Alex Zülle: meer giraf dan snoek Macht en onmacht in verregende proloog PZC Hollandse missen op het podium Ze schreeuwen je gewoon vooruit De sport van het volk sport Zwitser wint proloog op verboden fiets, maar jury verleent pardon Niet draaien, maar duwen MAANDAG 1 JULI 1996 20 van onze verslaggever Peter Ouwerkerk 's-HERTOGENBOSCH - Alex Zulle en de ONCE's, of te wel: het totaalsucces van een ploeg in de proloog van de 83e Tour de France. Het waren de benen die het hem moesten doen, maar de fiets, en vooral: de positie op de fiets gaf de finishing touch. Ook al is die fiets vanaf nu weer ver boden... De kenners spraken over een fiets die heel dicht in de buurt kwam van een ligfiets. Niet dat de gele Look-karretjes daar qua vormgeving iets van weg hadden, maar waarvoor wel het aureool: 'harder kan ei genlijk niet' gold. „Het is niet draaien, maar du wen", zei Walter Godefroot, ploegleider van Telekom. „Op een orthodoxe fiets gaat het om het ronddraaien van de pedalen, op die van ONCE is het een kwestie van wégtrappen." TVM- renner Bart Voskamp: „Het gaat om het laatste stukje van de af zet. Daarin moetje zoveel moge lijk kracht zien te leggen. En die kracht moet worden omgezet in snelheid." Motorola-ploegleider Hennie Kuiper: „En die snelheid wordt verkregen door er de laat ste snufjes van aërodynamica in te verstoppen. Het gaat om de hoeveelheden watt die je produ ceert, en die moetje met zo min mogelijk weerstand door de lucht laten glijden." Voorover Voor wie het te technisch wordt: de tijdrijders van de laatste ja ren lagen als het ware voorover op de fiets. Triathlonstuur eron der, en versnellen maar. Het pro bleem was echter dat de renners door hun gebogen houding als het ware hun borstkas afsloten, heel moeilijk konden ademen. De Schot Graeme Obree, enige tijd werelduurrecord-houder, bracht een heel andere houding in de praktijk. De foetushou ding. Maar ook die leek amper ruimte te laten voor de longen. De ONCE-ploegleider Manoio Saiz nu staat te boek als een spe cialist van de techniek. De oud- juniorencoach van de Spaanse bond schijnt een bijzondere kijk te hebben op de positie van de tijdrijder op zijn fiets. En hij is gaan nadenken en de windtun nel ingestapt. Saiz is met een in feite revolutio naire aanpassing van de positie gekomen. Hij heeft een frame met nieuwe verhoudingen ge bouwd. Met de loodrechte lijn van de zadelpunt naar het brac ket nog net binnen de normen. De coureur ligt niet langer voor over, hij zit veel meer rechtop. De lange cranks doen de rest. De manier waarop Zülle, Jala- bert, Mauri en Jonker de tijdrit reden had meer weg van een gi raf dan van een snoek. Ogen schijnlijk vingen ze veel meer wind. Rechtop bijna, armen ge strekt op het stuur. Maar Zülle trapte er een versnelling van 55x11 mee weg; tot voor kort slechts voorbehouden aan stayers. Het uit platen en 'me- cano-onderdelen' opgebouwde frame gaf het maximale aërody namische voordeel. Zülle deed wat geheimzinnig over zijn nieuwe houding, zater dag. „Ik heb voor het eerst ge test in de Ronde van Catalonië", was het enige wat hij kwijt wilde. „Denk niet datje één, twee, drie aan een nieuwe positie went. Dat duurt tijden." Maar, de tests in de windtunnel legden geen lege eierschalen. Leerde men al in Catalonië, waar de UCI-commissarissen vreemd opkeken van het mate riaal, maar instemden met het gebruik ervan. Zülle won beide tijdritten. Zaterdag werd het ONCE-mate- riaal ook aan een nadere inspec tie onderworpen in de Tour. Ne gen van de zesenzestig fietsen, die de Spaanse loterij ploeg mee heeft naar de Tour. De UCI-jury vond het te kort dag om er een veto over uit te spreken. Al thans, vooraf. Zodat Zülle, de man met de grootste longinhoud (7,64 liter) van het hele Tourpelo ton, de proloog kon winnen. En zijn maten evengoed konden ex celleren. Maar nadat de fietsen later op de avond nog een tweede keer on der de loep waren genomen zou men toch anders concluderen. De fiets is in zoverre een nieuw model, dat hij volgens de letter van het reglement niet had mo gen worden gebruikt. Nieuwe model-fietsen moeten voor 31 augustus worden geshowd om per 1 januari van het volgend jaar in competitie te komen. De proloogfiets van ONCE is met onmiddellijke ingang ver boden. De volgende tijdrit moet op conventioneler materiaal. De ONCE-ploegleider kreeg een boete van 10.000 Zwitserse frank, zo'n 12.000 gulden. Het is in feite dezelfde sit.uatie als in 1986, in Boulogne-Billan- court, toen Thierry Marie op een 'vinzadel' de proloog naar zich toetrok. Een zadel dat ook prompt werd verboden. Maar waarmee wel uiterst kostbare publiciteit werd behaald. De ju ry zou zijn omgekocht, wilde toen het verhaal. Bart Voskamp: „Je moet na tuurlijk ergens grenzen trekken. Anders kunnen ze beter meteen ligfietsen toestaan. Iedereen weet dat je daarmee het snelst vooruit komt. Maar het is lo gisch dat de grenzen steeds wor den afgetast. Wij rijden bijvoor beeld op het vlakke met beugel- tjes aan het stuur. Om als je weg bent minder weerstand te pak ken. Ik zie niet in waarom het niet zou mogen, maar of het van te voren is aangevraagd?" Toch, niemand hoeft Zülle iets te verwijten. De vrijdag 28 jaar wordende Zwitser met de Neder landse moeder pakte in Den Bosch zijn 45e overwinning bij de profs, de 27e in een tijdrit. Specialisten onderscheiden zich altijd en overal. Ook al is het soms met opvallend en achteraf ook verboden materiaal. Tourstart in Den Bosch: glibberen als in een waterballet van onze verslaggever Frits Bakker 's-HERTOGENBOSCH - Het beeld van verkleumde renners: nat tot op het bot, getekend door de eerste korte kracht meting. Regenjacks in plaats van snel le zonnebrillen en zo snel mogelijk weg van al dat onheil. De Tour in 's-Herto- genbosch op de zaterdag van de pro loog. Volgepakte zitloges in de vertrek hal, veel lege stoelen aan de finish. De verwachting vooraf: 250.000 toeschou wers op het parkoers van de rit tegen het uurwerk. Maar de ruwe telling haalt amper de helft van de nogal opi- mistische prognoses. De opening van het megacircus wordt net als vorig jaar weggespoeld door de regen. De Tourstart lijkt op een water ballet. „We hebben alles, maar dan ook alles in de hand", verzekert organisator Ton Streppel van Den Bosch, in de da gen voorafgaand aan de start. Alleen het weer niet. Macht tegen onmacht op een glibberig parkoers. Alex Zülle, tegen twee-en- twintig microfoons tegelijk: „Ik heb vol gas gegeven, maar zonder grote risico's te nemen." Jeroen Blijlevens, in een hoekje van de Brabanthallen: „Mijn Tour moet nog langer duren dan van daag." Het verschil tussen de specialist en de sprinter: 54 tellen. Het verschil tussen macht en onmacht, want zijn het niet alle toppers voor het klassement die in de top-tien eindigen? Jeroen Blij levens rijdt op reserve. Hij wordt getipt om zondag de sprint te winnen, maar wordt verslagen door een outsider: Moncassin. buitje." Jeroen Blijlevens, ëén van de eerste starters, kijkt zorgelijk naar het wolkendek. In de vertrekhal, vol schijn werpers, hangt een benauwende hitte. Het echte wielersfeertje? Nou ja. Ka viaar en champagne voor de sponsors, uitgestald aan de rand van de arena. De gewone man (hoewel, met entreeprij zen van boven de honderd gulden...) zit in de nok van de Brabanthal. Hij vangt hooguit een glimp op van het hoogste politieke gezag. „En meneer Kok", vraagt de verslaggever in de wan delgangen, „wie wint er vandaag?" „Ik weet het niet, maar voor de hele Tour gok ik op Indurain." Mevrouw Terp stra, met de camera's uit: „Mooi hè Wim... Overal bij zijn en lekker niks we- Dieptepunt De Tour is èn route. De Pool Marek Les- niewski opent zaterdag de reeks voor 197 renners, omdat er één niet komt op dagen. Het Italiaanse blok is met 62 man verreweg het grootst, het deelne mersveld telt 24 nationaliteiten. Voor Nederland beginnen tien renners aan de wedstrijd, die na 3835 kilometer ein digt op de Champs Elysées in Parijs. Voor de Belgen maar negen, een wrang dieptepunt in de wielerhistorie van de zuiderburen. Nog een paar aardige ge gevens bij de start: de Italiaan Eros Poli is de langste coureur van het peloton (1.94 meter), Chepe Gonzales de klein ste (1.57), Eros Poli is ook de zwaarste (88 kg), Leonardo Piepoli de lichtste (55 kg) en Jan Ulrich heeft de laagste pols slag per minuut (36). Volgens metingen van de Tourarts aan de vooravond van de proloog heeft Alex Zülle de grootste 'capacité vitale'. De Zwitser steekt met een waardecijfer van 7.64 ver uit boven het gemiddelde in het peloton (5.71). Zou het toeval zijn dat hij zaterdag als snelste over het pro loog-parkoers raast? Twee tellen snel ler dan de favoriet Chris Boardman, met een gemiddelde van 51.822 per uur. En met een niet onaanzienlijke voor sprong op Miguel Indurain (zevende op twaalf seconden Zaterdag in Den Bosch. Het KNMI is nog wel zo mild geweest. „Kleine kracht 4. aan de bewolkte kant. kans op een Brabant in de ban van de Tour de France. Het peloton baant zich een weg door de mensenmassa. foto Laurent Rebours/AP ten.Buiten de hal breekt er even chaos uit. De luchtbrug boven het parkoers bij de start dreigt in te storten. Duizen den toeschouwers hopen zich op, om dat ze niet kunnen oversteken. Het bouwwerk wordt afgesloten voor repa ratie. De Tour op punt van vertrekken. Voor zondag is er een lichte waarschuwing uitgegaan van de GGD. De renners wordt geadviseerd om een bril te dra gen tijdens de eerste etappes. Er is uit voerig inspectie gedaan op het traject waar de processierups zijn sporen kan nalaten. Volgens de GGD kent de route twee probleemstukken. Zondag tussen Son en Best, maandag op de weg naar de Belgische grens. Wat ook een nieuw fenomeen is in de Tour: de neuspleister. Miguel Indurain rijdt zonder, Jalabert en Zülle ook. Maar veel renners van het tweede garni tuur hebben er ëén opgeplakt, in'de hoop dat ze beter gaan rijden. Jeroen Blijlevens: „Ik heb hem vorige week op het NK ook opgedaan, nu nog niet. Al leen als het warm is, wil ik hem weer ge bruiken. Je ziet het nu al overal in het peloton. Ik hou eerlijk gezegd niet zo van die polonaise aan mijn lijf, maar ze zeggen dat je neusvleugels er verder van gaan open staan. Dan krijg je meer lucht binnen." Je ziet het zondag zelfs tussen de rijen toeschouwers, want in het Brabantse is in deze dagen niets te gek. Als het maar met de Tour heeft te maken. Disco's in de open lucht, biertenten, fanfares en honderdduizenden toeschouwers langs de wegen. Veel spandoeken ook. Ge woon en ongewoon. 'Marga groet Indu rain.' En: 'Ik spaar petjes'. Het hoogste kijkcijfer in de karavaan is voor een luchtig geklede dame in een Fiat met open dak. Ze maakt een gewaagde re clame voor een dansschool. Zwaaiend met het rechter been uit het dak haalt ze halsbrekende toeren uit. De Tour koorts heeft overal toegeslagen. van onze verslaggever Govert van Veen DEN BOSCH - Er komen steeds min der Nederlanders op het Tourpo dium, maar steeds meer Nederlandse Rondemissen. Scoorde Oranje vorig jaar een op vier, nu bestaat al de helft van het missenbestand uit fris en goed opgeleid Hollands welvaren. Stellen zich voor: Karin Loel'fen uit Hoensbroek en Leandra Vatri (Haar lem). Het is zaterdag. De dames hebben zo juist de laatste repetitie gehad. „En dat was maar goed ook, want anders zou er vanavond veel fout zijn ge gaan." Karin mag de eerste gele trui uitreiken, Leandra houdt het blikje coca cola vast. Een wereld van ver schil. Maar een dag later zijn de rollen omgedraaid. Ze zijn niet mis, de missen. In meer dere opzichten niet. Slimme, goed uit ziende jongedames. Prima opgeleid, universitair niveau en mooi genoeg om ook bij een modellenbureau inge schreven te staan. Karin Loeffen komt de Tour in via een studie fiscale economie, een stage bij Philips Parijs en het modellenbureau City One. Het c.v van Leandra is net zo imponerend: Europese studie aan de universiteit van Amsterdam, een Erasmusbeurs, een uitwisselingsprogramma, naar Parijs en naar het bureau 'Hostesse de France'. Bankonizetten „Ik voel me als een koningin," zegt Karin Loeffen, De Tour staat op het punt te beginnen en ze is goed voorbe reid. Kranten gelezen, college van Credit Lyonnais gevolgd, cijfers over bankomzetten en Tourbudgetten („honderdtachtig miljoen franc, stel je voor") en namen van (bekende) ren ners. Ze heeft haar lesje geleerd. „Voor mij mag er een Nederlander winnen," zegt ze wijsgerig, „Jeroen Blijlevens of zo." En met veel kennis van zaken: „Want ik geloof dat het Nederlandse wielrennen wel een impuls kan ge bruiken, is het niet." Leandra Vatri houdt het op Italianen en de kans dat zij gelijk krijgt, lijkt dus een stuk groter. „M'n vader is Ita liaans van geboorte. En die domineer de de televisie tijdens de Tour." De uitzendingen waren aan haar kenne lijk niet besteed. Want veel heeft ze er niet van opgestoken. Bij de naam Ma rio Cipollini gaat haar geen lichtje branden. „Daar kom ik rond vooruit." Ze hebben bij Credit Lyonnais allebei te horen gekregen van hun 'illustere' voorgangster, de Nederlandse Tour- miss Alwien Tulner. En van vooral haar kritische kijk op het Tourgebeu- ren. De Hilversumse vond het vorig jaar eigenlijk maar niks. Ze speelde een rol, die ze „verschrikkelijk oninte ressant vond", en acteerde liever voor film of in theater. Karin Loeffen en Leandra Vatri voe len die behoefte aan een kritische kanttekening niet. Wellicht ook dat ze daar door een toch enigszins ge schrokken Credit Lyonnais op zijn ge selecteerd. „Je speelt af en toe de rol van een barbypop, maar dat weet je tevoren. Als je dat verschrikkelijk vindt, moet je er niet aan beginnen. En ik word hier heus niet behandeld als een dom blondje." Leandra Vatri is trouwens donker. En overigens: er is toch niks mis met een barbypop? Wielersport is een sport van het volk. Volk met een pet op; een klak zeggen ze in België. Bepakt met thuis gesmeerde bo terhammen, een thermoskan kojjïe, een rijstevlaai, een doosje met blokjes worst en kaas, een sinaasappel, een banaan, en als het warm is een koelbox met blikjes fris en bier. De echte wielersupporter heeft een klapstoel bij zich, en zet zich langs de kant. Parkeert zijn auto op een inrit of op grasveld in de buurt, zet de radio aan, kijkt naar een draagbare tv en maakt soms een spa?idoek. Program ma's heeft hij niet nodig, hij weet icel wie ivie is. In het café ivisselt de wielersup porter de laatste koersinfo uit met zijn geloofsgenoten. Ze zijn aangesloten bij Het Vliegend Wiel, Het Luchtschip, de Deinze- of Netespurters. Ze zijn lid van de supportersclub van Jeroen Blijlevens of Johan Museeuw. Lid a 10 gulden of 200 frank per jaar, erelidin België al voor 1000 frank. Wielersport is een sport van het volk. De coureur komt van ouds her voort uit de sociale onder klasse. Een kansarme, die geen trek had in de vlasbouw. Voor wie het zien van de fabriek al leen al een soort doping beteken de. Slagen in het leven kon je veel beter als coureur. Aan prij zen, premies en combines viel in de koers meer te schrapen dan ooit met blote handen was te ver dienen. Wielrenners ivaren ook altijd de ruwe bolsters met blanke pit. Die voor de radio nooit vergaten de groeten te doen aan thuis. Die held ivaren in hun eigen kleine wereld. Vedette, kampioen, campionissimo. Een ster, maar nog wel met beide benen op de grond. Maar sinds de verschijning van Bernard Tapie in het peloton zijn ivielrenners andere wezens. Zonder het misschieri zelf te wil len, na te streven. Edoch, wie met geld omgaat wordt er door besmet. En zijn hel niet de cou reurs dan is het wel hun omge ving. Wielersport anno 1996 is niet langer een kermiskoers, maar: relatiemarketingPardonRe- latiemarketingJe bent baas, ei genaar van een bedrijf, presi dent-directeur, corintiissaris, en je wilt laten weten wat je alle maal hebt bereikt in de wereld. En probeert in de markt te zet ten. Je lokt je potentiële klant dus naar een plek die normaliter o?i bereikbaar blijft. Naar de wé reld van de sport. Naar de VIP box, de businessunit, de spon\ sorloge. Je zet hem op de ereiri bune. Van bijvoorbeeld de Tout de France. Etappeioedstrijden hebben di makke dat de karavaan altijd maar voorttrekt, dat je geer. 'vaste' plaats kunt creëren uooj de Romeinse keizer en zijn volgel lingen. Dal je niet kunt toner, waar 'de teerlingen' voor d( leeuwen worden geworpen. Maar in Den Bosch had mei daar iets op gevonden. Daai werd werkelijk iedere vierkantl meter vercommerciallseerd er, uitgebuit. Daar hoorde bij ieder( zaal, iedere hoek een speciali kaart of plastic badge. Exclusiej voorbehouden aan... En zo kon het gebeuren dat sa terdag de start van de proloog overdekt ging. In de Braban, thai. Voor de ogen van vijfduii zend relaties van bank en bë drijf. Die vanachter kaarslicht De ontsnapping een drankje en een hapje de he\ ren coureurs alle succes ivem sten. Ze beschaafd wegklaptei\ met bekakte bravo's! Ook de nister-president, de slaalssecra taris en 'Prins' Pieter van Man griet. De 197 renners doken vanaf eerj podium de hal in, de proloog te\ gemoet. Stem van boven d( champagne: „Mooie duik zeg Maar wel allemaal van hetzeljj de. Er zou eraf en toe eens een oi z'n snufferd moeten gaan." Buiten in de regen stonden dt echte fans, de die-hards, geiva vend met pet en paraplu. D( échte liefhebbers van koers eij Tour. Op de Looyerbrug zagen ze Danny Nelissen uit de bochi slippeJi. Na amper driehonderd meter ging later Leon van Bon onderuit. Vlak voor de Rabotri bune. Waar alleen niemand zat. Alle relaties waren voor de re gen blijven schuilen in de hal. De moraal? Wielersport zal al Lijd een sport van hel volk blij. Alex Zulle snelt naar de proloogzege. De fiets, waarop hij won, mag hij echter niet meer gebruiken. foto Jacky Naegelen/Reuters Nederlanders krijgen brok in keel van onze verslaggever Frits Bakker 's-HERTOGENBOSCH - Het staat er echt. Michael Boogerd is 57e in de tussenstand, één plaats en één seconde voor een wielermonument: Claudio Chiappucci. Twee landgenoten gaan de 24-jarige renner uit de Rabobankploeg weliswaar nog voor, maar hij geniet zichtbaar van dat eerste succes. Boogerd: „Ik heb in de proloog alles gege ven, op het gevaar af dat de Tour naar de Filistijnen is." Het is een heel ander verhaal dan dat van Erik Breukink, vroeger een erkend specialist tijdrijden. „Ik moet nog wel wat harder kunnen." Hij kijkt wat verstoord, terwijl zijn natte shirt wordt uitgetrokken. Moeilijke bochten, valpartijen, maar een lekker gevoel over heerst. Het kleine contingent Nederlanders kijkt uitgelaten terug op de eerste - en later ook de eerste echte - dag van de Tour. Zaterdag de proloog, zon dagmiddag de rit door het wie- lergekke Brabantse land. Met de korte solo van Danny Nelissen, de net-niet sprint van Blijlevens. „Ze schreeuwen je gewoon voor uit", vertelt Michael Boogerd over de voortvarende start. „Ik reed zaterdag de hal uit en kreeg een brok in mijn keel. Maar van daag (zondag) was het dus hele maal een gekkenhuis. Je ziet aan al die mensen dat we toch nog altijd een wielerland zijn, ook al doen we even niet mee in de top." Voorzichtig Twee dagen Tour. zeven man in de top-honderd. Erik Dekker, drie dagen eerder nog nationaal kampioen tijdrijden in Hulst, rijdt zich zelfs binnen de top vijf tien en stijgt een dag later nog drie plaatsen. „Ik had vooraf ge zegd: in de proloog bij de eerste twintig, minder dan een halve minuut van de winnaar, dan is de Tourstart voor mij geweldig." Dekker wordt veertiende op 26 seconden van Zülle. „Ik ben", zegt hij zaterdag niettemin, „heel voorzichtig begonnen, om dat de berichten van onderweg niet zo gunstig waren. Nelissen en Van Bon van onze ploeg gin gen onderuit in een bocht. Ze hebben me gewaarschuwd voor de gevaarlijke plekken." Met zijn eindtijd is hij meer dan tevreden. „Ik heb een paar echte specialisten achter me gehou den. Dat kan mijn moraal alleen maar goed doen." Erik Breukink (31e op 31 secon den) vindt dat hij de bochten in de proloog niet goed heeft gere den. „Je moet explosief zijn om na zo'n bocht weer snel op te trekken. Dat kon ik vroeger be ter dan nu." De routinier van Ra- bo, vorig jaar twintigste in het eindklassement, zoekt niet ver der naar excuses. „Het is voor ie dereen gelijk, want we hebbel allemaal in die regen gereden. li wil niet zeuren." Boogerd, één dag later na dl rondrit over ruim tweehonderd kilometer: „Voor al die geloutei de renners zal het vast wel hee gewoon zijn. Voor mij niet. II heb dit nog nooit meegemaakt zo veel mensen die meeleven.' Bart Voskamp: „Je reed af en tol door een orkaan van geluid. Me; de proloog was ik zelfs blij dat ij de helm tot over mijn oren koi trekken. Wat een enorme herrie De Tour op zich is al bijzondet in Nederland is het nog gekker.' Danny Nelissen houdt aan de za terdag een slechte nasmaal over. De wereldkampioen bij di amateurs slipt weg in een gladdi bocht en maakt een valste start Hij weet niet hoe snel hij wef moet rijden van het parkoers. Dl schade valt nog mee: 116e op 51 seconden van winnaar Zülle Zondag aast hij op wraak. Hj rijdt kilometers lang voor het pe loton uit, maar bezwijkt ondei het helse tempo. Van kilometer tot kilometer 0 km: 197 renners vertrekken op de Markt in Den Bosch voor ril over 209 kilometer door Brabant en Gelderland. Het is bewolkt ei) de temperatuur schommelt tus; sen de zestien en achttien graf den. 38 km: Eerste bonificatiesprinl in Boekei: 1. Svorada (Tsj), 2j Traversoni (Ita), 3. Bettin (Ita). 79 km: Bonificatiesprint Eind hoven: 1. Cerioli (Ita), 2. Traven soni, 3. Bettin. In de eerste twef uur rijdt het peloton een gemid delde van 36,200 km. 120 km: Laurent Jalabert komt ten val in de bevoorrading. Zei ploeggenoten brengen hem te rug in het peloton. 137,5 km: Bonificatiesprint Deii Bosch: 1. Svorada, 2. Traversoni 3. Abdoesjaparov (Oez). 168 km: De Colombiaan Buena hora is de eerste echte uitvallen De nummer acht in het eindklasj sement van verleden jaar breekt bij een valpartij zijn midden) handsbeentje. 171 km: Opnieuw stuitert eet) aantal renners op het asfalt: Le blanc (Fra), en Abdoesjaparoj behoren tot de slachtoffers. Ab> doe arriveert op bijna tien minui ten van de ritwinnaar. 190 km: Danny Nelissen doe een uitbraak. Al snel heeft hij meer dan vijftien tellen voof sprong. 199: De maximale voorspron van Nelissen is 23 seconden. 204: Het peloton slokt de Nedei lander op. 209 km: Moncassin verslaat Blij levens en Cipollini, die later ga diskwalificeerd wordt, in d sprint. Alex Zulle behoudt hei geel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 20