Israël kiest rechtstreeks premier PZC België schaft als laatste land in Europese Unie de doodstraf af <mr~\ r z In nieuw systeem maken radicale politici weinig kans Hobbelige olieprijs 1 06-Raadsels Nederlanders minder gehecht aan kleine inkomensverschillen van onze correspondent in Tel Aviv Ad Bloemendaal Hoog bezoek uit Italië heeft hij al gehad: radeloze christen-democraten en verte genwoordigers van de partij van Berlusconi die wilden we len of hij hun land regeerbaar kon maken. Maar de Israëlische staatsrecht-specialist professor Uriel Reichman heeft nog geen remedie voor alle politieke kwalen. Eerst wil hij de levens vatbaarheid bewijzen van een mede door hem ontwikkeld uni cum: de rechtstreekse verkie zing van een minister-presi dent. Israel heeft op 29 mei de primeur. De Israëlische kiezer krijgt in het stemlokaal twee envelop pen: een gele en een blauwe. In de gele enveloppe stopt hij een geel formulier waarop hij de naam van een van de kandida ten voor het premierschap heeft aangekruist Een wit formulier, waarop hij zijn partij-voorkeur kan aangeven, gaat in de blauwe enveloppe. Er is geen relatie tus sen de twee verkiezingen. Ie mand die op het witte formulier de Likud aankruist, kan op het gele aangeven dat hij Shimon Peres van de Arbeiderspartij als premier wil. Net als in Nederland was het in Israël tot nu de gewoonte dat het staatshoofd na de verkiezin gen de leider van de partij die de beste kans maakte een kabinet te vormen, tot formateur be noemde. In de regel was dat de leider van de grootste politieke groepering. Maar nu is de geko zen minister-president automa tisch ook de formateur. Zodra er een officiële verkiezingsuitslag is. krijgt deze 45 dagen de tijd om het parlement, de Knesset, een kabinet te presenteren. Slaagt hij daar met in. dan komen er binnen zestig dagen nieuwe pre- mier-verkiezingen. Als dezelfde kandidaat opnieuw wint en vervolgens wederom faalt bij het samenstellen van een regering mag hij zich niet meer kandidaat stellen. In het geval de Knesset de nieuwe re gering van de hand wijst, komen er nieuwe verkiezingen voor zo wel de premier als het parle ment. Dat geldt ook als de Knes set in een later stadium een mo tie van wantrouwen aanneemt. In beide gevallen is een meerder heid van 61 van de 120 afgevaar digden voldoende. In de meeste parlementaire de mocratieën die worstelen met het vormen van coalitie-regerin gen, is wel eens nagedacht over de directe verkiezing van de mi- nister-president als middel om de uitvoerende macht stabieler te maken. In Nederland was het ooit een voorstel van D66. Maar het is tot nu toe nergens in de praktijk gebracht. Tegenstanders van het systeem - in Israël te vinden binnen vrij wel alle politieke partijen me nen dat het de minister-presi dent veel meer macht geeft dan hem in een parlementaire demo cratie toekomt. In de Verenigde Staten maakt het presidentiële systeem het mogelijk dat een Democratisch staatshoofd re geert met een door de Republi keinen gedomineerd Congres. maar in een parlementaire de mocratie moet een minister-pre sident het vertrouwen hebben van de volksvertegenwoordi ging. Veel Israëlische critici beweren dat de hervormingsmaatregel kan leiden tot politieke chaos in plaats van orde te scheppen. Is een land meteen linkse minister president en een rechts parle ment. of andersom - een moge lijk gevolg van het nieuwe sys teem niet onbestuurbaar? En waarom zou het voor een geko zen premier gemakkelijker zijn een coalitie te vormen? Kieswetvernieuwer Reichman heeft de bezwaren al duizend keer gehoord Er is geen sprake van dat het parlement straks weinig te zeggen heeft, meent hij. en er is geen kans op een dic tatuur. Het nieuwe systeem ver enigt naar zijn idee de beste ele menten van de parlementaire en de presidentiële democratie, met de nadruk op de eerste. Daarom noemt hij het. half gek scherend, een 'parlidentieel sys teem'. Laatste woord „De Knesset houdt het laatste woord," zegt hij. „Het kan op ie der gewenst ogenblik via een motie van wantrouwen de minis ter-president naar huis sturen. Maar als dat gebeurt verliezen de afgevaardigden hun zetels en komen er vervroegde algemene verkiezingen. Dat is het risico dat ze nemen. In de discussie over het systeem gingen de me ningsverschillen over de vraag met welke meerderheid zo'n mo tie van wantrouwen zou moeten worden aanvaard. Als het aan mij. en een aantal collega's, had gelegen zouden er minstens 70 van de 120 Knessetleden voor nodig zijn geweest. Dat zou meer stabiliteit hebben geschapen. Maar de Knesset heeft besloten dat een meerderheid van 61 ge noeg is." Wat de andere bezwaren betreft stelt Reichman voor eens te kij ken naar het meest waarschijn lijke scenario voor de dagen na 29 mei. De eindeloze kabinets formaties, waarbij kleine partij en het onderste uit de kan probe ren te halen, behoren wat hem betreft definitief tot het verle den. „Ik durf er heel wat om te verwedden dat de door het volk gekozen minister-president I M S. 4 dft ta 1 Israel heeft op 29 mei de primeur van de rechtstreekse verkiezing van een minister-president. foto Awad Awad/AFP door Raymond Peil De prijs van olie, de be langrijkste grondstof voor de wereldeconomie, heelt een hobbelige start ge maakt dit jaar. Nadat het zwarte goud in april piekte, veroorzaakte de komende terugkeer van Irak op de oliemarkt een kortstondige duikeling, gevolgd door een krachtig herstel. Irak mag dit jaar, onder toe zicht van de Verenigde Na ties. zes maanden lang 700.000 vaten (van 159 liter) olie per dag exporteren. Meer olie betekent lagere prijzen - vandaar de korte dip - maar de olieprijs was de afgelopen maanden al flink omlaag gegaan, vooruitlo pend op het Irak-effect. Vóór de Golfoorlog verkocht het land, als tweede olieprodu cent ter wereld, dagelijks 2,75 miljoen vaten. Het viel de handel dus uiteindelijk mee. Strenge winter Veel nijpender voor de han del was de situatie eind april, toen als gevolg van de lange winter de Brent-olie een top- prijs bereikte van ruim 23 dollar per vat. „Door de strenge winter werd onver wacht een groter beroep op de olievoorraden gedaan dan in andere jaren", zo meldt Iris. het onderzoeks bureau van de Rabobank en Robeco Omdat de oliemaatschappij en tegenwoordig de voorra den zo klein mogelijk hou den. met het oog op lagere kosten en hogere winsten, kon er niet snel genoeg wor den geleverd en stegen de prijzen. Inmiddels is het beeld weer wat gunstiger en schommelt de prijs voor di recte levering rond de 18 dol lar. Verrassing Wie nu koopt en in septem ber geleverd wil hebben ls nog tien procent voordeliger uit Iris waarschuwt echter voor onaangename verras singen. „Bij het niet uitko men van deze verwachting treedt juist het tegendeel op. dus een forse stijging van de olieprijs Nog afgezien van het steentje dat speculanten daaraan kunnen bijdragen. Voor de prijs van benzine (overigens voor 73 procent accijns en belasting) aan de Nederlandse pomp zijn de internationale olie-noterin gen verre van doorslagge vend. Als de benzinevoorra den krap zijn. heeft dat bij voorbeeld veel eerder gevol gen. De koers van de dollar - de munt van de oliehandel - werkt eveneens door. De af gelopen maanden is daar ruim een dubbeltje bovenop gekomen, tot ongeveer 1,72 gulden nu. 'Oliewatchers' houden mo menteel ook de organisatie van olieproducerende en - exporterende landen, de OPEC. scherp in de gaten. Op 5 juni komen haar leden, die ongeveer 36 procent van de wereldproductie in han den hebben, bijeen om af te spreken hoeveel zij de twee de helft van dit jaar willen verkopen en hoe dat over de staten wordt verdeeld. Enkele OPEC-leden. waar onder de grootste producent Saudi-Arabië. hebben al la ten weten niet te willen in schikken vanwege Irak. Ze ker als het VN-embargo te gen Irak verder wordt ver zacht, neemt de wereldwijde olieproductie waarschijnlijk alleen maar toe en zakt de prijs. De OPEC is niet meer, zoals in het vorige decen nium, zo machtig dat zij de olieprijs kan dicteren. Duurder De in verhouding dure olie komt op een moment dat ook de prijzen van graan (tarwe en maïs) flink zijn ge stegen. Sommige economen en politici vrezen dat het le vensonderhoud daardoor op termijn duurder wordt: stij gende prijzen (inflatie) en een hogere rente. Dat is ook nog eens slecht nieuws voor effectenbeurzen. Onderzoek van economen bij De Nederlandsche Bank (DNB) wijst echter uit dat. de prijzen van grondstoffen doorgaans stijgen bij een aantrekkende economie. Tijdig ingrijpen van poli tieke en financiële autoritei ten kan het oplopen van ren te en inflatie dempen. Bo vendien maken de kosten van grondstoffen en energie respectievelijk 15 en 5 pro cent uit van wat bedrijven in Nederland voortbrengen. Kosten van werknemers (56 procent) en geld lenen (19 procent) leggen veel meer gewicht in de schaal Volgens het DNB-onderzoek helpt loonmatiging de prijs stijgingen van energie en grondstoffen af te remmen. Volgens deze redenering is de Nederlandse economie voorlopig goed opgewassen •tegen de internationale prijsbewegingen. van onze correspondente in Brussel Aly Knol Toen Rusland onlangs tot de Raad van Europa in Straatsburg werd toegela ten, waren er nogal wat mensen die twijfel den of dit een verstandige beslissing was. De Raad van Europa is hoedster van het Verdrag van de Rechten van de Mens. En daarmee neemt Rusland, zie de oorlog in Tsjetsjenië, een loopje. Maar Rusland werd ook op een ander punt gekapitteld. Het moest heilig beloven de doodstraf af te schaffen, want volgens het Verdrag van de Rechten van de Mens 'mag niemand tot een dergelijke straf worden veroordeeld of worden terechtgesteld'. Belgie deed er tij dens die discussie beschaamd het zwijgen toe. Belgie is de laatste lidstaat van de Europese Unie waar de doodstraf tot op de dag van vandaag nog bestaat. „Wij staan internatio naal met rooie wangen", oordeelt Geert Bourgeois, jurist en parlementslid voor de Volksunie, die al jaren ijvert voor de afschaf fing van de doodstraf. „De regering heeft het protocol bij het Verdrag van de Rechten van de Mens, waarin de doodstraf werd afschaft, al in 1983 ondertekend, maar het is nog altijd niet ter goedkeuring aan het parlement voorgelegd." Binnenkort komt daar verandering in. In de justitie-commissie in het Belgische parle ment bestaat inmiddels een ruime meerder heid voor de afschaffing van de doodstraf. Het voltallige parlement zal er zich waar schijnlijk eind mei of begin juni over uitspre ken. Bourgeois vindt het geen moment te vroeg. ..In Nederland werd de doodstraf voor burgerlijke misdrijven reeds in 1870 afge schaft. Zonderde val van Antwerpen in 1585 zouden wij deze discussie derhalve reeds lang achter ons hebben." Collaboratie Hoewel de doodstraf in België nog bestaat en ook nog regelmatig wordt uitgesproken, wordt hij niet meer ten uitvoer gelegd sinds de zuiveringsprocessen na de Tweede We reldoorlog. Die processen lieten hun sporen na. In Belgiè werden destijds wegens colla boratie en andere oorlogsmisdrijven niet minder dan 242 doodvonnissen voltrokken. In Nederland waren dat er 38 in totaal. Tegenwoordig wordt de doodstraf automa tisch omgezet in levenslang, maar niet een 'gewone' levenslang. Wie levenslang krijgt na een doodstraf, kan niet of nauwelijks op strafvermindering rekenen. „Het is oog om oog", zegt de Brusselse advocaat Herman Van den Nest. die zelf twee clienten had te gen wie de doodstraf werd uitgesproken. „Het blijft hard. wanneer je zo'n vonnis te horen krijgt." Volgens vele Belgische advocaten is de hui dige regeling je reinste hypocrisie. Als de doodstraf toch niet meer wordt uitgevoerd, waarom wordt er dan niet meteen levens lang uitgesproken bij zware delicten, vragen ze zich al jaren af. En het kan Belgische rech ters soms ook in een moeilijk parket bren gen. zoals een paar jaar geleden nog gebeur de, toen een ter dood veroordeelde eiste dat men het over hem uitgesproken vonnis dan ook maar moest voltrekken. Afschaffing doodstraf in de landen van de Europese Unie België is het enige land van de Europese Unie waar de doodstraf nog niet is afgeschaft j Jaar waarin de doodstraf burgerlijke misdrijven (vredestijd) is afgeschaft Jaar waarin de doodstraf voor alle misdrijven is afgeschaft België 1996 Engeland [Ï973^H Nederland ll870llrl:U Luxemburg 1979 Kltl Ierland 119901PMU nkrijTl O Frankrijk 1981 Ettll Denemarken Finland 1933 1P7P1 119491pm Zweden Voormalige 1921 Hm DDR 1987 Bf'MJ O - Bondsrep. Duitsland 1949 1PËP1 0 In Engeland en Spanje is de doodstraf in oorlogstijd niet afgeschaft Dat het zo lang heeft geduurd met de af schaffing van de doodstraf, heeft deels met de na-oorlogse zuiveringsprocessen te ma ken. Met name aan Waalse kant bestond de vrees dat sommige Vlamingen de afschaf fing van de doodstraf zouden aangrijpen om een algehele amnestie te vragen voor de ver oordeelde collaborateurs. Die angst was misschien niet helemaal ongegrond. De re cente opwinding rond de herziening van het proces tegen de in 1945 ter dood gebrachte Vlaamse collaboratrice Irma Laplasse toon de aan hoe gevoelig deze zaken nog liggen. Een tweede reden voor de traagheid ligt be sloten in. wat ze in België noemen, de 'sa mendrukbaarheid' van de straffen. Als de doodstraf wordt afgeschaft, zo wordt gerede neerd. moet er een andere 'hiërarchie' in het strafstelsel komen. Wie komt bij afschaffing van de zwaarste straf wanneer voor welke strafvermindering in aanmerking? Met die discussie is de hele vorige regerings periode verstreken, zonder dat er iets ge beurde. Inmiddels zijn deze twee zaken van elkaar gescheiden. De afschaffing van de doodstraf komt nu op de eerste plaats. Daar na zal minister Stefaan De Clerck van Justi tie begin juni een beleidsnota presenteren over het nieuwe strafsysteem. Geert Bourgeois miste tot nu toe in alle de batten het humane argument om de dood- het maakt niet uit of hij Peres of Netanyahu heet - al een paar dagen na de bekendmaking van de verkiezingsuitslag zijn rege ring rond heeft." „Stel voor dat Peres wint. Sa men met Meretz en de kleine Arabische partijen kan hij dan om te beginnen al rekenen op de steun van laten we zeggen 56 Knessetleden. Er zijn genoeg partijen die koste wat kost in de regering willen, omdat er daar buiten niets valt te halen. Dat geldt vanouds voor de ultra-or thodoxe partijen, altijd tuk op geld voor hun instituten. Maar bij deze verkiezingen gaat dat ook op voor specifieke belangen partijen, zoals de immigranten groepering van Nathan Sha ransky en de 'Derde Weg' partij, die zich keert tegen een ontrui ming van de Golan." Niet afhankelijk „Al die partijen rennen naar Pe res. om maar niet als laatste in de coalitie te worden opgeno men. Wie het laatste komt krijgt het minst, omdat de premier niet meer van hem afhankelijk is. Dat is een belangrijk verschil met het verleden. Als Neta nyahu wint, gaat het hetzelfde. Sharansky en de 'Derde Weg' kunnen immers ook met hem re geren." Een linkse premier en een rechts parlement is volgens Reichman theorie, omdat links en rechts elk nooit meer dan 40 procent van de stemmen krijgen. De rest gaat naar partijen die in prin cipe met beide richtingen kun nen regeren. „De rechtstreeks door het volk gekozen minister president heeft extra legitimi teit en ook dat is belangrijk. De oppositie heeft Rabin steeds verweten dat hij geen mandaat van het volk had voor het uitvoe ren van zijn politiek." De voorstanders van het sys teem hebben van het begin af aan betoogd dat het een mati gende uitwerking zou hebben op de Israëlische politiek, omdat de kandidaten voor het premier schap stemmen proberen te win nen in het centrum. Ze voorspel den een 'Amerikaans effect', waarbij radicalen geen enkele kans maken. Het heeft er alle schijn van dat ze wat dat betreft gelijk krijgen. Peres en Netanyahu trekken om het hardst een gematigd gezicht. Heel netjes allemaal, maar de verkiezingscampagne is de saai ste sinds mensenheugenis. De commotie over de manipulatie met het telefoot net van de PTT gaat nog wel even door. Het is e blijft een welles-nietes-spelletje. Aanvankelijk ontket de de PTT dat er fraude met het net mogelijk was. Toe de Werkgroep 06-gedupeerden een automatische nu» E- merkiezer plaatste op een telefoonlijn leek het of er we inbreuk kon worden gemaakt op het net. De PTT daags daarna weten dat zoiets inderdaad wel mogelijk is. Maar, zo voegde de telefoongigant eraan toe, van ke praktijken had het bedrijf nog nooit gehoord. Hetzot slechts gaan om theoretische mogelijkheden, De dialer belt zonder medeweten van de abonnee 00-oi 06-nummers, Volgens de werkgroep, die opkomt voord; belangen van de klanten, is het resultaat voor de aboi> nees zichtbaar door onverklaarbaar hoge rekeningen De PTT denkt daar anders over. De 06-gedupeerde: hebben toch echt die hoge telefoonrekeningen aan ziet zelf te wijten. Gebleken is echter dat de PTT al in 1989 op de hoogt; jC"u' was van manipulatie met het telefoonnet. In een schs H kelkast was zo'n automatische nummerkiezer gev, plaatst, ontdekt en verwijderd. Tegen drie daders were lijn proces verbaal opgemaakt. Een woordvoerder van de PTT moest na het beken:Dat worden van dit verhaal wel het boetekleed aantrekken Ja, de PTT wist dat fraude met het telefoonnet mogeLjl is, maar de bewijzen voor grootschalige toepassin; daarvan ontbreken. Eén geval mag nog niet leiden tol de conclusie dat telefoonfraude aan de orde van de da; iitj Van De PTT stelt nu dat het plaatsen van een diaier, zoalsde werkgroep meende te doen op de kabel van minister Sorgdrager, niet mogelijk is. Sterker nog, directeur Ver- waayen van de PTT, stapt naar de rechter. Volgens hem zijn de getoonde televisiebeelden van de montage vai de diaier nep. De werkgroep bestrijdt dat en is 'witheet'. De leden vac de groep ontkennen dat de montage in scène is gezetec wijzen er op dat de PTT eerder heeft toegegeven da fraude mogelijk is. Los van deze Nederlandse soapser* (wordt vervolgd): de gedupeerden blijven zitten meté problemen. Zij willen dat de PTT belooft dat of verklaarbaar hoge telefoonrekeningen worden onde: zocht. En dat niet bij voorbaat de abonnee verwijta worden gemaakt. gV( Deze week meldden zich weer honderd abonnees, di; -o e menen het slachtoffer te zijn van de telefoonfraude, G ion de PTT nu wel of niet een juridische zaak tegen de werk groep heeft: de raadsels rond de torenhoge telefoon» keningen worden niet opgelost. Het bedrijf moet zichnr toch echt eens gaan richten op die klachten. Naast alle drama, die nu is ontstaan over wel of niet plaatsen var een automatische nummerkiezer op een kabel, blijven de raadsels rond de rest van de affaire overeind, deel van het drama heeft de PTT te wijten door onduidelijkheid te laten bestaan over de mogelijkheden van telefoonfraude en de tegenstrijdige verklaringen Dat bedrijf is nu aan zet om een oplossing te bieden. van onze correspondent in Brussel Paul Koopman Het is een populair misver stand dat Nederland in de Europese Unie een van meest 'e- galitaire' landen is: een samen leving die ernaar streeft de ver schillen tussen rijk en arm zo klein mogelijk te houden. De ge middelde Nederlander vindt het gelijkmatiger verdelen van de welvaartskoek over Euro pese regio's en het verminderen van het aantal zeer rijke en zeer arme mensen in de Unie inmid dels minder belangrijk dan de gemiddelde Europese burger. Dit blijkt uit een onderzoek dat de Europese Commissie dins dag publiceerde. Volgens deze 'Eurobarometer' vindt 71van de Nederlanders het verkleinen van de verschil len tussen Europese regio's be langrijk, tegen een in de hele Unie gemeten gemiddelde vai 86 procent. Het bestrijden extreme rijkdom en schrijnende armoede vindt in Nederland 80 belangrijk, tegen gemid deld 86 van de burgers in vijftien EU-lidstaten. Hetbelans dat de Nederlander hecht het helpen van de armste lan den, is wel iets hoger dan het EU- gemiddelde (79 tegen 77 De kritiek van WD-leider Bol kestein op de effectiviteit vas ontwikkelingshulp kan ruime steun rekenen. Ruwwt? de helft van de Nederlands meent dat ontwikkelingshulp geen enkel effect heeft op de eco nomische ontwikkeling van ee land. niet bijdraagt tot het vet groten van onafhankelijkheid ft helpt bij het bestrijden van armoede. GPD-Graphics R.S straf af te schaffen. „Men had het alleen over de nutteloosheid van de doodstraf inzake preventie, over de gradatie van de straffen en de nadelige gevolgen van de doodstraf voor onze internationale betrekkingen, Een land als Italiè weigert bijvoorbeeld om mis dadigers aan Belgie uit te leveren wegens het bestaan van de doodstraf. Maar de hele ethische onderbouw ontbrak in de discus- Grondwet „Het recht op leven is een grondrecht, ook voor wie zich aan het leven van een ander heeft vergrepen", stelt Bourgeois. Hij pleit er dan ook voor om de afschaffing van de doodstraf in de Grondwet vast te leggen, zo als ook in Nederland en Duitsland is ge beurd. Maar hij is momenteel nog één van de weinigen. „Het moet een permanent baken zijn. dat de maatschappij niemand het leven kan ontne men". zegt Bourgeois. „Een samenleving die zich onveiliger voelt, wordt ook repressie ver. Kijk maar naar die recente opiniepei ling in Nederland, waarbij 44 procent zich voor herinvoering van de doodstraf uit sprak. Als je de afschaffing van de doodstraf in de Grondwet vastlegt, dan krijg je ook de garantie dat de wet niet meer met een een voudige parlementaire meerderheid kan worden veranderd." Directie: K. Scherphuis, W. F. de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M, van Zuilen (adjunct) Vlissingen: Oostsouburgse- weg 10. Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51 4331 LK Middelburg. Tel. (0118) 681000. Goes: Voorstad 22-24, 4461 KN Goes. Tel. (0113) 231800. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. (0115) 694457. Hulst: Servicepunt Boekhandel Duerinck, Gentsestraat 12, Tel. (0114) 314058. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. (0115) 568000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee Tel. (0111)415380. Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8 00 tot 17.00 uur. Openingstijd Zierikzee 8.30-17.00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000: Redactiefax (0118)470102. 's avonds op zondag t/'m vrijdag: vanaf 19.00 uur. in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maan dag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. (0118) 484000. Fax (0118) 470100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 91.00. franco per post 119,00: per maand 33,00; per jaar 350,00; franco per post 460,00; bij automatische afschrijving per termijn f 1,50 korting: losse nummers maandag t/m vrijdag 1,60, zaterdag 2,50 p.st. (alle bedragen inclu sief 6 pet. btw). Postrek.nr.' 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 176 cent per mm; minimumprijs per advertentie 26,40, ingezonden mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 7,- meer. Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V- Vlissingen PZC-ombudsman: C van der Maas. Telefonisch spreekuur maandag t/m vrijdag 9 30-12.00 uur Tel. (0118) 484401 Auteursrechten voorbehouden Uitgave PZC sen óerl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 2