Veiligheid voor de kwetsbaren Goes wil woontoren in het Stationspark PZC Verdubbeling natuur doel van nationale campagne Scholen zwaar onder druk door eisen van ministerie onderwijs Burberrys zeeland 15 „(üHö -Etiglanö" DONDERDAG 25 APRIL 1996 van onze verslaggever Wout Bareman TERNEUZEN - Inderdaad, ook dat is onderzocht: hoeveel kilometer een Nederlander per jaar te voet aflegt. Het is op de kop af 550 kilometer. Ge middeld drie keer per dag lo pen mensen een stukje. De tijd die als voetganger wordt door gebracht is gemiddeld langer dan de tijd als fietser, autoge bruiker of passagier van het openbaar vervoer. En dus - vindt de Vereniging Bescher ming Voetgangers - wordt het tijd dat de overheid inziet dat het volkomen misplaatst is het trottoir als sluitpost op de begroting te gebruiken. Het moet - om in de sfeer te blijven - afgelopen zijn! De voorzie ningen voor voetgangers zijn net zo belangrijk als die voor automobilisten. Punt uit. Een beleidsmedewerker van de voetgangersvereniging in Den Haag: „Voetgangers zijn zo ge woon dat we er met z'n allen to taal aan voorbijgaan. We ver geten dat ze een aparte plaats in het verkeer hebben en den ken er niet over na dat ze de kwetsbaarste groep in het ver keer zijn. Op het moment dat iemand in een auto stapt, ge beurt er iets met hem. Voetgan gers bestaan voor zo iemand plotseling niet meer. Het ge volg zal duidelijk zijn. Jonge ren hebben nog wel de souples se om weg te springen voor een doordenderende auto, maar kinderen, ouderen en gehandi capten kunnen dat niet. Die zijn dus de dupe." Uit cijfers van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) blijkt dat er in deze provincie jaarlijks 3 a 4 voetgangers overlijden aan de gevolgen van een verkeerson geluk en dat er ongeveer 25 ge wond in het ziekenhuis terecht komen. Jaarlijks worden ook zo'n 25 lichtgewonden geregi streerd. Bij de fietsers zijn de cijfers alarmerender. In de pe riode '91-'94 vielen er 33 doden en belandden er 70 in het zie kenhuis. In totaal werden 225 ongevallen met letsel geregi streerd. Aart Lodder van het ROVZ: „Je ziet dat vooral de fietsers een risicogroep vormen in Zee land. Als je het omrekent kom je tot de vaststelling dat 1 op de 5 verkeersdoden fietser is. Daar moeten we dus extra aandacht aan besteden. Op alle mogelij ke manieren. Kijken naar het verkeersgedrag, naar deugde lijke verlichting, maar ook naar knelpunten op de wegen. En je moet vóór alles beseffen dat je maatregelen dient te ne men ter bescherming van de zwakste weggebruiker. In Zee land is dat dus de fietser. De voetganger in veel mindere mate. Die komt voornamelijk in de grote steden in de ver drukking. En daar heb je er in Zeeland nu eenmaal niet zo veel van." Aansprakelijk Eerder deze week werd bekend dat de ministers Sorgdrager (justitie) en Jorritsma (verkeer) een stuurgroep opdracht heb ben gegeven te onderzoeken of de Wegenverkeerswet zó kan worden aangepast dat de voet ganger en fietser - de kwets baarste schakels in de ver keersstroom - bij een ongeval nagenoeg altijd het gelijk aan hun zijde krijgen. Of beter ge zegd: een automobilist die een voetganger of fietser aanrijdt wordt in de toekomst bij voor baat aansprakelijk gesteld voor letselschade, ook al be roept de chauffeur zich op over macht omdat aan de botsing een verkeersfout van de fietser of voetganger voorafging. Het is voortborduren op een uitspraak van de Hoge Raad, die in 1992 al bepaalde dat - on geacht de schuldvraag - een automobilist altijd aansprake lijk is voor de helft van de scha de als gevolg van een ongeluk met zwakkere verkeersdeelne mers. De twee bewindslieden gaan nu een fikse stap verder met hun voorstel om de aan sprakelijkheid voor de volle honderd procent bij de be stuurder van het vehikel te leg gen. Alleen als heel duidelijk kan worden vastgesteld dat de fietser of voetganger zich roe keloos heeft gedragen - dat hij zich bij wijze van spreken voor de auto heeft geworpen - ver valt het recht op schadevergoe ding. Maar verder... je kunt als voetganger nog zo verstrooid dwars door rood licht het ze brapad oplopen, als fietser nog zo heldhaftig de bocht om zwie ren, de schade wordt vergoed. Je loopt hoogstens het risico een boete te krijgen. Blij ii? Daarmee zal Willem Vermeu len, beleidsmedewerker van de voetgangersvereniging, wel blij zijn. niet? „Ach... ja... Ei genlijk verandert er niet zo heel veel. Ja, de automobilist wordt nu voor de volle mep aanspra kelijk en misschien schept dat wat meer duidelijkheid zodat we eindelijk eens af raken van dat oeverloze touwtrekken tus sen verzekeraars als het gaat om het bepalen van de hoogte van de uit te keren schade en ais net gaat om die eeuwige schuldvraag. Maar verder moet er echt nog véél meer ver anderen. Zo zie je bijvoorbeeld steeds vaker dat trottoirs wor den opgeofferd aan extra par keerplaatsen. En verder is het een kwestie van mentaliteit, vooral bij de automobilist. Die moet de voetganger als een vol waardige weggebruiker gaan beschouwen." Riet Beukert, woordvoerder van de Fietsersbond ENFB in Zeeland. Blij? „Natuurlijk! Alle beetjes helpen. Ik hoop dat het de automobilist zal aanzetten tot een ander gedrag, een men taliteitsverandering. Het zou misschien best preventief kun nen werken. Als automobilis ten weten dat ze altijd opdraai en voor de schade, beïnvloedt dat misschien hun rijgedrag. En dat wordt hoog tijd ook. Laatst was ik weer even in de Randstad en als je dan bijvoor beeld ziet hoe ze rood licht ne geren... De agressiviteit lijkt al leen maar toe te nemen. Die wetswijziging is alleen al een goede zaak omdat de verant woordelijkheid eindelijk daar gelegd wordt, waar ze thuis hoort." Buitenland De wetswijziging is mede inge geven door het beleid in de lan den om ons heen. In België, Frankrijk en de Scandinavi sche landen is de automobilist bij een aanrijding met 'kwets baren' al jaren de pineut. In België worstelen ze overigens sinds 1 april met een nieuw pro bleem. Sinds die datum gaan chauffeurs niet langer vrijuit als ze een voetganger op een oversteekplaats aanrijden. Bij Koninklijk Besluit is bepaald dat de voetganger 'absolute voorrang' heeft op een zebra en ook als hij aanstalten maakt om over te steken. Tot eind maart had het 'snelverkeer' er nog voorrang, zij het dat het de voetgangers niet mocht hinde ren. En nu, na 1 april, zit vooral de politie met de handen in het haar. In het Koninklijk Besluit valt namelijk te lezen dat 'een teken, bijvoorbeeld oogcon tact zoeken met de bestuurder, voldoende is om van de over steekplaatsen gebruik te ma ken'. Voor welk probleem ziet de politie zich dus gesteld op het moment dat zich toch een ongeval voordoet? Jawel, is er vooraf sprake geweest van oog contact of niet. Het Zeeuwse Landschap wil op de Slikken van de Heen laten zien hoe mooi 'nieuwe natuur' kan zijn. fotoPieterHonhoff van onze verslaggeefster HEINKENSZAND - Niet zo maar een campagne moet het worden. De televisie wordt er bijgehaald, de politiek wordt op ludieke wijze met post be stookt en het doel is allesbe halve aan de veilige kant ge steld. 'Nederland 2 x zo mooi' moet opleveren wat de titel van de campagne al doet ver moeden: twee keer zoveel na tuurgebieden in Nederland. Een verdubbeling van. het aantal natuurgebieden in Ne derland kan ook bij de poli tiek niet op bezwaren stuiten, want als het doel van de cam pagne zou worden gehaald, zou Nederland nog maar net voldoen aan de richtlijn van de Verenigde Naties. Die stelt dat iedere natie 10 procent van haai- grondgebied aan de natuur zou moeten laten of te ruggeven. In Nederland, met zijn 200.000 hectare natuurge bied, is dat percentage maar vijf. De campagne, een sa menwerkingsverband tussen ANWB, Grontmij. Nederland se Spoorwegen, de provin ciale landschappen en het Wereld Natuur Fonds, krijgt een spreiding over heel Neder land. In Zeeland bereidt de Stichting Het Zeeuwse Land schap de activiteiten voor, waarvoor premier W. Kok op 11 mei het startschot geeft. Slikken „Wij zitten in Zeeland in de bijzondere positie dat we heel goed kunnen laten zien wat de bedoeling is van zo'n campag ne". zegt Chiel Jacobusse van het Zeeuwse Landschap. „Want als je het aantal na tuurgebieden wilt verdubbe len. zul je nieuwe natuur krij gen en dat is iets heel anders dan oude natuur." Nieuwe natuur heeft zo zijn ei gen charme en het Zeeuwse Landschap wil die graag to nen op de Slikken van de Heen - een verzoet landschap dat zich is gaan ontwikkelen nadat de compartimente- ringswerken in de Ooster- schelde waren voltooid - en op Neeltje Jans, het voorma lige werkeiland voor de stormvloedkering. Beide gebieden geven een goed beeld van wat men ver wachten kunt als men de na tuur, met een extensief be heer, zijn gang laat gaan. „Op de Slikken van de Heen bij Sint Philipsland, hebben we de zaak eerst een poosje aan gekeken en al snel bleek dat zich spontaan pioniers gingen vestigen. Op Neeltje Jans was dat hetzelfde. Vogels die van oudsher op het strand broed den. enorm in aantal achter uit gegaan omdat de recreatie hun leefgebieden veroverd had, verschenen spontaan in vrij grote aantallen. Plevie ren, visdiefjes en dwergster nen vonden een plek op Neel tje Jans, typische duinvallei- planten staken de kop op en nu zitten er roodborsttapui- ten en velduilen, alsof ze hele maal niet op de rode lijst staan." De Slikken van de Heen wor den onderhouden door Schot se hooglanders en Przwalsky- paardjes. Ze houden het land schap half open, half bebost, waardoor je gemakkelijk oog in oog kunt komen te staan met een vos of een ree. Een blauwborst of een bruine kie kendief. elders behoorlijk zeldzaam, zijn op de Slikken van de Heen inmiddels be trekkelijk gewoon. „In de toe komst, niet eens zo heel ver weg, verwacht ik in dat gebied broedkolonies van zilverrei gers en lepelaars. Het kan nu al gebeuren datje ineens veer tig tot vijftig lepelaars ziet, een soort die al eeuwen als broedvogel is uitgestorven in onze streken." Investeren Jacobusse voegt daar meteen aan toe dat we ook niet teveel van nieuwe natuur moeten verwachten. „Gebieden als de Yerseke Moer of de Zeepedui- nen hebben wel een jaartje of duizend nodig gehad om zo rijk te worden Op de korte termijn krijgt, je heel andere resultaten. Dynamischer maar ook heel interessant. Daar komt nog bij dat je in vesteert in de toekomst. Ze ker als het beheer weinig geld kost, worden in de toekomst deze nieuwe natuurgebieden ook oud." van onze verslaggever GOES - Goes wil niet alleen het centrum van Zeeland zijn, maar dat ook laten zien. Een woonto ren met twintig bouwlagen in het Stationspark moet een ba ken worden dat passerende au tomobilisten op de rijksweg Baldadig duo krijgt meteen strafwerk MIDDELBURG - Onder het toe ziend oog van twee politieman nen hebben twee meisjes van 16 en 17 jaar uit Middelburg de rui ten van het ontmoetingscen trum in het winkelcentrum Dauwendaele moeten schoon maken. De twee hadden tegen de ramen geschopt en ge spuugd. Toen de politie na een tip arri veerde, nam het duo de benen. De politie kon ze echter in de kraag grijpen. Met schoonmaak middelen konden ze direct aan de slag. Nadat het karwei achter de rug was, mochten de twee meiden weg. A58 niet kunnen missen. Het ge bouw zou het hoogste van Zee land worden. Omdat het ge vaarte dan bijna vijftig meter de lucht inpriemt, is aanpassing van het bestemmingsplan nood zakelijk. De toren komt in het stationsge bied net ten zuiden van de spoor lijn te staan. Rondom zouden kantoren kunnen verrijzen. Met een deel van de opbrengst van het project zou ook de voetgan gerstunnel kunnen worden doorgetrokken naar het zuiden, een oude wens van het college van b en w. Op die manier kun nen bewoners en werknemers gemakkelijker gebruik maken van het nabije openbaar ver voer, een streven dat past in het landelijk beleid om het autoge bruik terug te dringen. Deze ma nier van financieren is noodza kelijk omdat de Nederlandse Spoorwegen nauwelijks willen meebetalen aan de verlenging van de tunnel. Aan de voet van de woontoren is een plein voorzien, waaraan ook de tunnel-entree komt te liggen. Op die manier moet de onder grondse verbinding makkelijk te vinden zijn. Goes ijvert tevens voor een bushalte aan het plein. „Dat concept ondersteunt de functie van openbaar-ver voersknooppunt", staat in een gemeentelijke notitie. Goes wil het plan in samenspraak met een deskundige projectontwik kelaar verder uitwerken. Twee mensen zwaargewond bij ongeval MIDDELBURG - Twee werkne mers van een installatiebedrijf zijn woensdagmiddag zwaar ge wond geraakt bij een bedrijfs ongeval. Ze waren bezig met re novatiewerkzaamheden in de wijk Poortershove. In de contai ner waarin ze aan het werk wa ren, lagen op een paar balken bovenin zo'n 150 stalen verwar mingsbuizen opgeslagen. Toen de balken het begaven, kwamen de buizen op de mannen terecht. Een 37-jarige inwoner van Oost- Souburg liep een paar gebroken ribben en enkele gekneusde rug- gewervels op. Een 22-jarige man uit Vlissingen liep een gecompli ceerde bovenbeenbreuk op. De arbeidsinspectie en de techni sche recherche stellen een on derzoek naar de toedracht in. Een getekende impressie van de toekomstige woontoren en omgeving in het Goese Stationspark. foto Willem Mieras Zeeland-chipkaart in aantocht MIDDELBURG - De inwoners van Zeeland kunnen begin vol gende maand een oplaadbare chipkaart bestellen die dient als betaalmiddel voor parkeren, afmeren in Veerse Meer en Greve- lingen, openbaar vervoer, telefoneren en toegang tot musea en andere attracties. Gedeputeerde J. G. van Zwieten (VVD, toe risme) kondigde deze nieuwe Zeelandkaart woensdag aan in de statencommissie economie. Hij toonde zich er niet voor bevreesd dat de samen met de PTT ontwikkelde betaalkaart in de knel komt nu er sprake lijkt te zijn van een chipkaart-oorlog tussen verschillende combina ties van banken en bedrijven. De automaten die in Zeeland zijn en worden geïnstalleerd, accepteren alle soorten chipkaarten. De oplaadbare kaarten kunnen vanaf 20 mei worden gebruikt Haast met zuivering Sloegebied MIDDELBURG - Het havenschap Vlissingen heeft haast met de aanleg van een zuiveringsinstallatie voor industrieel afval water in het Sloegebied. Voorzitter D. J. P. Bruinooge van het schap zei woensdag in de statencommissie economie dat hij er niets voor voelt af te wachten tot de ruzie tussen DELTA Nuts bedrijven en het waterschap Zeeuwse Eilanden daarover is bij gelegd. „We hebben het over een deelname van het waterschap voor 10 procent. Daar gaan we de zaak niet voor op zijn beloop laten. Veel bedrijven zijn al druk bezig met voorbereidingen om gebruik te kunnen maken van de zuiveringsinstallatie. Die kun je niet aan het lijntje blijven houden." Tehuis Goes voor deel uitgebrand GOES - Een centrum voor zelfstandigheidstraining aan de Gasperistraat in Goes is in de nacht van dinsdag op woensdag gedeeltelijk uitgebrand. De brand ontstond in een slaapkamer van een 17-jarige bewoonster van het tehuis. Alle inwoners konden op tijd het pand verlaten. De brandweer van Goes kon met acht man en één wagen voorkomen dat de gehele woning vlam vatte. De omvang van de schade is niet bekend. Hoe de brand is ontstaan is ook nog onduidelijk, maar de politie sluit opzet van buitenaf uit. De boer op tijdens fietsdag GOES - Zuivel proeven, kuieren over een boerenerf of kalveren aaien; het kan allemaal tijdens de Landelijke Fietsdag op za terdag 11 mei. Die dag zet een aantal Zeeuwse land- en tuin bouwers de deuren open voor het publiek. Ook kan het fietsen worden onderbroken voor een bezoek aan een zuivelboerderij, een imkerij of een palingkwekerij. Boeren, tuinders en kwekers in de hele provincie staan van 9.00 tot 16.00 uur klaar om dorstige fietsers op te vangen en rond te leiden over het bedrijf. De opengestelde bedrijven zijn te her kennen aan het bord 'Welkom op de boerderij/tuinderij'. Voor afkan bij de VVV-kantoren van Brouwershaven, Goes, Haam stede, Hulst, Oostkapelle. Terneuzen, Tholen, Wissenkerke en Zierikzee informatie worden ingewonnen over de bedrijven die meedoen. Bruggen Walcheren langer open MIDDELBURG - De provincie verwacht in het weekeinde na Hemelvaartsdag een grote drukte op het Kanaal door Walche ren. Daarom gaan de bruggen op zondag 19 mei 's ochtends een uur eerder en 's avonds twee uur langer open dan normaal. De bruggen worden die dag van 9.00 tot 21.00 uur bediend. De recreatievaart wordt geadviseerd vooral gebruik te maken van de twee extra uren in de avond (tussen 19.00 en 21.00 uur) om het wegverkeer overdag zo min mogelijk te hinderen. Met de extra bedieningstij d wordt ingespeeld op het te verwachten grote aanbod in de recreatievaart als gevolg van Hemelvaarts dag en het door velen daaraan gekoppelde lange weekeinde. van onze verslaggever TERNEUZEN - Besturen en di recties van scholen moeten steeds bedrijfsmatiger werken. Met zo weinig mogelijk geld moeten ze zoveel mogelijk ken nis, kunde en materiaal inko pen om leerlingen vol te stou wen met kennis, sociale en crea tieve vaardigheden. Daarnaast mag de fysieke ontwikkeling van het kind niet in de knel ko men. Een heel eisenpakket waar een individuele school on mogelijk alleen aan kan vol doen. En school(type) is geen ei land maar begeleidt leerlingen naar vervolgopleidingen en/of een maatschappelijke carrière. Om een harmonieuze en brede ontwikkeling van leerlingen te waarborgen moeten verschil lende scholen en schooltypen dus met elkaar samenwerken en gebruik maken van eikaars specifieke deskundigheden. T. Muntingh, hoofd afdeling be stuurlijk onderwijsbeleid voor het voortgezet onderwijs op het ministerie, en F. de Vries, regio manager van de Katholieke On derwijs Vakorganisatie (KOV), draaiden er woensdag niet om heen op de katholieke onder- wijsdag Zeeland die woensdag in Terneuzen werd gehouden. Leerkrachten en schoolbestuur ders hebben het niet makkelijk en zouden eigenlijk 'schapen met vijf poten' moeten zijn om aan alle moderne eisen te vol doen. Kansen Aan de andere kant bieden de plannen van het ministerie de scholen, zowel in het basis- als het voortgezet onderwijs, ook kansen. Besturen en directies kunnen meer-eelf bepalen waar aan ze het beschikbare geld wil len besteden en kunnen, vooral ook door 'ondernemersvisie' en een goede samenwerking met andere scholen, daardoor ook zelf bepalen hoe ze 'onderwijs- zorg op maat' bieden. Muntingh erkende woensdag dat een aan tal scholen voor speciaal onder wijs ten onder dreigt te gaan aan hun eigen succes. Het verwijt dat het ministerie daarmee het kind met het badwater weg- Vrouwen beroofd van portemonnee MIDDELBURG - Twee Middel burgse vrouwen en een inwoon ster van Vlissingen zijn woens dag in de Lange Delft in Middel burg het slachtoffer geworden van zakkenrollers. Van de 26-ja- rige vrouw uit Vlissingen werd een portemonnee uit een hand tas gestolen. Zij mist pasjes en boodschappengeld. De Middel burgse slachtoffers van 59 en 77 jaar oud missen eveneens porte monnees. gooit, ging hem - legde hij na de forumdiscussie uit - te ver. „Het ministerie wordt in de on derwijswereld vrij snel als de grote boeman gezien. Toen ik zei dat de pedagogische meerwaar de leidt tot zelfvernietiging, be^ doelde ik dat het speciaal voort gezet onderwijs te veel leerlin gen wegtrekt uit het reguliere voortgezet onderwijs. Dat dreigt daardoor te worden uitgehold en dat moet worden voorkomen", betoogde Muntingh. De beleids medewerker van het ministerie kon er overigens wel begrip voor opbrengen dat besturen en insti tuten die al tot tevredenheid sa menwerken en kennis, kunde (en daarmee dus leerkrachten) uitwisselen, hun samenwerking voort willen zetten. „Het is ook nog lang niet gezegd dat dat in de toekomst niet meer kan. De discussie in het parlement moet daarover nog beginnen." De katholieke onderwijsdag Zeeland werd woensdag in Ter- neuzen voor de vijfde keer ge houden. De verantwoordelijke stichting twijfelt sterk of er nog een zesde editie komt. Ondanks een oproep voor meer belang stelling kwamen er slecht zo'n 150 (twee jaar geleden 200) on derwijsgevenden en -bestuur ders opdagen. „Hoewel de waar dering voor de dag altijd zeer groot is en ook regiomanager De Vries net vroeg om voortzetting van de onderwijsdagen, moeten we er als bestuur nog eens goed over nadenken of we verder gaan. Een andere vorm van de dag. minder grootschalig, lijkt voor de hand te liggen", zei voor zitter A. Martens van de organi serende Stichting Katholieke Onderwijsdag Zeeland EXCLUSIEVE HERENMODE Nieuwe Burg 25 - Middelburg Tel. 0118-613325 J De verkeerssituatie in de Axelsestraat in Terneuzen is een goed voorbeeld van hoe kwetsbaar voetgangers en fietsers zijn. foto Charles Strijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 15