Huurder is
in Zeeland
duur uit
Veel schoons
rondom een wat
vieze toren
Shocktherapie voor hardrijders
Drankrijdster: die
straf is terecht
Olie op wegdek N58
oorzaak langdurige
stremming bij Sluis
Ontheffingenbeleid
landbouwvoertuigen
werkt onvoldoende
hoogte
strand
zeeuwse almanak
Tunnel
19H
PZC
zeeland
ZATERDAG 3 AUGUSTUS 1996
Dertig gulden boven gemiddelde
USSINGEN - De gemiddelde
loninghuur in Zeeland behoort
ot de hoogste van ons land. De
leeuwse huren liggen bijna
lertig gulden boven het lande-
ijk gemiddelde van 591 gulden.
)aarmee staat Zeeland op de
lerde plaats. Alleen in Flevo-
and en Limburg betalen de
murders gemiddeld meer.
Vat de jaarlijkse stijging betreft
het beeld gunstiger. De ge-
niddelde huren van de woning-
jouwcorporaties in Zeeland zijn
ninder hard gestegen dan het
andelijk gemiddelde. De stij
ging in Zeeland was gemiddeld
procent en landelijk is dat
:ijfer 3,89 procent. De gemiddel-
le stijging in guldens bedroeg 21
julden. Overigens lopen de
,nsp
i m
■an onze verslaggever
iit langs
verlichte
joerderijen
1ADZAND-Voor de vijfde keer
n haar bestaan houdt de Stich-
ing Verlichte Boerderijen- en
lorpenroute een nachtrit in de
omgeving van Cadzand. Op
rijdag 16 en 23 augustus en za-
;erdag 17 en 24 augustus zijn
angs deze 17 kilometer lange
route diverse boerderijen
iprookjesachtig verlicht,
jok zijn enkele straten feeste
lijk versierd. De route, die geen
vast begin of einde heeft, is zowel
voor auto's als fietsers geschikt
en wordt met reflecterende pij-
'len aangegeven.
Zeeuwse huren wel sterk uiteen.
De grootste corporaties bereke
nen over het algemeen lagere
huurstijgingen dan kleinere ver
huurders.
Dat blijkt uit de resultaten van
een enquête die de Inspectie
Volkshuisvesting onder alle zo
genaamde toegelaten instellin
gen, dat zijn de woningbouwcor
poraties, heeft gehouden. Het
onderzoek moest inzicht geven
in de huurstij gingen in Neder
land, met ingang van 1 juli van
dit jaar.
Het Zeeuwse gemiddelde is in de
afgelopen twee jaar gedaald met
1,2 procent. In 1994 was de ge
middelde huurstij ging nog 4,85
procent. Landelijk blijkt de ge
middelde huurstij ging met 1
procent te zijn afgenomen.
Belangenclubs
De enquête leerde ook dat iets
meer dan 60 procent van de cor
poraties in Zeeland zegt overleg
te hebben gevoerd met huur
dersbelangenverenigingen over
de huurverhogingen. Dat is bij
na 20 procent lager dan het lan
delijk gemiddelde.
In totaal 19 procent berekende
een huurverhoging die lager was
dan 3,5 procent, 69 procent bere
kende een verhoging tussen de
3,5 en 4 procent en 12 procent
van de corporaties berekende
een huurstijging tussen de 4,5 en
5 procent. Geen enkele woning
bouwcorporatie berekende in
Zeeland een verhoging die meer
bedroeg dan 5,5 procent.
In Zeeland zijn zestien corpora
ties voor de enquête benaderd.
Er was een respons van 94 pro
cent.
Burgemeester T. Steenkamp van Hontenisse en de Oostburgse wethouder C. Bolijn-Hertzberger bekijken de nieuwe verkeerspos
ter voor Zeeuws-Vlaanderen. foto Peter Nicolai
van onze verslaggever
KLOOSTERZANDE - De aandacht voor
de verkeersonveiligheid in Zeeuws-
Vlaanderen moet 'levend' worden gehou
den. Zeeuws-Vlaamse bestuurders, het
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland en Veilig Verkeer Nederland
denken dat het beste te kunnen doen door
weggebruikers op de dood te wijzen.
Op de posters voor de nieuwe verkeersvei-
ligheidscampagne zien verkeersdeelne
mers een (auto (kerkhof. Grafkruizen dra
gen het opschrift: Dat overkomt mij niet.
Shockerend, vonden vrijdagmiddag de
Oostburgse wethouder C. Bolijn-Hertz
berger en burgemeester T. Steenkamp
van Hontenisse. De voorzitters van de
werkgroepen voor Duurzaam Veilig in
West- en het 'ruitoverleg' in Oost-Zeeuws-
Vlaanderen wezen erop dat schokkende
plaatjes en teksten aandacht trekken en
reacties uitlokken.
„Mensen moeten constant geconfron
teerd worden met de risico's die ze lopen
in het verkeer. Het is al vaker gebleken
dat het niet hard, niet schreeuwerig ge
noeg kan. Natuurlijk komen er wel reac
ties van mensen die de campagnes niet
appreciëren. Maar wij hebben alleen de
bedoeling om het menselijk leed uit te
bannen dat door verkeersongelukken
wordt veroorzaakt", betoogde Bolijn.
Die aandacht hopen de wegbeheerders
door de nieuwe campagne opnieuw te
trekken. Voor de jeugd zijn er speciale
posters en acties waarin wordt gewezen
op verkeersveilig fietsen en brommerrij
den. Daarnaast reiken teams van Veilig
Verkeer Nederland speciale folders uit in
de vorm van een 'kraskaart'. Daar is een
aardigheidje mee te verdienen, maar het
gaat er WN om de verkeersdeelnemers op
hun verantwoordelijkheden te wijzen.
Aan wie dat niet is besteed, wordt nadruk
kelijk herinnerd aan verdriet van slachtof
fers en pakkansen bij intensieve verkeers
controles.
De nieuwe verkeerscampagne wordt,
voorlopig, alleen in Zeeuws-Vlaanderen
gevoerd omdat de nood bezuiden de Wes-
terschelde het hoogst is, aldus H. Rheber-
gen van het ROVZ. „In Zeeuws-Vlaande
ren zijn alle wegbeheerders overtuigd van
de noodzaak om de verkeersveiligheid te
verbeteren, omdat het aantal verkeerson
gevallen zo hoog ligt. Omdat iedereen wil
meedoen, kan ook een eensgezind beleid
worden gevoerd."
ÉÈI
fc:.
gpKRm
Uitzicht op strakke lijnen, getrokken door waterbouwers.
5
Het is alsof Rijkswaterstaat
heeft willen zeggen: „Wij zijn
niet alleen maar techneuten,
rekenmeesters en zakelijke
bouwmeesters. We hebben hart
voor ons werk en voor de natuur.
En wij opereren niet vanuit een
ivoren toren." Zo kwam de
uitzichttoren bij de
Krammersluizen in de
Philipsdam tot stand. De
beklimmer kan tot twee-endertig
meter hoogte gaan en ziet zijn
moeite beloond. Boven krijgt hij
een mooi cadeau: uitzicht op
strakke lijnen, getrokken door
waterbouwers: op grillige
contouren, neergezet door water
en wind; op de werking van
wolken boven water en land; op
snelle beweging van
automobielen en in slow motion
gaande vaartuigen van
transporteurs en recreanten.
Wie vanaf Tholen de Philipsdam
passeert, komt een bord tegen
waarop staat: republiek gemeente
Bruinisse. De toren staat op het
grondgebied van het nu nog
zelfstandige vissersdorp en een
blik over de omgeving voert tot
het besef dat ze daar wel gelijk
hebben met hun hang naar
zelfstandigheid. Het is heel goed
te begrijpen dat hier weinig lust
bestaat een vreemde hand te
dulden. Dat bord behelst duidelijk
geen tegen de monarchie gerichte
verklaring. Het deelt iets mee over
affectie voor het eigene: 'dit is ons
land'. Hoe geneureus is het toch
dat iedereen vanaf de toren mag
kijken naar de republiek
Bruinisse en ommelanden.
De toren is geplaatst ter
bevordering van het recreatief
medegebruik van de
Krammersluizen en omgeving, zo
heet het in ambtelijk jargon.
Vanaf het uitkijkpunt is het
schutten van schepen goed te
volgen. De waterstaat heeft liever
geen mensen direct op de sluizen
- onder meer omdat ook
gevaarlijke stoffen passeren -
maar men wilde belangstellenden
toch een blik gunnen op de
activiteit in de sluis, die zich in
een wat trager tempo dan
gebruikelijk voltrekt.
De passage kost een kwartiertje
meer dan via een conventionele
sluis. Dat heeft, te maken met het
zout/zoet scheidingssysteem. Het
zoete water uit Krammer en
Volkerak en indirect uit het
Zoommeer mag niet de zoute
Oosterschelde in. noch
omgekeerd. Het
scheidingssysteem is gebaseerd
op het verschijnsel dat zout water
wat zwaarder is dan zoet. Het
zoute water wordt bij het schutten
van schepen vanaf de
Oosterschelde naar een laag
bekken geleid en gaat terug de zee
arm in. Bij het schutterj van zoet
in de richting van zout, laat men
zout water vanuit een hoog
bekken van onderaf de sluis
instromen. Het zoete water wordt
zo omhoog gedrukt en wordt naar
het Krammer-Volkerak gevoerd.
Een perfect, onzichtbaar werkend
systeem.
De resultaten van de zout/zoet
scheiding zijn vanaf de
uitkijktoren wél waarneembaar.
Er is natuur gebouwd. Ten oosten
van de Philipsdam is een zoet
meer ontstaan waarin stukken
grond zijn drooggevallen.
Rijkswaterstaat is lang gezien als
een organisatie die met beton en
staal doende was sporen in het
landschap te trekken, maar dat
beeld is drastisch bijgesteld. De
rijksdienst is niet onberoerd
foto Pieter Honhoff
foto Pieter Honhoff
gebleven door de milieuroep der
tijden en heeft zich geworpen op
de vervaardiging van natuur. In
het zoete meer liggen rafelige
eilandjes, als door een achteloze
hand verstrooid. Ze dienen vogel
en plantenleven.
Op borden aan de voet van het
uitzichtpunt Krammer wordt
melding gemaakt van de
aanwezigheid van Brandgans,
Smient en Kluut. Bij de klim naar
het bovenste plateau van de toren
valt het oog op een peilschaal,
waarop de hoogte boven Normaal
Amsterdams Peil is af te lezen. De
gang naar boven levert nogal wat
minder fraaie beelden op. Menige
bezoeker heeft op de platen die de
omgangen beschutten zijn naam
geschreven: Camiel, Jos en
Ludwig zijn u voorgegaan. Glück
Auf, staat er ook. En er zijn wat
naïeve kunstenaars gepasseerd
die tekeningen achterlieten
waarop de lichamelijke liefde ruw
is verbeeld. Uitsparingen op de
omgangen van de toren zijn door
deze en gene als pisbak gebruikt.
De niet aflatende wind doet dienst
als geurvreter. Maar toch, een deel
van de klimmers heeft van het
schone uitzichtpunt toch wel een
beetje jakkes wat een vieze toren
gemaakt.
Eenmaal boven is dat snel
vergeten. Op het hoogste niveau,
met zicht op Zuid-Holland, Noord-
Brabant en Zeeland, overziet men
het resultaat van waterstaatsvlijt.
Het landschap vol water is
gemaakt door mensen die van dit
stukje van de wereld een veiliger
en betere plaats hebben willen
maken. Wegen, bruggen,
waterwerken en silhouetten van
dorpen vervloeien in een
volmaakte symbiose met de
groene ruimte. Rijkswaterstaat
toont dat met trots.
Rijkswaterstaat wordt bedankt.
A. J. Snel
van onze verslaggever
SLUIS - Het snelverkeer op de
N58 moet vandaag, zaterdag,
nog omrijden tussen de twee af
slagen bij Sluis. Rijkswater
staat ruimt tussen de afslagen
naar Heille en Sint Anna-ter-
Muiden hydraulische olie op,
die vrijdagmorgen uit een nog
niet achterhaalde vrachtwagen
is gelekt. Hoofd dienstkring
Zeeuws-Vlaanderen W. Vinke
verwacht dat de olieresten za
terdagavond zijn verwijderd.
De schoonmaakkosten bedra
gen tien- tot vijftienduizend
gulden. Vinke: „Als het wegdek
is aangetast, kan dat bedrag nog
aanzienlijk oplopen."
Medewerkers van Rijkswater
staat werden vrijdag net na de
middag gewaarschuwd dat er
een oliespoor over de N58 liep
van voor de rotonde Heille/Sluis
tot over de grens. De hele mid
dag werd met een speciale was-
wagen al aan het schoonmaken
van de weg gewerkt. Het verkeer
werd door medewerkers met be
hulp van vlaggen langs de werk
zaamheden gedirigeerd. Het ge
deelte tussen de rotonde en de
afslag Sint Anna-ter-Muiden
was tegen de avond echter nog
niet goed gereinigd, waarop de
beslissing werd genomen om de
paar kilometer autoweg af te zet
ten en het verkeer via parallel
wegen om te leiden.
De hydraulische olie is vermoe
delijk door een lekke tank van
een vrachtwagen op het wegdek
beland. De schadeveroorzaker
was vrijdagavond nog niet ach
terhaald. „Het oliespoor hield
opeens op in België, hoorden wij
van de politie. Het onderzoek
loopt dus nog", zei Vinke vrij
dagmiddag. Het inzetten van ex
tra personeel en een waswagen
kost Rijkswaterstaat al meer
dan tienduizend gulden, ver
klaarde het hoofd dienstkring
Zeeuws-Vlaanderen. Mocht het
wegdek van zeer open asfalt be
ton (zoab) ook zijn aangetast,
wat pas na monstername zal
blijken, dan kan dat bedrag nog
wel een aantal keren worden ver
menigvuldigd.
van onze verslaggever
SLUIS - Agrariërs die zonder
ontheffing met brede land
bouwvoertuigen rondrijden
valt weinig te verwijten. Land
bouworganisaties hebben in
het verleden meerdere keren bij
wegbeheerders aan de bel ge
trokken om afspraken te maken
over een gezamenlijk ontheffin
genbeleid voor landbouwvoer
tuigen 'die naar hun aard onver
mijdelijk te breed zijn'. Dat
schrijft voorzitter J. Ramondt
van de federatie Agrarisch West-
Zeeuws-Vlaanderen.
De boerenvoorman was ook in
zijn wiek geschoten omdat een
ambtenaar van de gemeente
Sluis-Aardenburg donderdag
avond een verkeerde voorstel
ling van zaken had gegeven. Vol
gens de ambtenaar hebben be
stuurders van voertuigen breder
dan 2,60 meter een ontheffing
nodig om over de openbare weg
te rijden. Ramondt wijst echter
in een brandbriefje aan burge
meester en wethouders van
Sluis-Aardenburg op enkele ar
tikelen van het voertuigenregle
ment in de twee jaar geleden her
ziene wegenverkeerswet. Dat
reglement zegt dat landbouw-
tractoren en andere voertuigen
drie meter breed mogen zijn.
Onoverzichtelijk
De uitlatingen van de ambte
naar zetten de agrarische sector
in een 'bepaald daglicht' schrijft
Ramondt aan het Sluis-Aarden-
burgse college. Overigens geeft
de boerenvoorman direct toe
dat er voertuigen worden ge
bruikt die breder zijn dan toege
staan. „Maar als wegbeheerders,
waaronder gemeenten, niet wil
len meewerken aan een over
zichtelijke in de praktijk werk
bare onthefflngsregeling, wat
moeten we dan. Een landbouwer
moet nu twintig verschillende
papieren invullen om toestem
ming te krijgen voor wegen van
gemeenten, waterschappen,
Rijk en provincie. Degene die de
moeite neemt en voor aanvra
gen naar een ambtenaar stapt,
krijgt bovendien vaak te horen
dat hij zich druk maakt om
niks."
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Volkomen
schuldbewust onderging een 24-
jarige inwoonster van Klooster-
zande vrijdag haar vonnis voor
de politierechter. De automobi
liste werd op 27 mei in haar
woonplaats betrapt bij het rij
den onder invloed van alcohol.
Een vriend was het probleem, zo
gaf ze aan tijdens de zitting. Af
gesproken was dat hij zou rijden.
Toen puntje bij paaltje kwam.
bleek dat de man in kwestie
kwistig meedronk. Daarop be
sloot de jongedame dat het meer
verantwoord was zelf achter het
stuur te kruipen. „Een slap ex
cuus". erkende de vrouw uit ei
gen beweging, „maar zo was
het."
Politierechter M. Zomer vonnis
te conform de eis van de officier
van justitie zes maanden ontzeg
ging van de rijbevoegdheid en
een boete van 1250 gulden. De
vrouw gaf aan geen enkele be
hoefte te hebben in hoger beroep
te gaan. „Dit is terecht", voegde
ze eraan toe.
Ee 27-jarige inwoner van Nieuw-
vliet was op de Zeedijk bij zijn
woonplaats opgevallen door zijn
rijgedrag. Volgens de politie
slingerde hij en reed hij veel te
hard voor het smalle en bochtige
circuit. Op de camping waar de
verdachte woont en werkt werd
hij vervolgens aangehouden.
Een blaastest wees uit dat de au
tomobilist bijna drie keer de
wettelijk toegestane hoeveel
heid alcohol had genuttigd.
Met een eerdere veroordeling
(1991) voor drankrijden in het
achterhoofd veroordeelde de
rechter hem conform de eis tot
1500 gulden boete i waarvan de
helft voorwaardelijk, omdat de
verdachte bereid is een speciale
verkeerscursus te volgen) en zes
maanden ontzegging van de rij
bevoegdheid.
Derde zeemijn
voor kust van
Walcheren nog
niet gevonden
VLISSINGEN - De mijnenjager
Hr. Ms. Makkum heeft de derde
zeemijn waarvan een visser
man melding heeft gemaakt,
nog niet teruggevonden. De
Makkum is vrijdag naar Den
Helder teruggekeerd. Maandag
wordt de zoekactie voor de kust
van Walcheren voortgezet.
De Makkum heeft afgelopen
week - zoals gemeld - eerst een
Duitse zeemijn onschadelijk ge
maakt, die door een visser uit
Goeree mét een boei overboord
was gezet. Een Arnemuidse vis
serman meldde vervolgens twee
mijnen in de netten te hebben
gehad. Eén van die mijnen werd
vlot gevonden. Het bleek een on
schadelijke oefenmijn te zijn. De
andere moet nog worden opge
spoord.
Gisteren gehoord in België:
Heb je al gehoord dat het
toltarief van de Liefkens-
hoektunnel, opgeslagen is
van 100 naar 120 franken?"
„Neen. Maar wie heeft dat
dan ontdekt, er ging toch
niemand door die tunnel