Verbond met de schepping Breda in ban Armstrong Spronken aan zee kunst cultuur VRIJDAG 10 MEI 1996 23 KunstRAI groeit Kindermuseum in Rotterdam Op een steenworp van het Kurhaus, met de Pier in zicht en de branding op gehoorafstand, ligt het museum Beelden aan zee. Een oase van rust, door Wim Quist ontworpen rondom het paviljoen dat koning Willem I voor zijn zwakke echtgenote, koningin Wilhelmina, liet bouwen. Vijf portretten in brons an de koninklijke familie trekken er de aandacht. Naast de overige beelden, groot en klein, zo'n honderdtwintig in getal, die beeldhouwer Arthur Spronken uit het Limburgse Beek de afgelopen decennia met zorg en toewijding gemaakt heeft. Een koninklijke presentatie - deels tijdelijk, deels permanent - die in zijn geheel tot en met 8 september in Scheveningen te bewonderen is. Vanuit een lokaal naast de entreehal van museum Beelden aan zee roept Arthur Spronken om aandacht. 'Even naar rechts. Nee. een beetje naar voren. Stop.' Zijn stem komt uit twee geluidsbo xen. zo blijkt, en hoort bij een video die het wordingsproces heeft vastgelegd van het koninklijk monument dat de Limburgse beeldhouwer voor en in opdracht van het museum maakte. De aanwijzingen zijn be doeld voor de kraanmachinist die net be zig is de zuilen op hun plaats te zetten. ..Het luistert heel nauw", verklaart hij even later voor de camera. „Het gaat om de relatie tussen de geportretteerde per sonen. Om de familie-clan." Museum Beelden aan zee is een bijzonder museum. Het ligt er sinds 9 september 1994, gebouwd op initiatief van het echt paar Scholten-Miltenburg, dat voor zijn imposante beeldencollectie een geschikte thuishaven zocht. Het is als het ware gesi tueerd in het duin, als een bunker met veel beton en graniet, omgeven door camoufle rend helmgras. Architect Wim Quist heeft zijn fantasie en creativiteit de vrije loop gelaten; hij is gaan spelen met de unieke natuurlijke omstandigheden pal achter de Scheve- ningse boulevard. Zalen, patio's en terras sen vormen twee halve cirkels, waar het licht vrij spel heeft en het geluid beperkt blijft tot het gekrijs van vliegende zee meeuwen. De verrassende afwisseling van vorm en niveau, van maat en sfeer, van binnen en buiten, van licht en donker heeft een weldadige uitwerking op de be zoeker. Het zicht op de geëxposeerde beel den, maar ook op de zee en de wolken, is geweldig. En overweldigend. Een parel in het zand. zoals de brochure zonder groot spraak aangeeft. Ereplaats Een ideale plaats dus voor de beelden van Arthur Spronken. Voor die imposante paardentorso's in brons en steen, voor die prachtige kleiplastieken. die een ere plaats hebben gekregen in de grote zaal van het museum, uitgestald in een tiental vitrines langs de wand. 'Met elk beeld word je opnieuw geboren en je sterft er aan'. staat te lezen in de catalogus die bij de expositie is verschenen. Hoe vaak moet de Beekse kunstenaar, 65 inmiddels, de laatste decennia niet zijn gereïncarneerd. Arthur Spronken. Zijn naam is nadrukke lijk verbonden met een belangrijk hoofd stuk uit de Nederlandse figuratieve beeld houwkunst van de tweede helft van deze eeuw. En met paarden. Arthur Spronken groeide op met paarden. Hij leerde als jon ge jongen hun karakter kennen, hun ana tomie, hun kwaliteiten ook. Het zou liefde voor eeuwig worden. Het lag dan ook in de lijn der verwachtingen dat hij zijn kunste naarschap later zo vaak in dienst zou stel len van dit edele dier. Vanaf medio jaren Beelden van Arthur Spronken in het Scheveningse museum Beelden aan zee. vijftig, toen hij zich vestigde in zijn ouder lijk huis in Beek. Hij had toen net een achtjarige opleiding bij allerlei mensen in allerlei plaatsen ach ter de rug. Bij een bakker in Luik. waar hij deeg leerde kneden. Hij zou er zijn voor deel mee doen toen hij met klei. was en gips aan de slag ging. Bij een houtsnijder in Vaals, bij zijn leraren aan de Kunstnij verheidschool in Maastricht - Charles Vos en Harry Kooien vooral - bij beeldhouwer Marino Marini, ook een 'paardengek'. in Milaan. Dat was in de Accademia di Belli Arti, waar hij de Finse medestudente Var- pu Tikanoja ontmoette, zijn latere echtge note. Natuur Invloeden van al deze mensen zijn terug te vinden in het werk van Arthur Spronken. Soms treedt de Italiaanse Renaissence op de voorgrond, soms de inheemse romaan- se traditie, soms ook de Finse natuur, waaraan hij zo verknocht raakte tijdens zijn jaarlijkse verblijf in de zomer. Het is de natuur in haar algemeenheid die in zijn beelden tast- en voelbaar aanwezig is. Niet vreemd trouwens voor een kunste naar die zo intensief met de elementen be zig is. Dat wordt tijdens een rondgang over de tentoonstelling in museum Beel den aan zee extra duidelijk. Of je nu naar zijn expressieve paardenhoofden kijkt - met natuurlijk ook het machtige hoofd van het voor Rome bedoelde paard van Marcus Aurelius - naar zijn mystieke zon- nestieren of de abstract ogende kleinere Uitgekiend beelden die doen denken aan groeivor men in de natuur, je proeft steeds dat hier een kunstenaar aan het werk is geweest die een verbond heeft gesloten met de schepping. De natuur als bindende factor én als inspiratiebron. Dat de keuze voor het maken van de vijf koninklijke portretten op Arthur Spron ken is gevallen, heeft ongetwijfeld te ma ken met de contacten van de Limburgse beeldhouwer met de koningin en haar ge zin. Hij maakte in 1985 een portret van Beatrix voor het Limburgse provincie huis. Maar zeker ook met het betrekkelijk groot aantal portretten dat Spronken in de loop der jaren gemaakt heeft. Portret ten die evenveel dynamiek en vitaliteit uitstralen als zijn overig werk. Samen met meester-gieter Pie Sijen is Ar thur Spronken er in geslaagd een monu ment te maken dat meer is dan vijf por tretten alleen. Door de uitgekiende op stelling van de vijf hoge en vijf lage bron zen zuilen - concentrisch gegroepeerd in twee naar één kant geopende cirkels - heeft Spronken de verbondenheid van ko ning en prins en hun drie zonen weten te benadrukken. Ze staan permanent opge steld in een patio in het hart van het mu seum op verschillende niveaus en zijn dus vanuit verschillende 'standpunten' te be kijken. Vanuit de zonovergoten grote zaal. vanuit de haast gewijde sfeer van de Wil- helminazaal of vanaf het dak. Buiten. Met krijsende meeuwen boven je hoofd en de branding in je oren. Jos Frusch Arthur Spronken, beelden Tot en met 8 septem ber in museum Beelden aan zee. Harteveltstraat 1 in Scheveningen Open van dinsdag tot en met zondag van 11 tot 17 uur Een kwart eeuw geleden overleed Louis Satchmo Armstrong. Aan populari teit heeft deze trompettist, orkestleider, zanger en entertainer niets ingeboet. On der de naam Louis Armstrong komen we in de schappen van de cd-zaak nog tiental len cd's van deze grootmeester tegen. De geluidskwaliteit laat vaak te wensen over. Dat is niet zo verwonderlijk omdat de mu ziek afkomstig is van geluidsbanden, die eertijds gebruikt werden voor de 78-toe- renplaat van schellak. De muzikale erfenis van Satchmo wordt nog steeds levendig gehouden door con certen waar Armstrong's muziek centraal staat. Ook op het 26e Jazz Festival Breda waart de geest en vooral de muziek van Louis Armstrong rond. En terecht want Armstrong heeft de ontwikkeling van de jazz gestalte gegeven. Stond in zijn eerste groepen nog het collectief voorop, later kwam de solistische individualiteit cen traal te staan. Alle jazztrompettisten hebben veel te danken aan Louis Armstrong. Hij was ten slotte de grondlegger van het individua lisme waar de huidige generatie trompet tisten op voortborduurt. Dizzy Gillespie heeft wel eens gezegd: „Als hij er niet was geweest, zou geen van ons er zijn ge weest." Na Armstrongs dood \yerd door menig kenner gesteld dat zonder Arm strong er geen jazz geweest zou zijn. Niets dan lof over de man die in zijn laatste le vensjaren kritiek kreeg omdat hij risico loos en herkenbaar repertoire bracht. Voorbeelden van deze vorm van amuse mentsmuziek zijn 'Mack the Knife''Hello Dolly' en 'What a Wonderful World". Dit laatste nummer zong Lionel Hampton zo'n drie jaar geleden met zijn big band nog in het Turfschip. Eerste jaren Dit jaar is geen levende legende aanwezig. De openingsavond staat wel in het teken van Louis Armstrong. Die eerste avond wordt teruggegaan naar de muziekstijl uit Armstrongs eerste jaren. Zijn grote en enige muzikale invloed was de cornettist Joe King Oliver, in wiens Creole Jazz Band Armstrong als tweede cornettist speelde. 's Middags komt deze periode in beeld. Daarna komt de muziek uit de tijd waarin Louis leider is van de Hot Five en Hot Se ven. Daarin zaten mensen als klarinettist Barney Bigard. trombonist Jack Teagar- den. de pianist Earl Hines, bassist Arvell Shaw en drummer Cozy Cole. "s Avonds staat The Wonderful World of Louis Armstrong op het programma in Het Turfschip. Speciaal voor deze gele genheid is Satchmo's voormalige klari nettist Joe Muranyi naar Nederland ge haald. Eens was hij een anonieme side- man in de band van Louis Armstrong. Dank zij het feit dat hij nog niet in de jazz- hemel is opgenomen mag hij nu gloreren. Luisteraars horen die vrijdagavond het hele oeuvre. Ook de periode dat Arm strong nog geen grote populariteit genoot, dus ook zijn alleroudste repertoire waar mee hij historie schreef. Wij moeten dan denken aan nummers als 'Heebies Jee- bies'. "West End Blues', 'Savoy Blues' en 'Wild Man Blues'. Denise Jannah Een dag later is Het Turfschip een grote ballroom. Op drie dansvloeren zullen veel jazzliefhebbers kunnen dansen op de swingmuziek van voor de oorlog. De Ne derlandse inbreng komt van The Deep Ri ver Quartet dat in dit luchtige program ma voor een intermezzo zorgt. Op zaterdag is er een nachtconcert met bands uit Amerika, Engeland en Scandi navië, Publiekstrekker is hier ongetwij feld zangeres Denise Jannah. Naar ver luidt brengt ze eigentijds repertoire van haar laatste Blue Note cd I Was Bom In Love With You. Op deze in Amerika opgenomen cd wordt ze begeleid door de big band van Bob Bel den. die blijkbaar veel geluisterd heeft naar Nelson Riddle. Alleen Belden heeft voor een meer jazzy-aanpak gekozen, ge zien het vele solowerk van tenoristen als Javon Jackson en Joe Lovano. Aan de piano zit een bekende van Denise. het ko gelronde talent Cyrus Chestnut, de pia nist die ook zijn medewerking verleende aan haar tweede bij Timeless uitgebrach te cd. Het 26e Jazz Festival Breda is iets breder opgezet dan in het verleden. Er is gekozen voor optredens in de open lucht terwijl de echte luisterorkesten met de toppers in Het Turfschip optreden. Er zijn straatcon certen, parkconcerten in het Valkenberg en op de binnenplaats van het Cultureel Centrum de Beijerd is er barbershop sin- ging. Een bredere opzet blijkt ook uit het feit dat cajun en z.vdeco op het programma staan. Zondag wordt een concours gehouden waaraan zes orkesten deelnemen. De groep die wint zal naar verwachting veel Armstrong in zijn repertoire moeten stop pen. Van Satchmo is het hele festival doordesemd. In de Grote Kerk op de Markt wordt we gens restauratiewerkzaamheden geen kerkdienst gehouden. Wel zijn er 's ochtends twee gospelconcerten met Emmit Powell and the Gospel Elites. Deze muziekvorm is ouder dan die van Louis Armstrong die in 1919 bij Kid Ory met zijn spetterende trompetspel te horen was in kroegen, danszalen, streetparades en riverboats. Arnold Parre Het 26e Jazz Festival Breda, van 16 tlm 19 mei Lokaties: Het Turfschip. De Nieuwe Veste en het centrum van Breda Louis Armstrong, gefotografeerd vlak voor een optreden. foto Dennis Stock De KunstRAI, de jaarlijkse ga- leriebeurs voor moderne beel dende kunst na 1900. is opnieuw gegroeid. De Europahal van het tentoonstellings- en congrescen trum in Amsterdam zal met 145 deelnemers dit keer bomvol zijn en er moesten zelfs belangstellenden op de wachtlijst worden geplaatst. In 1995 trok de beurs 135 deelne mers. in 1994 waren dat er nog 101 In dat jaar was de organisatie voor het eerst in handen van de RAI zelf, nadat de Stichting Kunst beurs zich had teruggetrokken omdat het evenement niet langer levensvatbaar werd geacht. Bij de presentatie van de komende beurs in Amsterdam, toonde RAI- manager Marco Vlasblom zich bo vendien tevreden over de stijgende bezoekersaantallen. Na de zware terugval in de belangstelling van begin jaren negentig, steeg het be zoek van 14.000 in '93 naar 17.000 in '94 tot 21.000 kunstliefhebbers vo rig jaar. De omzet liep op van 3.5 miljoen gulden in '94 naar 4.5 mil joen gulden in 1995. Het deelnemersveld van de Kunst RAI werd m 1994 verbreed van ga leries die alleen avantgarde van na 1945 presenteren tot galeriehou ders en handelaren die de hele 20ste eeuw bestrijken. Daarmee haalde de beurs voor het eerst ook figuratieve en toegepaste kunst binnen. Deze nieuwe koers leidde vorig jaar tot het ontstaan van de avantgarde-beurs ART Amster dam. maar dit veel kleinschaliger evenement bleek geen bedreiging. Vlasblom en KunstRAI-directeur Erik Hermida hebben vorige zo mer wel geprobeerd beide beurzen samen te voegen. Dat is niet gelukt omdat organisator Adriaan van der Have bang was dat het eigen karakter van ART Amsterdam dan niet tot zijn recht zou komen. „De RAI was bereid geweest het tekort van een ton voor zijn reke ning te nemen, maar ook dat bleek niet voldoende", aldus Vlasblom. De avantgarde-beurs verhuist dit jaar van de Beurs van Berlage naar het terrein van de Westergasfa briek. waar van 24 tot en met 27 mei dit keer 45 galeries meedoen, tegen 30 vorig jaar. Formule De formule van de KunstRAI is nauwelijks gewijzigd en ook dit jaar moet de beurs het zonder sub sidie stellen. Vlasblom vindt dat echter geen bezwaar omdat de on zekerheid van subsidies een te groot risico voor de planning is ge bleken. De 145 deelnemers worden opnieuw bloksgewijs ingedeeld naar stroming. Ze kunnen dit keer voor weinig geld ook een kleine ex tra ruimte huren. Het is de bedoe ling dat ze daar wat minder goed in de markt liggende kunstenaars presenteren. Net als vorig jaar hoopt Hermida dat de liefhebbers van bijvoor beeld avantgarde ook een kijkje gaan nemen bij de figuratieve kunst: „En omgekeerd natuurlijk, want enige zendingsdrang is ons niet vreemd Op verzoek van de deelnemers is het aantal speciale presentaties beperkt tot 'De Kri tiekmachine' van het Sandberg In stituut van de Rietveld Academie In deze 'machine' kunnen bezoe kers steeds 'ververste' interviews over de beurs beluisteren Vorige keer waren ook het Vormgevings- instituut en een aantal stadscon- servatoren aanwezig, maar de ga leries vonden dat hun presentaties te veel aandacht wegnamen. De twaalfde KunstRAI wordt gehou den van 28 mei tot en met 2 juni en wordt geopend door Rij ksmuseum- directeur Henk van Os. (GPD) Op de asfaltvlakte in het Mu seumpark van Rotterdam zal vrijwel zeker Nederlands eerste museum specifiek voor kinderen komen. De bouw van de ongeveer honderd meter lange en uit houten prefab-elementen bestaande Kin derkunsthal (architect Sjoerd Soe- tersi gaat twee miljoen kosten. Volgens Wim van Krimpen, direc teur van de 'echte' Kunsthal en een van de initiatiefnemers, is dat bedrag via sponsors al bijna bin nen. Voor de exploitatie moeten gemeente en rijk ieder een kwart miljoen per jaar bijdragen Het project moet hét Nederlandse kunstcentrum voor kinderen wor den. Van Krimpen heeft het idee ont wikkeld samen met Jet Manrho, organisator van Boekieboekie, die vanuit Rotterdam al enkele jaren in Nederlandse musea kinderpro jecten organiseert. De Kinder kunsthal moet de nieuwe thuisba sis worden van Boekieboekie. Het gebouw krijgt een ingang vanuit het Museumpark, maar ook een rechtstreekse brugverbinding met het Sophia Kinderziekenhuis zo dat patientjes in hun bed naar de Kinderkunsthal gereden kunnen worden Het tentoonstellingsprogramma is tot het jaar 2000 'volgepland' en voorziet in eerst twee en later vier grote exposities per jaar en voort durend meerdere kleinere educa tieve tentoonstellingen. In de Kin derkunsthal komen allerlei andere activiteiten voor kinderen, bij voorbeeld workshops met schrij vers en kunstenaars, voorleesbij- eenkomsten en voorlichting over nieuwe wetenschappelijke ontwik kelingen. Poetry organiseert in de Kinderkunsthal elk jaar een eigen gedichtenfestival voor kinderen. Alle activiteiten staan in het kader van het 'ontdekkend leren'. (GPD)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 23