Nederlandse rap is recht voor z'n raap f PZC vrije tijd zaterdag 6 april 1996 41 Taal van de straat Oplossing Folkrocker Yacoub voelt zich dichter puzzelen postzegels R T S N E R E D L 1 H C s E s R E M A H G N A H E B K A K R E W T U O H N C N O W S c H A V E N E K E E M K G H s T u G R N R R N s P N R O E E O A E E D 1 E D A G V R B B D V R R H M O T H A P 1 L L A V O C Y O P E C A O E O E R O A E L IJ D A S z B R R E B M L T N R F T D N A A K N R N O D R E R 1 E A 1 IJ E U A P E H A S E R E P P E u T V E H M E 1 R P R S T H s O K N A B G A A Z E s C D D R A O B T H C A Z G s BEHANG BOREN DOE-HET-ZELVER DRAAIBANK GEREEDSCHAP GUTS HAMER HARDBOARD HOUTWERK KWAST MOKER NIJPTANG POTLOOD PRIEM SCHAVEN SCHILDEREN SCHUURMACHINE SOLDEREN SPANZAAG SPIJKER STANLEYMES STEENBOOR VERF VERNIS WATERPAS ZAAGBANK ZACHTBOARD In deze mengelmoes van letters zijn al de genoemde woorden ver stopt. Ze zijn te lezen van links naar rechts, van rechts naar links, van boven naar beneden of omgekeerd of schuin. Sommige letters worden dubbel gebruikt. Streep alle woorden door. De resterende letters vormen dan regel voor regel van boven naar beneden nog een woord. Stuur dit woord uitsluitend op een briefkaart naar. Puzzelredactie PZC Postbus 466 4380 AL VLISSINGEN Uw briefkaart moet uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit zijn. Vermeldt uw naam. adres en woonplaats De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een VW-bon van f 50,-. Tweede, derde en vierde prijs een WV-bon van f25.--. De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC- bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week. Oplossing vrijdag De prijswinnaars van het cryptogram van afgelopen zaterdag zijn- Els de Jonge. Etty Hillesumlaan 13, Kloetinge (VVV-bon 50,--). De WV-bonnen van f25,- gaan naar- M. Visser, Oranjeplein 4, Bres- kens; L. Stroo, Waalstraat 21. Middelburg en J. van Vaardegem, Beatrixstraat 18, Westkapelle De prijzen worden binnenkort toegezonden. esperanto varkenaan erosiegas nootsmart epiekiets eedriemia nertsaida snoetsnor asemtrema poserenet perrontul eliionsta lebgnoees -k-z-z voorbereiding e-p-r-y-e-n-e raspoetin-kom -m-l-ede gewaad-adelaar -e-g-e-fp-k- -reparabel-pats -d-l-s-o-a-e hela-thuisplaat -r-a-r-w-t-f-f bestryden-fles n—s—d—n a—t hugo -w-t- steeg -e-n- De muziek van de Parijzenaar Gabriel Yacoub is niet gemakkelijk te omschrijven. De basis is folkrock, maar Yacoub vertaalt dit genre niet op de traditionele manier: daarvoor mixt hij er te veel elementen van het Franse chanson doorheen. Niettemin is door de afgewogen dosering van akoestische folkinstrumenten en elektrisch versterkte gitaren en elektronica sprake van een interessant muzikaal concept. Yacoub zingt louter eigen teksten en ook dat geeft zijn muziek een extra dimensie. Dat die teksten in het Frans worden gezongen is wellicht de oorzaak dat Gabriel Yacoub buiten Frankrijk maar in kleine kring bekendheid geniet. Maar de Fransman staat in het buitenland nooit voor lege zalen te spelen. Ya coub heeft er net een tournee dooi de Verenigde Staten opzitten en op dit moment is hij zijn koffers aan het pakken om naar Neder land af te reizen. De Fransman zit al meer dan twin tig jaar in het vak. „Jarenlang heb ik me alleen maar bezig gehouden met traditioneel materiaal," ver telt hij „maai- tegenwoordig schrijf ik mijn eigen liedjes. Ik ben wel door blijven gaan met het com bineren van oude en nieuwe mu ziek. Gelukkig leven we in een tijd dat daar een klankbord voor is.' „Ik groeide als zovelen op met rock and roll, maar door Bob Dylan be gon ik geïnteresseerd te raken in akoestische Amerikaanse folk. Zo ontdekte ik mensen als Woody Guthrie. Ik wilde met die muziek iets doen dat aansloot op mijn ei gen cultuur. Daarom ging ik me in Franse folk verdiepen Met mijn eerste band probeerde ik een com binatie van die twee stijlen te spe len. Aangezien ik een kind van de rock and roll was. deed ik dat met elektrische gitaren, doedelzakken en draailieren. In feite ben ik nog steeds op die manier bezig, alleen componeer ik nu zelf de muziek." De eerste plaat van Gabriel Ya coub verscheen in 1973 en sinds dien heeft hij zijn liefde voor folk nooit verloochend. „In folk vind ik nog altijd de mooiste klankkleu ren wat de instrumenten betreft Ik ben in mijn hart een dichter en er wordt volgens mij in geen enkel genre zo dichterlijk met de taal omgegaan als in folk." Markt „Er is een markt voor mijn muziek in Frankrijk, maar de meeste ra diostations draaien mijn platen niet. Maar ik zit er niet op te wach ten dat ik de hele dag op de radio te horen ben, Dan had ik wel andere muziek gemaakt en zong ik in het Engels. Hoewel mijn Franse tek sten voor de meeste buitenlanders geen probleem blijken te zijn. Toen ik een kind was, begreep ik geen woord van die Engelse liedjes. Maar ik pikte toch de essentie op omdat er een bepaald gevoel werd overgedragen dat mij aansprak. Als ik in het buitenland optreed, vertel ik eerst in het Engels iets over mijn liedjes, zodat de mensen een idee hebben waar ze over gaan. Maar het echte gevoel moet ik toch zingend overbrengen en dan maakt de taal niet meer uit. Dan spreekt het je aan of niet." „Het valt me op dat in Frankrijk steeds meer jonge muzikanten met folk bezig zijn. Ze beheersen hun instrumenten op een manier waar wij vroeger alleen maar van kon den dromen. In Frankrijk is mu ziek een luxe. Cd's zijn peperduur en ook voor fconcertkaartjes moet stevig betaald worden. In Enge land ligt de concertprijs minstens viermaal zo laag. Het is voor een modale Fransman dus een hele op offering om naar concerten te gaan en platen te kopen. Veel Fransen kiezen voor een goede maaltijd in een restaurant." Harry de Jong Concertlijst: 't Soldaatje, Noordwijkerhout. 11 april Theatre de Paris, Apeldoorn12 april Papenstraat Theater, Zwolle: 13 april Burcht Theater, Zaandam: 14 april Huize Maas, Groningen: 16 april Pascal de teksten van al hun al bums uit zijn hoofd. Zijn zusje van negen doet ook al aardig mee. „De teksten zijn stoer en provocerend, maar vooral verstaanbaar. Hij vindt het geweldig om mee te brul len", zegt zijn moeder, die geduldig nog een biertje bestelt. Hype Nederlandstalige rap is de 'hype' van dit moment. Al bestaat deze stroming al jaren, nooit eerder was er zoveel belangstelling voor de dichters van de sti'aat die in krasse bewoordingen hun mening over de stand der dingen uitdragen. Het aantal rapbands dat zich in het Ne derlands uitdrukt is evenzeer ge groeid. Van Maastricht tot Heeren veen en van Middelburg tot de bin nenstad van Groningen houden jongeren zich bezig met het schrij ven van 'rijms' en het componeren van eigen 'beats'. De teksten zijn meestal hard en recht voor z'n raap en gaan over alles wat jongeren be zighoudt. Dagelijkse ergernissen, maar ook liefde, seks, geweld en ru zietjes in het rapcircuit zijn 'veel- bezongen' onderwerpen. De titels liegen er niet om: 'Reputatiehoer', 'Pak die snol' of 'Dump die junk', om maar wat te noemen. Er prijkt zelfs een Nederlandstalig rapnummer in de hitparades. Het nummer 'Spraakwater' van Extin- ce wordt overigens in de rapscene hevig verguisd, omdat de muzi kant zich in het verleden altijd ne gatief zou hebben uitgelaten over nederrap. Nu verdient hij er toch maar mooi grof geld mee. Nederhop Saskia Siegers, in eigen kling be ter bekend als Miss Djax, heeft aan de wieg gestaan van de nederhop. Haar platenmaatschappij Djax-re- cords brengt sinds 1989 uitsluitend niet-commerciële muziek uit. Djax is nog steeds een van de weinige maatschappijen die zich serieus bezighoudt met de promotie van nederrap. Siegers, tevens werk zaam als internationaal opereren de discjockey, heeft ruim twintig Nederlandse rapbands onder con tract, waaronder 'paradepaardje' Osdorp Posse en andere bekende bands als West Klan, Zuidoost, Ouderkerk Kaffers en White Wolf. Siegers: „Ik werkte vroeger in een platenzaak en ontmoette daar veel jongens die leuk bezig waren met rapmuziek. Maar de platenmaat schappijen hadden geen belang stelling. Toen dacht ik: 'laat ik het zelf doen'. De eerste jaren was er geen erkenning voor mijn werk. Die komt nu pas. Dat is prettig, maar ook wel een beetje frustre rend. Iedereen duikt bovenop de nederrap. De commercieel inge stelde maatschappijen gaan er in feite met mijn concept vandoor. Maar ik denk dat alleen bands die zichzelf blijven, en dus geen com merciële concessies doen. uitein delijk zullen overleven." Volgens Siegers is de populariteit van nederrap te danken aan het succes van Osdorp Posse. Toen de ze band eind jaren tachtig de Ne derlandse taal in rijm ging gebrui ken werd dit niet serieus genomen in de 'scene'. Omdat de Osdorp Posse' steeds meer succes oogstte in het clubcircuit, kreeg het ge bruik van de Nederlandse taal steeds meer navolging. Rappers die aanvankelijk bij hoog en bij laag vasthielden aan Engelse tek sten. stapten ook over naai' de ei gen taal. „Vroeger gold alles wat Nederland stalig was als een smartlap, maar die tijd is voorbij. Nederlandse rap is gewoon cool", zegt Marcel, ofte wel rapper Papa Seeq die op dit moment met zijri eigen band Doopste Rijms werkt aan een cd. Voorbeelden In het circuit worden de vier leden van de Osdorp Posse - Seda, Ijs blok, Def P en King - door nieuwe lingen gezien als grote voorbeel den. De band - bestaande uit twee broers en twee neven - heeft sinds 1991 vier albums uitgebracht. Het vijfde verschijnt in mei. Van hun laatste cd 'Afslag Osdorp' zijn in middels meer dan 18.000 exempla ren verkocht, een topper voor een Nederlandse underground-band. Behalve idolen zijn de posse-leden ook leermeesters. In een kaal straatje in de Amsterdamse nieuw- bouwijk Osdorp dient de slaapka mer in het ouderlijk huis van Mar co, alias Ijsblok, als alternatieve studioruimte. Daar worden tien tallen demo's van beginnelingen beluisterd. Veel nieuwelingen klin ken als regelrechte klonen van de Osdorp Posse in hun begintijd. Ijsblok: „Er zit natuurlijk veel bagger tussen. Slechte beats, in houdsloze teksten zonder ver band, begin of einde. Het gaat veel al over schieten en neuken, maai er zit geen echt verhaal in, laat staan ritme." Maar soms is er heus wel eens wat aardigs bij. Osdorp-voorman Def P selecteert het eventuele nieuwe ta lent. dat kan rekenen op een uitno diging voor een optreden of een bij drage aan een cd-opname. Op de cd 'De Posse'waarvan deel 2 is verschenen, staan de door Def P uitverkoren bands. Zoals 'Reputa tiehoer' i.Je bent een reputatie- hoer. maar van neuken word je echt niet stoer"), een nummer van het vrouwelijke duo Bitchez Cream. Dat mag opmerkelijk ge noemd worden, want in het Neder landse rapwereldje dienen vrou wen ('bitches in de raptaal') nog vrijwel uitsluitend als decoratie of zijn ze een dankbaar onderwerp voor grove en neerbuigende tek sten. Gozers Voor Marlies en Marijn, oftewel Maliez en Snoep van Bitchez Cream was dit ook één van de be langrijkste redenen om te begin nen. „We dachten: 'als die gozers grove teksten over vrouwen kun nen schrijven, gaan we daar drie keer zo hard overheen', Ons eerste nummer, 'Wrede gozer' gaat over een jongen die seks wil met een meisje maar zonder pardon aan de kant wordt gezet. We zitten in een mannenwereld en die willen we via onze teksten een beetje beter ma ken voor vrouwen." Maliez en Snoep hebben een aan tal optredens achter de rug, maar voelen zich nog steeds niet echt geaccepteerd door hun mannelijke collega's. „Als wij het podium af komen zeggen de andere rappers helemaal niets. Wij worden scheef aangekeken. Alleen Def P van de Osdorp Posse en Papa Seeq - de vriend van Maliez - staan echt ach ter ons. Het is een machowereldje. De jongens vinden zichzelf en el kaar cool en interessant, en wij worden afgezeken. Ze zeggen: 'jul lie zijn niet van de straat', maar dat zijn ze zelf ook niet. Het rauwe straatleven met crack en schiet partijen en bendes zoals in Ameri kaanse getto's bestaat hier niet. Gezeur. Wij zijn gewoon onszelf." Verschillen Al blinken de teksten over het al gemeen niet uit door fijnzinnig heid. toch zijn er wel degelijk grote verschillen tussen de rapbands. De rijms van Papa Seeq en ook de nieuwste nummers van Osdorp Posse zijn bijvoorbeeld persoonlij ker, milder geworden. Ijsblok: „Vroeger schopten we tegen alles aan dat ons irriteerde. We wilden shockeren. Tegenwoordig zijn on ze teksten genuanceerder. We wil len niet langer alleen maar schel den. maar ook oplossingen aan dragen." Papa Seeq- „Ik schrijf vanuit mijn gevoel. Ik heb ook het idee dat ik een bepaalde verantwoordelijk heid heb tegenover dat publiek van veertien- en vijftienjarigen. Als rapper moetje niet alleen je ei gen ego willen strelen, maar ook kijken naar wat je uitdraagt. Het leven bestaat niet alleen maar uit negatieve ervaringen, al lijkt dat soms wel zo als je bepaalde rappers beluistert." Monique Brandt en Carine Neefjes ter U- van kkets H' Thematische verzamelaars van postzegels op postzegels, van zegels waarvan het beeld op de een of andere manier iets met filatelie heeft te maken, en verzamelaars van zegels 'Dag van de Postzegel' kunnen sedert 1 april een Belgi sche zegel aan hun collectie toe voegen Met de jaarlijkse zegel 'Dag van de Postzegel' (waarde: 16 frank: oplagen worden sinds kort niet meer bekend gemaakt; het is steeds 'naar behoefte van de dienst') wordt namelijk de kunste naar Oscar Bonnevalle (1920-1993) herdacht. Bonnevalle, die in 1962 toevallig met de wereld van de filatelie in aanraking kwam. ontwierp in der tig jaar 155 zegels voor de Belgi sche post en het veelvoud daarvan voor het buitenland, vooral Afrika. Op de zegel een portret van Bon- valle en zijn werk 'Gelatenheid'. België gaf 1 april tevens een post zegelboekje uit onder de titel 'Na tuur'. In het boekje zes zegels van 16 frank (prijs 96 fr.) met daarop in secten: bloedrode heidelibel (Sym- petrum sanguineum), aardhom- mel (Bombus terrestris), vliegend hert (Gryllus campetiïs) en zeven- stippig lieveheersbeestje (cocci- nella septempunctata). Duitsland heeft 7 maart de vijfde serie 'Deutsche Malerei des 20. Jahrhunderts' in roulatie ge bracht. Voor de derde keer zegels van 100.200 en 300 pfennig, nu met werken van Max Pechstein 1881- 1955), Zittend vrouwelijk naakt; Georg Muche (1895-1987). Voor Wilhelm Runge en Helmut Kolle (1899-1931). Stilleven met gitaar, boek en vaas. Behalve de drie schilderijen-zegels op 7 maart nog drie bijzondere ze gels. Het 1000-jarig bestaan van de Münster en kardinaal Clemens Au gust Graf van Galen (1878-1946), die 50 jaar geleden overleed. Stempelnieuws - Eindelijk na meer dan een jaar is er weer stem pelnieuws van enige betekenis. Voor april staan drie bijzondere stempels, een bijzondere vlucht en een stempelvlag op het program ma. Op 19. 20 en 21 april organi seert de Nederlandse Vereniging voor Aero-Philatelisten in Dor drecht haar jaarlijkse luchtpost- tentoonstelling. Tevens wordt op 20 april de 35e Dag van de Aerofila- telie gehouden. Het bijzondere stempel dat dan wordt gebruikt toont o.a. een vliegtuig en de jaar tallen 1946 - 1996. Op 26. 27 en 28 april wordt in Al phen aan den Rijn de Nationale Postzegeltentoonstelling Alphilia 96 gehouden. In het stempel be halve de tentoonstellingstekst ook '50 jaar N.V.v.P.V Op de PTT Post-stand kunnen ook aangete kende stukken worden aangebo den die voorzien kunnen worden van speciaal voor deze gelegen heid aangemaakt aantekenstrook- je. Tijdens de Nationale Postzegel tentoonstelling wordt 28 april de 83e Filatelistendag gehouden. Ter gelegenheid daarvan wordt ook een bijzonder stempel gebruikt en is een aantekenstrookje gemaakt met een Boeing 747 de eerste lijn- vlucht uitgevoerd op het traject Amsterdam-Surabaya (Indone sië). Het stempel dat ter gelegen heid daarvan wordt gebruikt toont een vliegtuig boven Europa. Afrika en Azie. Poststukken die men mee wil geven moeten aan de adreszij de geadresseerde. De stukken moeten voorzien zijn van Neder landse zegels (brief tot 20 gram 1.60: drukwerk -in omslag- tot 2C gram 1,30 en een briefkaart 1.-). Correspondentie kan in alle geval len worden gezonden aan: PTT Post de Verzamelservice. Postbus 30051.9700 RN Groningen. Voor el ke gewenste stempelafdruk moet een aparte gefrankeerde verzame- lenvelop/omslag worden gebruikt. Daarop respectievelijk vermelden: stempel Aerofilatelie. stempel Al- phalia '96 en stempel Filatelisten dag. Op de Expeditieknooppunten van Amsterdamn (Postbus 98500, 1000 ND), Arnhem (Postbus 99600. 6800 PDi. Den Haag (Postbus 99100, 2500 NAi. Groningen i Postbus 99500. 9700 NA). 's-Hertogenbosch (Postbus 99234, 5200 NAi en Rot terdam (Postbus 99000, 3009 SKi wordt van 23 april tot en met 15 ju ni een stempelvlag gebruikt met de tekst: Zomerpostzegels/Oude- renpostzegels. Hier op de omslag vermelden: Stempelvlag Zomer- postzegels. Hero Wit Gatver, dit is écht van de stroat". Een vaste klant van het Brabantse jongerencentrum De Nieuwe Pul in Uden loopt wal gend de kleine concertzaal uit. De oudere jongere kan het verbale ge weld van de Amsterdamse rap groep West Klan niet langer ver dragen. De opzwepende en zeer directe teksten over hun 'stadse' beleve nissen - drugs, racisme, vrouwen - slaan echter wel aan bij de rest van het publiek: vooral jongens, niet ouder dan vijftien, steevast gehuld in lang T-shirt. spijkerbroek, honk bal-pet en de onvermijdelijke sportschoenen. De nummers wor den woordelijk meegescandeerd: 'Maar ik ben geen racist als je dat nog niet wist. Figuren zoals Jan maat stop ik graag in een kist'. De dertienjarige Pascal neemt aan de bar haastig een slokje van zijn cola en rent. dan weer terug naar het podium. Hij kruipt vliegens vlug op de bühne, dringt zich voor de artiesten en laat zich met een grote sprong middenin het. publiek vallen. 'Stagediven' noemen de in siders dat. Zijn ouders, die uit voorzorg mee zijn gekomen, ver bleken lichtelijk als ze hun zoon zo tekeer zien gaan. Pascal is sinds een maand of vier bevangen door het nederrap-virus. Een vriendje liet hem een bandje horen van de Amsterdamse Os dorp Posse. Sindsdien is hij ver kocht. Volgens zijn moeder kent clomplaats Halberstadt wordt her dacht met een 80 pf.-zegel die een beeld geeft van de plaats met de dom (1240-1491). Ter gelegenheid van de 300e ge boortedag van de Venetiaanse schilder Giovanni Battista Tie- polo (1696-1770) verscheen een 200 pf.-zegel waarop een detail van een fresco uit de Wurzburger residen tie en tot slot een 100 pf.-portretze- gel ter ere van de bisschop van Osdorp Posse Amsterdam, Tiel, Deventer en Heerhugowaard, stad of dorp, groot of klein, ze hebben één ding gemeen: Nederlandstalige rapmuziek leeft er als nooit tevoren. De taal van de straat heeft zich in hoog tempo razend populair gemaakt. De Amsterdamse rapband 'Osdorp Posse' is nog steeds de onbetwiste nummer 1, maar in hun kielzog volgen talloze nieuwelingen. „Rap in je moers taal ligt veel dichter bij jezelf. En bovendien kun je het gewoon verstaan." jCSLAKBWVNÏNMII

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 41