Scherpe scheidslijn door Bijlmer
De lange tenen van Moskou
PZC
Oordeel
Ambtenaren moeten
'lief schrijven
opinie
2]
Verhoudingen tussen blank en zwart staan op scherp
Bij sterke verdenking
aids-besmetting is
één test niet genoeg
ZATERDAG 6 APRIL 1996
door Saskia Belleman
De gebeurtenis leek zo onbe
nullig. Het zwarte PvdA-
deelraadslid Kanhai loopt boos
weg omdat zijn blanke fractie
voorzitter hem niet aan het
woord laat komen. Maar waar
om liepen dan ook de zwarte
raadsleden van De Groenen en
GroenLinks de deur uit? Het
lijkt een uiting van een veel
dieper geworteld probleem dat
stukje bij beetje aan de opper
vlakte komt. In Zuidoost (Bijl
mermeer), de bontst gekleurde
wijk van Amsterdam, staan de
tegenstellingen tussen blank en
zwart op scherp.
„We voelen ons gewoon niet se
rieus genomen", zegt Groenen-
raadslid Paulis-Olf. „De blanken
zijn niet bereid een beetje in te
schikken ten behoeve van de
zwarten."
„Het is overdreven te zeggen dat
er een echt blank-zwart pro
bleem is. Maar als potentiele ri-
sicohaard is het groter dan veel
mensen denken", beaamt PvdA-
fractievoorzitter W. Gortzak.
„Noem het een veenbrand, of
een vulkaan op het punt van uit
barsten. Al die metaforen zijn
van toepassing op Zuidoost."
Onderzoek naar
besteding van
Europees geld
De Amsterdamse wethouder
Van der Aa stelt een onderzoek
in naar de besteding van 26,5
miljoen gulden Europees geld
in de Bijlmermeer. Dat geld is
de wijk toebedeeld voor het op
heffen van achterstanden op het
gebied van onder meer veilig
heid, scholing en werkgelegen
heid.
Van der Aa belast een extern ad
viseur met het onderzoek. Dat
spitst zich toe op drie punten: de
bestuurlijke aansturing van het
zogenoemde Urban-project, de
doelmatigheid van de organisa
tie en de verbreding van het
draagvlak onder met name al
lochtonen. De bevolking van de
Bijlmer bestaat voor ruim drie
kwart uit mensen van niet-Ne-
derlandse herkomst.
Van der Aa wil dat het onder
zoek leidt tot veranderingen die
de steun van het grootste deel
van de bewoners krijgen. Hij ver
wacht dat adviseur een maand
nodig heeft. ANP
Fractievoorzitter De Jonge van
het CDA pleit voor tussentijdse
verkiezingen. „De situatie is on
werkbaar geworden door dat
vervloekte zwart-wit denken."
Praatgroep
Zuidoost is met 88.000 inwoners
de grootste van de zestien stads
delen in Amsterdam en ook de
kleurrijkste. Van de gehele
stadsbevolking is 32 procent van
allochtone herkomst. In Zuid
oost is dat ruim 75 procent. Die
samenstelling uit zich niet in de
volksvertegenwoordiging. Van
de 37 raadsleden zijn er slechts
twaalf zwart.
Die twaalf voelen zich voor het
grootste deel niet serieus geno
men. Dat leidde onlangs tot het
ontstaan van een soort praat
groep van zwarte raadsleden uit
alle partijen (behalve de WDi
en zwarte ambtenaren die pra
ten over „black issues", zoals het
Surinaams/Antilliaans raadslid
R, Hunsel (GroenLinks) het uit
drukt.
Volgens Gortzak is de groep ont
staan als gevolg van zware druk
van de zwarte gemeenschap op
de zwarte raadsleden. „Die wil
den laten zien dat ze niet over
zich heen laten lopen." De kern
van het conflict is het stadsdeel
bestuur, zegt Gortzak. „Zoals
dat vaker gebeurt met bestuur
ders die hun werk lang doen heb
ben ze een blinde vlek. Ze missen
het besef dat je de bevolking
moet laten meebeslissen."
Verdeling
Ik zie het niet als een groot
probleem. Mogelijk zijn
er enkele patiënten met
aidsvirus die nu negatief ge
test zijn. Maar wanneer er
een sterke verdenking be
staat dat iemand besmet is
met het aidsvirus dan be
perkt het testen zich niet tot
de Abbott-methode.
Dat zegt de Nijmeegse viro-
loog J. Galema die op zijn af
deling in het Nijmeegse Rad-
boud-ziekenhuis de me
thode toepaste sinds sep
tember vorig jaar. Hij schat
dat sindsdien in het Rad
boud rond de driehonderd
mensen deze test hebben on
dergaan. Het lijkt Galema
niet wijs al deze mensen op
nieuw te laten testen.
„Hoogstens enkele gevallen.
Lage verdenkingen hoeven
we niet over te doen", aldus
Galema.
De afgelopen week hoorde
het Radboud van de firma
Abbottt zelf dat er proble
men waren met de test. Het
ministerie van Volksgezond
heid is pas vrijdag definitief
op de hoogte gebracht. Vol
gens Abbottt kan het pro
bleem ondervangen worden
door het bloed licht verdund
te testen. De huidige me
thode laat in een aantal ge
vallen - volgens Galema 1 op
de 1000 - namelijk een te ster
ke uitslag zien waardoor een
positieve uitslag kan veran
deren in een negatieve.
Abbott heeft de klanten aan
geraden de voorganger van
de huidige methode voorlo
pig als tester te gebruiken of
te wachten op nieuwe appa
ratuur die binnenkort op de
markt komt. Volgens Ga
lema geldt Abbottt overi
gens als één van de meest be
trouwbare firma's op het ge
bied van commerciële aid-
stesten. De producten vol
doen aan de zeer strenge
Amerikaanse regelgeving.
„Niemand verwachtte dit
dan ook bij een test die het
zo goed doet", aldus Ga
lema,
Galema raadt patiënten die
zelf ongerust zijn aan zich
opnieuw te melden voor een
test. Maar hij wijst erop dat
de controle op aids bij men
sen bij wie de kans op aanwe
zigheid van het hiv-virus
groot is. toch al extra getest
zijn. „Er zijn veel meer moge
lijkheden om na te gaan of ie
mand het virus onder de le
den heeft", aldus de Nij
meegse viroloog.
In het Academisch Zieken
huis Utrecht (AZU) zijn de af
gelopen twee jaar ook men
sen met de Abbott-methode
getest. Virologen in het hos
pitaal achten volgens een
woordvoerster de kans ui
terst klein dat iemand ten
onrechte heeft gehoord dat
hij niet besmet is.
„Er is een grijs gebied waarin
niet met zekerheid is vast te
stellen dat iemand wel of
niet besmet is," aldus de
zegsvrouwe. „Wanneer ie
mand daarin valt. wordt er
een nieuwe test gedaan. Als
deze ook niet duidelijk is,
wordt de patiënt doorverwe
zen naar het Rijksinstituut
voor Volksgezondheid en
Milieu (RIVM) waar andere
tests worden uitgevoerd."
De woordvoerster vreest
voor een paniekgolf onder
het publiek. Vrijdagavond
kreeg de EHBO-afdeling van
het Utrechtse hospitaal al
enige telefoontjes van ver
ontruste mensen. „Daaron
der waren ook mensen die
twijfelden aan donorbloed
dat zij hebben gekregen. Dat
is natuurlijk een kwalijk ef
fect." Bloedbanken in Ne
derland gebruiken de Ab-
bottrtest niet, zo is vrijdag al
bekendgemaakt.
Het academisch ziekenhuis
Dijkzigt in Rotterdam heeft
volgens een woordvoerder
de Abbott-methode nooit
gebruikt. Pikant detail is wel
dat virologen juist vorige
week hebben overlegd over
het invoeren van een nieuwe
manier van testen. De Ab
bott-methode werd toen als
een van de mogelijkheden
besproken. „Maar daar zien
we nu natuurlijk van af', al
dus de zegsman.
plaatst dit meteen in het kader
van de tegenstelling tussen
blank en zwart. Ik ben er heilig
van overtuigd dat 80 procent
van de problemen te voorkomen
is als het stadsdeelbestuur aler
ter is op gevoeligheden."
Gortzak is de eerste om toe te ge
ven dat dat niet eenvoudig is.
Deze week ging hij zelf in de fout
door zijn zwarte fractiegenoot
Kanhai als woordvoerder te pas
seren. Kanhai voelde zich gedis
kwalificeerd ten overstaan van
zijn zwarte achterban op de pu
blieke tribune, en liep boos weg.
„Dom", vindt De Jonge het op
treden van Gortzak. „Zijn aan
pak was voor die situatie niet de
juiste." Kwestie van politieke
antenne gebruiken, zegt hij. „Wij
moeten proberen een beetje
meer de zwarte cultuur in onze
manier van politiek bedrijven te
brengen, ook al vinden we dat
moeilijk. Zij moeten de ruimte
krijgen om het spel mee te spe
len en hun zegje te doen. zondei
dat wij met kwaaie, verbeter
Die blinde vlek werd in de afge
lopen weken pijnlijk zichtbaar
in de discussies over de verde
ling van de zogenoemde Urban-
gelden. De Europese Commissie
en het rijk stellen 20 miljoen gul
den beschikbaar om achterstan
den in Zuidoost weg te werken.
Achterstanden die zich met na
me voordoen onder de bewoners
van allochtone herkomst. Zes
projectgroepen moeten over de
besteding advies uitbrengen
aan een Stuurgroep. Tot grote
woede van met name zwarte
raadsleden, bestaan de project
groepen uitsluitend uit hoge
ambtenaren en directeuren van
instellingen, die overwegend wit
zijn.
Gortzak: „Een logisch gevolg
van de achterstand van minder
heden is datje zwarten op dat ni
veau met een lampje moet zoe
ken. Dat had het stadsdeelbe
stuur moeten bedenken. Een
aantal zwarte raadsleden
Jj
Mannen met beschermende kleding verwijderden begin vorig jaar asbest uit de flat Geinwijk in de
Bijlmer. Het complex werd gesloopt in verband met een grote saneringsoperatie in de wijk.
foto Herman Pieterse/ANP
van onze medewerker
Rogier Jobse
De ministers van Buiten
landse Zaken van de NAVO-
landen willen dit jaar verder
werken aan uitbreiding van de
alliantie. Van echte besluitvor
ming daarover is echter nog
geen sprake, ondanks de animo
van oud-Warschau Pakt landen.
Tegelijkertijd ageert de Russi
sche Federatie (RF) steeds feller
tegen uitbreiding.
Binnen de NAVO-landen wor
den zowel argumenten voor als
tegen gehoord. Een aantal daar
van komt hieronder aan bod. In
een tweede artikel wordt inge
gaan op een studie over de
beoogde uitbreiding, die de
Noordatlantische Raad in de
cember heeft behandeld.
De RF ziet vergroting van de
westerse alliantie als (veilig-
heidsi'winst' voor de NAVO en
als (veiligheids)'verlies' voor
zichzelf. Moskou spreekt over
onaanvaardbaar, 'koude vrede'
en 'het zaad van het wantrou
wen is gezaaid'. Bovendien
wordt de naleving van verdra
gen over wapenbeheersing (het
CSE-akkoord en de START-ver-
dragen) ter discussie gesteld.
Ook is gedreigd dat de RF sa
men met Wit-Rusland troepen
en tanks aan de Poolse grens zal
stationeren en dat de RF raket
ten op Midden-Europa zal rich
ten.
De veiligheidsbehoefte van Mid
den- en Oosteuropese landen is
door deze dreigementen niet af
genomen. Nog verontrustender
lijkt het feit dat de RF geen ge
leidelijke uitbreiding wenst van
een stabiel democratisch ge
bied. Daarmee zou juist de poli
tieke en economische ontwikke
ling van een democratische RF
gediend zijn.
De uitbreiding van een demo
cratische 'vredeszone' is een van
de belangrijkste argumenten
voor een grotere NAVO. Integra
tie is een middel om de spannin
gen tussen landen te verminde
ren of weg te nemen. Economi
sche integratie (in de EU) zou
misschien effectiever zijn maar
dat kost (nog) meer tijd. Dus dan
maar alvast opname in de geïn
tegreerde structuren van de NA
VO en vervolgens volledig lid-
maatschap.
Eigenbelang
Maar ook het eigenbelang mag
niet worden onderschat. Neder
land heeft belang bij verdere Eu
ropese integratie. De Europese
veiligheid is gediend met een
stabiel Duitsland dat omringd is
door bondgenoten, geleid dooi
de VS (in West-Europa bestaat
De Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Christopher en de Russische president Jeltsin op 22
maart voor het begin van gesprekken over onder meer de uitbreiding van de NAVO. foto Yuri Kadobnov/
RTR
immers een leiderschapsva-
cuum).
Een tegenargument als 'uitbrei
ding is niet nodig gezien de
zwakte van de RF'. gaat uit van
een puur militaire benadering
en dan ook nog van hooguit mid
dellange termijn. Inderdaad
vormt de RF nu geen reële mili
taire bedreiging en is er voldoen
de waarschuwingstijd. Maar
vanuit deze militaire gezichts
hoek bezien geldt ook: voorko
men is beter dan genezen. De
prille democratische en econo
misch/militair zwakke Weimar-
republiek had binnen tien jaar
het militair geduchte Derde Rijk
als opvolger, ondanks voldoen
de waarschuwingstijd.
Verder zou men - door nu uitbrei
ding aan de orde te stellen - de
hervormers in de RF voor de
voeten lopen, zeker met de presi
dentsverkiezing in zicht. Maar
dat is een repeterende breuk.
Dat zei men ook vóór de misluk
te communistische staatsgreep
in augustus 1991 met het oog op
de positie van de hervormings
gezinde Gorbatsjov. Toen Jelt
sin verzekerde dat er tegen lan
den als Polen geen militaire drei
ging bestond was het 'dus' niet
nodig. Ook vóór de parlements
verkiezingen in december 1995
kon men beter niet spreken over
uitbreiding om de hervormers
niet in verlegenheid te brengen.
En hoewel Jeltsin nu zelf mee
doet aan de dreigementen kan
nu weer geen besluit vallen in
verband met zijn positie. Met
'voorzichtig zijn met de timing'
bedoelt men dus eigenlijk
'nooit'.
Scheidslijnen
Een ander tegenargument: 'De
RF wil het niet en zal dus gaan
tegenwerken'. Uitvoering van de
dreigementen lijkt niet waar
schijnlijk want daarmee heeft de
RF weinig te vinnen, integen
deel. Economische hulp wordt
dan immers problematischer.
Het niet naleven van de START-
verdragen geeft vooral proble
men voor de RF zelf en de vernie
tiging van conventionele bewa
pening volgens het CSE-ak
koord is practisch voltooid. Al
leen de Baltische staten en Oe
kraïne dreigen onder sterke
druk van de RF te komen staan.
'Er komen dan opnieuw scheids
lijnen door Europa'. Aangezien
niet alle kandidaat-leden van de
NAVO tegelijk kunnen worden
toegelaten zullen er aanvanke
lijk in Midden- en Oosteuropa
telkens veranderende 'scheids
lijnen' optreden. Die behoeven
zeker niet destabiliserend te
zijn, eerder aanmoedigend om
zich ook bij de vredeszone aan te
sluiten. Als de RF zijn dreige
ment tegenover Polen wil uit
voeren dan komt er pas een ech
te scheidslijn. Want dan zou Po
len bijvoorbeeld in aanmerking
kunnen komen voor statione
ring van NAVO-troepen of op
slag van NAVO-kernwapens op
zijn grondgebied. In goed over
leg met de RF. uiteraard zonder
dreigementen, zou zo'n fixatie
op grenzen kunnen worden voor
komen.
'Kan en wil de NAVO zijn belofte
van bescherming wel waarma
ken?' Bijvoorbeeld in Polen als
de nood aan de man komt? Zo
nee, dan moet men niet aan uit
breiding beginnen. Het gaat niet
om niet kunnen of niet willen.
Als de VS leiding blijven geven
aan de NAVO kan het. zelfs met
conventionele wapens. En waar
om zou men Griekenland eerder
helpen dan Polen? Voorafgaand
aan de toetreding van nieuwe le
den zullen de regeringen van de
NAVO-landen hun bevolking
echter goed moeten informeren
over het waarom en hoe. Desin-
formatie-campagnes met sug
gestieve vragen als 'moeten onze
kinderen sterven voor War
schau' kunnen anders een even
wichtige afweging (bijna) onmo
gelijk maken.
Het zou zeer merkwaardig zijn
als de RF andere landen het
recht zou kunnen ontzeggen om
zich bij de NAVO aan te sluiten
en/of de NAVO-besluitvorming
over uitbreiding blokkeren.
Inmiddels heeft Jeltsin eind
maart gesuggereerd dat uitbrei
ding naar Frans model - poli
tieke deelname, geen militaire
integratie - voor Moskou be
spreekbaar zou zijn. Op zichzelf
een versoepeling van afwijzing.
Toch zal Jeltsin nog moeten le
ren dat hij niet de manier zal
kunnen bepalen waarop kandi
daatleden tot de NAVO mogen
toetreden.
koppen wachten tot we ze kun
nen afstraffen. Dan is hun ach
terban ook tevreden. Doe je dat
niet, dan gaat het voordat je 't
weet weer over eeuwenlange ko
lonisatie en slavernij."
Onhandig
Volgens De Jonge en Gortzak is
er niet echt een probleem tussen
blank en zwart, maar dreigt dat
beeld te ontstaan door onhandig
manoeuvreren van het stads
deelbestuur en de reactie daar
op van. volgens De Jonge, „zwar
te Bijlmerbewoners die gefirus-
treerd zijn omdat ze niet in de
raad zijn gekozen. Die willen ver
warring en onrust zaaien om al
vast de toon voor de volgende
verkiezingen te zetten. Zwarte
raadsleden laten zich daardoor
meeslepen en dat werkt verlam
mend. De druk op hen is groot en
dan valt de ratio weg."
„Er is een blank-zwart pro
bleem. Punt uit", reageert Hun
sel verontwaardigd. „Het komt
gewoon niet in het hoofd van de
bestuurders op de zwarte bevol
king bij beslissingen te betrek
ken. Zwarte raadsleden hebben
zich te lang gedeisd gehouden.
Passief, volgens sommigen. Op
een gegeven moment realiseer je
je; dit gebeurt te vaak. Als we nü
niet reageren lopen ze altijd over
ons heen. Of ze dat bewust doen?
Dat weet ik echt niet. Met de
zwarte praatgroep willen we die
aandacht nu afdwingen."
Partij
Behalve de praatgroep, is het
zelfstandig raadslid E. Esajas
bovendien bezig met het oprich
ten van een zwarte partij die aan
de volgende deelraadsverkiezin
gen moet meedoen. De Jonge ge
looft niet dat die er komt.
„Dat wordt niks. Na een zo lang
durige politieke cultuur kun je
niet opeens zeggen dat voortaan
liberalisme of socialisme er niet
meer toe doet. Dat het gaat om
kleur. Bovendien, wie leidt de
partij? De allerzwartste of de al
lerbeste politicus?"
Hunsel ziet evenmin iets in het
initiatief. „Ik woon in een witte
samenleving en ik streef ernaar
om samen dingen te doen. We
hebben witte bondgenoten no
dig, anders raak je geïsoleerd. Ik
ben het verplicht aan mijn kin
deren om het pad te effenen voor
blank en zwart samen. Dat
vraagt nog veel uithoudingsver
mogen. maar ik geloof erin."
Staatssecretaris Schmitz van justitie heeft herhaaï
malen aangegeven dat haar huidige functie zwaait
De bewindsvrouw liet bij die gelegenheden doorscy,
meren dat ze niet zit te wachten op een volgende fc,,
netsperiode. Schmitz vindt vooral het vluchteling^
vraagstuk lastig. Maar ze wil wel graag haar klus injnd
kabinet tot een goed einde brengen. eer
In haar 'vorig leven' als burgemeester van Haarlemhpe(1
ze het beter naar haar zin. Die minder hectische b#d
kan haar nu echter wel eens de kop gaan kosten. Opir"
gedwongen politiek afscheid is de staatssecretaris eLd
ter niet uit. Het CDA in de Tweede Kamer heeft d»n.
geen boodschap aan. Nadat het rapport van de Rijk^jg,
cherche over de wantoestanden bij de Criminele InMrsl
tingendienst openbaar was gemaakt, meldde de Cl^rei
woordvoerder dat de staatssecretaris van justitie pÊ
eer aan zichzelf moet houden'. In Den Haag is dateP'
manier om te zeggen dat de bewindsvrouw maar beP!!
kan opstappen. Het CDA laat officieel weten dat lL,
niet zal aandringen op het vertrek van Schmitz, maatje
oppositiepartij zal haar wel een handje helpen als dai^ud
uitkomt. fet
Officieel wordt Schmitz in het rapport van de Rijk^ge
cherche niets verweten. Er staat slechts in dat 'nieolg'
gebleken dat de korpsbeheerder (Schmitz) acht hepnt
geslagen op de risico's die personeelsleden van deC jP*
liepen bij de uitvoering van hun activiteiten'. In ver
lijking met de kritiek die in het rapport te vinden is o»
de overige leidinggevenden valt het oordeel over oir~
burgemeester Schmitz mee. Tegen de verantwoorden-
ken, die nu nog in dienst zijn van justitie, zullen n
alle waarschijnlijkheid maatregelen volgen. En terecÊ-
Schmitz is niet veel te verwijten. Niet als burgemeesl.
en niet als staatssecretaris. Maar zij zit wel op eenpf
tieke post. En in de politiek kan de bal raar rollen.}
vergelijking met het aftreden van oud-minister Ven
Thijn dringt zich op. Van Thijn kreeg het in de Tweiooi
Kamer zwaar te verduren, omdat onder zijn neus depk a
terregionale Rechercheteams (IRT) werden opgehevfimi
De oud-burgemeester was officieel niets te verwijifde:
Nu bijna alle onderzoeken zijn afgerond, blijkt Ir®5
Thijn zelfs gelijk te hebben gehad. De politieke bal rcc.d
echter anders. Van Thijn stapte op als minister van'cj,at J
nenlandse zaken. ,en i
Zo kan het ook de staatssecretaris van justitie vergye
Zij is in ieder geval gewaarschuwd. Daar heeft het C
voor gezorgd.
Gevoeligheden rond de uitbreiding van de NAVO (1)
door Huib Goudriaan
Ambtenaren schrijven zel
den aardige brieven. Ze
slaan een onpersoonlijke toon
aan, die bij de ontvanger on
sympathiek overkomt. Dat
moet maar eens afgelopen zijn,
vindt het ministerie van onder
wijs, cultuur en wetenschap
pen. Twee neerlandici van de
universiteit van Utrecht zijn
daarom ingehuurd om de amb
tenaren schrijfles te geven.
Wilma Okkerse zegt dat het
geen geringe opgave is, waar ze
met haar collega Daniël Janssen
voor staat. Ambtenaren zijn niet
met hun tijd meegegaan. Ze pro
duceren nog altijd dezelfde wol
lige taal als zo'n veertig jaar ge
leden. Hun brieven staan bol
van onbegrijpelijke formulerin
gen. „Daardoor komen ze bij de
ontvanger onprettig en vijandig
over", meent Okkerse.
Ze vindt dat een ambtenaar zich
bij het schrijven bewust moet
zijn van degene voor wie zijn
brief bestemd is. Als een lieve
oma zich zorgen maakt over
haar kleinzoon die op school
problemen heeft, mag die oma
best een 'lieve' brief terugkrij
gen. „Het spijt ons, dat voor een
extra test van uw kleinzoon geen
potje met geld beschikbaar is",
zou de ambtenaar volgens haar
kunnen schrijven. Dat i
heel anders dan: „In anta
op uw vraag verwijzen wij uifi
hoofdstuk 25, lid 13 van deer
groting."
Hoewel het voor oma jan:
dat haar verzoek niet wordlfel
gewilligd, schrijven ambtewj
nooit dat zij dat zelf ook jai
vinden. De formulering 'tot jee ei
spijt' is op het ministerie ta
Dat komt, omdat de ambay
ren dan denken dat ze toegfife
dat het beleid eigenlijk fout;
Een ouder van een scht
kreeg de volgende tekst ral/
ogen: 'Indien een leerling al$£\
gezetene in de basisadminia
tie persoonsgegevens van ij
andere gemeente is ingestf O
ven, zenden B en W van de o
meente waarin deze als iner^
tene in de basisadministimf
persoonsgegevens was NJI
schreven, de administratieve!
gevens van de betreffende AMS1
ling aan de eerstbedoelde tunst
meente'. ijk M
[ebou
Nadat ze deze zin twintig leis. C
had gelezen, kwam Wilma ijng 5
kerse er achter dat er blijktfet pi
sprake was van een leerling et na
was verhuisd. De zin kan dusersha
den: 'B en W van de oudefoen I
meente sturen de gegevens in h<
de leerling door aan de nieijire, k
gemeente'. jtje b
Directie:
K. Scherphuis,
W. F. de Pagter en
F. van de Velde.
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
M. van Zuilen (adjunct)
Vlissingen: Oostsouburgse-
weg 10, Postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Tel. (0118) 484000.
Middelburg: Markt 51.
4331 LK Middelburg.
Tel. (0118) 681000.
Goes: Grote Markt 2,
4461 AJ Goes.
Tel. (0113) 231800.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen.
Tel. (0115) 694457.
Hulst: Servicepunt
Boekhandel Duerinck,
Gentsestraat 12,
Tel. (0114) 314058.
Axel: Nassaustraat 15,
4571 BK Axel.
Tel. (0115) 568000.
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee.
Tel. (0111)415380.
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur. -
Openingstijd Zierikzee
8.30-17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Centrale redactie: Postbus 18,
4380 AA Vlissingen,
Tel. (0118) 484000;
Redactiefax: (0118) 470102.
's avonds op zondag t/m
vrijdag: vanaf 19.00 uur;
in het weekeinde: verwijzing via
de telefonische boodschap op de
kantoren.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden:
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht
in te spreken op de band of de I
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties: tijdi
kantooruren en uitsluitend mas'-h
dag- t/m vrijdagavond van 20.301
tot 22.00 uur en zondagavond fc
van 20.00 tot 22.00 uur: jeonti
Tel. (0118)484000. flnste
Fax (0118)470100. fearso
Abonnementsprijzen: per p zoi
kwartaal 91,00, franco per posferlegg
119,00; per maand 33,00; fan Ni
per jaar 350,00; franco per posjens e<
460,00; bij automatische
afschrijving per termijn f 1,50
korting; losse nummers maandai
t/m vrijdag 1,60, zaterdag
2,50 p.st. (alle bedragen inclu-^
sief 6 pet. btw),
Postrek.nr.: 3754316 t.n.v. PZC
ab.rek. Vlissingen.
Advertentietarieven: 1,76peffo
mm; minimumprijs per [ti
advertentie 26,40; ingezonderfej
mededelingen 2,5 x tarief.
Voor brieven bureau van dit
blad 7,00 meer. Volledige
tarieven met contractprijzen op
aanvraag (alle advertentiepnjze'l
exclusief 17,5 pet. btw).
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant 611
Vlissingen
PZC-ombudsman:
C. van der Maas.
Auteursrechten voorbehouden
Uitgave PZC