Op de Harpoen wacht de fietser verplichte rust AX-24 0ERSCNM Zomerse veerdiensten PZC reportage zaterdag 3 augustus 1996 Een bekend beeld van de laatste weken: weerman John Bernard stelt het vakantie vierend deel der natie en omstreken zonder veel omhaal van woorden de zoveelste dag met een gesloten wolkendek en kans op neerslag in het vooruitzicht. Vervolgens wenst hij de kijker zonder enig spoor van schroom toch nog 'een fijne avond' toe. Op zulke momenten zien ze in een specifiek deel van het Zeeuwse toeristenwezen al een andere bui hangen. Dat kan de volgende dag immers klandizie schelen aan boord van de gelegenheidsveerbootjes. Als ze die weerberichten maar eens achterwege lieten, verzucht schipper Dré Beusenberg van het op de lijn Yerse- ke-Gorishoek dienst doende schip 'de Harpoen'. Want aan de waterkant wil het ondanks die sombere voorspellingen vaak weer leuk open trekken. Zeker leuk genoeg voor het maken van een oversteek over de baren naar andere mooie stukjes Zeeland, met voorafgaand of ter afslui ting een opmonterend fietstochtje. De keuze begint met het seizoen meer toe te nemen: daar is dus die verbinding van het vissersdorp naar het Thoolse vaste land, en er bestaat een zomerse veerdienst tussen Veere en Kamperland. Tussen Wol- phaartsdijk en Kortgene had er dit sei zoen ook een bootverbinding moeten be staan, als daar niet dat particuliere hek was geweest dat aan de Wolphaartsdijkse kant de toegang blokkeert. Dit jaar kun je verder voor het eerst van Wemeldinge naar Zierikzee en andersom varen. Grensoverschrijdend werkt de 'overzet', die passagiers in een vloek en een zucht van Kieldrecht naar Doel of in tegenge stelde richting brengt. Op de plank ligt nog een inmiddels bestoft plan om wat te gaan ondernemen tussen Stavenisse en Ouwerkerk. Van serieuzer aard is het stre ven om in een volgend seizoen een toeris tische bootverbinding in het leven te roe pen tussen St. Annaland op Tholen en het Schouwse Bruinisse. Ook bestaan er plannen om tussen Middelburg/Veere en Vrouwenpolder iets met een regelmatige dienst te gaan doen. Zo hebben verblijfs- gasten en in eigen provincie recreërende ingezetenen, zeker als ze fietslustig zijn, mogelijkheden bij de vleet om de ge zichtseinder te verruimen zonder daar voor in de auto te hoeven plaatsnemen. Toeristische veerdiensten tussen Kamperland-Veere, Gorishoek-Yerseke en Wemeldinge-Zierikzee. fotografie Lex de Meester Verzameling In een ver verleden bestond Zeeland uit een verzameling eilandjes, die je alleen per boot kon bereiken. Hoogaarzen, roei boten en stoomschepen zorgden voor het overbrengen van personen, goederen en vee. Inpolderingen en waterbouwkundi ge werken maakten die bonte vloot gaan deweg overbodig Bruggen en dammen hebben afstanden en reistijden inmiddels aanzienlijk bekort. In de vakantie hoeven we echter niet zo nodig ergens snel te wezen en mag een uit stapje best wat langer duren. Voortdu rend zoekend naar nieuwe mogelijkheden om de snel verveelde toerist aangenaam bezig te houden zijn op de toeristische be drijvigheid gerichte instanties, in samen spraak met overheden en particulieren, de laatste jaren naarstig doende op een aantal plekken in dit gewest de klok even terug te zetten door in de zomermaanden veerverbindingen uit de tijd van toen te laten herleven. Het veer Yersekendam -Gorishoek wordt al in de 14e eeuw genoemd, Het zou tot na de Tweede We reldoorlog gehandhaafd blijven. Op 1 september 1962 werd de dienst definitief gestaakt, omdat er geen droge boterham meer aan te verdienen was. Het zomerveertje Yerseke-Gorishoek is een kwetsbare dienst. Als via de kijkme- dia een beetje sombere weersvoorspelling wordt verspreid, zit schipper Beusenberg meteen met een stuk minder klanten of maakt hij de overtocht met een bijna lege boot. Maar er zijn gelukkig ook nog heel wat oversteken met een volle bak: 24 per sonen. De tocht naar de andere kant neemt een half uur in beslag. De prijs per overtocht bedraagt zes gulden per per soon, inclusief vervoer van de fiets. Veel passagiers kopen, wat ook blijkt op ande re verbindingen, een 'enkeltje' omdat ze op de andere oever per fiets verder reizen. Duikers Je neemt er, gemoedelijk aanschuivend, plaats op de rand van het dek, de benen achteloos bungelend in het gangboord. Beusenberg is content met zijn baantje Buiten het seizoen gaat hij veel met dui- kers het water op. Maar die veerdienst heeft ook wel wat: ,,Zes keer per dag heb je andere mensen boord. Dat kan heel ge zellig wezen, want er is altijd wat te bab- belén." Op de lijn tusen Beveland en Tholen valt niet bijster veel spectaculairs te zien. Of het zou de blik op de gevarieerde plezier- vloot moeten zijn. Op het water zijn men sen nog vriendelijk naar elkaar. Er wordt regelmatig aan deze en gene zijde bij wijze van groet een hand opgestoken. Wie de ogen dicht doet kan ruiken wanneer Yers- eke wordt genaderd. Op maandag en dinsdag vallen de leukste tochten te maken, meldt de schipper. Dan kun je het treffen dat de vissersschepen na een bezoek aan de veiling in Yerseke met hun van de Wadden meegebrachte ladin gen weer uitvaren, om de mosselen ter verwatering op de daarvoor bestemde percelen uit te strooien. „Dan is het net een vlootshow", zegt de schipper, terwijl hij behendig tussen twee in een lange rij de haven uitkomende vissersvaartuigen door manoeuvreert. Uitstapje Tot de passagiers op de route Gorishoek behoren de echtparen Eveaers en Guiljam uit St. Philipsland. Ze zijn van huis over de Oesterdam naar Yerseke komen pedde len en gaan via het veer weer terug naar Flipland. Op die manier maken ze een leuk rondje zonder daarvoor al te veel ki lometers te moeten verslinden. Op 'De Harpoen' wacht een verplichte rust. „Een stukje fietsen, een beetje varen, weer een eindje karren: Zo is dat voor ons een echt uitstapje", doen ze opgetogen. 'De Harpoen' vaart niet altijd: Voor de leek is het wartaal, maar het klinkt tame lijk ernstig als Beusenberg stelt: „Met de wind erop en het water eruit kan het een bende zijn op de Oosterschelde." Het zou goed zijn om in overleg met andere veer diensten vertrek- en aankomsttijden op elkaar af te stemmen, meent de schipper van 'De Harpoen'. Da's handig voor fiet sers die achtereenvolgens zowel van de ene als van de andere verbinding gebruik willen maken. Voorloper De verbinding Veere-Kamperland kent een voorloper vanuit een ver verleden. Het bedrijf Dijkhuizen uit Vlissingen doet de voet- en fietsveerdienst erbij en moet het vooral hebben van de rondvaarten op het Veerse Meer. Op woendagen is er geen veerdienst. Deze maand augustus wordt er dagelijks, ook op zondag, drie keer op en neer gevaren, in september vier dagen in de week. Voor een overtocht, die tien minuten duurt, moet 3,75 worden neer geteld. De fiets kan voor niks mee. De toe ristische veerdienst wordt onderhouden met de 'Stad Veere', een comfortabel pas sagiersschip met veel ruimte om binnen achter glas de plas af te turen. „Per jaar neemt het aantal geïnteresseer den toe", meldt Wim Dijkhuizen. Naar verhouding worden er in Kamperland be duidend meer passagiers aan boord geno men. Logisch: aan de overkant valt veel meer te zien en op donderdag wordt er doorgefietst naar de Middelburgse week markt. Tegen de achterwand van de stuurhut is een knipsel opgehangen uit een tijdschrift, met daarbij afgedrukt een foto van niemand minder dan Ridge Fo rester uit The Bold and The Beautifull .tij dens een bezoek aan Veere, poserend bij 'De Stad Veere'. De sfeer aanboord is gemoedelijk. Stuur man Kees van Raay, keurig in maritieme uitmonstering, moet zijn kop er wel bij houden, want met name veel jeugdige ple- ziervaarders hebben geen notie van de re gels die op het water gelden. „Die steken vlak voor je snufferd nog even over." Er blijft nog wel een stil momentje over om plek en pet af te staan aan de 5-jarige An- neleen Walhout uit 's-Gravenpolder, die graag even kapiteintje wil spelen. Wal hout is met vrouw en vier kinderen een rondje Veerse Meer aan het maken. Het fietsveer bekort de afstand. Op het toeristisch traject Wemeldinge- Zierikzee herhaalt de geschiedenis zich maar ten dele: vanaf 1864 tot 1912 was Wemeldinge opgenomen in de stoom vaartdienst tussen Middelburg en Bergen op Zoom De overkanten worden met el kaar verbonden door de in 1929 gebouw de sleepboot 'Hector', die een jaar of tien geleden geschikt is gemaakt voor de sport visserij. Voor dat doel worden hoofdzakelijk tochten in de avond en nacht gemaakt. Overdag is de 'Hector' als voet- en fietsveer beschikbaar. Er wordt dagelijks vier keer op en neer gevaren. De prijs voor een overtocht bedraagt een tientje per persoon en 17,50 voor een re tourtje. Kinderen tot twaalf jaar betalen respectievelijk vijf en tien gulden. Voor de fiets hoeft met apart te worden betaald. Op de kade in Wemeldinge staat een lange rij wachtenden. Enkelen houden het al meteen voorgezien. Alleen al vanwege de weinig uitnodigende toegankelijkheid tot het schip, dat zeker drie meter lager on deraan de kademuur is afgemeerd. Een van een touwleuning voorziene, akelig stijl opgestelde loopplank leidt naar een plek op het dek. Avontuur bestaat nog. „En 't is nog wel ieselijk laeg waeter". mompelt een vrouw, voorzichtig over de rand van de sluismuur naar beneden kij kend. „Het valt allemaal best mee", sust de schipper. „Gewoon rechtop blijven lo pen." Drijvende steiger Er wordt licht nerveus gegiecheld De schipper komt de minste durfals halver wege de loopplank tegemoet en troont ze achteruitlopend mee naar beneden. „Kijk maar in mijn ogen," zegt hij bemoedi gend, „dan gebeurt er niks, Bij hoog water heb je op dezelfde plek geen centje pijn, licht de schipper nader toe. „Dan stap je zo aan boord of aan wal. Volgend seizoen, wanneer de boot zeker weer gaat varen, wordt het allemaal beter. Dan komt er een drijvende steiger, die met het water mee stijgt en daalt. Het loopt leuk op de lijn Wemeldinge- Zierikzee vice versa. De veerdienst kop pelt de aantrekkelijke fietsgebieden van Zuid-Beveland en Schouwen-Duiveland aan elkaar. Bovendien worden van de an dere oever komende toeristen en recrean ten uit eigen provincie in de gelegenheid gesteld om een bezoek te brengen aan het monumentale Zierikzee of het bijzondere dorp Wemeldinge Onderweg valt er heel wat te zien. Vanaf de 'Hector' heb je direct zicht op de vrij druk bevaren binnenvaartroute. Specta culair is ook dat de veerboot onder de Zee- landbrug door vaart. In Zierikzee wordt bij het Luitje aangelegd tussen de vele -pleziervaarders. Je stapt aan wal en zit meteen midden in de toeristische bedrij vigheid. Geruime tijd vaart de 'Hector' langs de met zeesla 'gestoffeerde' Vonde lingsplaat. Zeehondje „Een enkele keer ligt daar een zeehond je", weet Ingrid, de echtgenote van de schipper. „Dan gaat de verrekijker het he le dek rond. De mensen zijn echt reuze en thousiast." In het vroegere kolenruim van de sleep boot is een passagiersruimte ingericht, waar dranken en versnaperingen ver krijgbaar zijn. Twee oudere heren hebben er plaats genomen aan de door Ingrid van der Vis bediende bar, waar ze zich een glaasje schelvispekel goed laten smaken- .„Zo missen jullie wel veel, hoor", roept iemand van boven. „Zodadelijk zijn we bij de Zeelandbrug." Een van de mannen nipt bedachtzaam van zijn borreltje en verkondigt droogjes: „Is het water daar dan anders van kleur Ko Kakebeeke uit Kruimngen is met zijn vrouw en een verre neef met echtgenote een dagje weg. Bij aankomst in Zierikzee kijken ze eerst even in het stadje rond om daarna op het gemakje gemakje naar Go rishoek te fietsen en van daaruit de laatste boot naar Yerseke terug te nemen. Beide stellen hebben al heel wat toeristische fietsroutes gereden. „Maar dit is toch wel een van de mooiste tochten", vinden ze „Omdat je zoveel ziet." Jacques Cats

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 19