Alleen Amerika ligt niet aan haar voeten Slotakkoord Blue Jeans Big Band Tina Turner back in town Celine Dion in Ahoy' Cranberries jodelen kunst cultuur 18 Dag van Oranje in de Kuip Labadoux in Ingelmunster VRIJDAG 3 MEI 1996 Alsof ze nooit is weggeweest: Tina Turner (56) die gewoon weer kortgerokt, hooggehakt en triomfantelijk grijnzend de hele wereld afstroopt. Zo vanzelfsprekend als dagelijks brood, vindt iedereen waar dan ook. Maar, ze had natuurlijk wel afscheid genomen als podiumartieste, met een uiterst succesvolle monstertournee die in november 1990 in het Rotterdamse Ahoy' eindigde. Waarom is de 'Moeder aller rockzangeressen', geboren Anna Mae Bullock, dan toch opnieuw uit haar schulp gekropen? Had ze dan echt niets beters te doen, zoals ze eerder wel steeds liet doorschemeren? In het kader van haar 'Wildest Dreams Tour' komt Tina Turner achtmaal in Ahoy', twee keer in Amsterdam Arena en eenmaal in Landgraaf. Die optredens zijn goed voor een nieuw persoonlijk record in de vorm van een slordige 250.000 concertklanten. Misschien dat ze zich alleen nog wel eens laat verrassen door zichzelf. Door bijvoorbeeld onvermoede ambities, deels voort komend uit opspelende frustra ties, waar zelfs The Godmother Of Rock 'n Soul zich nooit helemaal van gevrijwaard weet. Haar ren tree aan het internationale pop front, dik vijfjaar na haar alleszins bevredigende 'Foreign Affair Fare well Tour', valt dan ook niet los te zien van haar gemengde gevoelens over haar 'eindpositie' in het abso lute toppers-klassement. „Zo heeft het me nooit lekker gezeten dat ik in eigen land het echte mega-ni- veau niet heb bereikt", steekt ze van wal tijdens een bliksembezoek aan haar dierbare Amsterdam (in clusief Almere). „Overal ter wereld heb ik stadions doen vollopen, maar in Amgrika ben ik nooit verder gekomen dan de grotere zalen. In New York zou ik bijvoorbeeld vier tot zes keer de Carnegiehall kunnen vullen en in Californiè wat openluchttheaters, dat is het dan. Ik heb me daar al tijd over verbaasd. Al vanaf 'River Deep, Mountain High', eind jaren zestig dus. dat nummer was in elke uithoek een vette hit, maar in ei gen land maakte het amper iets Tina Turner (links): Het heeft me nooit lekker gezeten dat ik in Amerika het echte mega-niveau niet heb bereikt. los. 'Simply The Best' was een jaar of zes, zeven terug van hetzelfde la ken een pak, onbegrijpelijk. Ik ben in de Verenigde Staten wel 'n ster. maar niet zoals in Australië, Azië, Zuid-Amerika of Europa." Geen Hollywood Naast die chronische 'kriebel' was er de andere loop die haar net uit gestippelde acteerpad plotseling kreeg. „Ik had mijn zinnen gezet op een rol tegenover Christopher Lambert in 'The Fortress', totdat ik met de regisseur in conclaaf ging. Toen bleek dat hij weinig er varing had met actie en avontuur, waardoor ik ben gaan twijfelen en tenslotte toch maar heb afge haakt. Ik ben nu eenmaal aan mijn stand verplicht om te scoren. De fans verwachten niet anders en ik zelf vind natuurlijk ook dat ik me geen missers kan veroorloven. Zo veel goeie, interessante rollen krijg je als rijpere vrouw niet aangebo den, zeker niet als je in Hollywood geen lange staat van dienst kunt bogen, zoals ik." Een onverwachte positieve impuls was de nadere kennismaking met 'de jongens van U2', die in Zuid- Frankrijk haar buren bleken te zijn. „Het klikte tussen ons, dus was 'GoldenEye' een feit voordat ik er erg in had. Toen bekend werd dat ik weer de studio in was ge weest is de hele wereld aan me gaan trekken, waarna alle plannen voor een nieuw album in een stroomversnelling zijn geraakt." *„Ik had het natuurlijk bij het uit brengen van die plaat ('Wildest Dreams') kunnen laten, maar zo zit dit beestje niet in elkaar. Half werk leveren is niet mijn stijl, dus ben ik er maar weer heel diep ingedoken. Wat neerkomt op me bezighouden met alles wat met promotie en op treden te maken heeft. Met Mark Fisher, de ontwerper van het futu ristische decor van de 'Foreign Af fair Tour' heb ik met alle plezier mijn gedachten laten gaan over een nieuw, warmer podium, waar op ik weer flink uit de voeten kan. Ik ben gaan zoeken naar geschikte kleding voor de meiden die me as sisteren en voor mezelf en ik heb de band weer bijelkaar gebracht om te repeteren. Op een man na (toet senist Alan Clarke, bekend van Di re Straits) is het hetzelfde team als de vorige keer. Iedereen vond het namelij k zo geweldig dat ik hen op nieuw vroeg dat alle andere aan biedingen en verplichtingen er meteen voor opzij werden gezet. Voor mij een pak van mijn hart, omdat deze begeleidingsgroep de bulk van mijn repertoire al op haar duimpje kent, zodat we niet zoveel tijd aan repeteren zijn kwijt ge weest." On the road Soms vindt ze het zelf ook best vreemd dat ze toch zo graag met haar eigen circus erop uit wil trek ken in plaats van meer tijd te be steden aan kinderen, kleinkroost. en partner Erwin Bach. „Aan de andere kant, als je al zo lang ge wend bent geweest 'on the road' te leven, dan kan je er op een gegeven moment niet meer van buiten, ko men vroeg of laat thuis de muren op je af. Ik zie dat ook bij Erwin, die al tien jaar een waar anker voor me is. Het reizen zit hem als vrij be langrijke platenbaas evenzeer in het bloed, voortdurend vliegt hij zonder morren van hot naar her. Met als gevolg dat we elkaar soms op de vreemdste plaatsen moeten treffen." Energie heeft La Turner nog volop, mits ze zich houdt aan een bijna Spartaanse discipline. „Vanaf de dag dat ik het licht weer op groen heb gezet ben ik weer zo gezond mogelijk gaan leven. Geen cham- Het duo Peter Bolderman/Rien Mondeel maakt snel een rekensommetje. De Blue Jeans Big Band bestaat 19 jaar, met elk jaar zo'n 10 optredens. Die 190 optredens werden verzorgd door in totaal 70 muzikanten. Voorzitter en basgitarist Peter Bolderman heeft de namen van de musici keurig op papier gezet. Op zondag 12 mei is het voorgoed voorbij als 'Fly me to the Moon' als slotstuk op de Vlissingse boulevard klinkt. Dan verdwijnt de outfit van de Blue Jeans Big Band voorgoed de kast in. Het uitverkochte concert bij het 10-jarig bestaan in de Mid delburgse Concertzaal is één van de hoogtepunten in de geschiede nis van de band. Verder was er het concert ter ere van het 15-jarig be staan met zanger Jeffrey Garth en mondharmonica-virtuoos Jan Ver- wey. Dat gebeurde in de Middel burgse Stadsschouwburg. Goede momenten waren de concerten in de Grote Kerk te Veere. Hier kwa men professionele gastsolisten van buiten Zeeland het orkest ver sterken. In 1991 was dat de Belgi sche trombonist Phil Abraham. Organist Carlo de Wijs zorgde voor het muzikale hoogtepunt in 1993. Het intro van Georgia speelde hij zo mooi dat een gedeelte van het orkest wilde applaudisseren. Weer anderen vergaten bijkans in te val len. Ma^r voor de rest klonk alles als een klok. Ook werden er gastdocenten aan getrokken in de personen van Frank Grasso, Herman Schoon- derwalt en Herman de Wit. Musici /orkestleiders die hun sporen had den verdiend in het big band werk. Het plan voor oprichting van een heuse big band werd geboren tij dens een trip van het Zeeuws Jeugdorkest naar Engeland. Koen van den Driest en Karei Haaze wa ren de mannen van het eerste uur. Op 1 april 1977 werd de band opge richt. Han Beekman heeft in die eerste periode geholpen bij de totstand koming van de band door de eerste repetities te leiden. Later traden Koen van den Driest, Jo Flipse, Moreno Beverini en Jack de Boo van Uijen in zijn voetspoor. In het begin verzorgde het orkest de mu zikale omlijsting voor een dans avond. Dat was niet zo verwonder lijk omdat de eerste bandleden af komstig waren uit de harmonie- en fanfarewereld. Later kwam er ver sterking uit de jazz-hoek, waarna het besluit viel dat de Blue Jeans Peter Bolderman (rechts) en Rien Mondeel: De scholieren bleven om 'Bloemkolen' van André van Duin vragen. Big Band een concertband moest zijn die echte luistermuziek speel de. Jack de Boo van Uijen heeft het or kest de laatste elf jaar geleid. Het was voor hem een uitdaging om een geheel te smeden uit een verza meling musici van uiteenlopend niveau. Bolderman en Mondeel over hun dirigent: „Een prima bandleider die mensen op zijn ei gen wijze weet te inspireren. De Boo zorgde niet alleen tijdens de concerten maar ook tijdens de re petities voor een goede sfeer. Na zijn aantreden ging de kwaliteit elk jaar vooruit. Er werden ook moeilijker en modernere stukken op het repertoire genomen. Maar zijn sterkste kant bleef de bewer king en vertolking van de Count Basie-stukken." De big band houdt op te bestaan, zegt secretaris en baritonsaxofo nist Rien Mondeel, omdat een aan tal bandlèden een werkkring bui ten Zeeland heeft gevonden. Ver der speelt mee dat een aantal vaste podia verdwenen is. Het Open luchttheater Domburg, waar nu het Mondriaan museum staat, en de Grote Kerk in Veere vielen als jazzpodia af. De Boo van Uijen: „Bij de repetities was het voor sommigen moeilijk gemotiveerd te blijven." Baritonsaxofonist Rien Mondeel heeft al die jaren de nummers aan gekondigd. Hij is trots dat bandle den als Marijke Poppe en Wiek Hij mans, geïnspireerd door hun lid maatschap van de band, het con servatorium volgden. Hij was blij met een vaste kern luisteraars die hij net als de meeste bandleden zag vergrijzen Veel jeugdige aan loop was er niet. Hij vertelt van een concert op een scholengemeenschap waar de band uitgenodigd was door een le- foto's Mike Hutchings pagne meer, geen junkfood meer, maar degelijke kost. Plus daarbij heel wat meer nachtrust, ook dat is een geheim wapen. Belangrijker dan fitness, voor mij althans", be kent ze. De bestaande achterban vergrijst en moet dus toch worden aange vuld met jonge fans. „Dat lukt je in mijn genre het best als je volop in de clubs en op parties wordt ge draaid. Daarom moest 'Wildest Dreams' dansbaarder worden dan mijn vorige albums en is Trevor Horn, die ik al sinds zijn samen werking met Grace Jones bewon der, de voornaamste producer ge worden. Hij heeft een bepaalde ac centverschuiving bewerkstelligd waar ik zeer content mee ben: tus sen de oude Tina, die met haar stem natuurlijk toch meteen over al haar stempel opdrukt, hoor je de jongere die ik in mijn hoofd had", weet Turner, die ter 'pikantisering' van haar 'Wildste Dromen' zowel Sting als Antonio Banderas ver leidde (tot een samenzang). Louis du Moulin Tina Turner: Van 16 tot 26 mei in Ahoy' Rotterdam, 6 en 7 september Amster dam Arena, 8 september Landgraaf. foto Arnold Parre raai-. Dat wordt zieltjes winnen, dacht de baritonsaxofonist, die zijn aankondigingen staakte toen de scholieren om 'Bloemkolen' van André van Duin bleven vragen. Stukken van André van Duin staan niet op het. lijstje van het laatste concert. Wel bebop en fun ky stukken als 'A Night in Tunesia' en 'The Preacher' en natuurlijk ook veel Basie. Arnold Parre Blue Jeans Big Band zaterdag 11 mei Grote Kerk Veere, 16.30 uurslotcon- cert, zondag 12 mei, terras hotel Arion, Boulevard Bankert, 15.00 uur. Het succes van de 'Nacht van Oranje' in Ahoy' heeft geleid tot een grotere, zomerse broer: 'De Dag van Oranje', die op zaterdag 6 juli in de Kuip gaat plaatsvinden. Met onder anderen Guus Meeuwis Vagant, André Hazes, Sugar Lee Hooper, Corry Konings, Frans Bauer, Imca Marina, Vader Abraham, Benny Neyman, Hanny, Bert Heerink en Rob de Nijs wordt dan in het Feyenoordstadion vanaf vijf uur 's middags ongeveer hetzelfde 'meezingprogramma' gepresenteerd als afgelopen maandagavond/nacht in het Rotterdamse sportpaleis. De gebroeders Van Rij, namens TNT Concerts de organisato ren van beide puur Nederlandse artiestenparades, rekenen op een volle bak. zijnde een koor van on geveer 50.000 Oranje-klanten. Hun optimisme is gebaseerd op de stormloop op de kaarten voor de 'vertrouwde' Ahoy'-versie, ander zijds op de Oranje-koorts die het Nederlands voetbalelftal middels het EK in Engeland (waarschijn lijk) zal doen oplaaien. „We gaan ervan uit dat Hiddink en zijn man nen daar zo goed zullen presteren dat er het eerste weekeinde na de finale nog veel animo zal zijn voor een lekker avondje vol Hollandse meezingers", aldus Wim van Rij. „Het mooiste zou natuurlijk zijn als Nederland weer Europees kam pioen wordt en we het hele elftal met aanhang in de Kuip nog eens kunnen gaan huldigen." Vandaar ook de aanwezigheid van Lee Towers, de enige Engelstalige artiest bij het Kuipspektakel, meldt Van Rij. „Voor hem is een uitzondering gemaakt, omdat hij gespecialiseerd is in 'voetbalklas- siekers' als 'You '11 Never Walk Alone' en 'We Are The Champions' en omdat we vonden dat. Leen als Rotterdams boegbeeld bij zo'n groot muzikaal evenement in deze stad niet mocht ontbreken." GPD Toegangsbewijzen: 49,50 en 64,50. Vandaag (vrijdag) begint in Ingelmunster - centraal in de driehoek Brugge, Kortrijk, Gent - voor het achtste achtereenvolgende jaar het Labadouxfestival. Het is een driedaags evenement met hedendaagse muziek in genres, die elders weinig of niet aan bod komen, zoals folk, blues, kleinkunst en aanverwante stromingen. Programma: Vandaag (vrijdag): Garva (lil). Fairport Convention (UK). Snowy White (UK). Zaterdag: Vera Coomans Aran (B), Garva (Iri), Fries Chanty Koor (NL), Elliott Murphy (USA), Micha Marcha (B), Deishovida (A), Furey Brothers Url), Diblo Di- bala Machacha (Zaïre). Zondag: Big Boy Henry Lightnin' Wells (USA), Keith Hancock Band (UK). Hora- cio Banegas y el Proyecto (Arg), De Nieuwe Snaar (B), Guido Belcanto (B). foto Alexander Sauer De Canadese zangeres Celine Dion komt voor twee concerten naar ons land. Op vrijdag 18 en zaterdag 19 oktober staat ze in Ahoy' Rotterdam. Eind vorig jaar was de vocaliste in ons land voor een uitver kocht concert op dezelfde locatie. Dion won in 1988 voor Zwitserland het Eurovisie Songfestival. Voorverkoop vanaf komende zaterdag van af 10.00 uur. Ik las ergens dat Fay Lovski The Cranberries zo leuk vindt omdat de zangeres van de band het jodelen in de popmuziek heeft geïntroduceerd. Het kan zijn dat mevrouw Lovski iets met Lederhosen heeft, ik weet dat niet precies, maar in ieder geval maakte ze in één klap duidelijk waarom ik altijd zo'n uitslag krijg als ik naar The Cranberries luister. Het is die gemanierde stem van Dolores O'Riordan. En omdat die schelle stem tege lijk het enige handelsmerk is van deze Ierse band is ook de derde cd To The Faithful Departed (Is land/Mercury) geen gemakkelijke kost. Daar komt bij dat het album ook nog eens in het teken staat van de dood. Een heleboel overleden mensen (John Lennon. Kurt Co- bain, JFK, de opa van Dolores, een platenman) passeren de revue en titels als 'War Child' en 'Bosnia' doen de rest. Ongetwijfeld goed be doeld, al weet de band bij mij de bijbehorende emoties niet los te maken. Ik heb een andere Ierse band indrukwekkender over Sara jevo horen zingen. Echt somber is To The Faithful Departed overi gens niet: The Cranberries wisse len snelle songs (zoals de vervelen de single 'Salvation') af met kal mer, vaak door een strijkje gedra gen, materiaal. Probleem is dat weinig liedjes beklijven omdat ze zo gejaagd en zo vluchtig klinken. Rage Ingehouden woede bestaat niet in de ogen en oren van de jongens van Rage Against The Machine. En te recht. Als je boos bent mag je dat laten merken. En dat doen ze dan ook volop op Evil Empire (Epic/So- ny Music), hun tweede album. Want boos zijn ze nog steeds, op die wereld vol armoe, oorlog en po litieke incorrectheid. Daar past maar één muziekje onder, dat van Rage Against The Machine. Of ei genlijk drie. Metal, rap en funk strijden bij dit kwartet om de hoogste eer en dat leidt net als op hun verbluffende debuut van bijna vier jaar terug tot een ziedend mu ziekje, vergeleken waarbij Red Hot Chili Peppers en Faith No More kinderspel zijn. Voor sentiment is geen plaats bij Rage, voor humor helaas ook niet, maar je agressie kun je er wel bij kwijt. Watchman/Watchinen Lekker praktisch zijn die bandjes tegenwoordig. Noemen ze zich bij na identiek en brengen ze ook nog in dezelfde week een nieuw album uit. Daar houden de overeenkom sten tussen deze wakers overigens ook wel op. The Watchman staat voor Ad van Meurs, Brabander en met Broken Lock Rhyme (VAN) aan z'n vierde cd toe. Maar zeker niet de beste. The Watchman gaat net als David Byrne op zoek naar z'n wortels en het is dus niet toe vallig dat in nummers als 'Dried Out' en 'Gazelle' Talking Heads- achtige sferen ontstaan, met veel percussie en een folk-achtig ge luid. Er is één verschil: het swingt nauwelijks en het is een stuk min der spannend. The Watchmen komt uit Canada, en het is niet alleen daarom dat ze doen denken aan hun landgenoten van The Tragically Hip. Ook de ei genwijze songstruc.turen hebben ze gemeen, alleen lijken de liedjes op hun derde album Brand New Day (MCA) wat minder pakkend dan die van de Hip. Veel nummers geven pas na meerdere draaibeur ten hun geheimen prijs maar ko men dan ook op een bijzondere manier tot leven. Dan ook blijkt de veelzijdigheid van The Watchmen: Brand New Day is een smeltkVoès van ideeën, van jazz via folk tot samba, dat alles gevangen in een doorgaans stevig en zeer eigen rockgeluid. Geen liedje lijkt op het andere en dat is paradoxaal ge noeg de herkenbaarheid van The Watchmen. (The Watchmen speelt op 4 mei in R'dam, 5 mei op Bevrij dingspop in Groningen en 6 mei in Paradiso A'dam). Gert Meijer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 18