Scherpe scheidslijn door Bijlmer De lange tenen van Moskou PZC Oordeel Ambtenaren moeten 'lief schrijven opinie 2] Verhoudingen tussen blank en zwart staan op scherp Bij sterke verdenking aids-besmetting is één test niet genoeg ZATERDAG 6 APRIL 1996 door Saskia Belleman De gebeurtenis leek zo onbe nullig. Het zwarte PvdA- deelraadslid Kanhai loopt boos weg omdat zijn blanke fractie voorzitter hem niet aan het woord laat komen. Maar waar om liepen dan ook de zwarte raadsleden van De Groenen en GroenLinks de deur uit? Het lijkt een uiting van een veel dieper geworteld probleem dat stukje bij beetje aan de opper vlakte komt. In Zuidoost (Bijl mermeer), de bontst gekleurde wijk van Amsterdam, staan de tegenstellingen tussen blank en zwart op scherp. „We voelen ons gewoon niet se rieus genomen", zegt Groenen- raadslid Paulis-Olf. „De blanken zijn niet bereid een beetje in te schikken ten behoeve van de zwarten." „Het is overdreven te zeggen dat er een echt blank-zwart pro bleem is. Maar als potentiele ri- sicohaard is het groter dan veel mensen denken", beaamt PvdA- fractievoorzitter W. Gortzak. „Noem het een veenbrand, of een vulkaan op het punt van uit barsten. Al die metaforen zijn van toepassing op Zuidoost." Onderzoek naar besteding van Europees geld De Amsterdamse wethouder Van der Aa stelt een onderzoek in naar de besteding van 26,5 miljoen gulden Europees geld in de Bijlmermeer. Dat geld is de wijk toebedeeld voor het op heffen van achterstanden op het gebied van onder meer veilig heid, scholing en werkgelegen heid. Van der Aa belast een extern ad viseur met het onderzoek. Dat spitst zich toe op drie punten: de bestuurlijke aansturing van het zogenoemde Urban-project, de doelmatigheid van de organisa tie en de verbreding van het draagvlak onder met name al lochtonen. De bevolking van de Bijlmer bestaat voor ruim drie kwart uit mensen van niet-Ne- derlandse herkomst. Van der Aa wil dat het onder zoek leidt tot veranderingen die de steun van het grootste deel van de bewoners krijgen. Hij ver wacht dat adviseur een maand nodig heeft. ANP Fractievoorzitter De Jonge van het CDA pleit voor tussentijdse verkiezingen. „De situatie is on werkbaar geworden door dat vervloekte zwart-wit denken." Praatgroep Zuidoost is met 88.000 inwoners de grootste van de zestien stads delen in Amsterdam en ook de kleurrijkste. Van de gehele stadsbevolking is 32 procent van allochtone herkomst. In Zuid oost is dat ruim 75 procent. Die samenstelling uit zich niet in de volksvertegenwoordiging. Van de 37 raadsleden zijn er slechts twaalf zwart. Die twaalf voelen zich voor het grootste deel niet serieus geno men. Dat leidde onlangs tot het ontstaan van een soort praat groep van zwarte raadsleden uit alle partijen (behalve de WDi en zwarte ambtenaren die pra ten over „black issues", zoals het Surinaams/Antilliaans raadslid R, Hunsel (GroenLinks) het uit drukt. Volgens Gortzak is de groep ont staan als gevolg van zware druk van de zwarte gemeenschap op de zwarte raadsleden. „Die wil den laten zien dat ze niet over zich heen laten lopen." De kern van het conflict is het stadsdeel bestuur, zegt Gortzak. „Zoals dat vaker gebeurt met bestuur ders die hun werk lang doen heb ben ze een blinde vlek. Ze missen het besef dat je de bevolking moet laten meebeslissen." Verdeling Ik zie het niet als een groot probleem. Mogelijk zijn er enkele patiënten met aidsvirus die nu negatief ge test zijn. Maar wanneer er een sterke verdenking be staat dat iemand besmet is met het aidsvirus dan be perkt het testen zich niet tot de Abbott-methode. Dat zegt de Nijmeegse viro- loog J. Galema die op zijn af deling in het Nijmeegse Rad- boud-ziekenhuis de me thode toepaste sinds sep tember vorig jaar. Hij schat dat sindsdien in het Rad boud rond de driehonderd mensen deze test hebben on dergaan. Het lijkt Galema niet wijs al deze mensen op nieuw te laten testen. „Hoogstens enkele gevallen. Lage verdenkingen hoeven we niet over te doen", aldus Galema. De afgelopen week hoorde het Radboud van de firma Abbottt zelf dat er proble men waren met de test. Het ministerie van Volksgezond heid is pas vrijdag definitief op de hoogte gebracht. Vol gens Abbottt kan het pro bleem ondervangen worden door het bloed licht verdund te testen. De huidige me thode laat in een aantal ge vallen - volgens Galema 1 op de 1000 - namelijk een te ster ke uitslag zien waardoor een positieve uitslag kan veran deren in een negatieve. Abbott heeft de klanten aan geraden de voorganger van de huidige methode voorlo pig als tester te gebruiken of te wachten op nieuwe appa ratuur die binnenkort op de markt komt. Volgens Ga lema geldt Abbottt overi gens als één van de meest be trouwbare firma's op het ge bied van commerciële aid- stesten. De producten vol doen aan de zeer strenge Amerikaanse regelgeving. „Niemand verwachtte dit dan ook bij een test die het zo goed doet", aldus Ga lema, Galema raadt patiënten die zelf ongerust zijn aan zich opnieuw te melden voor een test. Maar hij wijst erop dat de controle op aids bij men sen bij wie de kans op aanwe zigheid van het hiv-virus groot is. toch al extra getest zijn. „Er zijn veel meer moge lijkheden om na te gaan of ie mand het virus onder de le den heeft", aldus de Nij meegse viroloog. In het Academisch Zieken huis Utrecht (AZU) zijn de af gelopen twee jaar ook men sen met de Abbott-methode getest. Virologen in het hos pitaal achten volgens een woordvoerster de kans ui terst klein dat iemand ten onrechte heeft gehoord dat hij niet besmet is. „Er is een grijs gebied waarin niet met zekerheid is vast te stellen dat iemand wel of niet besmet is," aldus de zegsvrouwe. „Wanneer ie mand daarin valt. wordt er een nieuwe test gedaan. Als deze ook niet duidelijk is, wordt de patiënt doorverwe zen naar het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waar andere tests worden uitgevoerd." De woordvoerster vreest voor een paniekgolf onder het publiek. Vrijdagavond kreeg de EHBO-afdeling van het Utrechtse hospitaal al enige telefoontjes van ver ontruste mensen. „Daaron der waren ook mensen die twijfelden aan donorbloed dat zij hebben gekregen. Dat is natuurlijk een kwalijk ef fect." Bloedbanken in Ne derland gebruiken de Ab- bottrtest niet, zo is vrijdag al bekendgemaakt. Het academisch ziekenhuis Dijkzigt in Rotterdam heeft volgens een woordvoerder de Abbott-methode nooit gebruikt. Pikant detail is wel dat virologen juist vorige week hebben overlegd over het invoeren van een nieuwe manier van testen. De Ab bott-methode werd toen als een van de mogelijkheden besproken. „Maar daar zien we nu natuurlijk van af', al dus de zegsman. plaatst dit meteen in het kader van de tegenstelling tussen blank en zwart. Ik ben er heilig van overtuigd dat 80 procent van de problemen te voorkomen is als het stadsdeelbestuur aler ter is op gevoeligheden." Gortzak is de eerste om toe te ge ven dat dat niet eenvoudig is. Deze week ging hij zelf in de fout door zijn zwarte fractiegenoot Kanhai als woordvoerder te pas seren. Kanhai voelde zich gedis kwalificeerd ten overstaan van zijn zwarte achterban op de pu blieke tribune, en liep boos weg. „Dom", vindt De Jonge het op treden van Gortzak. „Zijn aan pak was voor die situatie niet de juiste." Kwestie van politieke antenne gebruiken, zegt hij. „Wij moeten proberen een beetje meer de zwarte cultuur in onze manier van politiek bedrijven te brengen, ook al vinden we dat moeilijk. Zij moeten de ruimte krijgen om het spel mee te spe len en hun zegje te doen. zondei dat wij met kwaaie, verbeter Die blinde vlek werd in de afge lopen weken pijnlijk zichtbaar in de discussies over de verde ling van de zogenoemde Urban- gelden. De Europese Commissie en het rijk stellen 20 miljoen gul den beschikbaar om achterstan den in Zuidoost weg te werken. Achterstanden die zich met na me voordoen onder de bewoners van allochtone herkomst. Zes projectgroepen moeten over de besteding advies uitbrengen aan een Stuurgroep. Tot grote woede van met name zwarte raadsleden, bestaan de project groepen uitsluitend uit hoge ambtenaren en directeuren van instellingen, die overwegend wit zijn. Gortzak: „Een logisch gevolg van de achterstand van minder heden is datje zwarten op dat ni veau met een lampje moet zoe ken. Dat had het stadsdeelbe stuur moeten bedenken. Een aantal zwarte raadsleden Jj Mannen met beschermende kleding verwijderden begin vorig jaar asbest uit de flat Geinwijk in de Bijlmer. Het complex werd gesloopt in verband met een grote saneringsoperatie in de wijk. foto Herman Pieterse/ANP van onze medewerker Rogier Jobse De ministers van Buiten landse Zaken van de NAVO- landen willen dit jaar verder werken aan uitbreiding van de alliantie. Van echte besluitvor ming daarover is echter nog geen sprake, ondanks de animo van oud-Warschau Pakt landen. Tegelijkertijd ageert de Russi sche Federatie (RF) steeds feller tegen uitbreiding. Binnen de NAVO-landen wor den zowel argumenten voor als tegen gehoord. Een aantal daar van komt hieronder aan bod. In een tweede artikel wordt inge gaan op een studie over de beoogde uitbreiding, die de Noordatlantische Raad in de cember heeft behandeld. De RF ziet vergroting van de westerse alliantie als (veilig- heidsi'winst' voor de NAVO en als (veiligheids)'verlies' voor zichzelf. Moskou spreekt over onaanvaardbaar, 'koude vrede' en 'het zaad van het wantrou wen is gezaaid'. Bovendien wordt de naleving van verdra gen over wapenbeheersing (het CSE-akkoord en de START-ver- dragen) ter discussie gesteld. Ook is gedreigd dat de RF sa men met Wit-Rusland troepen en tanks aan de Poolse grens zal stationeren en dat de RF raket ten op Midden-Europa zal rich ten. De veiligheidsbehoefte van Mid den- en Oosteuropese landen is door deze dreigementen niet af genomen. Nog verontrustender lijkt het feit dat de RF geen ge leidelijke uitbreiding wenst van een stabiel democratisch ge bied. Daarmee zou juist de poli tieke en economische ontwikke ling van een democratische RF gediend zijn. De uitbreiding van een demo cratische 'vredeszone' is een van de belangrijkste argumenten voor een grotere NAVO. Integra tie is een middel om de spannin gen tussen landen te verminde ren of weg te nemen. Economi sche integratie (in de EU) zou misschien effectiever zijn maar dat kost (nog) meer tijd. Dus dan maar alvast opname in de geïn tegreerde structuren van de NA VO en vervolgens volledig lid- maatschap. Eigenbelang Maar ook het eigenbelang mag niet worden onderschat. Neder land heeft belang bij verdere Eu ropese integratie. De Europese veiligheid is gediend met een stabiel Duitsland dat omringd is door bondgenoten, geleid dooi de VS (in West-Europa bestaat De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Christopher en de Russische president Jeltsin op 22 maart voor het begin van gesprekken over onder meer de uitbreiding van de NAVO. foto Yuri Kadobnov/ RTR immers een leiderschapsva- cuum). Een tegenargument als 'uitbrei ding is niet nodig gezien de zwakte van de RF'. gaat uit van een puur militaire benadering en dan ook nog van hooguit mid dellange termijn. Inderdaad vormt de RF nu geen reële mili taire bedreiging en is er voldoen de waarschuwingstijd. Maar vanuit deze militaire gezichts hoek bezien geldt ook: voorko men is beter dan genezen. De prille democratische en econo misch/militair zwakke Weimar- republiek had binnen tien jaar het militair geduchte Derde Rijk als opvolger, ondanks voldoen de waarschuwingstijd. Verder zou men - door nu uitbrei ding aan de orde te stellen - de hervormers in de RF voor de voeten lopen, zeker met de presi dentsverkiezing in zicht. Maar dat is een repeterende breuk. Dat zei men ook vóór de misluk te communistische staatsgreep in augustus 1991 met het oog op de positie van de hervormings gezinde Gorbatsjov. Toen Jelt sin verzekerde dat er tegen lan den als Polen geen militaire drei ging bestond was het 'dus' niet nodig. Ook vóór de parlements verkiezingen in december 1995 kon men beter niet spreken over uitbreiding om de hervormers niet in verlegenheid te brengen. En hoewel Jeltsin nu zelf mee doet aan de dreigementen kan nu weer geen besluit vallen in verband met zijn positie. Met 'voorzichtig zijn met de timing' bedoelt men dus eigenlijk 'nooit'. Scheidslijnen Een ander tegenargument: 'De RF wil het niet en zal dus gaan tegenwerken'. Uitvoering van de dreigementen lijkt niet waar schijnlijk want daarmee heeft de RF weinig te vinnen, integen deel. Economische hulp wordt dan immers problematischer. Het niet naleven van de START- verdragen geeft vooral proble men voor de RF zelf en de vernie tiging van conventionele bewa pening volgens het CSE-ak koord is practisch voltooid. Al leen de Baltische staten en Oe kraïne dreigen onder sterke druk van de RF te komen staan. 'Er komen dan opnieuw scheids lijnen door Europa'. Aangezien niet alle kandidaat-leden van de NAVO tegelijk kunnen worden toegelaten zullen er aanvanke lijk in Midden- en Oosteuropa telkens veranderende 'scheids lijnen' optreden. Die behoeven zeker niet destabiliserend te zijn, eerder aanmoedigend om zich ook bij de vredeszone aan te sluiten. Als de RF zijn dreige ment tegenover Polen wil uit voeren dan komt er pas een ech te scheidslijn. Want dan zou Po len bijvoorbeeld in aanmerking kunnen komen voor statione ring van NAVO-troepen of op slag van NAVO-kernwapens op zijn grondgebied. In goed over leg met de RF. uiteraard zonder dreigementen, zou zo'n fixatie op grenzen kunnen worden voor komen. 'Kan en wil de NAVO zijn belofte van bescherming wel waarma ken?' Bijvoorbeeld in Polen als de nood aan de man komt? Zo nee, dan moet men niet aan uit breiding beginnen. Het gaat niet om niet kunnen of niet willen. Als de VS leiding blijven geven aan de NAVO kan het. zelfs met conventionele wapens. En waar om zou men Griekenland eerder helpen dan Polen? Voorafgaand aan de toetreding van nieuwe le den zullen de regeringen van de NAVO-landen hun bevolking echter goed moeten informeren over het waarom en hoe. Desin- formatie-campagnes met sug gestieve vragen als 'moeten onze kinderen sterven voor War schau' kunnen anders een even wichtige afweging (bijna) onmo gelijk maken. Het zou zeer merkwaardig zijn als de RF andere landen het recht zou kunnen ontzeggen om zich bij de NAVO aan te sluiten en/of de NAVO-besluitvorming over uitbreiding blokkeren. Inmiddels heeft Jeltsin eind maart gesuggereerd dat uitbrei ding naar Frans model - poli tieke deelname, geen militaire integratie - voor Moskou be spreekbaar zou zijn. Op zichzelf een versoepeling van afwijzing. Toch zal Jeltsin nog moeten le ren dat hij niet de manier zal kunnen bepalen waarop kandi daatleden tot de NAVO mogen toetreden. koppen wachten tot we ze kun nen afstraffen. Dan is hun ach terban ook tevreden. Doe je dat niet, dan gaat het voordat je 't weet weer over eeuwenlange ko lonisatie en slavernij." Onhandig Volgens De Jonge en Gortzak is er niet echt een probleem tussen blank en zwart, maar dreigt dat beeld te ontstaan door onhandig manoeuvreren van het stads deelbestuur en de reactie daar op van. volgens De Jonge, „zwar te Bijlmerbewoners die gefirus- treerd zijn omdat ze niet in de raad zijn gekozen. Die willen ver warring en onrust zaaien om al vast de toon voor de volgende verkiezingen te zetten. Zwarte raadsleden laten zich daardoor meeslepen en dat werkt verlam mend. De druk op hen is groot en dan valt de ratio weg." „Er is een blank-zwart pro bleem. Punt uit", reageert Hun sel verontwaardigd. „Het komt gewoon niet in het hoofd van de bestuurders op de zwarte bevol king bij beslissingen te betrek ken. Zwarte raadsleden hebben zich te lang gedeisd gehouden. Passief, volgens sommigen. Op een gegeven moment realiseer je je; dit gebeurt te vaak. Als we nü niet reageren lopen ze altijd over ons heen. Of ze dat bewust doen? Dat weet ik echt niet. Met de zwarte praatgroep willen we die aandacht nu afdwingen." Partij Behalve de praatgroep, is het zelfstandig raadslid E. Esajas bovendien bezig met het oprich ten van een zwarte partij die aan de volgende deelraadsverkiezin gen moet meedoen. De Jonge ge looft niet dat die er komt. „Dat wordt niks. Na een zo lang durige politieke cultuur kun je niet opeens zeggen dat voortaan liberalisme of socialisme er niet meer toe doet. Dat het gaat om kleur. Bovendien, wie leidt de partij? De allerzwartste of de al lerbeste politicus?" Hunsel ziet evenmin iets in het initiatief. „Ik woon in een witte samenleving en ik streef ernaar om samen dingen te doen. We hebben witte bondgenoten no dig, anders raak je geïsoleerd. Ik ben het verplicht aan mijn kin deren om het pad te effenen voor blank en zwart samen. Dat vraagt nog veel uithoudingsver mogen. maar ik geloof erin." Staatssecretaris Schmitz van justitie heeft herhaaï malen aangegeven dat haar huidige functie zwaait De bewindsvrouw liet bij die gelegenheden doorscy, meren dat ze niet zit te wachten op een volgende fc,, netsperiode. Schmitz vindt vooral het vluchteling^ vraagstuk lastig. Maar ze wil wel graag haar klus injnd kabinet tot een goed einde brengen. eer In haar 'vorig leven' als burgemeester van Haarlemhpe(1 ze het beter naar haar zin. Die minder hectische b#d kan haar nu echter wel eens de kop gaan kosten. Opir" gedwongen politiek afscheid is de staatssecretaris eLd ter niet uit. Het CDA in de Tweede Kamer heeft d»n. geen boodschap aan. Nadat het rapport van de Rijk^jg, cherche over de wantoestanden bij de Criminele InMrsl tingendienst openbaar was gemaakt, meldde de Cl^rei woordvoerder dat de staatssecretaris van justitie pÊ eer aan zichzelf moet houden'. In Den Haag is dateP' manier om te zeggen dat de bewindsvrouw maar beP!! kan opstappen. Het CDA laat officieel weten dat lL, niet zal aandringen op het vertrek van Schmitz, maatje oppositiepartij zal haar wel een handje helpen als dai^ud uitkomt. fet Officieel wordt Schmitz in het rapport van de Rijk^ge cherche niets verweten. Er staat slechts in dat 'nieolg' gebleken dat de korpsbeheerder (Schmitz) acht hepnt geslagen op de risico's die personeelsleden van deC jP* liepen bij de uitvoering van hun activiteiten'. In ver lijking met de kritiek die in het rapport te vinden is o» de overige leidinggevenden valt het oordeel over oir~ burgemeester Schmitz mee. Tegen de verantwoorden- ken, die nu nog in dienst zijn van justitie, zullen n alle waarschijnlijkheid maatregelen volgen. En terecÊ- Schmitz is niet veel te verwijten. Niet als burgemeesl. en niet als staatssecretaris. Maar zij zit wel op eenpf tieke post. En in de politiek kan de bal raar rollen.} vergelijking met het aftreden van oud-minister Ven Thijn dringt zich op. Van Thijn kreeg het in de Tweiooi Kamer zwaar te verduren, omdat onder zijn neus depk a terregionale Rechercheteams (IRT) werden opgehevfimi De oud-burgemeester was officieel niets te verwijifde: Nu bijna alle onderzoeken zijn afgerond, blijkt Ir®5 Thijn zelfs gelijk te hebben gehad. De politieke bal rcc.d echter anders. Van Thijn stapte op als minister van'cj,at J nenlandse zaken. ,en i Zo kan het ook de staatssecretaris van justitie vergye Zij is in ieder geval gewaarschuwd. Daar heeft het C voor gezorgd. Gevoeligheden rond de uitbreiding van de NAVO (1) door Huib Goudriaan Ambtenaren schrijven zel den aardige brieven. Ze slaan een onpersoonlijke toon aan, die bij de ontvanger on sympathiek overkomt. Dat moet maar eens afgelopen zijn, vindt het ministerie van onder wijs, cultuur en wetenschap pen. Twee neerlandici van de universiteit van Utrecht zijn daarom ingehuurd om de amb tenaren schrijfles te geven. Wilma Okkerse zegt dat het geen geringe opgave is, waar ze met haar collega Daniël Janssen voor staat. Ambtenaren zijn niet met hun tijd meegegaan. Ze pro duceren nog altijd dezelfde wol lige taal als zo'n veertig jaar ge leden. Hun brieven staan bol van onbegrijpelijke formulerin gen. „Daardoor komen ze bij de ontvanger onprettig en vijandig over", meent Okkerse. Ze vindt dat een ambtenaar zich bij het schrijven bewust moet zijn van degene voor wie zijn brief bestemd is. Als een lieve oma zich zorgen maakt over haar kleinzoon die op school problemen heeft, mag die oma best een 'lieve' brief terugkrij gen. „Het spijt ons, dat voor een extra test van uw kleinzoon geen potje met geld beschikbaar is", zou de ambtenaar volgens haar kunnen schrijven. Dat i heel anders dan: „In anta op uw vraag verwijzen wij uifi hoofdstuk 25, lid 13 van deer groting." Hoewel het voor oma jan: dat haar verzoek niet wordlfel gewilligd, schrijven ambtewj nooit dat zij dat zelf ook jai vinden. De formulering 'tot jee ei spijt' is op het ministerie ta Dat komt, omdat de ambay ren dan denken dat ze toegfife dat het beleid eigenlijk fout; Een ouder van een scht kreeg de volgende tekst ral/ ogen: 'Indien een leerling al$£\ gezetene in de basisadminia tie persoonsgegevens van ij andere gemeente is ingestf O ven, zenden B en W van de o meente waarin deze als iner^ tene in de basisadministimf persoonsgegevens was NJI schreven, de administratieve! gevens van de betreffende AMS1 ling aan de eerstbedoelde tunst meente'. ijk M [ebou Nadat ze deze zin twintig leis. C had gelezen, kwam Wilma ijng 5 kerse er achter dat er blijktfet pi sprake was van een leerling et na was verhuisd. De zin kan dusersha den: 'B en W van de oudefoen I meente sturen de gegevens in h< de leerling door aan de nieijire, k gemeente'. jtje b Directie: K. Scherphuis, W. F. de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: A. L. Oosthoek M. van Zuilen (adjunct) Vlissingen: Oostsouburgse- weg 10, Postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Tel. (0118) 484000. Middelburg: Markt 51. 4331 LK Middelburg. Tel. (0118) 681000. Goes: Grote Markt 2, 4461 AJ Goes. Tel. (0113) 231800. Terneuzen: Axelsestraat 16, 4537 AK Terneuzen. Tel. (0115) 694457. Hulst: Servicepunt Boekhandel Duerinck, Gentsestraat 12, Tel. (0114) 314058. Axel: Nassaustraat 15, 4571 BK Axel. Tel. (0115) 568000. Zierikzee: Oude Haven 41 4301 JK Zierikzee. Tel. (0111)415380. Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. - Openingstijd Zierikzee 8.30-17.00 uur. Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Centrale redactie: Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, Tel. (0118) 484000; Redactiefax: (0118) 470102. 's avonds op zondag t/m vrijdag: vanaf 19.00 uur; in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag: op de kantoren gedurende de openingstijden: zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de I verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdi kantooruren en uitsluitend mas'-h dag- t/m vrijdagavond van 20.301 tot 22.00 uur en zondagavond fc van 20.00 tot 22.00 uur: jeonti Tel. (0118)484000. flnste Fax (0118)470100. fearso Abonnementsprijzen: per p zoi kwartaal 91,00, franco per posferlegg 119,00; per maand 33,00; fan Ni per jaar 350,00; franco per posjens e< 460,00; bij automatische afschrijving per termijn f 1,50 korting; losse nummers maandai t/m vrijdag 1,60, zaterdag 2,50 p.st. (alle bedragen inclu-^ sief 6 pet. btw), Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 1,76peffo mm; minimumprijs per [ti advertentie 26,40; ingezonderfej mededelingen 2,5 x tarief. Voor brieven bureau van dit blad 7,00 meer. Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentiepnjze'l exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00, Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant 611 Vlissingen PZC-ombudsman: C. van der Maas. Auteursrechten voorbehouden Uitgave PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 2