Hij wint, of ik Met treintje en wijntje door de Alpen Zoutwater- safari in Kenia ZATERDAG 9 MAART 1996 Na ruim vier uur komt de inmidels dode marlijn langszij. Het dier zal eindigen op de vismarkt van Mombassa TTerlangen naar kicks en avontuur j V bepaalt menige vakantiekeuze. Sommigen gaan op diepzeeduik-, golf- ,tuin- of rotsklimmersreis, naar alle uithoeken van de wereld, anderen willen wel eens 'n exotisch visje vangen. Wat heet: visje. Onder de -j Keniase kust valt een echte zoutwater-safari te beleven. Peter Ouwendijk, advocaat te Rotter dam, zit aan boord van het sneeuw witte visjacht 'White Otter' op de Indische Oceaan en leest De Oude Man en de Zee van Ernest Hemingway. Dat is het verhaal van de bejaarde Cubaanse beroepsvisser Santiago die na een strijd van twee etma len een reuzenvis bedwingt, maar deze vervolgens weer verliest aan hongerige haaien. Inmiddels ploegt de White Otter, voortgestuwd door dubbele diesels, door het donkerviolette water onder de kust van Kenia en trekt een wit schuimend spoor. Over de railing hangen vislijnen die beaasd zijn met veelkleurige lures, lood- gewichten voorzien van een soort hoela rokje en een scherpe haak. „Dorado, dorado!!!," schreeuwt plotseling een van de drie bemanningsleden. Achter de boot springt een viertal dorado's ofwel goudmakrelen, die zich op de lures heb ben gestort, spectaculair uit het water. Ze hebben zichzelf gehaakt en tonen hun fluorescerend goud-groene flanken in de tropenzon. „Verrek," zegt Ouwendijk droog, „ik zat nèt over dorado's te lezen." Dan grijpt ook hij een hengel om de 'drill' met een der vissen aan te gaan. Een dorado is leuk, maar niet de vissoort waarvoor Ouwendijk en zijn vrienden zijn neergestreken in Shimoni, een Keniaas kustdorpje vlak bij de grens met Tanza nia. Zij zijn geen sportvissers van het type dat op een stoeltje aan de waterkant naar een dobber gaat zitten loeren. Peter Ou wendijk en zijn maten, vogels van velerlei pluimage, zoeken het avontuur op de lan ge deining van de oceanen. Hun doel is het vangen van billfish, de zwaard- en speer- dragende reuzen van de peilloos diepe wa teren: marlijnen, zeilvissen en zo meer. Superstroomlijn Een billfish gebruikt zijn wapen als helle baard om er al ranselend een school aasvis mee in te duiken en daarna de vissen, die hij heeft verwond en verdoofd, op te peu zelen. Een billfish ziet er uit alsof hij is ont worpen in de design studio van een For mule 1 bolide. Superstroomlijn, super kracht, spectaculair strijdend op de grens van het haalbare en het onhaalbare. Al leen de reclames op zijkanten ontbreken. Een billfish kan honderden kilo's zwaar worden, maar springt, eenmaal gehaakt, uit het water als een vederlichte ballet danser. een show gevend die je nooit meer vergeet. Voor billfish is de twaalf man ster ke vriendenclub uit Nederland op zoutwa- De trotse visser met zijn kampioensvangst en een glas champagne. ter-safari gegaan in Kenia. Ze nemen deel aan een variatie op het thema tamelijk lu xueuze doe-vakantie dat nu populair is: de diepzee-, duik-, golf-, tuin-,Yotsklim- en wildwatervaarreisjes, waar ook ter we reld, te boeken bij kleine, gespecialiseerde reisbureaus. Plaats van bestemming in Kenia: Pemba Beach Fishing Club. een luxueuze compound in donker Afrika. Een stukje paradijs op aarde, waar je des gewenst de hele dag kunt spartelen in een zwembad met uitzicht over de oceaan. In de drie-stammige Apenbroodboom kwetteren de mini-papegaaitjes, in de tuin bloeien woestijnroos, alamanda en bougainvillea en als je 's nachts onder je comfortabele klamboe wakker wordt van herrie zit er aap op het dak te klieren. De nachtwaker is uitgerust met een krach tige Maglite staaflantaarn plus pijl en boog. Pemba Beach heeft een eigen water ontziltings-installatie en betrekt de beno digde elektriciteit van een generator. Een wandeling buiten de poort brengt je naar het kleihuttendorp Shimoni, waar een enorme grot doet terugdenken aan de tijd van de Arabische overheersers. In deze grot sloegen zij hun slaven op, alvorens ze naar het nabijgelegen Zanzibar te ver schepen. Contrast In de baai dobberen de 'strikers' aan hun boeien. Een groter contrast tussen de uit geholde boomstammen, waarmee de glanzend zwarte locals evenzogoed de oceaan opgaan, en de hagelwitte super- visboten is nauwelijks denkbaar. Overigens is Pemba Beach de grootste werkgever op het nabijgelegen eilandje Wassini; 40 kostwinners a gemiddeld 15 'mee-eters' per familie, verdienen hun brood bij dit Big Game bedrijf, de senior helmsman is al 32 jaar bij Pemba Beach in dienst. Peter Ruijsenaars is Keniaan geworden. Samen met zijn vrouw Sandra bestiert hij het viskamp Pemba Beach. Hij heeft een accountantskantoor in de havenstad Mombasa, maar zijn hart ligt bij het Big Game bedrijf. Nee. dat ben ik niet. Dit is de vis van m'n leven, en hij wint, of ik. Eén van de twee. Ik dus. De marlijn, die 350 pond zwaar en 3,5 meter lang zal blijken te zijn, wordt met vereende krachten aan boord gehe sen en gaat in triomftocht mee naar de thuishaven. Het glas champagne, dat ik daar in m'n handen krijg gedrukt, smaakt als godenwater en geeft een gouden rand je aan een visdag waar ik een dozijn jaren naar toe geleefd heb. Overigens, en ter ver duidelijking: van de 37 billfish die het ge zelschapje Hollanders tijdens dit uitstap je vangen, worden er 36 weer levend en wel aan hun element toevertrouwd. Alle 36 zijn voorzien van een door een der 'dec- kies' aangebracht nummer en merkteken. Als zo'n vis nog eens gevangen wordt, kan het nodige worden afgelezen over groei, trekgedrag en aanverwante zaken van billfish. Hier wordt het visserij-beheer aan aangepast, want zover is men toch wel, in Kenia Maar mijn blue marlin komt te recht op de vismarkt in Mombasa. Er zal geen graatje van onafgekloven blijven. Peter Ouwendijk zal de naam Ernest He mingway nooit meer vergeten. Op het mo ment dat ik mijn vis haakte las hij. hoe be staat het, nèt over de monstermarlijn die Santiago aan de haak kreeg. En zo werd de zuipschuit, Big Game visser, rokken en grofwildjager, Nobelprijswinnaar, be genadigd schrijver en irritant persoon He mingway alsnog posthuum de schutspa troon van de Twaalf Oudere Jongeren en de Zee. Jaap Vissering Big game vissers trekken naar alle uithoeken van de wereld om marlijnen, tonijnen en haaien achter de vinnen aan te zitten Populaire be stemmingen zijn de Azoren. Madeira. Nieuw- Zeeland, Australië. Kenia. Egypte ide Rode Zeei en het Caribische gebied Een week big game vissen komt. exclusief de vliegreis, maar inclu sief onderdak en verzorging, op zo'n 3 500 tot 5.000 gulden. Een grote post is de huur van boot plus bemanning Een big game jacht neemt ma ximaal vier vissers mee Hoe minder vissers per boot. hoe groter de vangstkansen, maar ook hoe duurder per persoon. Gehaakt! Als een vederlichte balletdanser schiet de hlauwe marlijn uit de golven omhoog, foto's GPD marlijn, de vechter onder de vechters. Dat klopt wel. Vier keer achtereen win ik één centimeter, of tien centimeter, of een paar meter lijn op de vis en iedere keer opnieuw weet de vis weer de dubbele hoeveelheid terug te nemen. De tropenzon brandt op m'n hoofd, handen en knieën, mijn visma ten smeren me in met sun block factor 20. Met een handdoekje deppen ze m'n be zwete voorhoofd en ze laven me met frisse colaatjes uit de koelbox. De vis is zo sterk dat ik het gevecht bijna moet opgeven. Hier passen andere maat regelen: ik krijg een rughamas aange gespt en word met kettingen en zware musketonhaken aan de reel vastgezet. De voetensteun van de vechtstoel. waartegen ik me keer op keer schrapzet. voorkomt dat ik overboord sla. De krachtmeting duurt al twee uur en de vis is naar diep water gedoken. Op een diepte van onge veer 500 meter, ergens onder de striker, besluit het dier de strijd op te geven Het sterft. De deckhands kijken bedenkelijk: van zo'n diepte krijg je een dode vis nooit meer naai- boven. De schipper komt te hulp: met de diesels trekt hij de marlijn o zo voorzichtig een stukje voorwaarts, waarna hij de boot in z'n achteruit zet. Zo krijg ik wat ruimte om wat lijn binnen te draaien. Dit trucje werkt echter niet meer als een van de twee dieselmoteren uitvalt; ik zal het op hand kracht moeten doen. Na vier uur en tien minuten komt de blauwe marlijn langszij en in de tussentijd hebben m'n vismaten al regelmatig geïn formeerd of ik niet van plan ben om van uitputting uit mijn vechtstoel te rollen. Les Lozowski is al eens vaker in Pemba Club geweest en beschrijft het gevoel wan neer je een grote marlijn haakt: „Het is alsof je 10.000 volt door je donder krijgt." Ik voel precies wat hij bedoelt als ik in het heldere water een monster achter de boot aan zie zwemmen, in het felrode hoelarok je zie bijten, de schipper zie rammen met de hengel en de reel gillend hoor leeglo pen: de vis is gehaakt en trekt in éen keer honderden meters lijn van de spoel af. Vaardige handen manoeuvreren me in de vechtstoel op het achterdek en ik krijg de hengel in mijn handen geduwd. Niets kan ik inbrengen tegen het geweld aan de an dere kant van de nylonlij n. alleen al van het vastklemmen van de zware hengel doen m'n handen pijn. „It's a blue," klopt de schipper waarde rend op m'n schouder, het is een blauwe TT et is een rijmpje van niets. Maar dat ten kan genieten. Daar hebben we bij- .j—b1 op de pleziert Het is een rijmpje van niets. Maar dat het een treffend beeld geeft van de werkelijkheid kan moeilijk worden ont kend. Genuss beim Reisen/Mit Getran- ken und Speisen. De spijker op z'n kop. Ach, waren de Nederlandse Spoorwegen nog maar half zo ver als de Zwitserse. Daar komt, even na Ziirich. het ontbijt. Sjuutje, warm croissantje, een hard broodje, marmelade, smeerkaas en - wat had meneer gehad willen hebben - koffie, thee of hete chocolademelk? Zittend in een Zwitserse trein begin je warempel op te zien tegen het moment waarop je moet uitstappen. Het ultieme reizen. Een treintje, een wijntje en voor wie het water bij het zien van de menu kaart acuut door de mond loopt ook nog een kaasschotel. Of een portie Bündner vlees. In de Speisewagen van Le Buffet Suisse is alles mogelijk. Al zou je een ori ginele Amerikaanse Hamburger tot je willen nemen. Of een Gaspacho Don Leon, een ijskoude Mexicaanse groente soep met augurken, tomaten en peper korrels. Het kost de liefhebber soms enig gepuz- zel. Niet alle door de Confederation Hel vetica zigzaggende treinen zijn toege spitst op de wensen van reizende lekker bekken. Maar meer dan een half uurtje kost het niet om een trip in elkaar te puz zelen waarin de passagier al etend en drinkend van 's lands mooiste vergezich ten kan genieten. Daar hebben we bij voorbeeld een opvallende 'special' als de gillendgeel getatoueerde. tussen onder meer Bern en Lugano rijdende Kaasex press. En die van McDonald's tussen Ba zel en Genève. En de wijntrein van Vevey naar Chexbres-Puidoux. De neutrale van allerlei lekkernijen voorziene buffe trijtuigen ten slotte worden op zowat alle routes gesignaleerd. Berner Oberland Om er desnoods je hele vakantie in door te brengen, in die van Zurich naar Lau sanne dokkerende Speisewagen. Buiten de adembenemende, langs het venster schuivende cinemascope van het het Berner Oberland; binnen een Gefliigel- salat met een glaasje fendant. De am biance van de goeie, ouwe tijd toen de Orient Expres nog een echte trein was en de rijken der aarde zich verkneukelden op een spannende vakantie in het exoti sche Midden-Oosten. Lausanne valt daarom wat tegen. Of be ter gezegd: het bezoek aan het zo bewie rookte Olympisch Museum. Over de pre sentatie niets dan lof, gelikter vind je 't nergens. De inhoud echter slaat zelfs de leek met verbijstering. Lang leve de sport, de sport en noggereens de sport, lang leve vooral de Olympische bewe ging. Over de aanslag in Munchen (1972) geen syllabe, laat staan over de studen De Crystal Panoramic Expres, een glazen stolp met uitzicht naar alle kanten. foto Rob van den Dobbelsteen tenopstand in Mexico 1968) of de reeks boycotten van de Afrikaanse landen. Flagrante geschiedvervalsing Het 'voe- dingalimentarium' van Nestlé in het aanpalende Vevey (al eens bij elkaar ge zien wat de mens in eén maand nuttigt?) is aanzienlijk leuker. Om nog maar te zwijgen over de wijntrein, le train du vig- noble. richting Chexbres-Puidoux. Nip pend aan een Saint-Saphorin naar hoger sferen, la vie en rose. De Crystal Panoramic Express naar Chateau d'Oex is het volgende snoepje op de plezierreis door Zwitserland. Bene den het nerveuze geblikker van het Meer van Geneve, in de verte de witte hoed van het Mont Blanc Massief en in de trein (een glazen stolp met uitzicht naar alle kanten) de geur van vers gezette koffie. Ooit op zo n aangename wijze door een land getrokken? Gstaad. Zweisimmen, Thunersee en aldaar met de boot naar Interlaken; het ene traject is nog mooier dan het andere. 'Entschuldiging'. zegt de ober zachtjes, 'wenst u rijst. Rosti. noe dels of aardappels bij uw Kalbsgeschnet- zeltes'. Jaloersmakend dienstbetoon in een ja- loersmakend landschap. Maar de Schweizerische Bundesbahnen vinden dat het nóg beter kan. Gezelliger vooral. De ene nouveauté volgt de andere op. Een gecombineerde trein/boot/kabel baan-trip in western-style is nog niet be dacht of de 'Fiesta Mexicana' wordt al weer geïntroduceerd. Spare rib's Barbe cue Tex-Mex of reuzengamalen met Me xicaanse rijst en bruine bonen; het zijn maar een paar van de specialiteiten die tijdens dat laatste evenement glimmend van trots op de menukaart prijken. Le Buffet Suisse namelijk staat voor niets. Eetkathedralen Net zo min als de stations trouwens. Die van Zurich en Bazel ontwikkelden zich de laatste jaren zelfs tot ware eetkathe dralen met eigen beenhouwerijen, wijn- bottelaarijen en bakkerijen. Alsof er een wedstrijd gaande is: welk stationsres taurant is 's lands mooiste, 's lands gezel ligste of 's lands beste? De kamp lijkt voorlopig onbeslist. 'Au Premier', een van de dertien eetgelegenheden van Hauptbahnhof Zurich, biedt haar clien tèle zonneklaar het mooiste uitzicht; La Baleine, in Bazel, heeft verreweg het fraaiste inférieur. Het eten - wie had an ders verwacht - is in beide uitstekend Zwitserland per trein. Een prettiger ma nier om het land in korte tijd te leren ken nen, lijkt onmogelijk. Zeker niet met een Swiss Pass in de binnenzak. Soms een stukje boemelen: bij tijd en wijle de snel le intercity met panoramische uitzicht koepel en misschien ook nog wel een stoere gele postbus naar dat afgelegen bergdorp, een nostalgische raderboot op het Vierwoudstedenmeer of het open baar vervoer in Lugano. De Swiss Pass is niet voor één gat te vangen; geeft de ge bruiker recht te kiezen uit 16.000 trein-, bus- en bootkilometers door heel Zwit serland. Prijs voor dit moois: 210 (vier da gen». 264 (8 dagen), 306 15 dagen) of 420 1 maand) Zwitserse francs. Exclusief de hapjes en de drankjes. Want Le Buffet Suisse is natuurlijk wel goed, maar niet gek. Rob van den Dobbelsteen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 33