Zoeffff, je wordt
weer even kind
Motortoergids
daagt lezer uit
Peugeot 106 gegroeid
voor sterkere motoren
PZC
De step
is terug
Felle koplamp voor
auto moet aangepast
tegen verblinding
vrije tijd
38]
De Nationale Hypotheekgarantie?
De Nationale Hypotheekbeurs!
hypotheken
ZATERDAG 6 APRIL 1996
Soms droomt hij er nog wel
eens van. Je had ze in
hardgroen, koningsblauw en
signaalrood. En dan was er nog
de wegenwacht-uitvoering,
natuurlijk, geel met zwart.
Vader Kok, die ook al een
fietsenwinkel had, verkocht er
soms vijftig in een week. Zoon
Wim, de Utrechtse rijwiel
evangelist, beleeft anno 1996 de
wedergeboorte van de step. De
autoped is terug, maar nu voor
grote mensen. „Ze worden weer
een beetje kind."
Of we er misschien een pètje bij
op willen.
Neen. dank u. meneer Kok. Eerst
maar eens kijken of het nog wil.
Het trottoir van de Nachtegaal
straat ligt er uitnodigend bij, zo
vroeg in de morgen. Een paar ob
stakeltjes links en rechts, en een
paar slaperige voetgangers. Daar
gaat ie dan.
Aandrijving linksbenig. Dat zal
dan vroeger ook wel zo geweest
zijn. Maar toen stond het stuur
veel lager, en trapten we ons met
een aanzienlijker kleinere schoen
maat voort. Zoeffffffff!
Nooit verleerd... Dus ja, het is
waar: je wórdt weer even kind.
„Mooi hè", glundert Wim Kok, ter
wijl hij een ander modelletje aan
reikt. En hup. weer even naar de
Maliebaan en terug. Automobilis
ten in toom gehouden door het
rode licht kijken glazig opzij.
Verrek, een step. Dat is lang gele
den! Wat moet zo'n grote kerel op
zo'n ding?
Glinstering
„Toen we er een paar in de etalage
hadden staan, kwamen de mensen
verrukt binnen: O. kijk nou eens!
Wat zijn die leuk, verkóópt u die?
Met zo'n glinstering in de ogen,
weet je wel? En dan pakten ze
spontaan zo'n ding om er even een
rondje mee door de winkel te ma
ken."
The return of the autoped. Toen
Wim Kok een tijdje geleden in het
weekblad Elsevier stond, belde
zelfs Radio Sydney op of de
Utrechtse rijwielverkoper voor de
Hollandse emigranten down under
iets over de revival kon vertellen
weemoed kent geen grenzen. Het
toeval wil. dat Wim Kok dit jaar
nog naar Freemantle in datzelfde
lAdvertentie
De autoped keert terug in het verkeersbeeld, maar nu voor volwassenen.
Australië moet voor een congres
over tweewielers en infrastruc
tuur. Hij zal zorgen dat er dan een
paar van die dekselse steps staan,
belooft hij. „We zullen Australië
óók aan de step krijgen, haha."
Enkele tientallen heeft hij er in
middels verkocht, sinds hij eind '94
uit enthousiasme besloot een ex
emplaar mee te nemen van een
fietsbeurs in Duitsland. Een verlo
ren liefde kreeg weer glans: „Ik
dacht: verdomd, dat is het."
De step als antwoord op de vraag
hoe men zich over afzienbare af
standen beweegt, bijvoorbeeld in
(uitgestrekte) voetgangersgebie
den. Winkelen? Mandje aan het
stuur. Op reis? Forensen? Opvou
wen en meenemen. Kok gebruikt
de step bijvoorbeeld zelf regelma
tig om er even milieuvriendelijk
mee naar zijn broer in de binnen
stad te rollen. De autoped voor vol
wassenen kan wat hem betreft dan
ook zeker een alternatief beteke
nen in stedelijke gebieden die qua
verkeersaanbod onder druk staan.
Wijkfunctie
„En dan denk ik gelet op de af
standen - in eerste instantie aan
een wijkfunctie (even naar Albert
Heijn en weer terug i. of naar de
stad. De step heeft het in zich om
méér dan een rage te zijn: een vol
wassen vervoermiddel, waarbij het
nut prevaleert boven het idee van
louter fun en gevoel. Als overheden
zoiets oppikken als een milieu
vriendelijke manier van vervoe
ren, voorspel ik de step een hele
goede toekomst. Dan wordt de
step vanzelf méér dan alleen een
stuk speelgoed, zoals we het vroe
ger kenden."
Voor wie lak heeft aan conventies,
tenminste: „Een heleboel volwas
sen mensen hebben niet de guts
om de voordelen van de step uit te
dragen. Heimelijk zouden ze er wel
op wallen rijden, maar dan achter
op een parkeerterrein, of ergens in
het donker."
En of je er de automobilist voor dat
ritje naar het winkelcentrum een
plezier mee doet, is óók nog maar
de vraag: „De meesten weten niet
dat fietsen of steppen zó leuk kan
zijn."
Eén ding staat vast. volgens Wim
Kok: als je met een nieuwe Jaguar
thuis komt, zullen de buren achter
de geraniums blijven. Kom je met
je nieuwe Sidewalker aangestept,
dan staan ze prompt buiten. „Re
ken maar. hoor
Monster
Acht verschillende modellen heeft
hij nu in huis. in prijs variërend van
zo'n 300 tot ongeveer 1500 gulden.
Tot de opties behoren spatborden,
oplaadbare accuverlichting en ook
computertjes, die aangeven hoe
hard je gaat. Voor de rauwdouwers
is er zelfs al een downhill-model
met hydraulische remmen en car-
bon-wielen voor het zachte prijsje
van 2000 pietermannen. Maar zo'n
monster heb je niet nodig om een
fietser voorbij te steken, hoor. be
zweert Kok: „O nee. dat heb ik al
meerdere keren gezien. Maar het
mooiste gezicht vind ik het mo
ment dat ze met de step stilstaan
voor het rode licht, en dan moeten
optrekken... Dat vind ik prachtig.
Statig."
Wars van de massa of het collec
tief. De meeste nieuwe step-adep-
ten heten niet vies te zijn van een
beetje eigenzinnigheid. Jezelf on
derscheiden in het verkeer, dat
komt er óók bij. Vooral vrouwen en
alleenstaanden blijken onbe
vreesd voor eventuele spot of
schampere reacties. Voor sommi
gen herleven de hoogtijdagen van,
pakweg, dertig jaar geleden, ande
ren twintigers maken pas
voor het eerst kennis met de auto
ped Twee Utrechtse meiden die in
oktober '95 bij Kok de winkel bin
nenliepen voor een fiets, maar met
een opvouwbare step naar huis
gingen, staan op het punt om met
foto Marc van der Kort
hun nieuwe trapkarretjes een deel
van Nieuw-Zeeland te doorkrui
sen. Zeven-, achthonderd kilome
ter. schat Kok.
„Het is een soort oer-instinct, ge
loof ik, dat steppen: het is een oer
vorm van voortbewegen. Voor veel
mensen was het vroeger de eerste
kennismaking met de kunst van
het voortbewegen, en de techniek.
Een communicatiemiddel, boven
dien. En goed voor je motoriek! We
hebben allemaal wel een keer ka
potte knieën gehad, omdat we met
de step gevallen waren..."
Fout
Maar ergens is het 'fout' gelopen
met de vanzelfsprekendheid van
de step in het universum van het
kind. Een kwestie van conjunc
tuur: de autoped belandde van de
fietsenwinkel bij de cash carry-
zaken en van lieverlee in de speel-
goedhandel. De kopieën werden
goedkoper en slechter, en nu be
staat zelfs de fameuze stepfabri-
kant Van der Sluis in Surhuister-
veen niet meer. Negenentwintig
vijfennegentig kostten ze, weet
Wim Kok nog. De luxe modellen
waren iets duurder: die hadden
chromen bellen en chromen vel
gen. Maar luxe of niet, die gummi
handvatten gingen altijd stuk. En
als je pech had, stal iemand van
om de hoek in een onbewaakt
ogenblik je Mickey Mouse- of Do
nald Duck-bel.
Nu, zo'n dertig jaar later, zijn de
volwassenensteps óók om te ste
len, denkt Kok, zo mooi vindt hij
ze. Maar van de eerste autoped
diefstal heeft hij nog niet gehoord.
„Ze zijn ook moeilijk te verhande
len, lijkt me."
Ton de Jong
Hans Avontuur beleeft als
motorjournalist geen ple
zier aan georganiseerde toch
ten die al dan niet in grote groe
pen verreden worden. Ook
heeft Avontuur een hekel aan
lange toertochten die tot op
het hectometerpaaltje nauw
keurig moeten worden verre
den. Nee, de 'avonturier* gaat
het liefst alleen op jacht om so
lo te genieten van het 'onbe
taalbare gevoel van vrijheid
dat motorrijden zo bijzonder
maakt'.
Ondanks die solistische opstel
ling kan Avontuur geen egoïs
me worden verweten. Dit
wordt duidelijk in een van zijn
hand verschenen boekje. Daar
in daagt de auteur de lezer uit
de door hem opgedane ervarin
gen zelf te beleven. Dankzij de
vele wetenswaardigheden, de
vlotte schrijfstijl en het beel
dende taalgebruik heb je al na
een paar bladzijden de neiging
die handschoen op te pakken
en een keuze te maken uit een
van de achttien beschreven
tochten.
Hans Avontuur behandelt Ne
derland daarbij in omgekeerde
volgorde: beginnen in het
'Bourgondisch' Noord-Lim
burg en eindigen op het Gro
ningse Hogeland tijdens een
'borgtocht door de nok van Ne
derland'. Om vervolgens door
te steken naar Belgie waar nog
eens vier tochten verreden
kunnen worden.
De door Avontuur beschreven
tochten zijn aan de korte kant
(op twee uitzonderingen na
tussen de 100 en 130 kilometer)
en dus bij uitstek geschikt voor
'dagjesmensen' Per tocht
wordt de te volgen route op een
kaartje gemarkeerd maar te
vens aangegeven waar de in
wendige mens aan zijn trekken
kan komen
Ondanks de relatief korte leng
te van de ritten, sluit Avontuur
niet uit dat deelnemers er lan
ger dan een dag over willen
doen. Met het oog daarop zijn
ook overnachtingsadressen
opgenomen in dit boekje.
Door alle hoogtepunten in een
apart kader kort te vermelden,
kunnen lezers in een oogopslag
zien of de betreffende tocht de
moeite van het rijden waard is.
Wie nog twijfelt, kan aan de
hand van kaders met interes
sante musea alsnog gefun
deerd 'een keuze maken. Per
tocht wordt tevens aangege
ven waar lezers zich kunnen
vervoegen voor extra aanvul
lende informatie over het be
schreven gebied.
Tips
Ronduit verrassend zijn de tips
die bij iedere tocht gegeven
worden. Wie voor België kiest,
moet zich volgens Avontuur in
Membrugge vervoegen bij het
enige Belgische café waar geen
bier getapt wordt. Het café
werd in 1907 door pastoor Le-
naerts van de 'matigheids-
bond' geopend in reactie op de
aldaar bestaande situatie. Het
dorpje telde destijds tachtig
huizen en zevenentwintig ca
fés. De kinderen werden er met
alchohol in slaap gesust:
'Beetje jenever aan de tutlap
en het kindjelief was zo ver
trokken'.
Wie door Groningen toert, zou
in Marum een bezoek moeten
brengen aan het kleinste hotel
ter wereld dat slechts één ka
mer telt. Onbekend is echter of
de eigenaar van dit hotel deze
tip op prijs stelt. Als lezers zich
massaal op dit etablishement
storten, is het in Marum snel
gedaan met de rust aldaar1
En wat te denken van de Ach
terhoek? Avontuur raadt be
zoekers hier aan de motor een
dag te laten staan om te fiet
sen! Kortom: een werkje dat
zonder meer een plaatsje in de
binnenzak van het motorjack,
de tanktas of de kaartenhou-
der van het fietsstuur verdient!
Ruud Vos
Hans Avontuur, Motortoergids
i schitterende motortochten m Ne
derland en Vlaanderen)Kosmos-
Z&K Uitgevers Utrecht 1996, 144
geill. pag, 24.90
- x i
De nieuwe Peugeot 106 is langer en robuuster geworden.
Peugeot heeft de 106 op veel punten verbeterd. Hij
is elf centimeter langer geworden, maar die zijn
helaas niet ten goede gekomen van de binnenruimte.
Deze is gelijk gebleven. Vanwege het groeiproces ziet
de 106 er robuuster uit.
Om sterkere motoren te kunnen plaatsen is zijn neus
zeven centimeter gegroeid. De overige centimeters
gingen naar zijn achterkant. Wie veronderstelt dat
daardoor de bagageruimte groter is geworden, heeft
het mis. De extra centimeters daar zijn naar de bum
pers gegaan.
Dit alles betekent niet dat het interieur ongewijzigd is
gebleven. Zo is het interieur er vrolijker op geworden
en om een airbag voor de bijrijder te kunnen herber
gen is het dashboard vernieuwd. Overigens zijn air
bags niet standaard, wél zijn ze op ieder model (zeven
stuks, van Sketch tot GTi) leverbaar. Hetzelfde geldt
voor stuurbekrachtiging en abs
Andere zaken die verbeteringen ondergingen zijn de
motoren (stiller en sterker), versnellingsbakken, weg-
ligging en het uiterlijk. Zo heeft Peugeots kleinste, die
op dezelfde bodemplaat staat als de Saxo van Citroën
(Peugeot is eigenaar van Citroën), de koplampen van
de 406 geërfd en wie zegt dat de 106 nu veel lijkt op de
306 wordt niet tegengesproken.
Rijgedrag
Grootste pluspunt is echter dat Peugeot het rijgedrag
van de 106 nog heeft kunnen verbeteren. Een plus
punt is eveneens dat de 106 nu beter is beschut tegen
zijwaartse aanrijdingen.
Welk type je ook neemt, het rijden in een 106 is een
plezierige aangelegenheid. Vooral de éénliter versie,
de goedkoopste dus, dwong tijdens testritten in
Frankrijk respect af. Dit vierpittertje levert puik werk
af.
Maar ook de 106 waarvan de voorwielen worden aan
gedreven door een elektromotor ging er verbazing
wekkend snel en uitermate stil vandoor. Met deze
constatering moesten we het doen, want verdere ge
gevens over dit model volgen later.
Prijzen zijn niet bekend. Die worden pas vrijgegeven
tegen de tijd dat de auto's in ons land op de markt
worden gebracht en dat is officieel op 9 mei. Aangeno
men mag worden dat de prijslijst onder de 22 mille zal
beginnen.
Gekozen kan worden uit acht motoren. Zes ervan
'doen het' op benzine 1.0 liter 37kW/50pk; 1.1 liter - 44
kW/60 pk; 1.4 - 55 kW/75 pk; en drie met een inhoud
van 1.6 liter, waarvan één zestienklepper, respectieve
lijk 65 kW/90 pk, 74 kW/103 pk en 87 kW/120 pk. Naast
de elektromotor is er ook een 1.5 liter dieselmotor (42
kW/58 pk). De 106 is er in 3- en 5-deurs uitvoeringen.
Wie automatisch wil wordt op zijn wenken bediend.
Waar we aan moesten wennen was dat het koppe
lingspedaal te ver naar rechts is gemonteerd (de Saxo
kent hetzelfde, probleem), waardoor je in het begin
mis zit te trappen.
Henk Lambregtse
Bel gratis 06-099.66.88
de Nationale®
hypotheekbeurs
Goes, Vlasmarkt 4, tel. 0113-251588
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 0118-629828
Vlissingen. Badhuisstraat 137, tel. 0118-413900
Zierikzee. Manhuisstraat 1-3, tel. 0111-417808
1
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
02 april 1996
vast
provi
bank
besparing
van
gedu
sie in
constant
rende
37.65%
50%
ABN AMRO
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,70
3,60
2,25
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,60
4,19
2,71
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,10
4,53
2,98
ann. hyp. variab.
1,00
4,80
3,24
2,60
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,50
4,33
3,46
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,50
3,49
2,18
spaarhyp.
10 jr
1,00
7,40
4,08
2,63
spaarhyp.
15 jr.
1 00
7,80
4,35
2,80
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,30
4,20
3,36
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,20
4,79
3,83
Aegon
spaarhyp.
5 jr.
1.00
6,40
3,46
2,16
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,60
4,31
2,77
Amev
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
1,00
6,40
3.46
2,16
Levensverz.
zorg-vrij-hyp.
15 jr.
1.00
7,70
4,31
2,81
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,60
3,58
2,25
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
7,50
4,17
2,71
spaarv.hyp. variab.
1,00
5.80
3.08
1,88
Centraal
spaargar.hyp
5 jr.
0.25
6,40
3,38
2.09
Beheer
spaargar.hvp
15 jr.
0,25
7,80
4,30
2,80
CVB
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,50
4,10
2,62
ann. hyp.
2 jr.
1,00
4,80
3,24
2,60
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,30
4,20
3,36
Delta Lloyd/
hyp.tot.plan
5 jr.
1,00
6,60
3,57
2,26
Leven
hyp.tot.plan
15 jr.
1,00
7,80
4.38
2,87
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
6,70
3,64
2,30
FBTO
spaarhyp.
5 jr.
0,90
6,40
3,49
2^20
spaarhyp.
15 jr.
0,90
7,80
4,41
2,91
GWK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,60
3,33
2,06
ann. hyp.
1 jr.
1,00
4,50
3,11
2,50
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,20
4,00
3,21
HNG
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
6,40
3,46
2,16
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
7,30
4,04
2,61
HoogHuys/C
hyp.spaarpl.
5 jr.
1,00
6,40
3,45"
2,15
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1.00
6,70
3.60
2,25
spaarhyp.
10 jr.
1.00
7,60
4.20
2,71
ann. hyp.
0/1 jr.
1,00
4,80
3,24
2,60
ann. hyp.
5 jr.
1.00
6,50
4.33
3,46
Nationale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,40
3,46
2,16
Nederlanden
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,50
4.18
2,71
NOG verz.
garant hyp.
5 jr.
1,00
6,60
3,54
2,21
garant hyp.
10 jr.
1,00
7,40
4,07
2,61
garant hyp.
15 jr.
1,00
7,70
4,27
2,77
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,60
'3,57
2~24
spaarhyp.
5/7 jr.
1,00
7,20
3,96
2,54
spaarhyp. 10/12 jr.
1,00
7,80
4,36
2,86
ann. hyp.
2 jr.
1,00
5,00
3,26
2,61
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6,40
4,17
3,33
PVF hyp.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,80
3,67
2,31
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,70
4,27
2,77
ann. hyp.
5 jr.
0,75
6,40
4,25
3,40
ann. hyp.
10 jr.
0,75
7,20
4,78
3,82
ann. hyp.
15 jr.
0,75
7,50
4,94
3,98
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
6.00
3.17
1,93
(adviesrente) sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,60
4.21
2,72
SNS bank
spaarhyp.
deaal
1,00
6,60
3.54
2,21
spaarhyp.
5 jr.
1,00
6,70
3,61
2.26
ann. hyp.
ljr.
1,00
4,60
3,11
2.50
ann. hyp.
5 jr.
1,00
6.50
4,33
3,46^
Westland Utr
lage last.
7jr-
1.00
O
O
3.84
2,45
Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan
5 jr.
1,00
6,40
3,31
2,00_
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba
seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per-
centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad
150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-
percentages gelden. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een
aantal instellingen enigszins af.
De 'micro power xenon lamp', een
ultra-felle, energiezuinige koplamp
voor auto's, lijkt veel sneller dan
uitvinder Philips had verwacht door te
breken naar de massamarkt. Het
lampje ter grootte van een lucifer
evenaart de zon in felheid, maar maakt
twee veiligheidsvoorzieningen
noodzakelijk: een stabilisator die de
lamp naar de weg gericht houdt en een
automatisch was-mechanisme dat moet
voorkomen dat stof op de koplampen
de lichtbundel verstrooit en zo
tegenliggers en andere weggebruikers
verblindt.
De power-lamp werkt als een
extreem heldere tl-buis: een
gasontlading die zorgt voor een
lichtboog tussen twee elektroden.
De lamp is zo fel (twee maal zo fel
als halogeen) dat het gevaarlijk is
om direct in de bundel te kijken.
Volgens N. van Deursen van Phi
lips Lighting, betekent de power-
lamp „het einde van het halogeen-
tijdperk." De lamp zal volgens
hem al binnen enkele jaren stan
daard worden gemonteerd op
nieuwe auto's.
Vanwege de hoge kosten - 3000 gul
den per set. in Duitsland 2000
DMark- leek de lamp voorlopig al
leen bestemd voor exclusieve top
modellen, maar volgens Van Deur
sen hebben meerdere fabrikanten
plannen hun middenklassers uit te
rusten met de power-lamp. Op kor
te termijn zal dat ook de auto-ont
werpen beïnvloeden: de power
lamp is zo groot als een lucifer en
Ondanks het feit, dat ook deze week de rente op de kapitaalmarkt een 1
lichte daling vertoonde, noteerden wij geen wijzigingen van hypo-
theekrente tarieven.
wordt niet heet, waardoor de kotj
lampen streep-dun kunnen we
den en in kunststof kunnen wec
den gevat.
Mercedes Benz is de eerste die. cl
15 april, een met power-lampeno»
getuigd Nederlands model van cj
exclusieve 'E-230 Avantgarde'^
de weg brengt. Volgens Van Dec
sen volgen BMW (de 5- en de 7-sj
rie), Audi (de A8), Porsche en Fe
rari en zal Volkswagen de powe
lampen inbouwen in de Golf GT
Philips onderhandelt verder n#
een aantal niet met name genoec
de fabrikanten over leverant
voor middenklasse-modellen.
Binnen een jaar tijd rijden
Duitsland inmiddels 70.000 per
nenauto's met de nieuwe lami
terwijl 70 procent van de koi
van een BMW uit de 7-serie hetsd
teem als extra optie nam. De Etfj
pese Unie heeft het systeem na
proef in Duitsland per 15
goedgekeurd voor de hele Eu:
pese markt. Een zelfsturend evr
wichtsmechaniek dat meekant
wanneer passagiers achterin st
pen en de was-installa^ie biel
volgens Van Deursen voldoei
veilig. Een handgestuurd meet
nisme bleek te onveilig, doordat'
automobiüsten er te slordig fl]
omgingen.
De power-lamp gaat volgens Pï
lips 2000 branduren mee: 'dc*
gaans goed voor een heel aut
ven'. In het Duitse Aken is eenp:;
ductielijn geïnstalleerd voor desj
cro power xenon.(GPD)