro ken over republiek Kats. Het waterschap voelt daar niets voor: openbare wegen moeten toegankelijk blijven. van onze verslaggever MIDDELBURG - Op de eerste verdie ping van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg is nog tot het eind van deze maand werk te zien van de bekende Oostburgse kunstenaar Jan Ver- schoore. De expositie behelst zoge naamde artistamps. Dit zijn kunstzin nige 'postzegels' die hij van een kni poog naar het grote zakelijke kunstcir cuit heeft voorzien. Ze vormen een be langrijk onderdeel van zijn project: Traject 1995-2045. De naam van het zo genaamde postbedrijf van Verschoore: Art Report Post (A.R.P.). De Oostburger werkt al tien jaar aan zijn 'stamp-art'. Deze kunstvorm is in de jaren zestig ontstaan uit de zoge naamde Fluxus-beweging. Dit was een internationale stroming onder musici, dichters en beeldende kunstenaars. Zij wilden de traditionele opvattingen om trent kunst verruimen. Ze beoogden hiertoe een wisselwerking te creëren tussen het dagelijks leven en kunst. Kunstenaars over de hele wereld sloten zich bij deze, van oorsprong Ameri kaanse. beweging aan. Hun doel was ge zamenlijk te publiceren en onder meer festivals, manifestaties en acties te or ganiseren en projecten te realiseren. Bekende aanhangers van deze bewe ging zijn onder anderen K. Friedman. Wim T. Schippers en Yoko Ono. Vlakgom de bewuste beeltenis. Vele bekenden, waaronder Frank Boeijen, Freek de Jonge, Theo Thea en Woody Allen hebben er een ontvangen. Dagelijks trekt de artistieke Zeeuw zich terug in z'n atelier om zijn verzameling 'postale geheugensteuntjes' uit te breiden. Knipoog De Oostburgse kunstenaar Jan Ver schoore. fotoRubenOreel Vanwaar die knipoog naar het zakelijke kunstcircuit „Ik heb er zelf even deel van uitgemaakt", legt Verschoore uit. „Maar als je niet steeds opnieuw op grootse wijze exposities opent en steeds overal aanwezig bent, hoor je er al snel niet meer bij. Die sfeer beviel me hele maal niet." En dus stapte de Oostburger uit deze scene en koos hij voor een 'normale' baan in de thuiszorg, naast zijn bestaan als kunstenaar. „Nu heb ik bovendien de garantie dat ik dagelijks brood op de plank heb", zegt hij op serieuze toon. „Deze zekerheid geeft de kunstwereld je niet; die hangt van grillen aan el kaar." Verschoore zou in de toekomst graag zijn 'gehele' collectie artistamps eens aan de buitenwereld willen tonen. „Maar", zegt hij gelaten: „Dat zal er niet van komen want zoveel vitrines hebben ze nergens." Even later relativeert hij nuchter: „Misschien is dat maai' goed ook. Het gaat immers om de kwaliteit en niet om de hoeveelheid." Jan Verschoore snijdt met de kleinste guts en de grootst mogelijke precisie, stamps (postzegels) uit vlakgom. Ze zijn nooit groter dan 4x5.5 centimeter. De verkregen afdrukken gebruikte hij tot 1990 voor diverse art-mailprojecten, zodat zijn beeltenissen over de gehele wereld werden verspreid. In augustus 1994 achtte hij de tijd rijp om deze, inmiddels aanzienlijke, verza meling van een geordende uiterlijke vorm to voorzien. „Ik had er ondertus sen al honderden in mijn la liggen. Al leen degenen die ik kaarten met derge lijke 'zegels' had gestuurd en de mensen die de art-mail-exposities hadden be zocht, wisten van hun bestaan. Het leek me leuk om een veel groter publiek met deze kunstvorm kennis te laten ma ken", aldus de kunstenaar, Hij besloot de kleine grafische kunst werkjes over te zetten op vooraf goed geprepareerde en, eigenhandig artis tiek beschilderde houtblokjes. Hij deed dit in het kader van zijn project: Traject 1995-2045. Door middel van dit 'visuele dagboek', probeert de Oostburger ui ting te geven aan zijn invloeden en ideeen. Zaken en personen die hem in het dagelijks leven interesseren repro duceert hij op zijn eigen wijze in één of meerdere zegels. „Door middel van deze presentatie wordt mijn leven als het ware gevoels matig gearchiveerd", aldus de Zeeuwse kunstenaar. Personen die zijn weergegeven, krijgen van Verschoore een kaart toegezonden die voorzien is van een artistamp met Overzicht van het Traject 1995-2045 van Jan Verschoore zoals het in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg te zien is. Ruben Oreel Meeuw, schilderij van Beatrijs Tavernier. te zien in het stadskantoor van Hulst. foto Charles Strijd van onze verslaggeefster HULST - De meeuw staat voor de 44-jarige Beatrijs Tavernier uit Kieldrecht symbool voor de mens. Haar vitaliteit, vrijheid, smetteloosheid en overlevings drang spreken de in Zaïre gebo ren kunstenares dusdanig aan dat de vogel meermalen terug keert in haar werk. De zijde- schilderes houdt ervan een ver haal te vertellen. Want zij wil nadrukkelijk geen ambachts vrouw zijn. Tavernier is vanuit haar per soonlijke achtergrond - zij is op tienjarige leeftijd gevlucht uit Zaire - getroffen door de diepe menselijke ellende in de we reld. De indrukken van toen vinden nog steeds een weerslag op de zijdedoeken. De heldere aardekleuren, de geuren, het licht, de mensen, hun optimis me. zijn haar - ondanks de jonge leeftijd waarop zij het Afri kaanse land, haar vader achter latend, verliet - haarscherp bij gebleven. Op het ene doek is het de meeuw die over de tropenvelden vliegt, die geniet, die zich bezint. Op een ander doek Sarajevo gaat de sereniteit plotseling over in oorlog, krachtig verbeeld met een eindeloze spiraal van ge weld. De meeuw vliegt verder in het volgende we*, maar is niet langer alleen. „Overal zijn oor logshaarden. De mens blijft niet maagdelijk. Hij wordt hoe dan ook besmet, we hebben allemaal schuld." Daarmee verwijst de Belgische niet zozeer naar het machteloos toekijken van de mensen terwijl Hutu's en Tutsi's of Bosnïërs en Serven elkaar af maken, maar naar zichzelf. „Mis schien zijn wij allemaal wel net zo wreed. Ik weet ook niet wat ik doe als ze mijn kind doodschie ten." Leegte Na de ellende komt de bodemlo ze leegte, vertelt ze over de vol gende fase van het verhaal. „Dan val je terug op jezelf. Het rood op dit schilderij geeft de in nerlijke kracht van de mens weer, die er toch weer in slaagt weer hoop te krijgen." Het is vol gens Beatrijs Tavernier een uni verseel gegeven dat de mens op zoek gaat naar vrijheid, naar 'het lichtwat dat dan ook moge zijn. Voorbij de horizon heet het laatste schilderij in deze serie, verwijzend naar de toekomst, het onbekende. Maar niet alle doeken hebben dezelfde rode draad of een bood schap rond het thema 'mens'. Soms wil Tavernier ook gewoon iets moois maken. Zoals met het thema 'vrouw' Dan schildert de autodidact een naakte vrouw in al haar kwetsbaarheid of een zwangere vrouw die geborgen heid zoekt bij haar man. Haar moeder, die twaalf jaar geleden overleed maar nog altijd als een soort oermoeder in haar gedach ten is. Of een stripfiguurtje in de Fran se literatuur, het boerenvrouw- tje Becassine. „Dan stel ik me zo voor dat ze intussen gerijpt is, maar altijd wat naief is geble ven." Beatrijs Tavernier exposeert van 5 tot en met 16 augustus op de eerste etage van het stads kantoor in Hulst. De expositie werd gisteravond geopend door burgemeester Kessen. De op brengst van één van de werken - Roots - dat gisteravond werd ge veild, gaat naar de actie Redt de Basiliek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 39