Woody gaf zelfs een hand Rasechte lovestory in televisiedecor Bonham Carter in Mighty Aphrodite Zomaar een duik in het echte leven Geschiedenis van vrouwelijke filmers kunst cultuur VRIJDAG 3 MEI 1996 19 Smoke In Mighty Aphrodite, de zeer amusante nieuwe film van Woody Allen, adopteert de neurotische Newyorker een jongetje en raakt geobsedeerd door de vraag uit wat voor nest zijn pleegkind afkomstig mag zijn. Zijn eigen echtgenote wordt totaal niet door dit soort vragen gekweld. Ze is dan ook een broodnuchtere, moderne vrouw in wie we de Britse actrice Helena Bonham Carter herkennen. Naam maakte ze met hoofdrollen in een roemruchte reeks kostuumfilms waarvan 'A Boom With A View' de eerste was en Kenneth Branagh's Frankenstein-film de voorlopig laatste. Het 'image' van Helena Bon ham Carter valt zo zeer samen met de talrijke breekbare vrouw tjes in Laura Ashley-jurken die ze heeft gespeeld, dat ze een op het eerste gezicht onwaarschijnlijke echtgenote toeschijnt voor Woody Allen. Helena beaamt zelf ook wel even verbaasd te zijn geweest over de belangstelling van de Ameri kaanse komiek voor haar. maar ze was er dolgelukkig mee. Een droom werd werkelijkheid, al was de opnametijd van Mighty Aphro dite niet echt een groot feest. Want Woody bleek een zeer afstandelijk regisseur. „Als je een telefoontje krijgt van Woody Allen, hoefje niet lang na te denken. Ik dacht dus meteen: Fan tastisch! Heerlijk! Dan ga je naar die afspraak om hem te ontmoeten en de kennismaking valt niet te gen. En ik deed auditie. Een week later hoor je dat hij me inderdaad wil hebben. En vervolgens vraag ik: 'Zou ik dan alsjeblieft het script eens mogen lezen', want dat was er nog niet van gekomen. En toen ik het las, dacht ik: 'De rol had van mij groter mogen zijn'. Maar ach, voor mij was het een droom ooit met Woody Allen te kunnen werken, zoals elke actrice die droom moet hebben. Ik meende dat bovendien na al die zeer ern stige meisjes die men van mij kent, het een aangename afwisseling zou zijn als ik eens iets lichters zou doen. een grappig meisje, ge trouwd met Wooy Allen. Maar het bleek opnieuw een nogal serieus uitgevallen type te betreffen. Maar het was nog steeds een Woody Al len-film, dus ik ging er toch maar voor." „De auditie deed ik in The Man hattan Film Center, in een onder grondse ruimte waar Woody altijd monteert. Ik kwam er op een maandagochtend. Kreeg wat pagi na's die ik heel even mocht doorle zen. Ik kon vijf minuten met hem praten, wat naar het schijnt een lang gesprek is voor Woody, maar hij is wat meer relaxed tegenwoor dig. Vroeger hield hij zich bij audi ties verstopt achter een doorkijk- spiegel en wilde de mensen die au dities kwamen doen niet eens ont moeten, omdat hij dat te pijnlijk vond. Mij heeft hij tenminste een hand gegeven en hij bleek bereid te praten. Dat betekende dat hij blijkbaar tevreden was." Archetype „Hij houdt van Engelse acteurs in het algemeen en werkt graag met telkens nieuwe mensen, naast de paar vaste mensen die hij telkens terugvraagt, zoals in het verleden Diane Keaton, Mia Farrow of Dianne Wiest. Ja, je kunt zeggen dat die Amanda die ik spelen moet een composiet is van Woody Aliens bekende vrouwelijke archetypen. Je mag inderdaad zeggen dat ze nogal samenvalt met het Mia Far- row-type. Ik vind dat niet erg. Het kon slechter." „Nee, deze Amanda is geen erg aar dig persoon. Wat jammer is, want wat voor karakter je ook speelt, je probeert er toch altijd een paar trekjes in te vinden die je bevallen. Dat is me met dit personage niet gelukt. Ik kon wel iets grappigs vinden aan haar karakter, omdat ze ongelooflijk blind is voor dingen die haar slecht uitkomen. Ze is bloedserieus, mist elke flexibili teit. is totaal gespeend van humor Zulke mensen kunnen ondanks zichzelf erg op je lachspieren werken, maar aardig zijn ze zel den." „Ik had wel moeite met het vereis te Amerikaanse accent. Oostkust- betere middenklasse. Toen ik het later terughoorde, was ik er niet te vreden over. Maar Woody heeft een in zekere zin meedogenloze manier van films opnemen. Bij andere re gisseurs krijg je meer gelegenheid voor mij het sein om aan te nemen dat het met mijn accent verder wel goed zat." „Nee. dat wil niet zeggen dat ik dit een teleurstellende ervaring vond. Want het is watje tevoren weet als je in zee gaat met Woody Allen. Je hoort van andere acteurs dat hij nu eenmaal weinig communicabel is. Dus afhankelijk van je eigen ni veau van paranoia, kun je van alles gaan vermoeden. Ik concludeerde: 'Of ik heb te maken met een zeer verlegen persoon, of hij vindt mij verschrikkelijk'. Maar het eerste was blijkbaar waar, want hij heeft me niet vervangen, wat hij eerder wel met een andere actrice had ge daan." „Toch hebben we wel gepraat af en toe, als het maar niet al te feitelijk iets overnieuw te doen als je zelf vindt dat het raar klinkt. Woody maakt al zijn scènes in één set-up. Andere regisseurs nemen meer op met korte stukjes en beetjes. En als hij ontevreden is neemt hij ri goureus een ander in jouw plaats. Dus ik hield mijn hart vast. Ik had voor de repetities een speciale coach gekregen voor dat accent. Direct communiceren met mij hierover deed Woody niet. Op een bepaald moment liet hij een assis tent aan de coach meedelen dat hij wel naar huis kon. Dat was dan toe hoefde te gaan. maar meer schertsenderwijs. Dan kwam hij met een uitgestreken smoeltje vra gen: 'Jij vindt vast dat een regis seur zich meer met zijn acteurs moet bemoeien, hen op hun gemak stellen en zo'. En dan zei ik dat in derdaad verlangde dat hij me he vig zou vertroetelen. En dan liep hij grijnzend weg. Want hij vindt dat acteurs niet moeten zeuren en gewoon hun werk moeten doen. Ik hoorde dat Meryl Streep, geduren de de hele opnamen van Manhat tan, geen enkel woord met Woody Allen gesproken heeft, buiten de dialoogscènes die ze samen met el kaar hadden." Blij is Helena Bonham Carter in elk geval met de door Woodv Allen geboden kans om een breed pu bliek te laten zien dat ze niet alleen bruikbaar is voor periode-films. Behalve als de geestelijk kwets bare verloofde van Dokter Fran kenstein speelde ze eerder Ophelia tegenover Mel Gibson als Hamiet- En ze was te zien in maar liefst drie verfilmingen naar romans van E.M. Forster: 'Room With A View', 'Where Angels Fear To Thread' en 'Howards' End'. De actrice is nu bezig een beetje los te komen van de kostuumfilms, maar overdre ven veel moeite doet ze er toch niet voor. „Ik heb inmiddels ook al een olijke stripper gespeeld in 'Dancing Queen'. een lieve hedendaagse film en dat is mijn favoriete rol. Het schijnt ook de film te zijn op basis waarvan Woody interesse voor mij gekregen had. Wat die historische rollen betreft, ik heb er geen pro blemen mee dat men mij daarvoor steeds blijft vragen. Ik zou het al leen spijtig vinden wanneer dat het enige is wat ik kan bieden aan een publiek dat toch zoiets krijgt van: 'Daar heb je haar wéér met lang haar en een lange bloemetjes jurk'. Maar van de andere kant: als je toch wordt getypecast is het geen ramp om te worden getype cast op juist zulke rollen, want het gaat doorgaans om interessante karakters in uitstekend geschre ven films. Wie goed oplet, ziet in die rollen meer diversiteit dan in de meeste rollen van moderne vrouwen die je in tegenwoordige films tegenkomt. Het is echt zo. de films van nu met de beste vrou wenrollen zijn allemaal kostuum films. Dus ga ik nu weer opgetogen Olivia spelen in Shakespeare's 'Twelfth Night', onder regie van Trevor Nunn." Pieter van Lierop Mighty Aphrodite gaat vermoedelijk 23 mei in premiere. Minder dan de Amerikaan se cinema heeft de litera tuur uit de Verenigde Staten argwaan van cultureel geïnte resseerden van elders te ver duren. Het loopt dan ook vaak goed af als Amerikaanse lite ratuur verfilmd wordt door een cineast van elders. Zo is dat ook nu weer het geval met Smoke. In opdracht van 'The New York Times' schreef Paul Auster het verhaal 'Auggie Wren's Christmas story' (dat inderdaad uiteindelijk een kerstverhaal blijkt te zijn» en de weliswaar in de Verenigde Staten opgeleide, maar in Hong Kong geboren en daar nog regelmatig werkende Wayne Wang ('The Joy Luck Club'» mocht het verfilmen: op basis van een door Auster zelf geschreven scenario. Dat gaat in feite over het raakvlak tussen de mon delinge vertelling en het schrij ven van literatuur, meer we zenlijk nog over het liegen van de waarheid en dus in de diepte essentie over het leven zelf. Voor dit soort thematiek kun je overal inspiratie opdoen, zeker ook in Brooklyn. Het jaar is 1990. In een sigaren winkel maken buurtgenoten een praatje met elkaar. Als ze grappen over een ietwat zon derlinge klant maken, roept de winkelier Auggie (Harvey Kei tel) hen tot de orde en vertelt dat de man in kwestie Paul Benjamin (William Hurt) is. een ooit succesvolle schrijver die nergens meer toe komt sinds zijn vrouw op straat door een verdwaalde kogel van cri minelen dodelijk werd getrof fen. Inmiddels heeft Paul Benja min de winkel verlaten en steekt in gedachten verzonken de straat over. Door de zwarte jongen Rashid Cole (Harold Perrineaut wordt hij op het nip pertje voor de wielen van een aanstormende wagen weg ge rukt. Benjamin biedt de jongen uit dank tijdelijke woonruimte aan, maar dan blijkt dat Ras hid niet is wie hij voorgeeft te zijn. Mysteries Er komen meer mensen met mysteries voorbij. Cyrus Cole (Forest Whitaker). die een nieuw leven probeert te begin nen nadat hij per ongeluk de vrouw van wie hij hield ver moordde. Ruby McNutt (Stoc- kard Channing» die beweert dat haar aan lager wal geraak te dochter Felicity (Ashley Juddi ook Auggie's dochter is en die om financiële hulp vraagt. De dramatische ontwikkeling in Smoke is die van het toeval. Zoals de foto's van Auggie toe val zijn. Elke morgen, stipt om acht uur. maakt hij vanaf het zelfde standpunt een foto van zijn straathoek. Mensen komen, zonder erom te hebben gevraagd, met elkaar in contact, of zoeken contact met mensen die ze zonder erom te hebben gevraagd zijn kwijt geraakt. Wayne Wang obser veert ze. goed gespeeld als de personages zijn. met mededo gen. Van scene tot scène leef je met die voorbijgangers mee. En dan komt er dat kerstver haal. Het is te bizar om te ver klappen. Wel mag er iets over de vormgeving ervan worden gezegd. Eerst wordt het door Auggie verteld aan Benjamin, die een idee nodig heeft voor het eerste verhaal dat hij sinds tijden zal gaan publiceren. Daarna wordt het. tijdens de aftiteling, in beelden opnieuw verteld. Van Smoke mis je op die manier geen meter. Dat waardeerden ze vorig jaar al in Berlijn, waar de film goed was voor een Zilveren Beer. de Spe ciale Jury Prijs, de Prijs van de Internationale Film Critici en de Lezers Prijs van de Berliner Morgenpost Geen prijs te veel. Rijk van Rotterdam Smoke, te zien in Cinema Middel burg. Regisseur Wayne Wang vorig jaar op het Filmfestival van Ber lijn. foto Lutz Schmidt Een branding van beelden, dat is de titel van een festival (Jat van 10 tot 12 mei in filmtheater Riaito in Amsterdam wordt gehouden. Het festival schetst de geschiedenis van vrouwelijke regisseurs en van de huidige filmproductie van vrouwen. Emile Fallaux, de vroegere directeur van het Filmfestival Rotterdam, en regisseur Digna Seunke openen het festival. Aanleiding voor de drie daagse is de publicatie van een boek waarin interviews met vooraan staande vrouwelijke regisseurs zijn opgenomen. Behalve Marleen Gorris, de eerste vrouwelijke regisseur die een Oscar voor een lange speelfilm kreeg, komen daarin onder anderen aan het woord de onlangs overleden Marguerite Duras, Kira Moeratova en Margaretha von Trotta. De Britse actrice Helena Bonham Carter met Woody Allen in Mighty Aphrodite. Een zeer ambitieuze blonde jonge vrouw, die met te schreeuwerige kleren bij een lokaal televisiestation het weerbericht mag gaan doen. Daar mee worden we geconfronteerd bij de opening van Up Close Personal. Met een dringt zich de vergelijking op met de recente 'To Die For', waarin een soortgelijk personage in een soortgelij ke situatie het uitgangspunt van de film was. En dat is jammer, want 'To Die For' is in alle opzichten een veel betere film. Uiteindelijk blijkt dat Up Close Per sonal een andere film wil zijn, hoewel het lang duurt voordat dit doordringt. Het is allemaal erg verwarrend, omdat de scenarioschrijvers van Up Close Personal net zoals bij 'To Die For' ge bruik maken van een raamvertelling. In 'To Die For' vertelt Nicole Kidman tegen een videocamera hoe het allemaal zo ge komen is en in Up Close Personal ver telt Michelle Pfeiffer tegen een videoca mera hoe ze carrière heeft kunnen ma ken als televisiepersoonlijkheid. 'To Die For' was een grappige en sarcastische kijk op de grote dromen van kleine Ame rikanen en op de rol die de televisie in de verwezenlijking daarvan speelt. In Up Close Personal wordt het televisiewe reldje als decor gebruikt voor wat een rasechte 'love story' blijkt te zijn. Maar voordat je daarachter bent, is al meer dan de helft van de film voorbij, om dat regisseur Jon Avnet heel handig de aandacht van die love story afleidt naar het decor en net doet alsof de film inzicht wil geven in het keiharde, moderne Ame rikaanse televisiewereldje. Michelle Pfeiffer speelt een meisje uit Nevada, dat solliciteert bij een televisiestation in Miami en alleen vanwege haar grote am bitie door dienstdoende hoofdredacteur Robert Redford wordt aangenomen. Na het gebruikelijke koffie zetten en was op halen voor de baas als redactieassisten te. krijgt ze haar kans als ze het weerbe richt mag presenteren. Wijze vrouw Ze gaat af als een gieter in haar televisie debuut. maar gelukkig is Redford niet op zijn achterhoofd gevallen en ziet dat de televisiecamera het provinciaalse meisje verandert in een wijze vrouw. Hij promo veert haar direct tot verslaggeefster en na veel coachen door Redford slaagt Pfeiffer erin om een item te maken dat het avondnieuws haalt. Tijdens dit lange voorspel doet Avnet er alles aan om de aandacht van het publiek te vestigen op het ambacht van televisiemaker. Pfeiffer wordt voorgesteld als één brok ambitie, die in haar spaarzame vrije tijd de loop baan van de vroegere sterjournalist Red ford bestudeert. Aan de andere kant zien we Redford, die heel professioneel bezig is met het vormen, bijna het kneden van de perfecte televisiejournalist, zoals hij die zelf ooit geweest moet zijn. Ruimte voor seksuele of romantische interesse is er voor beide personages niet in hun strikt beroepsmatige verhouding. Totdat het nieuwe gezicht van Pfeiffer ontdekt wordt in de televisiewereld en zij een kans krijgt in Philadelphia, een gro tere televisiemarkt en een belangrijk op stapje naar het uiteindelijke doel. net werktelevisie. Vlak voordat zij op het vliegtuig stapt belanden ze toch nog in eikaars armen en kijken ze vanuit zijn Michelle Pfeiffer en Robert Redford in Up Close Personal. bed zeer romantisch en zeer fraai uit over de Atlantische Oceaan. Eigenlijk begint pas dan de film, omdat dan de romance begint. Pfeiffer beseft dat ze zonder haar oudere mentor niet de journaliste is, die ze in Miami dacht te zijn. Redford was ondertussen gewend geraakt aan het ge zicht van zijn jonge verslaggeefster en begint haar langzaam te missen. Hij gaat haar achterna naar Philadelphia om haar te helpen met haar carrière en om uit te vinden hoe het werkelijk tussen hen zit. Poses Maar wat een sprankelende, frisse en ei gentijdse kijk op de man-vrouw verhou ding zou kunnen zijn, valt weg achter alle al eerder in films gebruikte clichés en po ses die beide sterren moeten aannemen. Redford heeft de opdracht gekregen om veel naar de camera te glimlachen en Pfeiffer moet in elke scène zo fraai moge lijk haar benen in beeld brengen. De werkelijke artiesten van de film zijn dus de make-up artiesten. Het is aange naam kijken naar twee zeer verzorgde filmsterren die langzaam verliefd op el kaar worden, maar het zou nog aangena mer geweest zijn als ze iets meer substan tie hadden meegekregen. Piet van de Merwe Up Close Personal, te zien in Alhambra Vlis- singen. De Koning Hulst

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 19