Fun, fun, fun, daar gaat het om Koelte in de zomer Wastafel voor kleinbehuisden PZC vrije tijd 30 Kennemer- strand Express gaat snel van start hypotheken D: zaterdag 3 augustus 1996 Met de trein van Amsterdam via Haarlem naar IJmuiden. Het kan binnenkort weer. Een dood spoor komt na bijna 15 jaar weer tot leven. Vanaf - zoals het er nu voorstaat - 8 augustus dokkert de Kennemerstrand Express via onder meer Driehuis/ Westerveld naar zee. Fun, fun, fun, fun. Muziek van de Beach Boys uit de luidsprekers en in felle tinten getatoeëerde wagons. „Dat wordt een reuzen-succes'1 gelooft initiatiefnemer Peter Sul van Rederij Lovers. Helaas werkt alleen de NS nogal tegen. Het is ontzettend kinderachtig natuurlijk. Vertel hèm wat. Maar echt kwaad kan hij zich er niet over maken. De strijd is reeds gaande vanaf het moment dat zij hun plannen openbaar maakten. In april of daaromtrent. Misschien hebben ze zich bij de Spoorwegen voor hun kop geslagen omdat ze zelf niet op het idee zijn gekomen. „En daar...", zegt mede-directeur van Lovers Rail, Peter Sul met een malicieus grijnsje, „kan ik me eer lijk gezegd wel iets bij voorstellen. Want wat is nou makkelijker? Die rails lagen er al; wij hoefden er al leen maar een treintje op te zet ten." Op 24 september 1983 sjokte er voor de laatste keer een boemeltje van Haarlem naar IJmuiden en te rug. De Nederlandse Spoorwegen hieven de lijn op wegens 'miljoe nen verlies'. Onttakeling van het tracé volgde: Station Velsen/ IJmuiden-Oost werd gesloopt, dê elektrische bovenleiding ging te gen de vlakte en één van de twee sporen werd uit de grond gespit. Over het andere dokkei'de nog een keer per week de zogenaamde 'vis- trein'. Maar toen deze vanaf 1994 óók nog eens een ander traject koos, was alles voorbij. En restte slechts roest, onkruid en hon dendrollen. Verval, al waar je keek. Slalommen De vraag wie precies op het idee kwam de lijn te reanimeren, kan Peter Sul onmogelijk beantwoor den. Zoiets groeit. Maar dat het bij een Amsterdamse rederij van rondvaartboten ontstond, is veel minder verbazingwekkend dan het op het eerste gezicht lijkt. Di recteur Karei Lovers immers, sla- lomt al vanaf 1978 op onnavolg bare wijze door het toeristische wereldje. En niet één keer, zo stelt oud-Velsenaar Sul (38) verge- Mede-directeur Peter Sul van Lovers Rail: „De rails lagen er al, wij hoefden er alleen maar een treintje op te zetten. foto Up de Boer noegd vast, ging hij onderuit. „Een geweldig inventieve vent." In april van dit jaar kuierde hij sa men met Lovers (48) tussen de rails van Driehuis-Westerveld naar IJmuiden. Verkennings tochtje. Het was een van die zeld zaam mooie lentedagen en wie weet, is dat van invloed geweest. „D it doen we"riep de reder na en thousiast over de laatste bielzen te zijn gesprongen. Waarna nog die zelfde middag, op het terras van een IJmuidens visrestaurant, Lo vers Rail werd opgericht. Lovers Rail is voor de helft eigen dom van Peter Sul en voor de helft van Karei Lovers. Het tweetal kent elkaar door en door. Sul trad aan het eind van de jaren '80 bij Lovers als marketingmanager in dienst. Grachtenoorlog Er woedde in Amsterdam een complete grachtenoorlog in die tijd. Met nieuwlichter Lovers als eenzaam stijder aan de ene zijde van het water en het leger van de verenigde rondvaartrederijen aan de andere. Een voor Karei bij voorbaat verloren strijd, naar het leek. Ook al omdat de gemeente Amsterdam voor - zoals Sul dat noemt - 'de ouwe hap' koos. Maar het liep dus anders. Telkens als Lovers verstrikt dreigde te raken in een net van nieuwe regelgeving, vocht hij zich met een listig uitge voerde houw lachend uit de pro blemen. Het mag nauwelijks een wonder worden genoemd, dat de armada van Rederij Lovers zich vervol gens uitbreidde tot de 21 schepen van nu. De museumboot, de Artis- express, dinner-cruises, de water taxi, schepen met elektromotoren (in de grachten van Utrecht) en rondvaartboten met open .kuip... Overal was Karei Lovers de eerste mee. Bovendien bouwde hij in Amsterdam Zuidoost ook nog eens het Park Lake Hotel. Spoorwegen Het idee van die trein kwam dit voorjaar als geroepen. Temeer daar Sul vlak daarvoor even in de keuken van de Spoorwegen had kunnen kijken. Na zes jaar Lovers, vertrok hij vorig jaar naar NS Reizigers. Die had hem gevraagd vanuit Arnhem iets aardigs op te zetten' voor het Netwerk Noord- Oost. Maar het liep allemaal wat traag bij de familie Spoor. 'We gaan er voor' heel leuk, maar wat hij miste was de onvervalste, niet te imite ren Lovers-mentaliteit, 's Och tends een idee hebben en het 's middags uitvoeren. 'Best wel' succes gehad hoor. Maar ja, om nou te zeggen dat hij bij NS z'n ei kwijt kon.... Sul: „Toen Karei me vroeg terug te komen naar Am sterdam, heb ik niet lang nage dacht." Het duo herenigd en dat zal Ne derland weten. Want bij de Ken- nemerstrand-Express blijft het natuurlijk niet. Ideeën zat. Jaja, ook met treinen. Er ligt tenslotte nog veel meer ongebruikte rails in Nederland. Als NS Reizigers maar doet wat zij behoort te doen. En dat is nou net het grote probleem. De Europese wetgeving is heel duidelijk: Staatsmonopolies van spoorwegen zijn sinds vorig jaar uit den boze. Maar dat belet de Spoorwegen niet Lovers Rail van harte tegen te werken. Voor zijn Duitse locomotieven heeft Sul ATB-kasten nodig, die de Auto matische Trein Beveiliging active ren. NS Reizigers heeft er vol doende, maar verkocht er na veel gesoebat uiteindelijk slechts twee. Woordvoerder Manten van NS Reizigers in Vrij Nederland: „We gaan onze concurrent niet voor een duppie in het zadel helpen." Sul en Lovers laten het er uiter aard niet bij zitten. Een klacht bij het ministerie van economische zaken is reeds in voorbereiding. De moeilijkheid is alleen dat ze niet verwachten dat ze de dwars liggers vóór 8 augustus op de knieën gedwongen zullen hebben, de datum waarop volgens plan de eerste Kennemerstrand Express vanuit Amsterdam Centraal moet vertrekken. Sul strijdlustig: „Maar rijden zal-ie." Luchtkastelen Al is het alleen maar om iedereen te laten zien dat Lovers Rail geen luchtkastelen najaagt. Hetgeen velen aanvankelijk dachten. Een dood spoor tot leven wekken, dat kón niet. Maar dat is nu juist het spannende: bewijzen dat het wèl kan. Je koopt in de hal van het Am sterdamse Centraal Station, bij het feestelijke aangeklede Lovers loket voor 13 gulden een retourtje IJmuiden. Daarna stap je op per ron 2b, tegenover de Koninklijke Wachtkamer, in de vrolijk ge kleurde Kennemerland Express. En die brengt je vervolgens in 36 minuten op uiterst aangename wijze naar het eindpunt. Muziekje van de Beach Boys uit de luidspre kers, kunstmatig zeeluchtje in de coupés en personeel dat met een strooien hoedje op de passagiers terzijde staat. Fun, fun, fun, daar gaat het om. „Natuurlijk, haken en ogen zat", zegt Peter Sul. Maar die proble men zijn er om te worden opge ruimd. Neem bijvoorbeeld het vervoer vanaf het eindstation naar het strand, een afstand van 2,8 kilometer. Dat geschiedt voor lopig per bus. Tot aan het moment dat het spoor wordt doorgetrok ken tot zee - en die plannen zijn er - kunnen die touringcars nog wor den vervangen door bijvoorbeeld een treintje op luchtbanden, een soort Jan Plezier. En tegen lieden die smalend vaststellen dat de plek waarop de passagiers straks uitstappen er niet uitziet', zou Sul willen zeggen: „Kom over twee jaar maar eens terug!Want als er in IJmuiden één plaats is met po tentie dan is het wel 'de banaan', zoals de naaste omgeving van de Halkade wordt genoemd. De Kennemerstrand Express. Dit jaar nog één maal in de twee uur; volgend jaar eens per uur en ooit - want dat is de uiteindelijke bedoe ling - eens per dertig minuten. Van 's ochtends half negen tot 's avonds kwart over acht. Of nog langer. Want het gaat niet om badgasten alleen. De eerste contacten met Scandinavian Seaways zijn al ge- legd. Is het nu nog een hele hijs om met het openbaar vervoer van de terminal in down town Amster dam te komen, straks kan het in nauwelijks meer dan een half uur. En wat te denken van de halte Driehuis-Westerveld? Het klinkt wat morbide, maar dank zij de op standing van de lijn Haarlem- IJmuiden kan straks op rouw kaarten weer de regel 'crematie na aankomst van de trein' worden in gevoerd. Mooi toch? Rijwielen Ze zijn nog lang niet allemaal uitgekristalliseerd, de mogelijk heden. Sul: „We hebben een hele wagon gereserveerd voor rijwiel- vervoer. Mensen die dat willen, kunnen hun karretje voor een riks meenemen en 's avonds weer naar huis fietsen. De route, dwars door Kennemerland is al door de Histo rische Kring Velsen op papier ge zet en zal door ons aan de passa giers worden uitgedeeld. Over het vervoer van surfplanken wordt nog gedacht en vast staat al staat dat we op het strand een eigen pa viljoen krijgen. Dat geeft ons de gelegenheid besloten partijtjes te organiseren. Trouwerijen bijvoor beeld. Met de Express naar het strand, daar een feest en 's avonds met de trein ook weer terug. Kan je nog een borreltje drinken ook." Rob van den Dobbelsteen Advertentie In de jaren zeventig was het interieuraspect van de keuken een belangrijke factor. De apparaten verstoorden het woonbeeld, vond men. Ze werden daarom weggewerkt achter een zelfde front als de servieskast of de onderkasten. Dat gold om te beginnen voor de koelkast en de diepvriezer. De laatste jaren ontwikkelt zich echter ook een trend naar vrijstaande apparatuur. Het kookcentrum dat ertussen de keu kenmeubelen duidelijk uitspringt en de koelkast in kleur-naar-keu- ze of versierd met fleurige motie ven zijn daar voorbeelden van. De koelkast hoeft niet meer naadloos tussen de keukenfronten te passen maar mag opvallen. De nostalgie komt hier ook om de hoek kijken. Koelkasten met enigszins gebogen en afgeronde deuren, a la de frigidaires van de jaren vijftig, in felle kleuren ma ken momenteel furore. Passend bij het profi-kookcentrum in mat ge polijst roestvrijstaal zijn er diver se modellen koelkasten met zo'n zelfde stalen gezicht. En dan zijn er de als 'Amerikaanse koelkasten' getypeerde modellen, waarbij de enkele deur is vervan- Amerikaanse koelkast met in de linkerdeur een ijsblokjesmachine en in de rechterdeur een minibar voor koele drankjes. gen door twee smalle deuren. Dik wijls is aan de buitenkant in de deur dan nog een tappunt voor koele dranken en/of een ijsblok jesmachine aanwezig. Ook een crunched ice-machine is moge lijk. Maar voor dit soort koelkas ten ligt de prijs tussen de zes- en tienduizend gulden. De roosters zijn in veel koelkasten vervangen door vlakke platen van kunststof of hardglas. De indeling van zowel de legplaten als de voor zieningen in de deur zijn tegen woordig heel gemakkelijk te wij zigen. Een belangrijke aanwinst bij sommige typen is ook de aan wezigheid van een vak waarin een temperatuur van 0 graden Celsius heerst. Invriezen Als verse produkten echter langer dan een termijn van een paar da gen bewaard moeten worden, dan moeten ze worden ingevroren. Een één-, twee- of driesterren koelvak (op het apparaat staat het aantal sterren aangegeven) is niet ge schikt om produkten in te vriezen. Om veilig te kunnen invriezen is een temperatuur van -18 graden Celsius of lager nodig en dat haalt zelfs een driesterrenvak niet. Een viersterrenvak vaak wel, maar dat is toch niet geschikt om er grote hoeveelheden tegelijkertijd in te bevriezen. Daarvoor heb je een vriezer nodig die met een aparte thermostaat werkt. Dat is het ge val bij een koel/vries-combinatie. Ook kunnen een koel- en een vrieskast afzonderlijk worden in gebouwd. Er zijn nu ook vriezers met aan de voorzijde (gedeeltelijk) doorzich tige laden, zodat je - zonder ze te openen - kunt zien wat erin zit. De moderne koelkasten zijn veel zuiniger dan vroeger. Ze gebrui ken vaak maar half zoveel stroom. Dat komt door de verbeterde iso latie. Soms gaat die - dikkere - isolatie ten koste van de binnen ruimte, maar bij enkele merken is door toepassing van een nieuw en veel dunner isolatiemateriaal de binnenruimte juist iets groter ge- Boven de koelkast is de vriesruimte en daaronder een uittrekelement op keldertemperatuur voor dranken. worden. Weer andere fabrikanten voorkomen verkleining van het interieur door de kast breder dan de gebruikelijke standaardmaat van 60 cm te maken. Hoe hoog - of laag - het energie verbruik is staat tegenwoordig op het energielabel waarin de letter A aangeeft dat de kast héél erg zui nig is en letter G betekent dat hij de meest verkwistende - of liever minst zuinige - is. Een kast met een gemiddeld energieverbruik zit in de E-groep. Het verbruik is ook zelf te beïn vloeden. Een koelkast werkt het voordeligst als hij een niet te war me plek heeft. Laat warme ge rechten eei'st afkoelen voordat ze in de koelkast woi'den gezet. En dek ze altijd goed af. Sommige mensen maken voor hun vakantie de koelkast/diepvriezer leeg om hem te kunnen uitschakelen. Als dat voor een paar weken is, laat die apparaten dan liever doorwer ken. Zo is de kans op storingen veel kleiner Als het koelsysteem een paar weken uitgeschakeld is en de koelvloeistof niet circuleert geeft dat bij weer inschakelen soms problemen. Een koelkast die wekenlang niet geopend wordt verbruikt trouwens maar heel weinig stroom. Thea Wamelink i© uw volgende zet? GOED WONEN begint met een goede hypotheek. GOED om dan maar meteen de beste te kiezen. Goes, Vlasmarkt 4, tel. 0113-251588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 0118-629828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 0118-413900 HYPOTHEEKBEURS Zierikzee, Manhuisstraat 1-3, tel. 0111-417808 eze week noteerden wij geenwijzigingen in de hypotheekrente-tarieven 'van de in onsoverzicht opgenomen geldverstrekkers. In de agelopen 'week bleef de rente op de kapitaalmarkt vrijwel ongewijzigd. Hypotheek-rente per 30 juli 1996 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. rente vast gedu rende^ r. 10" 15 variab. 5 jr. spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann hyp. 5 jr. 10 jr 15 jr. 5 jr. 10 jr. afsluit provi sie in 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 netto werkelijke opgave rente bij fiscale bank besparing van constant 37.65% 50% Aegon spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 15 jr. 1,00 1,00 Amev Levensverz. zorg-vrij-hyp. zorg-vrij-hyp. 5 jr. 15 jr. 1,00 1,00 Bouwfonds Combinatie Centraal Beheer CVB spaarv.hyp. 5 jr. spaarv.hyp. 10 jr. spaarv.hyp. variab. spaargar.hyp. 5 jr. spaargar.hyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 1,00 1,00 1,00 _15jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 0,25 0,25 1,00 1,00 1,00 Delta Lloyd/ Leven hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5 jr. _15jr. Direktbank FBTO bespdir.hyp. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 15 jr. 0,90 0,90 HoogHuys/C ING-bank spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. hyp.spaarpl. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 1 jr. 5 jr. 5 jr. 10jr. 5 jr. 5 jr. 10 jr. 0/1 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 PVF hyp. garant hyp. garant hyp. garant hyp, spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 5/7 jr. 10/12 jr. 2 jr. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 5 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. J 5 jr. Rabo sp.opt. hyp. (adviesrente) sp.opt. hyp. SNS bank spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. ideaal 5 jr. 1 jr. 5 jr. 1,00 1,00 0,75 0,75 0,75 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 3,62 4,21 4,55 3,25 4,35 2,27 2,73 2,99 2,62 3,48 3,45 4,03 4,23 4,15 4,74 3,48 4.26 3,48 4,33 1,60 4,19 2,73 3.27 4,18 4,12 3,25 4,22 3,60 4,39 3,66 3,32 4,30 3,60 3,06 4.28 3,48 4,06 2,15 2,60 2,75 3,33 3,80 3,18 2,78 3,18 2,83 2,27 2,72 1,63 2,01 2,71 2~64 2,62 3,38 2,27 2,27 2,47 3,43 2,18 2,63 3,62 4.21 3,25 4,35 3,48 4,19 3,37 3,95 4.22 2.17 2,27 2,73 2,62 3,48 2.18 2,73 2,08 2,53 2,73 3,59 3,98 4,38 3,28 4,19 3,37 4,22 4,07 4,73 4,93 3,18 4,22 3,56 3,63 3,13 4,35 2.26 2,56 2,87 2,63 3,35 2,08 2,73 3.27 3,79 3.94 1.95 J>,74 2.23 2.28 2,52 3,48 2,47 2,01 Westland Utr. lage last.7 jr. 1,00 7,00 3,86 ZwolscheAlg. hyp.-gar-plan 5jr.1,006,40 3,32 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met na tionale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gel den voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwrpercentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. Een gordijn om dc wastafel of de wasbak in een kast. Dat was in de jaren zestig nog heel ge bruikelijk voor kamerbewoners. Tegenwoordig hebben we daar be tere oplossingen voor. Zo leent het progi'amma voor badkamei's van Milldue zich uitstekend om toe te passen in een kamer waar ge woond, geslapen en het kattewas- je gedaan moet worden. Het bestaat uit een wastafelmeu bel in vier breedtematen, dat bij voldoende xaiimte aangevuld kan worden met zij kasten. Zo kan op een beperkte xnximte een maxi mum aan bergruimte worden ge- cx-eëerd. Er is ook een hoekopstel- ling mogelijk. De meubels zijn van MDF plaatmateriaal dat gelakt verkrijgbaar is of afgewerkt met kunststof of fineer. De kastfronten zijn vei-ki'ijgbaar in vier verschil lende uitvoeringen. Ook glasdeuren zijn mogelijk. Bij de wastafelbladen is keuze uit kunststof en veel duurdere mate rialen zoals manner en graniet. Een wastafelmeubel in vier breed tematen, dat bij voldoende ruimte aangevuld kan worden met zij kas ten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 30