Nederlandse rap is
recht voor z'n raap
f
PZC vrije tijd zaterdag 6 april 1996 41
Taal van
de straat
Oplossing
Folkrocker Yacoub
voelt zich dichter
puzzelen
postzegels
R
T
S
N
E
R
E
D
L
1
H
C
s
E
s
R
E
M
A
H
G
N
A
H
E
B
K
A
K
R
E
W
T
U
O
H
N
C
N
O
W
S
c
H
A
V
E
N
E
K
E
E
M
K
G
H
s
T
u
G
R
N
R
R
N
s
P
N
R
O
E
E
O
A
E
E
D
1
E
D
A
G
V
R
B
B
D
V
R
R
H
M
O
T
H
A
P
1
L
L
A
V
O
C
Y
O
P
E
C
A
O
E
O
E
R
O
A
E
L
IJ
D
A
S
z
B
R
R
E
B
M
L
T
N
R
F
T
D
N
A
A
K
N
R
N
O
D
R
E
R
1
E
A
1
IJ
E
U
A
P
E
H
A
S
E
R
E
P
P
E
u
T
V
E
H
M
E
1
R
P
R
S
T
H
s
O
K
N
A
B
G
A
A
Z
E
s
C
D
D
R
A
O
B
T
H
C
A
Z
G
s
BEHANG
BOREN
DOE-HET-ZELVER
DRAAIBANK
GEREEDSCHAP
GUTS
HAMER
HARDBOARD
HOUTWERK
KWAST
MOKER
NIJPTANG
POTLOOD
PRIEM
SCHAVEN
SCHILDEREN
SCHUURMACHINE
SOLDEREN
SPANZAAG
SPIJKER
STANLEYMES
STEENBOOR
VERF
VERNIS
WATERPAS
ZAAGBANK
ZACHTBOARD
In deze mengelmoes van letters zijn al de genoemde woorden ver
stopt. Ze zijn te lezen van links naar rechts, van rechts naar links,
van boven naar beneden of omgekeerd of schuin.
Sommige letters worden dubbel gebruikt. Streep alle woorden
door. De resterende letters vormen dan regel voor regel van boven
naar beneden nog een woord.
Stuur dit woord uitsluitend op een briefkaart naar.
Puzzelredactie PZC
Postbus 466
4380 AL VLISSINGEN
Uw briefkaart moet uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit zijn.
Vermeldt uw naam. adres en woonplaats
De PZC stelt de volgende prijzen beschikbaar: eerste prijs een
VW-bon van f 50,-. Tweede, derde en vierde prijs een WV-bon
van f25.--.
De oplossing en de namen van de prijswinnaars vindt u in de PZC-
bijlage 'Vrije Tijd' van volgende week.
Oplossing
vrijdag
De prijswinnaars van het cryptogram van afgelopen zaterdag zijn-
Els de Jonge. Etty Hillesumlaan 13, Kloetinge (VVV-bon 50,--). De
WV-bonnen van f25,- gaan naar- M. Visser, Oranjeplein 4, Bres-
kens; L. Stroo, Waalstraat 21. Middelburg en J. van Vaardegem,
Beatrixstraat 18, Westkapelle
De prijzen worden binnenkort toegezonden.
esperanto
varkenaan
erosiegas
nootsmart
epiekiets
eedriemia
nertsaida
snoetsnor
asemtrema
poserenet
perrontul
eliionsta
lebgnoees
-k-z-z
voorbereiding
e-p-r-y-e-n-e
raspoetin-kom
-m-l-ede
gewaad-adelaar
-e-g-e-fp-k-
-reparabel-pats
-d-l-s-o-a-e
hela-thuisplaat
-r-a-r-w-t-f-f
bestryden-fles
n—s—d—n a—t
hugo
-w-t-
steeg
-e-n-
De muziek van de Parijzenaar
Gabriel Yacoub is niet
gemakkelijk te omschrijven. De basis
is folkrock, maar Yacoub vertaalt dit
genre niet op de traditionele manier:
daarvoor mixt hij er te veel elementen
van het Franse chanson doorheen.
Niettemin is door de afgewogen
dosering van akoestische
folkinstrumenten en elektrisch
versterkte gitaren en elektronica
sprake van een interessant muzikaal
concept. Yacoub zingt louter eigen
teksten en ook dat geeft zijn muziek
een extra dimensie.
Dat die teksten in het Frans
worden gezongen is wellicht
de oorzaak dat Gabriel Yacoub
buiten Frankrijk maar in kleine
kring bekendheid geniet. Maar de
Fransman staat in het buitenland
nooit voor lege zalen te spelen. Ya
coub heeft er net een tournee dooi
de Verenigde Staten opzitten en
op dit moment is hij zijn koffers
aan het pakken om naar Neder
land af te reizen.
De Fransman zit al meer dan twin
tig jaar in het vak. „Jarenlang heb
ik me alleen maar bezig gehouden
met traditioneel materiaal," ver
telt hij „maai- tegenwoordig schrijf
ik mijn eigen liedjes. Ik ben wel
door blijven gaan met het com
bineren van oude en nieuwe mu
ziek. Gelukkig leven we in een tijd
dat daar een klankbord voor is.'
„Ik groeide als zovelen op met rock
and roll, maar door Bob Dylan be
gon ik geïnteresseerd te raken in
akoestische Amerikaanse folk. Zo
ontdekte ik mensen als Woody
Guthrie. Ik wilde met die muziek
iets doen dat aansloot op mijn ei
gen cultuur. Daarom ging ik me in
Franse folk verdiepen Met mijn
eerste band probeerde ik een com
binatie van die twee stijlen te spe
len. Aangezien ik een kind van de
rock and roll was. deed ik dat met
elektrische gitaren, doedelzakken
en draailieren. In feite ben ik nog
steeds op die manier bezig, alleen
componeer ik nu zelf de muziek."
De eerste plaat van Gabriel Ya
coub verscheen in 1973 en sinds
dien heeft hij zijn liefde voor folk
nooit verloochend. „In folk vind ik
nog altijd de mooiste klankkleu
ren wat de instrumenten betreft
Ik ben in mijn hart een dichter en
er wordt volgens mij in geen enkel
genre zo dichterlijk met de taal
omgegaan als in folk."
Markt
„Er is een markt voor mijn muziek
in Frankrijk, maar de meeste ra
diostations draaien mijn platen
niet. Maar ik zit er niet op te wach
ten dat ik de hele dag op de radio te
horen ben, Dan had ik wel andere
muziek gemaakt en zong ik in het
Engels. Hoewel mijn Franse tek
sten voor de meeste buitenlanders
geen probleem blijken te zijn. Toen
ik een kind was, begreep ik geen
woord van die Engelse liedjes.
Maar ik pikte toch de essentie op
omdat er een bepaald gevoel werd
overgedragen dat mij aansprak.
Als ik in het buitenland optreed,
vertel ik eerst in het Engels iets
over mijn liedjes, zodat de mensen
een idee hebben waar ze over gaan.
Maar het echte gevoel moet ik toch
zingend overbrengen en dan
maakt de taal niet meer uit. Dan
spreekt het je aan of niet."
„Het valt me op dat in Frankrijk
steeds meer jonge muzikanten met
folk bezig zijn. Ze beheersen hun
instrumenten op een manier waar
wij vroeger alleen maar van kon
den dromen. In Frankrijk is mu
ziek een luxe. Cd's zijn peperduur
en ook voor fconcertkaartjes moet
stevig betaald worden. In Enge
land ligt de concertprijs minstens
viermaal zo laag. Het is voor een
modale Fransman dus een hele op
offering om naar concerten te gaan
en platen te kopen. Veel Fransen
kiezen voor een goede maaltijd in
een restaurant."
Harry de Jong
Concertlijst:
't Soldaatje, Noordwijkerhout. 11 april
Theatre de Paris, Apeldoorn12 april
Papenstraat Theater, Zwolle: 13 april
Burcht Theater, Zaandam: 14 april
Huize Maas, Groningen: 16 april
Pascal de teksten van al hun al
bums uit zijn hoofd. Zijn zusje van
negen doet ook al aardig mee. „De
teksten zijn stoer en provocerend,
maar vooral verstaanbaar. Hij
vindt het geweldig om mee te brul
len", zegt zijn moeder, die geduldig
nog een biertje bestelt.
Hype
Nederlandstalige rap is de 'hype'
van dit moment. Al bestaat deze
stroming al jaren, nooit eerder was
er zoveel belangstelling voor de
dichters van de sti'aat die in krasse
bewoordingen hun mening over de
stand der dingen uitdragen. Het
aantal rapbands dat zich in het Ne
derlands uitdrukt is evenzeer ge
groeid. Van Maastricht tot Heeren
veen en van Middelburg tot de bin
nenstad van Groningen houden
jongeren zich bezig met het schrij
ven van 'rijms' en het componeren
van eigen 'beats'. De teksten zijn
meestal hard en recht voor z'n raap
en gaan over alles wat jongeren be
zighoudt. Dagelijkse ergernissen,
maar ook liefde, seks, geweld en ru
zietjes in het rapcircuit zijn 'veel-
bezongen' onderwerpen. De titels
liegen er niet om: 'Reputatiehoer',
'Pak die snol' of 'Dump die junk',
om maar wat te noemen.
Er prijkt zelfs een Nederlandstalig
rapnummer in de hitparades. Het
nummer 'Spraakwater' van Extin-
ce wordt overigens in de rapscene
hevig verguisd, omdat de muzi
kant zich in het verleden altijd ne
gatief zou hebben uitgelaten over
nederrap. Nu verdient hij er toch
maar mooi grof geld mee.
Nederhop
Saskia Siegers, in eigen kling be
ter bekend als Miss Djax, heeft aan
de wieg gestaan van de nederhop.
Haar platenmaatschappij Djax-re-
cords brengt sinds 1989 uitsluitend
niet-commerciële muziek uit. Djax
is nog steeds een van de weinige
maatschappijen die zich serieus
bezighoudt met de promotie van
nederrap. Siegers, tevens werk
zaam als internationaal opereren
de discjockey, heeft ruim twintig
Nederlandse rapbands onder con
tract, waaronder 'paradepaardje'
Osdorp Posse en andere bekende
bands als West Klan, Zuidoost,
Ouderkerk Kaffers en White Wolf.
Siegers: „Ik werkte vroeger in een
platenzaak en ontmoette daar veel
jongens die leuk bezig waren met
rapmuziek. Maar de platenmaat
schappijen hadden geen belang
stelling. Toen dacht ik: 'laat ik het
zelf doen'. De eerste jaren was er
geen erkenning voor mijn werk.
Die komt nu pas. Dat is prettig,
maar ook wel een beetje frustre
rend. Iedereen duikt bovenop de
nederrap. De commercieel inge
stelde maatschappijen gaan er in
feite met mijn concept vandoor.
Maar ik denk dat alleen bands die
zichzelf blijven, en dus geen com
merciële concessies doen. uitein
delijk zullen overleven."
Volgens Siegers is de populariteit
van nederrap te danken aan het
succes van Osdorp Posse. Toen de
ze band eind jaren tachtig de Ne
derlandse taal in rijm ging gebrui
ken werd dit niet serieus genomen
in de 'scene'. Omdat de Osdorp
Posse' steeds meer succes oogstte
in het clubcircuit, kreeg het ge
bruik van de Nederlandse taal
steeds meer navolging. Rappers
die aanvankelijk bij hoog en bij
laag vasthielden aan Engelse tek
sten. stapten ook over naai' de ei
gen taal.
„Vroeger gold alles wat Nederland
stalig was als een smartlap, maar
die tijd is voorbij. Nederlandse rap
is gewoon cool", zegt Marcel, ofte
wel rapper Papa Seeq die op dit
moment met zijri eigen band
Doopste Rijms werkt aan een cd.
Voorbeelden
In het circuit worden de vier leden
van de Osdorp Posse - Seda, Ijs
blok, Def P en King - door nieuwe
lingen gezien als grote voorbeel
den. De band - bestaande uit twee
broers en twee neven - heeft sinds
1991 vier albums uitgebracht. Het
vijfde verschijnt in mei. Van hun
laatste cd 'Afslag Osdorp' zijn in
middels meer dan 18.000 exempla
ren verkocht, een topper voor een
Nederlandse underground-band.
Behalve idolen zijn de posse-leden
ook leermeesters. In een kaal
straatje in de Amsterdamse nieuw-
bouwijk Osdorp dient de slaapka
mer in het ouderlijk huis van Mar
co, alias Ijsblok, als alternatieve
studioruimte. Daar worden tien
tallen demo's van beginnelingen
beluisterd. Veel nieuwelingen klin
ken als regelrechte klonen van de
Osdorp Posse in hun begintijd.
Ijsblok: „Er zit natuurlijk veel
bagger tussen. Slechte beats, in
houdsloze teksten zonder ver
band, begin of einde. Het gaat veel
al over schieten en neuken, maai
er zit geen echt verhaal in, laat
staan ritme."
Maar soms is er heus wel eens wat
aardigs bij. Osdorp-voorman Def P
selecteert het eventuele nieuwe ta
lent. dat kan rekenen op een uitno
diging voor een optreden of een bij
drage aan een cd-opname. Op de
cd 'De Posse'waarvan deel 2 is
verschenen, staan de door Def P
uitverkoren bands. Zoals 'Reputa
tiehoer' i.Je bent een reputatie-
hoer. maar van neuken word je
echt niet stoer"), een nummer van
het vrouwelijke duo Bitchez
Cream. Dat mag opmerkelijk ge
noemd worden, want in het Neder
landse rapwereldje dienen vrou
wen ('bitches in de raptaal') nog
vrijwel uitsluitend als decoratie of
zijn ze een dankbaar onderwerp
voor grove en neerbuigende tek
sten.
Gozers
Voor Marlies en Marijn, oftewel
Maliez en Snoep van Bitchez
Cream was dit ook één van de be
langrijkste redenen om te begin
nen. „We dachten: 'als die gozers
grove teksten over vrouwen kun
nen schrijven, gaan we daar drie
keer zo hard overheen', Ons eerste
nummer, 'Wrede gozer' gaat over
een jongen die seks wil met een
meisje maar zonder pardon aan de
kant wordt gezet. We zitten in een
mannenwereld en die willen we via
onze teksten een beetje beter ma
ken voor vrouwen."
Maliez en Snoep hebben een aan
tal optredens achter de rug, maar
voelen zich nog steeds niet echt
geaccepteerd door hun mannelijke
collega's. „Als wij het podium af
komen zeggen de andere rappers
helemaal niets. Wij worden scheef
aangekeken. Alleen Def P van de
Osdorp Posse en Papa Seeq - de
vriend van Maliez - staan echt ach
ter ons. Het is een machowereldje.
De jongens vinden zichzelf en el
kaar cool en interessant, en wij
worden afgezeken. Ze zeggen: 'jul
lie zijn niet van de straat', maar dat
zijn ze zelf ook niet. Het rauwe
straatleven met crack en schiet
partijen en bendes zoals in Ameri
kaanse getto's bestaat hier niet.
Gezeur. Wij zijn gewoon onszelf."
Verschillen
Al blinken de teksten over het al
gemeen niet uit door fijnzinnig
heid. toch zijn er wel degelijk grote
verschillen tussen de rapbands. De
rijms van Papa Seeq en ook de
nieuwste nummers van Osdorp
Posse zijn bijvoorbeeld persoonlij
ker, milder geworden. Ijsblok:
„Vroeger schopten we tegen alles
aan dat ons irriteerde. We wilden
shockeren. Tegenwoordig zijn on
ze teksten genuanceerder. We wil
len niet langer alleen maar schel
den. maar ook oplossingen aan
dragen."
Papa Seeq- „Ik schrijf vanuit mijn
gevoel. Ik heb ook het idee dat ik
een bepaalde verantwoordelijk
heid heb tegenover dat publiek
van veertien- en vijftienjarigen.
Als rapper moetje niet alleen je ei
gen ego willen strelen, maar ook
kijken naar wat je uitdraagt. Het
leven bestaat niet alleen maar uit
negatieve ervaringen, al lijkt dat
soms wel zo als je bepaalde rappers
beluistert."
Monique Brandt
en Carine Neefjes
ter
U-
van
kkets
H'
Thematische verzamelaars van
postzegels op postzegels, van
zegels waarvan het beeld op de een
of andere manier iets met filatelie
heeft te maken, en verzamelaars
van zegels 'Dag van de Postzegel'
kunnen sedert 1 april een Belgi
sche zegel aan hun collectie toe
voegen Met de jaarlijkse zegel
'Dag van de Postzegel' (waarde: 16
frank: oplagen worden sinds kort
niet meer bekend gemaakt; het is
steeds 'naar behoefte van de
dienst') wordt namelijk de kunste
naar Oscar Bonnevalle (1920-1993)
herdacht.
Bonnevalle, die in 1962 toevallig
met de wereld van de filatelie in
aanraking kwam. ontwierp in der
tig jaar 155 zegels voor de Belgi
sche post en het veelvoud daarvan
voor het buitenland, vooral Afrika.
Op de zegel een portret van Bon-
valle en zijn werk 'Gelatenheid'.
België gaf 1 april tevens een post
zegelboekje uit onder de titel 'Na
tuur'. In het boekje zes zegels van
16 frank (prijs 96 fr.) met daarop in
secten: bloedrode heidelibel (Sym-
petrum sanguineum), aardhom-
mel (Bombus terrestris), vliegend
hert (Gryllus campetiïs) en zeven-
stippig lieveheersbeestje (cocci-
nella septempunctata).
Duitsland heeft 7 maart de vijfde
serie 'Deutsche Malerei des 20.
Jahrhunderts' in roulatie ge
bracht. Voor de derde keer zegels
van 100.200 en 300 pfennig, nu met
werken van Max Pechstein 1881-
1955), Zittend vrouwelijk naakt;
Georg Muche (1895-1987). Voor
Wilhelm Runge en Helmut Kolle
(1899-1931). Stilleven met gitaar,
boek en vaas.
Behalve de drie schilderijen-zegels
op 7 maart nog drie bijzondere ze
gels. Het 1000-jarig bestaan van de
Münster en kardinaal Clemens Au
gust Graf van Galen (1878-1946),
die 50 jaar geleden overleed.
Stempelnieuws - Eindelijk na
meer dan een jaar is er weer stem
pelnieuws van enige betekenis.
Voor april staan drie bijzondere
stempels, een bijzondere vlucht en
een stempelvlag op het program
ma. Op 19. 20 en 21 april organi
seert de Nederlandse Vereniging
voor Aero-Philatelisten in Dor
drecht haar jaarlijkse luchtpost-
tentoonstelling. Tevens wordt op
20 april de 35e Dag van de Aerofila-
telie gehouden. Het bijzondere
stempel dat dan wordt gebruikt
toont o.a. een vliegtuig en de jaar
tallen 1946 - 1996.
Op 26. 27 en 28 april wordt in Al
phen aan den Rijn de Nationale
Postzegeltentoonstelling Alphilia
96 gehouden. In het stempel be
halve de tentoonstellingstekst ook
'50 jaar N.V.v.P.V Op de PTT
Post-stand kunnen ook aangete
kende stukken worden aangebo
den die voorzien kunnen worden
van speciaal voor deze gelegen
heid aangemaakt aantekenstrook-
je.
Tijdens de Nationale Postzegel
tentoonstelling wordt 28 april de
83e Filatelistendag gehouden. Ter
gelegenheid daarvan wordt ook
een bijzonder stempel gebruikt en
is een aantekenstrookje gemaakt
met een Boeing 747 de eerste lijn-
vlucht uitgevoerd op het traject
Amsterdam-Surabaya (Indone
sië). Het stempel dat ter gelegen
heid daarvan wordt gebruikt toont
een vliegtuig boven Europa. Afrika
en Azie. Poststukken die men mee
wil geven moeten aan de adreszij
de geadresseerde. De stukken
moeten voorzien zijn van Neder
landse zegels (brief tot 20 gram
1.60: drukwerk -in omslag- tot 2C
gram 1,30 en een briefkaart 1.-).
Correspondentie kan in alle geval
len worden gezonden aan: PTT
Post de Verzamelservice. Postbus
30051.9700 RN Groningen. Voor el
ke gewenste stempelafdruk moet
een aparte gefrankeerde verzame-
lenvelop/omslag worden gebruikt.
Daarop respectievelijk vermelden:
stempel Aerofilatelie. stempel Al-
phalia '96 en stempel Filatelisten
dag.
Op de Expeditieknooppunten van
Amsterdamn (Postbus 98500, 1000
ND), Arnhem (Postbus 99600. 6800
PDi. Den Haag (Postbus 99100,
2500 NAi. Groningen i Postbus
99500. 9700 NA). 's-Hertogenbosch
(Postbus 99234, 5200 NAi en Rot
terdam (Postbus 99000, 3009 SKi
wordt van 23 april tot en met 15 ju
ni een stempelvlag gebruikt met
de tekst: Zomerpostzegels/Oude-
renpostzegels. Hier op de omslag
vermelden: Stempelvlag Zomer-
postzegels.
Hero Wit
Gatver, dit is écht van de
stroat". Een vaste klant van
het Brabantse jongerencentrum
De Nieuwe Pul in Uden loopt wal
gend de kleine concertzaal uit. De
oudere jongere kan het verbale ge
weld van de Amsterdamse rap
groep West Klan niet langer ver
dragen.
De opzwepende en zeer directe
teksten over hun 'stadse' beleve
nissen - drugs, racisme, vrouwen -
slaan echter wel aan bij de rest van
het publiek: vooral jongens, niet
ouder dan vijftien, steevast gehuld
in lang T-shirt. spijkerbroek, honk
bal-pet en de onvermijdelijke
sportschoenen. De nummers wor
den woordelijk meegescandeerd:
'Maar ik ben geen racist als je dat
nog niet wist. Figuren zoals Jan
maat stop ik graag in een kist'.
De dertienjarige Pascal neemt aan
de bar haastig een slokje van zijn
cola en rent. dan weer terug naar
het podium. Hij kruipt vliegens
vlug op de bühne, dringt zich voor
de artiesten en laat zich met een
grote sprong middenin het. publiek
vallen. 'Stagediven' noemen de in
siders dat. Zijn ouders, die uit
voorzorg mee zijn gekomen, ver
bleken lichtelijk als ze hun zoon zo
tekeer zien gaan.
Pascal is sinds een maand of vier
bevangen door het nederrap-virus.
Een vriendje liet hem een bandje
horen van de Amsterdamse Os
dorp Posse. Sindsdien is hij ver
kocht. Volgens zijn moeder kent
clomplaats Halberstadt wordt her
dacht met een 80 pf.-zegel die een
beeld geeft van de plaats met de
dom (1240-1491).
Ter gelegenheid van de 300e ge
boortedag van de Venetiaanse
schilder Giovanni Battista Tie-
polo (1696-1770) verscheen een 200
pf.-zegel waarop een detail van een
fresco uit de Wurzburger residen
tie en tot slot een 100 pf.-portretze-
gel ter ere van de bisschop van
Osdorp Posse
Amsterdam, Tiel, Deventer
en Heerhugowaard, stad of
dorp, groot of klein, ze hebben
één ding gemeen:
Nederlandstalige rapmuziek
leeft er als nooit tevoren. De
taal van de straat heeft zich in
hoog tempo razend populair
gemaakt. De Amsterdamse
rapband 'Osdorp Posse' is nog
steeds de onbetwiste nummer
1, maar in hun kielzog volgen
talloze nieuwelingen. „Rap in
je moers taal ligt veel dichter
bij jezelf. En bovendien kun je
het gewoon verstaan."
jCSLAKBWVNÏNMII