Veiligheid voor de kwetsbaren
Goes wil woontoren
in het Stationspark
PZC
Verdubbeling natuur doel
van nationale campagne
Scholen zwaar onder
druk door eisen van
ministerie onderwijs
Burberrys
zeeland
15
„(üHö -Etiglanö"
DONDERDAG 25 APRIL 1996
van onze verslaggever
Wout Bareman
TERNEUZEN - Inderdaad,
ook dat is onderzocht: hoeveel
kilometer een Nederlander
per jaar te voet aflegt. Het is
op de kop af 550 kilometer. Ge
middeld drie keer per dag lo
pen mensen een stukje. De tijd
die als voetganger wordt door
gebracht is gemiddeld langer
dan de tijd als fietser, autoge
bruiker of passagier van het
openbaar vervoer. En dus -
vindt de Vereniging Bescher
ming Voetgangers - wordt het
tijd dat de overheid inziet dat
het volkomen misplaatst is
het trottoir als sluitpost op de
begroting te gebruiken. Het
moet - om in de sfeer te blijven
- afgelopen zijn! De voorzie
ningen voor voetgangers zijn
net zo belangrijk als die voor
automobilisten. Punt uit.
Een beleidsmedewerker van de
voetgangersvereniging in Den
Haag: „Voetgangers zijn zo ge
woon dat we er met z'n allen to
taal aan voorbijgaan. We ver
geten dat ze een aparte plaats
in het verkeer hebben en den
ken er niet over na dat ze de
kwetsbaarste groep in het ver
keer zijn. Op het moment dat
iemand in een auto stapt, ge
beurt er iets met hem. Voetgan
gers bestaan voor zo iemand
plotseling niet meer. Het ge
volg zal duidelijk zijn. Jonge
ren hebben nog wel de souples
se om weg te springen voor een
doordenderende auto, maar
kinderen, ouderen en gehandi
capten kunnen dat niet. Die
zijn dus de dupe."
Uit cijfers van het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland (ROVZ) blijkt dat er in
deze provincie jaarlijks 3 a 4
voetgangers overlijden aan de
gevolgen van een verkeerson
geluk en dat er ongeveer 25 ge
wond in het ziekenhuis terecht
komen. Jaarlijks worden ook
zo'n 25 lichtgewonden geregi
streerd. Bij de fietsers zijn de
cijfers alarmerender. In de pe
riode '91-'94 vielen er 33 doden
en belandden er 70 in het zie
kenhuis. In totaal werden 225
ongevallen met letsel geregi
streerd.
Aart Lodder van het ROVZ:
„Je ziet dat vooral de fietsers
een risicogroep vormen in Zee
land. Als je het omrekent kom
je tot de vaststelling dat 1 op de
5 verkeersdoden fietser is. Daar
moeten we dus extra aandacht
aan besteden. Op alle mogelij
ke manieren. Kijken naar het
verkeersgedrag, naar deugde
lijke verlichting, maar ook
naar knelpunten op de wegen.
En je moet vóór alles beseffen
dat je maatregelen dient te ne
men ter bescherming van de
zwakste weggebruiker. In Zee
land is dat dus de fietser. De
voetganger in veel mindere
mate. Die komt voornamelijk
in de grote steden in de ver
drukking. En daar heb je er in
Zeeland nu eenmaal niet zo
veel van."
Aansprakelijk
Eerder deze week werd bekend
dat de ministers Sorgdrager
(justitie) en Jorritsma (verkeer)
een stuurgroep opdracht heb
ben gegeven te onderzoeken of
de Wegenverkeerswet zó kan
worden aangepast dat de voet
ganger en fietser - de kwets
baarste schakels in de ver
keersstroom - bij een ongeval
nagenoeg altijd het gelijk aan
hun zijde krijgen. Of beter ge
zegd: een automobilist die een
voetganger of fietser aanrijdt
wordt in de toekomst bij voor
baat aansprakelijk gesteld
voor letselschade, ook al be
roept de chauffeur zich op over
macht omdat aan de botsing
een verkeersfout van de fietser
of voetganger voorafging.
Het is voortborduren op een
uitspraak van de Hoge Raad,
die in 1992 al bepaalde dat - on
geacht de schuldvraag - een
automobilist altijd aansprake
lijk is voor de helft van de scha
de als gevolg van een ongeluk
met zwakkere verkeersdeelne
mers. De twee bewindslieden
gaan nu een fikse stap verder
met hun voorstel om de aan
sprakelijkheid voor de volle
honderd procent bij de be
stuurder van het vehikel te leg
gen. Alleen als heel duidelijk
kan worden vastgesteld dat de
fietser of voetganger zich roe
keloos heeft gedragen - dat hij
zich bij wijze van spreken voor
de auto heeft geworpen - ver
valt het recht op schadevergoe
ding. Maar verder... je kunt als
voetganger nog zo verstrooid
dwars door rood licht het ze
brapad oplopen, als fietser nog
zo heldhaftig de bocht om zwie
ren, de schade wordt vergoed.
Je loopt hoogstens het risico
een boete te krijgen.
Blij
ii?
Daarmee zal Willem Vermeu
len, beleidsmedewerker van de
voetgangersvereniging, wel
blij zijn. niet? „Ach... ja... Ei
genlijk verandert er niet zo heel
veel. Ja, de automobilist wordt
nu voor de volle mep aanspra
kelijk en misschien schept dat
wat meer duidelijkheid zodat
we eindelijk eens af raken van
dat oeverloze touwtrekken tus
sen verzekeraars als het gaat
om het bepalen van de hoogte
van de uit te keren schade en
ais net gaat om die eeuwige
schuldvraag. Maar verder
moet er echt nog véél meer ver
anderen. Zo zie je bijvoorbeeld
steeds vaker dat trottoirs wor
den opgeofferd aan extra par
keerplaatsen. En verder is het
een kwestie van mentaliteit,
vooral bij de automobilist. Die
moet de voetganger als een vol
waardige weggebruiker gaan
beschouwen."
Riet Beukert, woordvoerder
van de Fietsersbond ENFB in
Zeeland. Blij? „Natuurlijk! Alle
beetjes helpen. Ik hoop dat het
de automobilist zal aanzetten
tot een ander gedrag, een men
taliteitsverandering. Het zou
misschien best preventief kun
nen werken. Als automobilis
ten weten dat ze altijd opdraai
en voor de schade, beïnvloedt
dat misschien hun rijgedrag.
En dat wordt hoog tijd ook.
Laatst was ik weer even in de
Randstad en als je dan bijvoor
beeld ziet hoe ze rood licht ne
geren... De agressiviteit lijkt al
leen maar toe te nemen. Die
wetswijziging is alleen al een
goede zaak omdat de verant
woordelijkheid eindelijk daar
gelegd wordt, waar ze thuis
hoort."
Buitenland
De wetswijziging is mede inge
geven door het beleid in de lan
den om ons heen. In België,
Frankrijk en de Scandinavi
sche landen is de automobilist
bij een aanrijding met 'kwets
baren' al jaren de pineut. In
België worstelen ze overigens
sinds 1 april met een nieuw pro
bleem. Sinds die datum gaan
chauffeurs niet langer vrijuit
als ze een voetganger op een
oversteekplaats aanrijden. Bij
Koninklijk Besluit is bepaald
dat de voetganger 'absolute
voorrang' heeft op een zebra en
ook als hij aanstalten maakt
om over te steken. Tot eind
maart had het 'snelverkeer' er
nog voorrang, zij het dat het de
voetgangers niet mocht hinde
ren. En nu, na 1 april, zit vooral
de politie met de handen in het
haar. In het Koninklijk Besluit
valt namelijk te lezen dat 'een
teken, bijvoorbeeld oogcon
tact zoeken met de bestuurder,
voldoende is om van de over
steekplaatsen gebruik te ma
ken'. Voor welk probleem ziet
de politie zich dus gesteld op
het moment dat zich toch een
ongeval voordoet? Jawel, is er
vooraf sprake geweest van oog
contact of niet.
Het Zeeuwse Landschap wil op de Slikken van de Heen laten zien hoe mooi 'nieuwe natuur' kan
zijn. fotoPieterHonhoff
van onze verslaggeefster
HEINKENSZAND - Niet zo
maar een campagne moet het
worden. De televisie wordt er
bijgehaald, de politiek wordt
op ludieke wijze met post be
stookt en het doel is allesbe
halve aan de veilige kant ge
steld. 'Nederland 2 x zo mooi'
moet opleveren wat de titel
van de campagne al doet ver
moeden: twee keer zoveel na
tuurgebieden in Nederland.
Een verdubbeling van. het
aantal natuurgebieden in Ne
derland kan ook bij de poli
tiek niet op bezwaren stuiten,
want als het doel van de cam
pagne zou worden gehaald,
zou Nederland nog maar net
voldoen aan de richtlijn van
de Verenigde Naties. Die stelt
dat iedere natie 10 procent
van haai- grondgebied aan de
natuur zou moeten laten of te
ruggeven. In Nederland, met
zijn 200.000 hectare natuurge
bied, is dat percentage maar
vijf. De campagne, een sa
menwerkingsverband tussen
ANWB, Grontmij. Nederland
se Spoorwegen, de provin
ciale landschappen en het
Wereld Natuur Fonds, krijgt
een spreiding over heel Neder
land. In Zeeland bereidt de
Stichting Het Zeeuwse Land
schap de activiteiten voor,
waarvoor premier W. Kok op
11 mei het startschot geeft.
Slikken
„Wij zitten in Zeeland in de
bijzondere positie dat we heel
goed kunnen laten zien wat de
bedoeling is van zo'n campag
ne". zegt Chiel Jacobusse van
het Zeeuwse Landschap.
„Want als je het aantal na
tuurgebieden wilt verdubbe
len. zul je nieuwe natuur krij
gen en dat is iets heel anders
dan oude natuur."
Nieuwe natuur heeft zo zijn ei
gen charme en het Zeeuwse
Landschap wil die graag to
nen op de Slikken van de
Heen - een verzoet landschap
dat zich is gaan ontwikkelen
nadat de compartimente-
ringswerken in de Ooster-
schelde waren voltooid - en
op Neeltje Jans, het voorma
lige werkeiland voor de
stormvloedkering.
Beide gebieden geven een
goed beeld van wat men ver
wachten kunt als men de na
tuur, met een extensief be
heer, zijn gang laat gaan. „Op
de Slikken van de Heen bij
Sint Philipsland, hebben we
de zaak eerst een poosje aan
gekeken en al snel bleek dat
zich spontaan pioniers gingen
vestigen. Op Neeltje Jans was
dat hetzelfde. Vogels die van
oudsher op het strand broed
den. enorm in aantal achter
uit gegaan omdat de recreatie
hun leefgebieden veroverd
had, verschenen spontaan in
vrij grote aantallen. Plevie
ren, visdiefjes en dwergster
nen vonden een plek op Neel
tje Jans, typische duinvallei-
planten staken de kop op en
nu zitten er roodborsttapui-
ten en velduilen, alsof ze hele
maal niet op de rode lijst
staan."
De Slikken van de Heen wor
den onderhouden door Schot
se hooglanders en Przwalsky-
paardjes. Ze houden het land
schap half open, half bebost,
waardoor je gemakkelijk oog
in oog kunt komen te staan
met een vos of een ree. Een
blauwborst of een bruine kie
kendief. elders behoorlijk
zeldzaam, zijn op de Slikken
van de Heen inmiddels be
trekkelijk gewoon. „In de toe
komst, niet eens zo heel ver
weg, verwacht ik in dat gebied
broedkolonies van zilverrei
gers en lepelaars. Het kan nu
al gebeuren datje ineens veer
tig tot vijftig lepelaars ziet,
een soort die al eeuwen als
broedvogel is uitgestorven in
onze streken."
Investeren
Jacobusse voegt daar meteen
aan toe dat we ook niet teveel
van nieuwe natuur moeten
verwachten. „Gebieden als de
Yerseke Moer of de Zeepedui-
nen hebben wel een jaartje of
duizend nodig gehad om zo
rijk te worden Op de korte
termijn krijgt, je heel andere
resultaten. Dynamischer
maar ook heel interessant.
Daar komt nog bij dat je in
vesteert in de toekomst. Ze
ker als het beheer weinig geld
kost, worden in de toekomst
deze nieuwe natuurgebieden
ook oud."
van onze verslaggever
GOES - Goes wil niet alleen het
centrum van Zeeland zijn, maar
dat ook laten zien. Een woonto
ren met twintig bouwlagen in
het Stationspark moet een ba
ken worden dat passerende au
tomobilisten op de rijksweg
Baldadig duo
krijgt meteen
strafwerk
MIDDELBURG - Onder het toe
ziend oog van twee politieman
nen hebben twee meisjes van 16
en 17 jaar uit Middelburg de rui
ten van het ontmoetingscen
trum in het winkelcentrum
Dauwendaele moeten schoon
maken. De twee hadden tegen
de ramen geschopt en ge
spuugd.
Toen de politie na een tip arri
veerde, nam het duo de benen.
De politie kon ze echter in de
kraag grijpen. Met schoonmaak
middelen konden ze direct aan
de slag. Nadat het karwei achter
de rug was, mochten de twee
meiden weg.
A58 niet kunnen missen. Het ge
bouw zou het hoogste van Zee
land worden. Omdat het ge
vaarte dan bijna vijftig meter
de lucht inpriemt, is aanpassing
van het bestemmingsplan nood
zakelijk.
De toren komt in het stationsge
bied net ten zuiden van de spoor
lijn te staan. Rondom zouden
kantoren kunnen verrijzen. Met
een deel van de opbrengst van
het project zou ook de voetgan
gerstunnel kunnen worden
doorgetrokken naar het zuiden,
een oude wens van het college
van b en w. Op die manier kun
nen bewoners en werknemers
gemakkelijker gebruik maken
van het nabije openbaar ver
voer, een streven dat past in het
landelijk beleid om het autoge
bruik terug te dringen. Deze ma
nier van financieren is noodza
kelijk omdat de Nederlandse
Spoorwegen nauwelijks willen
meebetalen aan de verlenging
van de tunnel.
Aan de voet van de woontoren is
een plein voorzien, waaraan ook
de tunnel-entree komt te liggen.
Op die manier moet de onder
grondse verbinding makkelijk
te vinden zijn. Goes ijvert tevens
voor een bushalte aan het plein.
„Dat concept ondersteunt de
functie van openbaar-ver
voersknooppunt", staat in een
gemeentelijke notitie. Goes wil
het plan in samenspraak met
een deskundige projectontwik
kelaar verder uitwerken.
Twee mensen
zwaargewond
bij ongeval
MIDDELBURG - Twee werkne
mers van een installatiebedrijf
zijn woensdagmiddag zwaar ge
wond geraakt bij een bedrijfs
ongeval. Ze waren bezig met re
novatiewerkzaamheden in de
wijk Poortershove. In de contai
ner waarin ze aan het werk wa
ren, lagen op een paar balken
bovenin zo'n 150 stalen verwar
mingsbuizen opgeslagen. Toen
de balken het begaven, kwamen
de buizen op de mannen terecht.
Een 37-jarige inwoner van Oost-
Souburg liep een paar gebroken
ribben en enkele gekneusde rug-
gewervels op. Een 22-jarige man
uit Vlissingen liep een gecompli
ceerde bovenbeenbreuk op. De
arbeidsinspectie en de techni
sche recherche stellen een on
derzoek naar de toedracht in.
Een getekende impressie van de toekomstige woontoren en omgeving in het Goese Stationspark.
foto Willem Mieras
Zeeland-chipkaart in aantocht
MIDDELBURG - De inwoners van Zeeland kunnen begin vol
gende maand een oplaadbare chipkaart bestellen die dient als
betaalmiddel voor parkeren, afmeren in Veerse Meer en Greve-
lingen, openbaar vervoer, telefoneren en toegang tot musea en
andere attracties. Gedeputeerde J. G. van Zwieten (VVD, toe
risme) kondigde deze nieuwe Zeelandkaart woensdag aan in de
statencommissie economie.
Hij toonde zich er niet voor bevreesd dat de samen met de PTT
ontwikkelde betaalkaart in de knel komt nu er sprake lijkt te
zijn van een chipkaart-oorlog tussen verschillende combina
ties van banken en bedrijven. De automaten die in Zeeland zijn
en worden geïnstalleerd, accepteren alle soorten chipkaarten.
De oplaadbare kaarten kunnen vanaf 20 mei worden gebruikt
Haast met zuivering Sloegebied
MIDDELBURG - Het havenschap Vlissingen heeft haast met
de aanleg van een zuiveringsinstallatie voor industrieel afval
water in het Sloegebied. Voorzitter D. J. P. Bruinooge van het
schap zei woensdag in de statencommissie economie dat hij er
niets voor voelt af te wachten tot de ruzie tussen DELTA Nuts
bedrijven en het waterschap Zeeuwse Eilanden daarover is bij
gelegd. „We hebben het over een deelname van het waterschap
voor 10 procent. Daar gaan we de zaak niet voor op zijn beloop
laten. Veel bedrijven zijn al druk bezig met voorbereidingen
om gebruik te kunnen maken van de zuiveringsinstallatie. Die
kun je niet aan het lijntje blijven houden."
Tehuis Goes voor deel uitgebrand
GOES - Een centrum voor zelfstandigheidstraining aan de
Gasperistraat in Goes is in de nacht van dinsdag op woensdag
gedeeltelijk uitgebrand. De brand ontstond in een slaapkamer
van een 17-jarige bewoonster van het tehuis. Alle inwoners
konden op tijd het pand verlaten. De brandweer van Goes kon
met acht man en één wagen voorkomen dat de gehele woning
vlam vatte. De omvang van de schade is niet bekend. Hoe de
brand is ontstaan is ook nog onduidelijk, maar de politie sluit
opzet van buitenaf uit.
De boer op tijdens fietsdag
GOES - Zuivel proeven, kuieren over een boerenerf of kalveren
aaien; het kan allemaal tijdens de Landelijke Fietsdag op za
terdag 11 mei. Die dag zet een aantal Zeeuwse land- en tuin
bouwers de deuren open voor het publiek. Ook kan het fietsen
worden onderbroken voor een bezoek aan een zuivelboerderij,
een imkerij of een palingkwekerij.
Boeren, tuinders en kwekers in de hele provincie staan van 9.00
tot 16.00 uur klaar om dorstige fietsers op te vangen en rond te
leiden over het bedrijf. De opengestelde bedrijven zijn te her
kennen aan het bord 'Welkom op de boerderij/tuinderij'. Voor
afkan bij de VVV-kantoren van Brouwershaven, Goes, Haam
stede, Hulst, Oostkapelle. Terneuzen, Tholen, Wissenkerke en
Zierikzee informatie worden ingewonnen over de bedrijven die
meedoen.
Bruggen Walcheren langer open
MIDDELBURG - De provincie verwacht in het weekeinde na
Hemelvaartsdag een grote drukte op het Kanaal door Walche
ren. Daarom gaan de bruggen op zondag 19 mei 's ochtends een
uur eerder en 's avonds twee uur langer open dan normaal. De
bruggen worden die dag van 9.00 tot 21.00 uur bediend.
De recreatievaart wordt geadviseerd vooral gebruik te maken
van de twee extra uren in de avond (tussen 19.00 en 21.00 uur)
om het wegverkeer overdag zo min mogelijk te hinderen. Met
de extra bedieningstij d wordt ingespeeld op het te verwachten
grote aanbod in de recreatievaart als gevolg van Hemelvaarts
dag en het door velen daaraan gekoppelde lange weekeinde.
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Besturen en di
recties van scholen moeten
steeds bedrijfsmatiger werken.
Met zo weinig mogelijk geld
moeten ze zoveel mogelijk ken
nis, kunde en materiaal inko
pen om leerlingen vol te stou
wen met kennis, sociale en crea
tieve vaardigheden. Daarnaast
mag de fysieke ontwikkeling
van het kind niet in de knel ko
men. Een heel eisenpakket
waar een individuele school on
mogelijk alleen aan kan vol
doen. En school(type) is geen ei
land maar begeleidt leerlingen
naar vervolgopleidingen en/of
een maatschappelijke carrière.
Om een harmonieuze en brede
ontwikkeling van leerlingen te
waarborgen moeten verschil
lende scholen en schooltypen
dus met elkaar samenwerken
en gebruik maken van eikaars
specifieke deskundigheden.
T. Muntingh, hoofd afdeling be
stuurlijk onderwijsbeleid voor
het voortgezet onderwijs op het
ministerie, en F. de Vries, regio
manager van de Katholieke On
derwijs Vakorganisatie (KOV),
draaiden er woensdag niet om
heen op de katholieke onder-
wijsdag Zeeland die woensdag
in Terneuzen werd gehouden.
Leerkrachten en schoolbestuur
ders hebben het niet makkelijk
en zouden eigenlijk 'schapen
met vijf poten' moeten zijn om
aan alle moderne eisen te vol
doen.
Kansen
Aan de andere kant bieden de
plannen van het ministerie de
scholen, zowel in het basis- als
het voortgezet onderwijs, ook
kansen. Besturen en directies
kunnen meer-eelf bepalen waar
aan ze het beschikbare geld wil
len besteden en kunnen, vooral
ook door 'ondernemersvisie' en
een goede samenwerking met
andere scholen, daardoor ook
zelf bepalen hoe ze 'onderwijs-
zorg op maat' bieden. Muntingh
erkende woensdag dat een aan
tal scholen voor speciaal onder
wijs ten onder dreigt te gaan aan
hun eigen succes. Het verwijt
dat het ministerie daarmee het
kind met het badwater weg-
Vrouwen beroofd
van portemonnee
MIDDELBURG - Twee Middel
burgse vrouwen en een inwoon
ster van Vlissingen zijn woens
dag in de Lange Delft in Middel
burg het slachtoffer geworden
van zakkenrollers. Van de 26-ja-
rige vrouw uit Vlissingen werd
een portemonnee uit een hand
tas gestolen. Zij mist pasjes en
boodschappengeld. De Middel
burgse slachtoffers van 59 en 77
jaar oud missen eveneens porte
monnees.
gooit, ging hem - legde hij na de
forumdiscussie uit - te ver.
„Het ministerie wordt in de on
derwijswereld vrij snel als de
grote boeman gezien. Toen ik zei
dat de pedagogische meerwaar
de leidt tot zelfvernietiging, be^
doelde ik dat het speciaal voort
gezet onderwijs te veel leerlin
gen wegtrekt uit het reguliere
voortgezet onderwijs. Dat dreigt
daardoor te worden uitgehold en
dat moet worden voorkomen",
betoogde Muntingh. De beleids
medewerker van het ministerie
kon er overigens wel begrip voor
opbrengen dat besturen en insti
tuten die al tot tevredenheid sa
menwerken en kennis, kunde
(en daarmee dus leerkrachten)
uitwisselen, hun samenwerking
voort willen zetten. „Het is ook
nog lang niet gezegd dat dat in
de toekomst niet meer kan. De
discussie in het parlement moet
daarover nog beginnen."
De katholieke onderwijsdag
Zeeland werd woensdag in Ter-
neuzen voor de vijfde keer ge
houden. De verantwoordelijke
stichting twijfelt sterk of er nog
een zesde editie komt. Ondanks
een oproep voor meer belang
stelling kwamen er slecht zo'n
150 (twee jaar geleden 200) on
derwijsgevenden en -bestuur
ders opdagen. „Hoewel de waar
dering voor de dag altijd zeer
groot is en ook regiomanager De
Vries net vroeg om voortzetting
van de onderwijsdagen, moeten
we er als bestuur nog eens goed
over nadenken of we verder
gaan. Een andere vorm van de
dag. minder grootschalig, lijkt
voor de hand te liggen", zei voor
zitter A. Martens van de organi
serende Stichting Katholieke
Onderwijsdag Zeeland
EXCLUSIEVE HERENMODE
Nieuwe Burg 25 - Middelburg
Tel. 0118-613325 J
De verkeerssituatie in de Axelsestraat in Terneuzen is een goed voorbeeld van hoe kwetsbaar voetgangers en fietsers zijn.
foto Charles Strijd