iv^s Massenet was expert van de vrouwelijke ziel Juist de mooie herinneringen zijn het zwaarst Het leven van Marten Toonder Opera Hérodiade PZC_ kunst cultuur Toonder kon die hulp alleen maar realise ren door zwijgzaam te zijn. ook tegen zijn vrouw. ..Ik leefde in de oorlog heel anders dan zij. Ik probeerde alles gedekt te hou den. Als dingen gevaarlijk zijn. dan praat je daar niet over. Daar hoef je geen Gro ninger voor te zijn. maar het helpt wel. Na de oorlog brak die zwijgzaamheid ons op." Toonder besefte dat zijn vrouw erg veel last had van de oorlog, toen ze de stuipen op het lijf gejaagd kreeg door een 'kollend' meer. Tijdens een vakantie in Ierland slaat een meer als het ware op hol'Op ver schillende plekken verhieven zich de fonteinen, en het was alsof al die rondcir kelende spiralen zich buigend en zwaai end naar de oever begaven.' Kaboutertjes Opnieuw een onverklaarbaar natuurver schijnsel. Hoe waar moet een autobiogra fie zijn? „Ik zou zeggen- de inhoud moet de lading dekken Het moet geen verdraaid geval zijn. Dat is dit boek beslist niet. Er komen dingen in voor die je begrip te bo ven gaan. Ja. dat is wel waar Ik heb toen ik pas in Ierland zat. veel over dit soort verschijnselen gepraat en ik kreeg de naam van de man die kaboutertjes zag. In Nederland. Dat is per se niet de bedoeling, ik ben een Groninger en ik zie niet gauw kaboutertjes. Ik zie wel dingen die ik niet .helemaal begrijp." „Toen wij bij dat meer Doo waren, merkte ik dat mijn manier van denken, zonder dat ik het wist. afgeweken was van de hare. Voor mijn vrouw zat er een bedoeling ach ter dat meer Op het eind van zijn boek duidt Toondei de heftige reactie van zijn vrouw op dat kollende meer als volgt: 'Ze herkende dat soort uitbarstingen bij zichzelf, en het was wel degelijk de oorlog.' Vijftig jaar na dato is bij het lezen van On der het kollende meer Doo, Toonders spijt over zijn zwijgzaamheid nog steeds voel- baar. „Achteraf weet ik dat er heel veel voorvallen zijn geweest, waarbij ik echt een gelukkig man was. zonder dat te be seffen. Ik had het niet door. Ik dacht dat het normaal was. Veel mensen hebben dat. Ze zijn gelukkig, maar ze weten het niet. Om kleinigheden maken ze ruzie. Zonde." Regenboog Dat hij samen met zijn vrouw in een regen boog heeft gestaan - daarbij verbleekt, zou je zeggen, iedere pot goud - doet wei nig af aan dat gevoel van Spijt. „De afloop is heel goed, maar de afloop bepaalt nietje leven. Het is geen troost geweest toen ze dood ging. Integendeel. Het blijft vrese lijk Juist de mooie herinneringen zijn het zwaarst. Omdat je die nooit herhalen kunt, nooit mooier kunt maken dan ze wa ren Dat laatste hoofdstuk was heel moei lijk om te schrijven. Op het moment datje het opschrijft, wordt het weer levend. Aan de ene kant was dat prettig. Een enkele keer werd ik er zwaarmoedig van. Vooral bij passages over het huwelijk. Dingen die verpest zijn. Toch het idee hebben dat je periodes in je leven verkeerd gebruikt hebt, dat is bitter." „Weet u, ik heb alles gehad. Iedereen die ik kende, die ik liefhad, is gestorven. Ik zit nu weer in mijn eentje. Goed, ik heb een vrouw ontmoet van wie ik houd. En ik weet, ik ga met haar trouwen, maar ik weet ook dat dat niet langer dan een paar jaar duren zal. En ik vind het ook heel ver standig, van mijzelf dan, om daar reke ning mee te houden. Het is niet reeel om te zeggen dat we nog lang en gelukkig zullen leven. Als je gelukkig leeft, is elke goede dag meegenomen, maar morgen kan het anders zijn. Je leeft bij het moment eigen lijk. Je moet het moment kunnen waarde ren. Op die manier weetje ook wanneer je gelukkig bent. Je geest moet goed zijn. Dat is heel belangrijk. Die geest kan er dus ook voor zorgen datje op je 83ste nog ver liefd wordt. Ik waarschuw u! Dat gaat niet over. Hersens kunnen slijten, je kunt de biel worden, dan houdt alles op. Maar als dat niet zo is, als alles blijft functioneren, dan ben je niet anders dan toen je twintig was. De geest is wat dat betreft niet verou derend. Hij verrijkt misschien een beetje. Dat gevoel heb ik. Je leert. Je maakt een soort evolutie door. Ik geloof wel datje een soort doel in je leven hebt. Bijvoorbeeld dat je beter begrijpt wat geluk is. Hoe het ook verder gaat... het heeft een doel." Bram Hulzebos Marten Toonder. Onder het kollende meer Doo derde deel autobiografie, 39£0 Koning Herodes begeert zijn stiefdochter Sa- lomé. Maar Salomé wil de profeet Johannes de Doper. Niet alleen Richard Strauss, ook Jules Massenet heeft op dat gegeven een opera geba seerd. Van diens herontdekte Hérodiade versche nen eensklaps twee cd-producties. Een en al quasi- exotische pracht. Krijg Parijzenaars maar eens zo ver, dat zij een cultureel evenement in het buitenland gaan bij wonen. Toch reisden in de derde week week van december 1881 ruim vierhonderd Parijse opera liefhebbers naar Brussel. Daar ging op 19 decem ber van dat jaar in De Munt de opera Hérodiade van Jules Massenet in première. De Belgische koningin was er bij. evenals de com ponist Saint-Saëns en een groot aantal andere componisten, onder wie Godard. Guiraud en Ge- vaert. Want ook de muzikale elite wilde de nieuwe opera van de populaire 39-jarige componist ho ren. Hérodiade werd één van de grootste successen in de geschiedenis van De Munt. Binnen één seizoen werd het werk maar liefst 55 keer opgevoerd. Veel Parijse bezoekers van de première spraken er na thuiskomst schande van, dat hun stad deze kans had laten liggen. Auguste-Emmanuel Vaucorbeil. directeur van de Opéra de Paris, had het werk af gewezen. Uit jaloezie, beweerden boze tongen. Want de directeur was zelf een (onsuccesvol) com ponist. Omstreden Zowel gravinnen als dienstmeisjes floten de aria's van Massenet. Bizet had het goed gezien. Na Mas- senets eerste succes-opera Le roi de Lahore schreef hij: „Dat kereltje zal nog eens over ons al lemaal heenlopen." Wat was het geheim van Massenet? Ten eerste zijn gevoel voor fraai gewelfde melodieen in com binatie met dromerige, sensuele akkoorden. En zijn hang naar traditie, in combinatie met moder ne snufjes, die het publiek aanspraken. Exotische onderwerpen, daar hield hij ook van. En hij greep graag naar libretti, die - zie Hérodiade - zowel een portie erotiek als een dosis religie bevatten. Zijn collega Vincent d'Indy, een strenge contrapunt leraar. sprak over Massenets 'érotisme discret et quasi-réligieux'. Tegenover hem zou Massenet eens gezegd hebben: „Ik geloof helemaal niet in dat kruiperige Jezus-gedoe. maar het publiek houdt er van en we moeten het eens zijn met het publiek." Liefde Het 'kruiperige Jezus-gedoe' zoals dat door Mas senet werd bedreven viel echter niet bij iedereen in goede aarde. Toen Hérodiade - een opera over ten eerste de liefde van prinses Salomé voor de profeet Johannes de Doper, ten tweede die van Herodes voor zijn stiefdochter Salomé - kort na de première in Lyon zou worden opgevoerd pro testeerde de plaatselijke aartsbisschop. Maar zijn voorstel om zowel de componist als de libretto schrijvers (Milliet en Grémont) te excommunice ren werd door paus Leo XIII verworpen. Hérodiade maakte al spoedig een triomftocht door de hele wereld. In 1889 was Rio de Janeiro aan de beurt, in 1892 New Orleans en in 1894 Kairo. Ook Nederland deed mee. In de onlangs verschenen 'Annalen van de operagezelschappen Placido Domingo als Johannes de Doper en Re- nee Fleming als Salome in de opera Herodiade van Jules Massenet. in Nederland' tellen we tussen 1896 en 1918 25 pro ducties van Hérodiade. En dan is het stil. Sinds die tijd is het werk nooit meer in ons land opge voerd. Pas na de Tweede Wereldoorlog kwam in zekere mate een herwaardering. En in de jaren zeventig, de bloeitijd van de stereo-langspeelplaat, ver schenen diverse opnamen van inmiddels volsla gen vergeten Massenet-opera's als La Navar- raise. Esclarmonde, Le Cid en Therèse. Maar Hér odiade. eens één van de beroemdste partituren van deze componist, werd nog altijd genegeerd. Nu zijn er dan eensklaps twee cd-uitgaven. Die van Sony is een live-registratie van een opvoering in San Francisco, met Valeri Gergjev als dirigent en niemand minder dan Placido Domingo als de profeet. EMI maakte een studio-opname in Tou louse onder leiding van Michel Plasson Ze verto nen vrij grote verschillen. Allereerst wat de noten zelf betreft. Tegenover de complete Hérodiade van Plasson staat de hier en daar voor het theater wat gecoupeerde versie van Gergjev, die dan ook aan twee cd's genoeg had. EMI had er drie nodig Concentreren we ons op de uitvoering dan komen eveneens duidelijke verschillen aan het licht. Gergjev heeft iets meer gevoel voor de dramati sche spanning in de muziek, terwijl hij aan de an dere kant ook het poëtische aspect sterk laat spreken. Zijn sterk theatrale interpretatie - ook letterlijk, want er zijn veel toneelgeluiden hoor baar - biedt iets meer contrasten dan de uitvoe ring van Plasson. die bovendien solisten met lich tere stemmen heeft. Hoofd Wat mag de onvoorbereide muziekliefhebber van Hérodiade verwachten? Punt één: vergeet Ri chard Strauss met zijn Salome. Niet alleen ont breekt bij Massenet het afgehakte hoofd van de profeet, ook de muziek is volstrekt niet zo neuro tisch als die van de Duitse componist. Wellui dendheid. daar streefde de Franse componist naar Misschien is Hérodiade niet Massenets beste ope ra. maar het is wel een werk dat meer kanten van zijn creativiteit toont dan welke andere partituur ook zowel de vervoerende melodieën als de pronkzucht in Meyerbeer-stijl. Het dichtst staat deze opera bij Verdi's Aida, waarbij de driehoeks verhouding Salome-Johannes-Herodias corres pondeert met Aida-Radames-Amneris Net als Puccini heeft Massenet in veel van zijn opera's tragische vrouwen centraal gesteld. En net als zijn Italiaanse collega is hij wel 'een expert van de vrouwelijke ziel' genoemd. Debussy schreef over de muziek vap Massenet, dat deze 'bewogen wordt door huiveringen, verlangens en liefst eeuwigdurende omhelzingen. De harmo nieën lijken armen, de melodieen op de welving van een hals'. Aad van der Ven Massenet Herodiade Renee Fleming. Placido Domingo. Dolora Zajtck, Juan Pons en anderen. San Francisco Opera Orchestra Chorus onder leiding van Valeri Gergjei - Sony >2 cd'si Cheryl Studer. Ben Heppner. Nadine Denize. Thomas Hampson en anderen. Choeur Orchestre du Capitole de Toulouse onder leiding van Michel Plasson - EMI i3 cd'si. zijn geweest om in 1992 ina het verschij nen van het tweede deel van zijn autobio grafie. Vroeger was de aarde plat) nog eens te worden beschuldigd van lidmaat schap van de Kultuurkamer. „Ik had nooit een moment gedacht dat dat moge lijk was. Ik was lid van de Vereniging van Journalisten. Pas een jaar later is de Kul tuurkamer in het leven geroepen. Dat enorme onbegrip was irritant. Het irriteer de me dat zoveel kranten dat verhaal met vette koppen overnamen, terwijl ik echt dacht dat ik in de oorlog vrij goed was. We hebben met z'n allen veel mensen gehol pen." Marten Toonder: Weet u, ik heb alles gehad. foto Oscar Flos r. T\/ï arten Toonder is een maandje lfXover uit Ierland, mede omdat het derde deel van zijn autobiografie Onder het kollende meer Doo is verschenen. ,ter De geestelijk vader van Ollie B. Bommel, Tom Poes, Kappie en van tal van andere legendarische stripfiguren, sluit, 83 jaar oud, met dit deel zijn autobiografie af: „Geen autobiografiën meer. Het is een balans die je opmaakt van je leven. Ik geloof dat ik daar zo'n beetje klaar mee ben. Als je drie keer over jezelf geschreven hebt, dan is dat echt genoeg, hoor." Eigenlijk is het een wonder dat Toon der in drie delen zijn autobiografie heeft geschreven, want het gaat een beetje tegen zijn Groninger natuur in om zich op de voorgrond te stellen. Zijn vader was ka pitein uit Warffum. Zijn moeder kwam uit Uithuizen. „Nederlanders zijn praters, die flappen alles er maar uit. Als je Groninger bent, dan praatje niet gauw over je gevoe lens en wat er in je omgaat. Dat gaat nie mand iets aan. Een soort nuchterheid." Hij mist Nederland niet. Ruim deftig jaar woont hij nu in Ierland. „Daar had ik voor het eerst het gevoel dat ik één was met de natuur. Dat is in Nederland niet mogelijk. Je hebt hier wel mooie stukjes groen, maar overal staan huisjes, overal mensen, overal verkeer. Vliegmachines. Om dan plotseling in die stilte te zitten, alleen de wind te horen." Terwijl hij beschrijft hoe een wolk over het land trekt, de schaduw van die wolk over het veld, lijkt zijn gezicht ineens op het Ierse landschap: zijn glimlach wordt even verduisterd, maar dan twinkelt er iets in zijn linkeroog. „Ik heb echt in een regen boog gestaan." Met dat wonderlijke voorval eindigt Het kollende meer Doo. Hoe waar moet een autobiografie zijn? „Mijn broer was er hei lig van overtuigd dat je daar niet in koft staan, omdat regenbogen wijken. Het is een soort gezichtsbedrog. Ik wou dat ei genlijk niet begrijpen, want ik vond het een mooi verhaal. Dat aan de voet van de regenboog een pot goud ligt. Ik heb nooit geloofd dat het niet kon. Het is echt ge beurd." Geluk Dankzij het voorval met de Ierse regen boog, waar hij - samen met zijn vrouw - middenin heeft gestaan, is Toonder er in geslaagd zijn Groninger nuchterheid te paren aan een diep geloof voor het won derlijke en geheimzinnige. „Een geloof in ik weet niet wat. Een geloof in mijn eigen geluk." Sterke staaltjes staan er in Het kollende meer Doo, dat de periode tussen de Bevrij ding en het vertrek van Toonder, in 1963. naar Ierland beschrijft. Zo vertelt Toon der dat. in de periode dat zijn tekenstudio ook zakelijk weer een beetje begint te lo pen. een uitgever die hem in de oorlog fi nancieel heeft gesteund, zijn geld terug wil zien. Toonder kan niet betalen. Een dag voordat de betalingstermijn ver strijkt daagt er uit het niets een Engels man op die zo'n grote order plaatst dat Toonder aan alle betalingsverplichtingen kan voldoen. „Ik heb veel narigheid gehad en zorgen en moeilijkheden, maar op de een of andere manier gebeurde er altijd iets waardoor het weer goed ging." Toch is het lange tijd behoorlijk fout ge gaan met Toonder. Tepvijl het succes van Tom Poes steeds omvangrijkere vormen aannam. Toonder goede zaken deed. een film maakte en voor het buitenland teken de, hadden hij en zijn vrouw Phiny zwaar te lijden onder de naweeen van de oorlog. Tot ergernis van Toonder werden NSB'ers zonder enige vorm van proces geïnter neerd. vanuit Londen werd een Militair Gezag aangesteld. Ereraden spraken kun stenaars die 'fout' waren geweest verma nend toe en schorsten ze „Al dat onrecht, al die onzindingen die allemaal in Londen bedacht waren door mensen die helemaal niet wisten wat het was om bezet te zijn geweest. Daar ergerde ik me aan. Het was een vrij vervelende tijd daardoor," Onderduikers Extra 'vervelend' was het dat de Toonder werd verweten dat hij in de oorlog had doorgewerkt, terwijl dat hem juist in staat had gesteld om onderduikers te helpen. Ronduit stuitend moet het voor Toonder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 17