Zoeffff, je wordt weer even kind Motortoergids daagt lezer uit Peugeot 106 gegroeid voor sterkere motoren PZC De step is terug Felle koplamp voor auto moet aangepast tegen verblinding vrije tijd 38] De Nationale Hypotheekgarantie? De Nationale Hypotheekbeurs! hypotheken ZATERDAG 6 APRIL 1996 Soms droomt hij er nog wel eens van. Je had ze in hardgroen, koningsblauw en signaalrood. En dan was er nog de wegenwacht-uitvoering, natuurlijk, geel met zwart. Vader Kok, die ook al een fietsenwinkel had, verkocht er soms vijftig in een week. Zoon Wim, de Utrechtse rijwiel evangelist, beleeft anno 1996 de wedergeboorte van de step. De autoped is terug, maar nu voor grote mensen. „Ze worden weer een beetje kind." Of we er misschien een pètje bij op willen. Neen. dank u. meneer Kok. Eerst maar eens kijken of het nog wil. Het trottoir van de Nachtegaal straat ligt er uitnodigend bij, zo vroeg in de morgen. Een paar ob stakeltjes links en rechts, en een paar slaperige voetgangers. Daar gaat ie dan. Aandrijving linksbenig. Dat zal dan vroeger ook wel zo geweest zijn. Maar toen stond het stuur veel lager, en trapten we ons met een aanzienlijker kleinere schoen maat voort. Zoeffffffff! Nooit verleerd... Dus ja, het is waar: je wórdt weer even kind. „Mooi hè", glundert Wim Kok, ter wijl hij een ander modelletje aan reikt. En hup. weer even naar de Maliebaan en terug. Automobilis ten in toom gehouden door het rode licht kijken glazig opzij. Verrek, een step. Dat is lang gele den! Wat moet zo'n grote kerel op zo'n ding? Glinstering „Toen we er een paar in de etalage hadden staan, kwamen de mensen verrukt binnen: O. kijk nou eens! Wat zijn die leuk, verkóópt u die? Met zo'n glinstering in de ogen, weet je wel? En dan pakten ze spontaan zo'n ding om er even een rondje mee door de winkel te ma ken." The return of the autoped. Toen Wim Kok een tijdje geleden in het weekblad Elsevier stond, belde zelfs Radio Sydney op of de Utrechtse rijwielverkoper voor de Hollandse emigranten down under iets over de revival kon vertellen weemoed kent geen grenzen. Het toeval wil. dat Wim Kok dit jaar nog naar Freemantle in datzelfde lAdvertentie De autoped keert terug in het verkeersbeeld, maar nu voor volwassenen. Australië moet voor een congres over tweewielers en infrastruc tuur. Hij zal zorgen dat er dan een paar van die dekselse steps staan, belooft hij. „We zullen Australië óók aan de step krijgen, haha." Enkele tientallen heeft hij er in middels verkocht, sinds hij eind '94 uit enthousiasme besloot een ex emplaar mee te nemen van een fietsbeurs in Duitsland. Een verlo ren liefde kreeg weer glans: „Ik dacht: verdomd, dat is het." De step als antwoord op de vraag hoe men zich over afzienbare af standen beweegt, bijvoorbeeld in (uitgestrekte) voetgangersgebie den. Winkelen? Mandje aan het stuur. Op reis? Forensen? Opvou wen en meenemen. Kok gebruikt de step bijvoorbeeld zelf regelma tig om er even milieuvriendelijk mee naar zijn broer in de binnen stad te rollen. De autoped voor vol wassenen kan wat hem betreft dan ook zeker een alternatief beteke nen in stedelijke gebieden die qua verkeersaanbod onder druk staan. Wijkfunctie „En dan denk ik gelet op de af standen - in eerste instantie aan een wijkfunctie (even naar Albert Heijn en weer terug i. of naar de stad. De step heeft het in zich om méér dan een rage te zijn: een vol wassen vervoermiddel, waarbij het nut prevaleert boven het idee van louter fun en gevoel. Als overheden zoiets oppikken als een milieu vriendelijke manier van vervoe ren, voorspel ik de step een hele goede toekomst. Dan wordt de step vanzelf méér dan alleen een stuk speelgoed, zoals we het vroe ger kenden." Voor wie lak heeft aan conventies, tenminste: „Een heleboel volwas sen mensen hebben niet de guts om de voordelen van de step uit te dragen. Heimelijk zouden ze er wel op wallen rijden, maar dan achter op een parkeerterrein, of ergens in het donker." En of je er de automobilist voor dat ritje naar het winkelcentrum een plezier mee doet, is óók nog maar de vraag: „De meesten weten niet dat fietsen of steppen zó leuk kan zijn." Eén ding staat vast. volgens Wim Kok: als je met een nieuwe Jaguar thuis komt, zullen de buren achter de geraniums blijven. Kom je met je nieuwe Sidewalker aangestept, dan staan ze prompt buiten. „Re ken maar. hoor Monster Acht verschillende modellen heeft hij nu in huis. in prijs variërend van zo'n 300 tot ongeveer 1500 gulden. Tot de opties behoren spatborden, oplaadbare accuverlichting en ook computertjes, die aangeven hoe hard je gaat. Voor de rauwdouwers is er zelfs al een downhill-model met hydraulische remmen en car- bon-wielen voor het zachte prijsje van 2000 pietermannen. Maar zo'n monster heb je niet nodig om een fietser voorbij te steken, hoor. be zweert Kok: „O nee. dat heb ik al meerdere keren gezien. Maar het mooiste gezicht vind ik het mo ment dat ze met de step stilstaan voor het rode licht, en dan moeten optrekken... Dat vind ik prachtig. Statig." Wars van de massa of het collec tief. De meeste nieuwe step-adep- ten heten niet vies te zijn van een beetje eigenzinnigheid. Jezelf on derscheiden in het verkeer, dat komt er óók bij. Vooral vrouwen en alleenstaanden blijken onbe vreesd voor eventuele spot of schampere reacties. Voor sommi gen herleven de hoogtijdagen van, pakweg, dertig jaar geleden, ande ren twintigers maken pas voor het eerst kennis met de auto ped Twee Utrechtse meiden die in oktober '95 bij Kok de winkel bin nenliepen voor een fiets, maar met een opvouwbare step naar huis gingen, staan op het punt om met foto Marc van der Kort hun nieuwe trapkarretjes een deel van Nieuw-Zeeland te doorkrui sen. Zeven-, achthonderd kilome ter. schat Kok. „Het is een soort oer-instinct, ge loof ik, dat steppen: het is een oer vorm van voortbewegen. Voor veel mensen was het vroeger de eerste kennismaking met de kunst van het voortbewegen, en de techniek. Een communicatiemiddel, boven dien. En goed voor je motoriek! We hebben allemaal wel een keer ka potte knieën gehad, omdat we met de step gevallen waren..." Fout Maar ergens is het 'fout' gelopen met de vanzelfsprekendheid van de step in het universum van het kind. Een kwestie van conjunc tuur: de autoped belandde van de fietsenwinkel bij de cash carry- zaken en van lieverlee in de speel- goedhandel. De kopieën werden goedkoper en slechter, en nu be staat zelfs de fameuze stepfabri- kant Van der Sluis in Surhuister- veen niet meer. Negenentwintig vijfennegentig kostten ze, weet Wim Kok nog. De luxe modellen waren iets duurder: die hadden chromen bellen en chromen vel gen. Maar luxe of niet, die gummi handvatten gingen altijd stuk. En als je pech had, stal iemand van om de hoek in een onbewaakt ogenblik je Mickey Mouse- of Do nald Duck-bel. Nu, zo'n dertig jaar later, zijn de volwassenensteps óók om te ste len, denkt Kok, zo mooi vindt hij ze. Maar van de eerste autoped diefstal heeft hij nog niet gehoord. „Ze zijn ook moeilijk te verhande len, lijkt me." Ton de Jong Hans Avontuur beleeft als motorjournalist geen ple zier aan georganiseerde toch ten die al dan niet in grote groe pen verreden worden. Ook heeft Avontuur een hekel aan lange toertochten die tot op het hectometerpaaltje nauw keurig moeten worden verre den. Nee, de 'avonturier* gaat het liefst alleen op jacht om so lo te genieten van het 'onbe taalbare gevoel van vrijheid dat motorrijden zo bijzonder maakt'. Ondanks die solistische opstel ling kan Avontuur geen egoïs me worden verweten. Dit wordt duidelijk in een van zijn hand verschenen boekje. Daar in daagt de auteur de lezer uit de door hem opgedane ervarin gen zelf te beleven. Dankzij de vele wetenswaardigheden, de vlotte schrijfstijl en het beel dende taalgebruik heb je al na een paar bladzijden de neiging die handschoen op te pakken en een keuze te maken uit een van de achttien beschreven tochten. Hans Avontuur behandelt Ne derland daarbij in omgekeerde volgorde: beginnen in het 'Bourgondisch' Noord-Lim burg en eindigen op het Gro ningse Hogeland tijdens een 'borgtocht door de nok van Ne derland'. Om vervolgens door te steken naar Belgie waar nog eens vier tochten verreden kunnen worden. De door Avontuur beschreven tochten zijn aan de korte kant (op twee uitzonderingen na tussen de 100 en 130 kilometer) en dus bij uitstek geschikt voor 'dagjesmensen' Per tocht wordt de te volgen route op een kaartje gemarkeerd maar te vens aangegeven waar de in wendige mens aan zijn trekken kan komen Ondanks de relatief korte leng te van de ritten, sluit Avontuur niet uit dat deelnemers er lan ger dan een dag over willen doen. Met het oog daarop zijn ook overnachtingsadressen opgenomen in dit boekje. Door alle hoogtepunten in een apart kader kort te vermelden, kunnen lezers in een oogopslag zien of de betreffende tocht de moeite van het rijden waard is. Wie nog twijfelt, kan aan de hand van kaders met interes sante musea alsnog gefun deerd 'een keuze maken. Per tocht wordt tevens aangege ven waar lezers zich kunnen vervoegen voor extra aanvul lende informatie over het be schreven gebied. Tips Ronduit verrassend zijn de tips die bij iedere tocht gegeven worden. Wie voor België kiest, moet zich volgens Avontuur in Membrugge vervoegen bij het enige Belgische café waar geen bier getapt wordt. Het café werd in 1907 door pastoor Le- naerts van de 'matigheids- bond' geopend in reactie op de aldaar bestaande situatie. Het dorpje telde destijds tachtig huizen en zevenentwintig ca fés. De kinderen werden er met alchohol in slaap gesust: 'Beetje jenever aan de tutlap en het kindjelief was zo ver trokken'. Wie door Groningen toert, zou in Marum een bezoek moeten brengen aan het kleinste hotel ter wereld dat slechts één ka mer telt. Onbekend is echter of de eigenaar van dit hotel deze tip op prijs stelt. Als lezers zich massaal op dit etablishement storten, is het in Marum snel gedaan met de rust aldaar1 En wat te denken van de Ach terhoek? Avontuur raadt be zoekers hier aan de motor een dag te laten staan om te fiet sen! Kortom: een werkje dat zonder meer een plaatsje in de binnenzak van het motorjack, de tanktas of de kaartenhou- der van het fietsstuur verdient! Ruud Vos Hans Avontuur, Motortoergids i schitterende motortochten m Ne derland en Vlaanderen)Kosmos- Z&K Uitgevers Utrecht 1996, 144 geill. pag, 24.90 - x i De nieuwe Peugeot 106 is langer en robuuster geworden. Peugeot heeft de 106 op veel punten verbeterd. Hij is elf centimeter langer geworden, maar die zijn helaas niet ten goede gekomen van de binnenruimte. Deze is gelijk gebleven. Vanwege het groeiproces ziet de 106 er robuuster uit. Om sterkere motoren te kunnen plaatsen is zijn neus zeven centimeter gegroeid. De overige centimeters gingen naar zijn achterkant. Wie veronderstelt dat daardoor de bagageruimte groter is geworden, heeft het mis. De extra centimeters daar zijn naar de bum pers gegaan. Dit alles betekent niet dat het interieur ongewijzigd is gebleven. Zo is het interieur er vrolijker op geworden en om een airbag voor de bijrijder te kunnen herber gen is het dashboard vernieuwd. Overigens zijn air bags niet standaard, wél zijn ze op ieder model (zeven stuks, van Sketch tot GTi) leverbaar. Hetzelfde geldt voor stuurbekrachtiging en abs Andere zaken die verbeteringen ondergingen zijn de motoren (stiller en sterker), versnellingsbakken, weg- ligging en het uiterlijk. Zo heeft Peugeots kleinste, die op dezelfde bodemplaat staat als de Saxo van Citroën (Peugeot is eigenaar van Citroën), de koplampen van de 406 geërfd en wie zegt dat de 106 nu veel lijkt op de 306 wordt niet tegengesproken. Rijgedrag Grootste pluspunt is echter dat Peugeot het rijgedrag van de 106 nog heeft kunnen verbeteren. Een plus punt is eveneens dat de 106 nu beter is beschut tegen zijwaartse aanrijdingen. Welk type je ook neemt, het rijden in een 106 is een plezierige aangelegenheid. Vooral de éénliter versie, de goedkoopste dus, dwong tijdens testritten in Frankrijk respect af. Dit vierpittertje levert puik werk af. Maar ook de 106 waarvan de voorwielen worden aan gedreven door een elektromotor ging er verbazing wekkend snel en uitermate stil vandoor. Met deze constatering moesten we het doen, want verdere ge gevens over dit model volgen later. Prijzen zijn niet bekend. Die worden pas vrijgegeven tegen de tijd dat de auto's in ons land op de markt worden gebracht en dat is officieel op 9 mei. Aangeno men mag worden dat de prijslijst onder de 22 mille zal beginnen. Gekozen kan worden uit acht motoren. Zes ervan 'doen het' op benzine 1.0 liter 37kW/50pk; 1.1 liter - 44 kW/60 pk; 1.4 - 55 kW/75 pk; en drie met een inhoud van 1.6 liter, waarvan één zestienklepper, respectieve lijk 65 kW/90 pk, 74 kW/103 pk en 87 kW/120 pk. Naast de elektromotor is er ook een 1.5 liter dieselmotor (42 kW/58 pk). De 106 is er in 3- en 5-deurs uitvoeringen. Wie automatisch wil wordt op zijn wenken bediend. Waar we aan moesten wennen was dat het koppe lingspedaal te ver naar rechts is gemonteerd (de Saxo kent hetzelfde, probleem), waardoor je in het begin mis zit te trappen. Henk Lambregtse Bel gratis 06-099.66.88 de Nationale® hypotheekbeurs Goes, Vlasmarkt 4, tel. 0113-251588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 0118-629828 Vlissingen. Badhuisstraat 137, tel. 0118-413900 Zierikzee. Manhuisstraat 1-3, tel. 0111-417808 1 per rente afsluit opgave rente bij fiscale 02 april 1996 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 37.65% 50% ABN AMRO spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,70 3,60 2,25 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,60 4,19 2,71 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,10 4,53 2,98 ann. hyp. variab. 1,00 4,80 3,24 2,60 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,50 4,33 3,46 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,50 3,49 2,18 spaarhyp. 10 jr 1,00 7,40 4,08 2,63 spaarhyp. 15 jr. 1 00 7,80 4,35 2,80 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,30 4,20 3,36 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,20 4,79 3,83 Aegon spaarhyp. 5 jr. 1.00 6,40 3,46 2,16 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,60 4,31 2,77 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 6,40 3.46 2,16 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15 jr. 1.00 7,70 4,31 2,81 Bouwfonds spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,58 2,25 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7,50 4,17 2,71 spaarv.hyp. variab. 1,00 5.80 3.08 1,88 Centraal spaargar.hyp 5 jr. 0.25 6,40 3,38 2.09 Beheer spaargar.hvp 15 jr. 0,25 7,80 4,30 2,80 CVB spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,50 4,10 2,62 ann. hyp. 2 jr. 1,00 4,80 3,24 2,60 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,30 4,20 3,36 Delta Lloyd/ hyp.tot.plan 5 jr. 1,00 6,60 3,57 2,26 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 7,80 4.38 2,87 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 6,70 3,64 2,30 FBTO spaarhyp. 5 jr. 0,90 6,40 3,49 2^20 spaarhyp. 15 jr. 0,90 7,80 4,41 2,91 GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,33 2,06 ann. hyp. 1 jr. 1,00 4,50 3,11 2,50 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,20 4,00 3,21 HNG spaarv.hyp. 5 jr. 1,00 6,40 3,46 2,16 spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7,30 4,04 2,61 HoogHuys/C hyp.spaarpl. 5 jr. 1,00 6,40 3,45" 2,15 ING-bank spaarhyp. 5 jr. 1.00 6,70 3.60 2,25 spaarhyp. 10 jr. 1.00 7,60 4.20 2,71 ann. hyp. 0/1 jr. 1,00 4,80 3,24 2,60 ann. hyp. 5 jr. 1.00 6,50 4.33 3,46 Nationale spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,40 3,46 2,16 Nederlanden spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,50 4.18 2,71 NOG verz. garant hyp. 5 jr. 1,00 6,60 3,54 2,21 garant hyp. 10 jr. 1,00 7,40 4,07 2,61 garant hyp. 15 jr. 1,00 7,70 4,27 2,77 Postbank spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,60 '3,57 2~24 spaarhyp. 5/7 jr. 1,00 7,20 3,96 2,54 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 7,80 4,36 2,86 ann. hyp. 2 jr. 1,00 5,00 3,26 2,61 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6,40 4,17 3,33 PVF hyp. spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,80 3,67 2,31 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,70 4,27 2,77 ann. hyp. 5 jr. 0,75 6,40 4,25 3,40 ann. hyp. 10 jr. 0,75 7,20 4,78 3,82 ann. hyp. 15 jr. 0,75 7,50 4,94 3,98 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 6.00 3.17 1,93 (adviesrente) sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,60 4.21 2,72 SNS bank spaarhyp. deaal 1,00 6,60 3.54 2,21 spaarhyp. 5 jr. 1,00 6,70 3,61 2.26 ann. hyp. ljr. 1,00 4,60 3,11 2.50 ann. hyp. 5 jr. 1,00 6.50 4,33 3,46^ Westland Utr lage last. 7jr- 1.00 O O 3.84 2,45 Zwolsche Alg. hyp.-gar-plan 5 jr. 1,00 6,40 3,31 2,00_ De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationale hypotheekgarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is geba seerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-per- centages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr- percentages gelden. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellingen enigszins af. De 'micro power xenon lamp', een ultra-felle, energiezuinige koplamp voor auto's, lijkt veel sneller dan uitvinder Philips had verwacht door te breken naar de massamarkt. Het lampje ter grootte van een lucifer evenaart de zon in felheid, maar maakt twee veiligheidsvoorzieningen noodzakelijk: een stabilisator die de lamp naar de weg gericht houdt en een automatisch was-mechanisme dat moet voorkomen dat stof op de koplampen de lichtbundel verstrooit en zo tegenliggers en andere weggebruikers verblindt. De power-lamp werkt als een extreem heldere tl-buis: een gasontlading die zorgt voor een lichtboog tussen twee elektroden. De lamp is zo fel (twee maal zo fel als halogeen) dat het gevaarlijk is om direct in de bundel te kijken. Volgens N. van Deursen van Phi lips Lighting, betekent de power- lamp „het einde van het halogeen- tijdperk." De lamp zal volgens hem al binnen enkele jaren stan daard worden gemonteerd op nieuwe auto's. Vanwege de hoge kosten - 3000 gul den per set. in Duitsland 2000 DMark- leek de lamp voorlopig al leen bestemd voor exclusieve top modellen, maar volgens Van Deur sen hebben meerdere fabrikanten plannen hun middenklassers uit te rusten met de power-lamp. Op kor te termijn zal dat ook de auto-ont werpen beïnvloeden: de power lamp is zo groot als een lucifer en Ondanks het feit, dat ook deze week de rente op de kapitaalmarkt een 1 lichte daling vertoonde, noteerden wij geen wijzigingen van hypo- theekrente tarieven. wordt niet heet, waardoor de kotj lampen streep-dun kunnen we den en in kunststof kunnen wec den gevat. Mercedes Benz is de eerste die. cl 15 april, een met power-lampeno» getuigd Nederlands model van cj exclusieve 'E-230 Avantgarde'^ de weg brengt. Volgens Van Dec sen volgen BMW (de 5- en de 7-sj rie), Audi (de A8), Porsche en Fe rari en zal Volkswagen de powe lampen inbouwen in de Golf GT Philips onderhandelt verder n# een aantal niet met name genoec de fabrikanten over leverant voor middenklasse-modellen. Binnen een jaar tijd rijden Duitsland inmiddels 70.000 per nenauto's met de nieuwe lami terwijl 70 procent van de koi van een BMW uit de 7-serie hetsd teem als extra optie nam. De Etfj pese Unie heeft het systeem na proef in Duitsland per 15 goedgekeurd voor de hele Eu: pese markt. Een zelfsturend evr wichtsmechaniek dat meekant wanneer passagiers achterin st pen en de was-installa^ie biel volgens Van Deursen voldoei veilig. Een handgestuurd meet nisme bleek te onveilig, doordat' automobiüsten er te slordig fl] omgingen. De power-lamp gaat volgens Pï lips 2000 branduren mee: 'dc* gaans goed voor een heel aut ven'. In het Duitse Aken is eenp:; ductielijn geïnstalleerd voor desj cro power xenon.(GPD)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 38