Ik zing niet uit ij delheid De Gidsen zijn terug Miranda van Kralingen Repertoire van Bandy en Derby leeft nog altijd kunst cultuur Komedie met 21 actrices VRIJDAG 10 MEI 1996 22 I - Eigenlijk wilde ze een one-woman-show, zoiets als Karin Bloemen maar dan internationaal, of in een film, zingen en dansen als Ginger Rogers, maar ze werd, een beetje per ongeluk, een succesvolle opera- en liedzangeres. Sopraan Miranda van Kralingen zingt de ene belangrijke rol na de andere in binnen- en buitenland. Ze vertelt over haar rol als Donna Anna in Mozarts Don Giovanni bij Opera Zuid, over andere liederenrecitals, over zangers en verbeelding en over zichzelf. Miranda van Kralingen: ..Poli tici moeten niet constant snijden in de verkeerde dingen. We hebben in Nederland drie operage zelschappen. De Nederlandse Ope ra. De Nationale Reisopera en Opera Zuid en het geld is hartstik ke ongelijk verdeeld. Wantje kunt nu wel makkelijk kritiek hebben op de Reisopera en Opera Zuid. maar als je mensen niet voldoende geld geeft om ook een mooi décor te bouwen, ja wat wil je dan. Onze Bohème bij Opera Zuid was erg mooi en bij de Reisopera hebben we een hele goede Figaro gedaan. Maar wel met veel te weinig geld". Op een terras aan het Vrijthof in Maastricht, naast het theater waar 27 april Mozarts Don Giovanni door Opera Zuid in de regie van Ai- dan Lang in première ging, praat Miranda van Kralingen onbevan gen en veel. De meest georuutte woorden zijn 'gewoon' en 'natuur lijk' en zo is ze zelf ook: gewoon en natuurlijk. Soms wat kwaad en heftig, soms ironisch en grappig, dan weer peinzend en stil. maar he lemaal aanwezig in wat ze zegt. ,,Ik vind zowel De Reisopera als Opera Zuid hele artistieke gezel schappen. Ze hebben niet zo'n groot theater waar je van alles kunt uitbouwen en induwen, maar qua zingen en artistiek beleid heb ben beide directeuren. Aidan Lang en Lawrence Langevoort. er echt verstand van. Ze hebben ook op recht hart voor opera en daarom hou ik zo van die jongens. Ze cas ten soms behoorlijk risicovol, om dat ze geloven in mensen, en dat vind ik de manier om met opera be zig te zijn. Ik ben er ook trots op dat ik bij hen zing en ik vind het heel belangrijk dat ze niet worden weggedrukt. Dan word ik gewoon heel boos, en met mij nog heel veel andere mensen, natuurlijk". Verkrachting Verontwaardigd is Van Kralingen als ze wordt geconfronteerd met de uitspraak van een musicoloog over het slachtofferige van Donna An na. haar rol in Don Giovanni bij Opera Zuid. ..Achteraf analyseren is natuurlijk makkelijk, want dan is het werk al gedaan. Dan ga je zit ten en eens fijn kijken hoe het in elkaar stak. Ik denk dat het er van af hangt hoe je haar regisseert. Donna Anna wordt vaak be schouwd als een trut, maar zo zie ik haar niet. Ze worstelt met een enorm conflict. In onze opvatting maakt Don Giovanni seksuele ge voelens in haar wakker die ze voor haar verloofde, Ottavio, nooit heeft gehad. Met Ottavio heeft ze een verstandsverbintenis. Ze houdt wel van die man. maar je hebt houden van en houden van. En dat wordt haar duidelijk dooi de ontmoeting met Giovanni." „Maar ze voelt zich ook wel schul dig. omdat ze ten dele toegeeft aan zijn verkrachting. Ik hoop dat dat duidelijk wordt want het is erg moeilijk om te spelen. En als ze er achter komt dat Giovanni haar va der heeft vermoord, ja dan slaat haar gevoel om in pure wanhoop. Maar die wanhoop blijft gecombi neerd met het feit dat ze ook an dere gevoelens heeft voor Giovan ni - laten we het geen liefde noe men, vooral niet, maar wel het ont waken van haar eigen seksuali teit." Miranda van Kralingen had nooit gedacht operazangeres te worden. Ze is er, zoals ze zegt. gewoon inge rold. „Ik wilde eigenlijk een soort one-woman-show met dansen en leuke praatjes tegen het publiek. Dat is anders uitgepakt, maar praatjes houd ik nu toch. als ik lie derenrecitals geef. Dan wordt er wel eens gezegd, voor praten beta len de mensen niet. Nou. bij mij wel, want ik doe het gewoon. Ik merk datje de mensen er bij houdt. Ik ga er niet staan met één hand Miranda van Kralingen: „In de kunst ben ik vervangbaar. sen, anders stond ik niet voor ze te zingen". „Ik zing voor anderen, maar niet uit ij delheid. In de zangerswereld treedt zo snel een bepaalde vorm van arrogantie op. Het is fijn dat ik kan zingen en ik ben gelukkig dat critici soms al heel goed over mij schrijven en dat ik het publiek er een lol mee doe. Maar we zijn alle maal vervangbaar. Als ik morgen onder de tram kom. staat er over morgen een ander op mijn plek en die krijgt dan ook interviews en dramatisch tegen mijn hoofd en één aan de vleugel, en dan mijn mopjes zingen. Natuurlijk, in de tijd van mevrouw Ameling was dat misschien zo. maar de tijden ver anderen. We leven in een tijd van communicatie. De grootste lied- kenner vindt het toch nog leuk als je er even iets over zegt. Omdat ze ook jou willen zien en niet alleen de zangeres." Essentie „Ik heb vorig jaar in Utrecht mijn eerste grote recital gegeven, in de Kleine Zaal. We deden allerlei liederen, van Poulenc, Hahn, Du- parc, Strauss natuurlijk en Wolff, en toen legde ik soms met een zin even uit waar het over ging, of wat voor mij de essentie was. Ik vind het leuk om te communiceren met publiek, want ik hou van die men- goede kritieken. In de kunst ben ik vervangbaar, ik ben alleen niet vervangbaar voor degenen die van mij houden als mens". In tegenstelling tot veel van haar collega's is Miranda van Kralingen heel toegankelijk na een concert. Net als het publiek ervaart ze zelf ook niet zo'n verschil tussen haar persoon op het podium en haar 'werkelijke' persoon. „Mensen merken dat en ik vind het eigenlijk heel aardig als ik na af loop respons krijg op wat ik doe. Soms denkt het publiek, we ko men maar niet. want u weet zelf wel hoe goed u bent. Nou ik weet helemaal niet hoe goed ik ben, dus kom maai- gewoon wel. Ik heb een aantal keren Les nuits d'été gezon gen, van Berlioz, en een van die liederen gaat over sterven. Er kwam eens een vrouw naar me toe en die stortte zich in mijn armen en zei: u heeft me zo geholpen! Ik heb ook een heel dierbare verloren en nu kan ik weer huilen, dat heb ik maanden niet gekund. U heeft iets weten te raken waardoor ik het kwijt kan. Ik heb haar toen ook echt even beetgepakt. Ik was heel blij voor haar, maar kijk, een ander had dat ook kunnen doen." Combinatie „Ik denk dan. dat is de kracht van de muziek, of misschien de combi natie van de muziek met de per soonlijkheid van de zangeres. Dat zijn twee weieens heel verschillen de dingen, heb ik ervaren. Want soms vind ik mensen prachtig zin gen. maar zijn ze verschrikkelijk vervelend in het dagelijks leven. Dan denk ik. hoe is het toch moge lijk. Iemand wordt geboren met een prachtig instrument dat op een bepaalde manier volledig is losgekoppeld van de persoon zelf. Ik heb het nog liever andersom. Uiteindelijk is het in het leven toch belangrijker dat er meer van jou gehouden wordt dan van je geluid. Van allebei is natuurlijk het beste, maar ik vind het toch het prettigst dat er een paar mensen zijn die echt van mij houden, al deed ik na morgen geen mond meer open". „Mijn pleegmoeder overleed in fe bruari dit jaar en dat was een enor me klap. Op de dag van de crema tie had ik 's avonds een concert met de Vier Letzte Lieder van Strauss. Toen heb ik haar eigen kinderen uitgenodigd, om die dag mooi af te sluiten met z'n allen. Op zo'n moment stel je de muziek in dienst van hele diepe emoties en ik merkte dat het mezelf ook hielp. Echt mooie muziek is nuttig, is goed voor de mens, voor anderen, maar ook goed voor mij. Op die avond kon ik me helemaal losma- foto GPD ken van het gebeurde, want ik moest gewoon aan het werk, maar ik had er zelf toch ook troost van. Er zit een enorme dieptepsycholo gie in muziek. Eigenlijk in elke kunst, maar vooral in muziek, want daar heeft iedereen wel iets mee". „De mensen moeten dan wel luis teren, ze moeten niet lezen. Ik wil niet dat de teksten in een program maboekje staan. Ik maak zelf de inhoud wel duidelijk en als ik het niet kan overbrengen dan ben ik een slecht artiest. Je voert je luiste raars mee van de ene wereld in de andere en dat vind ik zo boeiend, ook aan opera, datje snel van emo ties kunt wisselen. Bij een liede- renreeital kies je die emoties zelf uit, hoewel je nooit meer dan drie liedjes sneu na elkaar mag zingen, want anders zakken ze in, zegt men. Onzin, als je het van te voren uitlegt, dan kan dat heus wel". „Ik doe zo'n recital op mijn manier en als dat betekent dat ik niet in bepaalde zalen sta. omdat ze bang zijn dat ik het niet volgens het boekje doe, dan sta ik daar toch niet? Ik doe wat dat betreft geen concessies meer. Als iemand zegt, dat praten dat kun je hier wel doen. in een ongedwongen omge ving, maar daar niet, dan zeg ik. ja maar wat is nou daar. Daar zitten ook gewoon mensen. Tussen vier muren en een dak. Klaar. Ik sta niet op het toneel voor de mensen die me niet willen, ik sta er voor de mensen die me wel willen. Anders kun je net zo goed stoppen. Daar ben ik heel laconiek in. Ik krijg het nog steeds heel benauwd van zo'n strak recital. Als je mensen aan het lachen wilt krijgen is er kennelijk iets mis. Dan ben je niet serieus ge noeg". Joke Dame Het gebeurt niet vaak dat twee broers als artiest ieder apart een grote carrière opbouwen. Zo zelfs dat ze na tientallen jaren nog legendarisch kunnen worden genoemd. Twee Haagse broers, Lou Bandy en Willy Derby, lieten ieder een repertoire achter dat nog altijd leeft. Dat klassiek mag heten binnen de Nederlandse theaterwereld. Een keuze daaruit verscheen op twee cd's in de onvolprezen serie Amusement Klassieken van het Nederlands Theater Instituut. Daarnaast biedt het Haagse Volksbuurtmuseum een mini-expositie rond Derby en Bandy. Vader Dieben was metselaar en moeder verdiende wat extra's als wasvrouw. En vaak zong ze achter de tobbe haar geïmprovi seerde teksten. Ze hadden zeven kinderen die ze geen rijke jeugd konden geven, maar blijkbaar wel een milieu waarin het gevoel voor amusement kon gedijen. Boven dien gingen ze op school bij de be roemde onderwijzer Jan Ligthart. de 'vader' van Ot en Sien. Eén van de zoons, Willem Frederik Christiaan, trok naar Antwerpen. Hij ontpopte zich daar als zingen de kelner. Willy zette die rol later voort in Londen. In de Newyorkse havenwijk Hoboken kreeg hij zelfs een contract als humorist in een zeemanskroeg. Maar toen de heim wee hem te sterk werd. keerde hij terug naar Nederland. Straatzanger Ondertussen maakte broer Lode- wijk Ferdinand in Londen carrière als straatzanger bij een draaiorgel. Maar terug in Nederland werd hij tijdens de Eerste Wereldoorlog in gedeeld bij de marine. Geen milieu waar hij kon gedijen. Lou maakte zich volstrekt onmogelijk, zodat hij al snel naar huis werd gestuurd. Als artiest kwam hij beter tot zijn recht. Met broer Wil begon Lou het duo de Bandy Brothers. Maar de ruzies waren groter dan de succes sen. Vandaar dat hun wegen scheid den. Lou Bandy werd een groot re vuekomiek en Willy Derby de 'meester van de smartlap'. Maar helemaal eerlijk is die verdeling niet. Natuurlijk, Derby was in dat genre onnavolgbaar met stukken als Scheiden doet lijden, Als ik groot ben lieve moeder, Aan de muur van het oxide kerkhof en niet te vergeten Het fiere schooiers- hart, inclusief een snik van inge houden woede. En wie luistert naar het telefoon drama Hallo Bandoeng uit 1929. waarin een oud moedertje sterft terwijl ze via de telefoon praat met haar zoon in het verre Indië, moet wel een hart van beton hebben om dat met droge ogen aan te horen. Maar daarnaast zong hij toch ook komische stukken als de Bruiloft van Jansen, Waarom zijn de bana nen krom en Pinda pinda lekka lekka. Om nog maar te zwij gen van het grote voetballied We gaan naar Rome. Komiek Bandy, de komiek van de twee. nam daarnaast ook nogal wat treu rige nummers op. zoals Over schotje en Slechts een meid die men vergeet. Naast hits als Louise zit niet op je nagels te bijten Schep vreugde in 't leven, Mag ik van een foto en natuurlijk In de petoet uit de film Het meisje met de blauwe hoed. Intrigerend is het lied Op de Greb- beberg, waarin Derby de graven bezingt van de Nederlandse solda ten die daar in de meidagen van 1940 vergeefs poogden de Duitse opmars te stuiten. De opname werd in de zomer van 1940 maakt in Berlijn met het Heyn Quartet en het Egon Kaiser Or kest. De tekst was van Jacques van Tol, die eerder een oeuvre schiep voor de joodse cabaretier Louis Davids en die later zijn grote talent zou misbruiken voor de NSB. De teksten van Bandy en Derby zijn weliswaar niet literair, zoals die van veel vooroorlogse klein kunstenaars. Maar omdat ze goed aansluiten bij de smaak van die dagen geven ze wel een heel goed beeld van de toenmalige sa menleving. Oranjehotel De broers waren ongemeen popu lair, maar hoe triest kwamen bei den aan hun eind. Willy Derby was door zijn Grebbeberglied bij de Duitsers verdacht. Hij trad in ce oorlog vaak op in besloten kring met anti-Duitse teksten. Maar da: kon niet verhinderen dat de bezet ter hem tweemaal in het beruchte Scheveningse 'Oranjehotel' op sloot. Toen hij daar de tweede maal zat. onthielden de Duitsers hem de me dicijnen voor zijn hartkwaal. Het was zijn jonge, tweede vrouw Ted dy Schaank die ze kon binnen smokkelen. Maar toen hun band in 1944 door haar werd verbroken, overleed Derby kort daarna een hartaanval. Ook Bandy heeft een paar maa! vastgezeten. Als gijzelaar maakte hij een executie mee. Dat greep hem zo aan dat hij probeerde moord te plegen. Na de oorlog kwam Bandy terug. Hij stond in de artiestenwereld bekend als uiter mate moeilijk, maar genoot groot respect omdat hij elk publiek in el ke zaal zonder meer veroverde. Als ariest was hij niet te remmen, Tot hij merkte dat hij begon af te takelen. Hij stopte met optreden en dreef nog een aantal jaren hei Haarlemse hotel Lion d'Or, bij het station. Maar mentaal was hij a! gebroken. Zijn carrière die hem bracht 'van wandluis tot landhuis was voorbij. In 1959 liet hij gas het huis instromen en nam hij een do sis slaappillen in. Behalve een schat aan verhalen over beide broers, is er nu een twee tal cd's. Oude opnamen van sterke nummers, die dankzij de huidige techniek wellicht nooii eerder zo goed hebben geklonken Hans Visser Lou Bandy. Fav 1-95195. Willy Derbi Fav 1-95196. Prijs: f 30.- per stuk. Expositie Derby en Bandy: Haags Volksbuurtmuseum tot en met 16 juni Lou Bandy. Éénentwintig paar blote damesbenen gestoken in plompe bergschoenen marcheren over het toneel, tentjes wor den opgezet en De paden op. de lanen in klinkt uit volle borst. De Gidsen zijn te rug. Vorig jaar waren ze het luchtige toetje van het toneelseizoen en wegens groot succes is deze komedie met 21 top actrices ook dit jaar weer de uitsmijter. Er zijn wel een paar verschuivingen in de bezetting, omdat niet alle actrices zich konden vrijmaken om mee te doen aan deze reprise. Zo wordt de rol van inspec- trice mevrouw Wensink niet door Hetty Blok. maar door Adèle Bloemendaal ge speeld. 'La Bloemendaal' maakt daar mee. na enige jaren van afwezigheid, haar rentree op de Nederlandse podia. De padvindsters en hun akela's moeten er na een jaar rust wel weer even inko men. Daags voor de première in Hoofd dorp wordt er hard geoefend. Regisseur Victor van Swaay zit achter een bureau en maakt aantekeningen van alles wat er nog fout gaat tijdens deze eerste 'door loop'. Hij heeft zichtbaar plezier en roept telkens. 'Bravo meiden, ga zo door'. Beugel „Het is één groot feest om dit te doen. Bij sommige stukken zou ik nooit aan een reprise beginnen, maar hierbij heb ik me geen seconde hoeven te bedenken", ver telt de regisseur tijdens een korte pauze. Nelly Frijda, Lulu Aertgeerts en Elsje de Wijn (vlnr) in een scène uit de komedie De Gidsen. foto Gastel van Koeleman Actrice Wivieneke van Groningen zit nieuwkomertje bij De Gidsen met een even uit te hijgen bij een kop koffie. Ze enorme 'buitenboordbeugel'. Haar geslis heeft een vreemde constructie van ban- en het gelik aan het metalen verlengstuk den om haar hoofd. Ze speelt Rocky, een werken enorm op de lachspieren. „Het is wel weer even wennen, hoor. Er zit een andere dynamiek in de groep, je merkt goed dat er een paar nieuwe actrices tus sen zitten". Het verhaal van De Gidsen speelt zich at in een rustiek Frans dorpje waar gidsen en drie leidsters hun jaarlijkse zomer kamp hebben. Alles wat wat mis kan gaan tijdens zo'n kamp met opgeschoten meiden gaat ook mis. Bij aankomst blijkt de koffer van de akela's, waarin al le attributen zaten om de week nuttig te besteden, niet te zijn meegekomen. Er moet snel een nieuw thema voor de week worden bedacht. Guido Yolanda, Kapi Loes en Adjuto Jolien - gespeeld door Nelly Frijda. Elsje de Wijn en Trudy de Jong - vliegen elkaar bij de eerste scène meteen al in de haren. Daarnaast hebben ze elk zo hun eigen problemen waarmee ze meer bezig zijn dan de meiden in hèt gareel houden. Guido Yolanda kampt met een drank probleem en heeft in plaats van limo nade whisky in haar veldfles. Prachtig zoals Nelly Frijda de in verval geraakte akela speelt. Alleen haar verschijning, het grote lijf geperst in een veel te klein padvindersuniform, is al om je te be scheuren. Kapi Loes is lesbisch en heeft moeite om van Adjuto Jolien af te blij ven. Intussen gaan de padvindsters hun eigen gang, ze stelen appels uit een nabu rige kloostertuin met alle gevolgen van dien. De appels blijken zwaar vergiftigd en het leven van de meisjes staat op het spel. Hilariteit ten top, maar uiteindelijk komt alles toch weer op z'n pootjes te recht. Rollen Edward Montie schreef deze komedie voor 21 actrices om voor eens en altijd af te rekenen met het feit dat er voor vrou wen zo weinig rollen zijn. Victor van Swaay was er bij toen het idee een paar jaar geleden ontstond. ..We waren op vakantie in Griekenland en tijdens een paar ouzo's kwamen we op het idee om een stuk met alleen maar vrouwen te doen. Vraag me niet waarom het padvindsters zijn geworden, dat was gewoon het eerste wat bij ons opkwam. Dat het zó'n succes zou worden wisten we natuurlijk niet". Samen met Edward Montie en Etienne van Geel vormt Van Swaay de productie kern van Stichting Engel. Die stichting heeft als hoofddoel het uitbrengen van nieuw Nederlands toneel. „Nieuw Nederlandstalig toneel is er niet zo veel. Gelukkig zie je tegenwoordig wel weer een opleving, maar het is lang een ondergeschoven kindje geweest. Ik vind het ook heel spannend om toneel te ma ken dat over 'nu' gaat. Voor mij geen nieuwe interpretaties van Griekse trage dies of Shakespeare. Dat mogen anderen doen", aldus Van Swaay. Actrice Elsje de Wijn is blij met dit initia tief. Eerder dit seizoen speelde ze De Juf, ook een stuk van Edward Montie. Met veel plezier doet ze mee aan De Gidsen. ..Ik heb nu 29 jaar toneelervaring, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat de zaal zó dubbel ligt van het lachen. Komedie spelen is een van de moeilijkste vormen van toneel. Het komt enorm op je timing aan, je kunt geen moment verslappen, moet het publiek steeds een stap vóór zijn. Het blijft een uitdaging". Floor de Booys Stichting Engel met De Gidsen van Edward Montie Regie Victor van Swaay. Met Lulu Aertgeerts. Sylvia Alberts. Carlo Mulder. Yoka Berretty. Doris Bouten, Adèle Bloemen daal. Margo Dames. Metta Gramberg. Nelly Frijda, Wivieneke van Groningen. Marloes van den Heuvel, Hetty Hey ting, Anne-Mieke Ruyten, Trudy de Jong. Debbie Korper. Heddy Lester, Sylvia Holstijn. Babette Mulder, Annet te Nijder. Liz Snoyink en Elsje de Wijn Voorstellingen onder meer in Rotterdam (Schouwburgi 16 mei. Middelburg iStads schouwburg29 mei. Leiden (Schouwburg) 12 juni, Utrecht (Stadsschouwburg) 17 en 18 juni.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 22