Sprinten ligt Veenstra het beste
Driedaagse uitlaatklep jachtig zakenleven
Deelnemers
Talentvolle Fries jaagt in Axel op nieuwe successen
Programma en route
Vermeule leider van
unieke combinatie
GP de Nostalgie vooral
reünie oud-gedienden
van onze verslaggever
Peter van den Belt
HARKEMA - De mooiste herin
nering van Wopke Veenstra aan
de vorige Juniorendriedaagse
an Groot-Axel betreft de ron
demiss. Van alle vrouwen die de
18-jarige Fries na zijn vele over
winningen mocht kussen, was
lij - Nathal ie van Heeze ui t Mid
delburg - tot nog toe de schoon
ste. Zijn sportieve successen in
Zeeuws-Vlaanderen staan de
renner uit Harkema overigens
ook nog goed bij. Veenstra won
in 1995 de eerste etappe, ver
overde de groene trui van het
puntenklassement en werd der
de in het eindklassement. Deze
prestaties maken hem tevens
lot favoriet voor de eindzege
van de komende Driedaagse,
die vrijdag in Zuiddorpe van
start gaat.
één keer komt Veenstra, die
volgend jaar de overstap maakt
naar de amateurs, terug naar
Axel. Om revanche te nemen.
„Want die derde plaats in het
eindklassement had een eerste
moeten zijn. Maar het leek wel of
er in de laatste etappe tegen mij
werd gereden. Dat de andere Ne
derlandse jongens liever een
Rus (Korolev) zagen winnen dan
mij."
De Nederlandse bondscoach
Ben Wigger ontkende de bewe
ring overigens stellig en daar
mee is ook voor Veenstra de
zaak afgedaan. Hij kijkt liever
vooruit. „De driedaagse in Axel
ligt mij wel. Het parkoers is vlak
en als er flink wat wind staat,
voel ik me als een vis in het wa
ter
De eerste etappe moet volgens
Veenstra de toon zetten. ..Dan
moet blijken wie van onze ploeg
voor het klassement gaan rijden.
Maar ik denk wel dat ik op de
steun van de anderen kan reke
nen. Ik ben de sprinter in de
ploeg. Als ik me sterk voel, moet
ik het kunnen afmaken."
Frans Maassen
De ploeg waarover Veenstra
spreekt is die van het Rabo-wie-
lerplan. De Fries voelt zich thuis
in die formatie. „Het opzetten
van een jeugdploeg is een prima
initiatief. Ik krijg bijvoorbeeld
een perfecte begeleiding van
Adrie van Diemen. Hij is inspan
ningsfysioloog en heeft apparte
trainingsschema's voor me op
gesteld. En van Frans Maassen,
de ploegleider, kunnen we na
tuurlijk ook veel leren."
Wopke Veenstra won vorig jaar in Zuiddorpe de eerste etappe van de Juniorendriedaagse van Groot-Axel.
Het grootste verschil met voor
gaande jaren is de vaste samen
stelling van de ploeg. „Vorig jaar
werd vlak voor een grote wed
strijd nog even een selectie bij el
kaar geraapt. Je kreeg pas een
paar weken van te voren te ho
ren dat je naar het buitenland
mocht. Dit jaar werd al in het be
gin van het jaar een programma
opgesteld. Zo kan ik me veel be
ter op de wedstrijden instellen.
Bovendien is het ploegverband
nu veel beter. Doordat we met
dezelfde renners rijden, weet ie
dereen wat de anderen kunnen."
Veenstra zegt de verbeterde
aanpak te merken aan zijn rij
den. „In ben op alle onderdelen
sterker geworden. Mijn sprint is
vooruit gegaan en ik rij beter
omhoog. In de Ronde van het
Heuvelland heb ik bijvoorbeeld
toch een dag in de leiderstrui ge
reden. De eerste dag was ik daar
veruit de beste."
De komst van het Rabo-wieler-
plan heeft volgens Veenstra ook
de andere jonge Nederlandse
renners geïnspireerd. „Veel jon
gens kijken er tegen aan met de
vraag waarom zij niet geselec
teerd zijn. Ze verhogen hun trai-
ningsarbeid en doen wat extra
werk als ze tegen ons rijden. Dat
is goed voor het hele wielren
nen."
Wiebren
Bij de junioren mag Wopke dan
naam gemaakt hebben, in het
peloton wordt hij voorlopig nog
gezien als de broer van Wiebren.
de eerste Veenstra die het tot
professional bracht. Zijn andere
broer, Wietze, is een zeer ver
dienstelijk amateur. Samen met
de talenten van Wopke maken
zij het gezin Veenstra een begrip
in de wielerwereld.
Het is niet eens zo lang geleden
dat de jongste telg uit het gezin
Veenstra met wielrennen begon.
Pas op zijn veertiende kreeg hij
van zijn ouders toestemming om
serieus te gaan pedaleren. „Mijn
broers waren zelfs nog ouder
toen ze begonnen, maar op een
gegeven moment was ik niet
meer te houden. Als het aan mij
had gelegen, was ik nog wel eer
der begonnen, maar mijn ouders
wilden het niet."
Niet dat pa en ma Veenstra niets
met het wielrennen hebben. In
tegendeel. zij zijn de trouwste
supporters van hun drie zoons.
Het was eerder uit zelfbescher
ming dat Wopke nog van de ra
cefiets werd gehouden. „De
meeste jongens die op hun acht
ste beginnen, houden het met 16
.jaar weer voorgezien. Dan is het
beter om nog even te wachten",
stelt zijn moeder. „Ze hadden
het toen ook te druk met mijn
broers", vult Wopke aan. „Die
fietsten toen al overal in Neder
land."
foto Peter Nicolai
Dus stond Wopke jaren slechts
als toeschouwer achter de hek
ken. „Ik miste geen wedstrijd
van mijn broers. Niemand uit
het dorp eigenlijk. Zelfs als ze
ver weg moesten rijden, hadden
ze tien auto's achter zich aan.
Die nieuwigheid is er nu af. Al
leen tijdens een wedstrijd in
Harkema staan er nog duizen
den mensen langs de weg. Dan
zijn ze ook behoorlijk fanatiek."
Zijn begin bij de nieuwelingen
was veelbelovend. De reputatie
van een onverslaanbaar geachte
streekgenoot fietste hij in zijn al
lereerste trainingsritje al aan
flarden. Op zijn eerste overwin
ning liet hij er dat jaar nog een
stuk of twaalf volgen
Zijn eerste jaar bij de nieuwelin
gen, dat zou pas moeilijk wor
den, vertelde iedereen de jonge
Wopke. Maar Veenstra won met
een drie klassiekers en mocht
mee naar de jeugd-olympische
dagen. Twintig overwinningen
reeg hij dat jaar aaneen. Het re
sultaat: verwende supporters
„Als ik nu een keer tweede
wordt, snappen ze het niet.
'Ging het niet zo?', vragen ze
dan
Dit jaar staat de teller pas op
twee zeges. Twee massasprints,
de grootste kwaliteit van Veen
stra. „Een beetje mager", vindt
hij zelf „Maar het wordt ook
steeds moeilijker. Ik merk dat ie
dereen steeds meer op mij gaat
letten. Als er een paar kilometer
voor het einde een groep weg
rijdt. kijken ze allemaal naar mij
met een blik van 'rij jij het gat
maar dicht'. Ze weten wat ik kan
en rijden mij niet meer zo maar
naar de streep."
Toekomst
Over de toekomst heeft Veen
stra wel zijn ideeën, maar hij is
voorzichting. Een valpartij, een
stilstand van zijn ontwikkeling
of een ander onverwacht voorval
zouden aan zijn glanzende toe
komst abrupt een einde kunnen
maken. „Maar natuurlijk wil ik
prof worden. Anders was ik ook
niet naar de Rabo-ploeg gegaan.
Maar het is nog een lange weg."
„Ik heb wel eens periodes dat ik
wat andere dingen wil doen
Mijn vrienden gaan allemaal
stappen en dan is het soms wel
eens moeilijk leven Maar aan de
andere kant. ik krijg zo veel te
rug van het fietsen. Reizen naar
Tsjechië en binnenkort naar Ca
nada. Wie maakt dat nou mee.'
Voor de zekerheid laat Veenstra
zijn studie commerciële dienst
verlening aan de meao niet ver
sloffen. „Ik krijg op school wel al
le medewerking Dit jaar heb ik
zeker al drie weken extra vrij ge
kregen. De komende weken ko
men daar nog wel wat dagen bij
En als er toch problemen zijn,
dan werpt NOCNSF zich op als
onderhandelaar. Dat is gelukkig
nog niet nodig geweest."
Dat Veenstra ook als renner nog
niet is uitgeleerd bleek vorige
week. Toen reed hij de Vredes-
koers in Tsjechie „Dat was be
hoorlijk afzien. De hellingen wa
ren mij daar nog te steil. Ik heb
even nodig gehad om weer op
krachten te komen."
In Axel moet dit weekeinde het
plakboek van Wopke weer met
mooie verhalen worden aange
vuld Nathalie van Heeze is er
niet bij. maar misschien dat de
huidige rondemiss, de Vlissingse
Linda Spanjer. net zo in de
smaak valt bij de Fries.
Penningmeester Ko de Pooter geeft zo'n 60.000 gulden uit
van onze medewerker
Jan Roovers
AXEL - Sponsoring is voor een
vereniging een lucratieve ma
nier om de financiële middelen
le verruimen. Maar vaak moet
hemel en aarde worden bewo
gen alvorens een bedrijf bereid
is om enkele duizenden guldens
neer te tellen. Niet zelden is het
echt bidden en smeken voordat
een sponsor over de streep
wordt getrokken. Niet iedereen
staat te dringen. Je moet een
goed verhaal brengen, heet het
dan.
De stichting Internationale Ju
nioren Driedaagse Groot Axel
hééft een goed verhaal. Wat eens
begon als een speeltje van een
paar zakenmensen (Ap den
Doelder, Arnold Suy. Toon 'De-
to Jeans' Deijdie door de wieier-
Vrijdag
IT 00 uur Eerste etappe Zuiddorpe-
Zuiddorpe; afstand 105 kilometer.
Dorpsplein - Hoofdweg-Zuid - Over-
slagseweg - Dorpsstraat Overslag -
PapdijkfB - KruisstraaUB) - Rode
Bi - Provinciale Weg Axel -
Ronduiteweg Kloosterstraat -
Zandstraat - Het Zand - Hazelaren-
straat Waterhuisstraat - Hoofdweg
Noord - Dorpsplein. Deze omloop
heeft een lengte van 17.5 kilometer en
moet zes maal worden afgelegd
Zaterdag
uur Start eerste deelnemer in
dividuele tijdrit Overslag-Koewacht,
ifctand 10,5 kilometer Verwachte
lankomst laatste renner: 11 30 uur
Rode Sluisweg - Kromhoekseweg -
Varempeslraat - Koninkjesdijk -
Ronduiteweg - Kloosterweg - Kruis-
pad - Berlaersstraat
15.00 uur toertocht ex-renners
15 45 uur voorstellen deelnemers GP
Nostalgie
uur 4e GP de Nostalgie
17.00 uur. Derde etappe Axel-Axel;
afstand 103.5 kilometer
Rooseveltlaan - Burchtlaan - Zuid
singel - Kanaalkade - Hulsterseweg -
Kijkuit - Reigersbossestraat - Rei-
gerstraat - Sasdijk - Catharinastraat-
Oude Zeedijk - Beoostenbhjsestraat-
Bosdreef - Zaaidijk - Plattedijk -
Vaartwyk - Buthstraat - Westsingel -
Rooseveltlaan Deze omloop heeft
een lengte van 20.7 kilometer en
moet vijf maal worden afgelegd
Zondag
13.00 uur. Vierde etappe Koewacht-
Koewacht, afstand 136.8 kilometer
Eikenlaan - Wouterij - Berlaersstraal-
Kruispad - BeukendreefiBi - Moer-
wegel(B) - OoststraatiBi - Kruis
straat! Bi - Polderstraat!Bi - Pap-
dijkiBi - Dorpsstraat Overslag - Zuid-
dorpseweg - Verbindingsweg - Krom
hoekseweg - Varempeslraat - Ko
ninkjesdijk - Provinciale Weg ri Axel-
Waterhuisstraat - Hazelarenstraat -
Het Zand - Eikenlaan Deze omloop
heeft een lengte van 22.8 kilometer en
moet zes maal worden afgelegd
sport werden gegrepen, groeide
in betrekkelijk korte tijd uit tot
een meerdaagse van internatio
nale allure. De opname van deze
klassieker in de Coup du Monde-
competitie onderstreept niet al
leen de enorme uitstraling die de
wedstrijd heeft, maar getuigt
ook van waardering naar de or
ganisatie toe. De 'club van Den
Doelder' heeft het dus zonder
meer uitstekend gedaan.
Maar... adel verplicht. En een
maal die 'wereldwijde' erken
ning daar stond de organisatie
voor de niet geringe uitdaging
om dat niveau vast te houden.
Een van de kunstgrepen in die
richting was uitbreiding van de
vaste staf. En zo is het gekomen
dat Joop de Jonge en Ko de
Pooter de dwingende uitnodi
ging kregen om de gelederen te
komen versterken De Jonge als
'gewoon' bestuurslid, de Pooter
als penningmeester. Want er
moest een vakbekwaam iemand
zijn die oog hield en houdt op de
geldstroom die binnen moet ko
men om dit wielerevenement te
kunneb laten voortbestaan.
Geen misselijke opgave, als de
boeken van deze vijftiende en
derde lustrumeditie straks ge
sloten worden is er toch zo'n
slordige zestig mille over de
toonbank gegaan.
Of je een heleboel emmers leeg
gooit. Maar hoewel Ko de Pooter
beseft dat het allemaal een slor
dige duit kost. raakt hij daar
door toch niet in paniek. Zaken
mensen zijn wel meer gewend,
wat stressbestendiger ook. Bij
dergelijke bedragen verpinkt de
directeur van een uitleenbedrijf
in Axel dan ook niet direct. Hij
maakt een aimabele en inspire
rende indruk. Hij is enthousiast
en gelooft in het 'produkt' wie
lersport. En terwijl overal in de
omgeving vaak steen en been
Ko de Pooter.
wordt geklaagd over de terug
loop in de sponsoring, komt de
juniorendriedaagse - nog altijd -
vrij gemakkelijk aan de beno
digde gelden.
Kruiwagen-methode
Het grote Axelse geheim? Ko de
Pooter (47) noemt als tovermid
delen de 'relatiesfeer' (ons kent
ons in de zakenwereld) en de
kruiwagen-methode (via een ge
meenschappelijke kennis bij een
bedrijf binnen komen). Dat
opent deuren en men treft op
zijn minst wel iemand die wil
luisteren. Zo worden contacten
met aspirant-sponsors gelegd.
En wie eemnaal bij de club zit.
gaat daar niet zo gemakkelijk
weer weg.
De internationale juniorendrie
daagse biedt zijn geldschieters
dan ook wat. „De wedstrijd
spreekt tot de verbeelding, heeft
een geweldige uitstraling en de
contacten met andere zaken
mensen, die men nu eens op een
andere manier leert kennen, zijn
natuurlijk ook nooit weg", somt
De Pooter een aantal voor spon
sors aansprekende punten op.
Kortom, dit wielerevenement
biedt een uitlaatklep voor het
jachtige en gestresste zakenle
ven van alledag.
Prijskaartje
Nooit weg. Alleen jammer dat er
zo'n hoog prijskaartje aan vast
zit. Het onderbrengen van de
ploegen in de hotels, de catering.
het prijzengeld, de kosten van de
- internationale - jury, en de wed-
strijdgelden slokken het leeu
wendeel van de binnengekomen
gelden op. Ko de Pooter. wiens
drukste periode een maand voor
en na de wedstrijd ligt, beseft
echter ook dat de organisatie er
veel voor terug krijgt: „De natio
nale jeugd krijgt hier een unieke
kans om zich met een internatio
naal topgezelschap te meten.
Heel erg nodig om de in het slop
geraakte wielersport te voorzien
van nieuwe impulsen en de gele
genheid te bieden om de achter
stand in te lopen."
Dat is de ene kant van de me
daille. de ondersteunende visie.
Daarnaast het stuk waardering
dat toch lekker aanvoelt. Zeker
wanneer dat in tastbare vorm
wordt omgezet. Zoals dit jaar
bijvoorbeeld. Voor het NK tijd
rijden op 26 juni in Hulst - de ul
tieme selectieproef voor Atlanta-
heeft de internationale junioren
driedaagse van de KNWU de
vererende uitnodiging ontvan
gen de organisatie daarvan op
zich te willen nemen. „Als je in
de lift zit gaat het allemaal van
zelf. Nuchter blijven onder de
successen is sinds de start het
bestuursbeleid geweest Moge
lijk daardoor is ook de sfeer zo
goed gebleven. Maar we blijven
wel gewoon met de beide benen
op de grond. Er moet volgend
seizoen ook een zestiende uitga
ve komen", besluit Ko de Poot-
Nederland
1 Wopke Veenstra
2 Ron Hoogendijk
3 Carlo van Liende
4 Arthur Rutte
5 Vincent van der Kooij
Zeeland/Groningen
6 John Kerslholt
7 Huib Menardi
8 Björn Vonk
9 Jacq Schuit
10 Ferry Koen
awc Meteoor
•1 Tijmen van der Poll
12 Erik Siebring
13 Christian van Wijhe
14 Alfred van Wijhe
15 Jasper Kunst
Drente
16 Alex Barelds
17 Sander Dijkstra
r/W 18 Willem-Jan Timmermans
|19 Narthijn Wolting
Zwitserland
21 Martin Bott
22 Gregor Gut
23 Jorg Straus;
24 Patrick Wirth
25Raphael Zulliger
twc Maaslandster
26 Raymond Broeren
27 Huub Bres
28 Patrick Godderij
29 Ivo Reijers
30 Rob Meys
Belgie
samenstelling nog met bekend
Overijssel
36 Vincent Persoon
37 Vincent ter Schure
38 Paul Blok
39 Ruud Wolkotte
40 Robert ter Bekke
Polen
41 Krysztof Czyszak
42 Krysztof Szczowinski
43 Lezek Koltun
44 David Sustal
45 Gregor Czapla
Zuid-Holland II
46 Pim van der Valk
47 Enter van Gulik
48 Arno Wollaard
49 Arjan Klop
50 Martijn Vermeulen
Luxemburg
51 Max Becker
52 Tom Flammang
53 Thierry Hupsch
54 Kim Kirchen
55 Claude Schmitz
Noord-Holland
56 Jerry Cevat
57 Richard Abma
58 Frank Wagenmaker
59 Rick Pieterse
60 Jelle Mul
Duitsland
61 Jan Muhlfriedel
62 Marco Hmeselschwerdt
63 Toni Lehmeyer
64 Christian Biersbach
65 Marcus Zingen
Friesland
66 Jan-Hendrik Westra
67 Freddy Haak
68 Ruud Boomsma
69 Hans Kopmels
70 René van der Meulen
Noorwegen
71 Frode Flesjaa
72 Stian Frednksen
73 Thor Hushoud
74 Anders Lmnestad
75 Thomas Evjen-Jacobsen
Midden-Nederland
76 Frank van der Hoef
77 Henne van Zomer
78 Rutger van Stappershoef
79 Björn Jansen
80 Gerben Bergstra
Engeland
81 Charlie Wegelius
82 James Griffith
83 Neil Jones
84 Gavin Sellen
85 Ben Coekin
wc De Pedaalridders
86 Bart Wolthuis
87 Stefan van Maastrigt
88 Martijn de Groot
89 Camiel van de Bergh
90 Marvin van der Pluyn
Italië
91 Antonio Rizzi
92 Alex dal Corile
93 Moreno Pizzocri
94 Morenzo Nanoni
95 Fabio Soncin
Brabant Zuid-Oost
96 Alain van Katwijk
97 Jamie Eismger
98 Daan Weber
99 Ruud Verspaendonk
100 Cor Wirken
Hongarije
samenstelling nog niet bekend
Gelderland
106 Karei Bus
107 Ene van Leijen
108 Emiel Mulder
109 Iwan Schrijver
110 Rolf Schootman
Denemarken
111 Jacob Nielsen
112 Torben-Leth Jensen
113 Lasse Siggaard
114 Jimmi Hansen
115 Andreas Kloster
Zuid-Holland I
116 Daniel Derksen
117 Jeroen Sengers
118 Niels van Deursen
119 Marcel Kruithof
120 Chris Pronk
zw Diana
121 Thoman van Gyrp
122 Barry van der Ham
123 Vincent van der Koofj
124 Carlo van Lienden
125 Bart Manen
Midden-Brabant
126 Pascal Hermes
127 Jan de Jonge
128 Harold van Linschoten
129 Robert van der Stelt
130 Roy Verhoeven
Westland Wil Vooruit
131 Maarten Keijser
132 Menno Jutte
133 Marlijn Komen
134 Ricardo Bal
135 Kees Kipping
Oekraïne
136 Andrei Radchenko
137 Edouard Goutnik
138 Mikhail Medvede
139 Vitali Gotvianv
140 Eugeni Maltsev
wv Alcmaria Victrix
141 Bram de Waard
142 WieLse Rozendaal
143 Sjoerd van Vuren
144 Vincent Sperlings
145 Sjoerd Vessels
ew
Pierre Vermeule: „Met de toppers wordt te veel gerom-
foto Dirk-Jan Gjeltema
van onze medewerker
Wim de Vos
MIDDELBURG - Het dis
triet Zeeland speelt al jaren
een meer dan ondergeschik
te rol bij het juniorenwiel-
rennen. In de competitie
voor districtsploegen na
men de Zeeuwen steeds de
laatste plaats in. Dit jaar
slaagde districtstrainer
Pierre Vermeule er zell's niet
in een compleet team op de
been te brengen. Maar om
dat het district Groningen
dezelfde zorgen kende, heeft
de KNWU er mee ingestemd
om de twee districten te
combineren, zodat Zeeland
en Groningen toch aan be
langrijke wedstrijden als de
internationale Junioren
driedaagse van Groot Axel
kunnen deelnemen.
Niet alleen in Zeeland en
Groningen kent men perso
nele problemen. In heel Ne
derland is de terugloop van
het aantal licentiehouders
opmerkelijk. Waren er een
aantal jaren geleden nog
ruim 1200 renners actief bij
de junioren, dit jaar zijn er
door het Uniebureau in
Woerden slechts 450 licen
ties afgegeven voor deze ca
tegorie Zeeland telt dit jaar
slechts vier junioren: Peter
Markusse, Jacq Schuit. Wal
ter van Overbeeke (allen van
de Theo Middelkamp) en
Ferry Koen (Zeeuws-Vlaan
deren). Onvoldoende dus om
een ploeg van vijf renners op
de been te brengen. De vrij
age met 'Groningen' is daar
om. volgens Vermeule. erg
belangrijk.
„Je moet niet vergeten, van
die 450 junioren behoren er
slechts vijftig tot de top en
nog eens vijftig tot de sub
top. Die komen allemaal uit
in de districtswedstrijden.
Het is voor een coureur daar
om erg belangrijk aan die
wedstrijden mee te doen. Ze
worden dan gehard Daarom
is die combinatie met Gro
ningen zo belangrijk voor de
ontwikkeling van de onze
jongens", stelt Vermeule. die
inmiddels heeft gezien dat
de drie Groningers die aan
de Juniorendriedaagse zul
len deelnemen sterke jon
gens zijn.
Van het drietal Groningers
verwacht Vermeule vooral
veel van Björn Vonk. De ren
ner uit Nieuwe Pekela won
dit jaar al twee klassieke
wedstrijden. „Ik schat hem
toch op een plaats binnen de
eerste vijfentwintig."
Vermeule zal pas op het laat
ste moment de Zeeuwse ren
ners aanwijzen die aan de
drie dagen durende etappe
wedstrijd in Zeeuws-Vlaan-
deren zullen deelnemen. Hij
wil ze daarmee tot de wed
strijd toe scherp houden.
„De prestaties in vooral de
districtsklassiekers zijn van
groot belang."
De Zeeuwse districtstrainer
is overigens niet geheel onte
vreden over de in het voor
jaar geleverde prestaties van
met name het tweetal Jacq
Schuit en Ferry Koen. Voor
al de laatste reed zowel goed
in de Koga Myata-race
(waarin hij als dertigste ein
digde) als in de Omloop van
de Veluwe. De Posbank
kwam de Hulstenaar goed
over. waarmee hij bewees de
heuvels redelijk aan te kun
nen. Desondanks legt Ver
meule de lat niet erg hoog:
„Welke Zeeuwse renners er
ook mee doen, voor hen is
het al een goed resultaat als
ze de Driedaagse uitrijden.
„Ze bepalen zelf hoe ver ze
kunnen gaan. Het is niet
noodzakelijk dat ze met de
besten meegaan; daar is het
kwaliteitsverschil te groot
voor. Alle vier heb ik ze een
gedoseerd trainingspro
gramma meegegeven in de
aanloop naar de Driedaagse.
Lichamelijk moeten ze deze
wedstrijd aankunnen",
meent Vermeule.
Er komt uiteraard meer bij
kijken dan alleen lichame
lijk in orde zijn. Dat beseft de
Middelburger terdege Hij
heeft gezien dat er met name
aan het zogenaamde inter-
valwerk nog veel mankeert.
„Interval is nog een groot
probleem voor de meesten.
In de wedstrijden gebeurt in
feite niets anders. Daarom is
het belangrijk om daar veel
op te trainen. Maar ik heb
niet het idee dat ze het goed
doen", stelt Vermeule. die
ook van mening is dat met
name de Nederlandse top
pers bij de junioren niet al
tijd even goed begeleid wor
den.
„Het is misschien hard om te
zeggen, maar met de vijftig
toppers wordt te veel gerom
meld. Ik doel dan op het aan
tal wedstrijden. Ze rijden
veel te veel, waardoor er een
verzadiging optreedt. Er zou
een betere planning ge
maakt moeten worden. Je
zou als uitgangspunt kun
nen nemen dat ze maar één
wedstrijd per weekeinde rij
den. Door het grote aantal
wedstrijden krijgen ze nu
geestelijk onvoldoende
rust", besluit Vermeule.
AXEL - Dc vermaarde ex-doel
man van het nationale Belgi
sche voetbalelftal Jean-Marie
Pfaff is zaterdag één van de op
vallendste deelnemers aan de
alweer vierde uitgave van de
Grand I'rix de Nostalgie. Hier
aan zal opnieuw worden deelge
nomen door een groot aantal ex-
beroepsrenners.
Enkele jaren geleden werd deze
GP de Nostalgie aan het pro
gramma van de internationela
Junioren-driedaagse toege
voegd. „We hadden ieder jaar
een bepaald programmapunt
om het publiek in de buurt van
start- en finishplaats in Axel be
zig te houden. Het had eigenlijk
nooit met wielrennen te maken,
waardoor de belangstelling te
genviel Daarom hebben we toen
iets bedacht om het publiek wel
te trekken Met de deelname van
verschillende oud-profs slaag
den we daar wel in. Vandaar dat
dit programma-onderdeel ge
handhaafd blijft", aldus organi
satie-voorzitter Ap den Doelder.
Voor de ex-beroepsrenners is
een dergelijk evenement vooral
een reünie, waarbij het wielren
nen pas op het tweede plan
komt „Toch zullen de renners,
en sinds vorig jaar ook rensters.
op de fiets moeten. Daar komt
het publiek uiteindelijk voor",
weet Den Doelder. Ook ditmaal
zullen de coryfeeën van weleer
vanaf 15.00 uur een toertocht
van ruim twintig kilometer rij
den. Drie kwartier later worden
deze renners voorgesteld aan
het publiek waarna om 16.00 uur
de Grand Pnx de Nostalgie van
start zal gaan in de vorm van êen
criterium over onbekende af
stand.
Deelnemers zijn onder meer
Gerrie Knetemann, Willy De-
bosscher (vorig jaar nog win
naar). Kees Bal. Wim de Waal en
Wim Dubois. Het exacte aantal
deelnemers zal pas vlak voor de
start bekend zijn.