Blues kan ook vrolijk Neurosis wil verpletteren Daryll-Ann huilt uit Omar The Howlers Kleinschaligheid blijft charme kunst cultuur 20 cd VRIJDAG 14 JUNI 1996 Omar Dykes lacht eens hartelijk. Het is zijn eerste reactie op de vraag of hij zich niet gepasseerd voelde, toen bleek dat Creedence Clearwater Revival weer ging toeren zonder John Fogerty. Want als er één zanger als vocale stand-in voor Fogerty zou kunnen dienen dan is het de rootsrocker uit Austin, Texas. Nee, antwoordt Omar. Hij had er niet eens over nagedacht. Omar heeft het trouwens te druk met zijn eigen band Omar The Howlers. Omar Dykes: „Blues betekent emotie." Omar is druk. al heeft hij zijn jaarlijkse' hoeveelheid optre dens gehalveerd. Tegenwoordig staat de 45-jarige Texaan nog slechts honderdvijftig keer per jaar op de podiumplanken om zijn amalgaam van Texaanse shuffles, slowblues. Bo Diddley-beat en rock ten gehore te brengen. Dat vindt Omar genoeg, want hij heeft sinds een paar jaar een gezin. De tijd dat 'de weg' zijn thuis was. is voorbij. Hij wil zijn zoon zien op groeien. En hem zien spelen op het met Kerstmis gekregen drumstel letje. „Voor een drieeneenhalijarig joch speelt hij aardig goed", meldt de trotse vader. „Hij drumt graag. Of hij van mijn muziek houdt? Jaze ker. Hij kent de teksten van al mijn liedjes. En van die van Stevie Ray Vaughan. Van hem is hij ook een fan. Evenals van B.B.King." Trots Niet alleen Dykes jr is een mooi voorbeeld van 'jong geleerd is oud gedaan'. Pa zelf debuteert al op twaalfjarige leeftijd op het podium van de Courts Of Lulu in zijn ge boorteplaats McComb, Mississip pi. Niet dat hij goed kan spelen, maar zijn jeugdig elan en enthou siasme vallen in de smaak bij de zwarte bluesmusici en het nacht club-publiek. In die tijd heet Omar trouwens nog Kent Dykes. Zijn bij naam verwerft hij later, rond 1970. Zijn toenmalige drummer noemt hem 'Omar Overtone', omdat hij regelmatig bezopen op het podium ligt met een jankende Gibson-gi- taar om zijn nek. In Omars jeugd oefent McComb een grote aantrekkingskracht uit op zwarte bluesmusici. Bo Didd- ley. de beroemdste bluestelg van McComb, is dan al naar Chicago verhuist. Voldoende talent doet echter de kleine plaats aan want het ligt op de treinroute van New Orleans naar Chicago. Zelfs de straatmuzikanten spelen er de ty pische Bo Diddley-beat. Deze rit mische kruisbestuiving van Afrika en Mississippi voegt ook Omar aan zijn veelkleurige repertoire toe. Ook al staat hij tegenwoordig in sommige klingen als een blues muzikant te boek. Omar wenst zich niet te beperken tot de blues. Hij wil ook wel eens lekker rocken. Evenals wijlen Stevie Ray Vaug han. Deze Texaan is volgens Omar een belangrijk Figuur aangezien hij met opgevoerde blues de jeugd be trokken hield bij een belangrijk deel van het Amerikaanse muzi kale erfgoed. Niettemin zweren zwarte kids bij rap en vinden ze blues een muzi kaal restant van een fout verleden. Omar: „Het is in die kringen niet cool om naar blues te luisteren, want blues wordt door hen geasso cieerd met de slavernij en dat soort dingen. Maai- als je van rap houdt, dan kun je toch ook luisteren naar blues-pioniers als Muddy Waters. Blues betekent emotie. En heeft behalve een droevige, ook een vro lijke kant. Ik zelf hou erg van de vrolijke songs van Hound Dog Taylor." De zwarte jeugd zou juist heel trots moeten zijn op een blueskanon als Muddy Waters, vindt Omar. Hij zelf is dat in ieder geval wel. In het nummer Low down dirty blues van zijn laatste, tiende album World wide open eert hij een aantal blues traditionalisten. Hij vindt het moeilijk om de beste aan te wijzen. „Als het om de teksten gaat. dan is Robert Johnson mijn favoriet. Zijn teksten zijn pure poëzie. Muzikaal gesproken is Howlin' Wolf de bes te, aangezien zijn muziek door die heavy beat een enorme drive heeft. Ik hou heel erg veel van zijn inten siteit." Als het op rock aankomt, kan voor al Creedence Clearwater Revival zijn goedkeuring wegdragen. Om ar coverde Born on the bayou van John Fogerty en de groep is van grote invloed op hem geweest. „Ik hou van de swamprock van Cree dence en van die tremelo-gitaar. John Fogerty is een geweldige zan ger, waarvan ik destijds las dat hij ook van Howlin' Wolf hield. Dat zit wel goed. dacht ik toen. Fogerty heeft een enorme kracht in zijn stem. Net als ik. Dat komt omdat we beiden zijn begonnen in het nachtclubcircuit. Daardoor wordt je stem wel ruig." Omar Dykes is een muzikant die in Nederland bekender is dan in zijn thuisland. Alleen met intensief toeren kun je in de Verenigde Sta ten tegenwoordig als rootsrocker een beetje naam maken. „De Ame rikaanse muziekindustrie wordt volledig beheerst door de grote platenlabels Warner en Sony. Zij controleren alles. Op alle radio stations. van kust tot kust, zijn de zelfde popplaatjes te horen. Blues musici komen alleen aan bod in specialistische programma's." Nog immer is Omar vereerd omdat hij voor zijn album Hard times in the land of plenty uit '87 een Edi son kreeg. ..Dat stimuleerde de verkoop. Die plaat deed het goed in heel Europa, maar vooral in Ne derland. Het titelnummer is tegen woordig actueler dan toen. Want ik maakte destijds een sociaal state ment over de armoede in de Ver enigde Staten. Tegenwoordig zie je nog meer arme mensen en daklo zen dan in die tijd. De gemeente raad in Austin heeft zelfs verboden dat de daklozen zich op bepaalde tijden op straat vertonen." De armoede in de Verenigde Sta ten is volgens Omar groter gewor den vanwege veranderde belasting stelsels, de inflatie en de groeiende werkloosheid. „Je hebt tegenwoor dig in Amerika geen middenklasse meer. Vroeger had je als postbode nog een mooi huis en een paar au to's en konden je kinderen naar de universiteit. Als je tegenwoordig zo'n leefstijl wilt aanhouden, dan moetje rijk zijn." René Megens Omar The Hoiolers zijn 15 juni op het Crossroads Festival in Hoogerheide16 juni in Atlantis. Alkmaar; 17 juni in Vre- denburg, Utrecht (met Lynyrd Sky- nyrd), 18 juni in Melkweg, Amsterdam. 20 juni op het Oerol-festival op Ter schelling: 21 juni in Zaal Pan. Silvolde en 22 juni Lantaarn, Hellendoorn. Zware kost, dat Neurosis. Het Amerikaanse gezelschap is er ook niet op uit om je vrolijk te maken met een brok hapklaar entertainment. De muziek op Neurosis' vijfde album Through silver in blood is apocalyptisch en sinister. De cd.al binnen ge haald als het beste Neurosis-al bum, bevat kamerbrede, avon tuurlijke metal en noise. Gitarist/zanger Steve von Till: ..Through silver in blood graaft veel dieper dan de hardcore, waarmee we tien jaar geleden in Oakland zijn gestart. Naarmate we ouder worden, zijn de emoties puurder en kunnen we ze op een meer natuurlijke wijze uitdruk ken. Momenteel proberen we zo intens mogelijk te klinken. Dat is onze enige regel. Voor de rest hebben we geen enkele restrictie. Neurosis is onze uitlaatklep. Als je in de diepste regionen van je geest en ziel afdwaalt, kom je niet altijd mooie dingen tegen. Daarom klinkt Neurosis zo over donderend." Soms doet Neurosis aan de vroege Swans denken. „In som mige opzichten voelen we ons wel verwant met The Swans", be aamt Von Till „Die groep heeft nooit een direkte invloed op onze muziek gehad, maar heeft wel de zelfde intensiteit als wij. Het is een band die zich eveneens ont wikkeld heeft in de loop der jaren en net als wij geen compromis sen sloot met welke scene dan ook. Bovendien hebben The Swans ook een spiritueel ele ment." Natuur „Wat onze spirituele kant be treft, draait het om de angsten, de boosheid en de psychologi sche trips waarmee de mens te maken heeft in de hedendaagse maatschappij. Het gaat om de evolutie in onze geesten en onze plaats in het universum en de na tuur. Dat concept is dermate moeilijk tot uiting te brengen, dat wij ook andere vormen van kunst benutten om daar gestalte aan te geven. Songteksten heb ben hun beperkingen. We hou den ons in onze organisatie Tri bes of Neurot ook bezig met het schrijven van boeken en het ma ken van video's en experimen tele Films", aldus Von Till. De Amerikaanse band Neurosis heeft een missie. „Neurosis wil de grenzen van kunst en muziek verleggen. We willen verpletterend te werk gaan. Tijdens onze live-shows ge bruiken we dia- en filmprojec tors. Het publiek reageert heel verschillend op onze overweldi gende aanval op de zintuigen. Sommige mensen krijgen een energie-injectie en beginnen agressief te bewegen. Anderen haten ons totaalpakket. Het is teveel voor hen. Ze blijven aan de grond genageld staan, alsof ze plotsklap verlamd zijn geraakt." Neurosis onderscheidt zich vol gens Von Till van veel bands door haar link met de natuur. Met hun 'terug naar de natuur'- verlangen lijken de Amerikanen wel de Rousseau's van de metal. ►,.Er zijn niet veel bands die het spoor naar de natuur bewande len. Dat komt natuurlijk omdat we in een moderne, technologi sche samenleving leven. De na tuur en de huidige samenleving zijn in tegenspraak met elkaar. Maar uiteindelijk is de verwijde ring tussen de mens en natuur de wortel van alle problemen." Politiek De schuld van die verwijdering ligt bij regeringen en georgani seerde godsdiensten, meent Von Till. „Zij hebben de bevolking dictaten opgelegd wat ze als hun waarden moeten zien. De men sen zijn verscheurd. Ze zitten aan verschillende kanten van het raam, maar ze moeten dieper in zich zelf kijken en moeten nieuwe waarden opstellen. Dat bedoel ik niet in conservatieve zin. De natuur moet weer de oor sprong van alles zijn. Anders zijn we ten dode opgeschreven. Neu rosis heeft niet alle antwoorden en de veranderingen zijn moei lijk, maar we moeten minder de verspillende consument uithan gen en ons bed niet langer ver ontreinigen. We moeten eerlijker zijn en de confrontatie aangaan met onze demonen." Van politici verwacht Von Till, die aangesloten is bij enkele radi cale groeperingen, al jaren niets meer als het aankomt op het be werkstelligen van een betere we reld. „Neurosis gaat verder dan politiek. Politiek ligt te veel voor de hand. Het misleidt te veel. Als eenheden werken staten niet. Ze zijn te groot en de machthebbers representeren alleen een be paald kliekje." De idealist Von Till vindt dat de samenleving ontmanteld moet worden en dat de mensen hun sa menlevingsverband op een soort stammen-manier moeten voort zetten. „Persoonlijk denk ik dat die leefgemeenschappen klein moeten zijn. Ik hou het op een groep van zo'n twintig, vijfen twintig vrienden en familieleden. Maar het is moeilijk te realiseren Ja, Neurosis heeft een missie. Het is geen politieke missie, maar we moeten ons zelf uiten. Enkele van de bandleden heb ben kinderen. Ook voor hen wil len een betere wereld scheppen, maar er is nog veel werk aan de winkel." René Megens Neurosis is de komende week nog live in Nederland te beluisteren: 16 juni Vera. Groningen; 17 juni Metropool, Hengelo: 20 juni Doornroosje, Nijme gen en 22 juni Paard. Den Haag. Turkse zangers, Cubaanse salsa-orkesten, Senegalese rappers en Mexicaanse Maria- chi: Amsterdam staat de ko mende dagen volop in het teken van de wereldmuziek. Van 16 tot en met 23 juni wordt dan im mers op drie lokaties in de hoofdstad het World Roots Fes tival '96 gehouden. Het is inmid dels de veertiende editie van het festival dat ooit begon als Africa Roots festival, maar snel uit groeide tot een breed evene ment dat muzikanten uit alle windstreken trekt. De veertiende editie is in vele opzichten anders dan andere ja ren. Door de medewerking van een grote sponsor (Philips) was het financieel mogelijk om wat meer grote namen aan te trek ken. Zo staan toppers als de Is raëlische zangeres Ofra Haza, de wereldberoemde Manu Diban- go uit Kameroen en de Senega- lees Baaba Maal op het pro gramma. „We hebben wat meer Financiële ruimte. Voorheen hadden we gemiddeld zo'n twin tig concerten op het program ma, nu zijn dat er dertig", aldus organisatie-assistente Jeannet- te Kooter. Die schaalvergroting blijkt ook uit de lokaties. Naast de oude 'vertrouwde' plekken als De Melkweg en het gratis toegan kelijke Openlucht Theater in het Vondelpark, biedt nu ook het Concertgebouw onderdak aan verschillende concerten. De openingsdag op 16 juni (overdag het Wereld Kinderfestival, 's avonds een concert) en de slot dag zullen hier te bezoeken zijn. Voorheen bezochten gemiddeld zo'n vijfduizend mensen het fes tival. „Door de schaalvergroting hopen we nu op 8.000 a 10.000 be zoekers", schat Kooter. Het Wereld Roots Festival be gon in 1983 ooit als een muzikaal evenement voor 'bevlogen lief hebbers'. De term wereldmu ziek was in die tijd nog niet eens verzonnen en de Afrikaanse mu ziek deed voorzichtig haar in trede. Dat waren echter vooral traditionele muzikanten. De fes tivalleiding wilde echter ook de Afrikaanse popmuzikanten hier naartoe halen. Die formule bleek drie edities lang zeer suc cesvol. Kooter: „Toch besloten we het festival een mondiale opzet te geven. We kregen reacties van allochtone Nederlanders die graag de succesvolle bands uit hun geboorteland wilden zien. Daarbij gebeurde er natuurlijk ook elders in de wereld van alles De Oezbeekse popster Yulduz Usmanova. Radio en televisie schenken dit jaar uitgebreid aandacht aan het World Roots Festival. De Avro zal van maandag 17 tot en met vrijdag 23 juni op Radio 3 (20.00 uur - 21.00 uurlive-optredens uit zenden. Ook zullen er sfeerimpressies en inter views te beluisteren zijn. Angela Groothuizen pre senteert de programmma's. Zaterdag 29 juni is op Nederland 1 in het kinderprogramma Avro's Con- fetticlub een programma gewijd aan het festival. op muziekgebied. Daar hebben we op in gespeeld." Het festival mikt op een zo breed mogelijk publiek en dat is te zien aan de programmering. Naast de Schotse folk-formatie Capercaille, de Hindi-popgroep The Rebels en het jonge duo Si- bèba uit Equatoriaal Guinee treden ook I Muvrini - een band die Corsicaanse volksliedjes speelt - en de Oezbeekse popster Yulduz Usmanova voor het voetlicht. Op het Wereld Kinder Festival van zondag kunnen kinderen genieten van speciale concerten waar ze ook zelf aan mee kunnen doen. Ook is er een programma van niet-westerse films en een foto-expositie te zien in de Melkweg. Werelddorp Als de huidige opzet succesvol blijkt, wil het festival volgend jaar opnieuw fors uitbreiden. Er zijn plannen voor een groot fes tivalterrein op het Museum plein, vertelt artistiek leider Frans Goossens. „Zo zou je het festival optimaal toegankelijk kunnen maken. We denken aan het opzetten van een soort 'we relddorp' waar van alles te doen is en iedere cultuur een eigen plek krijgt. De concerten zullen daar in verschillende tenten plaatsvinden, en ook Amster damse bands uit de verschillen de culturen krijgen de kans om zich daar te presenteren." Ondanks de grote plannen ver zekert Goossens dat het World Roots Festival niet uit zijn krachten zal groeien. „Klein schaligheid blijft onze charme. Wij zullen nooit de omvang van het North Sea Jazz Festival be reiken, waar je al blij bent als je in een overvolle zaal even de knie van Herbie Hancock mag aanschouwen. Dat willen we niet. Juist die kleinschaligheid maakt een optimaal contact mogelijk tussen publiek en ar tiesten. Zo moet het blijven." Monique Brandt De uitzending is van 17.09 tot 18.00 uur. Diezelfde avond, om 23.13 uur, is ook via het eerste net een sfeerverslag van het festival te zien. Ook de NPS-radio maakt opnamen, die te beluiste ren zijn in het zaterdagse programma Kleurenra- dio, van 18.00 tot 19.00 uur op Radio 4. De Wereld omroep zal in verschillende programma's ook aandacht besteden aan het festival. De wereld leek voor hen open te liggen, toen het Veluwse Da ryll-Ann een contract tekende bij het Engelse platenlabel Hut, in Londen in het voorprogramma stond van de Smashing Pumpkins en vervolgens in de vorm van Sea borne West ook nog eens een dijk van een album afleverde. Maar als zo vaak bleek het verkoopsucces van de cd omgekeerd evenredig aan de enthousiaste perskritieken en dus werd Daryll-Ann al na één album door Hut op de keien gezet. De beste manier om het ongelijk van je vorige werkgever aan te to nen is om terug te slaan met een top-prestatie voor je nieuwe baas. En dat is precies wat Daryll-Ann doet op Daryll-Ann Weeps (Excel sior/MCA). Het album is iets min der traditioneel dan z'n voorgan ger, iets minder toegankelijk ook door de wat minder voor de hand liggende songstructuren en het lo- fi karakter van veel liedjes. De ver gelijkingen met Buffalo Spring field en The Jayhawks zijn er nog steeds, in de harmonieuze samen zang hoor je zelfs Simon Garfun- kel, maar Daryll-Ann klinkt abso luut niet retro en verpakt haar liedjes met wat meer strikken. Het duurt dan ook wellicht wat langer voordat de volle schoonheid van nummers als Tools R Us, A Proper Line. Ocean Drive en het meesle pende slot-miniatuur Dustyfïed tot je doordringt, maar uiteinde lijk ga je voor de bijl. Linda Perry Linda Perry is de voormalige zan geres van 4 Non Blondes (die van de monsterhit What's Up) en dat hoor je er onmiddellijk aan af op In Flight Interscope/MCAhaar solo debuut. Zoals je onmiddellijk hoort waarom ze bij die toch suc cesvolle band is opgestapt. De liedjes op In Flight zijn veel per soonlijker. intiemer ook en dat le vert hartstochtelijk gezongen en bijzonder inspirerende ballads op als Success, het met een kater ge schreven Fill Me Up of Knock Me Outeen duet met Grace Slick. Producer Bill Bottrell (die van Sheryl Crow) blijkt met zijn sub tiele toevoegingen een gelukkige keus. Perry's krachtige stem klinkt nog steeds als een klok, er gens tussen Janis Joplin en Melis- sa Etheridge, en met die laatste heeft ze ook haar seksuele geaard heid gemeen. In de teksten gaat ze overigens iedere mogelijke link met haar voorkeuren uit de weg. maai- dat zal wel met het puritein se karakter van de gemiddelde Amerikaanse platenkoper te ma ken hebben. Hoewel Memphis, Tennessee, als muziekstad natuurlijk allang niet meer die magische klank heeft, ge beuren er daar af en toe dingen die je als muziekliefhebber met grote blijdschap vervullen. En het beste nieuws van Memphis is momen teel Big Ass Truck, een jeugdig ge zelschap (gemiddelde leeftijd 21 jaar) dat met groot enthousiasme stijlen als funk. rap. jazz, blues en rock combineert tot een vreselijk aanstekelijk geluid. Hun tweede album Kent (Upstart/Munich) is het beste voorbeeld dat rootspop en een eigentijds geluid heel goed kunnen samengaan. Er wordt heel wat afgescratcht, maar dan is er op tijd weer dat aanzwellende Ham mond-orgel of die vette gitaar die voorkomen dat Big Ass Truck zich compleet overgeeft aan moderne capriolen. Lil' Tico klinkt als een nieuwe interpretatie van Sugar Loafs Dont' Call Us. We'll Call You. Heavy Petting Zoo kent een ska-ritme en de instrumental But- tertooth Jenkins lijkt zo uit het re pertoire van Booker T. The MG's weggelopen. Kortom, met Big Ass Truck heb je eindelijk een band die overal en tegelijk nergens op lijkt. Knap hoor. Bryan Adams Mega-act word je tegenwoordig vooral als je op maat gesneden nummers voor de hoogste regio nen van de hitparade weet te schrijven. Goed. er zijn natuurlijk altijd de gunstige uitzonderingen als Rolling Stones, U2 en Neil Young, om een paar dwarsstraten te noemen, maar neem nou een Bryan Adams. Die man maakte ooit briljante rock(ballads), maar doet sinds de doorbraak-elpee Reckless uit '84 niets anders c zichzelf herhalen. Ook op 18 Till Die (A&M/Polydor), al wil ik voor het rootsy Do To You. met een prachtige bijna-valse gitaar, graag een uitzondering maken. De overi ge twaalf nummers zijn gemaakt volgens het vertrouwde recept: ge voelig gezongen ballads afgewis seld met stampende rockers, inclu sief een nieuw liedje voor op de voetbalvelden. We're Gonna Win. The Sugarplastic Het intro van het openingsnum mer Another Myself doet verdacht veel denken aan Diesel's intro van Sausalito Summernighl. maar schrik niet: verder houden alle overeenkomsten tusen The Sugar plastic en onze voormalige Neder- trots op. Want Bang, The Earth ls Round (Geffen/MCA) is een even eigenzinnige als onderhoudende cd van een merkwaardig trio uit Los Angeles. Je hoort The Beatles voorbijkomen, de Talking Heads ook en die invloeden worden ge hanteerd voor een tamelijk hoekig geluid met vaak absurd gezongen teksten. Een beetje a la Ween dus. muziek met een knipoog naar alles wat de wereld en vooral'zichzelf té serieus neemt. Gert Meijer 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 20