Israël kiest rechtstreeks premier
PZC
België schaft als laatste land in
Europese Unie de doodstraf af
<mr~\ r
z
In nieuw systeem maken radicale politici weinig kans
Hobbelige olieprijs
1
06-Raadsels
Nederlanders minder
gehecht aan kleine
inkomensverschillen
van onze correspondent
in Tel Aviv
Ad Bloemendaal
Hoog bezoek uit Italië heeft
hij al gehad: radeloze
christen-democraten en verte
genwoordigers van de partij
van Berlusconi die wilden we
len of hij hun land regeerbaar
kon maken. Maar de Israëlische
staatsrecht-specialist professor
Uriel Reichman heeft nog geen
remedie voor alle politieke
kwalen. Eerst wil hij de levens
vatbaarheid bewijzen van een
mede door hem ontwikkeld uni
cum: de rechtstreekse verkie
zing van een minister-presi
dent. Israel heeft op 29 mei de
primeur.
De Israëlische kiezer krijgt in
het stemlokaal twee envelop
pen: een gele en een blauwe. In
de gele enveloppe stopt hij een
geel formulier waarop hij de
naam van een van de kandida
ten voor het premierschap heeft
aangekruist Een wit formulier,
waarop hij zijn partij-voorkeur
kan aangeven, gaat in de blauwe
enveloppe. Er is geen relatie tus
sen de twee verkiezingen. Ie
mand die op het witte formulier
de Likud aankruist, kan op het
gele aangeven dat hij Shimon
Peres van de Arbeiderspartij als
premier wil.
Net als in Nederland was het in
Israël tot nu de gewoonte dat
het staatshoofd na de verkiezin
gen de leider van de partij die de
beste kans maakte een kabinet
te vormen, tot formateur be
noemde. In de regel was dat de
leider van de grootste politieke
groepering. Maar nu is de geko
zen minister-president automa
tisch ook de formateur. Zodra er
een officiële verkiezingsuitslag
is. krijgt deze 45 dagen de tijd om
het parlement, de Knesset, een
kabinet te presenteren. Slaagt
hij daar met in. dan komen er
binnen zestig dagen nieuwe pre-
mier-verkiezingen.
Als dezelfde kandidaat opnieuw
wint en vervolgens wederom
faalt bij het samenstellen van
een regering mag hij zich niet
meer kandidaat stellen. In het
geval de Knesset de nieuwe re
gering van de hand wijst, komen
er nieuwe verkiezingen voor zo
wel de premier als het parle
ment. Dat geldt ook als de Knes
set in een later stadium een mo
tie van wantrouwen aanneemt.
In beide gevallen is een meerder
heid van 61 van de 120 afgevaar
digden voldoende.
In de meeste parlementaire de
mocratieën die worstelen met
het vormen van coalitie-regerin
gen, is wel eens nagedacht over
de directe verkiezing van de mi-
nister-president als middel om
de uitvoerende macht stabieler
te maken. In Nederland was het
ooit een voorstel van D66. Maar
het is tot nu toe nergens in de
praktijk gebracht.
Tegenstanders van het systeem
- in Israël te vinden binnen vrij
wel alle politieke partijen me
nen dat het de minister-presi
dent veel meer macht geeft dan
hem in een parlementaire demo
cratie toekomt. In de Verenigde
Staten maakt het presidentiële
systeem het mogelijk dat een
Democratisch staatshoofd re
geert met een door de Republi
keinen gedomineerd Congres.
maar in een parlementaire de
mocratie moet een minister-pre
sident het vertrouwen hebben
van de volksvertegenwoordi
ging.
Veel Israëlische critici beweren
dat de hervormingsmaatregel
kan leiden tot politieke chaos in
plaats van orde te scheppen. Is
een land meteen linkse minister
president en een rechts parle
ment. of andersom - een moge
lijk gevolg van het nieuwe sys
teem niet onbestuurbaar? En
waarom zou het voor een geko
zen premier gemakkelijker zijn
een coalitie te vormen?
Kieswetvernieuwer Reichman
heeft de bezwaren al duizend
keer gehoord Er is geen sprake
van dat het parlement straks
weinig te zeggen heeft, meent
hij. en er is geen kans op een dic
tatuur. Het nieuwe systeem ver
enigt naar zijn idee de beste ele
menten van de parlementaire en
de presidentiële democratie,
met de nadruk op de eerste.
Daarom noemt hij het. half gek
scherend, een 'parlidentieel sys
teem'.
Laatste woord
„De Knesset houdt het laatste
woord," zegt hij. „Het kan op ie
der gewenst ogenblik via een
motie van wantrouwen de minis
ter-president naar huis sturen.
Maar als dat gebeurt verliezen
de afgevaardigden hun zetels en
komen er vervroegde algemene
verkiezingen. Dat is het risico
dat ze nemen. In de discussie
over het systeem gingen de me
ningsverschillen over de vraag
met welke meerderheid zo'n mo
tie van wantrouwen zou moeten
worden aanvaard. Als het aan
mij. en een aantal collega's, had
gelegen zouden er minstens 70
van de 120 Knessetleden voor
nodig zijn geweest. Dat zou meer
stabiliteit hebben geschapen.
Maar de Knesset heeft besloten
dat een meerderheid van 61 ge
noeg is."
Wat de andere bezwaren betreft
stelt Reichman voor eens te kij
ken naar het meest waarschijn
lijke scenario voor de dagen na
29 mei. De eindeloze kabinets
formaties, waarbij kleine partij
en het onderste uit de kan probe
ren te halen, behoren wat hem
betreft definitief tot het verle
den. „Ik durf er heel wat om te
verwedden dat de door het volk
gekozen minister-president
I M S. 4 dft ta 1
Israel heeft op 29 mei de primeur van de rechtstreekse verkiezing van een minister-president.
foto Awad Awad/AFP
door Raymond Peil
De prijs van olie, de be
langrijkste grondstof
voor de wereldeconomie,
heelt een hobbelige start ge
maakt dit jaar. Nadat het
zwarte goud in april piekte,
veroorzaakte de komende
terugkeer van Irak op de
oliemarkt een kortstondige
duikeling, gevolgd door een
krachtig herstel.
Irak mag dit jaar, onder toe
zicht van de Verenigde Na
ties. zes maanden lang
700.000 vaten (van 159 liter)
olie per dag exporteren.
Meer olie betekent lagere
prijzen - vandaar de korte
dip - maar de olieprijs was de
afgelopen maanden al flink
omlaag gegaan, vooruitlo
pend op het Irak-effect. Vóór
de Golfoorlog verkocht het
land, als tweede olieprodu
cent ter wereld, dagelijks
2,75 miljoen vaten. Het viel
de handel dus uiteindelijk
mee.
Strenge winter
Veel nijpender voor de han
del was de situatie eind april,
toen als gevolg van de lange
winter de Brent-olie een top-
prijs bereikte van ruim 23
dollar per vat. „Door de
strenge winter werd onver
wacht een groter beroep op
de olievoorraden gedaan
dan in andere jaren", zo
meldt Iris. het onderzoeks
bureau van de Rabobank en
Robeco
Omdat de oliemaatschappij
en tegenwoordig de voorra
den zo klein mogelijk hou
den. met het oog op lagere
kosten en hogere winsten,
kon er niet snel genoeg wor
den geleverd en stegen de
prijzen. Inmiddels is het
beeld weer wat gunstiger en
schommelt de prijs voor di
recte levering rond de 18 dol
lar.
Verrassing
Wie nu koopt en in septem
ber geleverd wil hebben ls
nog tien procent voordeliger
uit Iris waarschuwt echter
voor onaangename verras
singen. „Bij het niet uitko
men van deze verwachting
treedt juist het tegendeel op.
dus een forse stijging van de
olieprijs Nog afgezien van
het steentje dat speculanten
daaraan kunnen bijdragen.
Voor de prijs van benzine
(overigens voor 73 procent
accijns en belasting) aan de
Nederlandse pomp zijn de
internationale olie-noterin
gen verre van doorslagge
vend. Als de benzinevoorra
den krap zijn. heeft dat bij
voorbeeld veel eerder gevol
gen. De koers van de dollar -
de munt van de oliehandel -
werkt eveneens door. De af
gelopen maanden is daar
ruim een dubbeltje bovenop
gekomen, tot ongeveer 1,72
gulden nu.
'Oliewatchers' houden mo
menteel ook de organisatie
van olieproducerende en -
exporterende landen, de
OPEC. scherp in de gaten.
Op 5 juni komen haar leden,
die ongeveer 36 procent van
de wereldproductie in han
den hebben, bijeen om af te
spreken hoeveel zij de twee
de helft van dit jaar willen
verkopen en hoe dat over de
staten wordt verdeeld.
Enkele OPEC-leden. waar
onder de grootste producent
Saudi-Arabië. hebben al la
ten weten niet te willen in
schikken vanwege Irak. Ze
ker als het VN-embargo te
gen Irak verder wordt ver
zacht, neemt de wereldwijde
olieproductie waarschijnlijk
alleen maar toe en zakt de
prijs. De OPEC is niet meer,
zoals in het vorige decen
nium, zo machtig dat zij de
olieprijs kan dicteren.
Duurder
De in verhouding dure olie
komt op een moment dat
ook de prijzen van graan
(tarwe en maïs) flink zijn ge
stegen. Sommige economen
en politici vrezen dat het le
vensonderhoud daardoor op
termijn duurder wordt: stij
gende prijzen (inflatie) en
een hogere rente. Dat is ook
nog eens slecht nieuws voor
effectenbeurzen.
Onderzoek van economen
bij De Nederlandsche Bank
(DNB) wijst echter uit dat. de
prijzen van grondstoffen
doorgaans stijgen bij een
aantrekkende economie.
Tijdig ingrijpen van poli
tieke en financiële autoritei
ten kan het oplopen van ren
te en inflatie dempen. Bo
vendien maken de kosten
van grondstoffen en energie
respectievelijk 15 en 5 pro
cent uit van wat bedrijven in
Nederland voortbrengen.
Kosten van werknemers (56
procent) en geld lenen (19
procent) leggen veel meer
gewicht in de schaal
Volgens het DNB-onderzoek
helpt loonmatiging de prijs
stijgingen van energie en
grondstoffen af te remmen.
Volgens deze redenering is
de Nederlandse economie
voorlopig goed opgewassen
•tegen de internationale
prijsbewegingen.
van onze correspondente
in Brussel
Aly Knol
Toen Rusland onlangs tot de Raad van
Europa in Straatsburg werd toegela
ten, waren er nogal wat mensen die twijfel
den of dit een verstandige beslissing was.
De Raad van Europa is hoedster van het
Verdrag van de Rechten van de Mens. En
daarmee neemt Rusland, zie de oorlog in
Tsjetsjenië, een loopje. Maar Rusland werd
ook op een ander punt gekapitteld. Het
moest heilig beloven de doodstraf af te
schaffen, want volgens het Verdrag van de
Rechten van de Mens 'mag niemand tot een
dergelijke straf worden veroordeeld of
worden terechtgesteld'. Belgie deed er tij
dens die discussie beschaamd het zwijgen
toe.
Belgie is de laatste lidstaat van de Europese
Unie waar de doodstraf tot op de dag van
vandaag nog bestaat. „Wij staan internatio
naal met rooie wangen", oordeelt Geert
Bourgeois, jurist en parlementslid voor de
Volksunie, die al jaren ijvert voor de afschaf
fing van de doodstraf. „De regering heeft het
protocol bij het Verdrag van de Rechten van
de Mens, waarin de doodstraf werd afschaft,
al in 1983 ondertekend, maar het is nog altijd
niet ter goedkeuring aan het parlement
voorgelegd."
Binnenkort komt daar verandering in. In de
justitie-commissie in het Belgische parle
ment bestaat inmiddels een ruime meerder
heid voor de afschaffing van de doodstraf.
Het voltallige parlement zal er zich waar
schijnlijk eind mei of begin juni over uitspre
ken. Bourgeois vindt het geen moment te
vroeg. ..In Nederland werd de doodstraf voor
burgerlijke misdrijven reeds in 1870 afge
schaft. Zonderde val van Antwerpen in 1585
zouden wij deze discussie derhalve reeds
lang achter ons hebben."
Collaboratie
Hoewel de doodstraf in België nog bestaat
en ook nog regelmatig wordt uitgesproken,
wordt hij niet meer ten uitvoer gelegd sinds
de zuiveringsprocessen na de Tweede We
reldoorlog. Die processen lieten hun sporen
na. In Belgiè werden destijds wegens colla
boratie en andere oorlogsmisdrijven niet
minder dan 242 doodvonnissen voltrokken.
In Nederland waren dat er 38 in totaal.
Tegenwoordig wordt de doodstraf automa
tisch omgezet in levenslang, maar niet een
'gewone' levenslang. Wie levenslang krijgt
na een doodstraf, kan niet of nauwelijks op
strafvermindering rekenen. „Het is oog om
oog", zegt de Brusselse advocaat Herman
Van den Nest. die zelf twee clienten had te
gen wie de doodstraf werd uitgesproken.
„Het blijft hard. wanneer je zo'n vonnis te
horen krijgt."
Volgens vele Belgische advocaten is de hui
dige regeling je reinste hypocrisie. Als de
doodstraf toch niet meer wordt uitgevoerd,
waarom wordt er dan niet meteen levens
lang uitgesproken bij zware delicten, vragen
ze zich al jaren af. En het kan Belgische rech
ters soms ook in een moeilijk parket bren
gen. zoals een paar jaar geleden nog gebeur
de, toen een ter dood veroordeelde eiste dat
men het over hem uitgesproken vonnis dan
ook maar moest voltrekken.
Afschaffing doodstraf in de landen van de Europese Unie
België is het enige land van de Europese Unie waar de doodstraf
nog niet is afgeschaft
j Jaar waarin de doodstraf burgerlijke misdrijven (vredestijd) is afgeschaft
Jaar waarin de doodstraf voor alle misdrijven is afgeschaft
België
1996
Engeland
[Ï973^H
Nederland
ll870llrl:U
Luxemburg
1979 Kltl
Ierland
119901PMU
nkrijTl O
Frankrijk
1981 Ettll
Denemarken
Finland
1933 1P7P1
119491pm
Zweden
Voormalige
1921 Hm
DDR
1987 Bf'MJ
O -
Bondsrep.
Duitsland
1949 1PËP1
0
In Engeland en Spanje is de doodstraf in oorlogstijd niet afgeschaft
Dat het zo lang heeft geduurd met de af
schaffing van de doodstraf, heeft deels met
de na-oorlogse zuiveringsprocessen te ma
ken. Met name aan Waalse kant bestond de
vrees dat sommige Vlamingen de afschaf
fing van de doodstraf zouden aangrijpen om
een algehele amnestie te vragen voor de ver
oordeelde collaborateurs. Die angst was
misschien niet helemaal ongegrond. De re
cente opwinding rond de herziening van het
proces tegen de in 1945 ter dood gebrachte
Vlaamse collaboratrice Irma Laplasse toon
de aan hoe gevoelig deze zaken nog liggen.
Een tweede reden voor de traagheid ligt be
sloten in. wat ze in België noemen, de 'sa
mendrukbaarheid' van de straffen. Als de
doodstraf wordt afgeschaft, zo wordt gerede
neerd. moet er een andere 'hiërarchie' in het
strafstelsel komen. Wie komt bij afschaffing
van de zwaarste straf wanneer voor welke
strafvermindering in aanmerking?
Met die discussie is de hele vorige regerings
periode verstreken, zonder dat er iets ge
beurde. Inmiddels zijn deze twee zaken van
elkaar gescheiden. De afschaffing van de
doodstraf komt nu op de eerste plaats. Daar
na zal minister Stefaan De Clerck van Justi
tie begin juni een beleidsnota presenteren
over het nieuwe strafsysteem.
Geert Bourgeois miste tot nu toe in alle de
batten het humane argument om de dood-
het maakt niet uit of hij Peres of
Netanyahu heet - al een paar
dagen na de bekendmaking van
de verkiezingsuitslag zijn rege
ring rond heeft."
„Stel voor dat Peres wint. Sa
men met Meretz en de kleine
Arabische partijen kan hij dan
om te beginnen al rekenen op de
steun van laten we zeggen 56
Knessetleden. Er zijn genoeg
partijen die koste wat kost in de
regering willen, omdat er daar
buiten niets valt te halen. Dat
geldt vanouds voor de ultra-or
thodoxe partijen, altijd tuk op
geld voor hun instituten. Maar
bij deze verkiezingen gaat dat
ook op voor specifieke belangen
partijen, zoals de immigranten
groepering van Nathan Sha
ransky en de 'Derde Weg' partij,
die zich keert tegen een ontrui
ming van de Golan."
Niet afhankelijk
„Al die partijen rennen naar Pe
res. om maar niet als laatste in
de coalitie te worden opgeno
men. Wie het laatste komt krijgt
het minst, omdat de premier
niet meer van hem afhankelijk
is. Dat is een belangrijk verschil
met het verleden. Als Neta
nyahu wint, gaat het hetzelfde.
Sharansky en de 'Derde Weg'
kunnen immers ook met hem re
geren."
Een linkse premier en een rechts
parlement is volgens Reichman
theorie, omdat links en rechts
elk nooit meer dan 40 procent
van de stemmen krijgen. De rest
gaat naar partijen die in prin
cipe met beide richtingen kun
nen regeren. „De rechtstreeks
door het volk gekozen minister
president heeft extra legitimi
teit en ook dat is belangrijk. De
oppositie heeft Rabin steeds
verweten dat hij geen mandaat
van het volk had voor het uitvoe
ren van zijn politiek."
De voorstanders van het sys
teem hebben van het begin af
aan betoogd dat het een mati
gende uitwerking zou hebben op
de Israëlische politiek, omdat de
kandidaten voor het premier
schap stemmen proberen te win
nen in het centrum. Ze voorspel
den een 'Amerikaans effect',
waarbij radicalen geen enkele
kans maken.
Het heeft er alle schijn van dat ze
wat dat betreft gelijk krijgen.
Peres en Netanyahu trekken om
het hardst een gematigd gezicht.
Heel netjes allemaal, maar de
verkiezingscampagne is de saai
ste sinds mensenheugenis.
De commotie over de manipulatie met het telefoot
net van de PTT gaat nog wel even door. Het is e
blijft een welles-nietes-spelletje. Aanvankelijk ontket
de de PTT dat er fraude met het net mogelijk was. Toe
de Werkgroep 06-gedupeerden een automatische nu» E-
merkiezer plaatste op een telefoonlijn leek het of er we
inbreuk kon worden gemaakt op het net. De PTT
daags daarna weten dat zoiets inderdaad wel mogelijk
is. Maar, zo voegde de telefoongigant eraan toe, van
ke praktijken had het bedrijf nog nooit gehoord. Hetzot
slechts gaan om theoretische mogelijkheden,
De dialer belt zonder medeweten van de abonnee 00-oi
06-nummers, Volgens de werkgroep, die opkomt voord;
belangen van de klanten, is het resultaat voor de aboi>
nees zichtbaar door onverklaarbaar hoge rekeningen
De PTT denkt daar anders over. De 06-gedupeerde:
hebben toch echt die hoge telefoonrekeningen aan ziet
zelf te wijten.
Gebleken is echter dat de PTT al in 1989 op de hoogt; jC"u'
was van manipulatie met het telefoonnet. In een schs H
kelkast was zo'n automatische nummerkiezer gev,
plaatst, ontdekt en verwijderd. Tegen drie daders were lijn
proces verbaal opgemaakt.
Een woordvoerder van de PTT moest na het beken:Dat
worden van dit verhaal wel het boetekleed aantrekken
Ja, de PTT wist dat fraude met het telefoonnet mogeLjl
is, maar de bewijzen voor grootschalige toepassin;
daarvan ontbreken. Eén geval mag nog niet leiden tol
de conclusie dat telefoonfraude aan de orde van de da;
iitj
Van
De PTT stelt nu dat het plaatsen van een diaier, zoalsde
werkgroep meende te doen op de kabel van minister
Sorgdrager, niet mogelijk is. Sterker nog, directeur Ver-
waayen van de PTT, stapt naar de rechter. Volgens hem
zijn de getoonde televisiebeelden van de montage vai
de diaier nep.
De werkgroep bestrijdt dat en is 'witheet'. De leden vac
de groep ontkennen dat de montage in scène is gezetec
wijzen er op dat de PTT eerder heeft toegegeven da
fraude mogelijk is. Los van deze Nederlandse soapser*
(wordt vervolgd): de gedupeerden blijven zitten meté
problemen. Zij willen dat de PTT belooft dat of
verklaarbaar hoge telefoonrekeningen worden onde:
zocht. En dat niet bij voorbaat de abonnee verwijta
worden gemaakt. gV(
Deze week meldden zich weer honderd abonnees, di; -o e
menen het slachtoffer te zijn van de telefoonfraude, G ion
de PTT nu wel of niet een juridische zaak tegen de werk
groep heeft: de raadsels rond de torenhoge telefoon»
keningen worden niet opgelost. Het bedrijf moet zichnr
toch echt eens gaan richten op die klachten. Naast alle
drama, die nu is ontstaan over wel of niet plaatsen var
een automatische nummerkiezer op een kabel, blijven
de raadsels rond de rest van de affaire overeind,
deel van het drama heeft de PTT te wijten door
onduidelijkheid te laten bestaan over de mogelijkheden
van telefoonfraude en de tegenstrijdige verklaringen
Dat bedrijf is nu aan zet om een oplossing te bieden.
van onze correspondent
in Brussel
Paul Koopman
Het is een populair misver
stand dat Nederland in de
Europese Unie een van meest 'e-
galitaire' landen is: een samen
leving die ernaar streeft de ver
schillen tussen rijk en arm zo
klein mogelijk te houden. De ge
middelde Nederlander vindt
het gelijkmatiger verdelen van
de welvaartskoek over Euro
pese regio's en het verminderen
van het aantal zeer rijke en zeer
arme mensen in de Unie inmid
dels minder belangrijk dan de
gemiddelde Europese burger.
Dit blijkt uit een onderzoek dat
de Europese Commissie dins
dag publiceerde.
Volgens deze 'Eurobarometer'
vindt 71van de Nederlanders
het verkleinen van de verschil
len tussen Europese regio's be
langrijk, tegen een in de hele
Unie gemeten gemiddelde vai
86 procent. Het bestrijden
extreme rijkdom en schrijnende
armoede vindt in Nederland
80 belangrijk, tegen gemid
deld 86 van de burgers in
vijftien EU-lidstaten. Hetbelans
dat de Nederlander hecht
het helpen van de armste lan
den, is wel iets hoger dan het EU-
gemiddelde (79 tegen 77
De kritiek van WD-leider Bol
kestein op de effectiviteit vas
ontwikkelingshulp kan
ruime steun rekenen. Ruwwt?
de helft van de Nederlands
meent dat ontwikkelingshulp
geen enkel effect heeft op de eco
nomische ontwikkeling van ee
land. niet bijdraagt tot het vet
groten van onafhankelijkheid ft
helpt bij het bestrijden van
armoede.
GPD-Graphics R.S
straf af te schaffen. „Men had het alleen over
de nutteloosheid van de doodstraf inzake
preventie, over de gradatie van de straffen
en de nadelige gevolgen van de doodstraf
voor onze internationale betrekkingen, Een
land als Italiè weigert bijvoorbeeld om mis
dadigers aan Belgie uit te leveren wegens
het bestaan van de doodstraf. Maar de hele
ethische onderbouw ontbrak in de discus-
Grondwet
„Het recht op leven is een grondrecht, ook
voor wie zich aan het leven van een ander
heeft vergrepen", stelt Bourgeois. Hij pleit
er dan ook voor om de afschaffing van de
doodstraf in de Grondwet vast te leggen, zo
als ook in Nederland en Duitsland is ge
beurd. Maar hij is momenteel nog één van de
weinigen.
„Het moet een permanent baken zijn. dat de
maatschappij niemand het leven kan ontne
men". zegt Bourgeois. „Een samenleving die
zich onveiliger voelt, wordt ook repressie
ver. Kijk maar naar die recente opiniepei
ling in Nederland, waarbij 44 procent zich
voor herinvoering van de doodstraf uit
sprak. Als je de afschaffing van de doodstraf
in de Grondwet vastlegt, dan krijg je ook de
garantie dat de wet niet meer met een een
voudige parlementaire meerderheid kan
worden veranderd."
Directie:
K. Scherphuis,
W. F. de Pagter en
F. van de Velde.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
M, van Zuilen (adjunct)
Vlissingen: Oostsouburgse-
weg 10. Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel. (0118) 484000.
Middelburg: Markt 51
4331 LK Middelburg.
Tel. (0118) 681000.
Goes: Voorstad 22-24,
4461 KN Goes.
Tel. (0113) 231800.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen.
Tel. (0115) 694457.
Hulst: Servicepunt
Boekhandel Duerinck,
Gentsestraat 12,
Tel. (0114) 314058.
Axel: Nassaustraat 15,
4571 BK Axel.
Tel. (0115) 568000.
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee
Tel. (0111)415380.
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8 00 tot 17.00 uur.
Openingstijd Zierikzee
8.30-17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Centrale redactie: Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel. (0118) 484000:
Redactiefax (0118)470102.
's avonds op zondag t/'m
vrijdag: vanaf 19.00 uur.
in het weekeinde: verwijzing via
de telefonische boodschap op de
kantoren.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht
in te spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties: tijdens
kantooruren en uitsluitend maan
dag- t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur:
Tel. (0118) 484000.
Fax (0118) 470100.
Abonnementsprijzen: per
kwartaal 91.00. franco per post
119,00: per maand 33,00;
per jaar 350,00; franco per post
460,00; bij automatische
afschrijving per termijn f 1,50
korting: losse nummers maandag
t/m vrijdag 1,60, zaterdag
2,50 p.st. (alle bedragen inclu
sief 6 pet. btw).
Postrek.nr.' 3754316 t.n.v. PZC
ab.rek. Vlissingen.
Advertentietarieven: 176 cent
per mm; minimumprijs per
advertentie 26,40, ingezonden
mededelingen 2,5 x tarief.
Voor brieven bureau van dit
blad 7,- meer. Volledige
tarieven met contractprijzen op
aanvraag (alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw).
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V-
Vlissingen
PZC-ombudsman:
C van der Maas. Telefonisch
spreekuur maandag t/m vrijdag
9 30-12.00 uur
Tel. (0118) 484401
Auteursrechten voorbehouden
Uitgave PZC
sen
óerl