Van Eeden onder de microscoop NI Van Os draait er niet omheen Jan moet minder zitten droomen kunst cultuur VRIJDAG 10 MEI 1996 18 Jan Fontijn: Trots verbrijzeld letterkundige kroniek proza poëzie herdrukken vertaald Frederik van Eeden: Kameleontische persoonlijkheid. Voor Jan Fontijn (60) is Frederik van Eeden (1860-1932) de 'ideale held van een biografie'. Hij wijdde niet één boek, maar twee boeken aan hem. In 1990 verscheen het bijna zeshonderd pagina's dikke Tweespalt, over Van Eedens leven tot 1901. Onlangs kwam het ruim zeshonderdvijftig bladzijden tellende vervolg Trots verbrijzeld uit, over zijn bestaan vanaf 1901. Een biografie betekent in Nederland steevast een dik en degelijk boek over een grote en dode man. De laatste jaren is bij ons de biografie een veelbeoefend gen re geworden. Het is opvallend dat al die verschillende levensverhalen zo op elkaar lijken. Dat ligt soms aan de beschrevenen. Jan Fontijn vertelt in Trots verbrijzeld dat Frederik van Eeden in 1903 te Amers foort als leider bij de spoorwegstaking op trad. In Herman de Liagre Böhls recente biografie over Gorter konden we lezen dat deze destijds in Groningen precies dezelf de rol vervulde. Maar veel vaker is het aan schrijvers van biografieën te wijten dat je het gevoel krijgt: dat heb ik toch allemaal al gelezen? Je zou haast zeggen dat vele biografen met hetzelfde recept werken. Een recept dat blijkbaar voorschrijft datje een leven altijd onder de microscoop moet leggen en nooit met het blote oog mag bekijken. In ieder geval is er in vrijwel alle recente bio grafieën sprake van een krampachtige concentratie op details en een beperkt zicht op de grote lijnen. Verantwoord Het boek dat Fontijn schreef, is geen uit zondering op deze regel. Het is een studie met alles erop en eraan. Er is een register, een literatuuropgave, een zeer uitgebreid notenapparaat. Het werk is verantwoord van de eerste tot de laatste letter. Het pro bleem is alleen dat je nooit eens een an dere biografie te lezen krijgt, een biografie die opvalt door visie in plaats van door vlijt, een biografie die niet zwaarwichtig maar frivool is. Overigens zijn de twee boeken die Fontijn aan Van Eeden wijdde niet helemaal onpersoonlijk. In het eerste deel Tweespalt verhulde hij niet dat het karakter van de schrijver hem irriteerde. Steeds waren er zinnen waarin hij duide lijk maakte dat Van Eeden lang niet zo edelmoedig was als hij wilde lijken. In dit pas verschenen tweede deel wordt die lijn aanvankelijk voortgezet. Op 9 maart 1901 had Van Eeden in zijn dagboek genoteerd: „Hier begint een nieuwe periode in mijn leven." Een paar dagen eerder hadden Truida Everts en' hij elkaar hun liefde be kend. Hij zou met haar hertrouwen, na in 1907 van Martha van Vloten gescheiden te zijn. „Het ontluiken van een grote liefde ging bij Van Eeden altijd gepaard met het verwoorden van zijn hoge morele inten ties", merkt Fontijn op. En hij voegt er de ze boosaardige woorden aan toe: „al was het alleen maar om zijn slechte geweten te overstemmen." Maar geleidelijk wijkt de wrevelige onder toon, en uiteindelijk krijgt medelijden de overhand. In het laatste hoofdstuk ver klaart hij: „Voor de biograaf is de ont luisterende wijze waarop Van Eeden zijn leven moest beëindigen, een trieste en weinig verheffende ervaring." De schrijver was een 'hulpeloze stakker' geworden, ter wijl zijn levenslust altijd zo groot was ge weest. Lezend in deze biografie krijg je in derdaad bewondering voor zijn daden drang en zijn veerkracht. Door de grootste tegenslagen liet hij zich niet afschrikken. Na een afwijzing begon hij gewoon weer opnieuw. Zijn hoop op betere tijden lijkt onverwoestbaar te zijn geweest Mis schien komt dat omdat hij. zoals Fontijn het in 1990 noemde, 'een kameleontische persoonlijkheid' was. Destijds schreef de biograaf eveneens: „Een Christus werd hij genoemd, die bij tijden een Satan was." Hoe dan ook. er ligt een wereld van ver schil tussen ideaal en praktijk bij deze au teur. Hij verkondigde 'de liefde en de blij de wereld', maai- zijn levensloop is een aaneenschakeling van polemieken en conflicten. Van de kolonie Walden be weerde hij een paradijs te willen maken, maar al snel veranderde deze door hem ge leide gemeenschap in een hel. En wat zijn letterkundige loopbaan betreft: hij reken de op de Nobelprijs, maar moest in werke lijkheid aan de kost komen met lezingen in Alkmaar en Almelo. Hoeveel hij in zijn leven ook ondernomen heeft, de literatuur heeft bij hem toch altijd voorop gestaan. In de ogen van de Nederlandse critici kon hij in zijn tweede levenshelft geen goed meer doen. Maar een Duitse tournee in 1910 was bijzonder succesvol en er zijn meer blijken van erkenning buiten Neder land. „Wat een triomf zou het niet zijn als hij in het buitenland de lof kreeg, die hem in eigen land onthouden werd!", leest de biograaf zijn gedachten. In het Nederlandse literaire leven was hij geleidelijk alleen komen te staan. Toen hij in de jaren van zijn geestelijke aftakeling tot de rooms-katholieke kerk toetrad, werd het isolement compleet. Zijn beke ring heeft destijds haast even sterk de aandacht getrokken als een halve eeuw la ter die van Reve. Maar heel anders dan de laatste, heeft Van Eeden zich door de kerk de wet laten voorschrijven. In de inleiding van een essaybundel zei hij zonder om haal 'dat hij in alles boog voor de kerkelij ke autoriteiten;. Rampjaar Ook op allerlei andere gebieden was er vaak tumult rond Van Eeden. De ene keer kwamen de bakkers op Walden tegen zijn bewind in opstand. De volgende maal wa ren er moeilijkheden bij de door hem ge leide spaarkas voor arbeiders 'De Een dracht'. Het jaar 1907 werd een rampjaar voor hem. Het was het jaar van zijn schei ding. maar ook het jaar van grote finan ciële problemen. Hij verloor een kwart miljoen gulden, des te meer reden voor vi sioenen over de Nobelprijs. Er volgden toch weer 'jaren van stijging'. Twee Amerikaanse presidenten ontvin gen de wereldverbeteraar Er werd in de Verenigde Staten een op zijn ideeën geba seerde kolonie gesticht, Tijdens de Eerste Wereldoorlog speelde hij een rol als vre desapostel. Hij sprak onder meer met de Engelse minister-president over een ge heime conferentie tussen de strijdende partijen. Naast zijn sociale interesse heeft Van Eeden ook altijd belangstelling voor paranormale zaken gehad. En er zijn nog veel meer aspecten aan hem te ontdek ken. Door al die variatie, zijn tegenstrij digheden. de spanning tussen droom en daad blijft deze levensgeschiedenis boeien. Zelfs in twee overmatig dikke en degelijke boeken. Hans Warren Jan Fontijn: Trots verbrijzeld Het leven van Frederik van Eeden vanaf 1901 - 672 pag t ge bonden l geïllustreerd65.- - Querido. Amster dam. Guus Luijters: De verdwenen stad (Veen, 24,90). Verhalen over het leven in Amsterdam, een stad. waarin alles veranderd is. Sera Anstadt: De tralies van de tijd (Bzztóh, 176 blz.) Roman over de keuze voor de vrijheid die ieder mens - steeds opnieuw - moet maken. Huub Oosterhuis: Een huis waar alles woont (Balans, 190 blz.. ƒ35.-) In Een huis waar alles woont bundelt Ooster huis zijn gedachten over wat hem be zielt: de taal, de poëzie, het socialisme en de Bijbel. Hafid Bouazza: De voeten van Abdul lah (Arena, 140 blz., ƒ24,90). Verhalen bundel, debuut, van de in Marokko ge boren Hafid Bouazza (1970). Harry Seip: Schemergrauw (Kwa draat, 134 blz., 29,90). Na Piëta (1991) tweede roman van Harry Seip. Paul van Aken: Hubert Lampo. De schrijver van het onzichtbare (Meu- lenhoff, 336 blz., 45,-). Studie naar het magisch-realisme in het uitgebreide oeuvre van Hubert Lampo. Judith Belinfante: En glimp van de eeuwigheid (De Prom. 98 blz., 24.90). Korte verhalen die, zonder melancho lie of zelfbeklag, eenzaamheid als be staansvorm beschrijven. Een debuut. Lidy van Marissing: Ontcijferend de gezichten Van Gennep, 72 blz., 24,90). Derde dichtbundel van Lidy van Ma rissing. Hendrik Conscience: De Leeuw van Vlaanderen (Davidsfonds, 417 blz., 850 BF). Heruitgave originele versie van dit literair-historisch monument uit 1830. Victor Bockris: Lou Reed (Maarten Muntinga/Rainbow Pocket, 729 blz., 20.-). Biografie van Lou Reed, muzi kant, de man van legendarische al bums als Transformer en Berlin en lei der van de Velvet Underground. Zusters aan de macht (Prometheus, 192 blz., 19,90). Lydia Rood stelde een bundel verhalen samen over vrouwen die 'het gemaakt hebben'. Auteurs: Alice Walker, Fay Weldon, Anne Veg- ter, Tessa de Loo en anderen. Moeders (Prometheus, 180 blz., 19,90). Verhalen over moeders, ge schreven door hun (Nederlandse en Vlaamse) zonen. Bloemlezing, samen gesteld en ingeleid door Ronald Gi- phart. Philip Roth: Sabbaths theater (oor spronkelijke titel: Sabbath's Theater, Meulenhoff. 480 blz., 49.90, vertaald door Babet Mossel). Nieuwe roman van Roth. zijn eenentwintigste, be kroond met de National Book Award 1995. Hoofdpersoon in het boek is de 64- jarige Mickey Sabbath, eens gearres teerd wegens handtastelijkheid bij een jeugdige studente. Zijn buitensporige geslachtsdrift speelt hem nog steeds parten: hij vereert de ontucht als prin cipe. Iva Hercikova: Hester of waar vrou wen blijven (Arbeiderspers, 303 blz., 39,90, vertaald door Edgar de Bruin). De Tsjechische Iva Hercikova schreef naast romans ook kinderboeken en Irene Gonzalez Fret: Op het water ge schreven (Bert Bakker, 222 blz.. 29,90, vertaald door Heyo W. Altingi. Erotische roman over de liefde tussen twee vrouwen. Irene Gonzalez Frei is het pseudoniem van een jonge Spaans- Amerikaanse studente, woonachtig in Rome, die wil blijven schrijven in de anonimiteit, Roddy Doyle: De vrouw die tegen de deur aan liep (oorspronkelijke titel' The Woman Who Walked Into Doors. Nijgh Van Ditmar. 202 blz.. 34,90, vertaald door Rob van Moppes) Nieuwe roman van Doyle over een vrouw die. na het bericht dat haar man is doodgeschoten, terugkijkt op haar huwelijk, vol met drank en geweld. Slavenka Drakulic: De vrouw die haar minnaar opat (oorspronkelijke ti tel: Bozanska glad. De Prom, 34,90, vertaald uit het Kroatisch door Reina Dokter). Eerste vertaalde editie van Drakulics nieuwe roman. Het verhaal gaat over de tragische liefde tussen een Poolse vrouw en een Braziliaanse man tijdens hun verblijf in New York. lcf3IMichal Vieioegh: De opvoeding van Boheemse meisjes (Wereldbiblio theek, 192 blz., 34,50. vertaald uit het Tjechisch door Edgar de Bruin). Ro man uit 1994 van Micffal Viewegh, au teur van Te gekke jaren. Het verhaal gaat over een jonge leraar die door een miljonair wordt gevraagd diens doch ter met een cursus 'creative writing' uit haar liefdesdepressie te halen. Van Dis gast van Leidse universiteit Adriaan van Dis wordt de nieuwe gastschrijver aan de Rijksuniversi teit Leiden. Tijdens het eerste semes ter van het studiejaar 1996/97 geeft hij colleges literatuur aan studenten van de letterenfaculteit. Hij sluit zijn gastschrijverschap af met twee open bare lezingen, de zogeheten Albert Verwey lezingen. Van Dis volgt de Vlaamse auteur Kris- tien Hemmerechts op die nog tot mei colleges in Leiden geeft. Het gast schrijverschap bestaat sinds 1985 aan de Leidse universiteit. Het is een sa menwerkingsverband van de letteren faculteit. de K. L. Pollstichting voor Onderwijs. Kunst en Wetenschap. NRC Handelsblad en het Leids Univer- siteits Fonds. Aanstaande zondag zullen er weer vele geciteerd worden: gedichten over moeders. Er zijn in de Nederland se literatuur honderden verzen met in de hoofdrol de moeder. Meestal is het wat sentimentele poëzie, een enkele keer is de toon hardvochtiger. Willem Elsschot schreef bijvoorbeeld het son net 'Moeder' dat grimmig besluit: „Drink dus een borrel bij een passend lied, daar schele Piet reeds met uw tenen trekt." In meer dan één opzicht doet het hierbij afgedrukte 'Met de beste wensen' daar niet voor onder. Het is een gedicht dat de lezer hoe dan ook raakt, een gedicht waar je niet on deruit kunt. Dit bewogen moederge dicht komt uit Beurtzang, het eerste poezieboek van Th. van Os (geb. 1954). Het is zeker niet het gaafste dichterlij ke debuut van de laatste tijd. Maar be halve het gedicht over de demente moeder, staan er nog een paar opval lende verzen in deze bundel. Van Os draait er niet omheen Op de eerste bladzijde zegt hij het luid en duidelijk: 'een goede beurt is ook een goed ge dicht' Poezie moet volgens hem een even opwindende ervaring zijn als sex. Een gedicht dient zich op een heftige manier in de lezer te ontladen. Van om wegen houdt hij duidelijk niet: 'Wat is er mooier dan geneukt: de benen in een v en wijd of juist geknield'. En in het vervolg van dit gedicht betoont hij zich nog minder terughoudend. Van Os verrast juist vanwege zijn di rectheid. Geen regel blijft in het vage. iedere ervaring is herkenbaar. Beurt zang werd bovendien fraai opge bouwd. Er zijn onder meer afdelingen met familieherinneringen, met homo- erotische poëzie, met joodse verzen ('Thora, letter van de wet voedings plaats en test van het geniet bron van leven en van harmonie') en met gedich ten over afscheid. Er mag veel op dit werk zijn aan te merken: de zwakke vorm en de zware woorden. Toch weet Van Os de lezer te verleiden met deze poezie waar pit in zit. H. W. Th. van Os: Beurtzang. Gedichten - 72 pag 1 29.90 - De Arbeiderspers. Amsterdam-Ant werpen. Met de beste wensen Laat moeder lopen: Laat haar lopen langs de overwegen, onbewaakt, laat haar gillend lachen in de regen of halfnaakt vreten uit een vuilnisbak en dure ringen kopen. Laat moeder gaan: Verniel de ingewikkelde tegendraadse sloten, breek de ruiten op de tuin gelegensla de kloten van het Huis kapot, die bloedzuigers uit haar bestaan. Wanneer ze dood is vieren we een feest ter afscheid met elkaar en ive bepraten hoe lief en leuk ze voor ons is geweest. En later, als ive aangeschoten raken, vertellen we elkaar hoe toe haar haatten en schelden we tot aan het ochtendbraken Het is alweer twaalf jaar geleden dat er een roman van hem verscheen, des ondanks blijft Jan Wolkers in het nieuws. Nu weer omdat in het Letterkundig Mu seum in Den Haag - tot en met 25 augus tus - een aan de vorig jaar zeventig gewor den schrijver gewijde tentoonstelling te zien is. Ter gelegenheid van die expositie verscheen een schrijversprentenboek over zijn 'leven en werk' onder de titel Tijd bestaat niet. Het boek begint met een ge sprek tussen Wolkers en Hella Haasse. Ze vraagt hem onder andere waarom hij na De onverbiddelijke tijd geen romans meer heeft geschreven. Het komt omdat hij he lemaal opgaat in de opvoeding van de tweeling Tom en Bob: „Dat is geen opoffe ring. het is het leukste watje kan doen Jan Wolkers bezichtigt 'zijn' tentoonstelling in het Letterkundig Museum in Den Haag. foto Klaas Koppe Overigens heeft hij de laatste jaren méér gedaan: hij maakte beelden en ontwierp monumenten, maar interessant is vooral dat hij zich ontwikkelde tot een van Ne derlands beste essayisten. Zijn pas verschenen boekje Icarus en de vliegende tering is een essay over de En gelse dichter John Keats en diens ode 'To Autumn'. Het is een schitterend stuk. ge schreven in de weelderige stijl en door drenkt van het ongeremde enthousiasme die we van hem kennen. Maar of deze met veel moeite tot veertig bladzijden opge blazen beschouwing - waarvan niet wordt aangegeven dat die op 29 december 1995 in NRC-Handelsblad te lezen was - nu het werk is waar de gemiddelde Wolkers-fan op zit te wachten, vraag ik me af. Hij of zij zal waarschijnlijk wèl gelukkig zijn met het rijk geïllustreerde Tijd be staat niet. Jan Wolkers heeft al eens eer der een autobiografie in foto's en docu menten gepubliceerd. Werkkleding heet te dat in 1971 verschenen boek. Maar hij heeft ervoor gezorgd dat er nauwelijks overlappingen zijn. In het oude fotoboek kregen we bijvoorbeeld zijn rapport uit de derde klas van de lagere school te zien ('Jan is lui en ongehoorzaam"). Deze keer is de beurt aan het rapport uit de tweede klas ('Jan gaat over naar klas 3. Hij moet daar wat minder zitten droomen'). In Tijd bestaat niet kunnen we heel veel kanten van Wolkers ontdekken. Hij gunt de kijker meer dan één blik in zijn fascine rende verzameling etnografica. We krij gen zijn familie, zijn geliefden en zijn vrienden te zien. We achterhalen dat hij niet als prozaschijver maar (in 1957) als dichter is gedebuteerd. En zelfs mogen we een paar keer in zijn geheime dagboek meelezen. Die notities hebben een uit de romans vertrouwde toon: „Toen ik spoot lachte ik als een lawine van bevrij'ding Godverdomme, zei Mieke, dat gekreur; van hem, daar ben ik klaar van gekomen Heerlijk is dat he. Ja, zei Danielle zalig. Ze wreef het zaad uit over mijn buik." H. IV. Murk Salverda en Erna Staal iredactieTijt bestaat met - leven en werk van Jan Wolkers Schrijversprentenboek - 160 pag 49,50 Jan Wolkers: Icarus en de vliegende tering-4'. pag I gebonden 49.50 Beide uitgaven De Bezige Bij. Amsterdam I filmscenario's. Begin jaren zeventig emigreerde zij naar Amerika. Hoofd persoon in de roman Hester of waar vrouwen blijven is een welgestelde vrouw van middelbare leeftijd, die geobsedeerd raakt door de wereld van de erotiek. Iva Hercikova

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 18