Ze noemen je wel eens studiepik
PZC
Personeel Belgische
baggeraar hoeft
nog niet te verhuizen
Soerjadi: klankschoonheid
naast een grote virtuositeit
Wat schamel lijkt, wordt
een wondermooi verhaal
zeeland
11
kunst
Zeeuwse kunstenaars
ontevreden over rol
Mondriaan Stichting
exposities
VRIJDAG 3 MEI 1996
van onze verslaggever
Henk Postma
HULST - Hij hoogbegaafd? „Pffft."
De Hulster gymnasiast Chris Lode
wijk maakt een wegwerpgebaar.
„Alsof je superman bent. Zeg maar
liever dat ik goed presteer." Hij
wordt niet graag geafficheerd als het
slimste jongetje van de klas. Toch
staat hij voor alle vakken minstens
een acht. Ken wonderkind mis
schien? „Och, ik vind het gewoon
leuk om te leren."
Zelfs in vakantietijd kan de 16-jarige
scholier het studeren niet laten. Ko
mende zomer, wanneer alles wat on
derwijs krijgt even mag uitblazen, ver-
rijkt Chris zijn kennis in Rotterdam.
Zijn 15-jarige klasgenote, Mirjam
Rubbens, gaat met hem mee. Ook zij
is zo'n buitenbeentje. Samen maken
ze zich op voor het Rotterdam Ability
Program: de eerste Nederlandse zo
mercursus voor begaafde vwo'ers.
Bijgestaan door leeftijdgenoten die
net zo intelligent zijn als zij, mogen
Chris en Mirjam zich twee weken lang
in de economie van de wereldhaven
verdiepen. Een pittige klus, verwach
ten ze. Het Hulster duo heeft er zin in.
Chris omdat hij het interessant vindt,
Mirjam omdat ze er een uitdaging in
ziet.
Het idee voor de zomercursus is over
gewaaid uit de Verenigde Staten en
opgepikt door de Psychologische Ad
viespraktijk Begaafden in Utrecht.
Ook een medewerkster van Pharos,
de vereniging van ouders van hoogbe
gaafde kinderen, is bij het initiatief
betrokken. Eind vorig jaar werden de
vwo-scholen benaderd met de vraag
of er interesse was voor een cursus
voor hoogbegaafde leerlingen.
Aarzeling
Op het Reynaert College in Hulst wis
ten ze wel raad met die vraag. Er werd
meteen aan de vierde klas van het
gymnasium gedacht. Daarin zaten
twee leerlingen die vast wel voor toe
lating in aanmerking wilden komen.
En jawel, Chris Lodewijk en Mirjam
Rubbens wilden zich het buitenkans
je niet laten ontgaan. Mirjam aarzelde
nog wel even. Want je mag dan een
tien op je rapport hebben voor econo
mie, en met andere yakken niet veel
lager scoren, dat wil nog niet zeggen
dat je tot de rangen van de hoogbe
gaafden behoort, vind ze. „Het is ge
woon een kwestie van doorzetten, je
huiswerk maken en interesse."
De zomercursus is ondergebracht bij
de Erasmus Universiteit. De Techni
sche Universiteit Delft, de gemeente
Rotterdam en bedrijven verlenen me
dewerking. De EU en het ministerie
van Ondei-wijs hebben subsidies toe
De Hulster gymnasiasten Chris Lodewijk en Mirjam Rubbens zien de zomei'cursus voor hoogbegaafde scholieren als een buitenkansje. „Gewoon een kwestie
van doorzetten, je huiswerk maken en interesse." f°to Charles Strijd
gezegd. Van de deelnemers wordt een
eigen bijdrage verwacht van 1400 gul
den. Voor dat geld krijgen ze de kans
om zich 'samen met leeftijdgenoten
van gelijk intellectueel niveau inten
sief bezig te houden met een aantal
complexe probleemstellingen van in
terdisciplinaire aard', belooft het pro
grammaboekje. Er is daarnaast veel
tijd ingeruimd voor excursies, sport
en cultuur. Want 'het gezichtsveld
moet breed blijven'.
Criteria
„Een hoge intelligentie, een brede be
langstelling. een omvangrijk kennis
bestand en een aantoonbare wil om
op meerdere terreinen te excelleren."
Dat zijn de criteria waaraan scholie
ren moesten voldoen, wilden ze voor
deelname in aanmerking komen. Er
kwamen ruim honderd aanmeldingen
binnen. Daarvan konden er zestig
worden gehonoreerd. Chris en Mirjam
overleefden de selectie doordat ze ook
buiten school presteren. Ze spelen al
lebei in een volleybalteam van Morres
en in een ensemble van de muziek
school, Chris op viool, Mirjam op kla
rinet.
Het is. vooral de laatste jaren, duide
lijk geworden dat veel hoogbegaafde
kinderen met gedragsproblemen wor
stelen. Omdat ze onvoldoende moge
lijkheden hebben hun intellectuele
capaciteiten te benutten, gaan ze zich
vervelen. Ze raken geïsoleerd of gede
motiveerd en gaan zich, al dan niet ge
kweld door pesterijen, agressief of
juist teruggetrokken gedragen.
Patricia Kraaijenbrink, één van de
stuwende krachten achter de zomer
cursus, en zelf moeder van een be
gaafd kind. kan daar over meepraten.
..Op de basisscholen worden de pro
blemen tegenwoordig steeds meer
herkend en erkend. Maar in het voort
gezet onderwijs is er nog niets voor
leerlingen die de behoefte hebben hun
kennis te vermeerderen, te verdiepen
en er wat mee te doen."
Toch mikt de zomercursus niet op
probleemkinderen. „Het is de eerste
keer dat we zo'n cursus organiseren en
we zijn er enorm op gebrand het te la
ten slagen. Dus beginnen we met een
groep die vrij probleemloos door het
leven gaat. Het gaat er niet alleen om
dat talentvolle leerlingen hun kennis
vergroten, we willen hen ook helpen
hun creatieve en sociale vaardighe
den te verbeteren en hun persoonlijk
heid te ontwikkelen."
Uitslover
Zijn Chris en Mirjam op school ooit te
gen problemen aangelopen? „Och",
zegt Mirjam. „Ze noemen je natuurlijk
wel eens een studiepik, maar daar zit
ik niet mee. Ik heb me nooit verveeld,
ook niet op de basisschool Daar heb
ik juist veel gelachen." Chris had op
de basisschool wel even een moeilijke
periode. Scholden ze hem uit voor uit
slover. „Maar dat was zo weer voorbij
hoor."
De zomercursus biedt de deelnemers
een keuze uit vier thema's. Zo is er een
wiskunde-, een cultuur- en een ge
schiedenis-programma. Chris en Mir
jam doen economie/econometrie, wat
betekent dat ze zich gaan verdiepen in
kwesties als de toegankelijkheid van
de Rotterdamse haven, via een lucht
haven, de Betuwelijn en elektronica.
Chris en Mirjam hebben geluk. Hun
ouders zijn bereid die 1400 gulden cur
susgeld uit eigen zak te betalen. Hoe
welIk wil in m'n vakantie ook nog
gaan surfen", zegt Mirjam, „Dat ga ik
nu zelf betalen." Ook Chris houdt ko
mende zomer nog genoeg tijd over
voor ontspanning. Hij gaat gewoon
naar opa en oma in Zuid-Frankrijk.
Zoals ieder jaar. Waarmee meteen zijn
hoogste cijfer is verklaard: 9,8 voor
Frans.
van onze verslaggever
ANTWERPEN/HULST - Het
Belgische baggereoncern Dred
ging International ziet voorlo
pig af van pogingen om een deel
van het personeel te laten ver
huizen naar Nederland. Donder
dag kwam de directie met de
vakbonden overeen dat eerst
een grondig onderzoek zal
plaatsvinden naar mogelijkhe
den om de concurrentiepositie
van de Belgische baggerbedrij
ven - die samen 2500 mensen in
dienst hebben - te verbeteren.
Het 'omvlaggen' van een deel
van de baggervloot naar Neder
land in combinatie met verhui
zing van het personeel is één
van die mogelijkheden.
Dredging lanceerde het plan
voor de 'landverhuizing' van on
geveer 250 baggeraars, die
hoofdzakelijk in de polderdor
pen op de linker-Scheldeoever.
wonen uit fiscale overwegingen.
De Nederlandse regering be
schouwt de baggex-aars sinds 1
januari van dit jaar als zeevaren
den. die kunnen rekenen op een
aanzienlijke belastingverlich
ting. In Belgie staan baggeraars
te boek als bouwvakker, waar
door ze voor de baggerconcerns
de helft duurder zijn dan in Ne
derland. Een Belgische bagge
raar kost 55 gulden bruto per
uur. z'n Nederlandse collega de
helft.
In de ijskast
Directeur-generaal Mare Stor-
diau van Dredging, donderdag
middag na afloop van het over
leg met de bonden- „Door die
Nederlandse maatregel is er
sprake van regelrechte concur
rentievervalsing. Uiteraard pro
beren wij ons daartegen te wape
nen. We hebben afgesproken de
zaken nu samen eens goed op
een rij te zetten. Over zes tot
acht weken komen we met defi
nitieve voorstellen." Het 'ver
huisplan'. vooral gericht op de
werknemers die nu toch al dicht
bij de grens met Zeeuws-Vlaan
deren wonen (met name in Kiel-
drecht en Verrebroek), wordt
dus even in de ijskast gezet.
Bruno Monteyne, woordvoerder
van het Algemeen Belgisch Vak
Verbond (ABVV) en het Alge
meen Christelijk Vakverbond
(ACV) na het gesprek met de di
rectie: „Het is natuurlijk te gek
voor woorden dat wex-knemers
in het zogenaamde verenigde
Europa min of meer gedwongen
door het fiscale stelsel aan de an-
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Onder
Zeeuwse kunstenaars
heerst onvrede over de rol
die de Mondriaan Stichting
speelt bij het toekennen van
kunstopdrachten in Zee
land. Het bezwaar is vooral
dat Zeeuwse kunstenaars te
weinig kans zouden krijgen
om mee te dingen naar lu
cratieve opdrachten in de
eigen regio. Gedeputeerde
drs G. L. C. M. de Kok (cul
tuur) bevestigt dat de pro
vincie de klachten inventa
riseert en mogelijk bij de
Mondriaan Stichting gaat
aankaarten.
De onvrede is naar voren ge
komen tijdens groepsge
sprekken die de afgelopen
maanden plaatsvonden in
Vlissingen, naar aanleiding
van de tentoonstellingense-
rie De Selektie waarin een
jaar lang hedendaagse
Zeeuwse kunst wordt ge
toond. De Kok was op een
van de avonden aanwezig en
werd daar met de bezwaren
geconfronteerd.
De Mondriaan Stichting ver
deelt rijksgeld dat beschik
baar is voor beeldende
kunst, vormgeving en mu
sea. Vorig jaar was zij in Zee
land betrokken bij de finan
ciering van een kunstproject
voor de Stichting Revalida-
tie-Geneeskunde in Goes.
De bezwaren spitsen zich
vooriopig toe op de gevolgde
procedure bij dit project.
Daarbij was het Praktijkbu
reau van de Mondriaan
Stichting betrokken dat
kunstopdrachten intensief
begeleidt en financieel on
dersteunt. Er was een bud
get van 50.000 gulden be
schikbaar dat door de Mon
driaan Stichting werd ver
dubbeld. Het Praktijkbu
reau adviseerde de opdracht
te schenken aan kunstena
res Liza May Post.
Kleine kring
Het bezwaar van de Zeeuwse
kunstenaars is dat zij niet
voor de kunstopdracht heb
ben mogen meedingen, bij
voorbeeld door het indienen
van een schetsontwerp. Het
Praktijkbureau zou te veel
oog hebben voor een betrek
kelijk kleine kring van Ne
derlandse kunstenaars. De
enkele keer dat in Zeeland
een flink budget voor kunst
voorhanden is. zouden Zeeu
wen daardoor achter het net
vissen. Ook het project Mo
numenten Walcheren '40/'45
is genoemd. Daarbij kwa
men. volgens de klachten,
vijf kunstenaars boven drij
ven zonder goede opdrach
tomschrijving.
De Kok neemt de klachten
serieus. „Het kan niet zo zijn
dat Zeeuwse kunstenaars
buitenspel worden gezet als
de Mondriaan Stichting met
geld komt aandragen. Er zijn
hier voldoende kunstenaars
van naam en kwaliteit, We
gaan de problemen inventa
riseren en dan moeten we op
termijn maai- eens een ge
sprek hebben met de Mon
driaan Stichting om te kij
ken wat we hieraan kunnen
doen."
Directeur Melle Daamen
van de Mondriaan Stichting
hoort de klachten voor het
eerst. Hij zegt dat het Prak
tij kbureau wel degelijk se
lecteert op basis van schets
ontwerpen, maar dat niet ter
zake doet of de kunstenaar
uit Zeeland komt. „Dat vind
ik ook echt een nul-item.
Volstrekt niet interessant.
Er is niks stommer dat een
dergelijk protectionisme.
Wij zoeken voor een project
de beste kunstenaar, on
geacht zijn of haar woon
plaats. I^et kan best dat
Zeeuwse kunstenaars op
drachten krijgen in Noord-
Holland. Het Praktijkbu
reau wordt geacht de kun
stenaars te kennen en goed
op de hoogte te zijn van ac
tuele ontwikkelingen in de
beeldende kunst. Dat ge
beurt door ateüerbezoek.
ook in Zeeland, en het vol
gen van exposities." Is de
hele kwestie dan een storm
in een glas water? Daamen:
„Dat moet nog blijken. Als
de bezwaren serieus zijn. ben
ik bereid om te overleggen
en waar mogelijk ons beleid
te verbeteren."
foto Maurice Nelwan
ZUIDLANDTHEATER.
Terneuzen
Wibi Soerjadi piano
Werken van Beethoven. Mendels
sohn, Chopin, Rachmaninov. Ravel,
Liszt
door Arie Karreman
Met velen konden we gister
avond genieten van het
pianospel van Wibi .Soerjadi.
Een jong talent, dat zich in hoog
tempo met een spectaculaire
virtuositeit een weg heeft ge
baand over de concertpodia en
dat bovendien geen enkele pu
bliciteit uit de weg gaat. Opval
lend bij deze pianist is zijn sou
plesse. Geheel vanuit ontspan
ning ontstaat zijn toucher en
daardoor vanzelfsprekend een
prachtige toon.
Soerjadi bracht gisteravond een
programma met wel erg beken
de werken, De Mondschein van
Beethoven. Lieder ohne Worte
van Mendelssohn, de overbe
kende Polonaise in As van Cho
pin en de Liebestraum van Liszt
kan ik nu niet bepaald een origi
nele programmakeuze noemen.
Beethovens adagio uit de Mond
schein werd zeer expressief ge
speeld en verrassend mooi van
klankkleur. Via een elegant en
ontspannen allegretto naar het
presto Beethoven schrijft daar
bij agitato. Bij Soerjadi wordt
deze grilligheid echter ver
sluierd door een overmatig pe-
daalgebiuik. Drie Lieder ohne
Worte van Mendelssohn, waar
van ik het duet zeer kon bewon
deren. Mendelssohn geeft elke
hand een thema, dat zo uit één
van zijn koorwerken zou kunnen
komen en laat deze in dialoog
optreden boven een begeleiding.
Ontroerend mooi gespeeld.
Van de drie Chopin-werken was
de vierde ballade een echt hoog
tepunt, Heel mooi opgebouwd.
Door een bijne polyfone speel
wijze ontdekken we dat er nog
meer mooie melodieën in dit
stuk zitten. Heel verfijnd en weer
dat bijzondere gevoel voor
klankschoonheid, waaraan na
tuurlijk ook zijn eigen prachtige
Bösendorfer-concertvleugel de
bet is. De Polonaise in As kon
mij minder boeien, te routineus
en lang niet vlekkeloos.
Na de pauze twee preludes van
Rachmaninov, een componist
die hem bijzonder goed ligt. Zeer
transpai'ant klonk opus 23 nr 4.
Een rustpunt was Ravels 'Pava
ne pour une infante defunte'.
Een prachtwerk, dat hij schreef
op 24-jarige leeftijd, en waaruit
zijn voorliefde voor de vaste me
lodische lijn en modaliteit blijkt
Bijzonder gespeeld
Bij Liszt is Soerjadi helemaal in
zijn element. Na de 'Valse ou-
bliée' de overbekende Liebe
straum. die overigens heel fraai
gespeeld werd. In Liszts concert-
parafrase over de wals uit Faust
van Gounod kon hij zich hele
maal uitleven. Een ongelooflijk
virtuoos stuk.
Een staande ovatie ontlokte een
aantal virtuoze toegiften, waar
onder zijn eigen parafrase over
vaderlandse liederen, die hij
door elkaar heen laat lopen.
Heel slim verpakt in een Liszt-
jasje. We hebben heel mooie din
gen gehoord, waaronder een
prachtige pianoklank. Maar vol
gende keer graag ook eens wat
minder plat getreden paden.
GOES, 't Beest
'De Rechtvaardigen'van Albert Ca
mus, door De Roovers, niet o.a. Sara
de Bosschere, Luc Nuyens en Joris
Lamers
door Willem Nijssen
Op de momenten dat een to
neelvoorstelling aan de es
sentie van zijn kunst raakt, is
ook de criticus sprakeloos. De
Roovers speelt van Albert Ca
mus het stuk 'De Rechtvaardi
gen', en op een of andere manier
slaagt het gezelschap erin om
daar een indringend verhaal
van te maken. Natuurlijk valt
daar van alles aan te observe
ren en te analyseren. Maar uit
eindelijk blijft het een mysterie
hoe het is gelukt om tot de kern
te komen.
Het is niet eenvoudig om van 'De
Rechtvaardigen' een meesle
pende voorstelling te maken
Het verhaal op zich is - met gro
te nauwkeurigheid aan de ge
schiedenis ontleend - niet be
paald 'bloedeloos'. Een revolu
tionaire groep beraamt in het
Rusland van 1905 een bomaan
slag op groothertog Serge Ya-
nek faalt aanvankelijk omdat er
ook kinderen in de koets meerij
den. Onschuldigen mogen niet
lijden. Dat is nou juist waar de
rechtvaardigen (zoals de groep
zich noemt) voor vechten. Een
tweede aanslag lukt.
Yanek weigert een mogelijkheid
tot gratie, hem geboden door de
groothertogin (Een prachtige
diepgravende dialoog trou
wens.) Hij hoeft haar slechts be
rouw te tonen. Hij weigert. Pas
als hij niet zou sterven, zou hij
een moordenaar zijn. Niet de
vernietigende daad. maar zijn
dood beschouwt hij als hoogste
protest tegen een wereld van tra
nen en bloed.
Yaneks geliefde - als bommen-
maakster ook lid van de groep -
zal doorgaan in zijn geest, en
vindt zelfs Stepan tenslotte aan
haar zijde. „Ik heb gekozen met
een gelukkig hart, ik ga met een
triestig hart verder!" zegt ze. en
daarmee drukt ze hét (Camus-
idilemma van het leven ontroe
rend helder uit.
In zo'n verhaal zijn meer dan ge
noeg emoties voorhanden. Maar
behalve emotioneel geladen, is
het stuk vooral een filosofisch
college. Camus staat aan de
kant van Yanek, die kiest voor
de revolutie uit liefde. Tegen
over hem staat Stepan. die kiest
voor de revolutie uit haat. Om
die ethische tegenstelling draait
het stuk dus ook. 'De Rechtvaar
digen' ten tonele voeren is voor
zichtig manoeuvreren tussen
woekerend (melo)drama en dor
re filosofie.
De Roovers brengt het stuk
schijnbaar heel verbaal. Er is
weinig interactie tussen perso
nages. geen andere dan ingehou
den emotie in de bijna kabbe
lend gesproken woorden. En
toch hangt er een zinderende
spanning, en regent het ondei--
tussen schitterende one-liners.
Elke zin van betekenis wordt
volledig uitgelicht in de twee.
drie seconden dat hij bestaat.
Hoe De Roovers zo'n vergaande
samensmelting van emotie en
inhoud tot stand brengen is
moeilijk te zien. Het spel is zo
versoberd, dat het daar niet van
daan lijkt te künnen komen.
Misschien gaat het juist dan.
Tientallen kleine ingrepen in
kleding en vormgeving lijken
willekeurige verzinsels die niet
tot het wezen bijdragen. Dat ze
het spelen als een toneelrepeti
tie - met slechts vier spelers voor
negen rollen - wordt maar even
aangeduid. Roept dat dan het
mysterie op° Het lijkt alsof men
het stuk zo schamel mogelijk wil
brengen, en dan wordt het een
wondermooi verhaal.
dere kant van de grens zouden
moeten gaan wonen. Wij vinden
dat dit op Belgisch en Europees
niveau moet worden aange
pakt Z'n collega Danny Valke-
naers: „Ofwel past de federale
regering in Brussel, in navolging
van Nederland, de belastingwet
geving aan, ofwel maakt de Eu
ropese Commissie de Neder
landse maatregel ongedaan om
dat het om pure concurrentie
vervalsing gaat.We onderne
men in ieder geval in beide rich
tingen actie."
Burgemeester mr. dr.
A A, L, G. M. Kessen van Hulst
besloot donderdag, na overleg
met de directie van Dredging, de
geplande 'wervingscampagnè'
om de Belgische baggeraars
naar Hulst te lokken, nog even
uit te stellen. „We hebben afge
sproken dat wij. zodra het onder
zoek dat nu eerst plaatsvindt is
afgerond, een seintje krijgen."
Werkstraf voor
gijzeling in
drugsmilieu
van een medewerkster
MIDDELBURG - De rechtbank
in Middelburg heeft twee Vlis-
singers van 21 jaar donderdag
veroordeeld tot 240 uur onbe
taalde arbeid en zes maanden
voorwaardelijk voor het gijze
len van een man die een drugs-
schuld bij hen had. Zij ontvoer
den hem 13 januari met hun auto
uit Goes en lieten hem op een in
dustrieterrein al zijn kleren be
halve zijn ondergoed uittrekken.
Zij hadden vijftien gram heroïne
aan hem verkocht, maar die niet
betaald gekregen. Er was acht
tien maanden waarvan zes
maanden voorwaardelijk tegen
hen geëist.
Grote schade bij
botsing auto's
SAS VAN GENT - Bij een aan
rijding woensdagavond om
19.15 uur op de Kloosterlaan bij
Sas van Gent raakten twee au
to's zwaar beschadigd. De inzit
tenden bleven ongedeerd.
Het ongeluk ontstond toen een
19-jarige Hagenaar richting Ge
neraal Meijerstraat reed en on
voldoende rechts hield. Hij raak
te daardoor de wagen van een 34-
jarige automobilist uit Evergem.
De Roovers in 'De Rechtvaardigen'.
foto Rob Stevens
Tot 15 juli toont Jac. Smolders
zijn zeefdrukken in de show
room van BouwCenter De Jager-
Tolhoek in Goes. In de veelkleu
rige werken wekt hij een dieren
wereld tot leven. Hij laat zich
ook inspireren door kinderteke
ningen. De showroom is ge
opend van dinsdag t/m zaterdag
10 00-16 00 uur
Anne Breel en Anneke Cop-
poolse exposeren tot 28 juli kera
miek in de Lutherse kerk te
Groede. Geopend: donderdag,
vrijdag en zaterdag 9.30-12.00 en
13.30-16.30 uur.
Beeldend kunstenaar Elly
Mes exposeert tot en met 11 juni
in 't Lange Uus in Zierikzee.
Haar werk. op linnen en papier,
brengt thema's tot uitdrukking
als tweestrijd, athankelijkheid
en afscheid Openingstijden:
dinsdag tm vrijdag 9-12.30 en
1315-17.30 uur, donderdag ook
19-21 uur. zaterdag 9-17 uur.
Paula van Buren en Nico van
Welzenes uit Goes exposeren tot
14 juli in de Expogang van het
Oosterscheldeziekenhuis in
Goes. Paula van Buren behaal
de haar diploma mode-ontwer
pen aan de Academie van Beel
dende Kunsten te Rotterdam,
maar heeft zich inmiddels toege
legd op haar vrije werk. Zij haalt
haar inspiratie uit de natuur,
evenals echtgenoot Nico van
Welzenes, die in aquarel het
Zeeuwse landschap vastlegt, zo
als de omgeving van het Goese
Sas en het inmiddels kleinscha
lige landschap van weleer in de
driehoek Kapelle, Wemeldinge
en Goes. Te bezichtigen tijdens
bezoekuren.
Sander Littel exposeert van 4
tot en met 12 mei schilderijen
onder de titel Pad in galerie Mo
lenwater te Middelburg. De ope
ning is zaterdag 4 mei om 17.00
uur. Openingstijden: zondag 5
mei en donderdag 9 Um zondag
12 mei 14.30-18.00 uur.
Ien van den Berg uit Middel
burg toont vanaf 6 mei geweven
wandkleden van verschillende
materialen, zoals katoen, wol en
synthetische garens in het sou
terrain van de Zeeuwse Biblio
theek in Middelburg. De exposi
tie met als thema massaal is te
zien tot en met 15 juni. maandag
17.30-21 00 uur. dinsdag Urn vrij
dag 10-21 uur en zaterdag 10-13
uur.
Henk Dijkhuizen uit Zeist ex
poseert tot en met 31 mei in het
ramschip Schorpioen te Middel
burg 23 pentekeningen, voorna
melijk van schepen van de Hol
land Amerika Lijn. Titel van de
tentoonstelling is Een stukje
lijn. Te bezichtigen: dagelijks 10-
17 uur.
De Antwerpse kunstenares
Kristina Embregts toont van 7
tot 31 mei gouache en oliepastel
in het hoofdkantoor van de Ra
bobank in Middelburg. Ope
ningstijden: maandag t.m vrij
dag 9-16 uur. donderdag ook 19-
20 uur.