)uderen Reimerswaal eenzaam Over het scherpen van de geest Zeeuws tintje aan irt Amsterdam Vijf generaties kermisklanten zeeland dinsdag 21 mei 1996 13 GroenLinks rekent op Schouwse zetels GD onderzocht SIMON TRAKTEERT maatschappelijke deelname en sociale contacten i l van onze verslaggever ZIERIKZEE - Verovert Groen Links één of meerdere zetels in de nieuwe gemeenteraad van Schouwen-Duiveland - en dat gaat zeker lukken, verzekert kandidaat-lijsttrekker Heieen van der Stap optimistisch- dan hoeft niemand te vrezen voor een 'anti-partij'. „I)at is te ge makkelijk". vertrouwde voor man Paul Rosenmoller zijn Zie- rikzeese gehoor maandag toe. Nee. GroenLinks levert dan wel fundamentele kritiek, de partij wil ook bijdragen aan een be tere situatie. „Een partij als de onze is totaal sterk." GroenLinks heeft zich officieel gemengd in de strijd om de ze tels voor de nieuwe raad. De piepjonge Schouwen-Duive- landse afvaardiging, leden zijn er nog niet want de afdeling is nog in oprichting, bereidt zich met een clubje van een kleine tien mensen voor op de verkie zingen die in november worden gehouden. Maandagavond vond de eerste openbare bijeenkomst plaats, en Paul Rosenmoller ontbrak niet. De fractievoorzit ter twijfelt er niet aan of Groen Links de raad van de heringe deelde gemeente zal halen. Ui teraard is voor de partij een op positierol weggelegd op Schou wen-Duiveland. Rosenmoller zei veel waarde te hechten aan 'voeding van onder op' Op de vraag uit het publiek of de partij zich niet een beetje teveel richt op de onderkant van de samenleving, antwoordde de voorman dat d minder bedeel den in Nederland zich in de war me belangstelling mogen ver heugen van GroenLinks. Zorgen maakt hij zich over het terugtrekken van de overheid uit het openbaar vervoer. De do minantie van de markt gaat lei den tot een lager voorzieningen niveau. voorspelde hij. Hij sprak zelfs over 'concurrentie over de ruggen van de reiziger.' Van 15 t/m 31 mei Sff speciaal-zaak 5 Goes Klokstraat 21 M'burg Lange Delft 8 ONDERKLEDING - NACHTKLEDING BADKLEDING lail uit 'Dream Machine'. foto PeterTerhorst lonze verslaggever ISTERDAM - De Middel- 'gse kunstenaar Peter Ter- st geeft een Zeeuws tintje de tweede editie van de istbeurs Art Amsterdam, die iderdag begint op het terrein nde Westergasfabriek in Am- rdam. Ilij is uitgenodigd »r Galerie Van den Berge in fs die in Amsterdam verder Jj 'ik van Peter Schoutsen, Ro ll Tl Wevers en Marcel Zalme Tenteert. (deelnemende galeriehouders iven ernaar nieuwe tenden- ien stromingen binnen de he- waagse kunst te presenteren, de oude gasfabriek hebben de tries hun stands ingericht, ar het daarnaast gelegen ter- I wordt ook als expositie- fflte benut. Terhorst neemt 'r deel aan de tentoonstelling UP<ing) ART AMSTERDAM 'OW fam Machine heet zijn werk. Izet een bungalowtent op met raam waardoor bezoekers sr binnen kunnen kijken. Ze ndan een tafeltje, een stoel II een jasje erover en een as- t net alsof iemand eventjes is Jgelopen. De tent is gevuld t zwart-witfoto's van desolate hes in mediterrane vakantie- len. Dergelijke foto's hangen het ogenblik ook in De Water en in Oost-Souburg. lerpretatie wil daarmee een andere kant inzien van het werk waarmee deen aantal jaren bezig ben", hs Terhorst. „Dat gaat over tegenstelling tussen het indi cie en het gemeenschappe- e Ik schrijf iets op. een ander ;t die tekst en interpreteert 1 daar staat. Komt dat dan iteen met wat ik heb geschre id Het is eigenlijk een filosofi sche kwestie: het probleem van de interpretatie." De foto's gaan ook over het indi viduele en het gemeenschappe lijke. Ze tonen gedeelten van plekken die iedereen kent. bad plaatsen en vakantieparken in Spanje, Tunesië of Turkije zijn immers vrijwel identiek. Soms ligt er zelfs kunstgras, er staan kopieën van beelden van Miche langelo of er zijn Amerikaanse zwembaden uit de jaren vijftig nagebouwd. Terhorst: „Wat ik wil is de complete kaalheid laten zien waaruit het individu hele maal is verdwenen." Lading Terhorst toont de foto's op ver schillende plekken, waardoor ze naar zijn idee telkens een andere lading krijgen. De locaties zijn niet willekeurig gekozen. Ze voe gen iets toe aan de beelden. Het tonen van kunst kan zelf ook niet los worden gezien van de problematiek van de interpreta tie. beseft. Terhorst. Hoewel hij ervan overtuigd is dat een feil loze communicatie tussen ver schillende individuen onmoge lijk is. trekt hij daaruit niet de conclusie dat kunst nutteloos is. ..Als ik iets maak in een ruimte, voel ik me een regisseur die met toneelspelers werkt. Op een ge geven moment heb ik voor me zelf het idee dat ik zeg wat ik wil zeggen. Dan ben ik heel tevre den. Vervolgens zien mensen dat Ik verwacht niet dat zij pre cies mijn verhaal oppikken, maar wel dat zij met mijn werk hun eigen verhaal maken. Als dat niet samenvalt met mijn we reld is dat geen probleem. Zo functioneert het kunstwerk in de werkelijkheid." Art Amsterdam, opening 23 mei 17-20 uur. 24 25 met 11-19 uur. 26127 mei 11- 18 uur. Installatie Terhorst in De Wa tertoren in Oost-Souburg tot 23 juni. kringen komt dat vaker voor dan bij andere kerkelijke gezind ten. Een sluitende verklaring daarvoor konden de onderzoe kers niet vinden. Maar mogelijk heeft het onder meer te maken met het feit dat orthodox-pro testantse ouderen gemiddeld meer kinderen hebben dan an deren. Bingo Twee op de drie 70-plussers in Reimerswaal doen aan geen en kele activiteit voor ouderen mee. vooral omdat deze niet aansluiten bij hun interesse. On der de wèl-deelnemers is bingo het populairst. De (geringe) deel name van ouderen aan het ver enigingsleven in en buiten Rei merswaal blijft over het alge meen beperkt tot vrouwenver enigingen en kerkelijke activi teiten. Veel ouderen zeggen geen goed overzicht te hebben van het aanbod aan georganiseerde activiteiten. Het volgen van de media (tv, ra dio, krant) is voor veel 70-plus- sers een belangrijke tijdsbeste ding; op reis of vakantie gaan is er voor meer dan de helft nooit bij. Het merendeel van de 70-plus sers in Reimerswaal noemt zijn eigen gezondheidstoestand goed. Tevredenheid bestaat eveneens over de huisvesting. Nog geen tien procent van de ouderen maakt, gebruik van voorzieningen als Tafeltje-Dek- Je, het bejaardenalarm en de te lefooncirkel. Eën op de drie ouderen (vaak alleenstaanden) ervaart een drempel om gebruik te maken van maatschappelijk werk. Als belangrijkste reden hiervoor geldt dat men zich lie ver niet door een onbekende laat helpen. Daarnaast speelt ook onbekendheid met deze voorzie ning een rol. Drempels om ge bruik te maken van thuiszorg voorzieningen zijn er nauwe lijks. Aanbevelingen In het rapport komen de onder zoekers met enkele aanbevelin gen. De belangrijkste daarvan zijn meer aandacht voor de een- zaamheidsproblematiek, een versterking van het vrijwilligers werk en meer bekendheid geven aan de sociaal-culturele activi teiten in de gemeente. Ook wordt gepleit voor regelmatig onderzoek naar de wensen en be leving van ouderen met betrek king tot hun woon- en leefsitua tie. Kermisexploitant Freddy Keyzer en zijn echtgenote ontvangen van de Hulster wethouder G. van de Voorde een paar flessen geestrijk vocht. foto Charles Strijd van onze verslaggever HULST - Voor het vijftigste jaar na de oorlog viert Hulst kermis. Een jubileum dat niet ongemerkt voorbij mocht gaan, oordeelden B en W. Van daar dat wethouder G. van de Voorde (markten en kermis sen) Freddy Keyzer met een paar flessen alcoholhoudende drank bedacht. Vader en broer Joop Keyzer stonden een halve eeuw gele den al met een draaimolentje op de Hulster kermis terwijl moeder Keyzer in Bergen op Zoom Freddy ter wereld bracht. De drie zonen van Freddy, die donderdag 23 mei Abraham ziet. maken deel uit van de vijfde generatie kermis exploitanten in de familie Keyzer. Redenen genoeg om Frèddy Keyzer als boegbeeld van de kermis in de Reynaert- stad te eren, oordeelde Van de Voorde. De exploitant van drie kermi sattracties - kindermolen, mi ni-cars (botsautootjes voor de kleintjes) en een suikerspin- tent ('overgenomen van mijn moeder toen die er mee stop te') - toonde zich verguld met het eerbetoon. Door de 'non- nekes' van de kermïsschool had hij al mooie herinneringen aan Hulst. De geste van het Hulster gemeentebestuur, aan de vooravond van zijn verjaar dag, kon Keyzer echter ook zeer wel waarderen. De Keyzers komen in een groot deel van Nederland, maar Freddy slaat zijn tenten toch het liefst en het meest in Zeeuws-Vlaanderen op. Het seizoen begint net na Pasen en Hulst is meestal de eerste Zeeuws-Vlaamse kermis - 'hoewel ik twee weken terug met een attractie op de mei- markt van Koewacht stond' - waar de Keyzers neerstrijken Tot begin juli zijn ze vaak in de regio om er van eind augustus tot de tweede kermis van Hulst, vaak in de herfstvakan tie. te blijven. Freddy's verklaring voor die honkvastheid: „Als ik van de pont in Perkpolder rijdt, valt er een last van me af, De ge moedelijkheid van de Zeeuws- Vlamingen vind ik een verade ming. En daarnaast kan ik hier. mede door verantwoorde, billijke pachtprijzen, meestal goed mijn brood verdienen." door Nico Out Wat heeft hedendaagse beeldende kunst te bie den in een tijd vol visuele con- curentie? De exposities in Ga lerie van den Berge. Goes, ge ven daar steeds andere ant woorden op. Er is éen constan te: het gaat om stilstaan bij de werkelijkheid. Dat vraagt om aandacht. Kunst schept mo menten van beschouwing als tegenwicht voor vluchtige ontmoetingen. En goede kunst komt niet aan met makkelijke oplossingen, maar werpt pro blemen op. De realiteit is im mers complex. Gelaagd, noem ik dat: het werk heeft meer te bieden dan alleen het opper vlak. Steeds andere aspecten dienen zich aan. Mooi of lelijk is dan bijzaak: het beeld moet boeien. Juist als het niet in éen oogopslag zijn geheimen prijs geeft, is het spannend. En dat is in de exposities bij Van den Berge steevast het geval. De huidige groepstentoonstelling stelt ook nu mij niet teleur. Een paar voorbeelden uit het werk van de vijftien exposan ten. Eerst Odile Lemstra. die twee schitterende schilderijen toont. Op zich probleemloos: herkenbare, degelijk geschil derde voorstellingen. 'De foto' laat een tafel zien waarachter twee mensen, een stel zo lijkt het. aan het bellen blazen zijn. Het ziet er naar uit dat ze net een maaltijd van de afhaalchi nees hebben verorberd. De af- ter-dinnersigaret is op. er ligt een pakje Bastos naast de plas tic etensdozen Rechts op de tafel staat een fotokoffer, die in het glas met de handdoek zijn pendant heeft. Links van het midden prijkt dan, tussen het stel en ons. een statief met foto toestel en draadontspanner Hier wordt blijkbaar de foto ge maakt waar de titel naar ver wijst. Onthullend Maar wat is nu de thematiek'? De bellen zijn een oud symbool voor vergankelijkheid. Ze ko men net als eten. drinken, ro ken en glaswerk vaak voor op 17-eeuwse schilderijen. De fo tografie heeft in veel gevallen de functie van het schilderen overgenomen. Toch schildert Lemstra. Via het 20e-eeuwse fo totoestel worden heden en ver leden op elkaar betrokken. Het fotograferen is nu. net als het schilderen toen. een middel om te 'vereeuwigen'. Zo stelt Lem stra de wens het moment te ontstijgen tegenover de reali teit van de dood. Het stel pro beert. bijna vastgezet achter de tafel, het eeuwige en het tijde lijke in een ogenblik te com bineren. Je zou hun samenzijn bijna een vervangende ge slachtsdaad kunnen noemen. Tegelijk is het schilderij 'De fo to' ook benauwend- Het stel is verlamd in een poging het le ven te leven zonder er aan deel te nemen. Zo zou je dit tafereel een cynisch portret kunnen noemen van mensen van nu. Het andere doek van Lemstra. 'Territorium', is qua thema ver want. Een jonge vrouw leest op bed de krant. Op de achter grond is een buitengewoon rijk voorziene en geordende garde- robekast te zien. Onder het knappe oppervlak schuilt een krachtige en tevens scherpe vi sie. Daarmee daagt Lemstra de beschouwer uit door de opper vlakkige schijn van de dingen heen te zien. Zien Hoewel het voorstellingsloze werk van iemand als Loek Grootjans er totaal anders uit ziet, ligt er voor mij toch een duidelijke relatie met dat van Lemstra. In een doek dat links naar groen neigend donker bruin is geschilderd en rechts wit. blijken de oppervlakken in feite te bestaan uit verschillen de kleurlagen die dun over el kaar zijn aangebracht. De la gen zien eruit alsof ze daarna met een schuurmiddel zijn be werkt tot beide 'kleuren' in de huidige vorm zichtbaar wer den. Absorptie, het donker, en reflectie, het licht, zijn apart gepresenteerd maar door hun opbouw toch verwant. Zoals de waarneming van de binnenwe reld en die van de omringende werkelijkheid tegengesteld zijn én elkaar aanvullen Wat Grootjans met Lemstra ge meen heeft is dat zijn werk aan knopingspunten biedt om je af te vragen hoe en wat wij zien en hoe zich dat verhoudt tot wat wij voelen, doen en denken. Prikkels Misschien gaat het daar wel al tijd om in goede kunst. Dan valt op dat behalve beeld ook tekst gebruikt kan worden om kritische vragen te stellen aan onze perceptie van het dage lijks leven Roel Achterberg doet dat in zijn zeefdrukken met schijnbaar uit het leven ge- onze verslaggever 1NINGEN - Bijna de helft je ouderen in Reimerswaal enzaamt. Negenentwintig tent van het aantal zeventig- sers voelt zich eenzaam, ilf procent zelfs zeer een- Dat blijkt uit een onder- an de Zeeuwse GGD naar matschappelijke deelname ociale contacten' van men- van zeventig jaar en ouder if gemeente Reimerswaal. rapport ('Nader bekeken') maandagavond in Krui en gepresenteerd. g jaar stelde .de gemeente nerswaal de nota 'Ouder-en- id breed bekeken' op. In iluiting daarop voerde de >Zeeland een steekproef onder een groot aantal 70- sers in de zes woonkernen ïsweert. Krabbendijke, iningen, Rilland, Waarde en ■ke) van de gemeente. Iets dan 1000 van de bijna 1400 iderde ouderen vulde de RIJ! ;enlijst in; een respons van Izeventig procent. Beide on- oeken moeten dienen als jament voor het gemeente- ouderenbeleid. eveer een op de drie 70-plus- m Reimerswaal is alleen- nd Een vergelijkbaar aan wint in een bejaarden-/aan- woning. Het onderzoek uitgewezen dat velen van 'eenzaamheidsgevoelens' :en In rooms-katholieke ertal besteelt inkelierster in ud-Vossemeer Odile Lemstra. recente schilderijen En verder behalve de genoemde Gerard Polhuis: 'Dubbelster', zeefdruk win R lere m J (tl groep van vier personen, mannen en twee vrouwen, m omstreeks kwart over vier winkel binnen. Terwijl een iw de winkelierster bezig- iwerd. vermoedelijk door de vrouw, een geldbedrag lenomen. Een getuige het viertal de winkel uit komen en in een lichtgrijze ionenauto zien stappen. De bedraagt enkele honderden ens. Odile Lemstra: 'De foto', olieverf kVOSSEMEER - Een win- erster in een sigarenzaak de Molenstraat in Oud-Vos- eer is maandagmiddag be en. grepen dialogen, die door hun presentatie aan zeggings kracht winnen. En als Ben Sleeuwenhoek tweemaal in strakkke sjabloonstijl hetzelf de hondje en dezelfde lamp schildert en alleen de 'belich ting' verandert, prikkelt hij je je af te vragen wat het verschil is tussen beide beelden. Is dat alleen de kleur, helder en licht of verhullend donker? Of zijn de dingen zelf elk moment an ders? En speelt de factor tijd daarbij nog een rol? Zo stelt el ke kunstenaar op deze exposi tie vragen. Soms gaan ze wat meer over kunst als principe van waarnemen en ordenen, soms wat meer over andere as pecten van de werkelijkheid. Ik vind deze tentoonstelling zeer de moeite waard omdat hij uit daagt. De werken zijn gecon centreerd en geladen met we zenlijke problemen, die mij ver der voeren dan ik van plan was te gaan. Dat komt zeker ook omdat de kunstenaars die Van den Berge presenteert zich na drukkelijk bewust zijn van de relatie tussen het materiaal dat ze gebruiken, de vorm waarin ze het 'gieten" en de the matiek die in hun geheel beslo ten ligt. kunstenaars: Wido Blokland. Mar cel van Eeden, Florette Dijkstra. Eveline van Duyl, Helgi Th Frid- jonsson. Haraldur Jonsson, Jus Juchtmans. Gerard Polhuis, Rom- bouts Droste. Thorvaldur Thor- steinsson. Dario Urzaij. Marcel Zal me Galerie van den Berge. Goes. Tot. en met 8 juni.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 23