VN zitten structureel krap bij kas Abbé Pierre tuimelt van voetstuk PZC Werkstraf niet onderschatten Natuur Wildpark Afrika is niet onveiliger dan stad in Europa Verkeer opinie Wanbetalers maken organisatie al jaren het leven zuur VRIJDAG 3 MEI 1996 van onze correspondent in Washington Hans de Bruijn De tienduizend ambtenaren van het VN-hoofdkwartier in New York gingen woensdag gewoon aan het werk. De lich ten brandden. De Veiligheids raad vergaderde. De computers deden het. Er werd driftig geko pieerd. Alleen de verwarming werkte niet. maar daar was het toch te warm voor. Een ogen schijnlijk gewone dag dus voor de VN, ware het niet dat de vol kerenorganisatie sinds dinsdag feitelijk failliet is. De kas is leeg. ..Met ingang van vandaag zitten we aan de grond", zei woord voerster Sylvana Fao. De finan ciële crisis waarin de VN al enige jaren verkeert, heeft zijn hoogte punt bereikt. Met de 2,6 miljard dollar die voor dit jaar op de be groting staat, zouden de Ver enigde Naties het tot eind de cember moeten kunnen uitzin gen. Maai- slechts 55 van de 185 landen hebben hun contributie voor dit jaar betaald, en het geld is nu gewoon op. Al jaren klaagt VN-secretaris- generaal Boutros Boutros-Ghali over de nalatigheid van een aan tal grote landen om aan hun VN- verplichtingen te voldoen. Zo zijn de Verenigde Staten al jaren slecht van betalen, al verklaarde de leidster van de Amerikaanse delegatie bij de VN-conferentie over wereldhandel en ontwikke ling (Unctad) gisteren dat de VS hun contributie over 1995 willen betalen. De beloofde bijdrage van 311 miljoen dollar is echter slechts een klein deel van de 1,5 miljard dollar die de VS in totaal aan de VN schuldig zijn. Andere grote schuldenaars zijn Rusland (400 miljoen), Oekraïne (250 miljoen), Japan (125 miljoen) en Duits land 50 miljoen dollar. Neder land behoort tot de minderheid van VN-leden die in januari keu rig zijn jaarlijkse contributie (17,2 miljoen dollar) betaald heeft. Geen gevaar VN-ondersecretaris-generaal Joseph Connor kondigde dins dag aan dat hij nu vijftig miljoen dollar zal moeten lenen van het VN-budget voor de diverse vre desmissies in de wereld. Die lo pen daardoor voorlopig al thans geen gevaar. Maar het betekent dat de VN de landen die aan deze vredesmissies deel nemen en die de kosten daarvan voorschieten zoals Nederland, dat er dit jaar ruim zeven mil joen dollar aan uitgeeft niet kan terugbetalen. VN-topmensen vrezen dat dit de bereidheid van vooral armere landen om troepen te leveren voor VN-missies, zal doen afne men. Er zijn landen die hun strijdmacht voor een groot deel financieren uit de (genereuze) vergoedingen die zij van de VN voor hun deelname aan vredes operaties krijgen. Connor zei dat hij later dit jaar waarschijnlijk opnieuw een greep in de kas voor vredesmissies zal moeten doen om de VN draaiend te houden. Republikeinen De discussie over de VN-finan- ciering sleept al enkele jaren. Al le ogen zijn daarbij gericht op de VS, de grootste wanbetaler. De VS moeten 31 procent van het VN-budget en 25 procent van de vredesmissies betalen. Maar de Republikeinse meerderheid in het Congres heeft weinig op met de VN, die het ervan beschuldigt het Amerikaanse buitenlandse beleid te willen dicteren. President Bill Clinton heeft her haaldelijk toegezegd de achter stand te willen wegwerken, maar zonder medewerking van het Congres kan hij dat niet. Het akkoord over de Amerikaanse begroting tussen Clinton en de Republikeinen heeft vorige week echter enige ruimte ge schapen. Voor de zomer hoopt de president 663 miljoen dollar van de betalingachterstand te hebben weggewerkt, 304 miljoen voor de gewone begroting en 359 voor de vredesmissies. Als ook Rusland zijn belofte na komt om voor juli 400 miljoen dollar op tafel te leggen, kunnen de VN weer even ademhalen. Maar de financiële problemen zijn daarmee niet van de baan. Deze betalingen betreffen de achterstanden, niet het budget voor 1996. Eind dit jaar dreigt daarom opnieuw een faillise- ment. Boutros-Ghali kondigde dinsdag al aan een een speciale zitting van de VN-Assemblee bij een te zullen roepen om over de crisis te praten. De VN heeft maar één middel om notoire wanbetalers tot de orde te roepen: intrekking van het stemrecht. Maar het is uitge sloten dat de Assemblee de VS en Rusland zo zal behandelen. De enige manier om de Amerika nen te paaien, is het toegeven aan de eis vanuit Washington dat het mes in de veel te grote VN-bureaucratie wordt gezet. Joseph Connor is twee jaar gele den speciaal met dat doel als budgetbewaker bij de VN bin nengehaald. Het is uitgesloten dat de Verenigde Naties gebruik maken van de enige sanctie die zij tegen wanbeta lers kunnen gebruiken: intrekken van het stemrecht tijdens de Algemene Vergadering, foto Ed Bailey/AP Sindsdien zijn al 800 banen in New York geschrapt en allerlei diensten opgeheven. Maar voor de conservatieven in het Ameri kaanse Congres is dat niet ge noeg, Zij willen het aantal vre desmissies beperken, een eind maken aan al die VN-topconfe- renties over bevolkingsvraag stukken of het milieu en tiental len VN-commissies schrappen. De Republikeinen willen zo de VS-bijdrage met 25 procent (en die voor vredesmissies met de helft) verlagen. De Amerikaanse bondgenoten verzetten zich daartegen, omdat zij vrezen dan met de lasten te worden opgezadeld. De vijftien landen van de Europese Unie, die qua economische omvang met de VS vergelijkbaar zijn, be talen nu al 34 procent van het VN-budget en 37 procent van de vredesmissies. Ook het voorstel van Boutros-Ghali om de Ameri kaanse bijdrage (en dus de Ame rikaanse invloed) te beperken, is daarom niet met gejuich ont vangen. Veel landen delen bovendien de Amerikaanse kritiek op de VN niet. „Het is niet redelijk te ver wachten dat een wereldwijd fo rum dat zoveel landen en cultu ren vertegenwoordigt, efficiënt werkt", zegt de Canadese VN- ambassadeur Robert Fowler. „We moeten niet de visie op een betere wereld opofferen omdat toevallig een of andere bureau craat zijn werk niet goed doet of omdat de paperclips te duur zijn". van onze correspondent in Parijs Cees van Zweeden Verguisd door rechts, verworpen door links, aange vallen door de bisschoppen en een mensenrechten organisatie. Nooit eerder zag iemand zich in Frankrijk zo gereduceerd tot mikpunt van kritiek als een 83-ja- rige grijsaard deze week. Een pas ontmaskerde oorlogs misdadiger? Nee, de ooit populairste man van Frank rijk. Abbé Pierre had een loopbaan gehad waar Moeder Te resa jaloers op kon zijn. In de oorlog had hij joden gehol pen en daarna zo ongeveer iedere stakker die zijn pad maar kruiste: van de daklozen in Parijs tot de moslims in Sarajevo. Abbé Pierre was een levende legende in Frankrijk, een standbeeld bijna. Maar zoals zo vaak gebeurt met beel den, tuimelde hij deze week van zijn sokkel. De bananen schil: de Holocaust. De val van Abbé Pierre werd ingeluid door Roger Ga- raudy, een man die eerst Stalin omhelsde, vervolgens Jezus Christus en tenslotte Mohammed. Garaudy schreef een boek waarin hij beweerde dat de Holocaust eigenlijk een mythe was, door de joden gecreëerd om het bestaan van Israel te rechtvaardigen. Al wat tijdens de oorlog had plaatsgevonden, aldus Garaudy, waren po groms geweest. Maar die hadden geen zes miljoen levens geëist, hooguit eenzesde daarvan. Garaudy werd fel aangevallen op zijn theorie, die al veel langer opgeld doet in kringen van neo-nazi's. Maar net toen hij onder de vloedgolf van kritiek dreigde te bezwij ken, was daar de hand van de oude weldoener: Abbé Pierre. De priester verdedigde Garaudy, een oude vriend, en omschreef hem als een integere wetenschapper. Abbé Pierre gaf toe het boek niet eens gelezen te hebben. van onze correspondent in Nairobi Frans van den Houdt In een wildpark in Burkina Faso werd een paar dagen ge leden een Nederlands gezin dood aangetroffen. De man werd geïdentificeerd als eerste ambassadesecretaris Arnold Eisma, die met vrouw en twee kinderen op mysterieuze wijze de dood had gevonden. Ieder be richt over dode toeristen in Afrika doet mensen huiveren. Is het eigenlijk wel veilig om de Afrikaanse bush in te gaan? Een moord in Afrika is voor veel mensen veel afschrikwekkender dan een moord bij hen om de hoek. Of elders in Europa. Of in de door vuurwapens overspoel de Verenigde Staten. Voor velen is Afrika nog altijd het donkere continent waar duistere krach ten aan het werk zijn en het ver pozen aldaar veel gevaarlijker maken dan elders in de wereld. Kennelijk blijft men denken dat Afrika vergeven is van de wilden die blanken naar het leven staan. Ieder dodelijk incident waarbij een blanke betrokken is, wordt direkt aangegrepen om een eerder geboekte reis af te zeggen, anderen vrees in te boe zemen en landen op allerlei ma nieren te boycotten. Isolement Kenya zag zich in een dergelijk isolement gemanoeuvreerd toen in 1988 de Britse Julie Ward werd vermoord in wildpark Ma sai Mara. De wereldpers raakte er niet over uitgeschreven en de toeristenindustrie kreeg een be hoorlijke knauw te verwerken, temeer daar in diezelfde periode nog een paar andere Europese toeristen werden gedood. Vorig jaar augustus was het weer raak. In een Zairees wild park werden zes Italianen dood geschoten en in een reservaat in Tanzania werden vijf Amerika nen gegijzeld. Wederom paniek alom. Terecht? Zou bij gelijk soortige incidenten dichter bij huis niet algemeen zijn gerea geerd in de trant van 'zoiets kan je overal gebeuren'? „Ik zie niet in waarom", reageert kanselier Paul Korff de Gidts van de Nederlandse ambassade in Kenya laconiek op de vraag of hij toeristen adviseert om nooit alleen een wildpark in te gaan. „Er zijn genoeg collega's die al leen het Nairobi National Park bezoeken en daar zonder proble men weer uitkomen. Je hoeft daar echt niet in konvooi te rij den". Maar hoe zit het met parken ver der weg van de bewoonde we reld, zoals de Masai Mara, Tsa- vo, Amboseli? „Ook daar kun je alleen naar toe gaan, maar na tuurlijk is het altijd veiliger als je ze met meerdere auto's tegelijk bezoekt." Incidenten in Kenya waarbij Ne derlanders betrokken waren, zijn er de laatste tijd weinig ge weest, aldus de kanselier. In te genstelling tot een halfjaar gele den. toen nogal wat toeristen be roofd werden. Ervaringen Eenzelfde geluid is te horen van Luut Fox, die samen met haar man John met grote regelmaat wildparken bezoekt. Van hun er varingen doen zij wekelijks ver slag in Kenya's grootste dag blad Daily Nation. „We hebben tijdens recente bezoeken aan Masai Mara en Amboseli zelf geen nare dingen meegemaakt. Tsavo was jaren geleden vooral gevaarlijk vanwege de stropers, maar die zijn er niet meer. Ook van anderen hebben we de laat ste tijd niks gehoord over pro blemen. Meestal gaan we ge woon alleen een park in: dat is geen enkel probleem." Fox' ervaring is wel dat mensen die pas in Afrika zijn komen wo nen en toeristen zich meer laten afschrikken door verhalen over toenemende criminaliteit in de steden en incidentele overvallen op buitenlandse bezoekers dan zij die al vele jaren op het conti nent hebben doorgebracht. In een poging toeristen in Kenya een zo groot mogelijk gevoel van veiligheid te geven, is nog niet zo lang geleden een speciaal poli tiekorps in het leven geroepen. Tot op heden is deze toeristische dienst alleen operationeel aan de kust en waarnemers menen dat het nog te vroeg is om er al een oordeel over te vellen. Ook bij de speciale veiligheids dienst van de Verenigde Naties in Nairobi die tevens als cen traal meldpunt geldt voor de ve le ambassades in Kenya zijn de laatste tijd geen berichten over vervelende incidenten bin nengekomen. „De situatie is okay", verklaart een staflid. „Je moet alleen oppassen voor de wilde beesten." door Hans Leber Als de rechter 'dood door schuld' wettig en overtuigend bewezen acht, staat voetballer Patrick Kluivert binnenkort misschien voor de keuze: celstraf of een werkstraf in de vorm van dienstverlening. Jaarlijks kiezen meer dan 10.000 veroor deelde Nederlanders voor dienstverlening. Maar hoe redelijk is het dat een halfjaar cel wordt vervangen door bijvoorbeeld zes we ken afwassen in een bejaardentehuis? „Dat mensen het verschil groot vinden, ver baast me niets. Zelf zou ik ook voor werken kiezen." Officier van justitie R Smits, spe cialist op het gebied van taakstraffen, wil over de zaak Kluivert niets zeggen, maar weet wel: „In het algemeen is geen straf hoog genoeg om het leed bij nabestaanden weg te nemen." Bovendien mag het „strafkarakter" van een werkstraf niet worden onderschat, vindt Smits. „Iemand moet die 240 uren voortdu rend actief zijn, iets doén. Zonder ervoor te worden betaald. Mensen met een baan moe ten hun straf-uren in de weekeinden en de avonden maken. Nou, dan heb je met 240 uur een drukjaar." Voorzitster Du Chatenier van de Stichting Bescherming Verkeersslachtoffers uit Den Haag gaat graag in op de zaak-Kluivert on danks het feit dat de voetballer nog niet is veroordeeld. „Als die jongen nog zo jong is, een kind zeggen ze, waarom mag hij dan wel autorijden? Hij reed met een snelheid van 75 in de bebouwde kom, en dat is alleen nog maar wat-ie toegeeft, in werkelijkheid zal het veel harder zijn geweest... Tsja, is 240 uur werken dan een straf als hij een gezin zonder vader achterlaat?" Du Chatenier vindt het onbegrijpelijk dat tijdens de rechtszaak niet is besproken of de Ajax-spits zijn rijbewijs misschien op Cu- ragao of in Suriname heeft gehaald. In ieder geval vindt zij een werkstraf waardeloos. „Die vrouw van de overledene heeft levens lang pijn en verdriet. We weten toch alle maal hoe die werkstraffen uitpakken? Beetje koffie drinken en naar de lucht sta ren, meer doen ze niet. Terwijl anderen geen werk kunnen vinden. Bovendien, als ik zo'n ongeval zou veroorzaken, zou ik nooit meer willen voetballen. En driekwart van Neder land gaat ook nog naar zo iemand op televi sie zitten kijken, hem toejuichen! Een schande is het." Minder hard Minder hard reageert de stichting Slachtof ferhulp Nederland. Woordvoerder Jan Heer- kens: „We bemoeien ons niet met de straf maat. Of iemand dienstverlening moet ver richten, daar gaan officieren en rechters over. We willen niet een soort 'vox populi' zijn die om steeds meer en hardere straffen vraagt. Onze ervaring is dat voor slachtof fers en nabestaanden de strafmaat niet helpt, daar krijgen ze iemand niet mee te rug." Op een goede taakstraf, vindt Heer- kens, is niets tegen. „Misschien leren ze iets en dat heeft zin." Het Groene Hart staat in Nederland symbool vooj het laatste restje natuur in de Randstad. Huizen en wegen zijn jarenlang geweerd uit het groen waar velen uit de overvolle steden nog enige rust kunnen vinden.j Het kabinet begint nu echter aan dit groen te knabbe len. Volgens premier Kok is het best mogelijk de hoge] snelheidslijn door het Groene Hart te leiden. Niet bo vengronds. Dat heeft al oneindig veel protesten opgele verd. Neen. De minister president wil de spoorlijn ge deeltelijk onder de grond aanleggen. Hoeveel kilome ters spoor er onder het groen verdwijnen, heeft Kok nog niet bedacht. Die discussie moet nog plaatsvinden. De uitkomst is vooral afhankelijk van de beschikbare een- ten. En van de partijen in de Tweede Kamer. Die heb-: ben echter al laten weten wat te voelen voor het standj punt van de premier. De discussie is niet nieuw. Bij veel grote infrastructu rele projecten draait het om geld. Is er altijd een afwe-l ging tussen economische- en milieubelangen. De Oosl terscheldekering is daar een goed voorbeeld van. Hel compromis dat indertijd werd gevonden door een danj met schuiven aan te leggen, bleek veel duurder uit te vallen dan een veel simpelere dijk. De financiële perike len hebben menig bestuurder toen grijze haren bezorgd! Achterafkan echter niet worden ontkend dat de natuur baat heeft gehad bij de beslissing een schuivendam aaij te leggen. De Staat is niet failliet gegaan, de financiële gaten zijn gedicht. Er schuilt een addertje onder het gras bij de discussie over de HSL. Als nu wordt toegestaan dat een gedeelte lijk ondergrondse spoorlijn door het Groene Hart loopt; kan een volgende aantasting van het groen wel eens wal minder dispuut opleveren. Immers er is nu toch al een zekere verstoring van de natuur. Waarom dan niet waj woningbouw in het groen? Of een snelweg langs de spoorlijn? Politici moeten altijd op hun hoede blijveij bij dit soort processen. Ook al nemen zij zich nog zo steil lig vóór de natuur met rust te laten. Waar een begin is... Kok, zijn ministersploeg en de Tweede Kamer zijn de generaties, die na hen komen wat verplicht. Zij dienen er rekening mee te houden dat het Groene Hart van enorm belang is voor de Randstad. Zorgen dat dit stuk open landschap behouden blijft, kost geld. Als de na tuur gespaard kan blijven, mag dat best wat meer kos ten. Voor vele toekomstige generaties. Hij deed daarna een aantal pogingen om zijn eerdere steunbetuigingen aan Garaudy af te zwakken, maar wei gerde in het zand te bijten. Daarmee wekte hij echter de toorn van zijn beschermheiligen, die hem deze week dan ook prompt van zijn voetstuk trokken. De eerste die een aanval lanceerde, was Bernard Kouch- ner, de oprichter van Médecins du Monde met wie hij vorig jaar nog naar Sarajevo was gereisd. Woensdag besloot de Internationale Liga tegen het Ra cisme en Antisemitisme om de priester uit hun gelede ren te stoten. Die beslissing moet hard zijn aangekomen, daar de geestelijke er sinds jaar en dag erelid van was. Abbé Pierre had zich een hoop ellende kunnen besparen als hij zich had laten inspireren door de Talmoed, de Is raëlische aanvulling op het Oude Testament. Daarin staat: 'Stilte is de remedie voor alle kwalen.' Door de strafzaak tegen de voetballer Patrick Kluil vert, die in september vorig jaar een dodelijk auto ongeluk veroorzaakte, krijgt een tot nu toe onderbe licht fenomeen in het verkeer extra aandacht: dat vai de jeugdige automobilisten die in een onevenredig aan tal gevallen betrokken zijn bij ongelukken met een do delijke afloop. Vorig jaar vielen in het verkeer in Neder land 1334 doden. Bij een kwart van die ongelukken wa een automobilist betrokken van tussep de 18 en de 2' jaar. Het is duidelijk dat het rijgedrag waarop Kluivert ni wordt aangesproken niet uitzonderlijk is. Gemiddelc bijna dagelijks komt iemand om bij een verkeersonge luk waarbij een jeugdige bestuurder betrokken is. In d loop van de jaren is het gewoon geworden dat mensen direct na hun achttiende rijlessen nemen en, zo gauw zi een rijbewijs hebben, ook over een - al dan niet eigen; auto kunnen beschikken. Die jonge automobilisten! missen technische routine en hebben vaak nog onvo1 doende zicht op de gevaren die in het verkeer voortdv rend op de loer liggen. In feite zijn ze een tijdlang bezit met een praktisch en gevaarlijk leerproces. Na verloof van tijd zijn die verkeersdeelnemers vanzelf ouder er als het meezit ook wijzer. D66 zal bij de behandeling van de nota Verkeersveilig heid binnenkort pleiten voor de invoering van een voor lopig rijbewijs. Wie met dat voorlopige papiertje op zatf ernstige overtredingen begaat, zóu terug naai' af moe ten. Een nieuw examen volgt. Met zo'n systeem zijn in de ons omringende landen goede ervaringen opgedaan. De jonge automobilist wordt in de eerste jaren na het halen zijn zijn rijbewijs steeds bepaald bij het feit dat hij niet volleerd is. Het effect van het voorlopige rijbewijs, vorig jaar al ge lanceerd door de Raad voor de Verkeersveiligheid, zat vallen of staan met de manier waarop het wordt uitge voerd. Lopen automobilsten door onvoldoende con trole maar heel weinig kans op een gedwongen her-exa men, dan heeft het weinig zin nieuwe regels te stellen. Als de Tweede Kamer met minister Jorritsma van ver keer en waterstaat over de verkeersveiligheid spreekt is het hoe dan ook zinvol te zoeken naar nieuwe moge lijkheden om het aantal ongelukken te laten verminde ren. De maatschappelijke kosten van verkeersongeluk ken belopen ruim elf miljard gulden. Het leed dat daai in veel gevallen uit voortvloeit, valt niet te becijferen. De rechtszaak tegen Ajax-spits Patrick Kluivert betekent een nieuwe discussie rond het opleggen van dienstverlening als straf. foto Arthur Bastiaanse/ANP Eis van officier in zaak-Kluivert zorgt voor discussie Officier van justitie Smits vindt dat een werkstraf wordt onderschat. Dat die voor een kortere periode dan een gevangenisstraf wordt opgelegd, moet vooral worden gezien in het licht van het „maatschappelijk nut" dat een dienstverlenende straf heeft. „Recent onderzoek heeft aangetoond dat de kans op herhaling van een delict kleiner is als iemand een werkstraf achter de rug heeft. Bovendien voorkom je dat mensen met een baan en een geregeld leven in één keer uit de samenleving worden gerukt. Daardoor zou blijvende schade ontstaan." De hoge aantallen werkstraffen van de laat ste tijd zijn volgens Smits mede veroorzaakt door het cellentekort. „Anders konden we blijven bouwen." En het tamelijk lage aan tal uren werken vindt volgens hem ook zijn oorzaak in het geringe aantal 'werkplaatsen' dat wordt gevonden. „Het is een hele klus om voor al die mensen een goede werkstraf te vinden." Smits kan zich de vaak verontwaardigde reactie van slachtoffers en nabestaanden wel voorstellen. „We proberen altijd in ge sprekken met de slachtoffers duidelijk te maken waarom we het zo doen. De werkstraf kan een goede straf zijn. De samenleving moet ook denken 'wat kost het ons?' en bo vendien is het toch ook een vrijheidsbene ming als je op bepaalde tijden gedurende 240 uur ergens moet zijn? Dat is heus geen pretje. Zeker niet als je er daardoor steeds aan wordt herinnerd watje hebt gedaan." Directie: K. Scherphuis, W. F. de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Vlissingen: Oostsouburgse- weg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51, 4331 LK Middelburg. Tel. (0118) 681000. Goes: Voorstad 22-24, 4461 KN Goes. Tel. (0113) 231800. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. (0115) 694457. Hulst: Servicepunt Boekhandel Duerinck, Gentsestraat 12, Tel. (0114) 314058. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. (0115) 568000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. (0111)415380. Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Openingstijd Zierikzee 8.30-17.00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel. (0118) 484000; Redactiefax: (0118) 470102. 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19.00 uur; in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maan dag- t/m vrijdagavond van 20.30 i tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. (0118) 484000. Fax(0118) 470100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 91,00, franco per post 119.00; per maand 33,00; per jaar 350,00; franco per post 460,00; bij automatische afschrijving per termijn f 1,50 korting: losse nummers maandag t/m vrijdag 1,60, zaterdag 2,50 p.st. (alle bedragen inclu sief 6 pet. btw). 'Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 176 cent per mm; minimumprijs per advertentie 26,40; ingezonden mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 7,- meer. Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Vlissingen PZC-ombudsman: C. van der Maas. Telefonisch spreekuur maandag t/m vrijdag 9.30-12.00 uur. Tel. (0118) 484401. Auteursrechten voorbehouden Uitgave PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 2