Boeren bereid tot natuurgesprek Een vermoeden van betekenis PZC Landbouw te betrekken bij beheer Francis Lavoie op eigen kracht Ontpolderen voor Steltkluut eis Waterschap werkt aan alternatief zeeland 10 Landbouwvoorman gaat in op uitnodiging van milieuorganisaties kunst DINSDAG 12 MAART 1996 van onze verslaggever MIDDELBURG - De landbouw is bereid tot een gesprek met milieu- en natuurorganisaties over een natuurherstelplan voor de Westerschelde. „Maar pas na de nu lopende informa tieronde", aldus boerenvoor- man H. van der Maas maandag middag in Middelburg. „En dan moet nog maar blijken of we aardappelen kunnen verkopen. Of we tot zaken kunnen ko- Van der Maas reageerde fris van de lever. Vier vertegenwoordi gers van milieu- en natuurorga nisaties hadden in het provincie huis zojuist hun standpunt over een natuurherstelplan Wester schelde toegelicht. Dat deden zij voor het Bestuurlijk Overleg Westerschelde, onder het voor zitterschap van J. G. van Zwie- ten. Medewerker Th. Kramer van de Zeeuwse Milieufederatie (ZMF) reikte in de bijeenkomst met Van Zwieten de landbouw op nieuw de hand. Hij deed dat eer der in Oostburg, op een voorlich tingsbijeenkomst. Toen werd de uitnodiging afgewezen. Na afloop van de vergadering met de natuur- en milieugroepe ringen was er een ander overleg in dezelfde vergaderzaal. Van der Maas wachtte daarvoor op de gang. Hij gaf spontaan een reactie op de herhaalde uitnodi ging van ZMF-functionaris Kra mer. En die was deze keer niet afwijzend. Den Haag „Wij hebben als landbouw nog een aparte bespreking met het Bestuurlijk Overleg Wester schelde. zoals natuur- en milieu organisaties nu hebben gehad", verklaarde Van der Maas. „We wachten dat af. Maar we zijn in principe altijd tot overleg be reid." Het was milieu-woordvoerder Kramer die eerder had aangege ven waarom de Zeeuwse land bouw- en natuurclubs beter on derhandelingen kunnen aan- Vlissings college voor volwassen Straatfestival van onze verslaggever VLISSINGEN - Het Vlissingse college van B en W is bereid 180.000 gulden extra in het Straatfestival te steken. Met dat geld kan het festival op het oude niveau worden terugge bracht. Een deel van het be drag, 111.000 gulden, is be stemd voor muziek- en thea tervoorstellingen in het Dijk en Arsenaaltheater. Met de resterende bijdrage, die het college als garantiesubsidie beschikbaar wil stellen, kan een populair muziekprogram ma op het BelJamypark wor den neergezet. De gemeenteraad heeft vorig jaar november in een motie de wens uitgesproken het Straat festival in oude luister te her- stellen. Vorig jaar was door de teruglopende subsidies van het eens zo vermaarde festival niet meer overgebleven dan een aangeklede Straattheaterdag. De Culturele Raad Vlissingen becijferde dat voor een vol waardig festival de gemeente, naast de afgesproken subsidie van bijna 28.000 gulden. 224.000 gulden zou moeten bij dragen: 111.000 gulden voor het Dijk- en Arsenaal theater en 113.000 gulden voor het Bel- lamypark. De commissie welzijn reageer de vorige maand in een eerste reactie wat geschrokken op de forse bijdragen die van de ge meente verwacht worden. Een meerderheid ging echter, on der verwijzing naar de breed ondersteunde motie, voorlopig akkoord. Het college heeft daarna bekeken in hoeverre het mogelijk is dat onder meer de horeca de programmering op het Bellamypark sponsort. Dat heeft een bijdrage van 45.000 gulden opgeleverd. Uitstraling De rest moet dan maar uit de algemene reserve van de ge meente komen, zo vindt het college. B en W wijzen daarbij op de betekenis van het Straat festival voor 'de uitstraling en de toeristisch-recreatieve en economische ontwikkeling van Vlissingen'. Door het goede voorbeeld te geven hoopt het college ook andere subsidiege vers. zoals de provincie, te be wegen hun bijdrage weer op te schroeven. De gemeenteraad neemt eind deze maand het definitieve be sluit. De commissie welzijn be spreekt het collegevoorstel morgen i woensdag) in haar ver gadering. De openbare bijeen komst wordt gehouden in het stadhuis en begint om 19.30 uur. gaan. Dan kan er vanuit Zeeland echt invloed worden uitgeoe fend op een natuurherstelplan Westerschelde. ..Anders gaat Den Haag ermee aan de slag. En iedereen weet: het Haagse cir cuit heeft zo zijn eigen dyna miek." Er is Kramer bovendien veel aan gelegen de relatie tussen natuur- en landbouworganisaties te her stellen. Die relatie is door de felle discussie over natuurherstel voor de Westerschelde - en dan met name ontpoldering - ver slechterd. „Terwijl we zij aan zij met de landbouw optrokken bij landinrichtingsplannen en het Waardevol Cultuur Landschap (WCL) in de Zak van Zuid-Beve land", verduidelijkte Kramer. Ruimte Als het aan de natuur- en milieu clubs ligt. wordt er overigens ge kozen voor ontpoldering. Alleen door polders aan de Wester schelde terug te geven, kan naar hun idee het verlies aan natuur waarden worden gecompen seerd. Andere natuurherstel- maatregelen - binnen- of buiten dijks - leveren geen extra schor of slik op. Die dragen ook niet bij aan behoud of herstel van de na tuurlijkheid, de dynamiek van de Westerschelde. „Waar zit dan ruimte voor overleg wilde voorzitter Van Zwieten weten. Daarop ant woordde ZMF-medewerker Kra mer voorzichtig: „Alles staat wat ons betreft ter discussie. Uit stel mag echter niet leiden tot af stel. Voor ons staat óók vast dat het verlies aan natuurwaarden door de Westerschelde-verdie- ping móet worden gecompen seerd. Daaraan houden we vast." Ruiten vernield van wijkgebouw Oost-Souburg OOST-SOUBURG - Van een wijkgebouw aan de Irenestraat in Oost-Souburg zijn het afgelo pen weekeinde zes ruiten ver nield. Ook hebben vandalen en kele ontluchtingspijpjes kapot gemaakt. In een fietsenhok is brand gesticht. Daar bleef een hoop afval achter. Het schade bedrag is niet bekend. In dezelf de straat is van een peuterspeel zaal een ruit vernield. De hoogte van de schade is ook hier niet be kend. Een van de insprekers tijdens de bijeenkomst die maandagavond in Sluis was gewijd aan het natuurherstelplan voor de Wester schelde. foto Charles Strijd SLUIS - De boeren kunnen profijt heb ben van een natuurherstelplan voor de Westerschelde. Bestuurslid J. Herman van de West-Zeeuws-Vlaamse natuurver- eniging 't Duumpje lanceerde daartoe maandagavond in Sluis een idee. Hij stel de voor landbouwers te betrekken bij het beheer van nieuwe natuurgebieden langs de Westerschelde-zoom. „Via een natuur- of milieu-cooperatie kan dat agrarisch natuurbeheer gestalte krij gen". lichtte Herman toe. „Dat kan bij voorbeeld onder begeleiding van de pro vincie." Ontpolderings-projecten komen daarvoor niet in aanmerking. Dan komt grond buitendijks te liggen. Maar er zijn, aldus Herman, andere moge lijkheden voor natuurherstel. Hij noemde de aanleg van zoete inlagen tussen Num mer Eén en de Braakman. „Daarvan zijn er bij dijkversterkingen in de jaren zeven tig heel wat verdwenen, ondanks onze protesten." Hoongelach viel Herman ten deel. Toch ging hij door: ook de Herdijkte Zwarte Polder en een gedeelte van de Tienhon derdpolder bieden mogelijkheden Vol gens hem hoeft de dijk daar niet verlegd te worden voor ontpoldering. „Ik sta achter het ontpolderings-idee. maar dat zal daar niet werken. Het gebied verzandt zo. Je kunt daar beter sluisjes in de Westerschel- de-dijk maken en de grond afgraven tot slikniveau. Zo ontstaat binnendijks een getijdegebiedje." Volgens Herman zal ook de recreatiesector daarbij garen spinnen, zo vlakbij Cadzand-Bad. Voorzitter J. G. van Zwieten aanvaardde de voorstellen in dank, zonder er een oor deel over te vellen. „Uw ideeën zullen in de besluitvorming over het natuurherstel plan Westerschelde worden meegeno men." Veel nieuws was er overigens niet op de informatie-avond voor de gemeente Sluis- Aardenburg. In die gemeente bevindt zich ook niet éen concreet natuurherstel-pro- ject De ontpoldering van de Willem Leo- poldpolder - onder natuurreservaat t Zwin - stond eerst wel op de lijst. Maar dat is later afgevoerd, omdat de polder op Bel gisch grondgebied ligt. Schrikbeeld P. Risseeuw van de dorpsraad Retranche- ment en raadsüd J. Dees konden het niet laten een betoog tegen het ontpolderings- project te houden. Risseeuw riep het schrikbeeld op van een hoge Deltadijk aan de rand van de kern Retranehement. Ook de weg Retranchement-Knokke zou verdwijnen. „We raken volledig geïso leerd." Van Zwieten stelde Risseeuw in elk geval gerust. „De Willem Leopoldpol- der doet niet mee." „Oh", reageerde de West-Zeeuws-Vlaming, „dan hadden we ons heel wat moeite en een avond verga deren kunnen besparen." door Nico Out Wie de exposities in de Vleeshal regelmatig be zoekt, weet dat daar geen hapklare kunst te vinden is. Het is een plek voor verbazing, je voelt soms de grond onder je voeten wegzinken. Je neemt vragen mee naar huis, die de geest activeren. Vaak komt er dan op den duur een glimp van betekenis bovendrijven. Veel hedendaagse beeldende kunst gaat over twijfel en onzeker heid. Wat is de rol van de mens in de natuur? Wat levert ken nis op? Wat is werkelijkheid? Bestaat er waarheid? Kunst is vaak filosofie via beelden. Ik vermoed dat ook Manfredu Schu een kunstenaar is die zijn publiek aan het denken wil zet ten. Hij gaf de tentoonstelling immers niet zomaar een titel mee: 'an den Rand des Hirns stossen'. En publiek heeft in dit geval een dubbele betekenis: zijn installatie lijkt op een kaal theater of meer nog op de stu dio's die ik ooit in een film van Fellini zag. Een steiger aan het eind van de ruimte draagt lam pen die je recht in je gezicht priemen. Twee grote ventilato ren zetten de atmosfeer in be weging. als windmachines in een film. Een houten podium staat klaar om gebruikt te wor den. De acteurs ontbreken. Er resten slechts enkele bizarre objecten, die zowel aan dood als aan leven doen denken. Een vrouwenhoofd met lange don kere haren stijgt langzaam uit een lange bak stilstaand water omhoog. Maar het gezicht ont breekt. er zijn slechts haren. In een glazen koker met onduide lijke binnenvorm wordt door verhitting water in een onop houdelijke kolking in bewe ging gebracht. Kolken Ik moet denken aan het water dat na het bad door de afvoer wegdraait. Als ik daar soms tij dens het afdrogen even bij stil sta. verbind ik die kolking met de draaiende beweging van de aarde. Dat leidt tot een besef van nietigheid en maakt me te vens blij. dat ik een tijdje in dat wonderlijke heelal mag verblij ven. Op de rand van het po dium ligt een reusachtige witte vorm te trillen. Het weke ge vaarte lijkt te ademen. De ge leiachtige boon herinnert mij aan de weke vormen in de nachtmerrie-schilderijen van Dali. Ik hoor ook een doordrin gend. klaaglijk gezang dat ver- Installatie Manfredu Schu. gezeld gaat van vaag gestamp en gepiep; de soundtrack van een griezelfilm. Manfredu Schu biedt dus aan knopingspunten voor associa ties. Het fysieke karakter van de vormen en objecten maakt dat gedachten samengaan met een gevoel. De ruimte heeft een onbehaaglijke sfeer, je snapt niet wat hier is voorgevallen of wat er nog te gebeuren staat. Toeschouwers worden bij ge brek aan 'echte' acteurs spelers zonder rol. die aan de gang moeten met raadsels. De leegte van het tafereel heeft dan voor mij meer met dood dan met le ven te maken. Zo zou je de in stallatie kunnen zien als een decor waarin het publiek ge dachten tot leven kan brengen. Toch vind ik het geheel te wei nig indringend om een echt sterke indruk achter te laten. Ik heb de laatste jaren in de Vleeshal meestal werk gezien dat meer prikkelde. Zonder dat alles meteen op zijn plaats viel. bleven de beelden dan tegen je hersenschors aanduwen. Moes ten ze naar binnen. Terugden kend aan deze tentoonstelling mis ik de prikkel van beelden die mij achtervolgen tot zij op een of andere manier op hun plaats vallen. De afstand blijft nu te groot om de titel waar te maken. Verrassend Wouter van Loon en Claus van Hoften overbruggen de afstand tussen publiek en beeld ge makkelijker. Terwijl hun in stallatie in de Kuiperspoort 21 toch ook enig associëren vergt. Het sterke van dit werk is dat je na éen stap in de expositie ruimte je ergens anders waant. De ramen zijn bedekt met de zelfde pekelmassa als de vloer. Je voelt je omsloten, waardoor je je kunt verplaatsen in de we reld die zij tonen. Op de vloer is de vorm van een schip uitge spaard. Zo groot zal ooit één van de schepen zijn geweest waarop schippers de wereld zeeën bevoeren. Klein dus. Op het 'dek' ligt hier en daar ook pekel in kronkelige vormen. Ik denk eerst aan golven, maar zie er dan menselijke figuren in. Dan tegen de muur een bevrij dend gezicht: het is alsof je met het scheepje Walcheren na dert. Het onderste deel van de muur is dan de zee. die over gaat in een donker, bruin vlak. Ik zie duinen en torens Curieus is dat dit relief opgebouwd is uit speculaas. Een nationaal koekje, dat zonder de exoti sche kruiden niet die typische smaak zou hebben. Zo wijst het duo Van Loon en van Hoften op de verbinding van ons land met verre streken. Die pas echt be- foto Ruben Oreel gon toen schepen uit Zeeland en Holland de rijkdommen van elders naar Europa transpor teerden. Dit werk voert je eeu wen terug, naar de tijd die Mid delburg en andere Zeeuwse ste den hun bloei opleverde. Het beeld is helder en verrassend. Maar de gelaagdheid die grote kunst kenmerkt ontbreekt. Dat vind ik niet erg. Als acade- mïeverlaters zetten Wouter van Loon en Claus van Hoften nu al iets neer dat je bijblijft. En die lagen komen wellicht nog wel eens, tegen de tijd dat ook zij tot de Vleeshal worden toegelaten. Als dan de evocatie maar sterker is dan de raad sels. zie ik hen daar graag te rug. Manfredu Schu. 'An den Rand des Hirns Stossen' Vleeshal. Middel burg Tot 15 april Wouter van Loon en Claus van Hoften Kuiperspoort 22. Middelburg. Tot en met 23 maart van onze verslaggever TERNEUZEN - Het verlies aan natuur door verdieping van de waterwegen in de Westerschel de kan niet via buitendijkse maatregelen worden gecom penseerd. Ontpoldering is het enige alternatief voor het ver kwanselen van ecologische be langen van het unieke estua rium. vindt natuurbescher mingsvereniging De Steltkluut. Volgens de Oost-Zeeuws-Vlaam se natuurbeschermers wordt bij buitendijkse maatregelen on diep water vervangen door schorren en slikken. Dat houdt in dat de ene soort natuur wordt vervangen door de andere en dat is geen compensatie, betoogt De Steltkluut. Ontpoldering waar door zoute schorren ontstaan, is de enige oplossing waar de na tuur in en om de Westersch^ mee is gebaat. De Steltkluut beseft dat ontp; dering voor grondgebruikets j andere belanghebbenden rj makkelijk of zelfs 'pijnlijk' h zijn. Maar het onttrekken landbouwgronden ten favej van andere belangen gebeuitt ker. Op grotere schaal is era geen gebrek aan landbot grond. „Integendeel, de huife overproduktie kost geld." In de visie van De Steltki moeten de nieuw in te richv 'intergetijdegebieden' ten «-c ten van de lijn Kruiningen-Pej polder komen, in bijvoorb« de Hellegatpolder, de Evering polder en de Herdijkte Zwat Polder, verklaarde Paauweé gevraagd. Maatregelen bij b Verdronken Land van Saeftinj worden door de aanslibbing bt nen een aantal jaren weer tent gedaan. van onze verslaggever GOES - Het waterschap Zeeuw se Eilanden is bezig met alter natieven voor de ontpolde- ringsplannen. Het is gemakke lijk om de plannen af te keuren zonder een alternatief aan te dragen, aldus de waarnemend dijkgraaf drs. H. Eversdijk. Eversdijk vult aan dat het wa terschap een brede kijk heeft op de problematiek, alleen al dooi de brede samenstelling van de algemene vergadering. Verder heeft het waterschap ook erva ring met de aanleg van stukjes natuur. De vraag die ambtena ren van het waterschap nu uit werken is of het verleggen van dijken wel de enig zaligmakende oplossing is. Eversdijk sluit niet uit dat alter natieve maatregelen in het ka der van natuurbouw direct uit gevoerd kunnen worden. Eerste Kamer Overigens zal de Eerste Kamer het verdrag met Belgie over de verdieping van de Westerschel de en daaraan gekoppeld de mo gelijke ontpoldering in enkele delen van Zeeland niet met een hamerslag afdoen. Op initiatief van dezelfde Eversdijk, maar dan als CDA-senator. wordt dit agendapunt schriftelijk voorbe reid met de mogelijkheid een plenair debat. Eversdijk maakte daar ma? dagmorgen gewag van na werkbezoek van de SGP-stat? fractie aan het waterscb Zeeuwse Eilanden. Bij die gt genheid merkte SGP-frac; voorzitter W. Kolijn op dat veel zakelijke argumenten tegenstanders van de ontpok ringsplannen terzijde word geschoven onder de noe emotionele argumenten. Hij: ook verbaasd over de uitls gen van commissaris van dei ningin drs. W. T. van Gelde deze kwestie. Kolijn: „Ik had begrepen van de zijde van het collegei gedeputeerde staten tijdens! inspraakronde geen corns taar geleverd zou worden weet dan ook niet of de comc saris namens het college te gesproken." Hij merkte verder op datnie: leen de landbouwers de haki in de klei hebben gezet in dei cussie over de ontpolder; maar ook Rijkswaterstaat! buitendijks alternatief word!: torpedeerd. aldus Kolijn. Hè ook vraagtekens bij de voois lingen over de schade die des dieping van de Westersehê zal aanrichten. Zanger/gitarist Frans Hallegraeff gaat voortaan verder onder 3 artiestennaam Francis Lavoie. foto CharlesS^ van onze verslaggever TERNEUZEN - Na twintig jaar cover-werk kruipt zanger/gita rist Frans Hallegraeff (35) ein delijk uit zijn schulp en laat hij onder de artiestennaam Francis Lavoie zaterdag 16 maart in het Terneuzense Porgy Bess zijn ware gezicht zien. Onder bege leiding van bas en drums staat de Terneuzenaar dan voor de al lereerste keer met eigen tekst en muziek in de schijnwerpers. Drie jaar geleden ging Halle graeff op Aikido-stage in Japan. Aangekomen op de plaats waai de zelfverdedigings-sport zijn oorsprong vindt, moest hij zich voor de grote meester 'Saito' be wijzen. Afwassen, koken, oprui men, bomen snoeien, gras maai en waren zijn dagelijkse bezighe den. Totdat hij op een dag bij het schoonmaken een kast open trok en een gitaar vond. het be gin van een solo-carrière. De muziek die Hallegraeff ten gehore bracht werd niet alleen een uitlaatklep voor hem. ook zijn mede-studenten en de grote meester zelf waardeerden zijn zang en gitaar-spel. Angst Al vanaf zijn veertiende, de gi taar net ontdekt, liet Hallegraef wel eens een eigen nummer aan zijn moeder of naaste familiele den horen. „Succes verzekerd, maar verder koos ik altijd voor de makkelijkste weg: covers. Uit angst dat mensen mijn muziek niet mooi zouden vinden, want dat doet pijn. Het is namelijk je eigen creatie, je eigen kind wat ze bekritiseren. Op een of andere manier viel die angst in Japan van mij af. Hier kennen ze me toch niet dacht ik. Het sloeg aan. keer op keer werd ik gevraagd om in de vrije uurtjes mijn eigen nummers te spelen. Dat gaf me bl vertrouwen omdat het lotgenoten uit Engeland, nada en Amerika waren ea zijn toch heel wat gewendial Engelstalige genre. Vanaf L moment wist ik het zeker ós v eenmaal terug in Nederland zaken serieus zou aanpakte: Alles-of-niks Met een kaalgeschoren stapte Hallegraeff uit het i tuig. Terug in zijn geboorte!! had hij nog steeds het 'all" niks-gevoel' en tevens de tuiging om door te zetten, eerste wat hij deed, naast; sne schrijven en componeren nummers, was het zoeken r; EN een artiesten-naam. Zijne" Mi naam Hallegraeff werd in® nooit goed geschreven enï vreemdste vormen over£ men. Het werd uiteinde yy 'Francis Lavoie'. waarondff zaterdag in Porgy Bess)0| vuurdoop beleeft. „Ik loop nu al stijf van des "j wen. Het blijft altijd ra# y wachten hoe het publiek1 geert. Het zijn Engelstalig' terliedjes, soms in up-temp> schreven, maar geen echte» liedjes. De muziek die ikn^ *°j echt om naar te luisteren* muzikale roots liggen in ditie van de Amerikaansef- songwriters." Spannend Er breekt voor Hallegras! spannende tijd aan. Twe^J^ geleden heeft hij een der: nomen met daarop zes if betere nummers. „Ik h het aanslaat, alhoewel t geen illusies maak. Na^ zou ik het prachtig vindew de toekomst een CD optf en zou ik geen moment j g om mijn hobby professie? jj te oefenen." s in* ai' ia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 12