Fun, fun, fun,
daar gaat het om
Koelte in de zomer
Wastafel voor
kleinbehuisden
PZC
vrije tijd
30
Kennemer-
strand
Express gaat
snel van start
hypotheken
D:
zaterdag 3 augustus 1996
Met de trein van
Amsterdam via Haarlem
naar IJmuiden. Het kan
binnenkort weer. Een dood
spoor komt na bijna 15 jaar
weer tot leven. Vanaf - zoals
het er nu voorstaat -
8 augustus dokkert de
Kennemerstrand Express via
onder meer Driehuis/
Westerveld naar zee.
Fun, fun, fun, fun. Muziek van
de Beach Boys uit de
luidsprekers en in felle tinten
getatoeëerde wagons. „Dat
wordt een reuzen-succes'1
gelooft initiatiefnemer Peter
Sul van Rederij Lovers.
Helaas werkt alleen de NS
nogal tegen.
Het is ontzettend kinderachtig
natuurlijk. Vertel hèm wat.
Maar echt kwaad kan hij zich er
niet over maken. De strijd is reeds
gaande vanaf het moment dat zij
hun plannen openbaar maakten.
In april of daaromtrent. Misschien
hebben ze zich bij de Spoorwegen
voor hun kop geslagen omdat ze
zelf niet op het idee zijn gekomen.
„En daar...", zegt mede-directeur
van Lovers Rail, Peter Sul met een
malicieus grijnsje, „kan ik me eer
lijk gezegd wel iets bij voorstellen.
Want wat is nou makkelijker? Die
rails lagen er al; wij hoefden er al
leen maar een treintje op te zet
ten."
Op 24 september 1983 sjokte er
voor de laatste keer een boemeltje
van Haarlem naar IJmuiden en te
rug. De Nederlandse Spoorwegen
hieven de lijn op wegens 'miljoe
nen verlies'. Onttakeling van het
tracé volgde: Station Velsen/
IJmuiden-Oost werd gesloopt, dê
elektrische bovenleiding ging te
gen de vlakte en één van de twee
sporen werd uit de grond gespit.
Over het andere dokkei'de nog een
keer per week de zogenaamde 'vis-
trein'. Maar toen deze vanaf 1994
óók nog eens een ander traject
koos, was alles voorbij. En restte
slechts roest, onkruid en hon
dendrollen. Verval, al waar je
keek.
Slalommen
De vraag wie precies op het idee
kwam de lijn te reanimeren, kan
Peter Sul onmogelijk beantwoor
den. Zoiets groeit. Maar dat het bij
een Amsterdamse rederij van
rondvaartboten ontstond, is veel
minder verbazingwekkend dan
het op het eerste gezicht lijkt. Di
recteur Karei Lovers immers, sla-
lomt al vanaf 1978 op onnavolg
bare wijze door het toeristische
wereldje. En niet één keer, zo stelt
oud-Velsenaar Sul (38) verge-
Mede-directeur Peter Sul van Lovers Rail: „De rails lagen er al, wij hoefden er alleen maar een treintje op te
zetten. foto Up de Boer
noegd vast, ging hij onderuit.
„Een geweldig inventieve vent."
In april van dit jaar kuierde hij sa
men met Lovers (48) tussen de
rails van Driehuis-Westerveld
naar IJmuiden. Verkennings
tochtje. Het was een van die zeld
zaam mooie lentedagen en wie
weet, is dat van invloed geweest.
„D it doen we"riep de reder na en
thousiast over de laatste bielzen te
zijn gesprongen. Waarna nog die
zelfde middag, op het terras van
een IJmuidens visrestaurant, Lo
vers Rail werd opgericht.
Lovers Rail is voor de helft eigen
dom van Peter Sul en voor de helft
van Karei Lovers. Het tweetal
kent elkaar door en door. Sul trad
aan het eind van de jaren '80 bij
Lovers als marketingmanager in
dienst.
Grachtenoorlog
Er woedde in Amsterdam een
complete grachtenoorlog in die
tijd. Met nieuwlichter Lovers als
eenzaam stijder aan de ene zijde
van het water en het leger van de
verenigde rondvaartrederijen aan
de andere. Een voor Karei bij
voorbaat verloren strijd, naar het
leek. Ook al omdat de gemeente
Amsterdam voor - zoals Sul dat
noemt - 'de ouwe hap' koos. Maar
het liep dus anders. Telkens als
Lovers verstrikt dreigde te raken
in een net van nieuwe regelgeving,
vocht hij zich met een listig uitge
voerde houw lachend uit de pro
blemen.
Het mag nauwelijks een wonder
worden genoemd, dat de armada
van Rederij Lovers zich vervol
gens uitbreidde tot de 21 schepen
van nu. De museumboot, de Artis-
express, dinner-cruises, de water
taxi, schepen met elektromotoren
(in de grachten van Utrecht) en
rondvaartboten met open .kuip...
Overal was Karei Lovers de eerste
mee. Bovendien bouwde hij in
Amsterdam Zuidoost ook nog eens
het Park Lake Hotel.
Spoorwegen
Het idee van die trein kwam dit
voorjaar als geroepen. Temeer
daar Sul vlak daarvoor even in de
keuken van de Spoorwegen had
kunnen kijken. Na zes jaar Lovers,
vertrok hij vorig jaar naar NS
Reizigers. Die had hem gevraagd
vanuit Arnhem iets aardigs op te
zetten' voor het Netwerk Noord-
Oost.
Maar het liep allemaal wat traag
bij de familie Spoor. 'We gaan er
voor' heel leuk, maar wat hij miste
was de onvervalste, niet te imite
ren Lovers-mentaliteit, 's Och
tends een idee hebben en het
's middags uitvoeren. 'Best wel'
succes gehad hoor. Maar ja, om
nou te zeggen dat hij bij NS z'n ei
kwijt kon.... Sul: „Toen Karei me
vroeg terug te komen naar Am
sterdam, heb ik niet lang nage
dacht."
Het duo herenigd en dat zal Ne
derland weten. Want bij de Ken-
nemerstrand-Express blijft het
natuurlijk niet. Ideeën zat. Jaja,
ook met treinen. Er ligt tenslotte
nog veel meer ongebruikte rails in
Nederland. Als NS Reizigers maar
doet wat zij behoort te doen. En
dat is nou net het grote probleem.
De Europese wetgeving is heel
duidelijk: Staatsmonopolies van
spoorwegen zijn sinds vorig jaar
uit den boze. Maar dat belet de
Spoorwegen niet Lovers Rail van
harte tegen te werken. Voor zijn
Duitse locomotieven heeft Sul
ATB-kasten nodig, die de Auto
matische Trein Beveiliging active
ren. NS Reizigers heeft er vol
doende, maar verkocht er na veel
gesoebat uiteindelijk slechts twee.
Woordvoerder Manten van NS
Reizigers in Vrij Nederland: „We
gaan onze concurrent niet voor
een duppie in het zadel helpen."
Sul en Lovers laten het er uiter
aard niet bij zitten. Een klacht bij
het ministerie van economische
zaken is reeds in voorbereiding.
De moeilijkheid is alleen dat ze
niet verwachten dat ze de dwars
liggers vóór 8 augustus op de
knieën gedwongen zullen hebben,
de datum waarop volgens plan de
eerste Kennemerstrand Express
vanuit Amsterdam Centraal moet
vertrekken. Sul strijdlustig:
„Maar rijden zal-ie."
Luchtkastelen
Al is het alleen maar om iedereen
te laten zien dat Lovers Rail geen
luchtkastelen najaagt. Hetgeen
velen aanvankelijk dachten. Een
dood spoor tot leven wekken, dat
kón niet. Maar dat is nu juist het
spannende: bewijzen dat het wèl
kan. Je koopt in de hal van het Am
sterdamse Centraal Station, bij
het feestelijke aangeklede Lovers
loket voor 13 gulden een retourtje
IJmuiden. Daarna stap je op per
ron 2b, tegenover de Koninklijke
Wachtkamer, in de vrolijk ge
kleurde Kennemerland Express.
En die brengt je vervolgens in 36
minuten op uiterst aangename
wijze naar het eindpunt. Muziekje
van de Beach Boys uit de luidspre
kers, kunstmatig zeeluchtje in de
coupés en personeel dat met een
strooien hoedje op de passagiers
terzijde staat. Fun, fun, fun, daar
gaat het om.
„Natuurlijk, haken en ogen zat",
zegt Peter Sul. Maar die proble
men zijn er om te worden opge
ruimd. Neem bijvoorbeeld het
vervoer vanaf het eindstation
naar het strand, een afstand van
2,8 kilometer. Dat geschiedt voor
lopig per bus. Tot aan het moment
dat het spoor wordt doorgetrok
ken tot zee - en die plannen zijn er
- kunnen die touringcars nog wor
den vervangen door bijvoorbeeld
een treintje op luchtbanden, een
soort Jan Plezier. En tegen lieden
die smalend vaststellen dat de
plek waarop de passagiers straks
uitstappen er niet uitziet', zou Sul
willen zeggen: „Kom over twee
jaar maar eens terug!Want als er
in IJmuiden één plaats is met po
tentie dan is het wel 'de banaan',
zoals de naaste omgeving van de
Halkade wordt genoemd.
De Kennemerstrand Express. Dit
jaar nog één maal in de twee uur;
volgend jaar eens per uur en ooit -
want dat is de uiteindelijke bedoe
ling - eens per dertig minuten. Van
's ochtends half negen tot 's avonds
kwart over acht. Of nog langer.
Want het gaat niet om badgasten
alleen. De eerste contacten met
Scandinavian Seaways zijn al ge-
legd. Is het nu nog een hele hijs om
met het openbaar vervoer van de
terminal in down town Amster
dam te komen, straks kan het in
nauwelijks meer dan een half uur.
En wat te denken van de halte
Driehuis-Westerveld? Het klinkt
wat morbide, maar dank zij de op
standing van de lijn Haarlem-
IJmuiden kan straks op rouw
kaarten weer de regel 'crematie na
aankomst van de trein' worden in
gevoerd. Mooi toch?
Rijwielen
Ze zijn nog lang niet allemaal
uitgekristalliseerd, de mogelijk
heden. Sul: „We hebben een hele
wagon gereserveerd voor rijwiel-
vervoer. Mensen die dat willen,
kunnen hun karretje voor een riks
meenemen en 's avonds weer naar
huis fietsen. De route, dwars door
Kennemerland is al door de Histo
rische Kring Velsen op papier ge
zet en zal door ons aan de passa
giers worden uitgedeeld. Over het
vervoer van surfplanken wordt
nog gedacht en vast staat al staat
dat we op het strand een eigen pa
viljoen krijgen. Dat geeft ons de
gelegenheid besloten partijtjes te
organiseren. Trouwerijen bijvoor
beeld. Met de Express naar het
strand, daar een feest en 's avonds
met de trein ook weer terug. Kan je
nog een borreltje drinken ook."
Rob van den Dobbelsteen
Advertentie
In de jaren zeventig was het interieuraspect van de keuken een
belangrijke factor. De apparaten verstoorden het woonbeeld, vond
men. Ze werden daarom weggewerkt achter een zelfde front als de
servieskast of de onderkasten. Dat gold om te beginnen voor de
koelkast en de diepvriezer.
De laatste jaren ontwikkelt
zich echter ook een trend naar
vrijstaande apparatuur. Het
kookcentrum dat ertussen de keu
kenmeubelen duidelijk uitspringt
en de koelkast in kleur-naar-keu-
ze of versierd met fleurige motie
ven zijn daar voorbeelden van. De
koelkast hoeft niet meer naadloos
tussen de keukenfronten te passen
maar mag opvallen.
De nostalgie komt hier ook om de
hoek kijken. Koelkasten met
enigszins gebogen en afgeronde
deuren, a la de frigidaires van de
jaren vijftig, in felle kleuren ma
ken momenteel furore. Passend bij
het profi-kookcentrum in mat ge
polijst roestvrijstaal zijn er diver
se modellen koelkasten met zo'n
zelfde stalen gezicht.
En dan zijn er de als 'Amerikaanse
koelkasten' getypeerde modellen,
waarbij de enkele deur is vervan-
Amerikaanse koelkast met in de linkerdeur een ijsblokjesmachine en in
de rechterdeur een minibar voor koele drankjes.
gen door twee smalle deuren. Dik
wijls is aan de buitenkant in de
deur dan nog een tappunt voor
koele dranken en/of een ijsblok
jesmachine aanwezig. Ook een
crunched ice-machine is moge
lijk. Maar voor dit soort koelkas
ten ligt de prijs tussen de zes- en
tienduizend gulden.
De roosters zijn in veel koelkasten
vervangen door vlakke platen van
kunststof of hardglas. De indeling
van zowel de legplaten als de voor
zieningen in de deur zijn tegen
woordig heel gemakkelijk te wij
zigen. Een belangrijke aanwinst
bij sommige typen is ook de aan
wezigheid van een vak waarin een
temperatuur van 0 graden Celsius
heerst.
Invriezen
Als verse produkten echter langer
dan een termijn van een paar da
gen bewaard moeten worden, dan
moeten ze worden ingevroren. Een
één-, twee- of driesterren koelvak
(op het apparaat staat het aantal
sterren aangegeven) is niet ge
schikt om produkten in te vriezen.
Om veilig te kunnen invriezen is
een temperatuur van -18 graden
Celsius of lager nodig en dat haalt
zelfs een driesterrenvak niet. Een
viersterrenvak vaak wel, maar dat
is toch niet geschikt om er grote
hoeveelheden tegelijkertijd in te
bevriezen. Daarvoor heb je een
vriezer nodig die met een aparte
thermostaat werkt. Dat is het ge
val bij een koel/vries-combinatie.
Ook kunnen een koel- en een
vrieskast afzonderlijk worden in
gebouwd.
Er zijn nu ook vriezers met aan de
voorzijde (gedeeltelijk) doorzich
tige laden, zodat je - zonder ze te
openen - kunt zien wat erin zit.
De moderne koelkasten zijn veel
zuiniger dan vroeger. Ze gebrui
ken vaak maar half zoveel stroom.
Dat komt door de verbeterde iso
latie. Soms gaat die - dikkere -
isolatie ten koste van de binnen
ruimte, maar bij enkele merken is
door toepassing van een nieuw en
veel dunner isolatiemateriaal de
binnenruimte juist iets groter ge-
Boven de koelkast is de vriesruimte en daaronder een uittrekelement op
keldertemperatuur voor dranken.
worden. Weer andere fabrikanten
voorkomen verkleining van het
interieur door de kast breder dan
de gebruikelijke standaardmaat
van 60 cm te maken.
Hoe hoog - of laag - het energie
verbruik is staat tegenwoordig op
het energielabel waarin de letter A
aangeeft dat de kast héél erg zui
nig is en letter G betekent dat hij
de meest verkwistende - of liever
minst zuinige - is. Een kast met
een gemiddeld energieverbruik zit
in de E-groep.
Het verbruik is ook zelf te beïn
vloeden. Een koelkast werkt het
voordeligst als hij een niet te war
me plek heeft. Laat warme ge
rechten eei'st afkoelen voordat ze
in de koelkast woi'den gezet. En
dek ze altijd goed af. Sommige
mensen maken voor hun vakantie
de koelkast/diepvriezer leeg om
hem te kunnen uitschakelen. Als
dat voor een paar weken is, laat
die apparaten dan liever doorwer
ken. Zo is de kans op storingen
veel kleiner Als het koelsysteem
een paar weken uitgeschakeld is
en de koelvloeistof niet circuleert
geeft dat bij weer inschakelen
soms problemen. Een koelkast die
wekenlang niet geopend wordt
verbruikt trouwens maar heel
weinig stroom.
Thea Wamelink
i© uw
volgende zet?
GOED WONEN begint met
een goede hypotheek.
GOED om dan maar meteen
de beste te kiezen.
Goes, Vlasmarkt 4, tel. 0113-251588
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 0118-629828
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 0118-413900
HYPOTHEEKBEURS Zierikzee, Manhuisstraat 1-3, tel. 0111-417808
eze week noteerden wij geenwijzigingen in de hypotheekrente-tarieven
'van de in onsoverzicht opgenomen geldverstrekkers.
In de agelopen 'week bleef de rente op de kapitaalmarkt vrijwel ongewijzigd.
Hypotheek-rente
per
30 juli 1996
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
rente
vast
gedu
rende^
r.
10"
15
variab.
5 jr.
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann hyp.
5 jr.
10 jr
15 jr.
5 jr.
10 jr.
afsluit
provi
sie in
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
netto werkelijke
opgave rente bij fiscale
bank besparing van
constant
37.65% 50%
Aegon
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
15 jr.
1,00
1,00
Amev
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
15 jr.
1,00
1,00
Bouwfonds
Combinatie
Centraal
Beheer
CVB
spaarv.hyp. 5 jr.
spaarv.hyp. 10 jr.
spaarv.hyp. variab.
spaargar.hyp. 5 jr.
spaargar.hyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
1,00
1,00
1,00
_15jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
0,25
0,25
1,00
1,00
1,00
Delta Lloyd/
Leven
hyp.tot.plan
hyp.tot.plan
5 jr.
_15jr.
Direktbank
FBTO
bespdir.hyp. 5 jr.
1,00
1,00
1,00
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
15 jr.
0,90
0,90
HoogHuys/C
ING-bank
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
hyp.spaarpl.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
1 jr.
5 jr.
5 jr.
10jr.
5 jr.
5 jr.
10 jr.
0/1 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00
Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00
PVF hyp.
garant hyp.
garant hyp.
garant hyp,
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
15 jr.
5 jr.
5/7 jr.
10/12 jr.
2 jr.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
5 jr.
15 jr.
5 jr.
10 jr.
J 5 jr.
Rabo sp.opt. hyp.
(adviesrente) sp.opt. hyp.
SNS bank spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
3 jr.
10 jr.
ideaal
5 jr.
1 jr.
5 jr.
1,00
1,00
0,75
0,75
0,75
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
3,62
4,21
4,55
3,25
4,35
2,27
2,73
2,99
2,62
3,48
3,45
4,03
4,23
4,15
4,74
3,48
4.26
3,48
4,33
1,60
4,19
2,73
3.27
4,18
4,12
3,25
4,22
3,60
4,39
3,66
3,32
4,30
3,60
3,06
4.28
3,48
4,06
2,15
2,60
2,75
3,33
3,80
3,18
2,78
3,18
2,83
2,27
2,72
1,63
2,01
2,71
2~64
2,62
3,38
2,27
2,27
2,47
3,43
2,18
2,63
3,62
4.21
3,25
4,35
3,48
4,19
3,37
3,95
4.22
2.17
2,27
2,73
2,62
3,48
2.18
2,73
2,08
2,53
2,73
3,59
3,98
4,38
3,28
4,19
3,37
4,22
4,07
4,73
4,93
3,18
4,22
3,56
3,63
3,13
4,35
2.26
2,56
2,87
2,63
3,35
2,08
2,73
3.27
3,79
3.94
1.95
J>,74
2.23
2.28
2,52
3,48
2,47
2,01
Westland Utr. lage last.7 jr. 1,00 7,00 3,86
ZwolscheAlg. hyp.-gar-plan 5jr.1,006,40 3,32
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met na
tionale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op
de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gel
den voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-.
Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwrpercentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen
enigszins af.
Een gordijn om dc wastafel of
de wasbak in een kast. Dat
was in de jaren zestig nog heel ge
bruikelijk voor kamerbewoners.
Tegenwoordig hebben we daar be
tere oplossingen voor. Zo leent het
progi'amma voor badkamei's van
Milldue zich uitstekend om toe te
passen in een kamer waar ge
woond, geslapen en het kattewas-
je gedaan moet worden.
Het bestaat uit een wastafelmeu
bel in vier breedtematen, dat bij
voldoende xaiimte aangevuld kan
worden met zij kasten. Zo kan op
een beperkte xnximte een maxi
mum aan bergruimte worden ge-
cx-eëerd. Er is ook een hoekopstel-
ling mogelijk. De meubels zijn van
MDF plaatmateriaal dat gelakt
verkrijgbaar is of afgewerkt met
kunststof of fineer. De kastfronten
zijn vei-ki'ijgbaar in vier verschil
lende uitvoeringen.
Ook glasdeuren zijn mogelijk. Bij
de wastafelbladen is keuze uit
kunststof en veel duurdere mate
rialen zoals manner en graniet.
Een wastafelmeubel in vier breed
tematen, dat bij voldoende ruimte
aangevuld kan worden met zij kas
ten.