Doodstraf met open einde Als films maar verrassen Alledaagse vrouw in nachtmerrie Dead Man Walking Collage van het leven in Brooklyn kunst cultuur Simon Field VRIJDAG 10 MEI 1996 21 De democratie in Nederland wil - ge lukkig - de doodstraf niet. Maar wat denk je als je dochter of zoon op een gru welijke manier door een paar door drank en drugs ontoerekeningsvatbare man nen wordt vermoord? Met die vraag krijgt in de film Dead man walking van Tim Robbins de non Helen Prejean Su san Sarandoni te maken. Een non zonder habijt, maar gestoken in moderne kle ren. De ter dood veroordeelde Matthew Poncelet (Sean Pennt vraagt haar per brief om geestelijke bijstand in de laatste dagen van zijn leven. Helen is de eerste vrouw die op een dergelijk verzoek in gaat. al wordt ze door superieuren wel ge waarschuwd voor de gevolgen. Want ze zal zich immers met 'een monster inla ten. In de gevangenis bezoekt Helen de cyni sche Matthew, die ontkent enig aandeel te hebben gehad in de moord op de tie ners Helen is geneigd hem te geloven, maar praat ook met de familie van de slachtoffers en de mensen die het laatste oordeel over Matthew moeten uitspre ken Helen probeert Matthew in zijn laat ste dagen ervan te overtuigen dat hij voor zijn gemoedsrust maar beter kan vertellen wat er werkelijk is gebeurd. Mooie rollen van Sarandon en Penn. mooie flashbacks in zwart-wit waarin de mogelijke toedracht van de moord wordt verbeeld, maar wat wil Robbins nu ei genlijk zeggen met deze film? Dat het be grijpelijk is dat de familie van de slacht offers de moordenaar willen zien crepe ren? Dat de doodstraf humaan is. als de misdadiger maar goed wordt begeleid? Dat hoe dan ook alles goed kan komen als je maar in God gelooft? Sean Penn en Susan Sarandon in Dead Man Walking. Alle vragen blijven open. In Amerika, waar in 43 van de 50 staten de doodstraf nog wordt uitgevoerd, kan dat zinnig zijn om discussie uit te lokken. Hier zou hel beter zijn een standpunt te laten zien Dead man walking (de titel slaat op de kreet die een bewaker roept als een ver oordeelde op weg gaat naar de executie ruimte) acht ik vooralsnog het meest ge schikt voor zeer christelijke televisie omroepen. Rijk van Rotterdam Dead man walking. te zien in Alhambra Vlis- singen Zelden zal een film zo snel een vervolg hebben gekregen. Drie dagen na de laatste opname van 'Smoke' draaide de camera weer voor Blue in the Face. Tijdens het maken van 'Smoke' hadden Wayne Wang en zijn compagnon Paul Auster ontdekt dat de bonte verzameling personages die ze hadden gecreëerd een eigen leven ging leiden. Bijrollen kregen meer karakter dan voorzien, en er borrelden allerlei ideetjes op die te leuk \v aren om weg te gooien. De producent liet zich overtuigen door hun enthousiasme en wist een budget los te peuteren. Het strategisch uitgelekte gerucht had intussen zijn uitwerking niet gemist. Een illuster gezelschap van acteurs wilde graag een bijdrage leveren aan dit spontane initiatief. Sterren als Madonna en Michael J. Fox improviseren op voet van gelijkwaardigheid met nog onbekend talent als Giancarlo Esposito en Jose Zuniga. De film Blue in the Face speelt zich weer af rond de Brooklyn Cigar Company, de buurtwinkel waar Harvey Keitel de scepter zwaait. Hoewel het verband met Smoke' overduidelijk is. hebben Wang en Auster dit vervolg een heel ander karakter gegeven, In plaats van een hecht gestructu reerd scenario is nu gekozen voor improvisaties op basis van sum mier beschreven situaties. Van de oude hoofdrolspelers is alleen Har vey Keitel gebleven. De bijrollen van Smoke staan nu op de voor grond. Gastspelers als Lou Reed en Jim Jarmusch zorgen door hun aanwezigheid niet alleen voor ver rassende momenten maar ook voor de kredietwaardigheid van dit experiment. Het beperkte budget dwong tot een tamelijk onorthodoxe opna metechniek. Er was geen geld om alles eindeloos over te doen. of om allerlei verschillende standpunten te kiezen. Voor iedere scène werd de camera vast neergezet en moes ten de acteurs improviseren tot het bittere eind Dat wil zeggen tot de rol film van tien minuten vol was. De sfeer die Blue in the Face uitstraalt, is overigens aanzienlijk levendiger dan die simpele tech niek doet vermoeden. De film is op gebouwd als een inventieve col lage rond het leven in Brooklyn, waar zelfs ingelaste straatinter views met de izeer welbespraakte) echte bewoners in verwerkt zijn. Vrijheid Aan alles is te merken dat Blue in the Face gemaakt is in een sfeer van vruchtbare inspiratie en crea tieve samenwerking. Misschien zit de kracht van de onderneming vooral in het feit dat getalenteerde vakmensen zichzelf de vrijheid hebben gegund die doorgaans al leen aan beginners is voorbehou den Het plezier werkt aanstekelijk en tegelijkertijd krijg je het gevoel dat het meer is dan zomaar wat grappen over Belgische wafels in Brooklyn, gezongen telegrammen, de knellende omhelzing van Ro- seanne en de aanpak van jonge straatrovers. Tussen de licht ab surde knipogen door klinkt wel de gelijk een oprechte hommage aan de weerbarstige warmte van een zeer multiculturele gemeenschap. Waar honderd nationaliteiten nog steeds niet weten hoe ze moeten samenleven, zoals met terloopse zelfspot wordt opgemerkt, Leo Bankersen Blue in the Face, te zie delburg. George Dawes Green schijnt op basis van welgeteld twee misdaadromans te zijn ingelijfd bij het gilde van de Amerikaanse topauteurs. 'The Caveman's Valentine', zijn eerste boek. werd de hemel in geprezen en haalde astronomische verkoopcijfers. Hetzelfde gebeurde met 'The Juror', waarvan de filmrechten werden gekocht door maatschappij Columbia voor anderhalf miljoen dollar, opdat regisseur Brian Gibson er een vehikel van maken kon waarin Demi Moore mocht schitteren. Die twee boeken van meneer Green heb ik niet gelezen, maar als je zijn capaciteiten mag aflezen aan de intrige van The Ju ror. dan sla ik niet achterover van 's mans originaliteit Het gaat over een alleenstaande moeder die terechtkomt in een ju ry, welke moet gaan oordelen over een voor het gerecht gedaagde ma- fiabaas wiens schuld aan een reeks moorden onbetwistbaar lijkt. Maar die vrouw wordt door de cri minelen zo zwaar geïntimideerd - de veiligheid van haar zoontje is al licht haar achilleshiel - dat ze zich gedwongen voelt om tijdens het ju ryberaad fwijfel te gaan zaaien over de schuld van de maffioso Het doet hevig denken aan de drie jaar geleden gemaakte film 'Trial By Jury', waarin Joanne Whally- Kilmer als alleenstaande moede? van een zoontje in exact dezelfde situatie terecht kwam Dus waar om schrijver George Dawes Green als genie beschouwd moet worden, zou ik niet kunnen zeggen De helft van zijn uit twee boeken bestaan de oeuvre is immers oudbakken. Enig raffinement is evenwel aan wijsbaar in de manier waarop die jonge vrouw in de tang wordt geno men Demi is beeldend kunstena res - ze maakt 'voeldozen' - en ver koopt in een klap twee van haar stevig geprijsde werkstukken aan een kunsthandelaar, die boven dien grootse plannen ontvouwt overexport naar Japart Daar heeft Demi wel oren naar en ze heeft zich al stevig laten inpakken door deze door Alec Baldwin gespeelde mooiprater, als ze ont'dekt - wat wij dan al weten - dat de kunsthan delaar een engerd is. in dienst van de te berechten mafiabaas. Plichtmatig Vervolgens ontspint zich een plichtmatig kat-en-muis-spel. waarin Demi toch niet helemaal zonder troeven is. want Alec blijkt zeer gevoelig voor de charmes van zijn slachtoffer en dan komen er barstjes in zijn gepantserde profes sionaliteit. De best geslaagde kant van The Juror komt voort uit de moeite die regisseur Gibson zich heeft getroost om grote voorstel baarheid te geven aan het basisge geven. een alledaagse vrouw uit een beschermd milieu besluit monter om gevolg te geven aan haar burgerplicht en vervolgens zinkt ze weg in een nachtmerrie Gibson weet zijn suspense-mo- menten aardig te kiezen, maar een ijzeren greep op het publiek krijgt deze thriller toch niet. Eigenlijk wordt de grootste schok nog ver oorzaakt door Alec Baldwin, die zich in luttele jaren tijd blijkt te hebben ontwikkeld van een appe tijtelijke, jongensachtige acteur in een middelbare man met kleine oogjes in een onaangenaam, vlezig gezicht. Een leuke verrassing is het om bij de credits achter 'production des ign' de naam tegen te komen van Nederlander Jan Roelfs. een Gou den Kalf-winnaar zowaar Met Ben van Os vormde hij lange tijd een duo dat begon bij Eric de Kuyper en Eric van Zuylen. uitmondend in een langdurige samenwerking met Peter Greenaway. Maar Roelfs lijkt nu dus vaste grond onder de voeten te hebben gevonden in Hol lywood. Pieter van Lierop The Juror. te zien in Alhambra Vltsstn- gen en De Koning Hulst Prijzenregen blijft neerdalen op Moeder Dao De prijzenregen blijft'neerdalen op Moeder Dao de Schildpad gelijkende. een documentaire van Vincent Monnikendam over de ko loniale geschiedenis van Neder- lands-Indie Op het.Internationaal Filmfestival van Montevideo (Uruguay) heeft Moeder Dao de Grand Prix voor de beste lange documentaire gewon nen Op het Internationaal Film festival Another Connection in het Hongaarse Gyor won de film even eens de Grand Prix (ex aequo), evenals de hoofdprijs ex aequo van het Hongaarse Ministerie voor Cultuur en van de European Film Festival Coordination Het totaal aantal prijzen dat de do cumentaire heeft verzameld is daarmee op zeventien gekomen, waaronder het Nederlandse Gou den Kalf Moeder Dao is tot nu toe op 37 internationale filmfestivals vertoond .(A NP) De nieuwe directeur van het Filmfestival Rotterdam, de Engelsman Simon Field, lijkt sterk op de oude, Emile Fallaux. Knap, charmant, diplomatiek, lichtelijk yuppofïel gekleed en slechts een jaartje jonger (50). Alsof het bestuur op zoek is geweest naar een look-alike. Op 1 juli neemt hij de fakkel over. Vorige week was hij even over uit Londen om kennis te maken met de pers en de stafleden van het festival. Field komt in een gespreid bed je. Fallaux heeft de filmtien- daagse uit de rode cijfers getild en met een bezoekcijfer van 250.000 uitgebouwd tot het grootste cultu rele festival van Nederland. Geen reden dus voor Field om de lakens nog rechter te trekken dan ze al lig gen. Wat niet wil zeggen dat hem veel rust is gegund. Alleen al de digitale ontwikkelingen gaan zo snel dat het festival klaargemaakt moet worden voor een invasie van nieuw talent dat experimenteert op de terreinen van interactieve cinema. En de Hollywoodisering van de filmwereld gaat ook maar verder. Aan Rotterdam om daartegen een dam op te werpen. Minder popu lair vermaak dus? Dat ook weer niet. Het festival is juist krachtiger geworden door nieuwe publiek- stromen. Die moeten worden vast gehouden. Rotterdam is hard op weg een van de meest internationale kunstste den te worden, althans wat betreft het benoemingenbeleid. Een Belg runt tegenwoordig Boijmans. een Duitse het Architectuurinstituut, een Spanjaard kunstcentrum Wit te de With, een Rus het Rotter dams Philharmonisch Orkest en nu dus een Engelsman het Interna tionale Filmfestival Rotterdam. Andere belangrijke Rotterdamse kunstinstellingen (Poetry Interna tional, Foto Instituut, RO Theater en Kunsthalhebben Amsterdam mers als directeur gekregen. Het is als met Feyenoord: eigen kweek heeft de grootst mogelijke moeite om door te dringen tot het eerste elftal. De nieuwe directeur is een beetje zenuwachtig, zegt hij. Want eigen lijk heeft hij nog niet zo veel te zeg gen. Hij zit nog tot over zijn oren in het werk in Londen, waar hij films programmeert en distribueert voor het Institute for the Contem porary Arte (ICA). Het Rotterdam se filmfestival heeft hij uit hoofde van die functie de laatste zeven jaar bezocht en het alleen maar sterker zien worden. Hij is blij dat hij op een rijdende trein mag sprin gen. dat zijn voorganger nog de be leidsnotitie voor het komende kunstenplan (zeg maar rijkssubsi die-periode) heeft geschreven. Er staat geen letter verkeerd in (het festival genereert van alle kunsten de meeste inkomsten zelf. drie van de vijf miljoen, dus een extra mil joen erbij gevraagd om eindelijk ook eens iets te doen aan de ar chieffunctie en de serviceverlening buiten die tien hectische dagen is niets te veel gevraagd). Toekomst Al vorig jaar september kreeg Field van het bestuur van het festi val het verzoek om mee te denken over de toekomst van het festival. Daaruit vloeide het Rotterdamse verzoek aan hem voort om te solli citeren. Dat de benoeming zo lang op zich heeft laten wachten had twee oorzaken. De ernstige ziekte waardoor bestuursvoorzitter Felix Rottenberg een half jaar werd uit geschakeld gaf vertraging, maar ook Simon Field zelf vroeg be denktijd. Zo moest hij het eerst 's goed uitpraten met zijn vrouw, die directrice van een school in Lon den is en per se niet naar Neder land wil komen. Maar de verlok king om baas te mogen worden van 'het mooiste filmfestival ter wereld' won het. S'mon Field is nu op zoek naar een appartement of huis in Rotterdam. „Want ik wil geen bezoekende directeur wor den." Erg vaak zal hij niet thuis zijn. Het leven van de directeur van het Rot terdamse filmfestival bestaat voornamelijk uit reizen. Het was voor Fallaux zelfs reden om er na vijfjaar mee op te houden. - Heeft Emile Fallaux u niet ge Simon Field, de nieuwe directeur van het Filmfestival Rotterdam: De grenzen tussen kunstfilms en genrefilms zijn aan het vervagen. foto Bert Verhoeff zegd dat u al uw vrienden kwijt zal raken door deze hondenbaan? Minstens duizend films per jaar be kijken in alle uithoeken van de we reld is funest voor iemands sociale leven. Simon Field: ..Hij heeft me niet ge waarschuwd. nee. Maar juist dat reizen trekt me zo aan, het zoeken naar filmtalentDat is iets wat ont breekt aan mijn baan bij het ICA." Spoedcursus -- Nog wel tijd tussendoor om Ne derlands te leren? Simon Field: „Ik heb me aange meld voor een spoedcursus. Zal wel moeten, want ik wil deel gaan nemen aan de Nederlandse cul tuur. zal met politici moeten pra ten. met mensen in de kunstwe reld. met het publiek niet te verge ten. En ik moet natuurlijk de kran ten kunnen lezen en de roddels in het kantoor kunnen opvangen." - De hamvraag luidt natuurlijk, blijven commerciële films als Heat en Clueless op het festival ver toond worden? Simon Field: „De Amerikaanse dominantie is een bedreiging Het festival moet daartegen een dam opwerpen, laten zien dat er meer is dan Hollywood. Maar dat wil na tuurlijk niet zeggen dat er geen in teressante Amerikaanse filmma kers zijn Zelfs de meest commer ciële studio's produceren goede films. Het gaat mij erom: als ze maar in de formule van het festival passen. Dat wil zeggen: ze moeten origineel en verrassend van the- mathrek zijn. De gemengde econo mie van het festival wil ik zeker niet veranderen. Het is juist goed dat er verschillende publieksstro- men door elkaar heen lopen Dat veelkleurige palet moet zeker ge handhaafd blijven." Kunstfilms - Fallaux had zijn hobbies: Duitse trash, jonge Chinezen. Abel Fer- rara. en hij keek liever naar jour nalistieke films met een maat schappelijk belang dan naar kunstfilms. Simon Field „Vanuit de traditie van het ICA ben ik vooral geïnte resseerd in kunstfilms en nog meer speciaal in de Aziatische. Maar de grenzen tussen kunstfilms en gen refilms zijn aan het vervagen Wat je in Az:e ziet is een mix van kunst films en bijna kunstzinnig ge maakte genrefilms. Ik heb geen be zwaren tegen goed gemaakte gangsterfilms of pink movies." - Is Azie het belangrijkste deel van de wereld als het gaat om nieuwe cinema? Simon Field: „Ja. dat is het de laat ste tien jaar zeker geworden." - Dus vooral op reis naar China. Japan. Korea en Taiwan? Simon Field: „Misschien ook wel naar Paraguay en Zimbabwe. Je kunt nieuw onafhankelijk filmta lent nu overal vinden, want de tijd van de bewegingen, van de filmgol- ven is voorbij." - De digitale revolutie is als een golf op te vatten. Simon Field: „Op die golf zal het festival mee moeten gaan varen Ik wil het onderdeel Exploding Ci nema sterker integreren in het fes tival Er zal minder sprake moeten zijn van een festival binnen het fes tival voor computerfreaks. Wat we zien is een nieuwe manier van het vastleggen en vermenigvuldigen van bewegende beelden. De ma kers blazen de cinema nieuw leven in Niet dat de cinema op sterven na dood was. Integendeel Kijk naar al die nieuwe bioscopen die worden gebouwd. Mensen gaan juist terug naar de bioscoop in zijn traditionele vorm Maar je ziet ook dat bijna geen film meer zonder computer wordt gemaakt. Tegelij kertijd zijn er allerlei innovaties aan de gang met video en CD-rom. Dat is heel vaak een low budget- gebeuren De nieuwe technieken maken nieuwe creativiteit los die de cinema weer zal voeden Megabioscoop - Het festival draait volgend jaar voor het eerst in de megabioscoop Maar de apparatuur daar is zo geavanceerd dat veel kleine film pjes niet gedraaid kunnen ivorden. Simon Field: „Wees niet bevreesd. We zullen de projectoren zelf naar binnen dragen. We willen juist al les tonen: video, CD-rom, super-8 en zelfs standaard-8. Daar heb je het weer. het veelkleurige palet. Die verscheidenheid is het wezens kenmerk van het festival. En die kan ook worden getoond in de me gabioscoop. Kwestie van tech niek." - Wat zijn de beste films die U ooit zag? Simon Field: „De Tien Geboden van Kieslowski. Searches van John Ford Meer titels? Scenes from a Natural Childhood. Fire works. Yellow Earth." - Is er een film die uw leven veran derde? Simon Field ina heel lang naden ken) Sneeuwwitje en de Ze ven Dwergen Hans Maas

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 21