Je wordt er wappie van Twee minuutjes monster in 105 minuten Loch Ness Olijke tweeling kan de show niet stelen kunst cultuur Ian Kerkhof in de scene Waterige lachsalvo's Down Periscope In de hoop dat onschuld zal winnen Amnesty heeft eigen filmfestival VRIJDAG 5 JULI 1996 19 In een krap bemeten Amsterdams benedenhuis worden drugs verhandeld, i Twee geklofte jongens nemen een door de 19-jarige Fem van der Elzen overhandigd zakje pilletjes argwanend in ogenschouw, want „er staat niks op!" Toch gaat het om 140 I 'mil', beweert Fem: „Echte knallers. Je wordt er helemaal wappie van!" Vriendje Tygo Gernandt staat gehuld in een Fuck Chirac-t-shirt intussen de schouw blauw te schilderen en foetert de klanten de deur uit. We beleven de opnamen voor scène 36 van Ian Kerkhofs I nieuwe speelfilm Naar De Klote! Buiten op de stoep dient een bont gekleurd gezelschap zich aan voor scène 37. Onder hen: Wal- ly Tax, met een schattig, gebreid bloemenmutsje op. Het interieur van de woning heeft trouwens als hoofdkleur oranje, gesteund door veel paars en roze. Overal Indiase doeken, mobieltjes, een waterpijp, een cannabisplant. Aan de wand foto's van Jackie Kennedy. Maar in scène 36 had men het toch over duidelijk over extacy-pilletjes. Is Ian Kerkhof wellicht per abuis be zig de eerste Nederlandse 'house film' te situeren in de jaren zestig? Was Nederland nog voorlijker dan de rest van de wereld al gedacht had? De cineast - verguisd en geprezen voor subversieve kunstfilms - is een toonbeeld van geduld als hij de setting uitlegt aan overduidelijk een outsider: „Veel van de tech niek van 'house' en 'techno' is geïn spireerd door de psychedelische explosies van 1967 en 1968. Die twee zomers zijn het hoogtepunt geweest en vormen nu een bron van inspiratie. Je ziet die esthetiek terugkomen in de beelden en mu ziek van nu, maar met een laagje jaren-negentig erover heen. Het is glanzender, meer 'glossy' dan toen. En het grootste verschil is natuur lijk dat het nu allemaal op compu- ters gemaakt wordt, zowel de mu ziek als de grafiek en de typografie op platenhoezen. Dat is ook wat ik er interessant aan vind. die appli catie van de nieuwe technologie. Inherent daaraan is er nu een nieuwe manier van omgaan met muziek en beeld." „Ik heb het een beetje ontdekt met de documentaire 'Techno' die ik begin dit jaar heb gemaakt voor de VPRO. Die werd gemengd en ge monteerd op de Aladdin, een hy permoderne beeldcomputer. Dat was waanzinnig, mijn introductie in het digitale tijdperk. Ik had er schrik voor tot dat moment. Maar ik heb nu ontdekt dat het heel mooi is. Er is geen scheiding meer tussen beeld en geluid. Je kunt ze allebei op dezelfde manier en in de zelfde tijd behandelen. Een week nadat alle opnamen zijn voltooid, is er ook een voorlopige versie van de hele film gemonteerd en afge- mixt. Dan heb ik een week om nog wijzigingen aan te brengen en mijn eigen 'directors cut' te maken. Ver volgens gaat hij naar Ede, naar een bedrijf dat Lukien heet. Daar staat de meest geavanceerde technolo gie voor het scannen van video naar film. Na twee weken Ede heb ben we een echte film in handen Prentbriefkaart Die snelheid van afwerken schijnt van belang in speciaal het geval van Naar De Klote!, omdat hij speelt in een wereld waar trends in razend tempo veranderen. ,,Ik zie deze film als een soort prentbriefkaart van deze tijd. Een momentopname. Het gaat over ju li 1996, de muziek van nu en de hele 'scene' van nu. Als je acht maan den zou verliezen in de montage, zou er een gedateerde film uit ko men. Als de film in oktober in pre mière gaat, dan kan het nog net. De helft van de muziek die in onze film gebruikt zal worden, is dan nog niet uit. Dat zijn nummers die geschreven worden door Neder landse topproducenten als Juan Elmzoon." Het verhaaltje lijkt ondergeschikt. Meisje uit de provincie dreigt ka pot te gaan aan een subcultuur in de grote stad. Het klinkt als een stereotypie uit sexfilms van de ja ren zestig? Kerkhof ziet het an ders. „Ik zou het 'herkenbaar' willen noemen. Ik ben twee jaar lang bij na elke avond uit geweest in de 'scene' om research te doen. Ik wil de dat de film actueel is en echt weergeeft wat ik zelf heb gesigna leerd. En ik heb heel veel meisjes en jongens gezien die grasgroen naar Amsterdam komen en die - ik wil het woord gecorrumpeerd niet gebruiken - toch een heel andere levenstijl krijgen dan ze in de pro vincie hadden. Het is een heel ver leidelijke en lekkere levensstijl. Sommigen kunnen dat heel goed aan. Ze gebruiken veel drugs en ze stoppen als ze het wel gezien heb ben en gaan vervolgens door met hun leven. Maar er zijn ook jonge ren die het niet zo goed aan kun nen en echt letterlijk naar de klote gaan. Want die middelen zijn echt wel verslavend en hebben niet werkelijk een goede uitwerking op de lichamelijke en geestelijke ge zondheid." „Maar het wezenlijkste voor mij is dat ik het gebruik van die midde len niet kan zien als 'crimineel', zelfs al is het illegaal. Ik zie die pil len als iets van onze tijd. Net zoals in de jaren zestig het trippen op lsd iets was voor die tijd en dat was net zo min crimineel. Dit verhaal gaat ook niet over een meisje dat naar de klote gaat. Het gaat over ie mand die op het randje komt en denkt: 'Shit. dit is niet goed.' De film is wel een morele vertelling. Ik denk dat de sterkte van je karakter de factor vormt waar het om gaat, niet drugs. Je moet een basis heb ben van geloof in je zelf. Wilskracht vind ik heel belangrijk." Party-mensen Naar De Klote! wordt Kerkhofs eerste film die bestemd is voor de bioscopen. Wordt Ian Kerkhof sa- lonfahig? „Ik denk dat ook deze film heel controversieel zal zijn. Daardoor was hij heel moeilijk te financie ren Veel potentiéle financiers wil den geld geven op voorwaarde dat we het einde zouden veranderen. Dat wilde ik niet. Want de film is eerlijk ten opzichte van de doel groep, de party-mensen, de 'scene' waar de film uit voortkomt. Als ik een finale zou maken met hoofd personen die het standpunt inne men 'drugs zijn foutdan zou ik zelf ook niet in hen kunnen gelo ven. Ik had het tienvoudige van mijn huidige budget kunnen krij gen, als ik het einde veranderd had. Volgens de heersende normen van de geldschieters is dit een on aanvaardbare finale. En de titel zat hen ook niet lekker We hebben even gespeeld met het idee er 'Par ty Time' van te maken. Dat klinkt gezelliger. Maar ik vind Naar De Klote! beter. Het geeft aan dat de film vanuit een gebruikersoptiek komt. Want als je een gebruiker vraagt: Wat ga je vanavond doen? Dan zegt hij: 'Ik ga vanavond lek ker naar de klote!' Dat betekent iets." Pieter van Lierop Naar De Klote, geplande première in oktober Ian Kerkhof (midden) met twee cameramannen op de set van zijn nieuwste film. Acteurs uit de tv-serie Cheers duiken deze week op in drie films, die geen van alle tot veel gejuich aanleiding geven. In 'It Takes Two' is een hoofdrol weggelegd voor Kirstie Alley. Vervolgens zien we Ted Danson in 'Loch Ness'. En tenslotte kunnen we naar Periscope Down. waarin de hoofdrol wordt gespeeld door Kelsey Grammer, die ooit vaste klant was in Cheers. Hij zette daar de opschepperige psychiater Dr. Frasier Crane neer en dat personage heeft hij meegenomen naar een eigen comedyserie, Frasier. Daar heeft hij er nu al twee keer een Emmy Award mee gewonnen. In Down Periscope speelt hij een marine-officier die toe is aan zijn eerste commando op een eigen on derzeeboot. Vanwege een aantal aantekeningen van onserieus ge drag op zijn staat van dienst, be sluit de admiraliteit hem eerst op de proef te stellen. Men geeft hem een stokoude diesel-onderzeeër die zijn laatste opknapbeurt in 1958 heeft gehad en voegt daar een bemanning aan toe van rebellen, kneuzen en idioten, plus een vrou welijke 'duikcommandant' die nooit eerder heeft gevaren. Tijdens vlootmanoeuvres zal men voor vijand moeten spelen en trachten om Amerikaanse marine havens binnen te dringen die wor den verdedigd door ultramoderne, supersnelle atoomonderzeeërs, fregatten en vliegtuigen met so nar. Een ogenschijnlijk kansloze opdracht. Maar kapitein Gram mer blijkt zo gek nog niet en veel eigenaardigheden van zijn beman ning leveren juist voordeel op. zo dat toch eclatant succes wordt ge boekt. Teamgeest, jongens! Team geest, we kunnen er niet genoeg op hameren! Vanuit de conventies van de U- Boot-thrillers werd Down Peri scope door David Ward geregis seerd als een komedie die soms overslaat naar klucht, met heel af en toe een pikkeltje spanning a la 'Crimson Tide", plus een vleugje meiden-onder-water-ongein op de manier van 'Operation Pettycoat'. Het kon erger, maar het kon vooral veel beter. P. v. L. Down Periscope, te zien in De Koning Hulst en Cinerama Rotterdam Ted Danson (links) als Amerikaanse bioloog, die het monster van Loch Ness moet opsporen. Voor welk publiek kan Loch Ness in hemelsnaam be dacht zijn? Er wordt afgetrapt met aan de bal Ted Danson in Los Angeles als een aan lager wal geraakte professor in de bio logie. die spijbelt bij zijn eigen colleges. Zijn faculteitsdirec teur geeft hem nog een kans om zijn gedeukt blazoen nieuwe glans te verlenen. Ted moet naar Schotland en voor eens en altijd het wetenschappelijk be wijs leveren dat het zogenaam de 'monster' van Loch Ness een sprookje is. Ter plekke krijgt Ted te maken met hem vijandig gezinde Schotten, die liever helemaal niks bewezen willen zien. Want komt wetenschappelijk vast te staan dat 'Nessie' slechts een sprookje is. dan raakt men de toeristen kwijt. En komt vast te staan dat er wel degelijk een nog uit de Ijstijd stammende saurus zich in diepe wateren ophoudt. dan is het ook niet goed. Want voor dat geval vreest men door wetenschappers, media en toe risten onder de voet te worden gelopen. De mythe dient een mythe te blijven. En zelfs als Ted Danson uiteindelijk niet één maar zelfs twee Nessies in een grot heeft weten te fotograferen, zal hij uit eindelijk besluiten om zijn be wijzen niet prijs te geven aan de openbaarheid. Daarmee stelt hij dan voor zichzelf een nieuwe toekomst veilig in het gezel schap van een roodharige her bergierster en haar al even rood harige en bovendien helderzien de dochtertje. Schipbreuk Debuterend regisseur John Henderson faalt in zijn pogin gen de midlife-crisis van de bio loog interessant te maken. Ook de inspanningen om met een vechtpartijtje en een schip breuk ons in de rats te laten zit ten over de goede afloop, leve ren hoegenaamd geen effect op. Op zeker moment neemt het dochterje van de herbergierster het heft in handen en wijst de weg naar de 'monsters', waar mee ze op voet van vertrouwe lijkheid blijkt te verkeren. De film krijgt daar ineens een mati nee-karakter. maar het is moei lijk voorstelbaar dat de jeugd het voorafgaande uur geboeid kan hebben gevolgd. De knappe reconstructie van de monsters zelf (door de compu tertovenaars van Jim Henson's Ceature Shopi zou elk publiek nog met deze schrale productie hebben kunnen verzoenen, ware het niet dat 'twee minuutjes monster' op een film van 105 mi nuten wel erg karig bemeten is. P. v. L. Loch Ness. te zien in Alhambra Vhs- singen Amerikaanse kinderfilms gaan in de regel over weeskinderen die door miljonairs worden gea dopteerd In It Takes Two is deze basisformule ietwat gevarieerd, omdat deze door debutant Andy Tennant geregisseerde film twee negenjarige meisjes als hoofdper sonen heeft. De een is een onver valst weesje en tevens de oogap pel van kinderjuf Kirstie Alley, die helaas te weinig verdient om in aanmerking te komen voor adoptieouder, zodat de kans groot is dat het stumpertje gegund zal worden aan een engerd die al zes weeskinderen in zijn sloperij aan het werk heeft. Van het andere meisje is alleen nog maar de moeder overleden, maar de stinkend rijke pappie (Steve Guttenberg) heeft zijn spruit veel te weinig aandacht gegeven en de onnozele kaffer maakt aanstalten te gaan hertrouwen met een tang van een wijf. Beide meisjes ont moeten elkaar tijdens een zomer vakantie en omdat ze er toevallig uitzien als identieke tweelingen, kunnen ze eikaars plaatsen inne men in het weeskinderenkamp en in de villa van Guttenberg. De twee schattige meisjes weten het zo te ritselen dat Steve en Kir stie elkaar tegenkomen, verliefd worden en met de twee meisjes een welvarend nieuw bestaan opbou wen. Zie daar. de magere inhoud van een zonnig, routineus en toch niet te sentimenteel jeugdfilmpje waar voor de volwassen acteurs weinig eer aan te behalen is ge weest. En regisseur Tennant heeft zich er evenmin onsterfelijk mee gemaakt. Babyshow Die twee meisjes zijn overigens een echte tweeling en in Amerika vor men ze een media-fenomeen. Ze heten Mary-Kate en Ashley Olsen en hoewel ze op 13 juni pas tien zijn geworden, zitten ze al negen jaar in de showbusiness. Zes maanden waren ze oud toen hun moeder hen meennam naar een babyshow en met haar prullekes zo veel bewon dering oogste dat ze meteen kon den debuteren in de ABC-tv-serie 'Full House' Gedurende acht seizoenen hebben de moeders en meisjes van Ame rika, in wat hun favoriete 'sitcom' schijnt te zijn, de Olsen Twins zien opgroeien. Intussen hebben ze sa men nog vier tv-films gedaan, als mede vier detective-films voor de jeugd, video's en muziekalbums. Al hun activiteiten worden tegen woordig opgezet vanuit hun eigen maatschappij, de Dualstar Enter tainment Group. Tegen de tijd dat andere kinderen een krantenwijk je beginnen, kunnen Mary-Kate en Ashley gaan rentenieren. Verbluffende feiten die evenwel niets veranderen aan het feit dat It Takes Tioo vlak doorsnee-vertier is. P. v. L. It Takes Two. te zien in Alhambra Vlis- singen. De Koning Hulst, Roxy Bergen op Zoom, Cinerama Rotterdam. Kirstie Alley en Steve Guttenberg in It Takes Two. In 'L'Odeur De La Papaye Verte' nam de Vietnamese regisseur Tran Anh Hung ons mee terug naar een Vietnam dat in een nabij, maar toch ver verleden lag. Hij draaide er niet omheen dat het kleine, persoonlijke verhaal dat hij daarin vertelde in een Parijse studio was opgenomen. Integendeel, hij versterkte de theatrale elementen van het verhaal en werd daarvoor beloond met een Camera Dór in Cannes voor het beste debuut. In zijn nieuwe film Cyclo lijkt het of hij de andere kant uit wil. Hij gaat met zijn camera de straat op van Ho Chi Minh Stad. het vroegere Saigon, en filmt daar het Vietnam van vandaag en morgen. Hij heeft evenveel succes op de festivals, Cyclo kreeg in Venetie vorig jaar de Gouden Leeuw voor de beste film. Afgezien van de uiterlijkheden verschilt deze tweede film niet zo veel van zyn eerste. Opnieuw wordt er niet direct gerefereerd aan de oorlog of het communisme, dat is iets wat op de achtergrond wel speelt, maar door de toeschou wer zelf ingevuld moet worden. Tran Anh Hung, die dit keer een realistische film maakte, versterkt opnieuw dat element van zijn film door elke kans aan te grijpen om met de camera de straat op te gaan en zelfs de meest spectaculaire stunts in een realistische omlij sting van een echt grote-stadsde- cor te plaatsen. Dat levert soms schokkende beelden op, omdat het verhaal gaat over hoe een onschul dige jongen in het criminele milieu belandt Het zijn net als in 'L'O deur De La Papaye Verte' vrijwel altijd mooie beelden, die soms door Tran Anh Hung gecompo neerd lijken om alleen de schoon heid van het beeld zelf te bena drukken. Riksjarijder Hoofdpersoon is zoals gezegd een jongen die van Tran Anh Hung de naam Cyclo meekrijgt, dezelfde naam als het vervoermiddel waar op hij zich voortbeweegt Hij is net als zijn vader een riksjarijder. die hard moet sappelen om wat te ver dienen De film lijkt zich op hem en zijn alledaagse problemen te con centreren, totdat de riksja door een bende wordt gestolen. Om zijn schuld aan de verhuurster van dat voertuig te voldoen gaat hij er mee akkoord dat hij wat criminele klus jes opknapt. Een brandstichting hier. een drugstransport daar en tenslotte krijgt hij een pistool in handen gedrukt om een moord te begaan. De aandacht van Tran Anh Hung, die zelf het scenario heeft geschreven, is inmiddels iet wat verschoven naar de leider van de bende, die simpelweg de Poëet wordt genoemd. Tegenover de jonge Cyclo, die zich zonder al te veel zichtbaar morele problemen aan het criminele leven aanpast zet hij de doorgewinterde, wereldse aanvoerder Poëet die hunkert naar een simpeler leven zoals dat van Cyclo, voordat die met de bende in aanraking kwam. Om die tegenstelling nog eens te onderstrepen heeft Tran Anh Hung voor de rol van Cyclo de vol komen onbekende nieuweling Le Van Loc gecast en voor de Poëet Tony Leung gekozen, een bekende filmster van Zuidoost Azië met rol len in films van John Woo en Wong Kar Wei. Ontzetting Tussen Cyclo en de Poëet is er plaats voor de Zuster, die eerst door Tran Anh Hung geportret teerd wordt als spil van het gezin van Cyclo en later zo verliefd blijkt te zijn op de Poeet, dat zij bereid is om zich voor hem te prostitueren. En dat graag doet. tot ontzetting van de Poeet. die beide jongelie den in de vefleiding van het crimi nele leven wil brengen in de hoop dat hun onschuld het van die ver leiding zal winnen. Een keus die hij zelf ook heeft gemaakt en lijkt te betreuren. Het is niet dit verhaal dat de meeste indruk maakt, het zijn de afzonderlijke beelden zoals een helikopter, die plotseling mid den op een rotonde te zien is. Tran Anh Hung is een visueel talent dat zowel in de studio als op straat zijn weg weet te vinden. Piet van de Merwe Cyclo, vandaag i vrijdagi Urn zondag in Cinema Middelburg Amnesty International vraagt met films en documentaires ï;ijf dagen lang aandacht voor de schendingen van mensenrechten. De Uruguayaanse schrijver Eduar- do Galleano verricht op 15 septem ber de opening van het internatio nale filmfestival. Het evenement speelt zich af in de theater De Balie en het belenden de bioscooptheater Alfa in Am sterdam. Vrijwel alle films en vi deofilms beleven hun Nederland se. Europese of wereldpremière tij dens het festival. Filmmakers, multi-mediakunste- naars, politici en vertegenwoordi gers van media- en mensenrech tenorganisaties wonen het festival bij. Onder hén. onder voorbehoud, ex-president Aristide van Haïti. Amnesty gebruikt alle beschik bare media om schendingen van mensenrechten te stoppen Behal ve de rapporten maakt de organi satie audiovisuele producties als films, videofilms en cd-roms De film- of documentairemaker die de mensenrechten op de indringend ste manier verbeeldt, krijgt een Prijs. (ANP)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 19