Praten is nog het belangrijkste Op de bres voor de positie van de vrouw De Galgeweg deed zijn naam eer aan Rowwen Hèze zet de tent onvermoeibaar op z'n kop funky Village brengt het heaterstuk Geen Gezicht :PZC week 10 straatnaam zeeland (bijblijven^ Kaartlezen MAANDAG 4 MAART 1996 9 van onze verslaggever Hans van den Dobbelsteen In veel landen wordt op 8 maart de Internationale Vrouwendag gevierd. Anneloes Steglich is als medewerkster van het Goese Centrum voor In ternationale Samenwerking (COS; de naam is vorig jaar ver anderd maar de afkorting niet) betrokken bij allerlei activitei ten die in dit kader in Zeeland worden gevierd. Het COS orga niseert voor deze dag zeil' geen evenementen maar stelt zijn kennis en diensten ter beschik king aan degenen die hieraan behoefte hebben. Waar komt de Internationale Vrouwendag eigenlijk vandaan? Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden gaat Anneloes Steglich even terug in de tijd. ..Op 8 maart 1857 legden textiel- arbeidsters in New York hun werk neer. Ze protesteerden hiermee tegen de slechte werk omstandigheden, de lage lonen en de lange werkdagen van 14 uur. Ze gingen de straat op om te demonstreren. Toen ze bij de 'betere' wijken aankwamen maakte de politie hardhandig een einde aan hun mars Toch had de groep een klein succes ge boekt: Drie jaar later hadden vrouwen die werkzaam waren in de textielindustrie een eigen vakbond." „Vijftig jaar later, ook op 8 maart, gingen vrouwen de straat op om kiesrecht te verwerven en de kinderarbeid afgeschaft te krijgen. In 1910. tijdens de twee de internationale conferentie voor socialistische vrouwen in Kopenhagen, stond ineens Cla ra Zetkin op. Zij stelde voor om 8 maart voortaan uit te roepen tot Internationale Vrouwendag. Het voorstel werd aangenomen. Vanaf 1911 wordt op deze dag in veel landen in de wereld extra aandacht besteed aan de positie van de vrouw. Door de Tweede Wereldoorlog is deze traditie in Nederland enigszins in de ver sukkeling geraakt. Sinds 1974 wordt deze datum echter weer regelmatig gevierd. Ook in Zee land." Vluchteling In de provincie zijn verschillen de werkgroepen actief die voor deze dag evenementen organise ren. De Vereniging Vluchtelin genwerk Terneuzen komt dit jaar voor het eerst met een pro gramma in het kader van de In ternationale Vrouwendag. An neloes Steglich heeft hen hierbij geholpen. „Dat was erg leuk", zegt ze oprecht. „De vereniging heeft er zelfs een aparte werk groep voor in het leven geroe pen. Ik heb ondermeer geholpen bij het opstellen van een persbe richt." In Terneuzen is op de be wuste dag in de bibliotheek een fototentoonstelling ingericht met als thema: 'Vluchteling in Nederland' en wordt in wijkcen trum Pro Rege een informatieve culturele avond gehouden „Ik ben overigens niet van alle acti viteiten op de hoogte. Ik weet wel dat er verder in Heinkens- zand en Zierikzee verschillende festiviteiten op het programma staan. Ook deze 8 maart zal niet ongemerkt voorbijgaan." Anneloes Steglich van onze verslaggever Ruud Jobse Schouwen-Duiveland heeft een Galgepolder, Veere een Galgenolle en Kortgene een Galgendijk. De Waleherse ge meente Valkenisse heeft naast een Galgeweg ook nog een vakantiepark 'De Galgewei'. Deze benamingen herinneren aan een plek in de duinen, waar in de Middeleeuwen de galg van Vlissingen stond. Een korte ge schiedenis. Het verhaal begint bij de rechts gang in de vijftiende eeuw. Deze was voor gemeenten verdeeld in lage en hoge jurisdictie. De ha venstad Vlissingen kwam aan het eind van de vijftiende eeuw in het bezit van de hoge jurisdic tie. Dit hield in dat het gerecht naast de civiele zaken (tussen burgers onderling) ook de crimi nele zaken mocht behandelen. Hierbij hoorde ook het recht om 'halsmisdaden', waarvoor men sen de strop konden krijgen, te berechten. Misdadigers die in het gerechts gebouw op het Bellamypark werden berecht voor een hals misdaad, werden buiten het pand opgehangen (de zwarte 'Galgesteen' in het wegdek van het Bellamypark herinnert nog aan de precieze plaats). Daarna werden de levenloze lichamen verplaatst naar het Galgeveld. Dit veld lag in Vlissingen buiten dijks, voornamelijk 051 hygiëni sche redenen. In de doodvonnis sen werd bepaald dat de lijken op het galgeveld door de inwer king van de lucht en 'het gevo gelte des hemels' moesten wor den verteerd. Als de levenloze li chamen enige tijd hadden ge hangen, werden ze dicht bij de galg begraven. Toen de dijken werden vernieuwd en Vlissingen meer land inlijfde, kwam ook het Galgeveld binnendijks te liggen. Het bestuur van Vlissingen moest dus op zoek naar een nieuwe plek. Doodvonnis Nadat Vlissingen in 1572 werd bevrijd van de Spanjaarden ver wierf de stad twee jaar later ook de criminele rechtspraak over een gedeelte van het platteland, de zogenaamde Landvierschaar. Deze uitbreiding van haar rechtsmacht had Vlissingen te danken aan de (vroege) keuze voor de Prins van Oranje. Het Galgeveld, op oude kaarten aangeduid als 't Galgeweitje de 'oge weitjes of 't Galgeland, werd in 1587 verplaatst naar een stuk land ter hoogte van waar nu Hotel Westduin ligt. Waar de naam Galgeweg precies van daan komt is niet duidelijk. Ge meentearchivaris A Meerman: „In de boeken is niets te vinden van de precieze afkomst van de naam. Waarschijnlijk, zoals het in de Middeleeuwen gebruike lijk was, werd deze naam geko zen omdat de weg uitmondde op het Galgeweitje." De Galgeweg tussen Vlissingen en Valkenisse leidde vroeger naar de laatste rustplaats van halsmisdadigers. foto Dirk-Jan Gje'.tema van onze verslaggever BENTILLE - Een concert van Rowwen Hèze is meer dan een muzikaal evenement. De meeste bezoekers lieten zich zaterdag op Kriebelrock in Bentille door de combinatie van tex-mex, Ierse folk, pol ka, Limburgse volksmuziek en andere stijlen verleiden tot een onvermoeibaar avondje zingen, hossen en dansen. Voor een aantal festi valgangers was het optreden van het Limburgse zestal aanleiding om elkaar vrijwel onafgebroken met plastic be kertjes bier en frisdank te be kogelen. Een éénzame durfal maakte het nog bonter. Hij klom in een tentpaal en dein de lange tijd enkele meters boven de massa mee op de maat van de aanstekelijke muziek. Een optreden van Rowwen Heze is vergelijkbaar met dat van Los Lobos of de vroegere Pogues met Shane McGowan. Net als de Ieren en de chica- nos krijgen de Limburgers hun publiek al bij het spelen van de eerste noten in bewe ging. Twee jaar geleden speel de Rowwen Hèze voor de eer ste keer op Kriebelrock in Bentille, een West-Vlaamse plaats op een steenworp af stand van de grens met Zeeuws-Vlaanderen. Dat op treden verliep zo succesvol, dat de Limburgers dit jaar op nieuw werden uitgenodigd en de lustrumeditie van het festi val mochten afsluiten. Festivalbus Net. als andere jaren trok Kriebelrock opnieuw de be langstelling van een groot aantal Zeeuws-Vlaamse mu ziekliefhebbers. Zij konden vanuit Aardenburg en Oost burg met. een festivalbus naar Bentille rijden en werden na afloop ook weer thuisge bracht. De Nederlandstalige band 18- Karaat uit. het Belgische Meetjesland mocht het spits afbijten in de afgeladen festi valtent aan de Gravenstraat. Daarna stond de Belgische coverband Acker-G voor de taak de spanning op te voe ren. Acker-G maakte een reis je door de popgeschiedenis met onder meer Stephen Stills' 'Love the one you're with' van begin jaren zeven tig, Saturday Night van Her man Brood van de late jaren zeventig en meer recent werk van Living Colour. Acker-G speelde een weinig avontuur lijke coverset, maar slaagde er wel in de sfeer verder te ver hogen. Toen de gordijnen uit elkaar werden geschoven en Row wen Hèze het podium betrad was het publiek niet meer te houden. Bij een van de eerste nummers, het in een razend tempo gespeelde Zondag in 't Zuiden, stonden zelfs de men sen buiten de muziektent te hossen. Na krap een half uur spelen zagen de Limburgers zich door een technisch man kement gedwongen een pauze in te lassen. Nadat het euvel verholpen was ging het feest weer vrolijk verder. Accordeonist Tren van Enckevort. presenteerde zich als een kilometervreter en was overal op het podium te vinden. Van het Limburgse dialect van zanger Theo Joos- ten was amper een woord te verstaan, maar de Zeeuws- Vlamingen en West-Vlamin gen in de zaal zongen de tek sten zo goed als ze konden mee. Glijbaan Op de plaatsen waar de festi valgangers elkaar bekogel den met plastic bekers met bier en frisdrank veranderde de houten vloer van de tent in een mum van tijd in een glij baan. De dansfanaten wisten zich echter met een bewonde renswaardig evenwichtsge voel staande te houden in het feestgedruis. Een aantal be zoekers moest echter toege ven minder uithoudingsver mogen te hebben dan de mu zikanten van Rowwen Hèze. Toen de Limburgse groep rond de klok van tweeën 's nachts de toegift afsloot, lag menigeen al in de touwen. Uitgeput, door een opwindend avondje Kriebelrock en met het uiterlijk van een bezopen kat, omdat ze de bekers bier en frisdrank niet hadden kun nen ontwijken. Rowwen Hèze speelde de feesttent van Kriebelpop in een mum van tijd plat. foto Peter Nicolai totaaltheatergroep Funky Village uit VRouwenpolder brengt de voorstelling Geen Gezicht. foto Dirk-Jan Gjeltems: 19S. >r- ^ivan onze verslaggever Marten de Jongh Praten, dat is nog hel belangrijk ste bij het spel met de tarotkaar- j ten. Juist door praten komt de mens -n'tot beter inzicht in zichzelf. Net ge leerd bij paragnoste/magnetiseuse Ad Verschuren. Aan de ronde tafel in haar huiskamer schudt zij de kaar ten. Koning van Bokalen, Koningin van Staven, Aas van Zwaarden lui den de weinig verhelderende onder schriften bij de mysterieuze afbeel dingen. „Trek een kaart en verbind je igevoel eraan. Kijk zelf'maar: mensen trekken altijd kaarten die bij hun si- i tuatie passen." In hogere sferen te Hansweert. ,M Toiletpotten gevuld met plantjes flan- 1 keren de voordeur van haar gewone rtJrijtjeshuis. 'Paragnoste/magneti- IhJseuse' staat in sierlijke letters op het [oflnaambordje. Wie de woonkamer be treedt, moet eerst onder een heksen- )a. bezem door. Als kind al beschikte Ver- i^ schuren over vreemde gaven. Zei ze ooibijvoorbeeld tegen haar moeder dat ;'s middags die oud-tante uit Rotter- jrt dam langs zou komen. Moeder wist van niets, had dat mens in geen jaren gezien. Dat het bezoek een paar uur 'n 'later voor de deur stond hoeft geen be toog. Waarmee Verschuren maar wil ..zeggen: wie een cursus zoekt op het I paranormale vlak is bij haar aan het a I goede adres. Cursuspakket Ze heeft een massagepraktijk en geeft onderricht in de beginselen van kaart- I leggen, magnetiseren en massage. Meditatie en intuïtieve ontwikkeling eiuzit eveneens in het cursuspakket. Sommige klanten zoeken bij Verschu ilen een oplossing voor hun proble- j men. Anderen komen uit pure nieuws- gierigheid. „Maar je hebt ook mensen die bang zijn hier een stap over de I drempel te zetten. Stel je voor dat er iets gaat bewegen." Om maar niet te spreken van ongeloof. Vooral mannen willen daar nog wel eens last van heb- i ben. „Die zijn rationeler. Maar komen ze hier dan overtuig ik ze." Verschuren, ketting met pentagram om de hals en ringen om al haar vin- igers, is ruim in haar opvattingen. Sai Baba, Jomanda en andere sterren uit de wereld van het onverklaarbare, ve len hebben haar sympathie. Zoals ze •ook gelooft in pendelen en de helende werking van piramides en bijzondere (stenen. „Kijk", zegt de paragnoste terwijl ze een doorzichtig doosje laat zien met 'heilige' vibuti-as. De goeroe Sai Baba pleegt met het goedje te strooien naar zijn volgelingen. „Dat doosje, daar gaat nooit wat uit. Sai Baba zit helemaal in India, maar hier 'eagebeurt het." 1.4 ihl Paragnoste-magnetiseuse Ad Verschuren leest de tarot-kaarten. Hoogste tijd voor de cursus tarot. Een vijftigjarige cursiste uit Yerseke die niet met haar naam in de krant wil zet zich aan tafel bij Verschuren en haar dertigjarige dochter Monique Nieuw- kamer. „Mijn moeder en ik hebben on ze ontwikkeling samen doorge maakt", zegt Nieuwkamer die in het Brabantse Putte een eigen praktijk runt. Een leuke bezigheid voor in de avonduren naast haar drukke baan bij de douane. Aan de Yersekse cursis te de beurt om kaarten te trekken. Plaatjes als De Zegen wagen en Rid der van Bokalen legt zij op tafel. Om dat het haar nog wat moeilijk valt zelf de verborgen boodschap te ontrafe len, doet Verschuren het. „Die zegen wagen betekent dat je eindelijk over je streep komt als het ware." De cur siste beaamt het gretig. De kaarten zeggen toch maar mooi de waarheid. Cursussen als die van Verschuren worden overal in het land gegeven. El ke boekhandel van enige omvang heeft wel een plank met studiemate riaal. Een diploma is meegenomen, maar geen vereiste om les te geven. Er zijn wel instanties die een bewijs van bekwaamheid verstrekken, de waar de daarvan is echter relatief. Bij de landelijke Vereniging tegen de Kwak zalverij willen ze er in ieder geval niets van weten. „Pure volksverlakkerij is het", zegt secretaris H. de Vries. „Na tuurlijk, sommige mensen menen op recht dat ze wat kunnen. Maar neem dat tarot leggen. Geen normaal den kend mens die daarin gelooft." Het zou goed zijn de bevolking wat meer te waarschuwen tegen dergelijke prak tijken. „Want er schuilt een gevaar in. Stel dat een zieke blindelings ver trouwt in magnetiseurs en dergelijke. Zo iemand laat misschien de kans lo pen op een reguliere behandeling. Met alle gevolgen vandien." Geen risico Verschuren bezweert het plechtig, niemand die bij haar enig risico loopt. „Komt een zieke naar me toe dan zeg ik: lieve schat zou je eerst niet eens naar de dokter gaan." Het is de parag- noste/magntiseuse niet om geld te doen. Een onkostenvergoeding, dat is alles wat ze vraagt. „Want ik wil be reikbaar zijn voor iedereen. En een te hoge prijs maakt je gave kapot. De materie gaat dan overheersen." De Yersekse cursiste wil geen kwaad woord horen over haar docente. Zoals zij ook een blind vertrouwen heeft in de tarot. Dankzij het spel is de Yersek se assertiever geworden, heeft zij zich zelf beter leren kennen. Maar openlijk uitkomen voor haar geloof in de kaar ten. dat gaat net een stapje te ver. Stel je voor dat heel Yerseke het aan de weet komt. Laatst nog nam zij een je- hovah-getuige in vertrouwen. „Je gaat met demonen om, was zijn reac tie." n onze verslaggever ud Jobse eej 1 principe is er voor de rest liets te beleven in Vrouwen ader. We waren vroeger voor- nelijk bezig met de speeltuin mollen." Michel Vermeulen I is een van de vijftien jonge- die deel uitmaken van de Eerenmuziekgroep 'Funky lage' uit Vrouwenpolder. Be- maart treden zij op met de ■1 iduktie Geen Gezicht. 1 jaar geleden zijn ze begon- 1, met een groep van veertien geren in de leeftijd van 13 tot jaar. Funky Village zijn nu tien jongeren van 14 tot 21 r. Michel: „In het begin is er -1 gewisseld in de opstelling, 'Uar de laatste drie jaar zijn er 1) nig verschuivingen meer. 1 is nu echt een vrienden- l ep die samen theater en mu- t maakt." unen muziek maken is leuk, __ar we wilden een doel om _jr toe te werken", zegt Michel, jongeren kozen ervoor onder [eleiding van vrijwilliger Her- n Koetsveld een kompleet 3^iek/thea terstuk te maken. S gemeente Veere subsidieert Voorstellingen, de rest wordt igevuld door sponsors en een JJn bijdrage. 2~)et voorjaar van 1994 werd be- «fhen met de voorbereidingen Tijdelijke Vergissing, een 1% over een jongen die tijdelijk 5Üuit de zeventiende eeuw in 23< heden belanndde. „Dat was [leuk", zegt Michel. „We heb- l twee optredens in de sport- 1 van Vrouwenpolder opge voerd. Die waren beide uitver kocht." Dynamisch De twee jaar daarna is gewerkt aan een volgende produktie: het twee uur durende Geen Gezicht. Michel: „Net als Tijdelijke Ver gissing is het een vorm van to taaltheater met muziek, dans, dia's, lichtbeelden, korte sket ches en toneel. Het verschil is dat deze productie veel dynami scher is, een hoger tempo heeft en dat er veel minder stiltes val len." De jongeren verzorgen zelf alle voorbereidingen. Michel Vermeulen speelt zelf basgitaar, verzorgt de P.R. en is penning meester. „Alleen de geluidsap paratuur wordt door professio nals bediend. Maar in principe doen we de rest zelf: de entree boekjes drukken, het podium opbouwen, de publiciteit, de dans, de teksten. Zo kan ik nog wel even doorgaan." Geen Gezicht vertelt het ver haal van een groep jongeren die zich alleen druk lijken te maken over het eigen imago. Zij worden geconfronteerd met Eva, die ook op zoek is naar haar identiteit, maar zich geen expliciet imago wil aanmeten. De communica tiestoornissen tussen de bende en Eva zorgen voor veel proble men. Toch raakt een van de jon geren onder de indruk van de manier waarop Eva haar leven vorm geeft en zoekt contact met haar. De groep dwingt haar om te kiezen. Muziek Michel: „Het is een erg actueel onderwerp voor jongeren van nu. Herman Koetsveld kwam met dit idee en we hebben het sa men een vorm gegeven." De voorstelling herbergt veel muzi kale noten: gitaar, basgitaar, drums en percussie, piano, syn thesizer, dwarsfluit, zes zange ressen en twee danseressen. „We hebben de nummers veelal zelf geschreven, ze vormen een aan vulling op de sketches." Een keer per week wordt er gere peteerd in het Dorpshuis. „De laatste weken gaat er veel meer tijd in zitten", vertelt Michel. „Eind van deze week gaan we het podium op. We zitten mo menteel dus in het heetst van de strijd." Uitbreiding Funky Village treedt 7, 8 en 9 maart op in de sportzaal in Vrou wenpolder. „Maar we willen meer optredens. We zijn druk be zig om instellingen in Zeeland warm te krijgen voor deze pro duktie. We hebben tot nu toe nog twee optredens kunnen re gelen, in mei en augustus in Veere. Of we na dit seizoen nog verder gaan staat nog niet vast", zegt Michel. „We blijven natuur lijk samen muziek maken, maar zo'n grote produktie, ik weet het niet. Er gaat erg veel tijd in zit ten en iedereen wordt ouder. Je moet overal toch zes keer ach teraan voordat het geregeld is." Geen Gezicht van Funky Village is 7. 8 en 9 maart te zien in de sportzaal aan de Oranje Nassau- laan in Vrouwenpolder. Vrijdag 8 maart is al uitverkocht,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 25