Antwerpen investeert miljarden Dure automerken bij criminelen favoriet Geen minuut uitstel diepere Schelde Gestripte auto's duiken onder Overvaller bedreigt bezoekers zitting over piramidespel Greenpeace-activist en zeeloods E. Engel plotseling overleden Havenbedrijf presenteert Masterplan Op termijn 14.000 nieuwe banen Jongen door dak showroom zeeuwse almanak Discussie L' 1 C zeeland WOENSDAG 22 MEI 1996 van onze verslaggever ANTWERPEN - De Antwerpse gouverneur Camille Paulus heeft de Vlaamse regering op geroepen alles in het werk te stellen om de uitdieping van de Westerschelde nu zo snel mogelijk te laten uitvoeren. Tijdens de jaarvergadering van de Gewestelijke Ontwik kelingsmaatschappij (GOM) benadrukte hij nog eens dat een tijdige uitvoering'van het baggerprogramma van enorm belang is voor de concurren tiepositie van de Antwerpse haven. „Ik zou de Vlaamse regering willen oproepen om krachtig te ijveren voor een tijdige afwer king van het programma. Zes tien maanden na afsluiting van het historisch akkoord is er og altijd niet veel gebeurd. In Ne derland lopen blijkbaar men sen rond, die alles in het werk stellen om de uitvoering op de lange baan te schuiven. Maar elke minuut die niet aan de uit dieping wordt gewerkt, is spij tig genoeg een verloren mi nuut. De Schelde is en blijft nu eenmaal de levensader van de Antwerpse en Vlaamse econo mie." Volgens Paulus is overi gens niet alleen de haven een belangrijke economische troef voor Antwerpen. Ook de dia- manthanel heeft, volgens de gouverneur, impulsen nodig. Water geliefde bergplaats na onttakelen van onze verslaggever VLISSINGEN - De bodem van een kanaal, haven of andere wa tergang vormt een aantrekke lijke bergplaats voor gestolen auto's, die zijn ontdaan van al lerlei waardevolle, nog bruik bare onderdelen. De vondst van vier 'uitgeklede' Mercedessen, afgelopen zondag in de haven van Bommenede, is daar het re centste voorbeeld van in deze regio. Vorige maand werden ge stolen auto's aangetroffen in het water bij de Schelphoek bij Serooskerke (S) en in de jacht haven van Sint-Annaland. Het komt ook voor dat onttakelde auto's op een afgelegen plek worden achtergelaten. Dat ge beurde in maart met twee in Vrouwenpolder ontvreemde Duitse auto's. De wagens wer den volledig gestript in een boomgaard in Westenschouwen ontdekt. Naast strippen, waarbij een auto geheel of gedeeltelijk uit elkaar wordt gehaald met de bedoeling de onderdelen te gebruiken of te verkopen, is er bij het ontvreem den van auto's ook vaak sprake van kitten en omkatten. Met kit ten wordt bedoeld dat een 'nieuwe' auto wordt samenge steld uit onderdelen van gesto len auto's en schade- of sloopau to's. Omkatten is een manier om de identiteit van een gestolen auto te veranderen. Strippen van auto's behoort tot de activiteiten die veelvuldig worden toegepast omdat er veel mee valt te verdienen. Soms brengen de onderdelen samen meer op dat de hele auto. Een he le partij met sportstuur, spoi lers. sportstoel en andere acces soires kan in opbrengst oplopen tot zo'n 5000.-. Register Jaarlijks worden er in in Neder land zo'n 40.00 auto's gestolen. In de praktijk betekent dit dat één op de 150 auto's dit lot on dergaat. Gemiddeld wordt slechts de helft teruggevonden. Om meer auto's te kunnen op sporen heeft het Verbond van Verzekeraars het Vermiste Auto Register (VAR) opgericht, te be reiken via telefoonnummer 055- 5775080. Via het VAR wordt de diefstal van de auto binnen en kele seconden geregistreerd in een centraal register dat de poli tie via een computer 24 uur per dag en zeven dagen in de week kan inzien. Omdat de eerste uren na de diefstal de pakkans het grootst is. biedt snel reage ren grotere mogelijkheden dat de auto wordt teruggevonden. Voor wie zijn voertuig tegen dief stal heeft verzekerd is registratie in het VAR kosteloos. Is dat niet het geval dan wordt bij terugvin den een genng bedrag in reke ning gebracht. Het Vermiste Auto Register kreeg vorig jaar 274 aanmeldin gen van diefstallen vanuit Zee land te verwerken. Deze provin cie neemt met dit getal een laat ste positie in. Koploper is het ge bied Amsterdam/Amstelland met 5263 aanmeldingen van au todiefstallen in het afgelopen jaar. ANTWERPEN - Het Havenbe- c drijf Antwerpen wil de komen de jaren miljarden guldens in vesteren in de uitbouw en aan passing van de haven. De uitdie ping van de Westerschelde ,ergt daarnaast - in twee fasen nog eens een kleine 600 mil joen gulden. En verder wordt er op gerekend dat de Belgische Spoorwegen (NMBS) nog eens ruim 1 miljard uittrekken voor tweede spoorverbinding met de haven, de aanleg van de IJzeren Rijn (richting achter land) en de bouw van een spoor tunnel tussen de rechter- en lin keroever van de Schelde. De totale investeringen, die de ïbba concurrentiepositie van wereld emij haven Antwerpen moeten waar- rsoa borgen, komen op bijna 4 mil jard gulden. En daarmee inves- liblJteert de haven tot 2010 nog altijd een kwart van de investe ringen die Rotterdam in dezelf deperiode pleegt. „Pijnlijk maar waai-", zegt coordinator Jan mail|Blomme van het Masterplan, dat nu in concept op tafel ligt en de komende maanden onder werp vormt van de nodige in- r ee spraakprocedures. Medio sep tember moet het investerings voor de haven door de ge- yoról meenteraad worden vastge steld. ;ln het Masterplan wordt uitge- van 14.000 nieuwe banen, waarvan minstens 3000 in de in dustriële sector. Havenschepen Leon Delwaide gaf vorig najaar yan onze verslaggever al de nodige voorzetten. En zijn prioriteitenlijstje keert nu terug: uitdieping van de Schelde, het probleem van de slibberging, de noodzaak twee nieuwe contai- nerterminals aan te leggen èn de snelle bouw van een twee sluis, die toegang biedt tot de Waas landhaven op de linkeroever. Getijdedok Topprioriteit - naast de uitdie ping - blijft de aanleg van het getijdedok bij Doel (containers), waarmee een kleine 800 miljoen gulden is gemoeid. Ook het Ver- rebroekdok op de linkeroever moet nu snel worden aangelegd. Het project is de afgelopen jaren steeds weer op de lange baan ge schoven omdat er nu eens plano logische hindemissen waren en dan weer problemen met de aan besteding. Het nieuwe dok is nu ingeschat op een kleine 290 mil joen gulden. Antwerpen wil ook de oudere havens op de rechte roever opknappen. Daarvoor is 200 miljoen gereserveerd. Het voorstel, ingediend door het havenbedrijf, voorziet in de aan leg van een tweede 'mammoet- sluis' die - naast de Kallosluis - moet zorgen voor een goede ver binding met de Waaslandhaven op de linkeroever. De nieuwe containerterminals die bij Doel worden aangelegd liggen noor delijk van die sluis. Het haven bedrijf verwacht dat de Vlaamse regering in de loop van volgend jaar goedkeuring zal geven aan het graven van het nieuwe con tainerdok. Tegen de eeuwwisse- SLUISKIL - Enkele jongeren uit Sluiskil hebben dinsdag de show room van een automobielbedrijf aan de Pierssenspolderstraat in Sluiskil flink beschadigd. De jongeren waren op het dak van de autozaak aan het spelen toen één van hen plotseling door het dak zakte. Hij kwam terecht in de showroom waardoor ook enkele auto's werden beschadigd. De jon gen raakte niet gewond. De aanleg van een tweede 'mammoetsluis' moet volgens de plannen van het Antwerpse Havenbedrijf naast de Kallosluis (foto) zorgen voor een goede verbinding met de Waaslandhaven op de linkeroever. foto Charles Strijd van onze verslaggever ZIERIKZEE - Tot een paar jaar geleden waren vooral Golfjes en Kadetten het meest in trek. Maar de smaak van autodieven en -'strip pers' is veranderd, tegen woordig hebben ze het vooral gemunt op duurdere merken zoals BMW en Mercedes. Pro fessionele criminelen, daar gaat het om. „Geen jongens die het voor de eerste keer doen", weet woordvoerder T. Verkerke van de politie in het Oosterscheldebekken. Hun favoriete werkterrein in Zee land is de kuststrook. Voor naamste doelwit: de wagens van onze oosterburen. Ook de afgelopen week in de haven van Bommenede bij Dreischor volledig kaalge plukte Mercedessen waren van oorsprong zeer dure ty pes. stelde de politie. Nu de zomer zijn intrede doet, kijkt Verkerke niet raar op van dit soort berichten. Van een op waartse lijn wil hij echter niet spreken. „Het komt stelsel matig terug." Collega M. Lig- tendag van bureau Middel burg vermoedt dat in Walche ren het aantal autodiefstallen wel degelijk stijgt. Van extra 'seizoensdrukte' is geen spra ke, meent hij. „Het seizoen gaat tegenwoordig het hele jaar door. Kerstvakantie, kro kusvakantie, noem maar op." Net als Verkerke denkt ook Ligtendag dat het strippen en stelen van auto's professio neel wordt aangepakt. „Het gaat om de één of andere ben de. Het zijn in elk geval geen kruimeldieven." Gedaald H P. Meeuwsen. hoofd scha de bij ZLM Verzekeringen, stelt de Zeeuwse automobilis ten gerust: het aantal auto diefstallen is vorig jaar sterk gedaald. Wel signaleert hij dat de aandacht van crimine len zich steeds meer op de duurdere wagens richt. Dit is ook Ligtendag niet ontgaan: „BMW, Mercedes, dat zijn te Soms worden gestolen en in het water geduwde auto's pas veel later, meestal bij toeval, ontdekt. fotoarchief PZC ling moet de eerste 1100 meter containerkade in gebruik wor den genomen. In 2010 gaat het al om vijf kilometer kade. Omdat het nieuwe containerdok een heuse aanslag betekent voor de beschikbare industriegrond op de linkeroever, heeft het haven bedrijf vergevorderde plan om met het zand dat zuidelijk van Doel wordt uitgegraven naar het noorden te verplaatsen, richting Westerschelde. Op die manier zou daar een nieuwe industrie zone kunnen worden aangelegd. Zeebrugge De Antwerpse gouverneur Ca mille Paulus pleitte dinsdag, tij dens de jaarvergadering van de Gewestelijke Ontwikkelings Maatschappij, voor nauwerse samenwerking tussen Antwer pen en Zeebrugge. „In plaats van als concurrenten moeten we elkaar als bondgenoten be schouwen en gezamenlijk de za ken op een professionele manier aanpakken." Paulus vindt wel dat de overheid alleen moet in vesteren in projecten die het meeste rendement opleveren. „En wat dat betreft heeft Ant werpen een spitspositie, die we' moeten koesteren en behou den." Het Vlaams Parlement heeft de vorming van één Vlaams havenschap overigens van de hand gewezen. De Vlaam se Havencommissie werkt nu aan een plan. waarin de vier Vlaamse havens de zaak in eigen beheer nemen. genwoordig de merken." Vooral Mercedes-onderdelen zijn populair, merkt Verkerke op. „Die zijn schreeuwend duur." Verder doen deze wa gens het momenteel gewoon goed in het criminele circuit.' aldus Verkerke. De twee poli tiewoordvoerders benadruk ken dat vooral Duitse toeris ten vaak de dupe zijn. Meeuw sen weet dit ook. „Hoewel wij dit soort zaken niet behande len." Wat kan de politie doen? „Maatregelen zijn hier niet te gen te nemen", stelt Ligten dag somber. „Wel geven we voorlichting aan eigenaren van bungalowparken of ho tels, plaatsen waai' veel dure wagens geparkeerd staan. Zo proberen we ze zover te krij gen dat ze bijvoorbeeld een slagboom plaatsen." Dit is ge beurd bij het badhotel in Domburg. Een plaats waar veel dure wagens zijn wegge raakt. aldus Ligtendag. Ver der is het verstandig dure wa gens zoveel mogelijk te parke ren op een terrein dat met ca mera's (in de gaten wordt ge houden. vindt hij, „Maar daar zit natuurlijk een prijskaartje aan." De politie in het Oosterschel debekken gaat op een andere manier te werk. Geen voor lichting aan recreatie-onder nemers maar extra surveil lances is hier het devies. In het toeristenseizoen wordt vooral de Schouwen-Duive- landse Westhoek extra in de gaten gehouden, licht Verker ke toe. „We spelen er wel op in." De huidige situatie is voor de ZLM geen reden een hogere premie te heffen, meldt Meeuwsen. Trouwens, in Bra bant is de situatie veel ernsti ger. Daar worden veel meer auto's gestolen en gestript dan in Zeeland, vertelt de schade-expert. „Wat dat be treft gaat het er hier nog keu rig aan toe." Uiteraard kun nen de automobilisten zelf ook problemen voorkomen door hun vehicels zo goed mo gelijk te beschermen tegen dieven. Hoewel, volgens R. Boon van de Bovag is daar lang niet altijd sprake van. „Je ziet nog opvallend vaak dat mensen dure auto's kopen met mooie accessoires. Maar beveiligen, ho maar." Vooral Mercedes-onderdelen zijn populair in het criminele cir cuit- foto PieterHonhoff van onze verslaggever PHILIPPINE - Bij een gewa pende overval in De Kaaie, een apart te bereiken zalencomplex van hotel-restaurant Au Port in Philippine, is maandagavond omstreeks tien uur een nog on bekend bedrag buitgemaakt. In het zaaltje werd een informatie bijeenkomst gehouden over Ti tan, één van de in omloop zijnde spelen die in de volksmond be kend staan als piramidespelen. Een medewerker van spel-orga- nisator Dico Marketing Advies bureau uit het Overijsselse Balkbrug liet zich dinsdag avond ontvallen de indruk te hebben dat 'het allemaal nogal meevalt' Vandaag i woensdag i wordt officieel aangifte gedaan bij de Zeeuws-Vlaamse politie. De medewerker wilde mede daarom niet op verdere vragen antwoorden. Hij verwees naar het hoofdkantoor van Titan Marketing Gesellschaft in Ham burg. In de Duitse havenstad ('op kantooruren bereikbaar') bevindt zich het hoofdkantoor van het bedrijf dat in vele Euro pese landen een mult-level-mar- keting-systeem heeft geïntrodu ceerd. De politie wist gisteren nog niet meer dan dat een overvaller maandag de zaal van De Kaaie binnendrong en de aanwezigen - op dat moment niet meer dan een handvol mensen - bedreigde met een 'op een pistool gelijkend voorwerp'. De overvaller eiste geld. Of hij er in slaagde ook in- leggeld mee te nemen (naar ver luidt moet vier a vijf mille wor den ingelegd om aan de 'pirami despelen' mee te doen) was de politie nog niet bekend. Geheimzinnig „De gedupeerden moeten nog officieel aangifte doen van de be dragen en eventuele goederen die ze kwijt zijn. De aard van het spel en de regels zijn voor ons op dit moment nog met een waas van geheimzinnigheid omge ven". zei een politiewoordvoer der dinsdagmiddag. De gedupeerde speldeelnemers dan wel informatiezoekers kon den of wilden de politie maan dagavond niet direct een goed signalement van de overvaller geven. De man stond plotseling binnen, hield de aanwezigen on der schot, nam een bedrag mee en verdween door een open staand raam naar buiten, aldus de summiere beschrijving van de toedracht. Het personeel van hotel Au Port was niet in het Kaaiecomplex en heeft de over valler niet naar binnen of buiten zien komen, verklaarde eigenaar F. Wiskerke Bar-omzet De hotelier weet niet meer dan dat er in zijn zaal een 'marke- tingspel dat ze Titan noemen' wordt gespeeld. Zelf heeft hij nooit deelgenomen, maar de in komsten van verhuur en de bar- omzet zijn voor hem - evenals zijn collega-zaalhouders in de re gio - welkom. Wiskerke ziet dan ook geen reden om Dico Marke ting de toegang te weigeren. In de regio zijn nog enkele bedrijf jes actief met eenzelfde soort spel dat telkens een andere naam heeft. Zo boekt Team Marketing uit het Groningse Nuis grote aan tallen bezoekers in onder meer de Sasse Vlaanderen. Team Marketing 'verkoopt' een multi- level-marketingsysteem. meld de team-director F. de Raaf twee maanden geleden. De Raaf wil de destijds verder uit 'concur- rentie-overwegingen' niets kwijt, maar bezwoer wel dat bij het systeem van Team Marke ting bij de informatie-avonden geen contante bedragen van een paar mille hoeven worden be taald. Of dat voor Titan ook geldt, wilde de medewerker van Dico Marketing niet vertellen." van onze verslaggever MIDDELBURG - E. Engel, zee- loods en Greenpeace-activist, is dinsdag plotseling overleden. Hij hield vorige week nog zijn afscheidsreceptie bij het loods wezen in Vlissingen en zou deze week in Utrecht aan zijn hart worden geopereerd. Engel kwam in 1969 bij het loodswezen in dienst en was de laatste jaren werkzaam als ma nager operaties. Hij was een markant persoon. Engel nam geen blad voor de mond In 1993 zei hij over de veiligheid van de scheepvaart op de Westerschel de: ..'t Is een tijdbom. Je kunt wachten op een klap." Maar hij zat niet bij de pakken neer. Zo zocht en vond hij samenwerking met Vlaamse collega's ter verbe tering van de veiligheid. Bekendheid heeft Engel vooral verworven als Greenpeace-acti vist. Hij was jarenlang kapitein op het bekendste actieschip van de internationale milieu-organi satie, de Sirius. Eén van zijn spectaculairste acties was de ontsnapping met de Sinus uit de Antwerpse haven. Het actie schip was daar aan de ketting gelegd. Engel 'kaapte' de Sirius met enkele activisten in een donkere nacht en bracht het schip ongeschonden naar de thuishaven Amsterdam. Over zijn motivatie merkte hij in 1987 op: „Ik wilde meer doen dan al leen wat geld overmaken. De we reld kan er best beter uit komen te zien. als we maar eens begin nen met onze eigen rotzooi op te ruimen." Engel hield in 1988 op met actie voeren. Hij bleef bestuurslid van Greenpeace Nederland en trad op als adviseur bij de succesvol le actie rond het olieplatform Brent Spar. Hij was vast van plan, na zijn operatie, de draad weer op te pakken. Engel is 54 jaar geworden. Belgen gepakt voor handel in hard drugs TERNEUZEN - Twee Belgen uit Gent en Lokeren zijn maan dagavond aangehouden van wege de handel in hard drugs in de bouwval van het voormalige Hotel Rotterdam aan de Ter- neuzenze Westkolkstraat. De Gentenaar kreeg voor het be zit van een kleine hoeveelheid verdovende middelen een boete van vijfhonderd gulden. De man uit Lokeren. bij de politie be kend als 'runner', belandde in een cel van het Temeuzense po litiebureau en wordt binnenkort voorgeleid aan de officier van justitie in Middelburg. Over taal ging de discussie op het Vlissingse kantoor Over de angels en de klem men die de nieuwe spellings- wijze kent. Is het hordenlo per of hordeloper? Pere boom of perenboom? Hon- dehil of hondenlul? Daar over debatteerden zij uit voerig. De Woordenlijst der Neder landse taal werd erbij ge pakt, de Dikke van Dale doorgebladerd, het Spiek- matje Nieuxve Spelling ge raadpleegd. Daar hebben we 'm, riep een der medewerkers op jui chende toon, toen zijn vin ger op pagina zoveel van het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal halt hield: de hondenlul. Precies op dat moment be trad de directeur van het be drijf het kantoorvertrek De stilte die vieltoas pijn lijk. En de betrokken medewer ker vraagt zich sindsdien wanhopig af of hij binnen kort werkenloos is of werke loos.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 29